News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

l'uomo normale

Nyt kun ala on matutettu, voidaan sitä hieman siistiä keskimääräisten asiakaskokemusten osalta. Siitä riippumatta, se miten eri toimijat jakavat tulevaisuudessa liiketoiminta-alueitaan, voi olla oma mielenkiintoinen kehityskulkunsa.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

KamalaJari

Ministeri Harakka ei viitsinyt tehdä asialle yhtään mitään virassa ollessaan , oli muuten yksi turhimpia ministereitä mitä tiedän mutta sopi hyvin sannulin remmiin.

Lulu Ranne tekee edes jotakin tämän katastrofaalisen lakimuutoksen korjaamiseksi , edes jotakin on aika paljon näinä aikoina.

Ulkomaalainen kuski saa kyllä olla kunhan homma sujuu , ei siinä mutta kielitaito olisi oltava kunnossa , toki myös rikostuomiot täytyy tsekata ihan kautta linjan oli kuski minkä taustainen tahansa.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Riukulehto

QuoteTakseja valvottiin Vantaalla

Julkaisuajankohta 9.9.2024 16.10
Uutinen

(...)

Yhteisvalvonnassa tarkastettiin yhteensä 45 taksia, joista 27:ssä oli huomautettavaa. Seuraamuksia poliisi määräsi yhteensä 20. Liikennevirhemaksuja kirjoitettiin 15 pääasiassa luvanhaltijan ja kuljettajan tietojen puuttumisesta sekä siitä, ettei taksiliikennelupa ollut mukana liikennettä harjoitettaessa. Viidelle taksille kirjoitettiin sakot mm. kuljettajien ajopäiväkirjan puuttumisen takia.

Havaitut rikkeet tai puutteet:

•    Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 19
•    Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 11
•    Kuljettajan ajopäiväkirja puuttui tai se oli puutteellisesti täytetty 11
•    Taksiliikennelupa tai sen jäljennös ei ollut mukana ajoneuvossa 8
•    Hintatietojen esittämisessä oli puutteita 3
•    Taksivalaisin ei ollut määräysten mukainen tai se puuttui 3
•    Taksinkuljettajan ajolupa ei ollut voimassa 1
•    Taksiliikennelupa ei ollut voimassa 1
https://poliisi.fi/-/takseja-valvottiin-vantaalla
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Betonikostaja

Nuo kuljettajan nimitiedot saisi ihan helposti kuntoon: laittaisi nimeksi vain Mohamed, niin osuisi lähes aina oikeaan. Ja eiköhän se luvanhaltijakin olisi Mohamed, jos lupa-asiat sattuisivat olemaan kunnossa.

Ei se niin vaikeaa ole, Mohamed.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

Echidna

Yllättyneitä?

Oikeastaan se yllättää, että ei enää aprikoida tämän johtuvan vaikka siitä, että rikoksista ilmoitetaan herkemmin tms.

Quote from: MTV Uutiset 2024-09-18
Taksiuudistuksen jälkeen kuskien epäillyt seksuaalirikokset moninkertaistuneet – tekijät ulkomaalaistaustaisia

Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikosten määrä on noussut koko ajan vuoden 2018 taksiuudistuksen jälkeen. Tuolloin sääntöjä höllennettiin ja alalle tuli paljon uusia yrittäjiä. Samalla taksinkuljettajien tekemät seksuaalirikokset lähtivät merkittävään nousuun.

Vielä vanhan sääntelyn aikaan vuonna 2017 Helsingin poliisilaitokselle ilmoitettiin kaksi taksissa kuljettajan tekemäksi epäiltyä seksuaalirikosta.

– Siitä lähtien kun uudistus tuli vuonna 2018, on taksissa tapahtuneiden epäiltyjen seksuaalirikosten määrä noussut joka vuosi, Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön johtaja Ritva Elomaa sanoo illan Rikospaikan haastattelussa.

Tämän ja viime vuoden aikana Helsingin poliisiin on kirjattu yhteensä lähes 50 rikosilmoitusta, jossa taksinkuljettajaa epäillään seksuaalirikoksesta.

– Se on iso määrä ja vakava ongelma. Se itsessään olisi peruste ottaa takapakkia uudistuksesta, Elomaa sanoo.

...

Ennen taksialan kilpailun vapauttamista kuljettajia ei juurikaan ollut epäiltyinä asiakkaisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista.

...

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taksiuudistuksen-jalkeen-kuskien-epaillyt-seksuaalirikokset-moninkertaistuneet-tekijat-ulkomaalaistaustaisia/9010200#gs.fcs142

KamalaJari

Tähän ei suvakki pysty heittämään että " suomalaiset taksinkuljettajat ne vasta raiskaakin" ..
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Outo olio

QuoteUlkomaat

Luca, 22, kävi kaikissa Euroopan maissa – Antaa tylyn tuomion Suomesta

Kaikissa Euroopan maissa matkannut somevaikuttaja listaa suosikki- ja inhokkikohteensa Euroopassa. Suomi saa turistikohteena ristiriitaista palautetta.

Ella Kivisaari
maanantai 16.9.2024 klo 20:30

Saksalainen matkailuvaikuttaja, 22-vuotias Luca Pferdmenges listaa brittilehti Daily Mailin haastattelussa sekä suosikki- että inhokkikohteensa Euroopassa.

--

Huonoimpien kohteiden listalle sen sijaan päätyvät muun muassa mikrovaltio San Marino, harmaa Belgia sekä eristäytynyt Valko-Venäjä. Lämpimiä arvosteluita eivät kerää Pohjoismaatkaan.

