News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Maahanmuuttajat.fi, kokemuksia Suomesta

Started by Eve, 09.08.2009, 19:11:13

Previous topic - Next topic

Eve

"Ihmiset Suomessa jotkut ovat hyviä ja jotkut rasismi."

Tärkeimmät sanat opetellaan näemmä ensimmäisenä... Löysin siis googlettelemalla sivuston, joka käsittelee maahanmuuttajien perusopetuksen tukemista. Opiskelijoiden kokemuksia Suomesta voi lukea täältä. Sivustoa ei taideta enää päivittää, mutta sisältää ihan mielenkiintoista faktaa maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyen.
"On vakava asia, että niin moni ajattelee niin kuin Olli." - Satu Haapanen, vihr.

Eino P. Keravalta

"Maahanmuuttajien perusopetuksen tukemista"?

Ei maahanmuuttaja tarvitse muuta perusopetusta kuin suomen kielen ja täkäläisen lainsäädännön opetusta. Sanaa rasismi ei tarvitse perusopetuksessa ottaa esille kuin korkeintaan kerrottaessa, että suomalaiset eivät suvaitse lainkaan itseensä kohdistuvaa rasismia maahanmuuttajien taholta, koska tämä on SUOMALAISTEN OMA maa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

apexi

Kellonaikojen osaaminen voisi helpottaa näiden korvaamattomien kultamunien työnsaantia.
http://www.maahanmuuttajat.fi/content/components/com_zoom/view.php?popup=1&catid=2&key=25&isAdmin=&hit=1

Öö.. tuota... ei ihme ettei suomalaisia ja meidän kulttuuria kunnioiteta ja oteta tosissaan, jos tuolla opetellaan tällaisia juttuja
Monikulttuurisuus on kuin kukka, jonka terälehdet aukeavat kulttuurien kohtaamisen edistämisen prosessin tuloksena.

Selittäkääpäs joku minulle, miten henkilö joka ei osaa edes katsoa kellosta aikaa pystyy tulemaan tuhansia kilometrejä tänne kaukaiseen Pohjolaan? Eikä ole ihme etteivät tietyt ryhmät kotoudu koskaa, kun heitä kohdellaan kuin lapsia. Ymmärrän ajatuksen, että on helpompi oppia, kun on mukavaa, mutta tuo taas on jo aivan naurettavaa touhua.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

Lonely Raider

Quote from: apexi on 09.08.2009, 22:13:15
Kellonaikojen osaaminen voisi helpottaa näiden korvaamattomien kultamunien työnsaantia.
http://www.maahanmuuttajat.fi/content/components/com_zoom/view.php?popup=1&catid=2&key=25&isAdmin=&hit=1

Öö.. tuota... ei ihme ettei suomalaisia ja meidän kulttuuria kunnioiteta ja oteta tosissaan, jos tuolla opetellaan tällaisia juttuja
Monikulttuurisuus on kuin kukka, jonka terälehdet aukeavat kulttuurien kohtaamisen edistämisen prosessin tuloksena.

Parasta mokujen kotouttamista voi tehdä montun pohjalla tai meren pohjalla...

Selittäkääpäs joku minulle, miten henkilö joka ei osaa edes katsoa kellosta aikaa pystyy tulemaan tuhansia kilometrejä tänne kaukaiseen Pohjolaan? Eikä ole ihme etteivät tietyt ryhmät kotoudu koskaa, kun heitä kohdellaan kuin lapsia. Ymmärrän ajatuksen, että on helpompi oppia, kun on mukavaa, mutta tuo taas on jo aivan naurettavaa touhua.

PMH

Voi Zjiizus. Kankaanpainannastako maksan P*keleesti veroja? Tämä jos mikään takaa kotoutumisen onnistumisen, jonka muut euroopan maat ovat moganneet :'(
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Dark Serenity

Murmur

MW

Quote from: Dark Serenity on 09.08.2009, 22:40:40
Quotehttp://www.maahanmuuttajat.fi/content/components/com_zoom/view.php?popup=1&catid=2&key=38&isAdmin=&hit=1

On kyllä aikamoinen mokuttajan perityyppi kuvassa. :)

IhQu-täti, suorastaan. Jos nyt näette rikastajan, jolla on hassut hanskat, älkää menkö vittuilemaan jätkälle. Se on luultavasti kärsinyt, ja siksi sen hakemus tulee käsitellä, ja hylätä.

