News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-04-10 YLE:Pelkkä katse voi olla väkivaltaa

Started by Golimar, 10.04.2016, 16:37:17

Previous topic - Next topic

Golimar

QuoteIkänsä Suomessa asunut koreografi Sonya Lindfors räjäytti pankin pari vuotta sitten marssittamalla neljä afrosuomalaista taiteilijaa tanssitaiteen näyttämölle. Nyt hän pohtii toiseutta. Tapaamme joka sunnuntai kulttuurivieraan, jolla on ajankohtaista asiaa.

Sekalainen seurakunta pitää palavereja myöhään iltapäivällä Helsingin Kaapelitehtaan hämyisessä kahvilassa. Sonya Lindfors, 30, saapuu haastatteluun suoraan treeneistä. Mustaan pilottitakkiin, mustiin haaremihousuihin ja nahkasaappaisiin pukeutunut koreografi tilaa vichyn. Korvissa killuvat valtavat renkaat.

Lindfors valmistelee parhaillaan Zodiakiin, uuden tanssin keskukseen uutta tanssiteosta Noble Savage. Teos käsittelee toiseutta.

– Olen voinut työskennellä elämäni aikana yhteensä vain kolme kuukautta niin, että kun tulen töihin, itseni näköiset ihmiset ovat enemmistössä.

Lindfors viittaa Noble Savagen lisäksi myös aiempaan teokseensa NOIR?, joka käsitteli afrosuomalaisuutta. Siitä tuli Zodiakissa hitti pari vuotta sitten.Millaista on olla tavallinen?

Sonya Lindfors on joutunut miettimään paikkaansa Suomessa pienestä pitäen. Tarhassa hän oli erinäköinen kuin muut ja tytöksi poikkeuksellisen energinen.

– Tekee mieli kysyä miltä tuntuu kävellä kadulla ja olla tavallinen eikä aina se huutomerkki.

Lindfors joutuu yhä perustelemaan ihmisille suomalaisuuttaan. Moni haluaa tietää, mistä hän on kotoisin. Kysymykset tehdään helposti englanniksi. Lindforsin isä on Kamerunista ja äiti suomalainen.

– Joudun yllättävän usein tilanteisiin, joissa ihmiset ihmettelevät kuinka hyvää suomea puhun.

Lindfors puhuu suomalaisten vaikeudesta päästää irti suomalaisuutta määrittävistä normeista.

– Suomalainen voi näyttää myös minulta.

Tilanne muuttuu, kun koreografi matkustaa Tukholmaan.

– Siellä minulle puhutaan automaattisesti ruotsia. Se on superkiinnostavaa.

Ruotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.

– Suomessa ollaan siinä asiassa kymmenen vuotta jäljessä.Kehooni kohdistuva katse on muuttunut

Välitila toistuu sanana Lindforsin puheessa, kun hän yrittää asemoida itsensä Suomessa. Lindfors on syntynyt ja käynyt koulunsa täällä. Hän on asunut Suomessa koko ikänsä ja tehnyt täällä töitä.

– Silti minulla ei ole sellainen tunne, että kuulun tänne. Se ei ole oma valintani vaan rakenteellinen asetelma.

Koreografi ei pidä siitä, että hänet määritellään aina ulkopuolelta. Lindfors viittaa ihonväriin ja sukupuoleen.

– Se pienenpieni asia, että minulla on erilainen pigmentti ihossa kuin sinulla, tekee minusta toisen.

Lindfors puhuu väkivallan tunteesta, joka seuraa toiseudesta. Se erottaa hänet muista.

– En voi valita tavallisuutta. Toiseutus on väkivaltainen kokemus, joka on jatkuvasti läsnä elämässäni. Kun astun ovesta ulos, en koskaan tiedä, mitä tulee vastaan.

Asenteet erilaisuutta kohtaan ovat koventuneet viime aikoina. Taustalla ovat muun muassa totalitarismin ja ääriliikkeiden nousu Euroopassa, terrorismi ja pakolaisuuden aiheuttama poliittinen kriisi.

– Huomaan että kehooni kohdistuvat katseet ovat erilaisia kuin pari vuotta sitten.

