News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Quote from: Emo on 12.12.2023, 09:52:12Vain hullu kuvittelee, että taaksepäin ei voi palata, vaan aina on mentävä eteenpäin kuin joku maniapotilas, ja sotkettava asioita vielä lisää!

Kommunistien mielestä paluu taaksepäin, paremmin toimivaan systeemiin, on taantumuksellista. Edistystä on sotkea asioita entistä paremmin. Vain luomalla kaaosta ja romahduttamalla entinen systeemi saadaan luotua uusi uljaampi ja utopistisempi tuhkasta nouseva 1984-feenixlintu, joka vielä paljon edellisiä kammottava dystopia.

EDIT: Sellaisia ne kommunistit ovat. Dystooppisia hulluja, joista suurin ei edes tiedä mitä on tekemässä omille jälkeläisilleen. Tämä uusi taksi"systeemi" on hyvä esimerkki: hylätään kaikki säännöt jotka pitävät yhteiskuntaa pystyssä, ja annetaan viidakon lakien - kaaoksen - hallita. Joku voisi kuvata nykyistä systeemiä markkinataloudeksi, mutta markkinat toimivat yhteiskunnan luomien sääntöjen mukaan. Nyt näyttää siltä, että kaikki säännöt, lait, moraali ja asiakkaan tyytyväisyys on hylätty.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Skeptikko

Quote from: Kemolitor on 12.12.2023, 09:32:24
Yle: Uhkailua taksitolpilla

Tässä vielä joitain poimintoja tuosta jutusta:

Quote
"Mä tapan sut, tiedän missä menet ja missä asut, olen seurannut sinua jo pidempään ja jos vielä käyt täällä, se on sinun loppusi."

Tämä on esimerkki uhkauksista, joita pääkaupunkiseudulla taksia ajava Aleksi kertoo saaneensa taksitolpilla – siis työpaikallaan. Aleksin mukaan häntä on myös yritetty potkaista kasvoihin.

Uhkailijat ja potkija ovat olleet muita taksikuskeja.

Aleksi ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään aiheen arkaluonteisuuden vuoksi. Hän pelkää oman turvallisuutensa puolesta.

Ylen haastattelemat taksikuskit kertovat, että niin sanotut villit taksit eli jonkun muun kun tunnetun taksifirman alla toimivat taksit ovat ryhtyneet jakamaan Helsinkiä eräänlaisiin reviireihin. Taksit pyrkivät siihen, että muut eivät pääsisi niiden hallitsemille taksitolpille.

– Viimeisten kolmen vuoden aikana villit taksit ovat ottaneet tietyt tolpat, kuten Rautatieaseman aukion, kauppakeskus Triplan ja jotkut yökerhot haltuunsa. Siellä on omat säännöt ja omat kartellit, Aleksi kertoo.
...
– Olen lopettanut taksin ajamisen turvallisuussyistä. Kun tyttäreni uhattiin raiskata ja tappaa, päädyin siihen ratkaisuun, että lopetan nämä työt, sanoo Kimmo.
...
– Se on basaari, joka aiheuttaa niin paljon myötähäpeää, etten sinne enää viitsi mennä. Kun kävin siellä omakohtaisesti viimeisen kerran, eteeni muodostettiin autoilla blokki, enkä päässyt sen paremmin eteen- kuin taaksepäinkään. Melkoisen suunsoiton jälkeen pystyin hoitamaan tilaustani, mutta siinä estettiin työntekoani ihan täysin.
...
Kun asiakas lähestyy taksitolppaa, häntä lähestyy ryhmä "sisäänheittäjiä", jotka ohjaavat hänet johonkin tiettyyn autoon, taksikuskien mukaan toisinaan hyvin määrätietoiseen tyyliin.

– Tolpan etu- ja takamerkillä on ajojärjestelijöitä, jotka näyttävät, kuka ottaa seuraavan mahdollisen asiakkaan. Jos asiakas pyrkii ohittamaan tämän systeemin ja valitsee esimerkiksi bränditaksin, seuraa huutelua ja haistattelua, pitkään taksia ajanut Annukka kertoo.
...
– En yhtään ihmettelisi, jos joku siellä vahingossa peruuttaisi autoani päin. Asema-aukiolla minulta on tultu kysymään, että mitä v**** teet täällä. Olen vastannut asiallisesti, että yritän tehdä täällä ihan sitä samaa kuin sinäkin, eli ansaita oman elantoni. Usein yritetään haastaa riitaa ja jäädään tuijottamaan.
...
Taksikuskien kertomuksissa tulee esille etenkin naisten ala-arvoinen kohtelu, joka kulminoitui viime vuoden kesäkuussa pahoinpitelyyn. Useat maahanmuuttajataustaiset mieskuskit haistattelivat ja huorittelivat Leenaa Triplan edustalla. Sitten yksi kuskeista hyökkäsi Leenan kimppuun ja löi tätä kasvoihin.
...
Helsingin yliopiston Lähi-idän ja islamin tutkimukseen erikoistuneen yliopistonlehtorin Sylvia Akarin mukaan osassa vanhoillisempaa islamintulkintaa ajatellaan, ettei naisen pidä tehdä töitä sellaisessa kontekstissa, jossa hän joutuu tekemisiin vieraiden miesten kanssa.
...
– Sellaista on ollut näkyvillä, että osassa muslimiväestöä islamin tulkinta on tiukentunut. Toisin kuin muutama vuosikymmen sitten, islamin sääntöjä pyritään noudattamaan nyt huomattavasti tarkemmin. Tämä ei toki koske kaikkia muslimeja, Akar sanoo.

Erilaiseen nimittelyn kaikki Ylen haastattelemat naispuoliset taksikuskit ovat jo tottuneet.

– Olen milloin huora, rasisti, rasistihuora, milloin apina.

Näinköhän poliisi ja media olisi yhtä piittaamaton väkivallasta ja nimittelystä, jos suomalaiskuskit olisivatkin nimitelleet mamukuskeja apinoiksi?

Quote
– Minulle on esimerkiksi sanottu, että olen huora enkä tiedä, kuka on lasteni isä.
...
Meillä on ihmisiä, jotka eivät uskalla tehdä töitä. Tai jos tekevät, heille sanotaan, että tulee turpaan ja henki lähtee. Suomi on kuitenkin maa, jota pidetään oikeusvaltiona ja jossa pitäisi olla turvallista elää.