Risto A.

premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

MW

Sigridur

Mutta miksi ei missään puhuta maahanmuuttajista toisista pohjoismaista?
Esim. minä kun muutin Suomeen, en saanut mitään tukea, koutouttamistukea, vaikka mulla ei ollu töitä Suomessa, mutta Islannissa olin yrittäjänä, siksi katsovat työkkärissä että en tarvitse mitään tukea, töitä ei kuitenkin ollu Suomessa monta vuotta, kun muuttin pohjois Suomeen. Vasta nyt Savossa on tilanne parempi.
Aikaisemmin viranoimaiset eivät auttaneet mitään työn etsimisestä ja saanista, vaikka kielen takia olin heikkomassa asemassa kun mulla murre.
Aina vain puhutaan maahanmuuttajista Afrikasata, Afganistanista, mutta tosi vähän luen maahanmuuttajista toisista pohjoismaista, tai EU-maista. Mistä se johtuu?
Kun muuttaa Norjasta, Islannista tai muista pohjoismaista, viranomaiset suhtauttuvat kuten suomalaisiin, ja kun sellainen maahanmuuttaja on työtön, monesti ei saa edes päivärahaa, koska se edellytää Suomessa työssäoloehto, ja työmarkkinatuki on ns" tarveharkintainen", eli puolison tuloit vaikuttavat siihen, ja myös omaisuus, ja muut seikat. Eli kun on maahanmuuttaja, jonka puoliso saa palkkaa, niin työtön puoliso ei saa mitään, myös ent. yrittäjä, joka oli kotimaassa myynyt yrityksen- ei saa mitään, koska ei ole "köyhä".
Miksi tästä ei puhuta?
Pohjoismaalainen ent. yrittäjä, naimisissa oleva ei saa Suomessa mitään, ei mitään tukea.

MW

Quote from: Sigridur on 10.08.2009, 01:34:22
Mutta miksi ei missään puhuta maahanmuuttajista toisista pohjoismaista?

No, katsos, ainakaan HS:n agendan mukaan sinä et ole varsinainen maahanmuuttaja.

Sigridur

Mielestani olen, koska äidinkieli ei ole suomi, vaikka kulttuuri on lähes samaa. Olin muuttanut jo keski-ikäisenä, mulla oli Islannissa työ, yritys, ja muutin rakkauden, avioliiton takia, kun puolisoni ei halunut asua Islannissa, eikä osaa meidän puhua islantia, ja oli hänellä surullista kun ei ymmärtänyt mitään ja sää on vielä paljon synkempi talvella kun Suomessa.
Minusta Suomessa marraskuussa ei ole edes pimeä, ja pimeys menee ohi jo tammikuussa. Islannissa on pimeä monta kuukautta, kieli meillä on vanhaa viikinkikieli, joka on ulkomaalaisille hyvin hankkalaa, ruotsi on paljon helpompaa suomalaisille.
Islantialaisia asuu Suomessa noin 100, ja meillä oma yhdistys Helsingissä, puheenjohtaja asuu Suomessa ainakin 20v, ja vaimo on suomalainen.
Islanti on hyvin pieni maa, mutta ei ollu niin korkea työttömyys kun Suomessa. Suomessa on erittäin korkea työttömyys myös suomalaisten keskuudessa, ja tiedän, että viranomaiset eivät autta suomalisille työttömille niin kun niille "kiintiöpakolaisille" ja se on väärin.

MW

Quote from: Sigridur on 10.08.2009, 01:50:18
Mielestani olen, koska äidinkieli ei ole suomi, vaikka kulttuuri on lähes samaa.

