News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2018-01-11 Irakin ja Afganistanin ajokortit kelpaavat pian Suomessa

Started by Alaric, 11.01.2018, 22:49:36

Previous topic - Next topic

MW

Jos sattuu pohjat palamaan, jatkossa voinee väittää omaavansa irakilaisen ajokortin, joka on hukasssa? Meinaan olinhan määkin, Bagdadisssa. Olin olin.

Titus


i'm seventeen and i can prove it, here is my drivers licence

:o
that's a bingo!

Roope2

Quote from: Titus on 14.01.2018, 03:53:02

i'm seventeen and i can prove it, here is my drivers licence

:o

Mulla on naimalupa, viinalupa ja ajolupa. Seuraavaksi pitäisi saada YK:n lastenoikeuksien julistuksen perusteella kansainvälistä suojelua.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

guest11919

Quote from: Aksiooma on 13.01.2018, 19:04:50
Quote from: Titus on 13.01.2018, 14:44:41

Ajokulttuuri kehittyy, Kallion fb-ryhmän postaus (mikä on Pekkaan ja Villeen mennyt jne) :

Itse todistin muutama viikko sitten Arabian kauppakeskuksen parkkihallissa, kun huntupäinen muslimiämmä peruutti parkkiruudusta suoraan toisessa rivissä olevaa autoa päin. Siitä vaan lähti ja pallero istui pelkääjän paikalla. Olin itse ajamassa myös ulos parkkihallista ja katsoin, että pysäköityyn autoon ei jäänyt mitään jälkeä. Jos olisi jäänyt, olisin jättänyt lapun autoon ja muslimien rekisterinumeron ja omat yhteystiedot.

Italialaiseen parkkeerauskulttuuriin tässä ollaan menossa. Ei siinä mitään. Autot vaan ovat suomalaisille miehille niitä pyhiä lehmiä, koska ovat aika kalliita ja kallista on myös korjata peltiä ja maalata jne. Jälleenmyynti ja vaihtoarvo putoaa jne. Eli pidän suomalaista tapakulttuuria tässä asiassa paljon parempana, kuin italialaista, ranskalaista tai lähi-itäläistä parkkeerauskulttuuria, missä peltiä menee ruttuun joka kerta.

Suosittelen ensi kerralla jättämään sen lapun, sillä kaikki vauriot eivät näy ulospäin. Esimerkiksi pysäköintitutka voi rikkoutua, niin keulassa kuin perässäkin, kyse voi olla useamman satasen remontista. Jos on törmätty perään, niin myös takaluukun lukitus voi jumittua niin, ettei luukku aukea. Kummassakaan tapauksessa pellissä ei tarvitse näkyä naarmuakaan.


guest14935

Quote from: nevahood on 13.01.2018, 23:55:48
Quote from: valtakunnanpärkhele on 13.01.2018, 20:23:15
siis 'ajokortti' ja Iphone löytyy vaikka muuten paperit hukassa...  :facepalm:
Jännä nähdä verrataanko sitten jotenkin irakilaisia kortteja vaikkapa oleskelulupiin yms. ja onko edes mahdollista? Ts. voiko poliisi katsoa oikeuden maassaoloon ajokortin henkilötiedoilla?

Veikkaan, että oleskeluluvat haetaan eri tiedoilla kuin ajokortissa. Toki enemmän kuin mahdollista, että näitä kortteja saa millä tahansa henkilötiedoilla. Myös niillä maahanmuuttovirastoon ilmoitetuilla.
Eihän sen kortin tarvitse samasta maasta olla. Ostaa missä halvinta. Syrjitty henkensä edestä paennut melkein hukkunut lapsonen saattaa olla henkensä edestä paennut myöskin kaukana maasta josta sanoo tulevansa.

