News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Golimar

Viherpunikeille ei kelpaa monikulttuuri kun sitä joutuu itse kokemaan.

[tweet]1165349833718341633[/tweet]

[tweet]1165352261121388544[/tweet]

[tweet]1165390792162238464[/tweet]

[tweet]1165399656614039553[/tweet]

[tweet]1165403021490229248[/tweet]

[tweet]1165408521376206853[/tweet]

[tweet]1165508253956091906[/tweet]

[tweet]1165354274009882625[/tweet]

QuoteJulianna Kentala
@JuliannaKentala
Apulaispormestari
@AnniSinnemaki
'n erityisavustaja,
@vihreat
puoluehallituksen jäsen, feministi, äiti. Arvostaa hyvää lakua. Twiittaa omiaan. 🌍🌈

Golimar

Quote.............Reilun vuoden voimassa ollut taksilaki on tuonut alalle uuden ongelman: yhä suurempi määrä taksiyrittäjistä on jättänyt verojaan ja ulosottomaksujaan maksamatta.

Lupia myöntävältä ja alaa valvovalta liikenne- ja viestintävirastolta Traficomilta lähtee lähipäivinä kehotuskirje noin 350 taksiyrittäjälle. Siinä patistetaan hoitamaan velvoitteet kolmen kuukauden sisällä. Jos se ei onnistu, taksilupa lähtee.

Huomautusten määrä on yli kaksinkertainen verrattuna vanhan taksilain aikaan, jolloin vastaavan kirjeen sai vuosittain 120–130 yrittäjää...............

Verottaja parahti uuden taksilain yksivuotispäivän kunniaksi heinäkuun aluksi, että taksialalla ei kaikki ole kohdallaan. Uusia taksilupia oli myönnetty 4 000, joista joka neljäs eli tuhatkunta ei ollut rekisteröitynyt verottajalle.

– Verohallinto tarkastelee asioita verokertymän kautta. Verottaja kertoi, että verokertymät ovat alhaisemmat kuin ne ovat aikaisempina vuosina olleet, Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti taustoittaa.

– Meillä on tullut useampia tuhansia uusia yrityksiä alalle ja ymmärtääkseni taksipalvelujen kysynnässä ei mitään hirveitä notkahduksia ole tapahtunut, niin onhan se aika erikoinen yhtälö.

Hautalahti kertoo, että verohallinnon harmaan talouden yksikkö pyysi Traficomilta kaikki taksilupien haltijoiden y-tunnukset ja henkilötunnukset ja peilasivat niitä omiin rekistereihinsä tarkistaakseen, onko rekisterimerkinnät voimassa ja onko erääntyneitä verovelkoja ja ulosottovelkoja.................

Syyniin päätyi noin 9 800 luvanhaltijaa ja verottaja palautti tarkempaan tarkasteluun reilut 1 500 taksiyritystä.

Hautalahden mukaan suurin osa koski pieniä summia, mutta joukossa oli myös useita huolestuttavampia tapauksia.

Jatkotarkasteluun meni yhteensä 359 yritystä, joista verovelkaa oli 343:lla ja ulosotossa maksettavaa 237:llä – luvut ovat osittain päällekkäisiä, sillä monilla on vaikeuksia molempien maksujen kanssa. Keskimääräisen verovelan määrä on noin 16 500 euroa ja ulosotossa karhuttavien määrä reilut 12 000 euroa......................

– Suurimmat laiminlyönnit ovat alv-tilityksiä. Kun alalla on uusia toimijoita, joilla ei ole kokemusta yritystoiminnan pyörittämisestä, alv:n tilitys voi olla uuttakin, Hautalahti arvioi............

Hän ei usko, että kaikkien laiminlyöntien taustalla olisi suunnitelmallisuutta vaan ennemmin hän epäilee juuri tietämättömyyttä..................

Silloin nähdään, mihin suuntaan taksien maksuhalukkuus- ja kyvykkyys kehittyy.

https://yle.fi/uutiset/3-10939213

Kari Kinnunen

Quote from: Suvaitseva Virkamieskyösti
Hän ei usko, että kaikkien laiminlyöntien taustalla olisi suunnitelmallisuutta vaan ennemmin hän epäilee juuri tietämättömyyttä..................

Silloin nähdään, mihin suuntaan taksien maksuhalukkuus- ja kyvykkyys kehittyy.


Tietämättömyyttäpä hyvinnii. Sepä voi Abdin auto ja kamelinkusetus kioskin kannattavuus kärsiä jos katteesta raavitaankin -24%.

Voi mennä muhamedin matka ja mulkku avoinyhtiöltä kilpailukyky. Veikkaankin, että Suvaitseva Virkamies tietää tämän. Eiköhän nämä pienet verokepposet taputella tukimaksetuiksi ettei Abdeilta, eikä Mahmudeilta mene pisnekset persielleen.

Näin veikkaan.