Juuh, tottakai, tämä oli sisäpiirin herja. HS taannoin uutisoi maahanmuuttajien asemasta Suomen päättävissä elimissä tavalla, joka antoi ymmärtää, että varsinaiseksi maahanmuuttajaksi ei heidän kirjoissaan pääse ainakaan puolalaisella tai ruotsalaisella taustalla, joten ymmärrettäväksi yhteenvedoksi jäi, että varsinaisen maahanmuuttajan tunnistaa seikoista, joita ei saa tunnistaa, ettei ole rassismi. Comprende?

Sigridur

Nyt ymmärrän. Enkä ollu vaatinut mitään erityiskohtelua, vaan olin kysynyt työpaikkaa, ja etsinut siitä. Työkkäri ja KELA suhtauttuvat hyvin kylmästi ja sanoivat mulle suoraan, miksi en menne takaisin Islantiin, tai vaikka Norjaan.
Islannilla ja Norjalla on niitä sopimuksia , jotka koskevat esim. työttömyysturvaa yrittäjille, mutta Suomessa kun ei ole töissäoloehto täyttänyt Suomessa, niin päivärahaa ei tulee. Nyt asia on parempi Savossa, kun vihdoin töitä on, mutta pohjoisessa ei ollu mitään. Ei tunne täällä muita maahanmuuttajia, kun kaikki sukulaiset ovat suomalaiset täällä. Työllistiminen on suomalisillekin keski-ikäisille tosi vaikea, ja siksi monet suomaliset masentuvat, kun eivät saamistään apua ja viranomaiset suhtauttuvat juuri suomalisiin työttömiin hyvin kylmästi.
Se on surullista. Suomen valtio pitää ensiksi auttaa suomalisille pitkäaikaistyöttömille, ja maahanmuuttajille, jotka ovat jo kotouttuneet ja osavat suomea ja etsivät töitä- ei vaan kiintiöpakolaisille.
Ihmettelen, mistä ne afrikaliset maahanmuuttajat saavat rahaa, että voivat asua Helsingissä, missä vuokra on mahdoton työttömille????
Mistä saavat rahaa, että voivat asua 100m2 Helsingissä? Sellaisen asunnon vuokraa on noin 1500euroa, ja kun molemmat aikuiset eivät ole töissä,niin mistä saavat rahaa???? Savossa pääsee asumaan halvemalla, enkä edes halua suur-kaupunkiin, ihan Kuopiossa saa myös palvelut kun Helsingissä..ja se on mulle 25km matka.

MW

Quote from: Sigridur on 10.08.2009, 02:13:24
Nyt ymmärrän. Enkä ollu vaatinut mitään erityiskohtelua, vaan olin kysynyt työpaikkaa, ja etsinut siitä. Työkkäri ja KELA suhtauttuvat hyvin kylmästi ja sanoivat mulle suoraan, miksi en menne takaisin Islantiin, tai vaikka Norjaan.

Tätähän me täällä ihmetellään, aina vaan.

Sigridur

Puolison takia, koska hän ei hallitse norjan kieltä, eikä haluaa asua mualla kun Suomessa, vaikka on eläkkeellä. Minä opin suomea helposti, mutta hän ei puhu norjaa eikä islantia, eikä Islannissa viihtynyt. Hän on hyvin sosiaallinen, ja hänelle haitta kun ei voi keskutella ihmisten kanssa.
Hän tykkää karaokesta, suomalisista musiikista..niin, ymmärrän hyvin.
Muuttaminen toiseen maahaan on aina iso muuttos elämässä, kun aina ei voi tietää, mitä tulee vastaan. Mulle oli yllätys esim. työttömyys, kun Islannissa aina olin ollut työelämässä, ei koskaan työttömännä pitämpi aikaa kun kuukausi, ja sekin vain kun halusin lomaa, kun työ oli hyvin vaativa psyykkisesti ja fyysisestikin.
Niin, ja halusinkin muuttosta, ja olin utelias..mutta en välitä. Suomi on kaunis maa, ja jokaisessa maassa on myös ns. varjopuolet.
Työttömyys, isot verot..se oli varmasti Suomessa jo 70.luvulla kun Irwinkin lauloin "Haistakaa paska koko valtiovalta, ette osa muuta kun verotaa"- jo vuonna 1978. Tykkän hyvin paljon Irwinin biiseistä- se hyvin kuvaa tuota suomalisuutta, ja myös elämä Suomessa, ja politiikka.
Harmi, kun Irwiniä ei ole enää. Olen fani, vaikka olen syntynyt mualla.
Juuri Irwinin biisit tosi hyvin kuvaavat suomalista kulttuuria, juoma.kulttuuria, sauna-kulttuuria, elämä Suomessa. Hän oli mielestäni paras suomalainen artisti..