Teaparty

Quote from: Bona on 14.01.2018, 06:54:47
Quote from: Aksiooma on 13.01.2018, 19:04:50
Quote from: Titus on 13.01.2018, 14:44:41

Ajokulttuuri kehittyy, Kallion fb-ryhmän postaus (mikä on Pekkaan ja Villeen mennyt jne) :

Itse todistin muutama viikko sitten Arabian kauppakeskuksen parkkihallissa, kun huntupäinen muslimiämmä peruutti parkkiruudusta suoraan toisessa rivissä olevaa autoa päin. Siitä vaan lähti ja pallero istui pelkääjän paikalla. Olin itse ajamassa myös ulos parkkihallista ja katsoin, että pysäköityyn autoon ei jäänyt mitään jälkeä. Jos olisi jäänyt, olisin jättänyt lapun autoon ja muslimien rekisterinumeron ja omat yhteystiedot.

Italialaiseen parkkeerauskulttuuriin tässä ollaan menossa. Ei siinä mitään. Autot vaan ovat suomalaisille miehille niitä pyhiä lehmiä, koska ovat aika kalliita ja kallista on myös korjata peltiä ja maalata jne. Jälleenmyynti ja vaihtoarvo putoaa jne. Eli pidän suomalaista tapakulttuuria tässä asiassa paljon parempana, kuin italialaista, ranskalaista tai lähi-itäläistä parkkeerauskulttuuria, missä peltiä menee ruttuun joka kerta.

Suosittelen ensi kerralla jättämään sen lapun, sillä kaikki vauriot eivät näy ulospäin. Esimerkiksi pysäköintitutka voi rikkoutua, niin keulassa kuin perässäkin, kyse voi olla useamman satasen remontista. Jos on törmätty perään, niin myös takaluukun lukitus voi jumittua niin, ettei luukku aukea. Kummassakaan tapauksessa pellissä ei tarvitse näkyä naarmuakaan.

Jos näkee toisen omaisuutta vahingoitettavan ja tekijä häipyy vähin äänin paikalta, on syytä tehdä ilmoitus poliisille - auto ei ole sen vapaampaa riistaa kuin muukaan omaisuus. Parkkialueella voi tulla useamman tonnin vahinkoja, jos esim. koko valoumpio menee vaihtoon. Ja jos kylkien pellejä pitää oikoa ja maalata, lopputulos ei ole uuden veroinen.

Huntuämmissä on sellainen piirre, että kun on koko ikänsä opetettu olemaan holhouksen alaisia, ei myöskään ole vastuuntuntoa yhtään mistään. Ja kun lisäksi kotona tulee herkästi avokämmentä, ei tule pieneen mieleenkään jäädä paikalle selvittämään asiaa.

N. O. Hääppönen

Voiko paperittomalla olla ajokortti?

Jos ei, on asia korjattava koska ihmisoikeudet ja Arvo Pohja.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

ArtturiE

Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

dothefake

Quote from: N. O. Hääppönen on 14.01.2018, 12:18:24
Voiko paperittomalla olla ajokortti?

Jos ei, on asia korjattava koska ihmisoikeudet ja Arvo Pohja.
Miksei voisi, sehän on muovia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Ernst

Quote from: dothefake on 15.01.2018, 19:59:21
Quote from: N. O. Hääppönen on 14.01.2018, 12:18:24
Voiko paperittomalla olla ajokortti?

Jos ei, on asia korjattava koska ihmisoikeudet ja Arvo Pohja.
Miksei voisi, sehän on muovia.

Muovijätteen kertymisestä maailman meriin ollaan huolissaan. Välimerenkin yli tunkevat ja Kanaalin yli uivat viskelevät muovikansipassejaan ja muovikansioissa olevia papereitaan pitkin vesistöjä. Kumiveneetkin ovat muovista värkättyjä ja tupakkiaskin kuoret. Pelatusliivien täyte on pelkkää styroxin sukulaista.

Mitä sanovat vihreät nyt? Missä ovat Greenpeacen taistelualukset ja oikeat kumivenheet?

Pahvikortit takas' ja jo joutuin! Kierrätys kunniaan!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Pakkanen

Yhden ainoan kerran olen joutunut liikenneonnettomuudessa. Sen aiheutti arabi. Talvella.

Omissa tilastoissa ulkomaalaiset ovat aiheuttaneet siis 100% onnettomuuksista. Tätä faktaa ei pysty valkopesemään.

