News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?

Started by jooseppi, 28.07.2016, 01:04:08

Previous topic - Next topic

Eisernes Kreuz

Quote from: Maija Poppanen on 28.07.2016, 14:23:48
Täälläkin puhutaan sekaisin siitä, mikä perinteisesti ymmärretään kasvissyönniksi eli vegetarismiksi, missä yleensä maito ja/tai muna kuuluvat ruokavalioon, ja veganismista, missä mitään eläimestä tulevaa ei käytetä.

Erinomainen huomio. Minä olen tuollainen vanhan koulukunnan kasvissyöjä. Veganismi on tosiaan ihan eri juttu.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Roope

Quote from: Elcric12 on 28.07.2016, 01:17:43
Kyllä sitä ihan vastustetaankin, mm. näin

http://yle.fi/uutiset/helsingin_koulujen_kasvisruokapaiva_nostattaa_tunteita/1461654

Hohhoijaa taas. Koulujen kasvisruokapäivän vastustaminen ei ole likimainkaan sama kuin kasvissyönnin vastustaminen. Varmaan aika harvaa jos ketään kiinnostaa vastustaa muiden kasvissyöntiä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tabula Rasa

Jeps. Jokaisen henkilökohtainen asia mitä lautaselleen laittaa. Ja siihen, kuten ei seksielämään, parisuhteisiin, poliittisiin mielipiteisiin jne asioihin ole kenelläkään toisella nokan koputtamista. Kuitenkin rikkausihmiset ovat ottaneet oikeudekseen määritellä ihmisille mikä on ainoa oikea mielipide ja halveksuvat ja mitätöivät perus koulukiusaajan tekniikalla itsenäisiä ihmisiä joilla on omia arvoja ja näkemyksiä. Normaalista on tehty niin suppea että vain mokuylipapittaret ovat siitä perillä. Ja kaikkea muuta kuin tuota ahdasmielistä näkemystä vihataan katkerasti. Etenkin jos ei alistu monikulttuuriseen uskontunnustukseen.

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

kriittinen_ajattelija

Voisin lopettaa nisäkkäiden syönnin vaikka saman tien, oikeastaan syön nisäkkäiden lihaa jo aika vähän nyt. Saattaisi olla ihan positiivinen asia jos koko maapallo vähitellen luopuisi nisäkkäiden syönnistä, onhan se yleensä varsin vaativaa tuottaa nisäkkäiden lihaa vrt. vaikka kananlihan tuotantoon, lisäksi niitten liha on yleensä epäterveellistäkin. Ja hei possuthan on oikein älykkäitä vielä, eihän niitä nyt sovi kiusata.  :'(

Sensijaan kanan ja kalanlihan syönnistä en koskaan luovu.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Omicron

Quote from: Tabula Rasa on 28.07.2016, 16:08:46
Jeps. Jokaisen henkilökohtainen asia mitä lautaselleen laittaa. Ja siihen, kuten ei seksielämään, parisuhteisiin, poliittisiin mielipiteisiin jne asioihin ole kenelläkään toisella nokan koputtamista. Kuitenkin rikkausihmiset ovat ottaneet oikeudekseen määritellä ihmisille mikä on ainoa oikea mielipide ja halveksuvat ja mitätöivät perus koulukiusaajan tekniikalla itsenäisiä ihmisiä joilla on omia arvoja ja näkemyksiä.

Monet vegaanit ovat sitä mieltä että se ei ole henkilökohtainen valinta että syökö lihaa vai ei, koska eläinten tappaminen on moraalisesti väärin, ja siksi se ei ole mielipidekysymys, ja ne jotka syövät lihaa ovat pahempia ihmisiä.

Vaikka en ole vegaani tai kasvissyöjä niin en oikein kyllä voi väittää heitä vastaan. Kyllähän eläinten tappaminen on väärin, koska niilläkin on tunteita, ja siksi olen vähä pahempi ihminen (tässä ruokailu asiassa) kun he jotka ovat kasvissyöjiä/vegaaneja. Tai ehkä en olen pahempi, vaan minulla ei ole tarpeeksi tahdonvoimaa ja itsehillintää? Sekin on yksi mahdollisuus. Riippuvuus eläintuotteista ei ehkä välttämättä tarkoita että olen moraalisesti pahempi.