– Liechtenstein on hyvin eristäytynyt ja kallis, vaikkakin hieno (kohde) mikäli siihen on varaa, ja Pohjoismaat ovat maailman upeimpia maita mutta vaan niin kalliita. Ne eivät ole budjettimatkailijaa varten. Lyhyt taksimatka Suomessa voi maksaa 30–40 euroa, Pferdmenges sanoo.

Jos sinulla on tiukka budjetti, älä vältä vain Suomea vaan myös Islantia, Tanskaa, Norjaa ja Ruotsia. Sveitsi ja Irlanti ovat ihan yhtä kalliita, Pferdmenges sanoo.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/91a1a38e-50b5-4523-a754-3dfb1a572c65
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Skeptikko

Syytökset taksikuskien ahdistelusta räjähtivät Helsingissä: "Ymmärsin, mitä ilmainen kyyti merkitsi"
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010692576.html
Quote
"Onko sinulla poikaystävää? Onko sinulla tylsää?" Viisikymppinen taksikuski kyseli 17-vuotiaalta tytöltä, jota kyyditsi kotiin pimeänä arki-iltana.

Tämän jälkeen hän kosketteli tytön reittä ja sukuelimiä vaatteiden päältä useaan otteeseen taksikyydin aikana ja perillä. Kuljettaja laittoi tytön käden jalkoväliinsä housujen päälle vastoin tämän tahtoa."Muista mut", kuski sanoi uhrin poistuessa taksista.

Osapuolet eivät tunteneet entuudestaan toisiaan.

Tapaus selviää Helsingin hovioikeuden tuomiosta, jossa tekijä tuomittiin kolmen kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen pakottamisesta seksuaaliseen tekoon. Oikeuden eteen samankaltaisia tapauksia tulee todennäköisesti vielä lisää, sillä rikosilmoitukset taksikuskien seksuaalirikoksista ovat kasvaneet merkittävästi Helsingissä.

Vuoden 2023 alusta tämän vuoden syyskuun 12. päivään mennessä Helsingin poliisi on tutkinut 48:aa epäiltyä taksikuljettajan tekemää seksuaalirikosta.

Poliisin tilasto koskee epäiltyjä törkeitä raiskauksia, raiskauksia, raiskauksen yrityksiä, pakottamisia seksuaaliseen tekoon ja seksuaalisia ahdisteluja.

Taksikuskien seksuaalirikosepäilyt ovat lisääntyneet voimakkaasti vuodesta 2018 lähtien, jolloin taksilainsäädäntö vapautettiin.

Vielä vuonna 2017 Helsingin poliisi epäili taksinkuljettajaa seksuaalirikoksesta kahdessa tapauksessa. Vuonna 2018 tapauksia kirjattiin jo seitsemän.
...
Poliisin tilaston mukaan rikosilmoitukseen johtaneissa taksimatkoissa lähtöpaikat ovat olleet yleisimmin Kluuvi, Kamppi tai Kallio. Tapauksissa uhri on ollut yleensä voimakkaasti päihtynyt nuori nainen.
...
Ainakin neljällä tekijöistä on kontollaan useampia tapauksia.

Elomaa kertoo, että osassa tapauksista uhria on seurattu kotiin, osassa epäilty seksuaalirikos on tapahtunut taksissa tai uhri on ajettu syrjäiseen paikkaan.
...
HS:n kyselyyn vastannut nainen oli tilannut taksin juhliin ystävänsä luokse. Kuski alkoi heti kysellä, onko hänellä poikaystävää ja, minne hän on menossa.

"Määränpäätä lähestyttäessä kuski ilmoitti unohtaneensa käynnistää mittarin ja ilmoitti kyydin maksavan 30 euroa. Hän jatkoi epämiellyttäviä kyselyitä, joten pyysin häntä jättämään minut pois kesken matkan. Ovet olivat lukossa, mutta lopulta kuski pysäytti auton ja päästi minut menemään."

Nainen teki tapauksesta ilmoituksen taksiyhtiölle. Sieltä annettiin hyvitykseksi kymmenen euron etuseteli. Se tuntui hänestä kornilta. Nainen ei ole uskaltanut enää käyttää kyseisen yrityksen takseja.
...
Takseissa tapahtuneista seksuaalirikoksista on uutisoitu myös mediassa. Helmikuussa poliisi tiedotti epäilevänsä taksikuskia kehitysvammaisten raiskaamisesta ja ahdistelusta.

Vuosina 2020-2021 taksikuski otti kyytiin päihtyneitä nuoria naisia ja raiskasi heidät. Uhreja oli useampia.

Helsingin poliisin tilaston perustella taksinkuljettajien seksuaalirikoksia ei ole onnistuttu julkisuudesta huolimatta pysäyttämään, koska tältä ja viime vuodelta tapauksia on runsaasti.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Viimeinen suomalainen

Huoh. HS ei petä koskaan. Sujuvasti leimaa koko taksien ammattikunnan raiskaajiksi eikä mainitse sanallakaan sitä, että ketkä tällä alalla syyllistyvät moiseen? Ihme että edes uutisoivat aiheesta.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Kallan

Quote from: Viimeinen suomalainen on 02.10.2024, 08:20:53
Huoh. HS ei petä koskaan. Sujuvasti leimaa koko taksien ammattikunnan raiskaajiksi eikä mainitse sanallakaan sitä, että ketkä tällä alalla syyllistyvät moiseen? Ihme että edes uutisoivat aiheesta.