Koreografi puhuu turvallisesta tilasta, jossa ei tarvitsisi pelätä joutuvansa toiseuden uhriksi.

– Suomessa on tuskin lainkaan sellaisia paikkoja, joissa tuntisin olevani täysin turvassa.Kuuma ja villi Beyoncé

Lindfors on seurannut suomalaismedian välittämiä kuvia ei-valkoisista ihmisistä. Hän puhuu ruskeista ja mustista kehoista. Suurin osa niihin liitetyistä jutuista käsittelee nyt pakolaisuutta tai terrorismia. Ruskea ihminen sopii SPR:n mainokseen.

– Ainoat representaatiot, joissa on itseni näköisiä ihmisiä, liittyvät pelottaviin, surullisiin tai kielteisin asioihin.

Niissä ihmiset ovat sairastuneet ebolaan tai ovat terroristeja. Musiikkivideoissa kuva on käänteinen. Niissä myydään Nicki Minajin tai Beyoncén kaltaisia supertähtiä, joihin liittyy vahva seksuaalinen lataus. Iho kiiltää.

– He ovat täriseviä ja hikisiä. Eksoottisia ja eroottisia. Ja vähän vaarallisia, mutta himoittavia hahmoja.

Lindfors kaipaa kuvastoon tavallisia ei-valkoisia ihmisiä. Hän harmittelee, että ne eivät pääse mediassa esille.

– Miksi studioon ei koskaan kutsuta esimerkiksi kahta suomalaislääkäriä, joista toinen on afrosuomalainen ja toinen vaikka aasialaistaustainen.Toiseus palvelee tavallisuutta

Lindfors on perehtynyt uutta teostaan varten toiseuden problematiikkaan. Työryhmä on tutustunut muun muassa postkolonialistisiin teorioihin ja Briteissä vaikuttaneen sosiologin Stuart Hallin teksteihin.

Ihminen tarvitsee Lindforsin mukaan toiseuden tunteakseen itsensä normaaliksi. Kaava toimii esimerkiksi suomalaisuuden määrittelyssä nyky-Suomessa.

– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.

Sama liittyy sukupuoleen ja seksuaalisuuteen.

– Nyt on keskusteltu paljon transsukupuolisista ihmisistä, mutta miksi se pelottaa niin paljon? Siksi, että se huojuttaa myös omaa sukupuolta.Ajattelen sisaruksiani

Lindforsin NOIR? sekä Noble Savage ovat poliittisia tanssiteoksia. Niissä näyttämön täyttävät afrosuomalaiset esiintyjät. Se on muutos Zodiakin perinteisessä ohjelmistossa.

Lindfors puhuu valkoisesta flow:sta, jonka hän haluaa pysäyttää kotimaisen nykytanssin instituutioissa, kuten Zodiakissa. Tarkoituksena on myös tehdä tanssiteoksia ihmisille, joilla on Lindforsin kaltainen tausta.

– Ajattelen vaikka sisaruksiani. Olisipa minulla ollut mahdollisuus parikymppisenä mennä katsomaan esityksiä, joiden ihmiset näyttävät minulta.

Lindforsin mukaan hänen poliittisuutensa kumpuaa eettisistä arvoista. Yhteiskunta ja vallitseva järjestelmä ovat määrittäneet hänen asemansa.

– Minulla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa.

Koreografi viittaa myös yhteiskunnalliseen velvollisuuteensa Teatterikorkeakoulusta valmistuneena taiteilijana. Hän haluaa olla mukana keskustelussa toisia sortavista valtarakenteista ja siinä, miten maailmasta voisi tehdä tasa-arvoisemman.

– Haluan osallistua siihen taisteluun ja kantaa korteni kekoon, jotta sisaruksillani olisi vähän helpompaa.

http://yle.fi/uutiset/kulttuurivieras_koreografi_sonya_lindfors_pelkka_katse_voi_olla_vakivaltaa/8793895

nollatoleranssi

Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.

Quote– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.

Kenen mielestä ovat sitten suomalaisia? Vai ovatko samat henkilöt automaattisesti Ruotsiin tullessaan ruotsalaisia? Muuttuuko kansalaisuus maan mukana?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

"Väkivaltaiset katseet". Kuullostaa joltakin uutuuselokuvalta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

guest8096

Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.

