News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-03-25 Alista ei koskaan tullut tamperelaista

Started by Aksiooma, 26.03.2016, 00:25:29

Previous topic - Next topic

Aksiooma

Alista ei koskaan tullut tamperelaista

Tapasin Alin sateisena syyspäivänä Juhannuskylässä. Hänen oikea nimensä ei ole Ali, mutta kielimuurin takia en pysty kysymään, haluaako hän esiintyä lehdessä nimellään. Ali etsi supermarkettia ja paikkaa, josta voisi ostaa netin ja puhelinliittymän. Vaihdoimme puhelinnumeroita, koska en äkkiseltään osannut sanoa, mistä netti löytyisi helpoiten.

Ali oli tyyppiesimerkki vuonna 2015 Suomeen tulleesta turvapaikanhakijasta: nuori, siististi pukeutunut irakilaismies, jolla oli tuliterä iPhone. Hän ei osannut englantia, mutta käytti  ahkerasti kännykän Google kääntäjää.
Ali asui Koukkuniemessä ja kutsui minut käymään. Näsijärven rannassa oli viehättävät oltavat, muttei oikein mitään tekemistä. Syksyllä turvapaikanhakijoiden suosituimmat harrastukset olivat sorsien ruokkiminen paahtoleivällä ja särkien kalastus taikinalla, siimalla sekä koukulla.

Kävin hätämajoituksessa monesti, koska ajattelin, että minulla on velvollisuus auttaa Alia suomalaisen elämän alkuun. Olemme saman ikäisiä. Miltä minusta tuntuisi maata iltaisin ohuella patjalla ja miettiä, miten vanhemmat ja sisarukset maailman toisella puolen voivat?

Pian Ali pääsi kielikurssille. Hän kirjoitti monta, monta toistoa jokaisesta oppimastaan suomen sanasta vihkoonsa – arabialaisin aakkosin. Minua hirvitti ajatella, miten pitkä matka siitä on suomen kielen osaamiseen.
Eikä Ali oikeastaan halunnut opetella kieltä vaan tavata suomalaisia tyttöjä ja mennä discoon. Siinä en osannut auttaa. En kehdannut ehdottaa sinkkuystävilleni treffikumppaniksi miestä, jonka kanssa kommunikoidaan elekielellä ja puhelimen käännössovelluksella. Baariin turvapaikanhakijat eivät kuulemma päässeet – heillähän ei ollut henkilöllisyystodistuksia.

Joulukuussa Ali kertoi lähtevänsä käymään kotona Bagdadissa, koska hänen äitinsä oli sairaana. Epäilin suunnitelmaa. Tuskin Irakista pääsisi takaisin Suomeen ilman passia. Tammikuussa luin Helsingin Sanomista, että moni irakilaismies käyttää sairastunutta äitiä tekosyynä vaikkapa palatakseen armeijasta. Lähtö viivästyi.

Helmikuussa Ali soitti minulle keskellä yötä ja kertoi lähtevänsä lopullisesti takaisin Irakiin.
Kävin hätämajoituksessa vielä kerran. Ali esitteli matkalippuja ja papereita, joista kävi ilmi, että hän oli itse perunut turvapaikkahakemuksensa. Minä yritin kysyä, eikö Alia pelottanut palata Irakiin. Ali sanoi, että Irakissa hänellä on perhe, töitä ja asunto. Rahat riittävät paremmin ja ruoka on ihanan tulista, toisin kuin hätämajoituksessa. Sitä paitsi äiti oli soittanut ja käskenyt pojan kotiin.
Alista ei tullut tamperelaista.

Viivi Koivu
[email protected]
Kirjoittaja on Moron toimittaja

Lähde: Moro, Aamulehti

Toimittaja todistaa väkevästi. Ali lähti. Muistot jäivät. Yritys hyvä kymmenen. Molemmilta.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Tapza

Sydämeni vuotaa verta. Ali, tule takaisin!
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Aksiooma

Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Hornsmith

Menetettiin Ali hyvästä yrityksestä huolimatta. Siinä meni hoitosuhteenpaikkaaja, sekä työvoimapulan korjaaja samalla hujauksella. Joku suomalainen jalkapallojoukkue menetti tämän lisäksi lupaavan sentterin. Siellä nytkin lähiön parvekkeella jonkun yksinäisen naisen silmät kajastavat kaipuuta tupakin hehkussa, kaipuuta johon Ali olisi voinut vastata palavalla lemmellään.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Aksiooma

Quote from: Aksiooma on 26.03.2016, 00:25:29
Eikä Ali oikeastaan halunnut opetella kieltä vaan tavata suomalaisia tyttöjä ja mennä discoon. Siinä en osannut auttaa. En kehdannut ehdottaa sinkkuystävilleni treffikumppaniksi miestä, jonka kanssa kommunikoidaan elekielellä ja puhelimen käännössovelluksella.