Kyseessä on variaatio "mutta syyllistyväthän suomalaisetkin" -mokuinttämisestä. Eli nyt syyllistetään aivan kaikki monikulttuuri-ideologian takia.

supersankaritar

Mä ajan tosi harvoin taksilla, mutta viimeksi, kun ajoin, otin taksin tolpalta ja katsoin ensin ikkunasta sisään, että minkä näköinen kuski siellä on. Ja sanoin sitten kyytiin mentyäni suoraan, että sori, tarkistin, kun en uskalla mennä mustan kuskin autoon. Niin tää miespuolinen kuski mulle sanoi, että se voi olla tosi viisasta nykyaikana. Eli ilmeisesti sitten yksi ongelma voisi olla, että osa kuskeista on noin helppoa houkutella antamaan rasistisia lausuntoja?
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

jmk

Quote from: supersankaritar on 02.10.2024, 15:19:03
Mä ajan tosi harvoin taksilla, mutta viimeksi, kun ajoin, otin taksin tolpalta ja katsoin ensin ikkunasta sisään, että minkä näköinen kuski siellä on. Ja sanoin sitten kyytiin mentyäni suoraan, että sori, tarkistin, kun en uskalla mennä mustan kuskin autoon. Niin tää miespuolinen kuski mulle sanoi, että se voi olla tosi viisasta nykyaikana. Eli ilmeisesti sitten yksi ongelma voisi olla, että osa kuskeista on noin helppoa houkutella antamaan rasistisia lausuntoja?

Seuraavaksi voisikin ihmetellä, mitä vikaa siinä on että ei halua mennä mustan kuskin autoon ja miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?

Betonikostaja

Quote
Helsingin poliisin tilaston perustella taksinkuljettajien seksuaalirikoksia ei ole onnistuttu julkisuudesta huolimatta pysäyttämään, koska tältä ja viime vuodelta tapauksia on runsaasti.

Julkisuusko nämä raiskaajataksarit muka pysäyttäisi? Tuohan on ihan lapsellinen ajatus.

Tuskinpa monet näistä seuraavat suomenkielistä mediaa kovinkaan tarkasti, jos nyt suomea edes osaavat. Julkisuus ei ole näille kummoinenkaan pelote, eikä raiskaaminenkaan liene näiden omassa yhteisössä kovin suuri rikos.

Näitä raiskaajataksareita ei pysäytä kuin maasta karkottaminen.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

Viimeinen suomalainen

Keskustalaisen mädätyksen uusi ennätys? Kepun kansanedustaja syyttelee persuja Sipilän/Bernerin v. 2018 taksilainsäädännön korjausliikkeen hitaudesta!

US/Lainaus:
"Mädät omenat viipymättä pois liikenteest – Suora syytös ministeri Lulu Ranteelle
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, keskustan Jouni Ovaska syyttää ministeri Lulu Rannetta hidastelusta taksiuudistuksen korjaamisesta...

...Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk) ihmettelee hallituksen hitautta korjata taksimarkkinoiden epäkohtia. Hän syyttää viivästyksestä suoraan ministeri Rannetta.

"Taksialan riesana on ollut pitkään erityisesti harmaa talous, ryöstöhinnoittelu ja huono asiakaspalvelu. Tällaista harjoittavat 'mädät omenat' olisi saatava viipymättä pois liikenteestä pilaamasta koko taksialan mainetta", oppositiopoliitikko Ovaska sanoo tiedotteessa.

"Taksitoimiala on antanut tarkat näkemyksensä jo keväällä päättyneellä lausuntokierroksella. Vastuuministerinä Ranne on selityksen velkaa, miksi hallituksen esityksen antaminen eduskunnalle veisi jopa melkein puolitoista vuotta", hän jatkaa. "

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/madat-omenat-viipymatta-pois-liikenteesta-suora-syytos-ministeri-lulu-ranteelle/43b6614f-7ab3-4218-a5bd-c8b4f79b8472

Hmm...mikäs puolue se olikaan jonka alkuunpanema "uudistus" tuhosi sata vuotta hyvin toimineen taksijärjestelmän? Mikä puolue oli myös tämän uudistuksen jälkeisessäkin hallituksessa eikä tehnyt mitään asioiden korjaamiseksi?!  Aina, kun olen kuvitellut nähneeni jo kaiken tulee jostain joku neverheard kepuli ja tekee uudet pohjat! No, hävetähän nämä eivät edes osaa...

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Linkster

Quote from: Betonikostaja on 02.10.2024, 16:41:25
Quote
Helsingin poliisin tilaston perustella taksinkuljettajien seksuaalirikoksia ei ole onnistuttu julkisuudesta huolimatta pysäyttämään, koska tältä ja viime vuodelta tapauksia on runsaasti.

Julkisuusko nämä raiskaajataksarit muka pysäyttäisi? Tuohan on ihan lapsellinen ajatus.

Tuskinpa monet näistä seuraavat suomenkielistä mediaa kovinkaan tarkasti, jos nyt suomea edes osaavat. Julkisuus ei ole näille kummoinenkaan pelote, eikä raiskaaminenkaan liene näiden omassa yhteisössä kovin suuri rikos.

Näitä raiskaajataksareita ei pysäytä kuin maasta karkottaminen.