Maastamuuttaja

Irakilaiset ja afgaanit ovat tunnettuja paitsi sopeutuvasta luonteenlaadustaan myös tunnontarkasta suhtautumisesta hallinnollisiin määräyksiin. Viranomaisten ja kansalaisten välinen yhteisymmärrys on välitöntä esimerkiksi liikenteen riketilanteissa, jossa tapahtuman seurauksista sovitaan suoraan paikanpäällä, ja molemmat osapuolet, valtio ja yksilö, löytävät rahassa mitattavan yhteisymmärryksen jo kenttätasolla, ilman että joudutaan vaivaamaan raskasta hallintokoneistoa. Hallintokoneisto toki saa rahallista tukea kenttätasolta, jotta valtiokoneiston tasapaino säilyy rikkumattomana.

Kotoutusprosessin aikana saattaisi olla otollista tuoda rohkeasti esille Suomessa vallitsevat käytänteet, joissa liikennesattumukset eivät edellytä paikan päällä tapahtuvia maksusuorituksia.

Ernst

Autossani on jo monta vuotta ollut HD-dashcam. Laajakulma. Suosittelen muillekin.

Syy 1: autollani ajaa pari muutakin ihmistä. En ole ihan yhtä varma heidän kyvystään toimia kolaritilanteen selvittelyssä kuin  omasta kyvystäni.

Syy 2: monikulttuuriset ja (selvitteyssä) kielitaidottomat kuskit.

Syy 3: jos olen itse syypää onnettomuuteen, syön Micro-SD -tallennekortin (laitteessa ei ole omaa muistia) ja monikulttuurisesti heittäydyn kuuroksi ja mutistiksi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

td

Yli puolet Afgaaneista on maksanut lahjuksia saadakseen ajokortin. Ajokorttijärjestelmä on täysin pelleilyä Afganistanissa, kuten olettaa saattaa.

"Virallisesti" kortti maksaa $12, mutta "kiireinen itseoppinut" insinööri saa sen kuitenkin $140:llä (max).

60% haastatelluista on hankkinut kortin muuta kuin "ns. virallista" kautta.

jne...

Kellä varaa, hankkikaa isompia autoja ja välttäkää pyöräilyä tai kävelemistä jos meinaatte jatkossa selvitä hengissä tai ainakin pysyä vammautumatta liikkuessa Suomessa.

QuoteMore than half of Afghans interviewed said they paid a bribe in order to get a driver's license [EPA]

QuoteKabul, Afghanistan - Afghanistan's driver licencing-system is a mess.

Licences can be easily bought, forgeries are readily available, bribery is widespread, and many Afghans on the road have not passed a driving test.

Officially, a driver's licence costs 720 afghans ($12), but they can also be bought from "touts", or agents, for about 8,000 afghans ($140) in Kabul and for about half that amount in the provinces. These agents keep a small part of the fee for themselves, and use the remainder to bribe various traffic officials, who process and issue forged documents.

In interviews with 100 drivers in Kabul, the capital, 40 percent said they had gotten their licence through regular channels, while the rest had paid a bribe or were driving without one.
[...]
Fatal accidents

Official figures by the traffic department and the Ministry of Interior over the past three years show there were 10,520 accidents countrywide, in which 4,471 people died and 12,917 were injured.

In Kabul alone last year, 871 traffic accidents killed 248 people and injured 918, according to Colonel Arghandeewal. Two major reasons for the high number of fatalities were poor driving skills and drug use.
[...]


http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/06/corruption-rife-afghan-traffic-departments-2014627228805766.html
Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa. -Adolf Erik Ehrnrooth #kivapuhe 1939-

koli

Tieto leviää jo nuorukaisten omilla kielillä:
[tweet]953358762085179392[/tweet]
Mörökölli

Ernst

Niin, Irakissa ja Afganistanissa odottaa RHC:n ja muiden halaajien mielestä Varma KuolemaTM.