Eino P. Keravalta

Omicron:

QuoteMonet vegaanit ovat sitä mieltä että se ei ole henkilökohtainen valinta että syökö lihaa vai ei, koska eläinten tappaminen on moraalisesti väärin, ja siksi se ei ole mielipidekysymys.

Saahan tuota mieltä toki olla, mutta se on henkilökohtainen valinta niin kauan, kuin Suomessa lihansyöntiä ei olla kriminalisoitu.

Jos lihansyönti halutaan kiellettävän, meidän systeemissämme asiaa tulee ajaa valistuksen ja parlamentarismin keinoin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Machine Head

Vastustan kaikkea punavihreää, myös kasvisruokapakkoa. Syön kasviksia, mutta en ideologisista syistä.

Tabula Rasa

Quote from: Omicron on 28.07.2016, 16:39:19
Quote from: Tabula Rasa on 28.07.2016, 16:08:46
Jeps. Jokaisen henkilökohtainen asia mitä lautaselleen laittaa. Ja siihen, kuten ei seksielämään, parisuhteisiin, poliittisiin mielipiteisiin jne asioihin ole kenelläkään toisella nokan koputtamista. Kuitenkin rikkausihmiset ovat ottaneet oikeudekseen määritellä ihmisille mikä on ainoa oikea mielipide ja halveksuvat ja mitätöivät perus koulukiusaajan tekniikalla itsenäisiä ihmisiä joilla on omia arvoja ja näkemyksiä.

Monet vegaanit ovat sitä mieltä että se ei ole henkilökohtainen valinta että syökö lihaa vai ei, koska eläinten tappaminen on moraalisesti väärin, ja siksi se ei ole mielipidekysymys, ja ne jotka syövät lihaa ovat pahempia ihmisiä.

Vaikka en ole vegaani tai kasvissyöjä niin en oikein kyllä voi väittää heitä vastaan. Kyllähän eläinten tappaminen on väärin, koska niilläkin on tunteita, ja siksi olen vähä pahempi ihminen (tässä ruokailu asiassa) kun he jotka ovat kasvissyöjiä/vegaaneja.

Mikään mitä sinä tai joku muu pitää oikeana ei ole automaagisesti oikeaa. Itse pidän kaikkien ravinnoksi kelpaavien syömistä ihan yhtä hyvänä. Ja se ei kuitenkaan tee siitäkään automaattisesti ainoaa oikeaa mielipidettä. Vegaani tai kukaan muukaan ei voi määritellä kenenkään toisen oikeaa. Tappaminen ruuaksi on tänään täysin hyväksyttyä. Enkä näe että siihen olisi tulossa muutosta. Jotkut hyväksyvät turkiseläinten tappamisen ja minusta se on tässä taloustilanteessa perusteltua kun aika harva vientiala vetää. Jos meillä olisi täystyöllisyys ja vienti huipussaan niin tuosta voisi tinkiä. Nyt hyväksyn siis tuonkin tappamisen. Ja se mitä sinä tai joku muu pitää oikeana ei ole yhtään sen oikeampi kuin mitä minä tai joku muu pitää oikeana. Sinun mielipideperusteesi on yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun. Ei sen arvokkaampi. Turha rääkkääminen ja huvin vuoksi tappaminen on minusta typerää, mutta sitäkin joku pitää oikeana ja hyväksyttynä. Kyse on mielipiteistä. Se onko vai eikö eläimellä sitä tai tätä tai tunteeko sitä tai tätä ei saa ihmistä muuttamaan mielipidettään. Mitä enemmän tätä pakottamista harjoitetaan, sitä kovemmin sitä vastaan tullaan lyömään.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Muuttohaukka

Quote from: Roope on 28.07.2016, 15:55:40

http://yle.fi/uutiset/helsingin_koulujen_kasvisruokapaiva_nostattaa_tunteita/1461654

Hohhoijaa taas. Koulujen kasvisruokapäivän vastustaminen ei ole likimainkaan sama kuin kasvissyönnin vastustaminen. Varmaan aika harvaa jos ketään kiinnostaa vastustaa muiden kasvissyöntiä.