Eipä ole edes sellaista termiä kuin "raiskaus" näiden hienoissa kulttuureissa, saatikka ymmärrystä mitä moinen lakitermi mahtaa tarkoittaa. Muistatteko kai vielä suomiklassikon "seksuaalinen hätätila"? Se ei tarkoita puolustuskyvytöntä suomalaisnaista muuten...

Nämä apinataksarit pysäyttäisi kyllä riittävän vahva pelote ja/tai seuraamus, mutta sellaisesta ei tarvitse edes uneksia. Siitä kirjoittaminenkin johtaa asiasta tarinoijan ulkoistamiseen mukavasta nettiyhteisöstään, joten huomaamme kai miten syväänjuurtunut tämä paska onkaan.

IDA

Itse olen kerran kokeillut Uberia Stadissa. Se oli erittäin positiivinen kokemus. Tosin olen iso, vanha mies, joten kukaan taksikuski ei kai minun kimppuuni hyökkäisikään ainakaan seksiä vonkaamaan. Joka tapauksessa kyyti maksettiin etukäteen, puhelimesta näki missä tilattu auto liikkuu, joten ei tarvinnut lähteä pakkaseen palelemaan ja odottamaan.

Kuskina oli Saharan eteläpuolisen Afrikan mies, joka heti kun istuin autoon ja sanoin, että Kamppiin Kotkan bussille sanoi: "Oot siä Kotkast?" Hän oli asunut useamman vuoden Karhulassa. Siinä sitten juteltiin ja Espan tietyöt ja muutenkin ruuhka-aika teki kaikenlaista kiertelyä ennen kuin päästiin Kamppiin Annankadun päästä. Maksu kuitenkin pysyi siinä mitä oli maksettu.

Itsekin haluaisin taksialan, ja yleisen turvallisuuden, vuoksi paluuta siihen missä ennen taksiuudistusta oltiin. Toisaalta tuo Uber ei välttämättä ole turvallisuuden kannalta huono asia, koska jokainen kyyti, sen lähtöpaikka ja päämäärä, ja maksettu maksu kirjautuu niiden tietokantaan.
qui non est mecum adversum me est

Lahti-Saloranta

Quote from: Viimeinen suomalainen on 05.10.2024, 19:11:07
Keskustalaisen mädätyksen uusi ennätys? Kepun kansanedustaja syyttelee persuja Sipilän/Bernerin v. 2018 taksilainsäädännön korjausliikkeen hitaudesta!

US/Lainaus:
"Mädät omenat viipymättä pois liikenteest – Suora syytös ministeri Lulu Ranteelle
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, keskustan Jouni Ovaska syyttää ministeri Lulu Rannetta hidastelusta taksiuudistuksen korjaamisesta...

...Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk) ihmettelee hallituksen hitautta korjata taksimarkkinoiden epäkohtia. Hän syyttää viivästyksestä suoraan ministeri Rannetta.

"Taksialan riesana on ollut pitkään erityisesti harmaa talous, ryöstöhinnoittelu ja huono asiakaspalvelu. Tällaista harjoittavat 'mädät omenat' olisi saatava viipymättä pois liikenteestä pilaamasta koko taksialan mainetta", oppositiopoliitikko Ovaska sanoo tiedotteessa.
Se kepulin ajama taksiuudistushan mahdollisti tuon ryöstöhinnoittelun ja huonon asiakaspalvelun. Sitä on vaikea nyt karsia sitä " mätää omenaa " pois kun he toimivat sen Bernerin ajaman taksiuudistuksen mukaisesti. Meneppä karsimaan sitä mätää omenaa niin rosiksessa olet ja rasistin leiman saat. Ja varjele jos edes vihjaat millainen se tyypillinen mätä omena on niin syyte napsahtaa kiihotuksesta kansanryhmää vastaan.
Kuinka kummassa kepuli ilkeää edes puhua ajamastaan taksiuudistuksesta.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

MinäVuan

Itse en koe hinnoittelua ongelmaksi. Tulen kotiin hesasta, ajomatka noin 45 km ja ajoaika 45 min. Hinta noin 90 e. Tuosta alv 10% pois, auton kulut, kuljettajan palkka sivukuluineen. Paluukyytiä ei todennäköisesti ole eli kuski ajelee takaisin ilman tienaamista. Lisäksi väistämättä tulee uuden kyydin odottelua eli tällöinkin kuljettajan palkka juoksee. Eli itse en hinnoittelua koe ongelmaksi takseilla, jotka hoitaa asiansa hyvin. Itse olen huomannut, että kun valitsee Lähitaksin ja katsoo, että kuskina vhm, niin kaikki menee ok. Hinnoittelua myöten.

Edit. Toki, jos oot kännissä, et skarppina, muuten tyhmä, kuskina kukalie, niin käy miten käy.

KamalaJari

Surullista mutta ikäihmiset ovat tämän uudistuksen häviäjiä , vieläkin jotkut elävät vanhassa maailmassa jolloin taksi oli luotettava ja siten helppoja uhreja tämän päivän taksihuijareille , vedetään taksa tappiin ja maksettava on , ikääntyneet pelkäävät uustaksien kuljettajia ja nämä eivät tunne empatiaa vaan ottavat kaiken mitä otettavissa on.

  Suomen Keskusta , lämmin kiitos
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Roope

Nämä ovat oikeasti juuri näin tampioita.

QuoteTaksialan ongelmia ei korjata lietsomalla rasismia

Ihmisiä ei pidä kohdella eriarvoisesti etniseen ryhmään tai uskonsuuntaan kuulumisen perusteella – ei myöskään taksinkuljettajia.