Tottahan se taitaa olla. Kuolema odottaa liikenteessä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Outo olio

Quote from: td on 15.01.2018, 23:46:07
Quote
Fatal accidents

Official figures by the traffic department and the Ministry of Interior over the past three years show there were 10,520 accidents countrywide, in which 4,471 people died and 12,917 were injured.

In Kabul alone last year, 871 traffic accidents killed 248 people and injured 918, according to Colonel Arghandeewal. Two major reasons for the high number of fatalities were poor driving skills and drug use.
[...]


http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/06/corruption-rife-afghan-traffic-departments-2014627228805766.html

Quote from: Ernst on 16.01.2018, 22:46:02
Niin, Irakissa ja Afganistanissa odottaa RHC:n ja muiden halaajien mielestä Varma KuolemaTM.

Tottahan se taitaa olla. Kuolema odottaa liikenteessä.

Itse asiassa eikös Afganistanissa kuole enemmän ihmisiä liikenteessä kuin Talebanin/Islamilaisen Valtion terrori-iskuissa? En nyt muista lähdettä mutta muistan tällaisen tilaston.

Eli jos päästäisimme Talebanit Suomeen (olettaen että eivät ole jo) niin se voisi jopa olla vähemmän vaarallinen päätös kuin tämä että annetaan kaikkien ajella miten sattuu. ???
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Totuus EPT

Pieni muistutus tulevista kuumaverisistä autokuskeista maassamme, jos raivo yllättää.

http://mvlehti.net/2016/10/23/video-mohamed-alkoi-harnata-pikku-fordilla-raskaan-kaluston-kuljettajaa-ei-olisi-kannattanut/

Itseäni tässä huolettaa mahdolliset vaara tilanteet sivullisille, näiden höyrypäiden toimesta.
Missä ******i siellä ongelma.

koli

QuoteMies etsii silminnäkijöitä: "Ulkomaalaiset lavastivat kolarini Itä-Helsingissä"

Eilen seitsemän jälkeen illalla Itä-Helsingissä, Vuotien ja Pohjavedenportin risteyksessä sattui kummia.

Suomalaismies väittää nyt julkisessa päivityksessään joutuneensa oudon kolarilavastuksen uhriksi ja etsii silminnäkijöitä.

-Olin kääntymässä Pohjavedenportilta Vuotielle keskustan suuntaan kevytkuorma-autolla ja jouduinkin pysähtymään keskilevennykselle odottamaan keskustaan meneviä autoja. Autoni perä jäi osittain Vuosaareen menevän kaistan päälle ja vähän ajan päästä alkoi torvi soida. Koska Vuosaareenkin päin menee kaksi kaistaa, olisi pikku koukkauksella päässyt minusta ohi, joten avasin oven ja kysyin mikä hätänä. Tähän ulkomaalaistaustainen mies, joka oli kanssa avannut oven, huuteli jotain, ja hänen kaverinsa piteli häntä kiinni, ettei tulisi kimppuun. Tässä vaiheessa laitoin oven kiinni.

Lopulta mies oli ajanut kuorma-autoa päin ja soittanut poliisit. Poliisille mies kuulemma väitti kuorma-auton tulleen eteen ja tehneensä hätäjarrutuksen, mutta osui silti.

-Olen tapauksessa aika heikoilla kun heitä oli kaksi ja molemmat valehtelivat. Mutta koska tapausta ennen olimme huudelleet toisillemme jo jonkin aikaa ja mies oli soitellut useamman kerran torvea, niin uskoisin jonkun näkevän tapauksen kerrostaloista tai pihalta. Myös jos ohiajavat autot muistavat tilanteen, jossa olimme risteyksessä paikallaan mutta erillään auttaisi, koska poliisien saapuessa automme oli yhdessä.
https://www.como.fi/uutiset/mies-etsii-silminnakijoita-ulkomaalaiset-lavastivat-kolarini-ita-helsingissa/

Joku kuumaverinen japanilaiskaksikko taas häiriköinyt.
Mörökölli

Totuus EPT

Polpolla riittää kytättävää, kun juttu on levinnyt nyt lehteenkin. Uhkaavia ukaaseja Polpo laittaakin jutun levittämisestä. Joitakin pitää suojella...
Missä ******i siellä ongelma.