Myös tuo biisi:
"Kainuu, Kuusamo, Karjala ja Lappi- siine suloinen Suomeni maa,
arkku, altari, kantajat ja pappi- muutta Sinulta ei köyhä saa""

ja täysin totta.

Mika

Islanti on hyvin pieni maa, mutta ei ollu niin korkea työttömyys kun Suomessa.

Tällä hetkellä Islannissakaan ei mene kovin hyvin. Työttömyysprosentti taitaa olla nyt jossain 8-9 % välillä, kun se vielä viime vuonna taisi olla lähes tuntematon käsite.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Sigridur

Ennen kun tulin Suomeen, v 2001, Islannissa ei ollu työttömyyttä lähes olenkaaan, ja mä olin tehnyt siitä samaa töitä ennen kun tulin Suomeen.
Suomessa on myös isoja eroja, etelä ja pohjois. Mä olen syntynyt Akureyrissä-pohjois Islanti, mutta olin asunut Reykjavikissa, mutta pohjoisessakin oli töitä, ja ihan alalla.
Suomen pohjoisessa on vain turisti-ala, ei muuta, Lapissa on mahdottonta saada töitä, vaikka Lapistäkin tykkään, vaikka ihmettelin että moni saamelainen vaikka Utsjoella osasi suomea huonompi kun minä..olin paljon matkustanut esim. Saariselkä- Jäämeri, koska Jäämeren rannikko muistuttaa Islantia hyvin paljon, ja siellä puhutaan Norjaa. Kävin Inarissa, Utsjoella, Jäämeren rannalla- se on mulle paras paikka, mutta asun Savossa, ja sielläkin hyvä paikka. Jokainen paikka on eriläinen ja Suomessakin on monikulttuurisuus, kun ajattekee esim. saamelaiset. Inarissa tavataan suomalaisia, koltta-saamelaisia, pohjois saamaealisia- siinä monikultuurisuus, ja on saamaleiasiltakin oppitavaa, esim. luonnosta, käsityöt, kalastus..Lapista tykkän aika paljon.

Samuel Kielosto

Quote from: Sigridur on 10.08.2009, 02:35:39
Tykkän hyvin paljon Irwinin biiseistä- se hyvin kuvaa tuota suomalisuutta...
Todella hyvin olet sisäistänyt suomalaisen sielunmaiseman. Monikohan varsinainen maahanmuuttaja ymmärtää Irwinin sanoituksista hölkäsen pöläystä? Mitä tykkäät Leevi and the Leavingsistä tai Eppu Normaalista?
Nuivuus on rikkaus.

Pasi Kylliö

Quote from: Tietämätön on 10.08.2009, 03:20:07
Quote from: Sigridur on 10.08.2009, 02:35:39
Tykkän hyvin paljon Irwinin biiseistä- se hyvin kuvaa tuota suomalisuutta...
Todella hyvin olet sisäistänyt suomalaisen sielunmaiseman. Monikohan varsinainen maahanmuuttaja ymmärtää Irwinin sanoituksista hölkäsen pöläystä? Mitä tykkäät Leevi and the Leavingsistä tai Eppu Normaalista?
"Hamppari" ei paljoa sanoittanut.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Irwin_Goodman

turha jätkä

Selittäkääpäs joku minulle, miten henkilö joka ei osaa edes katsoa kellosta aikaa pystyy tulemaan tuhansia kilometrejä tänne kaukaiseen Pohjolaan? Eikä ole ihme etteivät tietyt ryhmät kotoudu koskaa, kun heitä kohdellaan kuin lapsia.