TEIN 20 vuotta sitten lapsen kanssa retken Uppsalaan. Tytärtä kiinnostivat Pekka Töpö­hännän kotikulmat. En hennonut kertoa, että kiusaaja­kissojen – Monnin, Pillin ja Pullan – malleina oli kuulun yli­opiston professoreita.

Asemalta otettiin taksi maja­paikkaan. Jouduin ohjastamaan kuljettajaa paperi­kartan avulla. Perillä kuski sai suustaan: "Olisit heti sanonut, että moskeijan takana."

Ei tuollaista menoa meille, ajattelin. Kyllä hotellien osoitteet täytyy tuntea. Mutta tulipa sitten liikenneministeri, joka ajatteli toisin.

KUN on harvakseltaan asiakkaana, taksialan huononnus ei kalva jatkuvasti. Mutta se kytkeytyy suurempiin kysymyksiin, kuten juuri maahanmuuttoon.

Äskettäin Helsingin Sanomat kertoi, että taksinkuljettajien epäillyt seksuaalirikokset ovat Helsingissä lisääntyneet rajusti. Tapauksia on nykyään 13 kertaa enemmän kuin vuonna 2017. Vaikka tilastoinnissa on huteruutta, en epäile yleissuuntaa.

[tarina "ulkonäöltään lähi-itäisestä" taksinkuljettajasta, joka ei suostunut ottamaan kuin "pienen maksun" taksiin unohtuneen repun palauttamisesta]

Porttikiellon asettaminen etniseen ryhmään tai uskonsuuntaan kuulumisen nojalla olisi eettisesti kestämätöntä ja lakien ja sopimusten kannalta vähintään ongelmallista.

Ehkä etiikan ja lain ohella yhä pätee vahvempikin perustelu. Muuan konservatiivinen kirkkoherra painoi jo 1960-luvulla katraansa mieleen: "Lapset, apartheid on syntiä."

Kirjoittaja on poliittisen historian emeritusprofessori Helsingin yliopistossa.
Helsingin Sanomat 15.10.2024

Ei, en ole poistanut sitä kohtaa, jossa emeritusprofessori Kimmo Rentola selittää, mitä tarkoittaa kirjoituksessaan rasismilla ja apartheidilla, joka kuittaa tapahtuneet raiskaukset sekä Ruotsista kopioidun maahanmuuttopolitiikan, joka tuottaa Suomeen lisää raiskaajia, mutta toivottavasti emeritusprofessorin viesti suomalaisille naisille menee perille.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Äpyli

Quote from: Roope on 15.10.2024, 12:36:35
Nämä ovat oikeasti juuri näin tampioita.

Juuri olin tulossa postaamaan saman mutta säästin vaivan. Muistan vielä ajan, kun ei erityisesti tarvinnut toisen ihmisen perusrehellistä käytöstä hehkuttaa sanomalehden sivulla sydäntä lämmittävänä. Sellainenkin aika lienee ollut olemassa, että emeritusprofessorit kykenivät hieman monisyisempään analyysiin kuin nojaamalla omiin yksittäisiin kokemuksiin. Mutta ehkä nämä ajat ovat jo jääneet taakse.

Jorma M.

Quote from: Roope on 15.10.2024, 12:36:35
Nämä ovat oikeasti juuri näin tampioita.

QuoteTaksialan ongelmia ei korjata lietsomalla rasismia

Ihmisiä ei pidä kohdella eriarvoisesti etniseen ryhmään tai uskonsuuntaan kuulumisen perusteella – ei myöskään taksinkuljettajia.

TEIN 20 vuotta sitten lapsen kanssa retken Uppsalaan. Tytärtä kiinnostivat Pekka Töpö­hännän kotikulmat. En hennonut kertoa, että kiusaaja­kissojen – Monnin, Pillin ja Pullan – malleina oli kuulun yli­opiston professoreita.

Asemalta otettiin taksi maja­paikkaan. Jouduin ohjastamaan kuljettajaa paperi­kartan avulla. Perillä kuski sai suustaan: "Olisit heti sanonut, että moskeijan takana."

Ei tuollaista menoa meille, ajattelin. Kyllä hotellien osoitteet täytyy tuntea. Mutta tulipa sitten liikenneministeri, joka ajatteli toisin.

KUN on harvakseltaan asiakkaana, taksialan huononnus ei kalva jatkuvasti. Mutta se kytkeytyy suurempiin kysymyksiin, kuten juuri maahanmuuttoon.

Äskettäin Helsingin Sanomat kertoi, että taksinkuljettajien epäillyt seksuaalirikokset ovat Helsingissä lisääntyneet rajusti. Tapauksia on nykyään 13 kertaa enemmän kuin vuonna 2017. Vaikka tilastoinnissa on huteruutta, en epäile yleissuuntaa.

[tarina "ulkonäöltään lähi-itäisestä" taksinkuljettajasta, joka ei suostunut ottamaan kuin "pienen maksun" taksiin unohtuneen repun palauttamisesta]

Porttikiellon asettaminen etniseen ryhmään tai uskonsuuntaan kuulumisen nojalla olisi eettisesti kestämätöntä ja lakien ja sopimusten kannalta vähintään ongelmallista.

Ehkä etiikan ja lain ohella yhä pätee vahvempikin perustelu. Muuan konservatiivinen kirkkoherra painoi jo 1960-luvulla katraansa mieleen: "Lapset, apartheid on syntiä."

