News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Beenari

Quote from: Marius on 25.03.2017, 21:03:53
Montako kertaa käytät taksia vuodessa ?

Oliko tämä kysymys osoitettu minulle?
Tänä päivänä ehkä sen parikymmentä kertaa tullut taksin penkkiä perseellani kulutettua. Yleensä baarista koti.

Kaivelin vähän kirjanpitoa ja tämän vuosituhannen puolella semmoiset 12000 kertaa tullut taksin penkkiä kulutettua.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

MW

Quote from: Beenari on 26.03.2017, 01:29:16
***
tämän vuosituhannen puolella semmoiset 12000 kertaa tullut taksin penkkiä kulutettua.

No ei vähä mitä.

Kenties kansanedustaja, vai mikä illmaismatkalainen?

Beenari

Quote from: MW on 26.03.2017, 02:22:25
Quote from: Beenari on 26.03.2017, 01:29:16
***
tämän vuosituhannen puolella semmoiset 12000 kertaa tullut taksin penkkiä kulutettua.

No ei vähä mitä.

Kenties kansanedustaja, vai mikä illmaismatkalainen?

Kuljettajan penkkiä kulutettu.
Edit: Ja kirjoitin alunperin vähän huonosti, siis 12000 taksikyydin verran on penkkiä tullut kulutettua.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Rubiikinkuutio

Quote from: Beenari on 25.03.2017, 21:00:55

Muutaman vuoden jälkeen alkaa valkoihoinen kantasuomalainen taksinkuljettaja olemaan arvossaan. Varsinkin viikonloppuöinä. Ja sen verran arvossaan että kantasuomalaiset ovat valmiita maksamaan.

Joo. Tuo tuleva (mahdollisesti) systeemi mahdollistaa oman taksifirman perustaminen, jossa on vain suomalaisia kuskeja. Hinnoittelun voi tehdä markkinoiden arvostuksen mukaan.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Alaric

Quote from: Kyklooppi on 26.03.2017, 00:06:41
Taksipuolue persut taitaa olla entinen taksipuolue, vmp.

Tein pienen katsauksen tuonne ketjun alkuun.

Huvittavaa sinänsä, että Soini uhosi viime keväänä ettei hallitus ei tule vapauttamaan taksikilpailua, mutta tuo valiokunnassa läpi mennyt Bernerin lakiluonnos käytännössä tarkoittaa kuitenkin juuri sitä.

Quote from: Alaric on 15.04.2016, 20:00:44

http://yle.fi/uutiset/soini_hallitus_ei_ole_vapauttamassa_taksikilpailua/8816110?origin=rss

QuoteSoini: Hallitus ei ole vapauttamassa taksikilpailua

Hallitusohjelmassa ei ole mainintaa taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle, joten yksittäinen ministeri ei voi viedä sitä eteenpäin ilman hallituksen hyväksyntää, sanoo Timo Soini.


Perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini tyrmää jyrkästi tiedot taksialan vapauttamisesta kilpailulle. MTV kertoi perjantai-iltana, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner aikoo vapauttaa taksiliikenteen kilpailulle.

– Hallitus ei ole vapauttamassa taksikilpailua Suomessa. Tätä ei ole käsitelty hallituksessa, eivätkä perussuomalaiset kannata tällaista aloitetta. Taksikilpailun vapauttaminen ei käy perussuomalaisille.

Soini painottaa, että taksiliikenteen avaamista ei ole mainittu hallitusohjelmassa, joten yksittäinen ministeri ei voi viedä sitä eteenpäin ilman hallituksen hyväksyntää.

Hän sanoo vastustuksen liittyvän muun muassa kansalaisten turvallisuuteen.

– Meillä täytyy olla selvät säännöt, ketkä voivat toimintaa tätä harjoittaa, ja millä ehdoilla. Meidän mielestä tämä järjestelmä on perustaltaan hyvä. Sitä voidaan tietysti aina parantaa, mutta yhdessä Taksiliiton kanssa, eikä millään yksipuolisella ilmoituksella.