Teaparty

QuoteLopulta mies oli ajanut kuorma-autoa päin ja soittanut poliisit. Poliisille mies kuulemma väitti kuorma-auton tulleen eteen ja tehneensä hätäjarrutuksen, mutta osui silti.

Mutiainen katsottaneen joka tapauksessa syylliseksi peräänajoon sekä erikseen liikenteen vaarantamiseen, koska on noussut autosta ajoradalle huutelemaan. Ja laiton uhkaus lienee myös tullut suusta.

Lisää syytekohtia napsahtaa, jos peräänajo osoitetaan tahalliseksi.





SmallFish

Jotain kun tiedän tuon alueen kuskeista, ajotyylistä ja "virallisista papereista" niin ei voi kuin taas kerran onnitella Suomea. Kyllä meillä sitten on fiksut viranomaiset!

Alaric

https://www.ksml.fi/kotimaa/Lappilaiset-pelk%C3%A4%C3%A4v%C3%A4t-kuollakseen-kiinalaisia-kuskeja/1104040?pwbi=15e951e85430176b977f9af5ce8537d0 (3.2.2018)

QuoteLappilaiset pelkäävät kuollakseen kiinalaisia kuskeja

Suomi myönsi ajo-oikeuden kiinalaisille matkailun edistämisen toivossa - viranomaiset eivät usko turmasumaan.

Lappilaiset pelkäävät henkensä puolesta. Vaara vaanii teillä, jotka ovat liukkaat, lumiset, tuiskuiset, pimeät ja vilisevät poroja – ja joilla ajelee pian todennäköisesti yhä enemmän ulkomaalaisia, tähän kaikkeen tottumattomia kuskeja.

Kiinalaiset ajokortit ovat kelvanneet Suomessa helmikuun alusta alkaen, kun uusi ajokorttilaki on tullut voimaan. Kiinalaisten uskotaan tarttuvan mahdollisuuteen, koska omatoimimatkailu kiinnostaa yhä enemmän myös pitkään ryhmämatkailua suosineita kiinalaisia. Näin kertoo Lapin Liiton matkailuasiantuntija Satu Luiro.

Ajokorttilain muutoksella halutaan yhtenäistää kansainvälisiä käytäntöjä, kertoo hallitusneuvos Eija Maunu liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM). Ponnin lain muuttamiseen tuli matkailuyrittäjiltä ja autovuokraajilta, hän sanoo. Sitä puolsi myös työ- ja elinkeinoministeriö.

Nyt LVM sysääkin vastuuta juuri autonvuokraajille ja matkailuyrittäjille. Heidän tulisi kertoa turisteille suomalaisesta liikennekulttuurista, mutta mikään pykälä ei heitä tähän velvoita.

Autoja vuokrattu luvatta

LVM:n mukaan kiinalaiskuskit aiemmin hyväksyneistä Ruotsista tai Norjasta ei ole saatu viitteitä, että kansainväliset kuljettajat törmäilisivät muita enemmän.

Lapin poliisin ylikomisario Rauno Pätsin mukaan ulkomaiset matkailijat ovat henkilöauto-onnettomuuksissa selvä vähemmistö.

– En odota tätä muutosta pelonsekaisin tuntein, Pätsi sanoo.

(...)

Päivittäin tapahtuu, että ulkomaiset kuskit ajavat autonsa kelkkareiteille tai laduille, koska eivät hahmota, missä autotiet kulkevat, Harmanen kertoo. Jotkut ajavat ikkunalasit huurussa tai auki, koska eivät osaa käyttää auton ilmanvaihtoa. He ajavat kuitenkin hitaasti ja varovasti.

Tuttu ilmiö on myös keskelle tietä valokuvaamaan pysähtynyt turisti.

"Saa olla entistä varovaisempi"

Kiinalaisajokortit kelpaavat koko Suomessa, mutta Lapissa olot ovat ankarat ja kiinalaiset ovat iso matkailijaryhmä esimerkiksi Inarin ja Saariselän alueella.