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen

Pentikäinen ihmettelee, että tilanne taksitolpilla on saanut jatkua tällaisena näinkin pitkään, eikä kukaan halua puuttua siihen.

Voisikohan esimerkiksi Taponen vihdoin pistää nämä öykkäröivät mamukuskit kuriin?
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Mika

On häpeällistä, että Helsingin taksisirkuksen annetaan jatkua ilman että poliisi puuttuu siihen konkreetisesti. Muutaman ongelmatolpan kuriiin laittaminen ei olisi mikään iso tehtävä.  Taksialalla on paljon muutakin korjattavaa, mutta tuosta voisi vaikka aloittaa.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

pjentti

Quote from: Mika on 12.12.2023, 11:51:32
On häpeällistä, että Helsingin taksisirkuksen annetaan jatkua ilman että poliisi puuttuu siihen konkreetisesti.

Tämä on täysin poissuljettu vaihtoehto, koska tiedäthän mitä se olisi, jos poliisi puuttuisi asiaan. Alkaa r-kirjaimella.

AJIH

Quote from: pjentti on 12.12.2023, 12:54:28
Tämä on täysin poissuljettu vaihtoehto, koska tiedäthän mitä se olisi, jos poliisi puuttuisi asiaan. Alkaa r-kirjaimella.

En usko. Kaikki olisivat tyytyväisiä paitsi taksitolppien reviiririkolliset - niin ja ehkä Jari Taponen, mutta tuskin hänkään kehtaisi alkaa asiasta ulista, voisi johtaa potkuihin.
Apud judicem imperatoremque historiae.
Kaikessa: määrä ja laatu

Vapaa liikkuvuus koskee myös rikollisia.

Kaivopuiston henkirikos 5.7.2020: https://hommaforum.org/index.php/topic,131004.0.html
Ks. myös Uusi Lahti 8.3.2017.

Torspo

Vielä yksi postaus aiheeseen, miksi kolmannen maailman kansalaista kohdellaan oletusarvoisesti puhtaana pulmusena, jos lähtömaassa ei ole luotettavaa tahoa todistamaan henkilön historiaa? Pankkilaitos ei syyllisty syrjintään, jos ei myönnä platinaista luottokorttia ilman luottorajaa juuri maahan saapuneelle henkilöllisyyttensä unohtaneelle henkilölle ilman pankkihistoriaa. Taksilupaa ei saa, jos alla olevia asioita on kontolla Suomen rekistereissä tai rekistereissä joihin Suomen viranomaisilla on pääsy.

Quote
...
Sinulle ei voida myöntää taksinkuljettajan ajolupaa, jos et täytä yllä mainittuja edellytyksiä tai syyllistynyt viimeisen viiden vuoden aikana rikosrekisteristä tai viimeisen kolmen vuoden aikana sakkorekisteristeristäsi ilmeneviin seuraaviin tekoihin:

1.  törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, rattijuopumus, törkeä rattijuopumus tai kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta.
2.  sukupuolisiveellisyyttä loukkaava teko, seksuaalirikos, henkeen tai terveyteen kohdistuva rikos, vapauteen kohdistuva rikos, omaisuusrikos, ryöstö, kätkemis- tai rahanpesurikos tai huumausainerikos ja olet saanut siitä ehdollisen tai ehdottoman vankeustuomion.
3.  olet saanut sakkotuomion edellä kohdassa 2 listattujen rikosten vuoksi, ja teko osoittaa ilmeistä sopimattomuutta toimia taksinkuljettajana.
4.  olet syyllistynyt ulkomailla 1-2 kohdissa lueteltuja tekoja vastaavaan rikokseen ja teko on merkitty rikosrekisteriin.
5.  olet syyllistynyt ulkomailla 1-2 kohdissa lueteltuja tekoja vastaavaan rikokseen, se on merkitty sakkorekisteriin ja teko osoittaa ilmeistä sopimattomuutta toimia taksinkuljettajana.

Luottamusta vaativiin ammatteihin tulisi soveltaa historiaa lähtömaasta ainoastaan, jos sen dokumentit katsotaan kelpaaviksi, vaikka muut EU-maat ja länsimaat. Kolmannessa maailmassa kaikki puhtaat paperit saa muutamalla dollarilla. Ilman historiaa taksiliikennetttä, lastenhoitoa, maanpuolustusta, viranomaistoimintaa ja muuta vastaavaa varten tulisi puhdas minimissään viiden vuoden historia saavutta Suomessa tai muussa kelpaavaksi katsotussa maassa.

Linkster

Quote from: Karjala on 12.12.2023, 09:41:57
QuoteUhkailua taksitolpilla
Ylen haastattelemien lähteiden mukaan niin sanotut villit taksit ovat ryhtyneet muodostamaan taksitolpille omia jonotusjärjestelmiään. Kilpailijat pidetään tarvittaessa väkivalloin poissa.

...
Ylen haastattelemat taksikuskit kertovat, että niin sanotut villit taksit eli jonkun muun kun tunnetun taksifirman alla toimivat taksit ovat ryhtyneet jakamaan Helsinkiä eräänlaisiin reviireihin. Taksit pyrkivät siihen, että muut eivät pääsisi niiden hallitsemille taksitolpille.
...
Ylen haastattelemien taksikuskien mukaan taksitolppia reviirimäisesti jakavat taksikuskit ovat maahanmuuttajataustaisia.

Helsingin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Andreas Grönmanin mukaan taksialan ongelmat liittyvät taksiyrittäjien määrän räjähdysmäiseen kasvuun.
...
➡️ https://yle.fi/a/74-20064460

Terveiset Bernerille joka sai maamme kansalaisuuden päivää ennen ehdokaslistojen julkistamista, asetettiin ministeriksi, romutti taksialan, ja erosi ministerin pestistään.

Oliko Suomen kansalaisuuden hakemisen tarkoitus hajottaa taksiala? Kenen intressejä ajoi?