Käsittääkseni osa tänne tulevasta porukasta liikkuu sellaisella tasolla, että kellon kanssa pelaaminen on perusteltua. Ennen kaikkea sen selittäminen, että pitää tulla ajoissa, toimia kellon mukaan.

turha jätkä

Oli kyllä muuten mielenkiintoisia nuo kuvat. Huovuttamista, kankaanvärjäystä ja ties mitä kivaa käkerrystä (huovuttaminen on kivaa oikeasti). Varmasti naispuolisista maahanmuuttajista ainakin osa ihan aidosti pitää moisesta, mutta vähän ihmettelen noiden miesten tilannetta. Kovasti paljon tulee fiilis, että tässä nyt edetään puhtaasti mokutädin ehdoilla. Voisiko kotouttaminen olla tehokkaampaa, jos se olisi asiakaslähtöisempää? Mietittäisiin enemmän sitä, että kuinka erilaiset ihmiset saadaan mahdollisimman tehokkaasti omaksumaan tietyt arvot ja tavat, eikä työnnettäisi kaikkia samaan sormivärjäys & lakananveto -putkeen.

Hommaporukka voisikin ehkä tehdä käytännön maahanmuuttotyötä kutsumalla tyyppejä juomaan kaljaa ja potkimaan autonrenkaita.

rankka

Millainen neula on? Neula on terävä ...  ;D ;D ;D

Juomaan kaljaa ja potkimaan autonrenkaita? Ettei vain kävisi niin että kun on aikansa juonut sitä kaljaa niin potkimisen kohde vaihtuu? Muista nyt tämä geneettinen väkivalta joka Suomalaisessa on, etenkin humalassa ...

Kalevi Soilander

"Monikulttuurisuus on kuin kukka, jonka terälehdet aukeavat kulttuurien kohtaamisen edistämisen prosessin tuloksena."

Tässä ei tietenkään sanota että "terälehdet aukeavat kulttuurien kohdatessa", kuten suomea puhuva ehkä tavallisesti sanoisi, vaan "kulttuurien kohtaamisen edistämisen prosessissa". Tämä paljastaa kenties jonkin alitajuisen ajatuksen tämän naisen päässä: vain hänen kaltaistensa multikultin papittarien ylläpitämä "kohtaamisen edistämisen prosessi" voi saada kukat aukeamaan.

Ja ilman tätä edistämisen prosessia hän olisi työttömänä, joten onhan se tärkeää.
Joka niemeen, notkohon saarelmaan VOK:in tahtoisin nostattaa!

turha jätkä

Quote from: rankka on 10.08.2009, 08:54:36
Millainen neula on? Neula on terävä ...  ;D ;D ;D

Juomaan kaljaa ja potkimaan autonrenkaita? Ettei vain kävisi niin että kun on aikansa juonut sitä kaljaa niin potkimisen kohde vaihtuu? Muista nyt tämä geneettinen väkivalta joka Suomalaisessa on, etenkin humalassa ...

Hitto, kiljuskinit pilaavat tämänkin hienon suunnitelmani! Eli itseasissa sormivärjäyskursseilla varjellaan viattomia hentoisia taimia saamasta vääriä vaikutteita!

Mutta jos nyt vielä vähän hehkuttaisi tuota ruusunpunaista male bonding -teoriaani, niin olisihan se kaunista, jos siinä autonrenkaita potkiskellessa ja halkopinosta kossupulloa hamutessa samalla maahanmuuttajalle kirkastuisi, että mitä ja milloin kuuluu potkia. Vastuu tässä jäisi nimenomaan kriittisten tosimiesten harteille, sillä mokumiehet kulkevat junalla tai bussilla, ja niiden potkiminen ei ole soveliasta. Minäkin voisin muuten, mutta en tajua autoista mitään, ja sitä paitsi meidän skeida on niin paska, että se hajoaa parkkikselle jos sitä potkii.