MTV:n tietojen mukaan ministeri Berner (kesk.) tulee esittämään taksilupien ja -hintojen vapauttamista jo ensi viikon alussa. Taksikilpailun avaaminen on osa isoa Liikennekaari-uudistusta, jossa on tulossa muitakin merkittäviä muutoksia liikennepalveluihin.

Kolmas hallituspuolue, kokoomus, ei ole käsitellyt asiaa eduskuntaryhmässään. Kokoomuksen ryhmäjohtaja Arto Satonen aikoo katsoa rauhassa, mitä ministeri Berner asiassa esittää.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

MW

"Toki pimeistä takseista päästään helpoimmalla laillistamalla pimeät taksit." *Anni Sinnemäen äänellä*

Onnea vaan arvontaan, sitten.

"Mikä sieltä tuleee!" *Antero Mertarannan äänellä*

Marius

Somali ajaa ilmaiseksi, kun ei sen tarvitse elättää itseään.

Sillä on seitsemän yksinhuoltajavaimoa, siis orjaa, jotka nostavat kaikki mahdolliset tuet somalille.

Samoin toimivat muutkin muslimit, eikä kukaan välitä paskaakaan.

Somali ei edes itse aja, vaan hänellä on muutama orja ratissa. Se on se tavoite ja suomalainen yhteiskunta antaa siihen luvan.

Muslimiyhteiskunta on orjayhteiskunta, siihen he pyrkivät, älkää unohtako tosiasioita.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Rubiikinkuutio

Quote from: Alaric on 27.03.2017, 20:47:25

Huvittavaa sinänsä, että Soini uhosi viime keväänä ettei hallitus ei tule vapauttamaan taksikilpailua, mutta tuo valiokunnassa läpi mennyt Bernerin lakiluonnos käytännössä tarkoittaa kuitenkin juuri sitä.

Ei muuten oikeasti enää huvita nää persujen joka asiassa periksi-antamiset sitten pätkääkään.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

paksu

Quote from: Rubiikinkuutio on 27.03.2017, 21:12:14
Quote from: Alaric on 27.03.2017, 20:47:25

Huvittavaa sinänsä, että Soini uhosi viime keväänä ettei hallitus ei tule vapauttamaan taksikilpailua, mutta tuo valiokunnassa läpi mennyt Bernerin lakiluonnos käytännössä tarkoittaa kuitenkin juuri sitä.

Ei muuten oikeasti enää huvita nää persujen joka asiassa periksi-antamiset sitten pätkääkään.

Ei taksiliikenteen vapauttamista vastaan voi enää taistella. Yberit, halpataksit ymv. mobiilitaksit jyrää perinteisen taksin globaalisti joka puolella maailmaa. Hyvä että persutkin sen vihdoin tajusi ja luovutti tuulimyllyjä vastaan taistelun.

Hönöt ei tietenkään tajua teknologisesta kehityksestä mitään ja vinkuu mennyttä aikaa takaisin mutta niin se aina menee.
On turhaa rakentaa muuria vihollisen suuntaan, kun "omat" tekevät suurempaa tuhoa.
- Hankala Tapaus

Rubiikinkuutio

Quote from: paksu on 27.03.2017, 21:20:08

Ei taksiliikenteen vapauttamista vastaan voi enää taistella.

Ei ollut pointtini. Täysin takseihin liittymätön kommentti.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Alaric

Joukko taksiyrittäjiä ja taksinkuljettajia järjestää huomenna Helsingissä Senaatintorilla klo 12:00 mielenosoituksen, jolla vastustetaan hallituksen kaavailemaa taksiliikenteen vapauttamista. Paikalle arvioidaan tulevan jopa satoja takseja.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/502907-satojen-taksien-mielenosoitus-helsingissa-huomenna-nyt-voi-tulla-roimasti (30.3.2017)

QuoteSatojen taksien mielenosoitus Helsingissä huomenna – "Nyt voi tulla roimasti konkursseja"

Pääkaupunkiseudulla toimivat taksiautoilijat järjestävät huomenna perjantaina kello 12.00 Helsingin Senaatintorilla laajan mielenilmauksen, jolla vastustetaan eduskunnan käsittelyyn tulevaa lakialoitetta liikennepalveluista.

