News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

HS: Matu-lapset nukutetaan hammaslääkärissä

Started by Pyöräilijä, 22.04.2016, 12:42:37

Previous topic - Next topic

newspeak

Quote from: VeePee on 23.04.2016, 07:42:00
Quote from: newspeak on 23.04.2016, 07:20:26
Asia voi tietenkin olla myös niin, että suomalaislapsille on kannattavaa opettaa hampaiden harjaamista ja mamulapsilta kannattaa repiä hampaat nukutuksessa pois. Poistettua hammasta ei kuitenkaan tarvitse harjata eikä paikata.

Tottahan se on tämä. Luonnollisesti parempi kulttuuri vaatii, että mätien tynkien tilalle isketään suu täyteen kultaa. Eipä siinä jalometallin päällä mikrobit viihdy ja harjauksen laiminlyönti ei enää reikää tee. Yksi kultahammas maksaa noin 800 € ja kun ihmisellä on noin 30 hammasta niin eihän tuosta tule kuin 24 000 € kertaluonteinen kustannus. Moisen pikkusumman maksaa veronmaksaja mielellään kun saa vastalahjaksi ihailla vastaantulevien kunniakansalaisten kimaltavia hymyjä. Itselle välttää vielä 40 vuotta suussa olleet nuorena laitetut amalgaamipaikat. Onhan se elohopea melkein yhtä upeaa kuin kulta.

Siinäpä se, kun mitään ei saisi koskaan kenellekään ilmaiseksi antaa etenkään kun ei muutkaan mitään saa.

Perusmuovitekarit mamuloisille omakustannehintaan ja kaupan päälle kultatussi. Jos ei kelpaa niin porttikielto.

valtakunnanpärkhele

Jos alle 14v lapsen leegot on siinä kunnossa, että niitä pitää kymmenittäin porata ja poistaa nukutuksessa. Pitäisi jo lastensuojelunpuuttua noin kyvyttömien vanhempien toimintaan ja antaa perheen olla tuossa mielivaltaisessa viranomaismyllyssä, jotta oppisivat olemaan. Mutta ei koska...
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

kummastelija

Quote from: newspeak on 23.04.2016, 08:33:47
Perusmuovitekarit mamuloisille omakustannehintaan ja kaupan päälle kultatussi. Jos ei kelpaa niin porttikielto.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

newspeak

^ Parasta tietty, jos hakisivat lelukaupasta hampaansa.

ruikonperä

Suomessa puhkotaan jo naapurin hienommasta autosta renkaat. Toivottavsti hän ei hymyile.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

ArtturiE

Quote from: kummastelija on 23.04.2016, 08:41:27
Quote from: newspeak on 23.04.2016, 08:33:47

Tuon irvistelijän rinnalla James Bond-elokuvan Jaws on vielä kaunis.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

UgriProPatria

Mustalaisille ja afrikkalaisille, kaukoidän tuliaisille Suomessa, tiedoksi: hammaslääkärissä käynti vaatii etukäteistä ajatusta ja luonteenlujuutta.

1. Menenkö hammaslääkäriin, vai en? Jos jossain hiukan kolottaa, tai on hammas murtunut, kannattaa mennä heti, sillä tulehtuessaan siitä tulee vain kipeempi ja hoito on kipeämpää. Siis: menen nyt, enkä vuoden päästä.

2. Kun menen hammaslääkäriin, käyttäydyn siellä kuin aikuinen ihminen, enkä ala temppuilla. Sillä jos hammas on hoidettava ja olen mennyt hammaslääkäriin, varannut ajan, kuten myös seuraavat potilaat, se on hoidettava ja vitkuttelu ja kiljahtelu on vain typeryyttä. Lisäksi tällainen aiheuttaa vahinkoa seuraaville potilaille. Sivistynyt ihminen huomioi muutkin.

3. Jos on kipuherkkä, ilmoittaa sen heti, eikä kilju ja pompi kun kipupiikki annetaan, vaan kestetään se kuin marttyyri. Se pistää vain muutaman sekunnin. Laske 15:ta ja se on ohi. Huh.