Koulujen kasvisruokapäivä voi olla surkea ruoka. Vastustan pakkokasviksia ja olen ollut kasvissyöjä pitkään, kun oli tarjolla oikeita aterioita. Itse en ole kokkaaja. Mutta syön vain itse pyydettyä punaista lihaa. Ei sitäkään täällä vastusteta.
Miksi sitä vegetarismia vastutettaisiin?

Eino P. Keravalta

Minä puollan kasvisten syöntiä ja miksei kasvissyöntiäkin, mutta teen sen yksinomaan terveydellisistä syistä.

Minua ei kiinnosta v-ttujakaan kehitysmaiden itseaiheutettu nälkä - se ei kuulu tähän.

Eläinten kärsimys toki minua liikuttaa, mutta se on lainsäätäjän tehtävä puuttua siihen asiaan.

Enkä puolla kasvissyöntiä siksi, että joku hassuhattuinen, jopolla ajava rimpula hampuusi käskee otsa kurtussa ja paheksuen minun syödä vain ja ainoastaan kasviksia: asia ei kuulu hänelle ja sitäpaitsi hän on kaksoismoralisti niin kauan, kuin ei vaadi kehitysmaalaisten pakkosterilisaatioita.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Quote from: DuPont on 28.07.2016, 03:48:08

Ei kasvisruoassa ole mitään ongelmaa. Ongelma on pakottamisessa kasvisruokapäiviin, kun yhtä hyvin voitaisiin tarjota vaihtoehtoja liha- ja kasvisruoan välillä. Tämä kuitenkaan ei kaikille kelpaa, vaan pitää pakottaa muut omaan malliin.
Kunhan vaihtoehtona ei ole halal/kosher/sianlihaton ruoka?

Omicron

Quote from: Tabula Rasa on 28.07.2016, 16:55:40Mikään mitä sinä tai joku muu pitää oikeana ei ole automaagisesti oikeaa. Itse pidän kaikkien ravinnoksi kelpaavien syömistä ihan yhtä hyvänä. Ja se ei kuitenkaan tee siitäkään automaattisesti ainoaa oikeaa mielipidettä. Vegaani tai kukaan muukaan ei voi määritellä kenenkään toisen oikeaa. Tappaminen ruuaksi on tänään täysin hyväksyttyä.

Mutta moraali ei ole jotain mitä ihmiset päättää tai keksii, vaan on olemassa absoluuttinen moraali, joka perustuu elämänhaluun ja kivun tuntemiseen. Jos joku tuntee kipua, se on absoluuttisesti moraalisesti väärin aiheuttaa sille turhaa kipua.

QuoteEnkä näe että siihen olisi tulossa muutosta. Jotkut hyväksyvät turkiseläinten tappamisen ja minusta se on tässä taloustilanteessa perusteltua kun aika harva vientiala vetää. Jos meillä olisi täystyöllisyys ja vienti huipussaan niin tuosta voisi tinkiä. Nyt hyväksyn siis tuonkin tappamisen. Ja se mitä sinä tai joku muu pitää oikeana ei ole yhtään sen oikeampi kuin mitä minä tai joku muu pitää oikeana. Sinun mielipideperusteesi on yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun. Ei sen arvokkaampi.

Väärin. Omien sanojesi mukaan, tuo on vain sinun mielipide, eikä se siis ole enemmän oikein. Jos mikään ei ole enemmän oikein tai väärin, silloinhan myöskään se mielipide että mikään ei ole enemmän oikein tai väärin, ei ole enemmän oikein. Jos uskot tuohon, et voi siis väittää että olen väärässä, koska sinun mukaan ei ole mitään oikein eikä väärin.

QuoteMitä enemmän tätä pakottamista harjoitetaan, sitä kovemmin sitä vastaan tullaan lyömään.

Pitää sanoa vielä tähän loppuun että en siis tarkoita että pitäisi pakottaa ihmisiä syömään kasvisruokaa, vain sen takia että se on moraalisesti väärin, koska pakottaminen aiheuttaa myös kärsimystä, ja se on myös moraalisesti väärin.

Tabula Rasa

Ei ole absoluuttista moraalia vaan moraali on ryhmäsidonnaista. Ryhmät taas tasapainoilevat tietyllä alueella ja niin kauan kuin voidaan löytää yhteiset sävelet niin etteivät moraalit joudu täysin vastakkaisiin näkökantoihin, maa pysyy suht vakaana siltä osin. Nyt kun on ajettu tätä monikulttuurimoraalia muutemia vuosikymmeniä kuin käärmettä piippuun niin sieltä löytyy monia sellaisia ryhmiä joiden moraali ei vastaa omaani. Tai sen enempää monien muidenkaan. Ja jos eri arvot omaavat ovat samalla alueella eikä asiaa voida ratkaista rauhanomaisesti, syntyy konflikti.