Toteutuessaan lakialoite mullistaisi koko taksialan: se muun muassa vapauttaisi taksilupien myöntämisen, joka ei jatkossa enää olisi sidottu lupien lukumäärään. Käytännössä lähes kuka tahansa voisi ryhtyä taksiyrittäjäksi.

Mielenilmauksen takana ei ole Suomen taksiliitto, vaan joukko yksittäisiä taksiyrittäjiä ja taksinkuljettajia. Paikalle arvioidaan tulevan jopa satoja takseja.

– Pitää muistaa, että tämä toimiala ei ole kovinkaan vahva, vaan tavanomaisin tilanne on se, että yhden taksin yrityksessä työskentelee yrittäjän lisäksi yksi tai kaksi kuljettajaa.

Tällaiseen pienyritykseen kaikki liberalisointihankkeet iskevät todella kovaa, arvioi Helsingin taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto.

– Minä olen toiminut taksiyrittäjänä kolmisenkymmentä vuotta ja kyllä tämä muutos on suuri haaste koko toimialalle.

Kuusiston mukaan lakialoite tuottaa toteutuessaan suuria vaikeuksia koko taksialalle. Hän viittaa esimerkkeihin Hollannissa, Irlannissa ja Japanissa.

– Varovainen arvio on se, että taksilupien vapauttaminen Suomessa vähintään kolminkertaistaa alalla toimivien taksiyrittäjien määrän. Irlannissa tosin kävi niin, että kun ennen muutosta Dublinissa oli hieman yli 2 000 taksiyritystä, muutoksen jälkeen niitä olikin jo 25 000 eli määrä enemmän kuin kymmenkertaistui, Kuusisto muistuttaa.

Hinnoittelun vapauttaminen tuo mukanaan myös eri ajankohtina kysynnän mukaan vaihtuvat hinnat.

– Asiakkaiden määrän kasvu ei ole toteutunut missään, missä palveluntuottajien määrä on samanaikaisesti lisääntynyt. Hinnat ovat nousseet, kuten esimerkiksi Amsterdamissa kävi. Syy tähän on yksinkertainen: pitää saada yrityksen kulujen peittämiseksi liikevaihtoa entistä harvemmilta asiakkailta, Kuusisto korostaa.

– Konkursseja alalle tulee varmasti paljon. Se on jo todettu päättäjienkin taholla.

Kuusisto muistuttaa, että Ruotsissa on hurja esimerkki siitä mitä on tapahtunut.

– Tulos on ollut aika karmeaa, mutta itse pelkään sitä, että Suomessa meno on pian jopa villimpää kuin Ruotsissa, Kuusisto kertoo.


Myös harmaan talouden kasvu huolestuttaa taksialaa: asiakkaille saattaa tulla kiusaus valita edullinen, mutta pimeä taksi. Veronsa ja velvoitteensa hoitavien yrittäjien ansiotulot kutistuvat, eivätkä kata liiketoiminnan kuluja.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Faidros.

Tänään on klo  12:00 ISTV:n suora lähetys Helsingistä kun taksinkuljettajat "kokeilevat" liikennekaarta.
Ruuhkia odotettavissa keskustassa.
www.is.fi/kotimaa/art-2000005174581.html
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

^Aika hyvin on keskusta tukossa. Voi olla myös Keskusta kohta niin tukossa, että Berneri saa kenkääministereitä kierrätetään.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Sydämistynyt

Alkavat virkamiehetkin väsyä selittelemään parhainpäin tämän hallituksen toimia.  Nyt lähtee kovapalkkainen viestintäjohtaja kesken kautensa:

QuoteValtioneuvoston viestintäjohtaja Markku Mantila eroaa virastaan

Virkasuhde oli määräaikainen, ja sen piti kestää vuoden 2019 lokakuun loppuun.