4. Pidä sormistasi kiinni, purista ja vääntele niitä, mutta älä heiluta päätäsi. Itse pidän silmäni kiinni. Suu ammolleen ja pää paikalla. Opettele hengittämään ja nielemään suu auki. Mitä rauhallisempi olet, sitä nopeammin se on ohi. Yleensä kunkin toimenpiteen pituus on n. 1 minuutti. Suhtaudu toiveekkaasti hetkeen kun poraaminen ja tonkiminen on ohi. Tämän jälkeen ei enää tunnu niin inhottavalta. Joskus koko homma on ohi jopa 10 minuutissa.

5. Jos ei tähän opettele, on parempi pitää hammassärkynsä ja jättää lääkäriajat muille potilaille.

ArtturiE

Quote from: Maastamuuttaja on 22.04.2016, 17:19:07
Koska monilta tulijoilta joudutaan poistamaan useita tai kaikki hampaat, niin tokihan tilalle kiinnitetään implantit? Jos ei, niin rasismi.

Sellainen kustantaa, yksityisellä luultavasti, noin 20k€.  Tiedän koska tuttavalle piti tehdä tuo, mutta päätyi tekareihin.

Itse olen käynyt viimeiset 35 vuotta yksityisellä, mutta kustannukset riippuu melko paljon omasta hammashuollosta. Toki vanhat paikat rapsahtelee välillä irti. 
Kehitysmaalaisella saattaa olla vielä kovatkin omat taltat, mutta sokeripitoinen ruokavalio ja hammashuollon laiminlyönti iskee kantiksen lompakkoon voimalla.  Tietysti julkisella puolella kehitysmaalainen saa kaikki mahdolliset palvelut, koska muuten R-ulina.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

aethanol

Quote from: Artisti on 22.04.2016, 15:25:09
Kaikista paras lääkäri on hidas ja myöhässä, koska silloin voin olla varma, ettei lääkäri katso kelloa, vaan hoitaa aina potilaansa asiat loppuun saakka ilman oikoteitä, ennen kuin ottaa seuraavan potilaan vastaan.

Myöhässä jatkuvasti olevan lääkärin ammattitaidossa on kyllä vikaa jos ei osaa rakentaa työpäiväänsä niin että ei ole jatkuvasti myöhässä. Yleensä tällaiset kollegat ovat joko kyvyttömiä keskittymään käsillä olevaan asiaan tai sitten ahneuksissaan ottavat liikaa potilaita. Tosin julkiselta löytyy paljon sitä että listoille työnnetään ylimääräisiä jolloin pätevilläkin homma kusee.

ISO

Eläimet tainnutetaan aina eläinlääkärissä ennen kuin niille tehdään ylipäätään yhtään mitään. Koska ne ei ymmärrä että se kronkkiminen on omaksi parhaaksi, eikä ne kykene hillitsemään itseään.

Onkohan siinä jotain yhtäläisyyttä matu-lapsien hammaslääkärikäynteihin.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Artisti

Meidänklinikka on näköjään vielä täydessä toiminnassa: https://meidanklinikka.fi/

Varoitus, lue edellinen viestini Meidänklinikan toiminnasta!

https://www.valvira.fi/-/meidanklinikka-oy-n-toiminnan-keskeyttaminen

http://www.valvira.fi/documents/14444/372261/Meid%C3%A4nklinikka+Oy/3b6a7da1-bee6-400c-aa29-7cc92caea4e1

Mutta toiminta näköjään jatkuu vaan! Ajanvaraus on toimiva, olisin saanut ylihuomiselle ajan hammastarkastukseen hintaan 34,50 euroa. Ehkäpä virolaista firmaa on Valvirankin vaikeampi lakkauttaa kuin suomalaista, en tiedä. Oudolta kyllä tuntuu, ettei tuon firman toimintaa saada loppumaan.

Chew Bacca

Lähteeni koulumaailmassa tietää kertoa että somalipenskat kuormittavat hammaslääkäreitä valtavasti. Yksi poika on ollut viikoittain hoidoissa lähes koko lukuvuoden. Ei siis oikaisussa (mitä somput näyttäisivät kaipaavan todella usein omituisen pään- ja naamanmuodon vuoksi) vaan muissa hoidoissa. En ihmettele enää.

