News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-08-24 Yle: Opettajakin voi olla rasisti

Started by kriittinen_ajattelija, 25.08.2016, 15:57:51

Previous topic - Next topic

Bwana

Kauankohan sitä näillä spekseillä tällainen Afrikassa rapia 5 vuotta ihan kaikenvärisiä oppilaita opettanut ja kaikilta niiltä samaa vaatinut maikanretku kerkiää heilua katedeerilla jos sitä koskaan takaisin Suomeen tulee?

Onko kolme kuukautta yläkanttiin veikattu?
Nkosi sikelel' Afrika.

Roope

QuotePiilorasismia opinto-ohjauksessa, vaikeuksia kielen kanssa – ulkomaalaistaustaisen polku korkeakouluun on usein kivinen, selviää raportista

Ulkomaalaistaustaisten on hankala päästä korkeakouluun ja saada tarvitsemaansa tukea opintojen aikana.

Tämä selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) arvioinnista, jossa tarkasteltiin Suomessa asuvan ulkomaalaistaustaisen väestön korkeakoulutukseen osallistumista.

[...]

Opetushallituksen opetusneuvoksen Maija Airaksen johtama arviointiryhmä tapasi useita opiskelijoita, jotka olivat opiskelleet suomea toisena kielenä peruskoulussa ja lukiossa ja katuivat valintaansa. He kokivat, ettei valinta ollut tukenut heidän akateemisen kielitaitonsa kehittymistä.

Se hankaloitti paitsi pääsyä korkeakouluun, myös opinnoissa etenemistä.

– Kun haetaan suomenkieliseen koulutukseen, pääsykoevaiheessa tarvitaan usein hyvin eksaktia suomen kielen taitoa. Ne opiskelijat, jotka ovat olleet S2-opetuksessa, eivät ole välttämättä saavuttaneet tarvittavaa kielitaitoa, sanoo Airas.

S2- eli suomi toisena kielenä -opetusta tarjotaan yleensä lapsille ja nuorille, joiden äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame tai joiden tausta on monikielinen.

Raportin laatijoiden mukaan kielenopetusta ja tukea sitä tarvitseville pitäisi olla tarjolla myös korkeakouluissa. Toisaalta tukea ja ohjausta kielivalintaan pitäisi olla tarjolla jo varhaisessa vaiheessa nuoren koulupolkua.

Moni koulunsa Suomessa käynyt kokee joutuneensa suomi toisena kielenä -opetukseen vasten tahtoaan. Myös tutkijoiden mukaan S2-opetukseen päätyy Suomessa oppilaita, joiden kielitaito on "liian hyvä".

[...]

Opinto-ohjaukseen voi liittyä myös piilorasismia. Raportin mukaan suomalaisemmalta vaikuttava oppilas voi saada erilaista ohjausta kuin oppilas, jonka kulttuurinen tausta on vieraampi.

[...]

Airaksen mukaan korkeakoulujen johto ja henkilökunta korostivat, että mitään hakijaryhmää ei saa hakuvaiheessa suosia, vaan kaikkia tulee kohdella samalla tavalla taustasta huolimatta.

Siksi moni suhtautuu epäilevästi ajatukseen ulkomaalaistaustaisten positiivisesta erityiskohtelusta hakuvaiheessa. Esimerkkejä erityiskohtelusta voisi olla kielitaitovaatimusten madaltaminen tai pidempi vastausaika pääsykokeessa.

Arviointiryhmä huomauttaa, että keskenään samankaltaisille hakijoille rakennettu järjestelmä ei välttämättä palvele muuttuvaa yhteiskuntaa, joka on aiempaa monimuotoisempi. Tämän osoittavat myös arviointiryhmän tapaamien opiskelijoiden kokemukset.

– Uskomme, että positiivinen erityiskohtelu edesauttaisi opiskelijoiden osallisuutta ja opintojen etenemistä, Airas sanoo.
Yle 21.11.2019

Onpa taas ulinaa.

Toimittaja Anni Härkösen otsikkoon asti nostamaa rasismia ei sitten taaskaan löytynyt, vaan raportissa esitettiin anonyymien tutkijoiden mielipiteenä, että "Kirjavat ja epäjohdonmukaiset S2-käytänteet mahdollistavat (..) myös ohjaukseen liittyvän piilorasismin; 'suomalaisemmalta' vaikuttava oppilas voi kohdata erilaista ohjausta kuin vieraammasta kulttuurisesta taustasta tuleva oppilas."