Inarilaisille ulkomaisten kuskien tottumattomuus talvikeleihin on ollut arkea jo vuosia. STT kysyi kokemuksia Facebookin Inarin kansalaiskanava -sivulla.

– Viime talven kokemusten perusteella pelottaa. Talviajoon tottumattomia, jotka ajavat mutkaisella tielläkin vastaantulijan kaistalla, kommentoi Lauri Wesslin Facebookissa.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Echidna

Rasmuksella pohditaan Anna-Katriinan aloitteesta, että miksi maahanmuuttajat eivät pääse inssistä läpi. Hämmästyttävää kyllä, tutkinnonvastaanottajia ei tuomita suoralta kädeltä rasistisiksi persuiksi, vaan mielipiteet ovat enimmäkseen normaalilta vaikuttavaa ajattelua.

https://www.facebook.com/groups/RASMUSGROUP/permalink/1835794049765144/

Quote from: Rasmus
Anna-Katriina: Haluaisin pohtia erästä asiaa, joka kummeksuttaa minua. Kyse on maahanmuuttajista, jotka ovat yrittäneet suorittaa ajokorttia Suomessa. Kyse on muutamasta aikuisesta aivan normaalilla järjellä varustetusta miehestä. He ovat suorittaneet kaiken muun ja käyneet useita kertoja ajokokeessa. Koe ei mene läpi. Ei vaikka heillä on jopa kokemusta ajamisesta ennestään kotimaassaan. He tietävät suomalaiset liikennesäännöt. Tämä on selvinnyt juteltuani asiasta.

Yksi syy, miksi koe ei mene läpi, näyttää olevan se, että tutkinnon vastaanottaja ajattaa erilaisissa mahdollisimman vaativissa paikoissa (on isoja monikaistaisia risteyksiä, liikenneympyröitä, moottoritieajoa). Muuten en ehkä asiaa ihmettelisi, mutta suoritettuani itse aikuisiällä ajokortin asia kummeksuttaa. Ensimmäisellä kerralla minut vietiin kotikaupunkini keskustaan ja hylky tuli. Sitten ajatettiin pienillä sivuteillä ja lopputulos oli toinen. Jos itse olisin joutunut vastaavaan liikenneympäristöön ajokokeessa, tuskin olisi mennyt koskaan läpi. Ihan Ok kuski minusta kuitenkin on tullut.

Mietin, mistä asiassa on kyse. Olisiko taustalla ehkä ylikorostunutkin pyrkimys varmistaa, että kaoottisesta liikennekulttuurista tulevista miehistä tulee turvallisia kuskeja? Olisiko taustalla pelkoa liikennesääntöjen ylimalkaisesta noudattamisesta tai kaahaamisesta? Miehet kuitenkin tarvitsevat ajokorttia elämässään ja työssään.
...
Anna-Katriina: Näistä miehistä yksi yritti useamman kerran ja pääsi lopulta, yksi yritti neljä tai viisi kertaa ja luovutti. Yksi on nyt yrittänyt viisi kertaa ja aikoo jatkaa.
...

guest14935

Quote from: Echidna on 16.04.2018, 08:01:18
Quote from: Rasmuksen muuka
Ensimmäisellä kerralla minut vietiin kotikaupunkini keskustaan ja hylky tuli. Sitten ajatettiin pienillä sivuteillä ja lopputulos oli toinen. Jos itse olisin joutunut vastaavaan liikenneympäristöön ajokokeessa, tuskin olisi mennyt koskaan läpi. Ihan Ok kuski minusta kuitenkin on tullut.
Näitä varmastikin olisi syytä valvoa että ajattavat myös keskustoissa. Nykyisellään videovalvonta sekä gps olisi helppoa järjestää. Kouluttaa ajokokeitten pitäjistä osasta valvojia tai laittaa kaikki nettiin jotta kansa valvoo.