Anne Berner myöntää sopineensa ehdokkuudesta ensin kokoomuksen kanssa
https://yle.fi/a/3-8142490

Luin tuon Ylen pöräyksen tuoreeltaan ja kummastelin uutisenkaltaisen kirjoitelman otsikointia: "liikenne".
Ei tuo tarinan harmitus ja väärinkäytökset oikeastaan ole liikenteeseen mitenkään varsinaisesti liittyvää,vaan taas johonkin aivan muihin seikkoihin jahka katselee jälkiä sylttytehtaalle saakka.
Odotankin (no juu tosiaan) että Yle otsikoi pläjäyksensä ehdottamallani tavalla: " Maahanmuutto ja siihen liittyvä yhteiskunnan rappio".

Atte Saarela

Rikastuneimmille taksitolpille voisi asentaa valvontakamerat, niiden avulla pitäisi olla melko helppoa saada huonotapaiset kuskit kiinni.

Skeptikko

Asiakaskaan ei ole aina oikeassa:

Nainen syytti taksikuskia raiskauksen yrityksestä moottoritien laidalla, ääninauha paljasti totuuden
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010060968.html
Quote
LÄNSI-UUDENMAAN käräjäoikeus on tuominnut taksikuskia raiskauksesta syyttäneen naisen sakkorangaistukseen.

Tilanne oli alkanut Lohjalla keväällä 2021. Taksikuskin kyydissä ollut nainen oli soittanut hätäkeskukseen ja väittänyt taksikuskin yrittäneen repiä naisen vaatteita pois moottoritien reunaan pysäyttämässään taksissa.

Tutkintailmoituksessa naisen kerrotaan sanoneen kuljettajan tarttuneen häntä päästä, vetäneen eteenpäin sekä repineen pikkuhousuja alas.

NAISELLE ja taksia kuljettaneelle miehelle oli tullut matkan aikana sanaharkkaa. Taksinkuljettajan kertomuksen mukaan nainen "oli haukkunut häntä homoksi ja neekeriksi". Nainen oli ollut humalassa ja taksinkuljettajan mukaan pyytänyt pysäyttämään auton.

Taksinkuljettajan mukaan ulos päästyään nainen oli mennyt huitomaan ja huutamaan moottoritiellä kulkeville autoille. Autoja oli pysähtynyt ja neljä tai viisi miestä oli lähtenyt juoksemaan häntä kohti.

Paikalle saapuneen todistajan mukaan nainen "oli huutanut itkemällä ulkona ja sanonut ulkona, että hän oli yrittänyt raiskata."

Taksinkuljettaja kertoo pitäneensä tilannetta hengenvaarallisena ja ajaneensa siksi pois paikalta.

Poliisi tavoitti taksinkuljettajan taksitolpalta. Taksinkuljettaja esitti poliisille äänitallenteen ajalta, jolloin nainen oli ollut kyydissä. Sekä hänen että todistajan mukaan nainen oli myös istunut tilataksin takapenkillä.

Taksinkuljettaja kertoo naisen istuneen kasvot menosuuntaan päin niin, että heidän välissään oli pieni pöytä ja penkkirivi.

OIKEUDEN mukaan syytetyn on näytetty antaneen hätäkeskukselle ja poliisille väärää tietoa. Oikeuden mukaan naista ei ole yritetty taksimatkan aikana raiskata eikä taksinkuljettaja ole yrittänyt repiä naisen vaatteita pois.

Nainen kiisti syytteet. Hän sanoi, ettei ole ilmoittanut viranomaiselle, että häntä olisi yritetty raiskata tai että häneltä olisi yritetty repiä vaatteita pois. Hän sanoi ilmoittaneensa, että vaatteista on revitty puolin ja toisin.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Outo olio

Yksi on joukosta poissa, ja oli tarkoitus muistaa kuollutta, mutta jokin kommunikaatio-ongelma vesitti yrityksen. Olikohan tiedote kirjoitettu vain suomeksi ja ruotsiksi?

QuoteKOTIMAA

Taksikuskien piti pitää minuutin hiljainen hetki – Kukaan ei ollut kuullutkaan

Taksiliiton lauantaille suunnittelema taksiliikenteen seisahdus ei näkynyt Helsingin Asema-aukiolla.

Sanna Salo
Tänään klo 17:37

Suomen taksiliikenteen piti pysähtyä minuutin ajaksi lauantaina 16. joulukuuta kello 13. Helsingin keskustassa näin ei kuitenkaan käynyt. Iltalehden haastattelemat kuljettajat eivät olleet kuulleet laisinkaan hiljaisesta hetkestä.

Minuutin hiljaisella hetkellä oli tarkoitus kunnioittaa Kouvolan Kuusankoskella marraskuussa surmatun taksinkuljettajan muistoa.

--

Iltalehti kysyi asiasta paikalla olleilta Taksi Helsingin, Lähitaksin, Kovasen, Menevän ja KMG Taksipalvelun kuljettajilta. Heistä kukaan ei ollut tietoinen hiljaisesta hetkestä.

--

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d5f4b539-ad3a-4dda-b98f-3e33270fc216
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Kelpaisi myös värinäveikkauksiin.

QuoteKaupunki | Tuomiot

Taksikuski siirtyi taka­penkille ja alkoi riisua asiakastaan Helsingissä

--

Milla Palkoaho HS
12:19

Kun kuljettaja oli matkan aikana alkanut udella naisen henkilökohtaisia tietoja, kuten Facebook-sivua, oli naiselle tullut epämukava olo.

--

Kun kuljettaja ryhtyi riisumaan omia housujaan, nainen pääsi pakenemaan autosta. Kuljettaja oli vielä tässäkin vaiheessa kysynyt uhrilta, voisiko tulla mukaan naisen kotiin.

MIES kiisti syytteen, muttei halunnut tulla kuulluksi oikeudessa.

--

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010059384.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Ja edellisen uutisen lopussa oli saman aiheen muita uutisia, tätä ei oltu vielä mainittu ketjussa:

QuoteKaupunki | Tuomiot

Taksikuski pahoinpiteli kollegansa lumiharjalla

--

Milla Palkoaho HS
14.12. 18:56

TUNTEET kuumenivat Tennispalatsin taksitolpalla siinä määrin, että toinen riitapukareista sai sakkorangaistuksen pahoinpitelystä.

--

Rikos tapahtui maaliskuussa 2021.

--

Mies löi uhria [muovisella] lumiharjalla päähän niin voimakkaasti, että harja katkesi. Sen jälkeen hän löi miestä uudestaan keskivartaloon katkenneella lumiharjalla.