Artisti

Quote from: VeePee on 23.04.2016, 07:42:00
Yksi kultahammas maksaa noin 800 €...

Missä?

Nastahammas maksaa vähintään 2500 euroa viimeisimmän muistikuvani mukaan, kolmisen tonnia kannattaa varata riihikuivaa yhtä hammasta varten. Mutta nyt pikagoogletuksella löytyy tosiaan jopa 1490 eurolla nastahampaita. 800 eurolla saa ehkä Thaimaasta tai Itä-Euroopasta, MRSA ja ESBL tulee kaupanpälle. Itse tosin en valitsisi hinnan vaan laadun mukaan. Hammaslääkäreistä on vain niin älyttömän vaikea sanoa, kuka on alan parhaimmistoa, oikeista lääkäreistä löytyy nimekkäitä henkilöitä, joihin suurin piirtein voi varauksella luottaa.

Täällä siis keikun, kun juhannusbanneja ei näy ei kuulu.

Faidros.

Quote from: VeePee link=topic=112893.msg2266415#msg2266415 date=1461386520. Yksi kultahammas maksaa noin 800 €
/quote]

Missäs niin halvalla saa? Kymmenen vuotta sitten Faidros maksoi 2800€.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Quote from: ISO on 23.04.2016, 09:53:50
Eläimet tainnutetaan aina eläinlääkärissä ennen kuin niille tehdään ylipäätään yhtään mitään. Koska ne ei ymmärrä että se kronkkiminen on omaksi parhaaksi, eikä ne kykene hillitsemään itseään.

Eikai nyt aina tainnuteta? Riippuu tilanteesta. Itse istuin vierellä ja juttelin rauhallisesti koirille, selitin, että anna täti tutkii, ei satu, minä olen vieressä. Kiltisti olivat.

Tietenkin sellaisiin operaattioihin, jotka todella sattuivat, tai olivat hyvin epämukavia, ressukat tainnutettiin ja puudutettiin.

newspeak

Quote from: UgriProPatria on 23.04.2016, 10:30:32
Quote from: ISO on 23.04.2016, 09:53:50

Eikai nyt aina tainnuteta? Riippuu tilanteesta. Itse istuin vierellä ja juttelin rauhallisesti koirille, selitin, että anna täti tutkii, ei satu, minä olen vieressä. Kiltisti olivat.

Tietenkin sellaisiin operaattioihin, jotka todella sattuivat, tai olivat hyvin epämukavia, ressukat tainnutettiin ja puudutettiin.

Riippuu varmaan aika paljon mitä tehdään ja mille. Jos alkuperäisuutisessa oli kyse keskimäärin kymmenen hampaan operoinnista ja joissain tapauksessa kaikkien hampaiden poistosta, varmaan parempi, että nukutetaan aikuinenkin ihminen tai vähintäänkin huumataan siksi aikaa. Eläin ei tiedä mitä sille oikein ollaan tekemässä eikä varmastikaan myöskään lapsi, vaikka kuinka seikkaperäisesti kerrottaisiin. Jos eläinlääkäri olisin, en kauhean innokkaasti menisi vaikkapa ison koiran suuta ronkkimaan.

Pyöräilijä

Minua tässä uutisessa ihmetytti olematon jälkihoito kotona.

Hammaslääkäri Nora Savanheimon väitöskirjan mukaan nukutushoito on epäonnistunut, jos suun terveys romahtaa nopeasti uudelleen.

"Valitettavan usein vaikeudet jatkuvat nukutushoidon jälkeenkin", hän toteaa.

Miten on mahdollista, että potilas jättää raskaan, kalliin ja vaikean hammasurakan jälkeen korjatun kalustonsa hoitamatta? Onko hammasharjan käyttö todella vaikea taito? 

Leso

Quote from: Pyöräilijä on 23.04.2016, 14:55:51Minua tässä uutisessa ihmetytti olematon jälkihoito kotona.

Hammaslääkäri Nora Savanheimon väitöskirjan mukaan nukutushoito on epäonnistunut, jos suun terveys romahtaa nopeasti uudelleen.

Miten on mahdollista, että potilas jättää raskaan, kalliin ja vaikean hammasurakan jälkeen korjatun kalustonsa hoitamatta? Onko hammasharjan käyttö todella vaikea taito?