Sen sijaan positiivisessa erityiskohtelussa kuten korkeakoulujen kielitaitovaatimusten alentamisessa ja henkilökohtaisessa tuessa ei nähty mitään ongelmaa, vaikka se väistämättä asettaa maahanmuuttajat eri asemaan kuin suomalaiset.

Raportissa esitetään korkeakoulujen henkilökunnan kommentteja, että sisään otetaan jo nykyään ei-suomenkielisiä opiskelijoita niin heikolla kielitaidolla ja osaamisella, että opinnot eivät suju. Myöskään opiskelijat itse eivät halua leimautua erityistoimien kautta maahanmuuttajaopiskelijoiksi.

Rivien välistä voi päätellä, että liikaa madallettujen sisäänottokriteerien vuoksi heikosti pärjäävät maahanmuuttajat ovat korkeakouluissa kasvava vaiettu ongelma, joka ei kuulu oikein kenellekään, mutta julkisen rahan tuojista ei haluta luopuakaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Finka

On myös tapauksia, joissa oppilaat haluaisivat ja kykenisivät normaaliopetukseen, mutta S2-opettaja tarvitsee itselleen oppitunteja.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Näkkileipä

Quote
– Uskomme, että positiivinen erityiskohtelu edesauttaisi opiskelijoiden osallisuutta ja opintojen etenemistä, Airas sanoo.
Yle
Ja minä uskon, että "positiivinen rasismi erityiskohtelu", vain edesauttaisi rasismin lisääntymistä kouluissa, suomalaisten ja ulkomaalaisten oppilaiden välillä. Onko se todellakin jokin ongelma, jos oppilaita kohdellaan tasa-arvoisesti, ketään suosimatta ja syrjimättä? Jos oppilas ei pärjää koulussa, jotain vikaa saattaa olla myös oppilaassa, eikä vain opettajassa.

l'uomo normale

Quote from: Roope on 21.11.2019, 17:45:04
Onpa taas ulinaa.

Toimittaja Anni Härkösen otsikkoon asti nostamaa rasismia ei sitten taaskaan löytynyt, vaan raportissa esitettiin anonyymien tutkijoiden mielipiteenä, että "Kirjavat ja epäjohdonmukaiset S2-käytänteet mahdollistavat (..) myös ohjaukseen liittyvän piilorasismin; 'suomalaisemmalta' vaikuttava oppilas voi kohdata erilaista ohjausta kuin vieraammasta kulttuurisesta taustasta tuleva oppilas."

Jos kykeneviä uussuomalaistaistaisia ei vaivihkaa dissattaisi korkeakouluopintoihin ohjattaessa, riskinä olisi että julkisen sektorin siistejä sisäduuneja jouduttaisiin antamaan muillekin kuin enimmäkseen vihervasemmistolaisille kantasuomalaisnaisille. Ei kai sellaista kauheutta kukaan tosissaan halua?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Vesa Heimo

Quote from: Micke90 on 25.08.2016, 16:56:39

En usko hetkeäkään, että kukaan on niin tyhmä, että nimittelee muslimioppilaita avoimesti neekereiksi, rättipäiksi, apinoiksi, tyhmiksi ja idiooteiksi.


No ei varmaan oppilaiden kuullen. Opehuoneen jutuissa saattaa sitten olla sitä realismia turhautuneissa sanavalinnoissa
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Oto Hascak

Quote– Uskomme, että positiivinen erityiskohtelu edesauttaisi opiskelijoiden osallisuutta ja opintojen etenemistä, Airas sanoo.

Nonnih, siinä ollaan taas jännän äärellä. Uskon vakaasti, että positiivinen erityiskohtelu edesauttaisi myös kantasuomalaisten opiskelijoiden osallisuutta ja opintojen etenemistä. Onko joku eri mieltä? Kaikkien opinnot sujuvat paremmin, jos vastuullinen aikuinen kulkee opintojen ajan vierellä, antaa tukiopetusta, silittää päätä ja laskee rimaa vaikeiden esteiden kohdalla.