Pakottaminen on sinun ja minun moraalista nähden väärin, mutta se ei koske kaikkia. Esimerkiksi linkatusta vegaanista on oikein pakottaa toisin ajattelevia. Ihmisillä on erilaisia näkemyksiä siitä mikä on moraalisesti oikein. Ennen ne tulivat toimeen. Nyt kun monikulttuurilla on luotu toisten kanssa tappelevia moraaliryhmiä ja lisäksi tuotettu muualta erilaisella moraalilla varustettuja ryhmiä, niin konflikti tulee mikäli näiden ryhmien välille ei löydetä yhteistä näkemystä jonka kaikki voivat hyväksyä. Tällä hetkellä mokut näyttävät luulevan että heidän moraalinsa on ainoa olemassaoleva ja oikea. Kun se ei ole kumpaakaan. Se on vain heille oikea. Muilla on muita näkemyksiä. Joita nämä keskittyvät halveeraamaan.

Omicron

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.07.2016, 16:44:27Saahan tuota mieltä toki olla, mutta se on henkilökohtainen valinta niin kauan, kuin Suomessa lihansyöntiä ei olla kriminalisoitu.

Jos lihansyönti halutaan kiellettävän, meidän systeemissämme asiaa tulee ajaa valistuksen ja parlamentarismin keinoin.

Laillisesti se tietenkin on oma valinta, mutta moraalisesti se ei ole.

Tabula Rasa

Quote from: Omicron on 28.07.2016, 17:35:06
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.07.2016, 16:44:27Saahan tuota mieltä toki olla, mutta se on henkilökohtainen valinta niin kauan, kuin Suomessa lihansyöntiä ei olla kriminalisoitu.

Sinun moraalissasi. Ei minun. Ennen valitettiin kun uskovat tuputtivat moraaliarvojaan, nyt kun toisenlaiset ryhmät tunkevat ainoaa oikeaa moraaliaan, sen kritisointia vastaan hyökätään. Kristilliset tuputtajat käänsivät toisen posken. Kumpi moraali on sinusta parempi?

Eino P. Keravalta

Minun mielestäni on moraalisesti väärin, että Suomeen otetaan kymmeniä ja satoja tuhansia turvapaikanhakijoita.

Miksi heitä kuitenkin otetaan, vaikka se on väärin?

Chew Bacca

Sattui olemaan työkaverina oikein hardline vegaani, kolmikymppinen mies. Riski ja lihaksikas salillakävijä. Muistutti itseäni nuorempana rakenteeltaan, ehkä vähän isompi ja varmasti paljon vahvempi. Juteltiin paljon ruoasta ja veganismista ja sen aatteellisesta puolesta. Luonnollisesti myös puolisonsa oli vegaani ja kovan linjan eläinoikeusnatsi, epäilen että jopa aktivisti.

Veganismi vaatii tietoa ja vaivaa. Aikuisen ihmisen omana valintana ihan ok. Ainoa mikä selvästi haittasi minua kuvassa oli tämän pariskunnan pakkkomielteinen suhtautuminen  ruokaan, sen määrään ja laatuun ja sisältöön. Lyhyesti, "normaalilla" perheellisellä kuluttajalla ei yksinkertaisesti ole resursseja tuohon pelleilyyn. Sekaravinto mainstream-aineksista on yksinkertaisesti sama asia yksinkertaisemmassa paketissa, eikä joka suupala ole moraalinen dilemma.

Nykyään on sitten kollegana nuori vegaaniäiti jonka 1st world problem on vegaaniruoan saaminen penskalle pöytään päiväkodissa. Kehtaa valittaa että päiväkodin mielestä ulkopuolelta tuotujen ruokien käsittelyssä on riskejä ja valmistaminen vie resursseja. Puhumattakaan siitä että lapsi saa olla äitinsä ideologian väline.

Ja äidistä päätellen kyllä se perse leviää vegaanisafkoillakin.