Kirjoittaja on poliittisen historian emeritusprofessori Helsingin yliopistossa.
Helsingin Sanomat 15.10.2024

Ei, en ole poistanut sitä kohtaa, jossa emeritusprofessori Kimmo Rentola selittää, mitä tarkoittaa kirjoituksessaan rasismilla ja apartheidilla, joka kuittaa tapahtuneet raiskaukset sekä Ruotsista kopioidun maahanmuuttopolitiikan, joka tuottaa Suomeen lisää raiskaajia, mutta toivottavasti emeritusprofessorin viesti suomalaisille naisille menee perille.

Kimmo Rentola on entinen aktiivinen stalinistikommunisti. Teki parannuksen Neuvostoliiton kaatumisen aikoihin, tuli professoriksi. Mutta nyt näkyy saaneen jälleen tartunnan. Taitaa rakastaa Brysseliä kuin ennen Moskovaa. Ja etsii rasisteja niin kuin ennen porvareita työpaikoilta.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

mmm

Quote from: Roope on 15.10.2024, 12:36:35
Nämä ovat oikeasti juuri näin tampioita.

QuoteTaksialan ongelmia ei korjata lietsomalla rasismia

Äskettäin Helsingin Sanomat kertoi, että taksinkuljettajien epäillyt seksuaalirikokset ovat Helsingissä lisääntyneet rajusti. Tapauksia on nykyään 13 kertaa enemmän kuin vuonna 2017. Vaikka tilastoinnissa on huteruutta, en epäile yleissuuntaa.

Jos kyselytutkimuksissa pyritään muutaman prosentin luottamusväliin, meillä on Kimmo Rentola, joka vähätteleee tilastoitua 1300% kasvua fiilikseen vedoten.

Kun puhutaan yhteiskunnallisesta muutoksesta, minulla kyllä kulmakarva nousee, mikäli vajaassa kymmenessä vuodessa tapahtuu moinen muutos suuntaan tai toiseen, ja onko
mikään yhteiskunnallinen ja merkityksellinen tilastoitava asia kasvanut tai laskenut edes kymmenesosaa tuosta 1300%:sta mainitussa tarkastelujaksossa, pois lukien ehkä sähkön hinta, mutta sekin päivittäin...uusi normaali ja sillai.

Puhe, tai tässä tapauksessa viesti, on kuulema hyvä päättää positiiviseen ja rakentavaan henkeen...minäkään en epäile yleissuuntaa, eli ollaan aika samiksia sitten kaiketi. Kaikki on ihan yhtä hyvin kuin ennen Bernerin tilaustyötä.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Echidna

Pieniä kuoppia Bernerin Liikennekaaren tiellä. Jollain maagisella tavalla autoilun piti muuttua edulliseksi, kun rattiin laitetaan tummempi kuski.
Mutta vuonna 2025 meillä pitäisikin olla jo itseohjautuvia takseja, joilla pääsee 0.50€/km hinnalla. Sehän on jo ensi vuonna!

Quote from: MTV Uutiset 2024-10-22
Bolt- ja Uber-kuskit kertovat ahdingostaan: "Työskentelen 80 tuntia viikossa, aiemmin tienasin saman kolmessa päivässä"

MTV Uutiset sai yli 30 yhteydenottoa alustapalveluiden kuljettajilta. Osa kuskeista kertoo työskentelevänsä 6–7 päivää viikossa ja jopa 16 tuntia päivässä.

Woltin ja Foodoran lähettikumppaneiden heikot palkat ja työehdot herättivät viime vuonna kriittistä keskustelua. Nyt näyttää siltä, että ongelmia on myös muualla alustatalouden piirissä.

Useat Bolt- ja Uber-kuskit kertovat MTV:lle työolojensa huonontuneen yrityksille maksettavien komissioiden nousemisen sekä pohjamutiin tiputettujen hintojen takia.
...

Käteen jää vain hiluja

Bishal kertoo maksavansa Uberille 248 euroa viikoittain saadakseen ajaa kyytejä sovelluksen kautta. Mohis kertoo Boltin kuskeilta ottaman komission nousseen 15 prosentista yli 20 prosenttiin.
...

"Kuljettajat kärsivät"

Kuskit kertovat työskentelevänsä 10–12 tuntia päivässä ja 6–7 päivää viikossa. Lauantaina töitä saatetaan paiskia 16 tuntia.

— Työskentelen 70–80 tuntia viikossa. Enkä edes tienaa paljon, tienaan vain tarpeeksi. Kuljettajat kärsivät, Bishal päivittelee.

Kuskien mielestä yritykset käyttävät hyväksi maahanmuuttajataustaisten ihmisten epätoivoa.

— Asiakkaat kysyvät minulta hämmästyneinä, tienaanko minä mitään kyydistä, kun ajan 6–7 kilometriä ja he maksavat 4–5e euroa Mohis kertoo.

— He kysyvät, miten meillä on varaa kaikkiin kuluihin, ja sanon, että mitä voin tehdä. Jos lopetan työnteon, olen niin isoissa veloissa.

Työpaikkojen niukkuuden takia vaihtoehtoja ei juurikaan ole, eikä kielitaidon puute tai maahanmuuttajien kohtaama rasismi auta asiaa.

— He tietävät, että useimpien kuljettajien on pakko tehdä tätä työtä, koska he haluavat rahaa elämiseen. Nykyään Suomessa on todella vaikea saada töitä, jopa suomalaisille, Mohis toteaa.
...