--

Todistajien mukaan molemmat miehet olivat olleet aggressiivisia ja uhanneet tappaa toisensa.

--

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010059221.html

Melkein 3 vuotta meni tähänkin oikeusprosessiin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Betonikostaja

Quote
Naiset avautuvat pelottavista taksikokemuksistaan –Taksiliiton mukaan tilanne on karmea

Useampi vastaaja kertoi, että kuljettajan epäasiallinen käytös ajoittui yöaikaan ja matkatessa juhlista kotiin. Taksiliiton mukaan tilanne alalla on karmea.
...
Taksiala ei toimisi ilman maahanmuuttajataustaisia kuljettajia ja yrittäjiä. Mutta eri kulttuurillisissa ympäristöissä ne toimintatavat ja odotukset ovat erilaisia. Kun ei ole pakollista kuljettajakoulutusta, niin ei olekaan mahdollista oppia kulttuurisia käytänteitä. Esimerkiksi basaarikulttuuri ja -kaupankäynti eivät sovi suomalaiseen ympäristöön, Koskinen sanoo.

Moni maahanmuuttaja saattaa tulla hyvin miehisestä kulttuurista. Siitä voi kummuta niitä tapauksia, jossa taksinkuljettaja syyllistyy rikollisiin tekoihin. Asiakkaan pitäisi aina saada olla taksissa täysin rauhassa ja luottaa siihen, että hän pääsee perille minne tahansa turvassa.

Suurin osa heistä on ammattitaitoisia ja asiansa hyvin hoitavia, mutta julkinen keskustelu ahdistelutapauksista on aiheuttanut sen, että heidänkin palvelujaan vältetään.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010060160.html
Taksiliiton Timo Koskinenkin kiemurtelee matujen edessä. Taksiala ei muka toimisi ilman matukuskeja, vaikka suurin osa alan ongelmista tulee nimenomaan matujen perseilystä. Ikävää on myös julkinen keskustelu ahdistelutapauksista, koska se leimaa asiallisesti toimivia matukuskeja, joita on Koskisen mukaan enemmistö, vaikka ongelmien laajuus voisi saada luulemaan muuta. Harmia aiheuttaa myös kuljettajakoulutuksen puute, koska siellä opetettaisiin matuille kulttuurisia käytänteitä, joita he eivät muka voisi oppia missään muualla.

Tässäkin yritetään taas työntää neliskulmaista palikkaa pyöreään reikään. Jos kuljettajakoulutus on ainoa paikka, missä matut oppivat olemaan kusettamatta tai ahdistelematta asiakasta, niin toivotonta on. Se on kuitenkin hyvä puoli, että asiakkaat voivat äänestää jaloillaan. Matutolpalle ei ole pakko mennä, vaan voi tilata taksin erikseen ja pyytää kantasuomalaista kuskia. Kyllä sieltä sellainen tulee, vaikka keskus saattaa vähän nikotella.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

Kemolitor

Hesari kertoi pari päivää sitten huijaamisesta ajokortin teoriakokeessa:

Quote
-----
Eikä tässä vielä kaikki: tiedossa on tapauksia, jossa kokeeseen pyrkii joku muu kuin hakija. Pohjonen käyttää heistä sanaa "stuntit". Ilmeisesti kokeneempi mutta saman näköinen kuljettaja on pyrkinyt tekemään kokeen toisen puolesta.

"Osaamista ja tietotasoa koetetaan varmistaa, ja jos joku toinen henkilö tekee kokeen, niin siinä vaiheessa ollaan aika vaarallisilla vesillä. Oikea henkilö ei välttämättä ole kelvollinen tai pätevä kuljettajan tehtäviin."

Miksi ihmeessä jotkut toimivat näin?

"Motiiveja on monenlaisia. On henkilöitä, joilla esimerkiksi puutteellisen kielitaidon vuoksi voi olla vaikeuksia suorittaa koetta muuten, joten he turvautuvat vilppiin", Pohjonen kertoo.

Traficom ei erittele julkisesti vilppiyrittäjien taustoja, mutta kieliongelmat piirtävät kuvaa ulkomaalaistaustaisista hakijoista, joita kiinnostaa ammattiautoilu. Esimerkiksi taksin ajamiseen tarvitaan EU:ssa, Islannissa, Liechtensteinissa tai Norjassa myönnetty kortti vaikka kuljettajalla olisi ennestään jostain muualta saatu ajolupa.

Tästä viestii myös tulkkien tarve ja niihin liittyvät epäselvyydet. Paikalle kutsuttu apuri on saattanut sanoa oikeita vastauksia, vaikka hänen pitäisi vain tulkata koetta.

Moni kiinnijäänyt on Pohjosen sanoin halunnut "oikaista mutkia" ja jättänyt siksi pänttäämättä kokeeseen.

"Mennään suoraan tutkintoon ja ajatellaan, että sen kautta päästään nopeammin esimerkiksi ammattiin kiinni."
-----
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010058128.html

Ja mikä olikaan se ammatti, johon pitäisi päästä nopeasti kiinni. Sillä samaisella "puutteellisella  kielitaidolla" toimitaan sitten sujuvasti taksikuskeina.


jmk

Quote
Tästä viestii myös tulkkien tarve ja niihin liittyvät epäselvyydet. Paikalle kutsuttu apuri on saattanut sanoa oikeita vastauksia, vaikka hänen pitäisi vain tulkata koetta.

Taas on jo lähtökohta täysin väärä. Jos kokelaan on tarkoitus kyetä ajamaan Suomessa, suomen- ja ruotsinkielisessä liikenneympäristössä, niin hänellähän pitää itsellään olla siihen riittävä suomen tai ruotsin taito. Ei siis pidä sallia kokeessa mitään tulkkia, saati "tulkkia".

Mitenkäs muropaketista ajokortin saanut ummikkokultamuna tulkitsee liikenteessä liikennemerkin tekstillisen lisäkilven, kun ei tulkki ole mukana? Entä miten hän seuraa säädösmuutoksia? Miten hän onnettomuustilanteen jälkiselvittelyssä asioi vastapuolen kanssa, kun täytetään vahinkoilmoituskaavaketta? Miten sujuu ilmoitus hätäkeskukseen? Puhumattakaan nyt sitten siitä "ammattiin kiinni" päästyään tarvittavasta ammatillisesta viestinnästä. Äbälä wäbälä ja proukken inglis?

