News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Muutos 2011:n tunnus / logo

Started by Janne, 13.08.2009, 10:19:31

Previous topic - Next topic

Ukkeli

Entäs seuraavanlainen, missä logoon on myös laitettu ympäristöä kunnioittavat arvot tervehenkisen suomalaisuuden lisäksi ( HUOM! = Ei rasistinen viittaus).

Jos kukaan ei hoksannut, niin kyseessä on suomen kansallislintu, laulujoutsen, uimassa kauniin ja vihreän saaren ohitse.

Kissapeto

Quote from: dothefake on 13.08.2009, 14:16:49
Quote from: Janne on 13.08.2009, 14:08:23
Tämä on oma suosikkini. Eli isolla siivellä varustettu versio:
Laitappas näitä kolme uimaan peräkkäin.

Tsottsot, liite poistettu. Tekijänoikeudet tuohon piirrokseen on minulla. En voi sietää sitä, että tekemäni työ raiskataan.

Kyllähän tuossa jotain paholaismaista pilkistää, jos on kolme jonossa...

Jonoon näitä ei toki kannata laittaa, joutsenessa on renkaiden takia hieman maalitaulun vikaa, ja peräkkäin uidessaan tuovat mieleen tivolin ampumakojun.

Ikävä vetää mattoa alta sinivalkoiselta joutsenelta, mutta vastapuoli tulee vääjäämättä tarttumaan kaikkeen, mikä hiukankaan viittaa nationalismiin. Uskon asian etenevän nopeammin, jos tästäkään pikkuasiasta ei tarvitse jäädä heti alkumetreillä jankkaamaan suvaitsevaiston kanssa poteron reunalle.

Mutta on toinenkin, ja paljon painavampi syy sille, miksi sinivalkoinen joutsen ei käy.
Varsinkaan siniristilipulla höystettynä: Vanha joutsenmerkki.

JM-K

Quote from: Kafir Sikakoira on 13.08.2009, 17:09:58
Ihan offtopikkina muistui mieleen eräs tarina. Kun Merita-pankki aikoinaan tilasi reikäleipä-logonsa viidellä miljoonalla markalla tai jotain, radiossa kyseltiin mitä logosta tulee mieleen. Eräs vastaus oli: "Puusta tulee mieleen pankinjohtajan pää, ja kivestä se paikka, minkä sisältä pankinjohtaja löytyy ennen pitkää."

Joku taiteilija tms. totesi aikoinaan tuosta logosta suunnilleen näin: "Muistuttaa kahta parittelevaa etanaa, joka kuvaakin hyvin kyseisen pankin asiakaspalvelun vauhtia". Aika rapsakasti tokaistu mielestäni.

dothefake

Quote from: Kissapeto on 13.08.2009, 16:53:52
Quote from: dothefake on 13.08.2009, 14:16:49
Quote from: Janne on 13.08.2009, 14:08:23
Tämä on oma suosikkini. Eli isolla siivellä varustettu versio:
Laitappas näitä kolme uimaan peräkkäin.

Tsottsot, liite poistettu. Tekijänoikeudet tuohon piirrokseen on minulla. En voi sietää sitä, että tekemäni työ raiskataan.

Kyllähän tuossa jotain paholaismaista pilkistää, jos on kolme jonossa...

Jonoon näitä ei toki kannata laittaa, joutsenessa on renkaiden takia hieman maalitaulun vikaa, ja peräkkäin uidessaan tuovat mieleen tivolin ampumakojun.

Ikävä vetää mattoa alta sinivalkoiselta joutsenelta, mutta vastapuoli tulee vääjäämättä tarttumaan kaikkeen, mikä hiukankaan viittaa nationalismiin. Uskon asian etenevän nopeammin, jos tästäkään pikkuasiasta ei tarvitse jäädä heti alkumetreillä jankkaamaan suvaitsevaiston kanssa poteron reunalle.

Mutta on toinenkin, ja paljon painavampi syy sille, miksi sinivalkoinen joutsen ei käy.
Varsinkaan siniristilipulla höystettynä: Vanha joutsenmerkki.