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bolt-ja-uber-kuskit-kertovat-ahdingostaan-tyoskentelen-80-tuntia-viikossa-aiemmin-tienasin-saman-kolmessa-paivassa/9017848#gs.h1i4iw

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suora-lahetys-kello-13-tyytymattomat-bolt-kuskit-kokoontuvat-sankoin-joukoin-osoittamaan-mielta-helsingin-keskustaan/9032656#gs.h1ifcs


Roope

Quote from: Echidna on 22.10.2024, 21:22:07
Quote from: MTV Uutiset 2024-10-22
Bolt- ja Uber-kuskit kertovat ahdingostaan: "Työskentelen 80 tuntia viikossa, aiemmin tienasin saman kolmessa päivässä"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bolt-ja-uber-kuskit-kertovat-ahdingostaan-tyoskentelen-80-tuntia-viikossa-aiemmin-tienasin-saman-kolmessa-paivassa/9017848

Quote from: MTVKuskit kertovat työskentelevänsä 10–12 tuntia päivässä ja 6–7 päivää viikossa. Lauantaina töitä saatetaan paiskia 16 tuntia.

— Työskentelen 70–80 tuntia viikossa. Enkä edes tienaa paljon, tienaan vain tarpeeksi. Kuljettajat kärsivät, Bishal päivittelee.

Kuskien mielestä yritykset käyttävät hyväksi maahanmuuttajataustaisten ihmisten epätoivoa.

— Asiakkaat kysyvät minulta hämmästyneinä, tienaanko minä mitään kyydistä, kun ajan 6–7 kilometriä ja he maksavat 4–5e euroa Mohis kertoo.

— He kysyvät, miten meillä on varaa kaikkiin kuluihin, ja sanon, että mitä voin tehdä. Jos lopetan työnteon, olen niin isoissa veloissa.

Työpaikkojen niukkuuden takia vaihtoehtoja ei juurikaan ole, eikä kielitaidon puute tai maahanmuuttajien kohtaama rasismi auta asiaa.

— He tietävät, että useimpien kuljettajien on pakko tehdä tätä työtä, koska he haluavat rahaa elämiseen. Nykyään Suomessa on todella vaikea saada töitä, jopa suomalaisille, Mohis toteaa.

Vihaa on paljon. Olen kuullut paljon häirintää, niin kuin "menkää omaan kotiin" tai jotain. Minusta on aina tuntunut siltä, että Suomi on kotini, mutta viime vuosina en ole tuntenut niin, Bishal suree.

Yli 15 vuotta Suomessa asuneen Bishalin äänessä kuultaa pettymys. Kuskien tavoitteena ei ole miljoonatili vaan inhimillinen elämä.

— Tämä on kunnioitettavaa työtä, ja sillä on ansaittava tarpeeksi rahaa, jotta ihmisten ei tarvitse olla orjia, Bishal painottaa.

[...]

Kuskit ehdottavat ratkaisuksi muun muassa komissioiden laskemista tai minimihintaa kyydeille.

Kuulostaa ihan työperäiseltä maahanmuutolta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

KamalaJari

Uber ja Bolt eivät ota takkiinsa hintojen polkemista vaan laittavat ahmedin maksamaan.
Rasismiin tässä on turha vedota , kyllähän kansa näitä halpiksia käyttää , ihan sama kuka siellä sompaa.

Kiittäkää Berneriä , Sipilää ja tottakai Jabbaa , takuumies oli tälle paskalle ja sehän sopi hyvin kunhan vain sai nauttia säännöllisen ja yltäkylläisen rukous aamiaisen.

Aijjettä ja röh höh höö.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Roope

QuoteShadia Raskin kolumni: Taksialan ongelmien korjaaminen olisi rasisminvastainen teko

[...]

Ylen mukaan villit taksit ovat muodostaneet taksitolpille omia jonotusjärjestelmiään. Kilpailu asiakkaista on niin kovaa, että osa kuljettajista on uhkaillut kollegoitaan – jopa asiakkaitaan. Ylen lähteiden mukaan taksitolppia reviirimäisesti jakavat kuskit ovat nimenomaan maahanmuuttajataustaisia.

Miksi ongelmat taksitolpilla ovat saaneet jatkua pitkään, eikä kukaan halua puuttua niihin? Tätä kysyi myös Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen haastattelussa noin vuosi sitten. Samassa haastattelussa Poliisihallituksen poliisijohtajalta Sanna Heikinheimolta tiedusteltiin, onko poliisilla korkea kynnys puuttua etnisten vähemmistöjen toimintaan rasismileiman pelossa. Vastaus oli, ei: kaikkia kuskeja valvotaan samoin taustasta riippumatta.

Mutta vaikka poliisilla ei olekaan puuttumiskynnystä, ehkä meillä muilla on.

Tunnistan, että villit taksit ovat juuri sellainen maahanmuuttoon yhdistyvä ongelma, josta on vaikea puhua. Tuntuu epämukavalta nostaa esiin, että maahanmuuttajataustaiset kuljettajat aiheuttavat ongelmia, kun samaan aikaan rasistista ideologiaa ajavat tahot valjastavat ongelman oman agendansa ajamiseen. He saavat halpaa bensaa liekkeihinsä myös uutisista, että takseja koskevat seksuaalirikosepäilyt ovat kasvaneet.

Siksi taksialan ongelmien korjaaminen olisi itse asiassa rasisminvastainen teko: se vähentäisi etnistä syrjintää ja ennakkoluuloja.