Viivi on rasisti.

Rikastettu uraani

Jos suvakkilehden suvakkitoimittaja saa aikaan tuollaisen jutun, joka jo itsessään on aika nuiva, mikä lieneekään ollut totuus tässä keississä. Toimittelijan seksuaalinen ahdistelu? Alin karkaaminen rikossyytteiden vuoksi?
Me taistelemme kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta.

Aukusti Jylhä

Tämän kirjoitelman perusteella KAIKILTA irakilaisilta tulisi evätä turvapaikkahakemus.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Tapza

∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Toni R Jyväskylästä

Iphone - check
Disko - check
Kipeä mutsi - check
Paha ruoka - check

Ainoastaan jalkapallo puuttuu.

Pärmi

Mutta ei hätää, Alin suku on Baba-lähtöistä, Alin 40 serkkua tuovat pian terveiset Alilta Viiville ja hänen ystävilleen.

Aksiooma

Quote from: Rikastettu uraani on 26.03.2016, 00:36:29
Jos suvakkilehden suvakkitoimittaja saa aikaan tuollaisen jutun, joka jo itsessään on aika nuiva, mikä lieneekään ollut totuus tässä keississä. Toimittelijan seksuaalinen ahdistelu? Alin karkaaminen rikossyytteiden vuoksi?

Totta. Kyllä kirjoitus on nuivan toimittajan tai katkeran naisen tilitys, kun lukee kirjoitusta hieman tarkemmin:

Ali sanoi, että Irakissa hänellä on perhe, töitä ja asunto. Rahat riittävät paremmin ja ruoka on ihanan tulista, toisin kuin hätämajoituksessa. Sitä paitsi äiti oli soittanut ja käskenyt pojan kotiin.

Viivi on nuivistunut kohtaamisteorian mukaisesti tai särkenyt sydämensä.  :facepalm:

Golimar

QuoteViivi Koivu
[email protected]
Kuvat Tomi Glad
Moro, Pori

QuoteKatso video: Maauimalassa voi loiskauttaa alas 10 metristä.

QuoteKuten uimahallissa, maauimalassakin pitää peseytyä ja kastella hiukset ennen altaaseen menoa. Ulkosuihkuista valuu vain viileää vettä. Sisällä paremmissa suihkutiloissa pääsee onneksi saunaan.   

http://moro.aamulehti.fi/2015/06/04/katso-video-maauimalassa-voi-loiskauttaa-alas-10-metrista/

CaptainNuiva

Saamari, nyt jää vaipat vaihtamatta !   :(
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Aksiooma

Kameleontti

Tonne toiseen ketjuun olenkin kirjottanut tästä, kun irakilaiset miehet lähestyy suomalaisia naisia ja haluaa naimisiin.

Poliisi (omien sanojen mukaan) tämä pahin takiainen ja kuulemma veljeä ammuttu ja samat stoorit. Naimisiin pitäs siis päästä ja vaikka sanoin ettei normaalit naiset täällä mene naimisiin fb-kosinnan kautta niin kysymys oli: miksi?

Odottaa Helsingistä (itse Kemijärvellä vokissa) asuntoa kun kaverikin sai ilmasen asumisen ja 700e/kk palkkaa päälle ja vielä naimisiinkin pääsi suomalaisen naisen kans. Kuulemma monet suomalaiset naiset menee nyt naimisiin irakien kanssa. Suomalaiset naiset kertoo, että suomalainen mies panee kerran viikossa mut iraqi joka päivä. Haluaisi mut asumaan sen kanssa, koska elämä ois helpompaa ku ei tarvi maksaa asumisesta ja naisen ei tarvis käydä töissä, jos menee hänen kans naimisiin. Hän huolehtii.  :roll:

Se ei tajua, että hallitus ei voi tarjota ilmasta elämää, joku sen aina maksaa. Mut sille Suomi on ilmasen rahan maa. Kiitteli toki paljon ihania suomalaisia, jotka on avannut rajat pakolaisille ja tarjoaa ilmasen asumisen. Töistä se ei maininnu mitään. Kiitteli myös ajatusta, että Eurooppa on valmis lähettämään eurooppalaisia miehiä sotimaan niiden sotia. Hienoa kuulemma. V*ttu mikä tissiposki.

Olen selittäny et ihmiset on täällä jo niin vihasia, että sisällissotaa pukkaa jne. Olen kuulemma vain pessimisti. Suomalaiset rakastaa pakolaisia. Kemijärvellä ainakin.