Jannelle: Minä olen syypää, ei Kissapeto, mutta motiivina ei suinkaan ollut raiskata, vaan ruotia
näin omassa piirissä erilaisia mahdollisia tulevia hyökkäyksiä ja logon asiatonta vääntelyä.
Parempi kai ottaa ennen julkaisua kantaa, kuin myöhemmin voivotella, että olisihan tuo pitänyt
hoksata.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kissapeto

QuoteTsottsot, liite poistettu. Tekijänoikeudet tuohon piirrokseen on minulla. En voi sietää sitä, että tekemäni työ raiskataan.

Nyt täytyy pyytää anteeksi!

Minä tuon "kolmintamisen" suoritin ja olen siitä vastuussa.
EDIT: kyseinen luvaton versio poistettu bittimaailmasta kaikissa muodoissaan.

Olin ajatuksissani ikään kuin "think-tankissa", jossa ideoita pyöritellään ja käsitellään porukalla, siitä tämä lipsahdus lähti. Tarkoitus ei todellakaan ollut raiskata tai rikkoa tekijänoikeuksia.

Ja selvyyden vuoksi, joskus alkukesästä JM-K:n pyynnöstä tekemäni joutsen
(http://i93.photobucket.com/albums/l61/rkissha/joutsenehko.jpg)
on kuitenkin vapaasti kaikkien ideoitsijoiden käytössä ja muokattavissa, kuten tähänkin asti.
Ja missään ei liene määritelty tarkkaa rajaa siihen, kuinka mikroskooppisilla muutoksilla kyseessä onkin jo itsenäinen teos.

Janne

Tein ehdotuksesta myös ensimmäisen pysty-version, koska sellaiselle on aina tarvetta. Tämänkaltainen viritys toimii siis kapeden, pystymallisten ilmoitusten, flaijereiden ja bannereiden lisäksi vaikkapa T-paidoissa.

Korostan, että tämäkin on luonnos. Lisään siihen tarvittaessa kiiltoja, varjoja sun muuta hyvin maltillisesti. Värimaailma edelleen sinistä ja vihreää.

Ai niin, tuohon kokeilin laineiden liplatusta sekaan.

JM-K

Quote from: Kerpo on 13.08.2009, 16:19:57
Onko tunnuksen värimaailma siis lyöty lukkoon?

Mitään ei ole lyöty lukkoon, joten ideoita kehiin vaan!

Supersymmetria

Quote from: Kissapeto on 13.08.2009, 17:41:14
on kuitenkin vapaasti kaikkien ideoitsijoiden käytössä ja muokattavissa, kuten tähänkin asti.
Ja missään ei liene määritelty tarkkaa rajaa siihen, kuinka mikroskooppisilla muutoksilla kyseessä onkin jo itsenäinen teos.

Tämä on mielestäni edelleen hienoin näistä kaikista hyvistä ehdotuksista, tuo mieleen Kalevalan. Kaulan ja pään asento viestii tietynlaisesta arvokkaasta nöyryydestä.

En silti ole varma, onko paraskaan vielä kyllin hyvä. Joku vielä tökkii: ehkä logon olisi oltava vieläkin yksinkertaisempi?  ???

dothefake

QuoteTsottsot, liite poistettu. Tekijänoikeudet tuohon piirrokseen on minulla. En voi sietää sitä, että tekemäni työ raiskataan.

Nyt täytyy pyytää anteeksi!

Minä tuon "kolmintamisen" suoritin ja olen siitä vastuussa.
EDIT: kyseinen luvaton versio poistettu bittimaailmasta kaikissa muodoissaan.

Olin ajatuksissani ikään kuin "think-tankissa", jossa ideoita pyöritellään ja käsitellään porukalla, siitä tämä lipsahdus lähti. Tarkoitus ei todellakaan ollut raiskata tai rikkoa tekijänoikeuksia.