JoKaGO

Quote from: jmk on 18.12.2023, 14:34:08
Quote
Tästä viestii myös tulkkien tarve ja niihin liittyvät epäselvyydet. Paikalle kutsuttu apuri on saattanut sanoa oikeita vastauksia, vaikka hänen pitäisi vain tulkata koetta.

Kuka tuotakaan olisi uskonut ennakolta  :flowerhat:

:facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Outo olio

Quote from: Kemolitor on 18.12.2023, 13:22:09
Quote
"Mennään suoraan tutkintoon ja ajatellaan, että sen kautta päästään nopeammin esimerkiksi ammattiin kiinni."

Asenne siis on, että vastaanottavan yhteiskunnan ammattitaitovaatimuksilla ei ole mitään väliä. Emme tarvitse tällaista työvoimaa, joten karkotukseen vaan. Elintasoero Suomen ja kehitysmaiden välillä on niin valtava, että pystymme kyllä valitsemaan haluamamme maahanmuuttajat, jos päätämme, että työperäisiä tarvitaan. Huijaavat ihmiset ainakaan eivät Suomea pystyssä pidä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Betonikostaja

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010069191.html

Quote
Asema-aukiolla seisoo nyt Taksi Helsingin ja Taxi Helsingin autoja – Kuljettajat puhuvat suunsa puhtaaksi

Villit taksit puhuttavat Helsingissä. Pienet yritykset näyttävät ratsastavan isojen toimijoiden maineella.
...
Kopioinnin kohde on erityisesti Helsingissä pitkään toiminut taksipalvelu Taksi Helsinki. Katukuvassa nähtyjä nimenmuunnoksia ovat "TaksiHelninki" ja "Taxi Helsinki".
Kehitysmaalaisiltahan löytyy yllättävää innovatiivisuutta. Kun matutaksien huono maine tunnetaan jo koko maassa, niin nimetään omat firmat tunnettua toimijaa jäljitellen, kirjoitusvirheen kera.

Valitettavasti suomalaiset osaavat lukea, ja joku TaksiHelninki paljastaa matut entistäkin paremmin :D

Lisätty linkki uutiseen
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

SatuSetä

Quote from: Betonikostaja on 20.12.2023, 13:04:34
Quote
Asema-aukiolla seisoo nyt Taksi Helsingin ja Taxi Helsingin autoja – Kuljettajat puhuvat suunsa puhtaaksi

Villit taksit puhuttavat Helsingissä. Pienet yritykset näyttävät ratsastavan isojen toimijoiden maineella.
...
Kopioinnin kohde on erityisesti Helsingissä pitkään toiminut taksipalvelu Taksi Helsinki. Katukuvassa nähtyjä nimenmuunnoksia ovat "TaksiHelninki" ja "Taxi Helsinki".
Kehitysmaalaisiltahan löytyy yllättävää innovatiivisuutta. Kun matutaksien huono maine tunnetaan jo koko maassa, niin nimetään omat firmat tunnettua toimijaa jäljitellen, kirjoitusvirheen kera.

Valitettavasti suomalaiset osaavat lukea, ja joku TaksiHelninki paljastaa matut entistäkin paremmin :D

Tuo on itseasiassa semmoinen homma, että PRH:n pitäisi puuttua tuohon ja laittaa tuon tyyppiselle nimeämiselle stoppi, mutta ehkä tämäkin menee läpi rasismin pelossa.

https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yritystennimet/nimiohjeet.html
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Skeptikko

Quote from: Betonikostaja on 20.12.2023, 13:04:34
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010069191.html
Asema-aukiolla seisoo nyt Taksi Helsingin ja Taxi Helsingin autoja – Kuljettajat puhuvat suunsa puhtaaksi

Tässä vähän lisäpoimintoja tuosta jutusta:

Quote
Kopioinnin kohde on erityisesti Helsingissä pitkään toiminut taksipalvelu Taksi Helsinki. Katukuvassa nähtyjä nimenmuunnoksia ovat "TaksiHelninki" ja "Taxi Helsinki".

HS kysyi Asema-aukion taksitolpalla taksikuskeilta, mitä mieltä he ovat.

Haastateltujen kuljettajien kommentit maalaavat varsin erilaista kuvaa ongelmasta.

TAKSIKUSKI Mahmud XXX kertoo odottaneensa tolpalla kaksi ja puolia tuntia ja päässeensä hetki sitten jonon kärkeen. Auton katolla lukee "Taxi Helsinki".

XXX:n mielestä nimi ei ole hämäävä, sillä hän uskoo asiakkaiden tunnistavan taksifirmat.

"Jos asiakas kysyy, onko tämä Taksi Helsinki, sanon että ei ole."
...
XXX:n mielestä Taksi Helsinki yrittää loata niin kutsuttujen villien taksien mainetta. "Villeiksi" takseiksi kutsutaan usein takseja, jotka eivät toimi isojen ja tunnettujen firmojen alla. XXX haluaa kuitenkin haastaa yleistynyttä termiä.
...
"Jos yksi tai kaksi taksia huijaavat asiakkaita, se ei tarkoita, että kaikki olisivat samanlaisia."

XXX myöntää, että kuskien kesken tulee tolpilla joskus pientä riitaa, jos joku tulee keskeyttämään asiakkaan kanssa käytävän keskustelun. Tappeluita hän ei ole nähnyt.
...
Haapasen mielestä jotkin villit taksit yrittävät vedättää ihmisiä Taksi Helsinkiä jäljittelevillä nimimuunnoksilla ja teippauksilla.

Haapanen odottaa rautatieasemasta katsottuna kauimmaisessa rivissä. Siellä hän on usein, sillä "villit" taksit yrittävät hänen mukaansa estää Taksi Helsingin autojen pääsyn näkyvälle paikalle.
...
Haapanen kertoo, että toisella puolella rautatieasemaa on villien taksien "oma taksiasema", paikassa johon taksia ei saisi pysäköidä. Kun poliisi käskee autoja poistumaan, kuskit ajavat Haapasen mukaan Mikonkadun ympäri ja palaavat samaan paikkaan.

"Jos menen sanomaan asiakkaalle, että täällä on myös Taksi Helsingin auto, niin nuo käyvät lähestulkoon kimppuun."