Ossi Mansikka HS
Julkaistu: 18.4. 12:41

VALTIONEUVOSTON viestintäjohtaja Markku Mantila jättää tehtävänsä. Mantila ilmoitti tiistaina Facebook-sivullaan, että hän eroaa virastaan 1. marraskuuta lähtien.
...

Mantilan viimeinen työpäivä on elokuussa.

VALTIONEUVOSTON viestintäjohtajan päätehtävänä on suunnitella ja toteuttaa hallituksen viestintää sekä koordinoida ja kehittää ministeriöiden ulkoista viestintää.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005174834.html


Echidna


oinas

Quote from: Echidna on 19.04.2017, 17:16:59
"14 perussuomalaisten kansanedustajaa oli poissa, kun uudistuksesta äänestettiin." http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704192200105189_uu.shtml
Persut eivät sitten saa mitään aikaan tuolla hallituksessa! Ovat pelkkiä joo-miehiä, joita viedään kuin pässiä narussa.  :facepalm:

Vörå

Voi olla että vapauttaminen on pakon sanelema asia, muuten Yyberi tulee ja tappaa, mutta omasta mielestäni taksiala ei niin kauheasti sopi kovin sääntelemättömälle kilpailulle. Markkinat ovat tehokkaita silloin, kun ne ovat läpinäkyviä ja kuluttajalla on hyvä informaatio alan toimijoista. Taksin käyttö taas ei ihan tälläinen tilanne useinkaan ole - nimimerkillä kokemusta on sellaisista maista, joissa ei koskaan tiedä mitä saa kun tilaa taksin, ellei tosiaan tiedä.

Nyt meidän säännelty taksijärjetelmämme on toiminut jotakuinkin kuin junan vessa (miinus esim. pikkujoulukausi), ennustettavasti, luotettavasti, mutta myös kohtuullisen kalliisti. Toisaalta ei ole tarvinnut arpoa, ettenpäs nyt menekään tuohon taksiin ellei tehdä etukäteen kirjallista sopimusta kyydin hinnasta. Minulle tämä on sopinut ihan hyvin verrattuna niihin maihin, joissa hinta on ollut alempi ja luotettavuus vielä sitäkin alempi.

RP

Quote from: Vöyri on 20.04.2017, 08:32:44
Voi olla että vapauttaminen on pakon sanelema asia, muuten Yyberi tulee ja tappaa

Tuota en usko. On siihen lakiteitse puututtu muissakin maissa.

Tämä ei ollut varsinaisesti kommentti vapauttamisen puolesta tai vastaan, vaan siitä, oliko kyseessä aito poliittinen päätös. Oli se.



"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

kivimies

QuoteKumous taksin ratissa
Arabiankielisen ajo-opetuksen määrä kasvaa, kun suurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.


Taksien ajolupien ja hintojen sääntelystä luopuminen myllää alan markkinat.

Autokoulut panostavat vahvasti vieraskieliseen ajo-opetukseen.

Opetusta tarjotaan englanniksi ja venäjäksi jo useiden kaupunkien autokouluissa. Arabiankielistä opetusta on tarjolla autokouluissa Turussa, Helsingissä, Vaasassa ja Tampereella. Koulujen mukaan arabiankielisen opetuksen näkymät ovat erinomaiset.

"Kysyntä kasvaa vauhdilla. Moni haluaa ajokortin jo ennen kuin oppii suomen kielen. Lähtömaassa hankittu ajokorttihan ei kelpaa Suomessa, täällä pitää hankkia uusi ajolupa", kertoo yrittäjä Markku Koivistoinen CityTraffic -autokoulusta Tampereelta.


