News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-05-20 MitVit:Globaali jihadismi.

Started by Nuivanlinna, 20.05.2016, 14:04:42

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

QuoteKapteeni Antti Paronen nosti esille globaalin jihadismin uhkan väitöskirjassaan
http://mvlehti.net/2016/05/20/kapteeni-antti-paronen-nosti-esille-globaalin-jihadismin-uhkan-vaitoskirjassaan/


Kapteeni Antti Paronen argumentoi väitöskirjassaan maailmanlaajuisen jihadismin kehittymisestä. Paronen esitti tämän tohtorin väitöskirjansa 19. toukokuuta Santahaminassa Maanpuolustuskorkeakoulussa.

Kapteeni Paronen käy läpi jihad-termiin liittyvää keskustelua ja termin muutosta alkaen Jaakko Hämeen-Anttilan selityksistä, mutta ei pysähdy niihin.

Jihadismista alkoi levitä 1900-luvulla uusi tulkinta, kun sunnilaiset aktivistit taistelivat islamilaisen maailman maallisia hallituksia vastaan.


Mutta Jarret Brachmanin esitykseen liittyen Paronen nostaa esille myös muita keskeisiä käsitteitä globaalin jihadismin asiakokonaisuudesta.

Aqidah tarkoittaa uskontunnustusta, jonka avulla muslimi velvoitetaan pyrkimään eroon tietämättömyydestä, jumalattomuudesta sekä väärintekemisestä.

Allahin ykseyttä korostava tawhidin johtaa vaatimukseen uskonelämän yhdenmukaistamiseen: niitä yhteiskuntia on vastustettava, joita ei hallita sharian keinoin.

Takfir johtaa epämuslimeiksi julistamiseen, mikäli hallitsija ei ole toteuttanut sharia-kokoelmaa oikeusjärjestelmän pohjaksi. Lopulta al-Wala wal-Bara –sanapari kirjaimellisesti tarkoittaa rakastamista ja vihaamista Jumalan vuoksi.
Kapteeni Paronen viittaa 200-1300 -lukujen vaihteessa eläneeseen Ibn Taymiyyahin argumentaatioon, että jihad nousee kouluissa opetettavien tunnettujen viiden pilarin velvollisuuden rinnalle vähintään yhtä merkittäväksi, ellei jopa merkittävämmäksi kuin paasto, almujen anto tai pyhiinvaellus.

Syyrialainen globaalin jihadismin teoreetikko Abu Musab al-Suri julkaisi 1600-sivuisen uskonnollisen teoksen, jossa hän kyseenalaistaa voimakkaasti paikallaan pysyvän taistelun, pysyvät tukikohdat ja organisaatiot. Hän antaa ohjeeksi: Systeemi, ei organisaatio.


Tärkeää on, että jihadismi soveltuu nykyhetken olosuhteisiin. Globaalista jihadismista tuli yksilökeskeistä kumouksellista terrorismia, jota ei mikään keskusjohto koordinoi.

Syyrialainen jihadismin teoreetikko painottaa yksilöiden ja solurakenteen mobilisointia maailmanlaajuiseen kumouksellisuuteen.

Al-Suri kirjoittaa päätelmänsä:


"Vihollisten terrorisointi on uskonnollinen velvollisuus ja vihollistemme salamurhaaminen on Profeetan aikainen perintö."

Al-Suri korostaa yhä uudelleen jokaisen muslimin yksilöllistä velvollisuutta ottaa osaa pyhään taisteluun.  Organisatorinen rakenne vähenee ja kehittyy hajautetummaksi ja vaikeammin tavoitettavaksi.


Hänen mukaansa globaali jihadistinen kumouksellinen ideologia on itsessään kokoava voima, jonka tarkoitus on luoda nuorille tie toteuttaa haluaan ottaa osaa jihadiin.

Sotatieteen tohtori Marko Palokangas tiedusteli väitöstilaisuudessa, mitä yksilö hakee jihadistisella toiminnalla. Viitaten globaalin jihadismin kehittelijöihin Paronen vastasi:


"Tämä jihadistinen henkilö antaa valan Jumalale ja ideologialle, on eräässä mielessä 'protestantti', jolle henkilökohtainen suhde Jumalaan on keskeinen."

"Uskonnollinen valta ei tule emiireiltä. Niin voi syntyä näyttäviä tekoja nopeastikin, radikalisoitumisprosessi voi olla nopea."...naps...

Paronen näkee  asiassa selvästi muutakin kuin Punahilkan.

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.