Mutta minä yllytin, älä yritä Kissis viedä kaikkea syytä. Ja edelleen näen
voimakkaana sen kuutosen, siis Jannen isosiipiversiossa, joka on kyllä ihan hieno.

Väreistä voisin sanoa, niitä ammatikseni paperille levittävänä, että ehdottomasti pitää olla
yksiväri-versio, jossa mahdolliset eri värit on kuvattava rastereilla (esim. kirjekuoret),
sitten toivottavasti tuo itse logo on kahdella (max) spottivärillä (lomakkeet, mainokset, flyerit, paidat)
ja jos neliväriversio tehdään, niin sitä sitten käytetään niissä yhteyksissä, joissa siitä (nelivärisyydestä)
ei tarvitse maksaa mitään lisää. Nämä ehdotukset kumpuavat siis taloudellisuuden hakemisesta.
Kaiken voi painaa värikkäästikin, mutta sen edut kontra ainakin alkuvaiheen talous on pohdittava.
-Tytti Tuppurainen

Jani Karhapää

Mielestäni Kissapedon joutsen ilman lisäsiipiä tai muitakaan spoilereita on paras. Tuollaisella logolla varustettua t-paitaa voi kantaa missä vain :) Klassikkoainesta. Varsinkin nouseva aurinko vertaus toimii kuvassa mahtavasti.

JM-K

Perskeles, tää menee vaikeeks. Mäkin oon kyllä sellaisen siivettömän kannalla, mutta toisaalta se siipi tuo siihen vähän liikettä. Paha sanoa!

Olli Immonen

Minun mielestäni tuo siivetön Kissapedon versio näyttää näistä logoista ehkä kuitenkin kaikkein parhaimmalta.

Laitoin liitteeksi netistä löytämäni kuvan, joka on mielestäni myös ihan hieno. Kuvaa muokkailemalla esimerkiksi tuon joutsenen pyrstön sulista saisi muodostettua jonkinlaisen ^^^-kuvion.

Janne

Tuo Supersymmetrian luonnos on oikeasti hyvä. Ja hienoa, että joku jaksaa/viitsii tehdä vapaalla kädellä nykyään - menetelmä on edelleen ehkä paras.

Muistin virkistämiseksi liitän tähän alkuperäiset (oliko Kerosen linkittämä?) kalliopiirrokset:

Kaptah

Vieläkin sotken lusikkaani soppaan. Kun näitä nyt on hetken katsellut, niin tuo kissapedon alkuperäinen, alkuperäisellä kaulalla ja ilman mitään spoilereita on paras. Jos joku siinä käärmeen näkee, on vika ihmisessä. Se on arvokkaan, rauhallisen ja kalevalalaisen näköinen ja riittävän yksinkertainen.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Mika

Quote from: JM-K on 13.08.2009, 19:45:16
Perskeles, tää menee vaikeeks. Mäkin oon kyllä sellaisen siivettömän kannalla, mutta toisaalta se siipi tuo siihen vähän liikettä. Paha sanoa!

Jos nyt noista joutsenen kuvista on valittava, niin siivellinen ehdottomasti. Eihän toi siivetön edes muistuta lintua. Vierastan myös mustaa joutsenta valkoisella pohjalla. Siitä tulee mieleen lähinnä tuonelan joutsen...
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Hagbard

Quote from: Janne on 13.08.2009, 17:41:42
Korostan, että tämäkin on luonnos. Lisään siihen tarvittaessa kiiltoja, varjoja sun muuta hyvin maltillisesti. Värimaailma edelleen sinistä ja vihreää.

Ai niin, tuohon kokeilin laineiden liplatusta sekaan.

Tässä vaiheessa ei tarvitse vielä miettiä sommittelua, kuten miten tunnuksen lähelle sijoitellaan nimilogotyypit.

Pidän tästä mallista kaikkein eniten tähän saakka näkemistäni, mutta muutama varoituksen sana:

- Unohda kiillot ja varjot, tämän kuuluu olla simppeli muoto, joka toimii 3 mm korkeana yhdellä värillä painettuna (ilman mitään rastereita) ja 20 pikseliä korkeana ruudulla.