Titus

^ym twiiteistä:

"Johanna Naapuri"

"itse asiassa (maahanmuuttaja über-kuskit)  pitävät uuden taksilain vastustajia rasisteina"

:facepalm:  :facepalm:  :facepalm:  :facepalm:

Yritin myös ottaa taksia Rautatieasemalta Kallioon, mutta kuskeja ei kiinnostanut koska olisin halunnut maksaa kortilla. Menin spåralla.

Eli joo, kysytäänpä niiltä pimeän työn tekijöiltä, että tykkääkö ne tehdä töitä pimeästi...? 

btw, ainoa vaalea kuski oli pussissa muiden keskellä. Sattumaa tai ei, sitä taksia ei voinut ottaa.
that's a bingo!

Kari Kinnunen

Quote from: Titus on 28.08.2019, 11:20:31
btw, ainoa vaalea kuski oli pussissa muiden keskellä. Sattumaa tai ei, sitä taksia ei voinut ottaa.

Joo, katsos, se on sitä niin ihasteltua yhteisöllisyyttä. Eiköhän nämä yhteisölliset savusta pottunokat pois ainakin tolpilta rasisteeraamaasta. Elleivät ole jo savustaneetkin.

Onneksi itselle tuskin tulee tarvettaa tolppataksiin.

l'uomo normale

Quote from: Kari Kinnunen on 28.08.2019, 11:28:29
Quote from: Titus on 28.08.2019, 11:20:31
btw, ainoa vaalea kuski oli pussissa muiden keskellä. Sattumaa tai ei, sitä taksia ei voinut ottaa.

Joo, katsos, se on sitä niin ihasteltua yhteisöllisyyttä. Eiköhän nämä yhteisölliset savusta pottunokat pois ainakin tolpilta rasisteeraamaasta. Elleivät ole jo savustaneetkin.

Rautatieaseman Holiday Innin edustalla on tolppa, jossa päivystää aina muutama taksi. Kuljettajat ovat, kun olen ohikulkiessani vilkaissut, olleet enimmäkseen valkoihoisia. Monikulttuurissa eläminen vaatii vain suunnittelua ja urbaania tietoisuutta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kni

Quote from: Maria PetterssonKyseessä on ennakkoluulo silloin, kun se ei oikeasti pidä paikkaansa. Nämä valitettavasti pitävät.

Tämä oli hyvä!
Sopii moneen muuhunkin asiaan.
(Golimarin postauksesta)
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Fiftari

QuoteKansanedustaja Markku Pakkanen oli viemässä taksiuudistusta läpi – Putosi, palasi taksikuskiksi ja tuntee nyt sen kurjat seuraukset

Eduskunnasta pudonnut Markku Pakkanen on surullinen siitä, millaiseksi taksiyrittäjän arki on muuttunut Kouvolassa taksiuudistuksen jälkeen.

Eduskunnasta pudonnut Markku Pakkanen (kesk) siirtyi heti vaalien jälkeen takaisin taksin rattiin Inkeroisiin, Kouvolan taajamaan.

Taksiala on kokenut melkoisen myllerryksen vuoden aikana. Keskusta ja Pakkanen itse oli hallituksessa päättämässä taksilain uudistamisesta.

Nyt taksiyrittäjä Pakkanen joutuu kokemaan henkilökohtaisesti uudistuksen kurjat puolet.

Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner perusteli uudistusta ennen kaikkea kuluttajan edulla ja arvioi, että hinnat laskevat. Tavoitteena oli, että kuluttajat saavat monipuoliset ja heidän tarpeitaan vastaavat palvelut. Uudistus muun muassa vapautti taksikyytien hinnoittelun ja poisti päivystysvelvoitteen.

Suomen Taksiliiton mukaan (1.7.) taksien käyttö on vähentynyt ja kuluttajien luottamus takseja kohtaan on heikentynyt taksilain uudistamisen jälkeen. Alueelliset erot ovat suuria: pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa tarjonta on kasvanut, kun taas pienempiä paikkakuntia piinaa taksien saatavuusongelmat. Taksien hinnat ovat monin paikoin nousseet uudistuksen myötä.

Kaduttaako, että taksilain uudistus tehtiin viime kaudella? Keskusta ja itsekin olit hallituksessa sitä tekemässä?

– Kyllä pienet paikkakunnat ja maaseutu ovat kärsijöinä tässä. Helsingissä ja liikepaikoilla bisneksen pyörittäminen on helpompaa ja harmaa talous rehottaa. Tälle alalle on tullut kirjava joukko uusia toimijoita. Tästähän ministeriä (Berneriä) varoitettiin, mutta ei se kantanut kuuleville korville, eikä pääministerikään ollut siitä kiinnostunut, Pakkanen sanoo.