"No, ei ne nyt päälle tule, minä olen kuitenkin aika iso. Mutta kuuntelen sitä huutoa sitten kymmenen minuuttia."

HAAPASEN mielestä ongelma näkyy kaikkialla kaupungissa, mutta rautatieaseman lähellä se kärjistyy.

"Kyllä osa villeistä takseista maksaa verot ja toimii sääntöjen mukaan. Tässä asemalla on aika iso osa niistä mätämunista, jotka pilaavat kaikkien taksien maineen."
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Skeptikko

Taximatkalla on tunnelmaa:

Hovimuusikko Ilkka ikävässä tilanteessa taksitolpalla: "Uhkasi tintata nenään"
https://www.is.fi/viihde/art-2000010077433.html
Quote
RADIO SUOMIPOPIN "hovimuusikkona" tunnettu Ilkka Ihamäki kertoo joutuneensa torstaina ikävään tilanteeseen taksitolpalla Helsingin keskustassa.

– "Taxi Helsinki" -kyltin alla operoiva kuljettaja uhkasi "hit you in the nose", kun kyseenalaistin hänen tarjoamansa kyydin käsittämättömän korkean hinnan, hän kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.
...
Hän kertoo, että yksi kuskeista antoi "jonkun aivan pöyristyttävän hintaehdotuksen".

– Sanoin sitten, että eihän tuossa ole mitään tolkkua, tuohan on ihan kusetusta. Ja sitten hän tosiaan uhkasi tintata nenään, Ihamäki raportoi.
...
IS kertoi toukokuussa Helsingissä toimivista, kuluttajaa harhaan johtavista taksiyrityksistä. Helsingissä on liikkunut muun muassa Taxi Helsinki-, Taksi Helsink- ja Helsinki Taksi -merkinnöillä varustettuja takseja.

Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mukaan he ovat tietoisia muista takseista, jotka kulkevat samankaltaisella nimellä.

– Olemme tähän asiaan kiinnittäneet huomiota. Meille tulee valitettavasti verrattain paljon palautetta siitä, että asiakkaat erehtyvät ja harhautetaan luulemaan, että palveluntuottaja on Taksi Helsinki Oy.

Pentikäisen mukaan heidän tietoonsa tulee yleensä tapauksia, joissa taksimatkasta on yritetty veloittaa reilua ylihintaa.
...
Ongelmaksi muodostuu se, ettei Taksi Helsingillä ole valtuuksia puuttua muiden toimijoiden toimintaan.

– On ihan selvää, että osa toimijoista toimii eri pelisäännöillä kuin tässä suomalaisessa yhteiskunnassa on säädetty.

Asiakkaalla on Pentikäisen mukaan oikeus saada jokaisesta kuljetuksesta kuitti, josta selviää matkan hinnan muodostumisperusteet ja palveluntuottajan yhteystiedot.

Hänen mukaansa joidenkin taksitoimijoiden kuiteissa olevat yhteystiedot eivät kuitenkaan johda mihinkään.
...
– Onhan tämä ihan romutettu. On asiakkaana todella ikävää, että mihinkään ei pysty enää luottamaan.

[tweet]1737967990455378112[/tweet]
Quote from: Ilkka Ihamäki, 22.12.2023 kello 0.47.13, Linkki
Taksin katolla ei valitettavasti vilku yön ainoa valopilkku. "Taxi Helsinki" -kyltin alla operoiva kuljettaja uhkasi "hit you in the nose" kun kyseenalaistin hänen tarjoamansa kyydin käsittämättömän korkean hinnan.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Skeptikko

Taksiyrittäjät huolissaan Helsingin suunnitelmista Asema-aukiolla
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010078137.html
Quote
HELSINGIN KAUPUNKI on pormestari Juhana Vartiaisen aloitteesta alkanut kiireellisesti valmistella Helsingin Asema-aukion taksitilanteen rauhoittamista. Kaupunki aikoo kilpailuttaa taksipalvelujen tarjoajat ja pyrkii ratkaisemaan tilanteen jo kevättalven aikana.
...
Kaikki taksikuskit tulisi sisällyttää päätöksentekoon ja kutsua kokouksiin, sillä asia koskee kaikkia, sanoo taksikuski Olusola Olusegun Ogunluyi God's Blessings -nimisestä taksiyrityksestä.
...
Hän kuvailee Asema-aukion tilanteesta käytävää keskustelua leimaavaksi, ja sanoo tilanteen turhauttavan monia pieniä taksifirmoja.

"Me maksamme verot ja alvit, ja me maksamme eläkkeet. Me maksamme enemmän kuin isot firmat", Ogunluyi sanoo.

Hän toteaa kokevansa epäreiluna sen, että muutamien huonojen kokemusten takia kaikki pienemmät taksifirmat tuomitaan pahoiksi. Hänen mielestään markkinan pitäisi olla kaikille tasapuolinen.

"Teen kaiken lain mukaisesti, ja toimin juuri siten kuin hyvän kansalaisen tulee toimia. Nyt minulta yritetään kieltää oikeuteni ja työntää ulos alalta", Ogunluyi sanoo.
...
Bacaad Taxi -nimisen yrityksen omistava Abdifatah Said sanoo, että kaupungin kaavailemien muutosten jälkeen pienillä taksiyrityksillä ei välttämättä enää ole paikkaa mihin mennä.

"Meillä on vain tämä Asema-aukio. Tämä on iso tila, ja teen aina työt täältä käsin. Tällä hetkellä tämä on kaikille yrityksille vapaa paikka, jossa jokainen saa toimia reilusti omalla vuorollaan. Mutta jos päätetään, että vain tietyt firmat saavat olla täällä, se ei ole reilua meitä kohtaan."

ASEMA-AUKION taksitolpalta tai muualta sen ympäristöstä ei löydy yhtäkään Lähitaksin tai Taksi Helsingin taksia, mutta yksi Taksi Helsingin auto on parkissa Sokos Hotel Presidentin edessä Eteläisellä Rautatiekadulla. Sen ratissa istuu Timo Tanskanen.