Jos pelkkä katse voi olla väkivaltaa, niin kai tukkatyylikin voi olla väkivaltaa.

Eisernes Kreuz

Quote from: Frida Hotell on 10.04.2016, 16:54:55
Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.

Jos pelkkä katse voi olla väkivaltaa, niin kai tukkatyylikin voi olla väkivaltaa.

Tuo mennee jo halveksittavan brutaalin väkivallan puolelle.

Mutta joo, oli taas melkoinen toiseuspläjäys tämä. Kaikkea ne keksivät.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Meriö

Vaikuttaa aika huomiohubaralta. Ei erottuisi katukuvasta juurikaan, jos ei kampauksellaan ja vaatteillaan toiseuttaisi itseään.
Suuruus on sitä, että pystyy löytämään rasismia vaikka nakkikastikkeesta. -törö

Deloch

Tämä uuskielen ujuttaminen ja sanojen merkityksen muuttaminen on äärimmäsen rasittavaa. Ilmeisesti jenkeistä rantautunut tänne, kun siellähän on jo kaikenlaista "online rape", "trigger words" ja "fluidgendered" -tyylistä roskaa.

En oikeasti haluaisi tätä samaa Suomeen. Ei tietenkään mikään yllätys että kaikenlaiset äärimodernit taiteilijat koittavat ujuttaa sitä tänne.

Orwell olisi ylpeä.

foobar

Uhriutumisosaamisen ammattilainen. Nyt kun vielä joku kertoisi miten tuolla luodaan Suomeen voitollista vientiä. En ihan heti keksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Sitruunamelissa

Taas yksi, jolle oma toiseus näyttää olevan jonkinlainen pakkomielle. Minusta tuokin on omanlaistaan rasismia, että tavoitteena on tehdä esim. tanssiteoksia, joissa on kokonaan tai pääosin tummaihoisia tanssijoita, ja pitää sitä poliittisena taiteena. En näe sitä sellaisena, että se jollain tavalla edistäisi yhteiseloa, vaan se on nimenomaan eristäytymistä omiin ympyröihin ihonvärin perusteella, etenkin kun ainoa teema tuntuu olevan nyyhkiminen siitä, miten epäoikeudenmukaista kaikki on.

Haluaisin kysyä Sonyalta pitääkö hän toisia sortavana valtarakenteena esim. sellaista, että verorahoista tuetaan tietynlaista taidetta, ja muutama harva valitsee sen, millaista taidetta sitten tuetaan. Maailmasta voisi tehdä tasa-arvoisemman myös siten, että lopetetaan taiteiden tukeminen, ja katsotaan millaista taidetta ihmiset haluavat ihan itse kiinnostuksen, pääsylippujen ja muiden tapojen kautta tukea. Epäilen, että tällainen ei kuitenkaan kelpaisi. Ehkä riittävä määrä ihmisiä ei kävisi ihastelemassa toiseutta...
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

foobar

Quote from: Deloch on 10.04.2016, 17:13:59
Tämä uuskielen ujuttaminen ja sanojen merkityksen muuttaminen on äärimmäsen rasittavaa. Ilmeisesti jenkeistä rantautunut tänne, kun siellähän on jo kaikenlaista "online rape", "trigger words" ja "fluidgendered" -tyylistä roskaa.

En oikeasti haluaisi tätä samaa Suomeen. Ei tietenkään mikään yllätys että kaikenlaiset äärimodernit taiteilijat koittavat ujuttaa sitä tänne.

Orwell olisi ylpeä.

Kun heillä ei ole mitään erityistä tai järkevää sanottavaa, tästä terminologiasta ja siitä ettei sitä nielläkään sellaisenaan tulee itsessään heidän performanssinsa ydin. Bonuksena voi riittävän tiedostavana loukkaantua jokaisesta katseesta tai sen puutteesta. Jos koko yhteiskunta toimisi tuolla tapaa, emme saisi aikaan mitään hyödyllistä...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

siviilitarkkailija

Vaivaako väkivaltainen katse? Osta nyt burgha. Väkivaltainen katse ja katsoja burghasäkkiin niin ei enää vaivaa!   :-X
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Ruohonjuuri

QuoteRuotsissa käsitys ruotsalaisuudesta on laveampi. Taustalla on erilainen historia maahanmuuttopolitiikassa. Ruotsissa voidaan jo ajatella, että kuka tahansa voi olla ruotsalainen.