Nythän tilanne on se, että pieni joukko maahanmuuttajataustaisia kuskeja aiheuttaa ongelmia. Mutta heidän toimintansa ruokkii maahanmuuttovastaisuutta ja rasismia, josta kärsivät kaikki.

Taksialan sääntelyn lisääminen kuulostaa sellaiselta rasisminvastaiselta teolta, johon perussuomalainenkin puolue voisi sitoutua. Nythän se on jättäytynyt ulos hallituksen rasisminvastaisesta kampanjasta, vaikka koko kampanja luotiin puolueeseen liitettyjen rasististen ulostulojen seurauksena.

[...]

Taksityö on maahanmuuttajan työpolulla usein niin sanottu sisääntuloammatti. Liian heppoinen sääntely on johtanut siihen, että kaikilla kuljettajilla ei ole tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta tai edes auttavaa suomen kielen taitoa. Mutta 21 tunnin koulutuskin kuulostaa vielä niukalta, varsinkin kun samaan aikaan maahanmuuttaneille tarkoitetuista kotoutumis- ja kielikoulutuksista leikataan.

Taksiyritys Kajon Oy päätti kymmenisen vuotta sitten, että se kouluttaa turvapaikanhakijoina saapuneita taksikuskeiksi ja työllistää heidät. Olisiko tässä se keskeisin keino? Kouluttaa ja työllistää, eikä jättää villisti kilpailemaan toimeentulosta.

Olisi kaikkien etu, että työ Suomessa on sellaista, jonka kautta pääsee osaksi yhteiskuntaa – sen sijaan, että ajautuu sen laitamille.

Shadia Rask

Kirjoittaja on yrittäjäksi ryhtynyt maahanmuuttotutkija, joka toivoo, että yhteiskunnallisista ongelmista voidaan puhua ja ratkoa ilman kokonaisten väestöryhmien leimaamista.
Yle 25.10.2024

Tyypillisen vasemmisto/ruotsalaishenkinen ajatus, että maahanmuuttopolitiikan ongelmia ratkotaan jälkikäteen erilaisilla tempuilla kuten "sääntelyllä" tai "kouluttamalla", mutta ei vahingossakaan muuttamalla sitä kasvaviin ongelmiin johtavaa maahanmuuttopolitiikkaa, koska vaihtoehdoista keskusteleminen "leimaisi kokonaisia väestöryhmiä". Raskhan ei itse leimaa ketään viittaamalla kirjoituksessaan ongelmana "rasistista ideologiaa ajaviin tahoihin", jotka "valjastavat ongelman oman agendansa ajamiseen".

Onhan tämä naurettavaa, että Rask vain ohimennen viittaa uhkailuihin ja raiskauksiin, siis maahanmuuttajakuljettajien tuottamaan väkivaltaan, mutta nostaa Suomen todelliseksi ongelmaksi "maahanmuuttovastaisuuden ja rasismin, josta kärsivät kaikki". Tuontiväkivalta ei ole yksin riittävä peruste puuttua taksialaan, mutta rasisminvastaisuus on.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Outo olio

"Kulje taksilla, saat paljasta." Ismael väitti, että ei itse raahannut juopunutta lihapalaa asunnolleen, vaan sen teki joku hänen kollega-kaverinsa. Oli miten oli, Ismael kyllä tarttui sitten tilaisuuteen. Käräjäoikeus ei uskonut miehen DNA-selitystä, joten taksin ajaminen keskeytyy nyt pariksi vuodeksi.

Koska mitään "kuskirekisteriä" ei ole, emme tiedä, kuka taksia ajoi 4 vuotta sitten. Mitenhän tässä muuten on kulunut näin kauan, 4 vuotta kestänyt oikeusprosessi, kun kerran oli DNA-todisteitakin. ???

QuoteRikokset

Taksikuskille tuomio päihtyneen naisen raiskauksesta Espoossa

--

Yle–STT
25.10. 13:51

--

Uhri oli tapahtuma-aikaan hyvin päihtynyt. Oikeudelle hän kertoi havahtuneensa vieraassa asunnossa siihen, että makaa sohvalla housut alhaalla ja hänen alapäähänsä sattuu.

--

Miehen mukaan taksikuskikaveri oli tuonut naisen hänen luokseen, koska nainen ei ollut päihtymykseltään pystynyt kertomaan omaa osoitettaan.

--

Mies nykyään taksikuski

Tutkimuksissa naisen emättimestä ja alushousuista löytyi miehen DNA:ta.

--

Mies myös kertoi työskentelevänsä nykyään taksikuskina, mutta kiisti, että olisi tehnyt työtä syksyllä 2020. Se, kuka naisen vei asunnolle, jäi käräjätuomion perusteella selvittämättä.

Näyttöä kokonaisuutena harkiten oikeus katsoi, ettei miehen syyllisyydestä jäänyt varteenotettavaa epäilyä. Näin ollen se tuomitsi Ismail Mohamed Jeelen, 34, raiskauksesta kahden vuoden ehdottomaan vankeuteen.
https://yle.fi/a/74-20120232
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

KamalaJari

Osaavaa työperäistä maahanmuuttoa ja suuri kiitos vielä kerran Juha Sipilälle ja Anne Bernerille sekä ministeriölleen , aivan uskomattoman hyvää työtä.
Harmi vaan että ette koskaan tule saamaan ansionne mukaan.
Suomen Keskusta tulisi lakkauttaa rikollisena ja hyvien tapojen vastaisena , osallisuudesta rikollisen toiminnan suosimiseen.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?