Irakilaissyntyinen Muhis Shemari on ollut CityTrafficin palkkalistoilla viime syksystä. 22-vuotias mies suorittaa liikenneopettajan tutkintoa. Opintoihin kuuluu arabiankielisten autokoululaisten opettaminen.

"Ryhmääni kuuluu kahdeksan kuljettajatutkintolaista, ensimmäiset suorittavat kirjallisen kokeen ja ajokokeen lähiaikoina. Kokeet suoritetaan tulkin avustuksella", Shemari sanoo.

"Tämä on upea kädenojennus maahanmuuttajille. Arabiankieliset kuljettajat voivat hankkia ajokortin heti Suomeen tultuaan ja pääsevät nopeasti töihin."

Loput jutusta Suomen Kuvalehdessä

Supernuiva

^Vaan miten lienee asiakaspalvelun laita? Jos asiakkaalla ja kuljettajalla ei ole taksissa yhteistä kieltä, niin... No, ilmeisesti ainakin joku tienaa, koska moinen järjestely on luotu.

Kari Kinnunen

Tienaa siinä se iso taksifirma joka muhiskuskeilla ja muuttenkin pienillä kustannuksilla saa suomalaiset pikkuisännät pois markkinoilta.

Aivan normaalia kokkare politiikkaa.

Hamsteri

Käytännössä taxiakaan ei voi enää ottaa, ellei ole jotain erillistä "tilaa valkoinen kuski" sovellusta. Maa pilalla yhdessä neemusukupolvessa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Alaric

https://www.verkkouutiset.fi/jussi-halla-aho-taksiliikenteen-vapauttaminen-on-huono-muutos/ (31.3.2018)

QuoteJussi Halla-aho: Taksiliikenteen vapauttaminen on huono muutos

Perussuomalaisten puheenjohtajan mukaan sääntelyä tarvitaan.

Perussuomalaisten puheenjohtaja, europarlamentaarikko Jussi Halla-aho esittää Facebook-sivuillaan taksiliikenteen vapauttamisen perumista.

– Taksiliikenteen vapauttaminen on sekä ammattimaisesti toimivien yrittäjien että asiakkaan kannalta huono muutos. Se kannattaisi perua ainakin osittain.

Halla-ahon mukaan hinnoittelun vapauttamisen myötä taksin käyttämisesti tulee vaikeaa ja hankalasti ennakoitavaa.

– Tilaustakseissa ongelmat eivät ole niin suuria, mutta miten jatkossa toimitaan taksitolpalla tai vaikkapa lentokentän tai rautatieaseman taksijonossa? Näissä tilanteissa suuri määrä ihmisiä on saatava nopeasti autoihin. Eivät asiakkaat voi käydä neuvottelemassa useamman kuskin kanssa hinnoista. Tuleeko ratkaisuksi se, että eri taksiyhtiöt perustavat omat tolppansa?

Hän kritisoi erityisesti kuljettajatutkinnosta luopumista.

– Hallitus ilmeisesti näkee taksinkuljettamisen työnä, jota pystyy tekemään kuka tahansa. Jo nyt ainakin pääkaupunkiseudulla törmätään usein tilanteisiin, joissa kuljettaja ei osaa suomea eikä tunne kaupunkia, ja jossa matkustajan tehtäväksi jää toimia kartanlukijana. Tämäkin kehitys kiihtyy lakimuutoksen jälkeen.

– On vähän vaikea välttää ajatusta, että taksialasta halutaan luoda todella matalan kynnyksen sisäänheittoala, jolle voidaan työllistää (eli poistaa kortistosta) loputon määrä sellaisia ihmisiä, jotka eivät työllisty mihinkään muualle. Se, että takseja on liikaa, johtaa kuitenkin siihen, että tienestit laskevat, koska asiakaspohja ei kasva. Ne kuljettajat, joilla on edellytyksiä tehdä muitakin töitä, poistuvat vähitellen alalta, jolloin taso laskee entisestään, Halla-aho kirjoittaa.