Et tullut ajatelleeksi syitä ja seurauksia?

Ihan oikeesti ne kuvittelee, että Suomessa hampaat hoidetaan taikavoimin.
Ne nukutetaan, joten niillä ei ole lainkaan käsitystä siitä, mitä tapahtuu.
Ne ei osaa jälkikäteen sitä arvostaa.

Myöskin viittaan aiempaan postaukseeni, jossa hampistaja ei sallinut mulle ilokaasua.
Mulle? Aikuiselle? Pelkopotilaalle, joka olin siellä siksi kun olin pelkopotilas? Omalla rahalla?

Ehhei.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

newspeak

Quote from: Pyöräilijä on 23.04.2016, 14:55:51

Ei tuollaisiin hoitoihin ihan noin vain varmastikaan päädytä tai sitten nukuin tuomiopäivän yli vahingossa. Jotain on pahemman kerran pakko olla vialla.

Mutta siinäpä se taitaa olla, että kyse ei selvästikään ole mistään normityypeistä. Kai se on joku imaami tai poppamies tai joku manaaja pistettävä viranomaisten asialle kertomaan hampaiden harjaamisesta, kun maailman paras terveydenhuoltokaan ei näihin tyyppeihin tepsi.

UgriProPatria

Ensin pitäisi oppia käyttämään esim. veeseepaperia. Hajusta päätellen tämä on monille matuille vieras toimenpide.

Metrossa selkäni takana poistui pienenpuoleinen maturyhmä ulos ovesta. Mistä tiesin, että matuja? Ensin tunsin hirveän paskanhajun ja kun katsoin ikkunasta laiturille, näin pienen ryhmän geelitukkaisia Lähi-idän ja Afrikan miehiä.

Hienoa, että ovat jo keksineet kamman.

Leso

Quote from: UgriProPatria on 23.04.2016, 16:55:12
[...] pienen ryhmän geelitukkaisia Lähi-idän ja Afrikan miehiä.

Hienoa, että ovat jo keksineet kamman.

Tässä se temppu taas häntäänsä heiluttaa, ei vessapaperissa.

Jotta ymmärtäis geelitukkia, tulee ymmärtää tämä: tärkeintä on se, miltä näyttää.

Ja jotta vois oikeesti niille vittuilla tuolla ulkona, tulee ymmärtää vielä enempi.
Nyt perseet penkkiin.

Kaikenmaalaisille isiseille ulkonäkö on aina numero yksi.
Ne ei ole keksineet kampaa eikä geeliä, mutta ne käyttää niitä, koska ulkonäkö.

Ne ei hyväksy muuta kuin islamin, koska islami on parein.

Do the math.  8)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Maija Poppanen

Mulle tuli muslimien suuresta puhtaudesta aavistus jo varhaismurkkuna pioneerileirillä, juu siellä just. Oli jotain kansainvälisyys-teemaa, ei noita muuten pyörinyt harmiksi asti siihen aikaan.

Ulkohuussissa oli huonoa vessapaperia, millä raavin perseeni, mut oikeauskoisille oli saavi ja kuuppa. Eikä se vitun saavi edes vajennut mainittavasti.

Niinku, jos mun pitäis pestä ahterini kuupan avulla, se saavi olis mun vieressä, ja vettä kuluis...

newspeak

USA:ssa ohjeistus taitaa olla, että kuubalaisilta, irakilaisilta, syyrialaisilta ja somaleilta hampaat pois. Onko sieltä tarkempia tietoja paikanpäältä?

reijjokoskela

Jos karies on hampaiden välissä, etsi Suomesta tai Tallinna hammaslääkäri, joka osaa resiini-infiltraatio. Ei tarvii porata eikä muutenkaan poistaa hampaan huonoja osia. En vielä tiedä, missä kannattaa käydä.

Outo olio

Quote from: jostwix on 22.04.2016, 13:13:09
Liittyyköhän tähän sellainen seikka, että jossain köyhemmissä maissa hampaiden hoidolla ei ole niin paljoa väliä, kun ei ole sokerista roskaruokaa ja -juomaa tarjolla muutenkaan. Kun sellaisista köyhemmistä maista muutetaan länsimaiden hemmottelumaailmaan, tarve itsekurille pääsee yllättämään?