"En ole tietoinen kaupungin tänään tulleesta tiedotteesta. Mutta koska yksikään taksiyhtiö ei omista taksitolppia, niin onkohan tuollainen kilpailuttaminen vähän väärin, jos puhutaan tasa-arvosta", Tanskanen miettii.
...
"Asema-aukion taksitolppahan on tällä hetkellä sellainen turkkilainen basaari. Varmasti olisi hyvä juttu, että vahdittaisiin onko kaikilla paperit kunnossa."
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Muhmutti

https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2023/11/yrittajien-130-norminpurkuesitysta-suomen-yrittajat.pdf

Suomen yrittäjät ovat purkamassa taksialan sääntelyä tällä tavalla.

Quote21. Puretaan taksinkuljettajan kokeen kielirajoitus
• Perustelu: Kielirajoitteen poistaminen voisi auttaa ulkomaalaisen työvoiman käyttöä ja parantaa taksipalveluita.

Eli siis abdurzalien on tällä hetkellä liian vaikea työllistyä taksinkuljettajaksi, kun on kielirajoitus kokeessa? Samalla tavalla se Bernerin uudistus olisi saattanut parantaa taksipalveluita. Mutta ei kuitenkaan parantanut, vaikka olisi kuitenkin saattanut parantaa.

Jos tuokin rajoitus poistetaan, niin sitten on kuskeina sellaista porukkaa, jotka eivät osaa mitään ymmärrettävää kieltä. Matka sellaisen kuskin taksissa voisi olla elämys ja parantaa taksipalveluita.

jmk

Quote21. Puretaan taksinkuljettajan kokeen kielirajoitus
• Perustelu: Kielirajoitteen poistaminen voisi auttaa ulkomaalaisen työvoiman käyttöä ja parantaa taksipalveluita.

Hienoa! Työvoiman taitojen huonontaminen parantaa palvelua!

Tämä siis oikeasti Suomen yrittäjien kynästä? Ihanko tosissaan Suomen yrittäjät haluaa kusta omiin muroihinsa?

Outo olio

Tähän asti olen ajatellut, että Suomen yrittäjien jutuissa on jotain tolkkua, ei ehkä yhteiskunnan mutta ainakin heidän omien pienyritystensä näkökulmasta. Elinkeinoelämän keskusliitto sitten taas olisi se joka ajaa joskus ajatuksia jotka ovat kyseenalaisia heidän itsensäkin näkökulmasta. Mutta nyt mietin, että miten kielitaidoton saisi ajokortin? Juuri äskenhän on uutisoitu tulkkihuijauksista teoriakokeessa. Ja entä jos vaikka tulisi kolari, tai matkustaja saisi sairaskohtauksen? Miten sujuu hätäkeskukseen soittaminen? ???

Haluaisin nähdä listan taksiyrityksistä, jotka kuuluvat Suomen yrittäjiin. Siis boikottimielessä. Jos he kerran haluavat palkata kielitaidottomia kuskeja, niin minä en kyllä uskalla sellaiseen kyytiin. Ulkomaillakaan en mene muuhun kuin englantia puhuvaan taksiin, juuri samasta syystä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

l'uomo normale

Quote from: Skeptikko on 22.12.2023, 22:17:24
Taksiyrittäjät huolissaan Helsingin suunnitelmista Asema-aukiolla
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010078137.html

Jos suunnitelma toteutuu, basaarimeno ja rähinöinti vain siirtyvät toislle tolpille. Nykyään olen kantakaupungissa havainnut, että vähän syrjäisemmät tolpat ovat täynnä takseja, joissa useimmissa on kantasuomalaisen oloinen kuljettaja.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Echidna

Tämä on kyllä tosi huono juttu. Turisti voidaan ryöstää välittömästi lentokentällä, koska hinnoittelu on vapaata. Aivan varmasti käyttävät kaikki tilaisuudet huijaamiseen.

Quote from: IL 2023-12-24
Rovaniemen lentokentälle on pesiytynyt röyhkeä ilmiö – "Meillä menee maine"

Matkailusesonki on houkutellut Rovaniemelle myös röyhkeitä taksiyrittäjiä.

Lappilaisia takseja on totuttu pitämään maailman luotettavimpina. Rovaniemen ennätyksellinen matkailusesonki on kuitenkin houkutellut apajille toimijoita, jotka eivät noudata alan sääntöjä ja heidän käytöstapansa ovat röyhkeitä.
...

– Meillä menee maine, kun kymmenet välitysketjuihin kuulumattomat etelän taksit toimivat Rovaniemellä miten haluavat. Joiltakin asiakkailta on peritty jopa kolminkertainen hinta lentokentältä kaupunkiin, ja jos asiakas on hieman ihmetellyt sitä, häntä on uhkailtu. Ei meillä vanhan koulukunnan toimijoilla ole tällaisia tapoja.

Taksilain uudistus mahdollisti sen, että kuka tahansa voi hankkia ajoluvan. Traficomin tietojen mukaan lupa pitää suorittaa suomen tai ruotsin kielellä, mutta osa Rovaniemellä toimivista sesonkikuljettajista ei hallitse kumpaakaan kieltä.

Ajoluvan suorittanut on joutunut perehtymään muun muassa matkustajien avustamiseen ja turvallisuuteen sekä erilaisten matkustajaryhmien tarpeisiin, mutta kaikilla ei riitä osaaminen näihin asioihin. Esimerkiksi matkustajan rollaattorin kasaaminen on useille kuljettajille arvoitus.

Juna-asemalla villiä toimintaa


Rovaniemen juna-asema on yksi esimerkki alueista, joissa kilpailu asiakkaista on villiä. Ulkomaalaistaustaiset toimijat tulevat jo hyvissä ajoin ennen junan saapumista asemalle ja valtaavat taksialueen. Lähitaksin tai Menevän takseilla on vaikeuksia saada asiakkaita, sillä niiden eteneminen jonossa estetään.
...

– Poliisi valvoo takseja muun valvonnan ohessa. Kuljettajat tai asiakkaat kärhämöivät harvoin keskenään, kun poliisiauto on näköpiirissä, joten mahdolliset ongelmat eivät vielä näy meillä. Muutamia yksittäisiä ilmoituksia on tullut matkojen hinnoittelusta, mutta taksilain uudistuksen jälkeen markkinat ovat vapaat.

Jarkko Rytilahti kuitenkin myöntää, että erilaiset kulttuuritaustat voivat aiheuttaa törmäyksiä.
...
Naiskuljettajia nimitellään huoriksi.

Myös Huttusen mielestä Rovaniemen tilanne heijastuu jo asiakkaiden luottamukseen.

– Kun aiemmin esimerkiksi britit ylistivät, kuinka turvallinen Rovaniemi on, puhe on muuttunut. Turistinaiset eivät enää tiedä, kenen kyytiin uskaltaa lähteä. Naiset pelkäävät, ja tällaista ei ole ennen ollut.
...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/edf7249c-043c-4d94-a577-cd42e05a6071

Tabula Rasa

Quote from: Echidna on 25.12.2023, 06:11:19
Tämä on kyllä tosi huono juttu. Turisti voidaan ryöstää välittömästi lentokentällä, koska hinnoittelu on vapaata. Aivan varmasti käyttävät kaikki tilaisuudet huijaamiseen.

Quote from: IL 2023-12-24
Rovaniemen lentokentälle on pesiytynyt röyhkeä ilmiö – "Meillä menee maine"

Matkailusesonki on houkutellut Rovaniemelle myös röyhkeitä taksiyrittäjiä.

Lappilaisia takseja on totuttu pitämään maailman luotettavimpina. Rovaniemen ennätyksellinen matkailusesonki on kuitenkin houkutellut apajille toimijoita, jotka eivät noudata alan sääntöjä ja heidän käytöstapansa ovat röyhkeitä.
...

– Meillä menee maine, kun kymmenet välitysketjuihin kuulumattomat etelän taksit toimivat Rovaniemellä miten haluavat. Joiltakin asiakkailta on peritty jopa kolminkertainen hinta lentokentältä kaupunkiin, ja jos asiakas on hieman ihmetellyt sitä, häntä on uhkailtu. Ei meillä vanhan koulukunnan toimijoilla ole tällaisia tapoja.

Taksilain uudistus mahdollisti sen, että kuka tahansa voi hankkia ajoluvan. Traficomin tietojen mukaan lupa pitää suorittaa suomen tai ruotsin kielellä, mutta osa Rovaniemellä toimivista sesonkikuljettajista ei hallitse kumpaakaan kieltä.

Ajoluvan suorittanut on joutunut perehtymään muun muassa matkustajien avustamiseen ja turvallisuuteen sekä erilaisten matkustajaryhmien tarpeisiin, mutta kaikilla ei riitä osaaminen näihin asioihin. Esimerkiksi matkustajan rollaattorin kasaaminen on useille kuljettajille arvoitus.
Juna-asemalla villiä toimintaa

Rovaniemen juna-asema on yksi esimerkki alueista, joissa kilpailu asiakkaista on villiä. Ulkomaalaistaustaiset toimijat tulevat jo hyvissä ajoin ennen junan saapumista asemalle ja valtaavat taksialueen. Lähitaksin tai Menevän takseilla on vaikeuksia saada asiakkaita, sillä niiden eteneminen jonossa estetään.
...

– Poliisi valvoo takseja muun valvonnan ohessa. Kuljettajat tai asiakkaat kärhämöivät harvoin keskenään, kun poliisiauto on näköpiirissä, joten mahdolliset ongelmat eivät vielä näy meillä. Muutamia yksittäisiä ilmoituksia on tullut matkojen hinnoittelusta, mutta taksilain uudistuksen jälkeen markkinat ovat vapaat.

Jarkko Rytilahti kuitenkin myöntää, että erilaiset kulttuuritaustat voivat aiheuttaa törmäyksiä.
...
Naiskuljettajia nimitellään huoriksi.

Myös Huttusen mielestä Rovaniemen tilanne heijastuu jo asiakkaiden luottamukseen.

– Kun aiemmin esimerkiksi britit ylistivät, kuinka turvallinen Rovaniemi on, puhe on muuttunut. Turistinaiset eivät enää tiedä, kenen kyytiin uskaltaa lähteä. Naiset pelkäävät, ja tällaista ei ole ennen ollut.
...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/edf7249c-043c-4d94-a577-cd42e05a6071

Tutuilla taksiyrittäjillä tuo oli tiedossa jo vuosi sitten. Että matukuskit rosvoaa ryöstöhinnoitelulla turistialueiden untuvikoilta rahat pois. Toinen vastaava paikka missä sama tapahtuu, on festarit tms tapahtumat mihin nämä ryöstötaksit rantautuvat vuoden keikkakalenterin mukaan. Tuota patoamaan on yritetty pistää tuo 40e vertailuhintaraja eli oliko se nyt 10 mn ja 10km matka jonka ylittävä hinnoittelu velvoittaisi kuljettajan aina sopimaan matkan hinnan etukäteen. Kuittenkaan näiden 50e pikkumatkasta (15e normaalihintaisesta kyydistä) rosvojen kohdalla ei tuo touteudu ellei asiakas osaa väkivallan uhkaakin vastaa pitää puoliaan. Maturosvojen etua tuo palvelee, ja kotimaiset rehelliset yrittäjät kärsii.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

jmk

Quote from: IL 2023-12-24
– Kun aiemmin esimerkiksi britit ylistivät, kuinka turvallinen Rovaniemi on, puhe on muuttunut. Turistinaiset eivät enää tiedä, kenen kyytiin uskaltaa lähteä. Naiset pelkäävät, ja tällaista ei ole ennen ollut.

Luulisi normaalijärkisen turistinkin tietävän kenen kyytiin ei ainakaan kannata lähteä. Ehkä tästä pitäisi panna näkyvät plakaatit.

l'uomo normale

QuoteTaksi putosi useita metrejä Vallilassa, kolme sairaalaan
Poliisi selvittää Vallilan onnettomuuden syytä.

Alli Hallonblad HS
9:46 | Päivitetty 10:38
HELSINGIN Vallilassa tapahtui maanantaiaamuna onnettomuus, jossa taksi ajoi kaiteesta läpi ja putosi alemmalle katutasolle, kertoo Helsingin poliisi.

Helsingin poliisin komisarion Esa Pennasen mukaan auto putosi useita metrejä. Onnettomuudessa loukkaantui kolme ihmistä, jotka kuljetettiin sairaalaan.

Onnettomuus tapahtui Lemuntiellä. Tie haarautuu niin, että rinnakkain kulkevien teiden välille muodostuu enimmillään metrien korkeusero.

[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010080551.html

Muutoin. Koskahan moottoripyöräjengien kaltaiset kerhot alkavat toimia taksialalla, niinkuin ne toimivat nyt rakennusalalla?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.