Halla-ahon mukaan sääntely on toisinaan hyväksi sekä palvelun tarjoajalle että sen käyttäjälle.

– Suomessa on eurooppalaisittain, ja varsinkin Ruotsiin verrattuna, toimiva ja laadukas taksijärjestelmä, jota ei kannattaisi panna säpäleiksi.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kari Kinnunen

Pian ei sitten tavarakaan liiku ilman maahanmuuttajia. Siitä se riemu repeää kun abdulkaderit sompailevat kauppojen pihoilla kaanioilla.

https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/677729?locations=Tampere&professions=8332&announced=0&sort=1

Eli jälleen ohituskaistaa ahmedeille yhteiskunnan piikkiin. Veikkaan, että tuonne on työttömän kantisksen turh koittaa.

ikuturso

Quote from: Kari Kinnunen on 01.04.2018, 18:38:23
Pian ei sitten tavarakaan liiku ilman maahanmuuttajia. Siitä se riemu repeää kun abdulkaderit sompailevat kauppojen pihoilla kaanioilla.

https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/677729?locations=Tampere&professions=8332&announced=0&sort=1

Eli jälleen ohituskaistaa ahmedeille yhteiskunnan piikkiin. Veikkaan, että tuonne on työttömän kantisksen turh koittaa.

C-kortti, direktiivikoulutukset ja ADR-lupa ilmaiseksi. Mulla on C-kortti, mutta vain yksi direktiivipäivä tehtynä, kun ei löydy maksajaa juuri nyt muille kurssipäiville. Jos haluat maksajan, pitää olla alan hommissa, jos haluat alan hommiin, pitää olla direktiivipäivät jo tehtynä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Kattomies

Quote from: Kari Kinnunen on 01.04.2018, 18:38:23
Pian ei sitten tavarakaan liiku ilman maahanmuuttajia. Siitä se riemu repeää kun abdulkaderit sompailevat kauppojen pihoilla kaanioilla.

https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/677729?locations=Tampere&professions=8332&announced=0&sort=1

Eli jälleen ohituskaistaa ahmedeille yhteiskunnan piikkiin. Veikkaan, että tuonne on työttömän kantisksen turh koittaa.

Tuosta en tiedä, mutta taksipuolella (taksin ammattiajolupa, paikallistuntemus ja mittarikoulutus) on mamuille räätälöityjä käytännössä ilmaisia kursseja, mutta kantiksille ei. Eihän tuo setin hinta päätä huimaa n. 600 - 700 euroa ja saa valita työnantajansa, mutta siltikin, miksi toiset maksaa ja toiset eivät. Lisäksi mamun palkkaamalla on räätälöityjä palkkatukijärjestelmä.

ämpee

Tulee syntymään mielenkiintoisia tilanteita kun mamukuljettajalla ei olekaan mukanaan sitä tulkkia joka suoritti sen taksikuljettajan tutkinnon.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kattomies

Quote from: ämpee on 01.04.2018, 19:33:56
Tulee syntymään mielenkiintoisia tilanteita kun mamukuljettajalla ei olekaan mukanaan sitä tulkkia joka suoritti sen taksikuljettajan tutkinnon.

On ollut sitä jo vuosikausia. Esim. asiakkaan pitää kirjoittaa osoite navigaattoriin, myös Espoon "koulukuljetyshässäkässä" osasyy oli siinä, ettei kuljetta(t) osannut lukea tilauksessa olevaa infoa.
Oma lukunsa sitten on Stadissa se, että 1:lla on lupa, jolla koko klaani ajaa, ei niitä nopeassa ratsiassa erota taksitarkastaja tai poliisi.

guest14935

Quote from: ämpee on 01.04.2018, 19:33:56
Tulee syntymään mielenkiintoisia tilanteita kun mamukuljettajalla ei olekaan mukanaan sitä tulkkia joka suoritti sen taksikuljettajan tutkinnon.
Kännyllä tilaus ja maksu niin ei väliksi puhua.