LAH

Mielestani olen, koska äidinkieli ei ole suomi, vaikka kulttuuri on lähes samaa. Olin muuttanut jo keski-ikäisenä, mulla oli Islannissa työ, yritys, ja muutin rakkauden, avioliiton takia, kun puolisoni ei halunut asua Islannissa, eikä osaa meidän puhua islantia, ja oli hänellä surullista kun ei ymmärtänyt mitään ja sää on vielä paljon synkempi talvella kun Suomessa.
Minusta Suomessa marraskuussa ei ole edes pimeä, ja pimeys menee ohi jo tammikuussa. Islannissa on pimeä monta kuukautta, kieli meillä on vanhaa viikinkikieli, joka on ulkomaalaisille hyvin hankkalaa, ruotsi on paljon helpompaa suomalaisille.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, oletko siis tullut Islannista vai Tsekistä?

http://www.tyt.fi/forum/viewtopic.php?p=6269

Pawl

Klassikko jo syntyessään! Todellisuus yllätti jälleen parodian 6-0.

Tuon sivuston esittely sellaisenaan on parasta maahanmuuttokritiikkiä. Tulijoille pitää opettaa kuinka pukeudutaan ja syödään. Sitten tehdään käsitöitä, jotka olisivat herttaisia päiväkoti-ikäisen tekemänä, mutta parikymppisen miehen kohdalla lähinnä pohjattoman surullisia.

Ja koko performanssia monitoroi äitelästi myhäilevä mokuämmä, joka laskuttaa kulut Valdelta ja ruikuttaa rasismista. 
"Multicultural identification is the proclamation of victimization." -Sacks & Thiel

Tinden

"Yksinkertaiset aiheet, kuten hedelmät, sopivat suomen kielen sanaston opettelemiseen kurssin alkuvaiheessa."

Linkissä appelsiini:
http://www.maahanmuuttajat.fi/content/components/com_zoom/view.php?popup=1&catid=2&key=1&hit=1

On sitten huovutettu appelsiini, no onpas kivaa. Sitten B niinkuin banaani...

Öööö - hei meillä on ongelma.

PYO

Quote from: turha jätkä on 10.08.2009, 08:29:54
Varmasti naispuolisista maahanmuuttajista ainakin osa ihan aidosti pitää moisesta, mutta vähän ihmettelen noiden miesten tilannetta.
Jos tuossa joukossa oikeasti on jotain korkeakoulutettuja, niin en yhtään ihmettele, etteivät koulutuksestaan huolimatta saa duunia Suomesta. Ei taida monikulttuurin kukka aueta, kun työhaastattelussa tohtori vastaa, että tähän mennessä on Suomessa tehnyt läjän huopaeiläimiä.

Ja onhan miehille toki tarjoilla potkupalloilua, jonka ohessa voi käydä tutustumassa Suomen luontoon ja ottaa muistoksi keppejä ja kiviä.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Sigridur

Islannissa olen syntynyt, mutta olin asunut myös Tsekkissä, Prahassa välillä.
Niin, totta on että jotkut jopa korkeasti koulutettut maahanmuuttajat eivät työllisty. Esim. juuri veneläiset, jotka Suomeen tulevat, ovat aika koulutettu väki, ja itse olin tunutenut Kuusamossa nuoren veneläisen naisen, jolla oli yliopisto-koulutus, osasi hyvin suomea, kotimaassa oli opettaja, mutta Suomessa ei saanut minkänläistä töitä, vaikka oli vielä nuori.
Se on tosi harmi, että Suomessa on tosi vaikea saada töitä. Itse omasta kokemuksesta ei mualla ollu niin vaikea kun Suomessa. Islannissa, ja välillä Prahassa mulla ollu töitä aina, mutta kun tulin pohjois Suomeen, olin ollut työttömänä monta vuotta, ja työn saanti juuri Kuusamossa on mahdoton.
Savossa on sit tilanne parempi, mutta täälläkin on korkea työttömyys.