"Tämän kanssa voidaan elää"
Pakkanen äänesti liikennekaarta koskevan lakiesityksen – joka sisälsi taksiuudistuksen – puolesta, vaikka ei pitänytkään kaikista uudistuksen osista, kuten siitä, ettei taksamittari ole pakollinen ja ettei taksinkuljettajan koulutuskurssia tarvitse enää käydä.

Pakkanen kertoo vääntäneensä loppuun asti taksilain tekstimuotoiluista muun muassa ministeri Bernerin kanssa.

– Kun tekstin muoto kelpasi alan toimijoille eli Taksiliiton hallitukselle, ajattelin, että tämän kanssa voidaan elää. Se oli niin hyvä kuin siinä tilanteessa pystyimme saamaan. Liikennekaaressa oli muutakin kuin taksiuudistus, eikä siitä voinut yhtä nippua ottaa pois ja muiden osien puolesta olisi äänestänyt.

Pakkasen mukaan taksiuudistuksen ongelmat eivät tulleet yllätyksenä, vaan hänestä kaikki "meni kuten pelättiinkin". Kaikki hallituspuolue keskustassa eivät olleet taksiuudistuksesta innoissaan, mutta enemmistön tuella se vietiin läpi. Eduskunta hyväksyi lain huhtikuussa 2017, ja se astui voimaan heinäkuussa 2018.
Iltalehti Loput linkistä. Pahoittelen, olen töissä ja en ehdi vetämään tuon tarkempaa postausta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Riukulehto

QuotePoliisi paljasti "pimeitä takseja" Oulussa viikonlopun aikana

29.09.2019 klo 07.59 Oulu

Poliisi paljasti useita "pimeitä takseja" viikonlopun aikana Oulussa. Luvattomat taksit vievät leivän lakeja noudattavien yrittäjien pöydästä.

Poliisi iski valvonnalla ilman liikennelupaa henkilöitä kuljettaviin ajoneuvoihin Oulussa viikonlopun aikana. Liikenteessä tavattiin useita ajoneuvoja, jotka kuljettivat henkilöitä korvausta vastaan ilman vaadittavaa liikennelupaa ja taksinkuljettajan ajolupaa. Lisäksi ajoneuvojen rekisteröintivelvollisuus luvanvaraiseen liikenteeseen oli laiminlyöty.

Poliisin selvitysten perusteella Oulun talousalueella liikennöi viikoittain useita kymmeniä harmaata taloutta harjoittavia ns. "pimeitä takseja", jotka eivät hoida ammattimaiseen liikenteenharjoittamiseen liittyviä elinkeino- ja arvonlisäveroja sekä muita takseille kuuluvia velvoitteita, kuten vakuutusmaksuja ja yritysten kirjapitovelvollisuutta. Tällöin viranomaiset eivät myöskään voi valvoa niiden toimintaa. Poliisi korostaa kuitenkin, että "pimeät taksit" ovat olleet ongelma jo ennen takseja koskevan lainsäädännön muuttumista.

Luvatonta henkilöliikennettä harjoittaneet saivat sakon ja heidän toiminnastaan tehtiin ilmoitus Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, Verottajalle ja Liikennevakuutuskeskukselle.

Valvontaiskun tulosten perusteella Oulun poliisilaitos tulee jatkamaan säännönmukaisesti taksiliikenteen valvontaa.

Taksia koskevia määräyksiä

-henkilöliikennettä taksilla harjoitettaessa tulee olla voimassa oleva yrityskohtainen taksiliikennelupa, jonka Traficom myöntää hyvämaineiselle henkilölle vakavaraisuusperustein.

-taksia koskee taksivalaisinvelvoite, jos niitä käytetään takseille tarkoitetuilla alueilla ja joukkoliikenne- /taksikaistoilla.

-hinnoitteluperuste on ilmoitettava.

-taksamittari ei ole pakollinen, jos hinnoista sovitaan.

-hinta on kuitenkin ilmoitettava aina, jos matka maksaa yli 100 euroa, ja vastuu siitä on palvelun tarjoajalla.

-luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi on oltava asiakkaan näkyvillä auton sisällä.

-kuljettajalla tulee olla taksinkuljettajan ajolupa ja hänen tulee varmistua matkustajan turvallinen ajoneuvoon tulo ja siitä poistuminen, sekä tarjota matkustajalle hänen tarvitsemaansa apua.

-kuljettajalla tulee olla myös riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito, sekä oltava kyky ottaa huomioon matkustajan toimintarajoituksista johtuvat erityistarpeet.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/poliisi_paljasti_pimeita_takseja_oulussa_viikonlopun_aikana_84618
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Ajattara

Äänekästä ja temperamenttista sanailua korkean tunnetason tilanteessa


QuoteOlympia­terminaalin edessä kiehahti: Taksikuski löi pesäpallo­mailalla toisen taksin takalasin rikki – paikalla runsaasti hämmentyneitä ihmisiä

"Toinen oli suivaantunut toiselle."

Helsingin Olympiaterminaalissa puhkesi perjantaina aamupäivällä kello 10 jälkeen riita kahden taksinkuljettajan kesken.

Korkean tunnetason tilanteeksi kehittyneellä yhteenotolla oli ajankohdan vuoksi runsaasti hämmentyneitä silminnäkijöitä ja kuulijoita.

Äänekkään ja temperamenttisen sanailun jälkeen toinen taksinkuljettaja otti kielen sijasta aseeksi kättä pitemmän ja iski omasta autostaan löytyneellä pesäpallomailalla toisen taksinkuljettajan autosta takalasin pirstaleiksi.

Loput linkin takaa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006286335.html
War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength.

Fiftari

Quotetoinen taksinkuljettaja otti kielen sijasta aseeksi kättä pitemmän ja iski omasta autostaan löytyneellä pesäpallomailalla toisen taksinkuljettajan autosta takalasin pirstaleiksi.

QuoteAlustava tutkintanimike on vahingonteko.

Järjestyslaki:
Quote10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito
Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet
...
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.
Järjestyslaki

Pitää toivoa että tulee epäilyä muustakin kuin vahingonteosta. Epäilen kovasti ettei se maila ollut autossa mukana sen takia että pääsee työvuoron jälkeen suoraan pelaamaan pesäpalloa. Olisi kiva tietää osapuolten etnisyys.

QuoteKärhämässä olleet taksit eivät IS:n tietojen mukaan kuulu minkään taksivälitysyhtiön piiriin. Kummatkin kuljettajat ovat Kanthin käsityksen mukaan miehiä.

Kanthin mukaan mikään laki ei estä pesäpallomailan kuljettamista taksissa.

Edit: lisätty poliisin kommentit jutusta
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Murkula

Quote from: Fiftari on 26.10.2019, 11:27:38
Pitää toivoa että tulee epäilyä muustakin kuin vahingonteosta. Epäilen kovasti ettei se maila ollut autossa mukana sen takia että pääsee työvuoron jälkeen suoraan pelaamaan pesäpalloa. Olisi kiva tietää osapuolten etnisyys.
Tästä on oltu joskus ollut tutut vähän kärhämissä poliisin kanssa, mutta homma kaatuu siihen että yksityisauton sisätila ei ole yleinen paikka. Vaan kun kyseessä on taksi, niin miten tämä sitten tulkitaan oikeasti.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

SimoMäkelä

QuoteÄänekäs ja tempperamenttinen sanailu", "Korkean tunnetason tilanteeksi kehittyneellä yhteenotolla..."
 

Ainakin toimttaja käyttää hyvin harkittuja neutraaleja ilmaisuja. Ei esim. "apinan raivolla".

Fiftari

Quote from: Murkula on 26.10.2019, 11:47:32
Quote from: Fiftari on 26.10.2019, 11:27:38
Pitää toivoa että tulee epäilyä muustakin kuin vahingonteosta. Epäilen kovasti ettei se maila ollut autossa mukana sen takia että pääsee työvuoron jälkeen suoraan pelaamaan pesäpalloa. Olisi kiva tietää osapuolten etnisyys.
Tästä on oltu joskus ollut tutut vähän kärhämissä poliisin kanssa, mutta homma kaatuu siihen että yksityisauton sisätila ei ole yleinen paikka. Vaan kun kyseessä on taksi, niin miten tämä sitten tulkitaan oikeasti.

Juu muistan tämän että on ollut keskustelua aikaisemminkin vastaavankaltaisesta. Toisaalta, tässä tapauksessa tyyppi otti astalon autostaan ja piti sitä hallussa yleisellä paikalla  ;D . No jaa. Menee asian vierestä lakikeskusteluksi. Jatketaan taksiaiheella.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Titus

edit: hidas, olikin jo esillä...


Taksikuski jolla pesäpallomaila noin vaan mukana ja toki uutisessa selitettynä, että eihän se nyt rikos ole sellainen...    :flowerhat:
that's a bingo!

BarkAtTheMoon

Sattumalta tuli omakohtaisia kokemuksia pitkästä aikaa ja ensimmäistä kertaa uudistuksen jälkeen. Ekana ke kun mentiin Kampista Länsisatamaan, ja pe kun tultiin sama matka toisinpäin.

Molemmilla kerroilla olin "ovela" ja kysyin ennen autoon menoa kuskilta hintaa. Taas molemmilla kerroilla ensimmäisenä jonossa ollut ku(l)jettaja oli nuori afrikkalaistaustainen kuski, jolle piti selittää kohde tarkemmin monilla sanankäänteillä että tuli määränpää tai ajatus ylipäätänsä selväksi ja hintatarjoukset olivat sitten menomatkalla ja paluumatkalla suuruusluokkaa 25e, kun käppäilin jonoa taaksepäin ja kysyin tarjouksen suomalaiselta kuskilta, olivat hinnat 15-18e. Valinta oli tietenkin helppo. Huomionarvoista on, että jonossa oli todella paljon afrikkalaistaustaisia kuskeja, joita vastaan minulla ei ole sinänsä yhtään mitään kunhan on reilu peli ja asiallinen palvelu.

Molemmilla matkoilla tuli kuljettajilta kuultua kuinka hulluksi Helsingin taksitilanne on muuttunut, kyse on ilmeisesti oikeasti tulehtuneesta tilanteesta, ja ymmärtääkseni tuo pesäpallomailaa heilauttanut oli suomalainen jolta paloi sekopäiseen tilanteeseen pinna täysin. En ihmettele yhtään kuultuani näitä juttuja, kehitysmaakulttuuri on tuotu Bernerin voimalla Suomeen tässäkin, monikulttuuri tuo autojen jonojen etuilua yms paljon hurjempaakin. Molemmat erinomaiset kuskit olivat siis vanhempia meikäläisiä, ja erittäin asiallisia, varsin nuivanoloisia kavereita.

Sopiva lisäys vielä oli että kun paluumatkalla vain varmaan luokkaa 300m satamapysäkiltä ajettua yksi taksi oli pysähtynyt, ja huntupäinen naiskuski ja laivalla näkemäni ulkomainen vanhempi naismatkustaja näyttivät kinastelevan kovasti ja auton kontti oli auki...

Ystävällinen ja elämää helpottava neuvo on kaikille että suosikaa reilusti suomalaista niin takseissa kuin muussakin. Nykymenolla taksikuvioissa tulee myös turisteille paska kuva Suomesta puhumattakaan meille tavallisille tallaajille tulevasta harmista... Hanurista tämäkin "kehitys"

KJ

Quote from: Supernuiva on 13.08.2018, 22:27:36
Quote from: Uuno Nuivanen on 13.08.2018, 16:32:40
^ https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhden_miehen_sota

Yhden miehen sota on minulle vielä toistaiseksi täysin tuntematon elokuva, täytyy joskus tutustua, kiitos vinkistä. Kun kyselin ystäviltä ja kylänmiehiltä lisätietoja tästä unohtamastani elokuvasta, sain sille lopulta nimen: Hiekkakuningas. Valitettavasti tätä filmiä ei taida olla nähtävissä netissä kokonaisena, ainoastaan muutamia minuuttien pätkiä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/13/hiekkakuningas-kuvasi-yhden-menehtymista-ja-toisen-menestymista

QuoteTv-elokuvan on ohjannut Jukka Sipilä. Elokuvan pohjana ovat tositapaukset eduskuntaankin päätyneestä Tuusulan sorakeisarista ja velkayrittäjyydestä 1960-luvulla.

Nyt löytyy: https://areena.yle.fi/1-2088457
What would Gösta Sundqvist do?

leevitaatio

Ei vaan yksinkertaisesti riitä sydän enää taksilla suhailuun, kun taannoin n. 10km matka maksoi yli 50e. Vetäsin toissa viikonloppuna kolmen lähijunapysäkin matkan kotiin baarista ja yli 20e. Ennen vedin tuolla hinnalla kotiin stadin keskustasta Vantaan rajalle. V*tuttaa nuo hinnat niin ettei veri kierrä, joko vedän julkisilla tai jätän suoraan menemättä.

Titus

Kerrassaan yllättävää...

QuoteTaksilain höllentämisen piti laskea hintoja, mutta kyydit ovat kallistuneet keskimäärin 13 prosenttia

Kiis­tel­ty tak­si­lain uu­dis­tus on li­sän­nyt odo­te­tus­ti tak­sien mää­rää, mut­ta sa­mal­la tak­si­kyy­din hin­ta on nous­sut var­sin­kin kas­vu­kes­kuk­sis­sa.
Ti­las­to­kes­kuk­sen ti­las­to­jen mu­kaan tak­sil­la mat­kus­ta­mi­nen on kal­lis­tu­nut puo­les­sa­tois­ta vuo­des­sa kes­ki­mää­rin 13 pro­sent­tia.
TÄMÄ on yl­lät­tä­vä seu­raus, sil­lä Juha Si­pi­län (kesk.) por­va­ri­hal­li­tuk­sen mu­kaan uu­dis­tuk­sen piti kil­pai­lun va­pau­tu­mi­sen myö­tä las­kea hin­to­ja. Jos tak­si­mat­ka mak­soi en­nen uu­dis­tus­ta 30 eu­roa, nyt se mak­saa lä­hes 34 eu­roa.

Sen jäl­keen kun uu­dis­tus tois­sa vuo­den hei­nä­kuus­sa tuli voi­maan, hin­nat las­ki­vat muu­ta­man en­sim­mäi­sen kuu­kau­den ajan mut­ta läh­ti­vät sen jäl­keen no­pe­as­ti nou­suun.
TI­LAS­TO­KES­KUK­SEN mu­kaan hin­nat ovat nous­seet sel­väs­ti enem­män Ete­lä-Suo­mes­sa kuin Poh­jois- ja Itä-Suo­mes­sa.
– Ete­lä-Suo­men kas­vu­kes­kuk­sis­sa, mis­sä on pal­jon ih­mi­siä, hin­nat nou­si­vat sel­ke­äm­min. Muu­al­la taas hin­nat ovat py­sy­neet va­kai­na, sa­noo yli­ak­tu­aa­ri Kris­tii­na Nie­mi­nen Ti­las­to­kes­kuk­ses­ta.
Nie­mi­sen mu­kaan hin­to­jen va­pau­tu­mi­nen joh­ti sii­hen, et­tä hin­to­ja nos­te­taan ko­van ky­syn­nän ai­kaan esi­mer­kik­si iso­jen ta­pah­tu­mien tai pik­ku­jou­lu­jen ai­kaan.
Hin­ta­ver­tai­lua vai­keut­taa kui­ten­kin hin­ta­hai­ta­rin le­ven­ty­mi­nen, sil­lä kär­si­väl­li­ses­ti tak­si­mat­kan kil­pai­lut­ta­va voi vä­lil­lä mat­kus­taa myös kau­pun­geis­sa en­tis­tä hal­vem­mal­la.

koko juttu
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/taksilain-hollentamisen-piti-laskea-hintoja-mutta-kyydit-ovat-kallistuneet-keskimaarin-13-prosenttia-6.3.573863.c4be486111
that's a bingo!

Kni

Kiitos Anne Berner tästäkin lähipiirinsä autolla kortitta kaahavasta taksikuskista. Seuraavaa tapausta odotellessa.  >:(

QuoteKatso raju poliisivideo: Takaa-ajettu taksi pysähtyi vasta piikkimattoon, kuski kannettiin raudoissa maijaan

Lähes puoli tuntia kestänyt takaa-ajotilanne käynnistyi Vantaalla Tuusulanväylällä, missä valkoinen Toyota-taksi ohitti suhahtaen siviilimallisen poliisiauton.

Poliisit kiihdyttivät perään. Pian partio kytki hälytysmajakat sekä pysäytysvalon päälle. Taksin kuljettaja vaikutti hetken epäröivän, mutta lähti kohta karkuun rajua ylinopeutta. Nopeus nousi satasen alueella jopa 190 kilometriin tunnissa.


Juuri ennen kuin taksi tuli risteykseen, suojatien kohdalta vasemmalta ilmestyi poliisi, joka heitti piikkimaton auton eteen. Taksista puhkesi kolme rengasta. Vaikka vauhti tästä syystä hidastui, kuljettaja yritti yhä päästä pakoon.

Parikymmentä minuuttia kestänyt pakomatka päättyi lopulta muutaman sadan metrin päähän poliisiautojen kiilatessa taksin tien sivuun Vihdintiellä.

Perässä ajaneen poliisiauton kamera oli tallentunut koko takaa-ajon. Se tallensi myös tilanteen, missä poliisit kantoivat käsi- ja jalkarautoihin kytketyn taksikuskin miehissä maijan takaosaan.


Vuonna 1967 syntynyt taksimies oli ollut liikkeellä lähipiirinsä omistamalla, kolme vuotta vanhalla Toyota Auriksella. Mies myönsi ajaneensa ylinopeutta, mutta kiisti poliisin väitteen 190:n vauhdista. Hänen mukaansa tehtaan ilmoittama suurin nopeus kyseiselle autolle oli 175 km/t.

Lisäksi kuljettaja väitti olleensa pysähtymässä, joten hänen mukaansa poliisien kiilaustoimenpide ja siitä aiheutuneet vauriot eivät olleet hänen syytään.

Käräjäoikeus kuitenkin totesi, että se uskoo ennemmin poliisia ja sen tarkkaa kameratallennetta kuin tehtaan ilmoittamaa maksiminopeutta. Samoin oikeus katsoi, että kiilaaminen oli välttämätöntä, jotta ajo saatiin loppumaan.

Kärysi pian uudelleen

Itä-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi taksikuskin kahden kuukauden ehdolliseen vankeuteen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kortitta ajosta. Vain kolme päivää takaa-ajon jälkeen poliisit olivat pysäyttäneet kortittoman taksimiehen auton ratista.

Kuljettaja määrättiin kymmenen kuukauden ajokieltoon sekä maksamaan poliisiautolle tulleet vauriot.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d88ccfd0-f30e-44d9-88a6-940268858788
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Murkula

Quote from: Kni on 23.01.2020, 12:05:55
Kuljettaja määrättiin kymmenen kuukauden ajokieltoon sekä maksamaan poliisiautolle tulleet vauriot.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d88ccfd0-f30e-44d9-88a6-940268858788
Sitten kun menet ja ajat epähuomiossa 40 km/h ylinopeutta, juuri satasesta vaihtuneella kuudellakympillä, niin pysähdyt heti ja myönnät virheesi. Tästä saat keskituloisena tuota maijan kylkeä suuremmat sakot ja joka tapauksessa on poliisin "harkinnalla" kortti pois 6kk, sekä valitukset käsitellään, jos käsitellään, 6kk kuluessa. Mitä opimme tästä? Samalla sitä vetelee kahtasataa ja jyrää pari tiesulkuakin kun aloittaa, se on lain silmissä pikkujuttu kun vertaa siihen hirvittävään kauheuteen, mikä on tuo ensimmäinen 40 km/h ylitystä.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

l'uomo normale

QuoteNäin liityt mukaan kuljettajaksi
Edellytykset taksiliikenteen harjoittamiseen – helppoa
Hae taksiliikennelupa
Hae taksinkuljettajan ajolupa
Muuta tarvittaessa autosi käyttötarkoitus luvanvaraiseksi
Aloita yrittäjyys
Liity OpenTaxi kumppaniksi ja tienaa
Aloita tästä

QuoteAloita taksitoiminta – ilmaisella sovelluksella
Opentaxi-sovellus on täysin uudenlainen alusta taksitoimintaan.
Se on avoin kaikille kuljetusliiketoimintaa harjoittaville yrityksille.
Opentaxi ei edellytä laiteinvestointeja. Opentaxilla löydät taksiasiakkaat kaikkialta Suomesta.
Joko asiakkaat löytävät sinut Opentaxi-sovelluksella?

QuoteSaat palvelun käyttöösi lähettämällä yrityksesi tiedot meille!
Lähetämme antamaasi osoitteeseen kutsun, jonka kautta pääset muokkaamaan yrityksesi tiedot, lisäämään kuljettajat, autot ja voit aloittaa OpenTaxi palvelun käytön.
Valitse palvelu *
Haluan kuulla lisää ja ottaa palvelun käyttöön (ilmainen)
Haluan vain päivittää yrityksen tiedot (ilmainen)
Yrityksen nimi *
Y-tunnus
Yhteyshenkilön nimi *
Yhteyshenkilön sähköposti *
Tilausnumero (yksinumero) *
Muut tilausnumerot
Muut ominaisuudet
Kelataksi
Invataksi
Kela-alue
Muut ominaisuudet
Kelataksi
Invataksi
Matkustajien tuettu määrä
Kela-alue
Lähetä tiedot tarkastettavaksi

Opentaxi.fi mainostaa Facebookissa. Rahantuloa ei voi estää?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Uuno Nuivanen

Pitkä ja surullinen juttu.

Quote"Eivät tunne katureittejä lainkaan – kaikki eivät myöskään suomen kieltä" – Nyt puhuvat taksien kuljettajat ja matkustajat

Taksiuudistus: Mikä taksilaissa meni pieleen? Oliko uudistuksella positiivisiakin vaikutuksia? IS haastatteli sekä taksin käyttäjiä että taksiyrittäjiä.

Heinäkuussa 2018 voimaan tullut taksiuudistus on kirvoittanut tunteikasta keskustelua niin asiakkaiden kuin taksialan yrittäjien keskuudessa. Kuluttajien sekä alalla jo ennen kilpailun vapauttamista toimineiden yrittäjien palaute on pääosin ollut hyvin kriittistä, ja pitkälti tämän johdosta pääministeri Sanna Marinin (sd) johtama hallitus pohtii parhaillaan kuumeisesti uudistuksia taksilakiin. Lauantaina astuikin voimaan määräys siitä, miten taksimatkan hinnasta on kerrottava taksin kyljessä.

Ilta-Sanomat haastatteli sekä taksin vakiokäyttäjiä että laajasti taksiyrittäjiä ja kysyi näiltä näkemyksiä siihen, mitkä asiat uudistuksessa ovat onnistuneet ja mitkä epäonnistuneet. Valtaosa näki kilpailun vapauttamisen aiheuttaneen selvästi enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia. IS kokosi näiden näkemysten pohjalta taksiuudistuksen onnistumisten ja epäonnistumisten listan. ..........

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006396745.html


Nuivanlinna

QuoteKysely: Yli puolet suomalaisista suhtautuu taksiuudistukseen yhä kielteisesti
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6d6ad876-4449-4555-8281-122be342ed0e

Kyselyn perusteella 55 prosenttia vastaajista näkee taksialan vapauttamisen negatiivisena asiana.
Myönteisesti taksilain muutokseen suhtautuu vain 13 prosenttia kyselyyn vastanneista. Luvut eivät ole muuttuneet viime vuodesta.


Taksiliitto kertoo tiedotteessaan, että koko alan ja oletettavasti myös kuluttajien odotukset taksiuudistukseen liittyviä muutostoimenpiteitä kohtaan ovat suuret. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on toivonut, että hallitus saisi korjatun taksilain voimaan vuoden 2021 alussa.

– Me olemme peräänkuuluttaneet todellisia tekoja harmaan talouden torjuntaan ja luottamuksen palauttamiseen. Ilman lainsäädännön tasapuolisuutta ja valvontaa ei kummassakaan kuitenkaan onnistuta, Koskinen muistuttaa....naps...


Mitähän sieltä on 2021 tulossa?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Sakari

Hmmm. Hieman pohtimalla taksi hintojen nousua huomaa loogisen selityksen. Joku voisi heittää syyksi taksien ahneutta. Mutta totuus lienee asiakas määrien tasaisuus. Eli kun vapautettiin taksit seurasi lisääntynyt taksien määrä.

Hintoja ensin laskettiin, mutta Suomessa eläminen maksaa tietyn verran ja asiakkaita ollessa vähemmän, on pakko nostaa hintoja.
Ooh lalaa...

JoKaGO

Quote from: Sakari on 26.05.2020, 22:24:08
Hintoja ensin laskettiin, mutta Suomessa eläminen maksaa tietyn verran ja asiakkaita ollessa vähemmän, on pakko nostaa hintoja.

Miksi sitten polttoaineiden hinta on historiallisen alhaalla, kun vähemmän kysyntää eli vähemmän asiakkaita?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Sakari

Quote from: JoKaGO on 26.05.2020, 23:00:25
Quote from: Sakari on 26.05.2020, 22:24:08
Hintoja ensin laskettiin, mutta Suomessa eläminen maksaa tietyn verran ja asiakkaita ollessa vähemmän, on pakko nostaa hintoja.

Miksi sitten polttoaineiden hinta on historiallisen alhaalla, kun vähemmän kysyntää eli vähemmän asiakkaita?

Koska polttoaineen kulut muodostuvat eritavalla ja valmis tuote jos ei liiku varastosta se tuottaa tappiota kirjanpidollisesti. Myös kerätty resurssi aiheuttaa myymättömyyttään ongelmia tuotannossa.

Sitä vastoin taksikuski kuluttaa pysyäkseen elossa ja motivoituakseen ammatin harjoittamiseen.

Ooh lalaa...

Golimar

Quote
X

Viime perjantaina sanasota Helsingin Asema-aukion taksitolpan kuskien välillä eskaloitui niin, että Taksi Helsingin kuljettaja lähti liikkeelle kollegan roikkuessa konepellillä.

– Tämä on sakkopaikka. Tässä kävi eilen poliisi. Ne ajoivat kaikki pois ja antoi kahdeksankympin sakkoja. Miksi sä tulet tähän?

Aurinkoinen kesäpäivä asema-aukiolla saa ikävän käänteen, kun taksikuskit taistelevat taas asiakkaista. Tällä kertaa Taksi Helsingin kuljettaja saa ankaraa palautetta kollegoiltaan.

– Mene pois edestä, kun täältä lähtee ykkösjonosta kuski, Taksi Helsingin kuljettajalle sanotaan, mutta nainen ei suostu siirtämään autoaan.

Sen sijaan hän ottaa uhkaavasta tilanteesta videokuvaa, jonka Iltalehti on saanut haltuunsa.

– Sinähän se jääräpäinen olet! mies huutaa videolla Taksi Helsingin kuskille kirosanojen kera.

Riita pahenee entisestään, kun asema-aukiolle saapuu mies kahden pienen lapsen kanssa. He yrittävät napata taksin itselleen, mutta neuvottelut ensimmäisen taksin kanssa eivät tuota tulosta.

Tämän jälkeen Taksi Helsingin kuljettaja tarjoaa palvelujaan miehelle, mikä ei käy muille kuskeille.

– Hän oli tulossa minun kyytiini. Sitten tämä keltapaitainen mies ja nämä muut miehet estivät fyysisesti sen miehen pääsyn mun autoon, Taksi Helsingin kuljettaja kertoo.

Asiakas ehdotti Taksi Helsingin kuljettajalle, että tämä ottaisi heidät kyytiin hieman kauempaa. Nainen päätti toteuttaa asiakkaan toiveen, jolloin yksi miehistä hyppäsi taksin konepellille.

– Ajoin ehkä kolme metriä se mies konepellillä sellaista kävelyvauhtia.

Kyytiinotto onnistui lopulta vasta Postitalon kulmalta, kun muut kuskit lopettivat estelyn.

X

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/773389d6-6db6-427a-9c43-4c78b3b227c4

Riukulehto

https://youtu.be/v7ODAiHC6r8

Eilen upattu video. Kuski lupasi kyydin 35 eurolla. Asiakas antoi 40 euroa ja vaatii 5 euroa takaisin. Kuski ei suostu antamaan. Soppa on valmis.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014