Kuli

Seurustelin kerran erään kasvissyöjä naikkosen kanssa, joka ei hyväksynyt lihansyöntiä. Miellyttääkseni neitiä(oli sen verran pantava) olin itsekkin vuoden kasvissyöjä. Tässä yhtälössä tosin itse jouduin tekemään kaikki ruoat, koska neidin "kasvis"ruokavalio koostui leivästä ja juustosta enkä nyt kuseta yhtään. Tuon vuoden aikana opin käyttämään tofua, soijarouhetta ja paloja. Opin tekemään ihan hyviä kasvisruokia, eikä kokeilu mitenkään huono ollut ollenkaan.

Myöhemmin suhteen ruvetessa viilenemään erehdyin kännissä haukkaamaan kaverin piiraskuorikebabista palan ja siitä se sitten repesi lihansyönti  täysin käsistä.
Kiitos kaikesta Rähmis.

Eino P. Keravalta

Quote from: Kuli on 28.07.2016, 17:57:13
Seurustelin kerran erään kasvissyöjä naikkosen kanssa, joka ei hyväksynyt lihansyöntiä. Miellyttääkseni neitiä(oli sen verran pantava) olin itsekkin vuoden kasvissyöjä. Tässä yhtälössä tosin itse jouduin tekemään kaikki ruoat, koska neidin "kasvis"ruokavalio koostui leivästä ja juustosta enkä nyt kuseta yhtään. Tuon vuoden aikana opin käyttämään tofua, soijarouhetta ja paloja. Opin tekemään ihan hyviä kasvisruokia, eikä kokeilu mitenkään huono ollut ollenkaan.

Myöhemmin suhteen ruvetessa viilenemään erehdyin kännissä haukkaamaan kaverin piiraskuorikebabista palan ja siitä se sitten repesi lihansyönti  täysin käsistä.

Joskus sitä lihan vuoksi luopuu lihasta.

no future

Ravinnontuotantohan ei ole juuri kenenkään "vain oma asia", vaikka sen kuluttaminen yritetään henkilökohtaisena valintana meille myydäkin. Oli kyse sitten lihan tai härkäpapujen tuotannosta, se on hyvin institutionaalisesti säädeltyä, kustannettua ja määriteltyä. Näin ollen se on myös mitä suurimmassa määrin julkisen keskustelun arvoinen aihe, ilman että kenenkään on syytä pahoittaa mieltään.

TheVanishedTerrorist

Quote from: no future on 28.07.2016, 18:01:00
Ravinnontuotantohan ei ole juuri kenenkään "vain oma asia", vaikka sen kuluttaminen yritetään henkilökohtaisena valintana meille myydäkin. Oli kyse sitten lihan tai härkäpapujen tuotannosta, se on hyvin institutionaalisesti säädeltyä, kustannettua ja määriteltyä. Näin ollen se on myös mitä suurimmassa määrin julkisen keskustelun arvoinen aihe, ilman että kenenkään on syytä pahoittaa mieltään.
Kommunistisissa maissa varmaan noin. Täällä kapitalistisessa yhteiskunnassa voit ostaa sieltä mihin rahasi riittävät. Se on totta että kaikilla ei ole siihen marmoroituun sisäfilepihviin varaa joka on kasvatettu japanissa ja lennätetty sieltä asiakkaalle. Sitten varmaan porkkana onkin mielenkiintoinen vaihtoehto.

TheVanishedTerrorist

Kebabista >:(? Tuo on ymmärrettävissä ehkä jos promillet olivat katossa tai kantiksen pitämä nakkari.

newspeak

Moraalisäteilyllä on helppo kaupustella melkein mitä vain.

Ihmiset hyvine tekoineen. Aina pahanteossa.

Kuli

Quote from: SerialSuicideBomber on 28.07.2016, 18:11:40

Kebabista >:(? Tuo on ymmärrettävissä ehkä jos promillet olivat katossa tai kantiksen pitämä nakkari.

Itse asiassa se oli Hesarinkadun grilliltä ja sitä pitävät aasialaiset. En kai minä nyt karvakäsien liiketoimintaa tukisi. Pthyi sentään.
Kiitos kaikesta Rähmis.

rölli2

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.07.2016, 01:26:34
Lihansyönti ei ole ympäristölle läheskään niin suuri kuormitus kuin planeettamme liikakansoitus.