Pistin sillekin linkin:

https://www.youtube.com/watch?v=8jgqaNmmDTE

Oon ihan kauhea ihminen mut noi ei tajua, että tää maanosa tuhoutuu kehitysmaaksi tän massainvaasion vuoksi. Kaikki on ilmasta ja kaikki säilyy ennallaan, vaikka väkeä pukkais rajatta.

Punaniska

Sinne meni Viivin uramahdollisuudet Sanomalla, Bonnierilla ja Ylellä. Kiitos kuitenkin rehellisestä journalismista.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Tabula Rasa

Njooh. Munallaan ajattelevien miesten sijaan on johtoon laitettu pillullaan ajattelevia naisia. Tulokset kulkee kadulla. Paitsi ettei nainen tietenkään ole väärässä kun laittaa veronmaksajat maksamaan rattopojistaan ja haukkuu veronmaksajaa tämän jälkeen rasistiksi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

JJohannes

Loistavasti kirjoitettu juttu, kieli hillittyä ja ilmaisu täsmällistä, en mitenkään osannut odottaa lopun käännettä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Kameleontti

No nyt olen ensimmäinen suomalainen, joka vihaa pakolaisia. Häntä oli kuulemma varotettu, mutta ei uskonut.

Suomi ja Saksa ja Eurooppa on toivottanut pakolaiset tervetulleiksi. Sille ei riittäny, ku selitin et oikeampiakin pakolaisia on ku sotilas- ja poliisikarkurit. Mutta pistin silti varmuuden vuoksi, että Euroopassa Merkeliä inhotaan, koska se haluaa tuhota koko Euroopan.

Tiiän, olen mulkku, mut mitä muuta tässä enää voi? Oisin voinu olla kivempi ihmiselle, jos se ei kaiken aikaa vaan koittais kosia ja päästä naimisiin jne. Jos se ois halunnu kysellä Suomesta jne niin vastailisin mielellään mut kun asenne on, että vaimo pitää saada... Täysin vailla todellisuutta.

Ja vastavedoks voin sanoa, että on myös syyrialaisia, jotka on laittanut viestiä mutta ei kosiakseen vaan kertoakseen, että miten maassa menee ja toivoo, että siellä tulis rauha. Ei hirveen vaikeeta miettiä, että kummatko kerää enempi sympatiaa...

Mut nää naimakauppoja havittelevat on aika yksinkertasia ihmisiä ja suvakkien aivopesemiä. Kauhutarinaa...

internetsi

Ymmärsikö joku, mitä tämä toimittaja nyt yrittää sanoa? Minulle ei selvinnyt.

Ymmärtäisin tämän jutun, jos tekijä olisi piilonuiva tai Alin lähdön syyn kuulemisen jälkeen alkanut ajatella aivoillaan, mutta kun toimittaja vaikuttaa vajakilta, niin en ymmärrä.
Lohjan persut

Aukusti Jylhä

Quote from: internetsi on 26.03.2016, 02:00:20

Ymmärtäisin tämän jutun, jos tekijä olisi piilonuiva tai Alin lähdön syyn kuulemisen jälkeen alkanut ajatella aivoillaan, mutta kun toimittaja vaikuttaa vajakilta, niin en ymmärrä.

Toimittaja on suvakki. Semmoinen höttöunelmasuvakki. Eli ei tajua oikein mistään realiteeteista mitään.

Kirjoitelman sisältämä nuivistelu oli uskoakseni tahatonta. Joten mahtaa harmittaa kun joku tosiystävä laittaa linkin tähän ketjuun.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

MW

Mutta hei, musta tuli. Eikä tarvinnut yhtään kotoutua, olin kotona heti.

internetsi

Ei kun minä luulin jo kuulleeni lähes kaiken, orjalaivojen tervasta "koneinsinööriin" ja kerjäläisten rikastuttavasta ilmapiiristä rasistiseen pakoputkeen, mutta nyt voisin muuttaa nimeni H. Moilaseksi.

Onko tämä joku parodiahorisontin tahallaan ylittävä juttu, johon toimittaja kalastelee ärtyneitä mielipiteitä siinä toivossa, että pääsee ratsastamaan Valtteri-hysterian aallonharjalla virheiden puoluehallitukseen?
Lohjan persut

JJohannes

Minä käsitin, että juttu oli ironinen. Että toimittaja myönsi, että Ali oli vain huijari joka ei olisi tarvinnutkaan mitään turvapaikkaa Suomesta.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

valla_valla

Luultavasti toimittaja rakastui Aliin ja yritti kertoa asiasta sillai vihjailevasti niinkuin salarakastunut monesti tekee. Monesti ihmisellä on tarve tuoda salarakas julki kauttarantain. Ja nyt tällä tavalla.