- Kyljen renkulat ovat menettäneet merkityksensä, niitä ei pitäisi enää raahata mukana. Ne ovat omituinen tyylittelykikka, joka ikäänkuin huutaa selitystä. Parempi olisi logo, joka ei vaadi selityksiä. Renkulat olivat alkuperäisen kalliopiirroksen juttuja, ne eivät kuulu tällaiseen moderniin grafiikkaan, eivät tuo siihen mitään olennaista.

- Tässä tuntuu aika monelta unohtuneen se, että joutsen on luonnostaan valkoinen. Näinollen joutsenkuvion pitäisi olla valkoinen puolueenvärisellä pohjalla. Pohjan muoto saisi olla hyvin yksinkertainen laatikko tai jotain.

Janne

Quote from: Hagbard on 13.08.2009, 21:09:11
- Unohda kiillot ja varjot, tämän kuuluu olla simppeli muoto, joka toimii 3 mm korkeana yhdellä värillä painettuna (ilman mitään rastereita) ja 20 pikseliä korkeana ruudulla.

En unohda tekniikan mahdollistamia kikkailuita. En tarkoittamut kiilloilla nykyisin paljon käytettyjä "lasimaisia" väripintoja vaan jotain muuta. Näytän mahdollisesti lähiaikoina mitä tarkoitan.

Tunnuksesta pitää tehdä seuraavanlaisia versioita:

- vaakaversiot
- pystyversiot
- pelkkä tekstiversiot
- pelkkä logoversiot

Ja näistä kaikista:

- 4-väriversiot (CMYK) painettaviin tuotteisiin
- 2-väriversiot (PMS-värimääritetyt) painettaviin tuotteisiin
- 1-väriversiot
(Näistä kaikista vähintään peedeäffät ja epsit, kaikki vektoroituina.

- RGB-versioita eri kokoisina käyetttäväksi mm. internetsivuille ja bannereihin

Huscarl

Toi Immosen kuva on hieno. Tulee ehkä vähän kotkamaisia/germaanisia viboja, johtuu varmaan sojottavista sulista. En tiedä onko se välttämättä huono asia. Ainakin siitä tuli heti mieleen Tähtien sodan kapinallisten tunnus:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/2a/Rebel_Alliance_logo.svg/300px-Rebel_Alliance_logo.svg.png)

Tuo Supersymmetrian luonnoskin näyttää hyvälle. Vaikea enää sanoa mistä pitää eniten.

JT

Quote from: Supersymmetria on 13.08.2009, 17:53:19

- Tämä on todellakin paras, jos joku velho osaisi vielä työstää tuosta art deco-tyyliin taipuvan vaihtoehdon, niin voisi vertailla. Ajaton ja klassinen on jo nyt. Komea on!
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Mika

Quote from: JT on 13.08.2009, 21:22:44
- Tämä on todellakin paras, jos joku velho osaisi vielä työstää tuosta art deco-tyyliin taipuvan vaihtoehdon, niin voisi vertailla. Ajaton ja klassinen on jo nyt. Komea on!

Jumalauta! Jos tuo tulee puolueen logoksi, niin ainakaan minä en tule sitä koskaan äänestämään ;D
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Necro

Quote from: JT on 13.08.2009, 21:22:44
Quote from: Supersymmetria on 13.08.2009, 17:53:19

Minunkin mielestäni tämä on hyvä. Myös Jannen vastaava oli hyvä sekä supersymmetrian luonnos.
Onko se seepia väritys nyt haudattu ja jos on niin miksi? Sehän sai aikanaan osakseen paljon kannatusta, eikä syyttä.

E: quotet päin...
"Maailmassa monta on ihmeellistä aasia"

Hagbard

Quote from: Janne on 13.08.2009, 21:19:20
En unohda tekniikan mahdollistamia kikkailuita.