Jokainen eettisenä itseään pitävä kasvissyöjä suuntaakin murhaavan katseensa kehitysmaalaisiin, jotka lisääntyvät vastuuttomasti.

PS: Minusta kasvissyönti sinänsä on hyvä juttu.

juuri näin. somessa vegaaneiksi itseään mainostavat kannattavat avoimia rajoja ja massamaahanmuuttoa ja lomailevat dubaissa. kaukomaille lentäminen se vasta hiilijalanjäljen jättää puhumattakaan kehitysmaiden väestöräjähdyksestä

Jepulis

Quote from: Tabula Rasa on 28.07.2016, 17:43:50

Sinun moraalissasi. Ei minun. Ennen valitettiin kun uskovat tuputtivat moraaliarvojaan, nyt kun toisenlaiset ryhmät tunkevat ainoaa oikeaa moraaliaan, sen kritisointia vastaan hyökätään. Kristilliset tuputtajat käänsivät toisen posken. Kumpi moraali on sinusta parempi?
Täsmälleen. Jotkut "oikeamieliset" uskoo, että he voi säätää miljoonia vuosia lihaaterian kanssa eläneen ihmisen ominaisuuksia. Ymmärrän jos joku vain ei voi syödä lihaa mutta miksi tuputtaa sitä muille. Uskontohan tuo on.

Henkilökohtaisesti en vain pidä lihansyöntiä pelkästään yksilöille järkevänä, pidän sitä erinomaisena ratkaisuna myös maapallon luonnon kannalta yleisesti. Jos kerran ruokaa riittää 100 kertaa useammalle kasvissyönnin kautta, tottahan tämä on mahdollisuus - muttei suvakkien edellyttämään suuntaan. Jokainen lehmä siis vähentää potentiaalia kasvattaa silläkin hehtaarilla viljaa alati lisääntyville kehitysmaiden asukeille - jotka rikastuessaan ostavat auton tai edes hakeutuvat eurooppaan kumiveneellä vaaroja uhmaten - JA aloittavat Suomi-Somalia matkailun lentäen rahoituksellamme.

Siis kääntäen, jos jokainen syömäsi pihvi vähentää pitkässä juoksussa riskiä saada afrikkalaista seuraa ruokapöytääsi, voi uhrauksen tehdä hyvän asian tähden ja syödä kalaa vain joka toinen päivä.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

elven archer

Quote from: jooseppi on 28.07.2016, 01:04:08
Söin kasvisruokaa. Oikein tehtynä se on hyvää. Maapallon tilan ja ilmaston lämpenemisen takia lihansyönnille ei ole perusteita. Nautakalori tuottaa 6xkertaisesti päästöjä kevyempiin kalorilähteisiin verrattuna. Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?
Koska ihmiset liittävät siihen mielikuvia esim. vihreistä poliitikoista ja näin kasvisruoka on syyllinen assosiaation kautta. Ja koska moni katsoo sen uhkaavan hänen "minähän syön mitä haluan" -elämäntapaansa. Vaikka eihän se niin tietenkään tee, vaan päinvastoin enemmänhän siinä muille riittää, jos useampi syö kasviksia.

Minä suosittelen myös ihmisille mahdollisimman kasvispitoista ruokavaliota. Se on terveellistä, ekologista ja sopivasti valittuna myös edullista.

Toni R Jyväskylästä

Maitotuotteita vielä käyttelen, mutta liha on nykyään jäänyt pois. Terveyssyistä määkin porkkanaa puputan ja on mun kolesteroliarvot jopa kohentuneet. Saattaa tosin johtua suuresti laihtumisesta ja muistakin elämäntapamuutoksista.

Eino P. Keravalta

En ole matkustanut lentokoneella kymmeneen vuoteen. En kesämökkeile. Autoni on erittäin pienipäästöinen. En kannata saastuttavaa haittamaahanmuuttoa.

Minulla on ekologisesta näkökulmasta oikeus syödä lihaa vaikka kaksi kiloa päivässä, jos siltä tuntuu.

törö

Mitenköhän ekologista on elää soijalla, linsseillä ja riisillä kun ne pitää kuitenkin tuoda kaukaa?

Ei mulla mitään niitä vastaan ole, mutta vähän arveluttaa se jeesustelupuoli.