MW

Quote from: internetsi on 26.03.2016, 02:31:17
Ei kun minä luulin jo kuulleeni lähes kaiken, orjalaivojen tervasta "koneinsinööriin" ja kerjäläisten rikastuttavasta ilmapiiristä rasistiseen pakoputkeen, mutta nyt voisin muuttaa nimeni H. Moilaseksi.

Onko tämä joku parodiahorisontin tahallaan ylittävä juttu, johon toimittaja kalastelee ärtyneitä mielipiteitä siinä toivossa, että pääsee ratsastamaan Valtteri-hysterian aallonharjalla virheiden puoluehallitukseen?

Valtteri meni vähän puihin. Räjähtävät muslimit ei niinkään.

internetsi

Quote from: JJohannes on 26.03.2016, 02:35:19

Minä käsitin, että juttu oli ironinen. Että toimittaja myönsi, että Ali oli vain huijari joka ei olisi tarvinnutkaan mitään turvapaikkaa Suomesta.
Pakko kai sen on olla. Toni R jo pelasikin hevonpaskabingoa ja olihan tuossa vielä se, että ovat sitten onkineet pullahalaajien taikinalla. Tuossa on niin paljon noita hevonpaskabingon yleisempiä juttuja, että pakko tuon on olla parodia.

Tuo tapailujuttu kuitenkin hämää. Ei toimittaja olisi yhden jutun vuoksi tapaillut "Alia" noin monta kertaa.

No olkoon. Huolestuttavaa tässä on se, että jollei Ali olisi lähtenyt, niin satutäti Mielikki olisi antanut ikuisen lorvimisluvan tällekin. Masentavinta on se, että meillä on 20 000 Alia vokstereina, joista 15 000 ottaa sen Mielikin leiman papereihin ja alkaa yhdistämään perheitä.
Lohjan persut

O. M. Hietamaa

Quote from: MW on 26.03.2016, 02:26:32
Mutta hei, musta tuli. Eikä tarvinnut yhtään kotoutua, olin kotona heti.

Musta sen sijaan ei, vaikka olenkin asunut Tanpereella seitsemän (7) vuotta ja nyttemmin toiset seitsemän (7) vuotta itärajan takana mutta yhä Suur-Tanpereen vaikutuspiirissä. Edelleen pidän itseäni ensisijaisesti vapaaehtoisessa maanpaossa elävänä päijäthämäläisenä, toivoen vielä näkeväni päivän jolloin saan palata kotiseudulleni triumfisaatossa, riemuitsevien kansanjoukkojen hurratessa, asettuakseni sinne lopullisesti jäljellä oleviksi elinpäivikseni, kuten Ali omalle kotiseudulleen, minkä vuoksi kunnioitankin häntä suurena esikuvanani.

far angst

Oikein hyvä juttu: kukin saa lukea sen tavallaan.  Joku vuodattaa kyyneleitä, koska Suomi on niin tyly maa. Toinen, viisaampi taas toteaa, että hyvä on, että Ali meni kotiinsa mamman käskystä, perheensä luo ja tuliselle vellille.

Toivottavasti Alilla oli kiva all-inclusive -loma suomalaisten piikkiin.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Kallan

Quote from: far angst on 26.03.2016, 04:01:07

Oikein hyvä juttu: kukin saa lukea sen tavallaan.  Joku vuodattaa kyyneleitä, koska Suomi on niin tyly maa. Toinen, viisaampi taas toteaa, että hyvä on, että Ali meni kotiinsa mamman käskystä, perheensä luo ja tuliselle vellille.

Toivottavasti Alilla oli kiva all-inclusive -loma suomalaisten piikkiin.

Herää vain kysymys että kuka se tässä vainoaja sitten loppujen lopuksi oikein oli? Vai aintoiko Alin mutsi mahtikäskyn Isiksen pojille vainon lopettamisesta?

Retorinen kysymys, tiedän. Lomallehan sitä vain tultiin ja nykyään toimittajatkaan eivät viitsi (paitsi päätoimittajan niin käskiessä) keksiä mitä kaikkia kauhuja nämä turvapaikanhakijat ovatkaan joutuneet kestämään. Mutta silti tämä turvapaikanhakusirkus jatkuu, tirehtöörinä maamme pääministeri ja klovneina Orpo, Nerg ja kumppanit. Kevään ohjelmanumerosta voi muodostoa hyvinkin mielenkiintoinen.