Jossakin uutisessa muuten kerrottiin siitä kun Afrikassa peltotyöt on lähinnä naisten ja tyttöjen juttu, pojat ja miehet tekevät sitten jotakin muuta. Kuvassa oli nainen ja hänen kaksi tyttölastaan. Kahdella kolmesta näkyivät hampaat, täysi rivi valkoisia hampaita kummallakin. Tapahtumapaikka jossakin tiettömällä Kongon tjsp. maaseudulla, ja vuosi olisi ihan hyvin voinut olla 2016, 1916, tjsp. Itse taas elän kehittyneessä teollisuusvaltiossa ja hampaani ovat tumman kellervät, johtuneeko kahvista (en ainakaan tupakoi). Olen huomannut samaa Afrikan uutiskuvissa vuosien varrella aina uudestaan ja uudestaan: kroonista köyhyyttä mutta hampaat kuin Pepsodent-mainoksessa. Olen miettinyt että ehkäpä ihmislajin evoluution aikana "Afrikka" oli normaalitila, ja me sitten kehityimme pärjäämään niissä oloissa, hampaatkin pysyvät valkoisina. Nyt kun meno on muuttunut, ovat vaikutukset enimmäkseen positiivisia, mutta haittapuolena hampaat eivät pysy perässä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Maija Poppanen

^ Mustassa naamassa hampaat näyttävät vain näyttävät valkoisemmilta .

JP73

Quote from: Mika on 23.04.2016, 06:49:55
Siinä on hammaslääkärille motivaatiota, kun tuoliin istahtaa hoidettavaksi turvapaikanhakija, jolla on puolet hampaista juuriaan myöten mädäntynyt. Hammaslääkärin työ ei tosiaan ole mitään herkkua.  Yksi niitä duuneja, joita en voisi kuvitella tekeväni oikeastaan mistään hinnasta.

Asiakkaina mamut, matut, mannet, hörhöt ja kriminaalit. Ja siihen vielä vastuu hoidon onnistumisesta. En kadehdi lääkärien palkkaa.

siviilitarkkailija

KYLLÄ ON.

Suomalaisten harvoja aseita itseään vastaan suunnattuun joukkotuhontaan, resurssien muille ohjaamiseen ja suomalaiskansanmurhaan on hammasharja ja hampaiden ITSEHOITO. Pahojen vihervasemmistolaisten poliitikkojen ja ENNENKAIKKEA KORPORAATIOKOMMUNISTISEN KUNTATERVEYSYHTYMIEN pääasiallinen ja tärkein keino ihmisten massatuhontaan on hammaskaluston tuhoaminen.

Pää jossa ei ole mitään muuta hyvää kuin hammaskalusto!!!

http://static.mvlehti.net/uploads/2015/03/Stubb2.jpg

Mutta uskokaa tai älkää, se määrittelee aika pitkälti kaksi asiaa.

1) KUINKA PITKÄÄN IHMINEN ELÄÄ

2) MILLAISTA IHMISEN ELÄMÄ TULEE OLEMAAN

Hyvä elämä vaatii myös hyvät hampaat. Jos ne tuhotaan, elämän laatu laskee ratkaisevasti ja aika usein elämän lopulla juuri hampaiden puuttuminen on se juttu joka koituu kuolemaksi. Toki on ihmisiä joilla on muutakin kuolemansyytä, mutta kun ajattelemme joukkoja, ihmismassoja, hammashoidon määrää ja saatavuutta, sekä suomalaisten tuhottuja terveys- ja elämänmahdollisuuksia, niin naurettavalta kuin asia kuulostaakin...

...harvoiksi tavisten aseeksi pahantahtoisia poliittisia monikulttuurivoimia jää hammasharja ja hammastahna ja niiden käyttö. Ilman hampaita tai huonoilla hampailla käy lopulta melko nopeasti kalpaten.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Mangustin

Quote from: siviilitarkkailija on 24.04.2016, 09:55:32
...harvoiksi tavisten aseeksi pahantahtoisia poliittisia monikulttuurivoimia jää hammasharja ja hammastahna ja niiden käyttö. Ilman hampaita tai huonoilla hampailla käy lopulta melko nopeasti kalpaten.