Jos erityiskohtelua tarjotaan vain osalle porukasta, niin se on muita kohtaan syrjivää ja tällöin opiskelijat asetetaan ihan oikeasti eri asemaan. Syrjintää. Antakaapa sen ajatuksen upota ihan huolella alitajuntaan.
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

Tuomas3

QuoteUlkomaalaistaustaisten on hankala päästä korkeakouluun ja saada tarvitsemaansa tukea opintojen aikana. 
Korkeakouluihin menevät pääsääntöisesti ne (kansalaisuudesta riippumatta), jotka eivät tarvitse tukea opinnoissaan. Mikä ihmeen hinku jollain tättähäärällä työryhmineen on tunkea korkeakouluihin väen vängällä sellaisia, joille jo peruskoulu on haastavaa, lukiosta puhumattakaan. Korkeakouluihin on hakijoita yllin kyllin ja pääsykokeissa rannalle jää suurin osa myös niistä, jotka eivät ole tarvinneet tippaakaan tukea.

QuoteEsimerkkejä erityiskohtelusta voisi olla kielitaitovaatimusten madaltaminen tai pidempi vastausaika pääsykokeessa.

Arviointiryhmä huomauttaa, että keskenään samankaltaisille hakijoille rakennettu järjestelmä ei välttämättä palvele muuttuvaa yhteiskuntaa, joka on aiempaa monimuotoisempi. Tämän osoittavat myös arviointiryhmän tapaamien opiskelijoiden kokemukset.

– Uskomme, että positiivinen erityiskohtelu edesauttaisi opiskelijoiden osallisuutta ja opintojen etenemistä, Airas sanoo. 
Tuo jos mikä on rasismia. Erityiskohtelu veisi arvon kaikilta viiteryhmän suorituksilta ja miksi... että joku kukkahattutäti saisi sädekehän, kun on auttanut alempiarvoista* ihmistä yli-ihmisten* maassa. Todellisuudessa täällä ei ole yli-ihmisiä vaan Suomeen on onnistuttu asuttamaan aivan liikaa sellaisia kehitysmaalaisia, joilla ei ole kompetenssia monesti edes yksinkertaiseen suorittavaan työhön, mutta joilla olisi halua vain pomomieheksi.

*Kukkahattutädin piiloajatusmaailma, jossa hän edustaa mielestään hyväsydämistä yli-ihmistä, persu tuhmaa yli-ihmistä ja hipiältään tummempi ali-ihmistä.

hulaq

Quote from: pienivalkeapupu on 21.11.2019, 22:55:50
Quote from: Vesa Heimo on 21.11.2019, 21:14:12
No ei varmaan oppilaiden kuullen. Opehuoneen jutuissa saattaa sitten olla sitä realismia turhautuneissa sanavalinnoissa
Aikuisten oikeesti?

Äärimmäisen hyvä kysymys - itse varovasti sanoisin, että no kyllä, aikuisten oikeasti. Monesti pienet piirit on se, mistä kaikki Paha saa alkunsatm. Teboil / shellin kahvipöydät, hämyiset räkälän nurkat baareissa jne.

Toivottavasti ainakin.
Iudex illius ero

Leostoa

Tavallisempaa kuin rasistinen öyhötys lienee sellainen neuvostokansalaisille tuttu ikäviä fiiliksiä aiheuttavien tapahtumien käsittely, jossa negatiivinen ilmiö ilmaistaan ikään kuin positiivisesti ja huumorilla höystettynä suvakkimantran kautta. Eli oikeastaan ihan hommalta tuttua huttua. Toki nuivien opettajien kesken voidaan suoraan puhua asioista niinkuin ne on. Opettajainhuoneessa toki neuvostomeininki toimii paremmin.

Huvittavaa on myös tuo ohjaajien leimaaminen rasisteiksi. Ikään kuin ei heidän työnkuvaansa kuuluisi erilaisten vaihtoehtojen läpikäyminen. Auta armias jos oppilaan kanssa on pohdittu josko ammatillinen koulutus kiinnostaisi. Toimittaja voi itse kokeilla ohjata sellaista mamua joka hinkuu lääkäri-juristi-pomomieheksi todistuksella joka on täynnä välttäviä arvosanoja. Ei siinä auta lässyttää että kyllä onnistuu, ja jos ei onnistu niin sinä olet uhri ja yhteiskunta rasistinen.
Älä husuta lähimmäistäsi!

Blanc73

Tarinan opetus on tuttua: opettaja on potentiaalinen piilorasisti, jos on valkoinen.

Hävetkäämme itseämme ja toisiamme taas kollektiivisesti.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."