Eikun just ne pitää unohtaa. Niitä kikkailuita kun ei voi toteuttaa käyntikortissa tai vaalivalvojaisten palkissa.

Keep it simple. Tässä pari omaa ehdotustani nopeasti väännettyjä.

Valkoinen joutsen puolueenvärisessä taustakentässä mahdollistaa sen, että joutsen on aina oikeanvärinen oikeanvärisellä taustalla.

Necro

Nuo siniset ja vihreät saisi mielestäni unohtaa. Kovin on nähtyä tavaraa. Muutenkin hieman liian retro meikäläisen makuun.
"Maailmassa monta on ihmeellistä aasia"

Shadow

Itse en osaa mitään logoa tehdä, mutta mielestäni yksi vaihtoehto oli lentoon nouseva joutsen, joka levittäisi siipiään. Voisi kuvastaa hyvin Homman infernaalista nousua  ;) Olisi myös komean näköinen.

Värien pitää olla sininen ja valkoinen. Ainakin minun mielestäni, mustaa ei mielellään. Vaaleat värit herättää positiivisia mielikuvia ja tummat eivät eli juuri sen takia. Lisäksi musta olisi ruma ja painostava väri.

Martel

Pari ideaa karkeasti havainnollistettuina. Oikeanpuoleisesta saisi myös jotain aurinkoon tai auringonnousuun viittaavaa.

Itse tykkään kyllä siitä alkuperäisestä kivikautisesta munajoutsenesta ja myös hannunvaakunallisesta taimikälie.

Janne

Quote from: Hagbard on 13.08.2009, 22:08:41
Quote from: Janne on 13.08.2009, 21:19:20
En unohda tekniikan mahdollistamia kikkailuita.

Eikun just ne pitää unohtaa. Niitä kikkailuita kun ei voi toteuttaa käyntikortissa tai vaalivalvojaisten palkissa.

Käyntikorttien ja vaalivalvojaisten palkkien tuotantomenetelmät ovat kehittyneet ja monipuolistuneet sitten 80-luvun. Tiedän asian erittäin hyvin ja osaan ottaa eri menetelmien ehdot huomioon. Nou hätä.

Janne

Quote from: Necro on 13.08.2009, 22:17:06
Nuo siniset ja vihreät saisi mielestäni unohtaa. Kovin on nähtyä tavaraa. Muutenkin hieman liian retro meikäläisen makuun.

Näyttää hyvältä 80-90 -lukujen vaihteen pikeepaidan rinnassa pienellä. Purjehduskengät jalkaan je menox!
Voi olla, että sekoitan Lacosteeseen vaikka yhtä hyvin olisi voinut olla suomalaisen paperitehtaan portille teipattuna – joskus muinoin.

VMJ

Omaa silmääni miellyttää eniten tuo Kissapedon alkuperäinen. Siinä joutsenen pää ja sen asento ovat jotenkin harmoonisimmat.
Homma ^^!!

Samuel Kielosto

Minusta nuo alkuperäiset kalliopiirrokset ovat parhaita. Joutsenen selkä on niissä matalampi kuin kissapedon joutsenella. Niissä viehättää myös tietty rujous - muodot eivät ole niin huoliteltuja. Olisi mielenkiintoista, jos kisu viitsii tehdä matalaselkäisemmän version nähtäville (jaloilla ja ilman), itse en oikein hallitse tuota kuvankäsittelypuolta. Toisaalta tuon korkeaselkäisen joutsenen hyvä puoli on tietty leppoisa pullukkuus.
Nuivuus on rikkaus.

dothefake

Täytyy aina kuitenkin muistaa, että nuo kalliopiirrosten tekijät
olivat maahanmuuttajia. Ehdotan, että kun vaihtoehtoja on kyllin,
suora demokratia puhuu.
Ja Jannelle, tosiaan nykytekniikka mahdollistaa kaikenlaista, mutta onneksi
vielä vain pienemmissä erissä.
Nimim. Gutenberg rules

Muoks. Tietenkin iso J
-Tytti Tuppurainen