– Suomessa ollaan siinä asiassa kymmenen vuotta jäljessä.

Väärin. Ruotsi on taantunut kymmenen vuotta, kun maa imuroi kaiken maailman kehitysmaalaisia yli äyräiden.

keski-ikäinen

Burgha on tullut nyt nähtyä katukuvassa. Sairas maailma. Onneksi olen jo keski-ikäinen.

Eino P. Keravalta

Mulatti sitä, mulatti tätä
ethän vaan maksamatta jätä
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Malla

Miksei Sonya lähde Keski-Eurooppaan? Siellä on paljon kaikenlaisia tanssiproggiksia ja koe-esiintymisiä. Joskus natsaa, joskus ei, mutta edes toiseuttamisitku ei auta niillä markkinoilla. Epäammatillinen ruikutus voi jopa heikentää työnsaantimahdollisuuksia.

Nuivake

Väkivaltaiset katseet?

-Pahoinpitelevät ajatukset
-Raiskaavat tunteet
-Pieksevät ideat
-Murhaavat tuoksut

:facepalm:
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

foobar

Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.

Quote– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.

Kenen mielestä ovat sitten suomalaisia? Vai ovatko samat henkilöt automaattisesti Ruotsiin tullessaan ruotsalaisia? Muuttuuko kansalaisuus maan mukana?

Ideana onkin tehdä posketon heitto, ja sitten alkaa marttyyriksi kun joku sanoo jotain sitä vastaan. Jos meillä olisi toimiva ja moniääninen media, tällaiset heitot eivät toimisi. Nyt tämä uushubara ottaa todennäköisesti seuraavan kierroksen kohden kiintotähteyttä sen ansiosta että a) noin pehmoiset jutut aiheuttavat somessa "vihamyrskyn", eli siis joku kokee väitteet heikosti perustelluiksi ja b) jokainen iso media asettuu poskettomien väitteiden esittäjän puolelle koska hänellä on jonkin sortin suvaitsevaiston rotusertifikaatti, tai ainakin kiharat hiukset.

Eipä sinällään, kyllähän Hubaralle korvaajaa on tarvinnutkin etsiä, kun jutut ovat alkaneet lähteä käsistä. Valitettavasti etsimällä tilalle toinen "ruskeista ihmisistä" puhuva käytännössä täysin valkoinen kommentaattori ei voi olettaa lopputuloksen olevan juurikaan edellistä pitkäikäisempi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Kim Evil-666

Koreografi potee ilmeisen pahanlaatuista identiteettikriisiä ja haluaa syyllistää valkoiset suomalaiset tuon kriisinsä syypääksi.

Kyllähän se nyt vain niin on, että jos valkoinen ihminen menee Afrikkaan, hän luonnollisesti kokee olevansa hieman erilainen. Terve ihminen ei siitä kuitenkaan tee itselleen ongelmaa, koska ei pigmentilleen mitään voi.

Nämä narisijat ovat uhriutujia, jotka mielellään heittävät syyllisyyden taakan enemmistön niskaan. Opettelisivat elämään ja tulemaan toimeen itsensä kanssa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Kulttuurirealisti

Quote from: Nuivake on 10.04.2016, 17:36:29
Väkivaltaiset katseet?

-Raiskaavat tunteet
...
-Murhaavat tuoksut

Ennen vanhaan oli vain "tunteita ja tuoksuja". Ei niissä ollut tuollasta vaaraa kuin nykyään.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

UgriProPatria

Quote from: Nuivake on 10.04.2016, 17:36:29
Väkivaltaiset katseet?

-Pahoinpitelevät ajatukset
-Raiskaavat tunteet
-Pieksevät ideat
-Murhaavat tuoksut

:facepalm:

Afrosuomalainen uusajatussuunta entisen rajoittuneen, sisäsiittoisen suomalaisen ajattelun sijaan. Sillä: suomalaiset ovat tyhmiä.