Ulkomaisten osalta varmaan hankala alkaa viemään maaseudun pikkuteille jos asuvat kaupunkien lähiöissä, voi ihan kielitaidottomuus olla syynä jollei läpi mene. Miljoonakaupungeistahan taitaa suurin osa olla kotoisin muutenkin. Omituista sinänsä että osalla suomalaisista ei nykyisin ole varaa korttiin, näillä varaa uusia ajokokeita.

guest11919

Ympyrässäajo pitää osata, kun nykyisin ainakin etelässä korvataan risteykset ympyröillä. Lähikauppaan kulkee kolmen ympyrän kautta. Aina silloin tällöin niissä näkyy joku, joka ei näytä osaavan sääntöjä, ja tähän mennessä joka kerran kyseessä on ollut mamun näköinen henkilö.

Ns. turboympyrät ovat oma lukunsa, niissä täytyy aina olla hieman varuillaan, kaistat menevät helposti sekaisin ja ulkopaikkakuntalaiset eivät yleensä hahmota ympyrän kahdelta puolin alkavia kolmansia kaistoja ensimmäisellä ajokerralla.

Samoin moottoritieajo täytyy mielestäni testata ajokokeessa, ensinnäkin liittymisen kannalta ja toisekseen vauhtisoukeuden tiedostamisen kannalta, eli että ymmärtää moottoritieltä poistuttaessa vilkaista nopeusmittaria.

Kaistojen vaihtoa saa olla enemmänkin kuin motarille liittyminen, jotta tutva varmistuu siitä, että kokelas katsoo kuolleen kulman joka kerran eikä vain sattumalta muistaessaan. Mutta kovin hankalissa monikaistaisissa risteyksissä tutva voisi hieman helpottaa vinkkaamalla ajoissa kaistan valinnasta, useinhan niitä joutuu vähän opettelemaan ja vieraissa kaupungeissa joutuu joskus vaihtamaan kaistaa vielä kun ei enää saisi.

EDIT: Tuli tuossa kaupalle ajellessa mieleen, että tutkinnossahan sanotaan suuntia, seuraavasta vasemmalle jne. Kyllähän siinä sitten se oikea kaistakin löytyy. Jossain pienemmillä paikkakunnilla kai saatetaan sanoa paikannimien mukaan, mutta varmaan vain, jos tuntee paikat. Eli kuulostaa oudolta, että monikaistainen risteys olisi itsessään ongelma.

newspeak

Jos on aikaisempaa ajokokemusta, tottumus saattaa olla huonokin asia ajokokeessa, joissa on monesti tiettyä näytöksellisyyttä. Lukuisten hylsyjen syitä ei tuossa listattu. Erilaiset ajotilanteet ovat kuitenkin itsestäänselvyys.

Maastamuuttaja

Toivon, että tulevan taksiuudistuksen yhteydessä taksiyrittäjät velvoitetaan ilmoittamaan, minkä maan ajokortilla toimitaan.

Mikäli tämä ei ole mahdollista Suomen kaltaisessa monikulttuurisessa paratiisissa, toivon että ainakin sallitaan yritysten vapaaehtoisesti kertovan, minkä maan tai maiden ajokortilla mennään.

Tiedän, että tämä on Suomen kaltaisessa maassa paljon pyydetty. Mutta eiköhän tämäkin asia hoidu puskaradion kautta, kuten niin moni muukin asia nykyään.

guest11919

Quote from: newspeak on 16.04.2018, 18:25:04
Jos on aikaisempaa ajokokemusta, tottumus saattaa olla huonokin asia ajokokeessa, joissa on monesti tiettyä näytöksellisyyttä. Lukuisten hylsyjen syitä ei tuossa listattu. Erilaiset ajotilanteet ovat kuitenkin itsestäänselvyys.

Tästä muistui mieleen eräs lehtiartikkeli, olisikohan ollut Tekniikan maailmassa. Siinä 30 vuotta ajanut henkilö meni lehtijutun vuoksi testaamaan taitonsa ajokokeeseen ja sai hylsyn. Syynä juuri erilaiset pahat tavat, joita ei muista kokeessa varoa, jos vain ajelee siten kuin aina.