Amiin tähän.

Mitä mieltä foorumin hammas-ammattilaiset on hippeilystä nimeltään oil pulling eli öljypurskutus? Selostus menetelmästä:

http://www.lily.fi/blogit/kaikki-mita-rakastin/oil-pulling-ohjeet-ja-omia-kokemuksia

Tuntuisi toimivan ainakin ienten hyvinvointiin ja hampaatkin tuntuvat sileiltä. Ohjeissa käsketään purskuttaa aamulla, mutta harvoin ehtii ja öljyputsaus iltaharjaamisen jälkeen tuntuisi auttavan suun kuivumiseen yöllä - aamuhengitys on kuulemma siedettävämpi. Ihan loogiselta vaikuttaa että rasvaliukoiset töhnät irtoaa öljyllä eikä vedellä, samalla lailla kuin öljyputsari tekee naamasta freesin kuivattamatta. Kariesbakteereilla taitaa kumminkin olla limakapseli suojanaan niin en tiedä lähtevätkö ne öljyllä. Öljypurskutus on joka tapauksessa harjaamisen lisä eikä sen korvaaja.

1 rkl kookosöljyä aiheuttaa kyllä yökkäysrefleksin. Teelusikallinen ja 10 min on kakomisraja.

Sitten semmonen HC-hippi  :flowerhat: -holistinen hammashygieniahomma kuin remineralisointi ruokavaliolla ja mineraalipulverilla harjaamalla:

http://wellnessmama.com/3650/remineralize-teeth/

En oo vielä uskaltanut luopua fluorihammastahnasta, mutta käytän sen jälkeen hammaspulveria. Ihan ite tein.  :-[ Kas tässä resepti:

3 rkl Kalsiumkarbonaattia tai vastaava määrä kalkkitabletteja morttelissa murskattuna. Tableteissa on yleensä mukana xylitoli, D3 ja piparminttua, ei huono
2 rkl magnesiumkarbonaattia
2 rkl kaoliinia a.k.a. valkosavea
1 rkl xylitolia
1 tl raakalakritsijauhetta (sokeriton makuaine, väitetään antibakteeriseksi ja tulehdusta poistavaksi)

Kaikkien aineiden tulee olla jauhemaisia. Sekoita ja laita lasipurkkiin. Käytetään kastelemalla hammasharja ja dippaamalla se jauheeseen, siispä joka perheenjäsenelle oma purkki.
En jynssää mitään minuutteja edes, vaan normaalin harjauksen ja lankauksen lopuksi käsikäyttöisellä harjalla enemmänkin levitetään kaikille pinnoille joista se ins'Allah sitten tarttuu kiilteeseen.

Ruokavalio on mulle ekstriimiä, mutta ainakin kalanmaksaöljy, isolla annoksella d-vitamiinia, sokerit pois, tärkkelyksiä alemmas ja rasvoja tilalle on ollut toteutettavissa. Hedelmien päälle vettä, pala juustoa tai kalkkitabletti. Mehuihin ja muihin happamiin juomiin 1/4 tl soodaa neutraloimaan.

Ainakin limonaatien ja kahvin kittaamisesta aiheutunut kellastuminen ja etuhampaiden kärkien "läpinäkyvyys" on häipynyt, samoin vihlonta. N. 10 v vanha (ainoa!) reiänalku ei ole ennustuksista huolimatta edennyt, vaikka kieltäytyin poistattamasta viisaudenhampaita kun tutulla oli juuri tullut hermovaurio leikkauksesta ja hirvitti liikaa. Hyvin on visurit mahtuneet ugrilaiseen bredskalleen, viimeinen on vasta puhkeamassa. Teoriani mukaan viisaudenhampaat on pitkäkalloisten ja kapealeukaisten, lähi-idän maanviljelijöistä polveutuvien populaatioiden ongelma. Länsi-Euroopan hammaslääketieteellisen dominanssin myötä suositukseksi on tullut niiden poistaminen, vaikka maailman muilla ihmisillä visurit kasvaa käyttökelpoisiksi poskihampaiksi kunhan ravinto tarjoaa purentavastusta.