Eivät osaa ajatella älykkäästi. Ruotsalaiset sen sijaan ovat älykkäitä ja alkavatkin jo heti kadulla puhua ruotsia kamerunilais-suomalaiselle.

MW

Ja katsomattomuus vasta pieksentää onkin. Next.

TheVanishedTerrorist

QuoteIkänsä Suomessa asunut koreografi Sonya Lindfors räjäytti pankin pari vuotta sitten marssittamalla neljä afrosuomalaista taiteilijaa tanssitaiteen näyttämölle. Nyt hän pohtii toiseutta.

Tossa on totuutta että on tosiaan räjäyttänyt pankin ja suttaa veronmaksajien rahat oman egonsa ja itsetuntonsa korjaamiseen. Tosiaan samanlainen kuin se toinenkin huomiohubara.

Turhake.

nollatoleranssi

Tästä puuttuu ainoastaan "Pöyristyttävä silmänisku".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Echidna

Quote from: nollatoleranssi on 10.04.2016, 16:48:53
Taitaa tuo tukkatyyli ja vaatetus eniten herättää huomiota.

Quote– Mistä enää tiedämme, mitä suomalaisuus on. Suomalainen voi olla ruskea tai aasialaisen näköinen ihminen, mutta kun ulkopuolelta tulee yhtäkkiä 30 000 pakolaista, Suomessa voidaan sanoa, että ne eivät ainakaan ole suomalaisia.

Kenen mielestä ovat sitten suomalaisia? Vai ovatko samat henkilöt automaattisesti Ruotsiin tullessaan ruotsalaisia? Muuttuuko kansalaisuus maan mukana?

Sitten, kun Suomessa oleileva henkilö voidaan yhdistää johonkin negatiiviseen, esimerkiksi rikokseen, niin muuttuu vääjäämättä suomalaiseksi. Tai ruotsalaiseksi, kuten ruotsalaiset raiskaajat tai terroristit.

ämpee

Quote from: Malla on 10.04.2016, 17:33:53
Miksei Sonya lähde Keski-Eurooppaan? Siellä on paljon kaikenlaisia tanssiproggiksia ja koe-esiintymisiä. Joskus natsaa, joskus ei, mutta edes toiseuttamisitku ei auta niillä markkinoilla. Epäammatillinen ruikutus voi jopa heikentää työnsaantimahdollisuuksia.

Etnojakautuman perusteella siellä saattaa olla sellainen ikävä ilmiö kuin kilpailu, jossa pärjätäkseen tarvitsee oikeasti osata jotain.
Suomessa ei tälläistä epämukavuutta vielä ole.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Chew Bacca

Pulloharjaako tuo esittää? Ei kyllä herätä katseluhaluja, kuten eivät siskonsa yleensäkään.

Anna meille meidän jokapäiväinen neekerimme.

foobar

#26
^ Istuin tänään pizzeriassa johon yhtäkkiä hyökkäsi tusina tai kaksi ruotsalaisia korkeakouluopiskelijoita. En oikein saanut varmuutta siitä missä opiskelivat, mutta oma veikkaukseni oli KTH. Silmiinpistävää tässä hiukan päälle parikymppisten joukossa oli se, että yksikään ei näyttänyt tippaakaan muulta kuin länsieurooppalaiselta, suurin osa oli ihan täysin ruotsalaisia. Kyky ja halu oppia ja ymmärtää (tai niiden puute) taitaa edelleenkin ohjata joitakin päätöksiä naapurissamme humanitäärisessä suurvallassa...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

ISO


Varmasti saavat tunkeutujat kiukkuisia katseita osakseen.

Eikä syyttä.

Piti tulla hädänalaisia lapsia ja naisia, tuli karvaisia nelikymppisiä.

Vaikeaa siinä on kovin empaattista katsetta luoda kun huomaa tulleensa kusetetuksi.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Mr.Reese

Ruotsissa on laveampi käsitys ruotsalaisuudesta. *huutonaurua*

Afrosuomalainen lääkäri *kaksinkerroin lattialla*
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

ArtturiE

Tämä ämmähän on rasisti. Ei jatkoon.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA