News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kiusaamisen tragediat vähenisivät jos lapset luottaisivat vanhempiin

Started by jore, 07.03.2016, 15:25:22

Previous topic - Next topic

Parsifal

Kyllähän se niin on, että kaikki kurinpitotoimet pitäisi kohdistaa kiusaajiin eikä kiusattuun. Eli parantumattomalle kiusaajalle potkut koulusta ja siirto sisäoppilaitokseen, jossa on oikein kunnon natsi luokanvalvojana. Sitten kun kiusaajan ego ja itsetunto on murskattu niin, ettei hän enää kykene kiusaamaan ketään, voidaan harkita hänen siirtoaan takaisin tavalliseen kouluun.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Tabula Rasa

Nykyajan kouluissa kaikki ovat yhtä syyllisiä ja aina on molemmissa vikaa. Kyllä on pekan vika kun rikkoi muhammadin rystysen nenällään. Pekka pyytää anteeksi, muhiksen uskontoon anteeksipyytely ei kuulu. Tai oikeammin, sillä ei ole mitään merkitystä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Raksa_Mies

Quote from: jore on 07.03.2016, 20:45:15
Jos olisin opettaja eikä olisi enää keinoja, niin pyytäisin kiusatun vanhemmat ja kiusatun tapaamiseen, jossa keskusteltaisiin muista "epävirallisista" keinoista. Mitä mahdollisuuksia vanhemmilla voisi olla.

Siskoni kiusaaja sai vanhemmalta veljeltäni turpaansa, hammas lähti ja hänen vanhemmat olivat meillä kiukuttelemassa. Vaativat korvausta rikki menneestä villapaidasta. Ei niille mitään maksettu. Kiusaaminen loppui siihen.

Puolustautuminen ja omien puolustaminen on aika luonnollinen toimintamalli.

Moni kiusattu tulee kiusatuksi fyysisen heikommuuden takia. Toki vaikka oma fysiikka antaisikin mahdollisuuden laittaa vastaan ujo ja hiljainen tyyppi harvemmin niin tekee. Vaikka en missään nimessä kannatakkaan väkivaltaa, niin alistuminen toisten kiusattavaksi ilman vastaanlaittamista on aina huono juttu mielestäni.

Perttu Ahonen

Jos koulukiusaamiseen olisi helppo ratkaisu olemassa, se olisi jo keksitty.  Ihminen tuppaa noin yleensä ottaen olemaan sosiaalinen olento ja laumakäyttäytymiseen liittyy valitettava hierarkia ilmiö, joka vielä korostuu kulttuurien kohtaamisessa.  Sama näkyy myöhemmin työelämässä ja muissa sosiaalisissa konteksteissa.



Noin muuten olen sitä mieltä, että peruskoulu on uudistettava.


Oma ajatukseni koulukiusaamisen vähentämiseen ja sitä kautta yleisenkin sivistyksen lisäämiseen olisi filosofian ja yhteisökasvatuksen saaminen oppiaineeksi jo 5 luokalta alkaen.  Tässä uudessa oppiaineessa keskityttäisiin älylliseen ajatteluun ja ihmisten huomioimiseen yksilöinä.
Eli kun nykyään yksilön "arvo" mitataan yksilön suhteessa yhteisöön = vahvistaako yksilö yhteisöä, vai onko yksilö yhteisöin heikoin lenkki vai jotain siltä väliltä. Tästä mallista pitäisi päästä eroon ja arvioida yhteisö sen mukaan, kuinka se huomioi eri yksilöt yhteisön tärkeinä osina.  Eli, kun nyt yksilön "arvon" määrittää yksilön suhde yhteisöön, niin käännettäisiin asetelma toisin päin, eli yhteisön arvon määrittäisi se, kuinka yhteisö huomio suhteensa yksilöihin.

Noin muutoinkin nykyinen koulumaailma ei vastaa jälkiteollista modernia yhteiskuntaa.  Nykyinen koulumalli on ajalta, jolloin peruskoulu valmisti lapsia teolliseen - suorittavaan yhteiskuntaan.  Se aika on ohi, on ollut jo pitkän aikaa. Teollinen ja suorittava teollisuus on ulkoistettu halpatuotantomaihin. 

Suomen koulumaailman ja hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus perustuu mielestäni enemmän luovuuden, tieteiden ja innovaatioiden kehittämiseen.  Ja koska näin on, pitäisi peruskoulunkin valmistaa oppilaita luovuuteen, soveltamiseen, tieteisiin, kokeilemiseen, sosiaalisuuteen ja yrittämiseen. 

Raksa_Mies

Quote from: Perttu Ahonen on 07.03.2016, 21:55:14
Jos koulukiusaamiseen olisi helppo ratkaisu olemassa, se olisi jo keksitty.  Ihminen tuppaa noin yleensä ottaen olemaan sosiaalinen olento ja laumakäyttäytymiseen liittyy valitettava hierarkia ilmiö, joka vielä korostuu kulttuurien kohtaamisessa.  Sama näkyy myöhemmin työelämässä ja muissa sosiaalisissa konteksteissa.



Noin muuten olen sitä mieltä, että peruskoulu on uudistettava.


Oma ajatukseni koulukiusaamisen vähentämiseen ja sitä kautta yleisenkin sivistyksen lisäämiseen olisi filosofian ja yhteisökasvatuksen saaminen oppiaineeksi jo 5 luokalta alkaen.  Tässä uudessa oppiaineessa keskityttäisiin älylliseen ajatteluun ja ihmisten huomioimiseen yksilöinä.
Eli kun nykyään yksilön "arvo" mitataan yksilön suhteessa yhteisöön = vahvistaako yksilö yhteisöä, vai onko yksilö yhteisöin heikoin lenkki vai jotain siltä väliltä. Tästä mallista pitäisi päästä eroon ja arvioida yhteisö sen mukaan, kuinka se huomioi eri yksilöt yhteisön tärkeinä osina.  Eli, kun nyt yksilön "arvon" määrittää yksilön suhde yhteisöön, niin käännettäisiin asetelma toisin päin, eli yhteisön arvon määrittäisi se, kuinka yhteisö huomio suhteensa yksilöihin.

Noin muutoinkin nykyinen koulumaailma ei vastaa jälkiteollista modernia yhteiskuntaa.  Nykyinen koulumalli on ajalta, jolloin peruskoulu valmisti lapsia teolliseen - suorittavaan yhteiskuntaan.  Se aika on ohi, on ollut jo pitkän aikaa. Teollinen ja suorittava teollisuus on ulkoistettu halpatuotantomaihin. 

Suomen koulumaailman ja hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus perustuu mielestäni enemmän luovuuden, tieteiden ja innovaatioiden kehittämiseen.  Ja koska näin on, pitäisi peruskoulunkin valmistaa oppilaita luovuuteen, soveltamiseen, tieteisiin, kokeilemiseen, sosiaalisuuteen ja yrittämiseen.

Itse en usko oppiaineisiin kiusaamisen vähentämisessä vaan heittäisin palloa vanhemmille, joiden pitäisi kasvattaa lapsistaan vähemmän ääliöitä.

Jalopeura

Koulukiusaaminen ja varsinkin uhrin heikko asema, on yksi vallalla olevan sosialistisen ihmiskuvan oireista. Siihen pätee sama mitä joku osuvasti sanoi (esitettynä omin sanoin, ei tarkka lainaus) Syyriaan visioitua pakolaiskaupunkia koskevassa ketjussa: liian tiukat raamit jolla ihmisoikeudet käsitetään länsimaissa johtaa aseettomuuteen puolustaa juurikin niitä ihmisoikeuksia. Yhteiskunta vaalii niin tiukasti väärintekijän ihmisoikeuksia, että sen takia uhrin ihmisoikeudet jäävät usein kokonaan toteutumatta.

Koululla ei ole usein sen enempää tahtoa kuin voimaa puuttua kiusaamiseen millään oikeasti toimivalla tavalla. Kiusaaja voidaan ottaa puhutteluun tai järjestää jonkinlainen sovittelutilaisuus, mikä on jo itsessään uhrin kannalta nöyryyttävä. Jos oppilasta kiusataan esim. lihavuuden takia, niin mitä uhri siinä sovittelee? Ok, mä koetan olla vähän vähemmän läski tästedes?

Kiusaajalle voidaan antaa jälki-istuntoa, mutta sellainen saattaa vain nostaa kiusaajan asemaa hierarkiassa. Kiusaaminen jatkuu seuraavana päivänä, eikä koululla ole kanttia tai haluakaan pistää kiusaajaa istumaan joka rikkeestä. Seuraavaksi puututaan taas joskus parin kuukauden päästä.

Tai koulu voi kutsua poliisin vetämään propagandashown, mutta lapset ovat nykyään hyvin tietoisia oikeuksistaan. He tietävät ettei sen enempää opettajat kuin poliisi voi heille yhtään mitään. He nauravat poliisille päin naamaa.

Periaatteessa koulu voi erottaa oppilaan määräajaksi, mutta kuinka yleistä se todellisuudessa on? Sikäli kun en erehdy, laki määrää että erotetun oppilaan opinnot eivät saa häiriintyä vaikka hänet erotettaisiin. Koulu joutuu siis järjestämään erotetulle oppilaalle resursseja rangaistuksen ajaksi. Korjatkaa jos olen väärässä.

Sen takia kannattaa taloudellisessa mielessä olla tekemättä mitään, sillä kun kiusatun lapsen vanhemmat siirtävät lapsensa muualle, tai vetävät hänet pois kunnallisesta opetuksesta, koulu ei joudu maksamaan.

Juurisyy tähän kaikkeen on sosialistinen ja humanistinen harhainen ihmiskuva, jonka mukaan ihminen on oletusarvoisesti hyvä, ja kaikki pahuus mitä ihminen tekee, johtuu olosuhteista. Sen takia kiusaajakin on itse ensisijaisesti aina uhri. Kiusaajalla on vähän vaikeaa, ja siksi sinun tulee nyt vain ymmärtää. Kun tähän lisätään tulevaisuudessa yhä kasvavassa määrin monikulttuurinen ulottuvuus ja vallalla olevat käsitykset "toiseudesta" ja valkoihoisuuden suomista etuoikeuksista, homma muuttuu luultavasti yhä heikompaan suuntaan.

Kiusattu saatetaan terapiaan ja hänelle määrätään mielialalääkitys, vaikka ei hän sellaista tarvitse. Ei SSRI-lääke poista juuriongelmaa, eli sitä että lasta kiusataan. Se vain turruttaa ja tekee passiiviseksi puolustamaan oikeuksiaan auttaa kestämään paremmin kiusaamista. Ole hiljaa ja syö lääkkeesi!

Minusta yhteiskunnan pitäisi ensisijaisesti turvata niiden ihmisten ihmisoikeudet, jotka eivät riko toisten ihmisoikeuksia. Kaikenlaisesta antisosiaalisesta käytöksestä pitäisi seurata rangaistus, ja jos sen rangaistuksen takia öykkärin tulevaisuus kärsii, niin tough! Elämä on. Ei ole pakko öykkäröidä. Niin makaa kuin petaa.

"The board is set, the pieces are moving. We come to it at last, the great battle of our time"

Viher-Ville

Quote from: Jalopeura on 07.03.2016, 23:42:05
Koulukiusaaminen ja varsinkin uhrin heikko asema, on yksi vallalla olevan sosialistisen ihmiskuvan oireista. Siihen pätee sama mitä joku osuvasti sanoi (esitettynä omin sanoin, ei tarkka lainaus) Syyriaan visioitua pakolaiskaupunkia koskevassa ketjussa: liian tiukat raamit jolla ihmisoikeudet käsitetään länsimaissa johtaa aseettomuuteen puolustaa juurikin niitä ihmisoikeuksia. Yhteiskunta vaalii niin tiukasti väärintekijän ihmisoikeuksia, että sen takia uhrin ihmisoikeudet jäävät usein kokonaan toteutumatta.

Koululla ei ole usein sen enempää tahtoa kuin voimaa puuttua kiusaamiseen millään oikeasti toimivalla tavalla. Kiusaaja voidaan ottaa puhutteluun tai järjestää jonkinlainen sovittelutilaisuus, mikä on jo itsessään uhrin kannalta nöyryyttävä. Jos oppilasta kiusataan esim. lihavuuden takia, niin mitä uhri siinä sovittelee? Ok, mä koetan olla vähän vähemmän läski tästedes?

Kiusaajalle voidaan antaa jälki-istuntoa, mutta sellainen saattaa vain nostaa kiusaajan asemaa hierarkiassa. Kiusaaminen jatkuu seuraavana päivänä, eikä koululla ole kanttia tai haluakaan pistää kiusaajaa istumaan joka rikkeestä. Seuraavaksi puututaan taas joskus parin kuukauden päästä

Ja höpö höpö. Luultavasti meikän kouluajoista on lyhyempi aika kuin sinun ja ei siellä kyllä melkein kukaan kiusaajista tykännyt. Noin prosentti koulun oppilaista oli juurikin noita kiusaajia, joista puhuit ja ei heitä kukaan hyvällä katsellut, mitä nyt toisilleen yläfemmoja heittelivät. Kiusattuja oli varmaan saman verran.

Vaikka nuo prosenttiluvut ovat pieniä, ei se tietenkään kiusaajien toimintaa oikeuta. Mutta en ymmärrrä millä perusteella voit keksiä "sosialistisen ihmiskuvan", josta tämä johtuisi? Tilastoihin perehtymättä veikkaan, että koulukiusaus on väkivaltarikosten tapaan vähenevä luonnonvara.


Tabula Rasa

Viherville. 2000-luvulla peruskoulun loppuun saattaneena tiedän ettei se kiusaaminen ole sieltä koulusta mihinkään hävinnyt. Jo väite että olisi vähenemään kun ei ole on kiusattujen mitätöintiä. Olen niin monen kiusatun ihmisen kanssa keskustellut etteivät ne häviä mitätöinnillä, valehtelulla tai millään muullakaan vastuun välttelyllä.

Kiusaajien hiljaisia hyväksyjiä ovat juuri ne 200 jotka eivät puutu niiden 10 perseilyyn ja kieltäytyvät olemasta missään kontaktissa kiusaajien silmätikkuihin. Eristäminen on nimenomaan julminta kiusaamista. Jos et ole kiusatun puolella olet nimenomaan häntä vastaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Viher-Ville

Quote from: Tabula Rasa on 08.03.2016, 00:21:22
Viherville. 2000-luvulla peruskoulun loppuun saattaneena tiedän ettei se kiusaaminen ole sieltä koulusta mihinkään hävinnyt. Jo väite että olisi vähenemään kun ei ole on kiusattujen mitätöintiä. Olen niin monen kiusatun ihmisen kanssa keskustellut etteivät ne häviä mitätöinnillä, valehtelulla tai millään muullakaan vastuun välttelyllä.

Kiusaajien hiljaisia hyväksyjiä ovat juuri ne 200 jotka eivät puutu niiden 10 perseilyyn ja kieltäytyvät olemasta missään kontaktissa kiusaajien silmätikkuihin. Eristäminen on nimenomaan julminta kiusaamista. Jos et ole kiusatun puolella olet nimenomaan häntä vastaan.

Kyllä minä tiedän. Tässäkin ketjussa on kuitenkin huomattu kuinka rajalliset ne keinot on yksityisellä ihmisellä nousta kiusaamista vastaan.

Olin itsekin varmaan kiusattu, mutta pärjäsin ihan sen takia, että omasin korkeahkon itsetunnon. Ja kyllä kävi todella pahasti sääliksi niitä ihmisiä, jotka kärsivät kiusaamisesta ihan oikeasti. Se ylä asteen sosiaalinen ilmapiiri vaan oli sellainen, että ei siinä paljon kukaan pystynyt vastaan pistämään.

Tabula Rasa

Kovakaan itsetunto ei auta niissä häiriöissä jotka oppimiselle aiheutettiin. Niin oppiaineissa kuin sosiaalinen ja henkinen pääoma. Kaikkien kasvua häirittiinja häiritään voimakkaasti kiusaamisella. Se että voi lyödä takaisin ei anna oppitunnille rauhaa lukea jos luokan kymmenestä kiusaajapellestä pari kolme häiritsee oppituntia jatkuvasti. Eristämisestä en edes puhu.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Jalopeura

QuoteTiivistelmä:
Bullying is characterized by an inequality of power between perpetrator and target. Findings that bullies can be highly popular have helped redefine the old conception of the maladjusted school bully into a powerful individual exerting influence on his peers from the top of the peer status hierarchy. Study I is a conceptual paper that explores the conditions under which a skillful, socially powerful bully can use the peer group as a means of aggression and suggests that low cohesion and low quality of friendships make groups easier to manipulate. School bullies' high popularity should be a major obstacle for antibullying efforts, as bullies are unlikely to cease negative actions that are rewarding, and their powerful position could discourage bystanders from interfering. Using data from the Finnish program KiVa, Study II supported the hypothesis that antibullying interventions are less effective with popular bullies in comparison to their unpopular counterparts. In order to design interventions that can address the positive link between popularity and aggression, it is necessary to determine in which contexts bullies achieve higher status. Using an American sample, Study III examined the effects of five classroom features on the social status that peers accord to aggressive children, including classroom status hierarchy, academic level and grade level, controlling for classroom mean levels of aggression and ethnic distribution. Aggressive children were more popular and better liked in fifth grade relative to fourth grade and in classrooms of higher status hierarchy. Surprisingly, the natural emergence of status hierarchies in children's peer groups has long been assumed to minimize aggression. Whether status hierarchies hinder or promote bullying is a controversial question in the peer relations' literature. Study IV aimed at clarifying this debate by testing the effects of the degree of classroom status hierarchy on bullying. Higher hierarchy was concrrently associated with bullying and predictive of higher bullying six months later. As bullies' quest for power is increasingly acknowledged, some researchers suggest teaching bullies to attain the elevated status they yearn for through prosocial acts. Study V cautions against such solutions by reviewing evidence that prosocial behaviors enacted with the intention of controlling others can be as harmful as aggression.

http://www.doria.fi/handle/10024/96575

Jos kiusaamisella ja omalla asemalla hierarkiassa ei olisi yhteyttä, eikö olisi loogista olettaa että muu yhteisö yhdessä pistäisi kiusaajat kuriin? Jos heitä on kuten esitit, noin 1 % eikä heitä katsota hyvällä, eikö heidät olisi aika helppo pitää järjestyksessä? Miksi näin ei kuitenkaan tapahdu?

Voi olla myös että me näemme kiusaamisen eri tavalla. Jos puhutaan vain selvästi häiriintyneiden tapausten suorittamasta kiusaamisesta, kiusaajista joilla selkeästi on psyykkisiä ongelmia, väitteesi voi pitää paikkansa. Se on kuitenkin vain jäävuoren huippu kaikesta kiusaamisesta kouluissa.

Se kumman kouluajoista on vähemmän aikaa ei ole relevanttia. Ihmisluonto on tänään ihan sama kuin silloinkin. Kannattaa lukea vaikka netistä kiusattujen omakohtaisia kokemuksia, kuten yhtenä esimerkkinä aikaisemmin linkittämäni blogi. Niistä saa kuvan kiusaamisen todellisuudesta uhrin kannalta.

Btw. itse olen ollut sekä kiusattu että kiusaaja. Syy miksi aloin eräässä vaiheessa kiusata itse, oli nimenomaan kohoaminen hierarkian tasolta toiselle. Aloin kuitenkin inhota itseäni, joten lopetin kiusaamisen ja putosin takaisin aikaisempaan lokerooni.


"The board is set, the pieces are moving. We come to it at last, the great battle of our time"

Viher-Ville

Quote from: Tabula Rasa on 08.03.2016, 00:36:24
Kovakaan itsetunto ei auta niissä häiriöissä jotka oppimiselle aiheutettiin. Niin oppiaineissa kuin sosiaalinen ja henkinen pääoma. Kaikkien kasvua häirittiinja häiritään voimakkaasti kiusaamisella. Se että voi lyödä takaisin ei anna oppitunnille rauhaa lukea jos luokan kymmenestä kiusaajapellestä pari kolme häiritsee oppituntia jatkuvasti. Eristämisestä en edes puhu.

Ei auta ei. Itekkin on joutunut erikseen opettelemaan pois siitä ajatuksesta, että yli kutosen menevät numerot aiheuttaa pelkkää vittuilua.

Ja en lyönyt koskaan ketään: tytöt tykkäs ja se riitti.

Tabula Rasa

Quote from: Viher-Ville on 08.03.2016, 00:53:56
Quote from: Tabula Rasa on 08.03.2016, 00:36:24
Kovakaan itsetunto ei auta niissä häiriöissä jotka oppimiselle aiheutettiin. Niin oppiaineissa kuin sosiaalinen ja henkinen pääoma. Kaikkien kasvua häirittiinja häiritään voimakkaasti kiusaamisella. Se että voi lyödä takaisin ei anna oppitunnille rauhaa lukea jos luokan kymmenestä kiusaajapellestä pari kolme häiritsee oppituntia jatkuvasti. Eristämisestä en edes puhu.

Ei auta ei. Itekkin on joutunut erikseen opettelemaan pois siitä ajatuksesta, että yli kutosen menevät numerot aiheuttaa pelkkää vittuilua.

Ja en lyönyt koskaan ketään: tytöt tykkäs ja se riitti.

Mitä ihmettä sä sitten puhut eristämisestä jos sulla on tytöt puolella? Minä puhun täydellisestä eristämisestä. Siitä kun kukaan kahdestasadasta oppilaasta ei suostu keskustelemaan kiusaajien silmätikun kanssa. Enkä ole koskaan välittänyt paskaakaan kouluarvosanoista vittuilusta. Se vain, että jos on kolme paskanjauhajaa, pari jotka viskoo kuminpaloja, kolmas joka kusee välitunnilla pulpettiin tai reppuun jne niin koita siinä sitten opiskella perkele.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Viher-Ville

Quote from: Jalopeura on 08.03.2016, 00:37:18
QuoteTiivistelmä:
Bullying is characterized by an inequality of power between perpetrator and target. Findings that bullies can be highly popular have helped redefine the old conception of the maladjusted school bully into a powerful individual exerting influence on his peers from the top of the peer status hierarchy. Study I is a conceptual paper that explores the conditions under which a skillful, socially powerful bully can use the peer group as a means of aggression and suggests that low cohesion and low quality of friendships make groups easier to manipulate. School bullies' high popularity should be a major obstacle for antibullying efforts, as bullies are unlikely to cease negative actions that are rewarding, and their powerful position could discourage bystanders from interfering. Using data from the Finnish program KiVa, Study II supported the hypothesis that antibullying interventions are less effective with popular bullies in comparison to their unpopular counterparts. In order to design interventions that can address the positive link between popularity and aggression, it is necessary to determine in which contexts bullies achieve higher status. Using an American sample, Study III examined the effects of five classroom features on the social status that peers accord to aggressive children, including classroom status hierarchy, academic level and grade level, controlling for classroom mean levels of aggression and ethnic distribution. Aggressive children were more popular and better liked in fifth grade relative to fourth grade and in classrooms of higher status hierarchy. Surprisingly, the natural emergence of status hierarchies in children's peer groups has long been assumed to minimize aggression. Whether status hierarchies hinder or promote bullying is a controversial question in the peer relations' literature. Study IV aimed at clarifying this debate by testing the effects of the degree of classroom status hierarchy on bullying. Higher hierarchy was concrrently associated with bullying and predictive of higher bullying six months later. As bullies' quest for power is increasingly acknowledged, some researchers suggest teaching bullies to attain the elevated status they yearn for through prosocial acts. Study V cautions against such solutions by reviewing evidence that prosocial behaviors enacted with the intention of controlling others can be as harmful as aggression.

http://www.doria.fi/handle/10024/96575

Jos kiusaamisella ja omalla asemalla hierarkiassa ei olisi yhteyttä, eikö olisi loogista olettaa että muu yhteisö yhdessä pistäisi kiusaajat kuriin? Jos heitä on kuten esitit, noin 1 % eikä heitä katsota hyvällä, eikö heidät olisi aika helppo pitää järjestyksessä? Miksi näin ei kuitenkaan tapahdu?

Voi olla myös että me näemme kiusaamisen eri tavalla. Jos puhutaan vain selvästi häiriintyneiden tapausten suorittamasta kiusaamisesta, kiusaajista joilla selkeästi on psyykkisiä ongelmia, väitteesi voi pitää paikkansa. Se on kuitenkin vain jäävuoren huippu kaikesta kiusaamisesta kouluissa.

Se kumman kouluajoista on vähemmän aikaa ei ole relevanttia. Ihmisluonto on tänään ihan sama kuin silloinkin. Kannattaa lukea vaikka netistä kiusattujen omakohtaisia kokemuksia, kuten yhtenä esimerkkinä aikaisemmin linkittämäni blogi. Niistä saa kuvan kiusaamisen todellisuudesta uhrin kannalta.

Btw. itse olen ollut sekä kiusattu että kiusaaja. Syy miksi aloin eräässä vaiheessa kiusata itse, oli nimenomaan kohoaminen hierarkian tasolta toiselle. Aloin kuitenkin inhota itseäni, joten lopetin kiusaamisen ja putosin takaisin aikaisempaan lokerooni.

Ymmärrän kyllä tuon kaiken, mutta vähän hämillään mietin mitähän tolle voi tehdä. Alunperin aloin kritisoimaan vain "sosialistista ihmiskuvaa" .

Btw. Meillä on ihan sama tarina.

Viher-Ville

Quote from: Tabula Rasa on 08.03.2016, 00:58:12
Quote from: Viher-Ville on 08.03.2016, 00:53:56
Quote from: Tabula Rasa on 08.03.2016, 00:36:24
Kovakaan itsetunto ei auta niissä häiriöissä jotka oppimiselle aiheutettiin. Niin oppiaineissa kuin sosiaalinen ja henkinen pääoma. Kaikkien kasvua häirittiinja häiritään voimakkaasti kiusaamisella. Se että voi lyödä takaisin ei anna oppitunnille rauhaa lukea jos luokan kymmenestä kiusaajapellestä pari kolme häiritsee oppituntia jatkuvasti. Eristämisestä en edes puhu.

Ei auta ei. Itekkin on joutunut erikseen opettelemaan pois siitä ajatuksesta, että yli kutosen menevät numerot aiheuttaa pelkkää vittuilua.

Ja en lyönyt koskaan ketään: tytöt tykkäs ja se riitti.

Mitä ihmettä sä sitten puhut eristämisestä jos sulla on tytöt puolella? Minä puhun täydellisestä eristämisestä. Siitä kun kukaan kahdestasadasta oppilaasta ei suostu keskustelemaan kiusaajien silmätikun kanssa. Enkä ole koskaan välittänyt paskaakaan kouluarvosanoista vittuilusta. Se vain, että jos on kolme paskanjauhajaa, pari jotka viskoo kuminpaloja, kolmas joka kusee välitunnilla pulpettiin tai reppuun jne niin koita siinä sitten opiskella perkele.

Sinä itse aloit puhumaan asioista yleisemmällä tasolla. Kuten jo totesin ekassa viestissä: tollanen toiminta on täysin perseestä, mutta minä en tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Meilläkin viskottiin kuminpaloja, mutta tuo pulpettiin kuseminen on vähän vierasta.

Purppura

Quote from: Vesa Heimo on 07.03.2016, 16:13:04
Quote from: UgriProPatria on 07.03.2016, 15:43:04
Vakava koulukiusaaminen on lapseen kohdistuva vakava, etenkin henkinen rikos, josta tulisi tulla merkintä rikosrekisteriin. Myöskin opettajista, sekä rehtorista, jos he sallivat alaisuudessaan ja vastuullaan olevan lapsen hyvinvoinnin joutua rikoksen kohteeksi.


Mitä keinoja opettajalla on kiusaamiseen puuttua jos kiusaaja(t) ovat oikeasti sellaisia että puhe, yhteydenotto kotiin ja jälki-istunto ei auta? Rikosoikeudellinen vastuu taas alkaa vasta 15v.

Täällä taitaa muutama opettaja pyöriä, niin kiinnostaisi tietää. Itse olen ymmärtänyt että konstit on aikalailla tuossa.

Ilmoittaa kiusatun lapsen vanhemmille, jos heidän lastaan koskeva kiusaaminen rikkoo Suomen lakia. Se että kiusaava lapsi ei ole 15-vuotta täyttänyt ei poista vanhempien ja koulun vastuuta. Siinä vaiheessa sitten jos lakia on rikottu aletaan selvittää miksi lapsi käyttäytyy näin, onko koulun puolelta tapahtunut laiminlyönti ja mitkä ovat ne toimenpiteet jolla tämä saadaan loppumaan.

Suoraan Poliisin sivuilta:''Kiusaamista ei saa hyväksyä. Voit kysyä neuvoa myös poliisilta.''

Tällä hetkellä on menossa useampi case, joissa on työnalla myös se ovatko opettajat ja koulujen henkilökunnat toimineet oikein ja riittävästi pahoinpitelyn estämiseksi.



Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

kriittinen_ajattelija

#46
QuoteMitä keinoja opettajalla on kiusaamiseen puuttua jos kiusaaja(t) ovat oikeasti sellaisia että puhe, yhteydenotto kotiin ja jälki-istunto ei auta? Rikosoikeudellinen vastuu taas alkaa vasta 15v.
Opettajat on enemmän huolissaan siitä, että he eivät itse joudu kiusaamisen kohteeksi, ei heitä kiinnosta jos oppilaat kiusaa toisiaan. Itse ainakin peruskoulussa ala ja ylä-asteella havaitsin kiusaamista, jopa erittäin näkyvää sellaista ihan opettajien silmien edessä ja välillä jopa opettajiin itseensä kohdistuvaa - eli oppilaat kirjaimellisesti kiusasi opettajaa. Tietenkin on sellaisia opettajia joilla on karismaa pitää luokka kuin luokka kurissa, mutta nähdäkseni jopa puolet opettajista on epäpäteviä tässä suhteessa. Ja nyt kun tulee maahanmuuttajia niin tilanne luonnollisesti riistäytyy käsistä vielä enemmän tässä suhteessa. Tässä esim. videokuvaa ruotsalaisesta koulusta, kuten voi havaita niin opettaja on lähinnä kiinnostunut omasta selviytymisestä, tuon kaltainen anarkia luokassa saattaa olla todellinen helvetti joillekkin oppilaille päivästä toiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=S4HIEy-OIcQ
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Vesa Heimo

 ^^

Purppura ja kriittinen_ajattelija eivät kumpikaan vastanneet kysymykseen vaikka minua lainasivatkin. Eli jos nämä jälki-istunnot ja yhteydenotot kotiin eivät auta, niin mitä opettaja voi tehdä? Entä jos poliisi puhuttaa kiusaajan, ja ei auta? Eli mitä keinoja silloin on? Keino ei ole se että koulun pitää taata.. vaan ihan konkreettisesti, miten se loppuu sillä keinovalikoimalla mitä opettajalla on lain mukaan käytössä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Purppura

Quote from: Vesa Heimo on 14.03.2016, 07:31:03
^^

Purppura ja kriittinen_ajattelija eivät kumpikaan vastanneet kysymykseen vaikka minua lainasivatkin. Eli jos nämä jälki-istunnot ja yhteydenotot kotiin eivät auta, niin mitä opettaja voi tehdä? Entä jos poliisi puhuttaa kiusaajan, ja ei auta? Eli mitä keinoja silloin on? Keino ei ole se että koulun pitää taata.. vaan ihan konkreettisesti, miten se loppuu sillä keinovalikoimalla mitä opettajalla on lain mukaan käytössä.

No se poliisinpuhutteluhan ei jää siihen, jos kyse on rikoksen rajan ylittävästä kiusaamisesta. Sitten lähtevät pyörimään esim. sossun pyörät kun aletaan tarkastella miksi lapsi kiusaa. Lasten psykiatria etc. vain muutamia toimenpiteitä ja tahoja mainitakseni.
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.


Mursu

Quote from: UgriProPatria on 07.03.2016, 16:21:21
Rikoslakia tulee muuttaa. Myös alaikäinen, tai vaihtoehtoisesti hänet synnyttäneet ja kasvattaneet vanhempansa on saatettava vastuuseen. Korvauksia uhrille.

Wibelius on eri mieltä.

Vesa Heimo

Quote from: Purppura on 14.03.2016, 17:36:11

No se poliisinpuhutteluhan ei jää siihen, jos kyse on rikoksen rajan ylittävästä kiusaamisesta. Sitten lähtevät pyörimään esim. sossun pyörät kun aletaan tarkastella miksi lapsi kiusaa. Lasten psykiatria etc. vain muutamia toimenpiteitä ja tahoja mainitakseni.

Niin lähtee, mutta tässä olikin kyse siitä (mihin kaipasin jonkun opettajan kommenttia) että mitä opettaja voi tehdä jos nuo toimenpiteet ei auta? Kun monesti näissä keskusteluissa näkee sitä että "opettaja ei tee mitään".

Aleksinkin jutuista käytännössä kaikki ovat sellaisia joita nykyinen lainsäädäntö ei salli eikä kunnilla ole lähimainkaan resursseja.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Purppura

Quote from: Vesa Heimo on 14.03.2016, 18:48:55
Quote from: Purppura on 14.03.2016, 17:36:11

No se poliisinpuhutteluhan ei jää siihen, jos kyse on rikoksen rajan ylittävästä kiusaamisesta. Sitten lähtevät pyörimään esim. sossun pyörät kun aletaan tarkastella miksi lapsi kiusaa. Lasten psykiatria etc. vain muutamia toimenpiteitä ja tahoja mainitakseni.

Niin lähtee, mutta tässä olikin kyse siitä (mihin kaipasin jonkun opettajan kommenttia) että mitä opettaja voi tehdä jos nuo toimenpiteet ei auta? Kun monesti näissä keskusteluissa näkee sitä että "opettaja ei tee mitään".

Mikäli olen oikein ymmärtänyt opettajein katsotaan laistavan tästä ilmoitusvelvollisuudesta joka tuli viime vuonna voimaan:
http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/opeku/opetus_lakiasiat/opeku-lakiasia/Sivut/Lastensuojelulain-mukainen-ilmoitusvelvollisuus-poliisille-1.4.2015-alkaen.aspx

Huomaa, ettei ilmoitusvelvollisuus koske vain aikuisia. Yhtälailla esimerkiksi alaikäinen voi tarjota alaikäiselle huumeita, löydä tai muutoin vahingoittaa.

Täältä löytyikin yksi esimerkki koulusta joka hoitaa asian kuten tulisi: http://www.mantyharju.fi/palvelut/372-turvallinen-opiskeluympaeristoe
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

Vesa Heimo

Quote from: Purppura on 14.03.2016, 19:13:04
Mikäli olen oikein ymmärtänyt opettajein katsotaan laistavan tästä ilmoitusvelvollisuudesta joka tuli viime vuonna voimaan:
http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/opeku/opetus_lakiasiat/opeku-lakiasia/Sivut/Lastensuojelulain-mukainen-ilmoitusvelvollisuus-poliisille-1.4.2015-alkaen.aspx

Huomaa, ettei ilmoitusvelvollisuus koske vain aikuisia. Yhtälailla esimerkiksi alaikäinen voi tarjota alaikäiselle huumeita, löydä tai muutoin vahingoittaa.

Täältä löytyikin yksi esimerkki koulusta joka hoitaa asian kuten tulisi: http://www.mantyharju.fi/palvelut/372-turvallinen-opiskeluympaeristoe

No, mitä luulet että käytännössä tapahtuu jos viesti on mennyt vanhemmille, kuraattorille, rehtorille ja sossuille? Kiusaaja jatkaa koulua normaalisti, ja siihen ei opettaja (eikä rehtorikaan) voi muuta kun jatkaa viesteilyä. Lisäksi tuo ilmoitusvelvollisuus ei taida kattaa henkistä kiusaamista, vaan todellisia pahoinpitelyitä.

Tuo mäntyharjun koulun teksti taitaa olla ihan perustoimintamalli joka lienee suurimmassa osassa kouluja käytössä joinekin muutoksineen. Tuollakin on muuten heti se parjattu KiVa- koulu ensimmäisenä toimintaohjeena.

Minä näen tilanteen sellaisena että tuolla on todella iso joukko pieniä lapsia joiden tunne-elämän taidot ovat aika pahasti vinksallaan, isompia murrosikäisiä joilla on sama vika mutta ovat oppineet ilkeämmiksi ja ovelammiksi, sekä kotona toistuvasti laiminlyötyjä ja pahoinpideltyjä lapsia joista sossuilmoituksia on tehty satamäärin ja oireilevat sitten milloin minkäkinlaisilla raivokohtauksilla.

Neurologisten tapausten kanssa tosiaan ei oikein mitään voi muutakuin yrittää saada kuntoutukseen. Osa varmaan pääseekin, mutta niistäkin vain ne pahimmat tapaukset. Noin niinkuin käytännön elämässä. Sivullisesta saattaa sekin näyttää hyysäämiseltä, mutta lapsissa on sellaisia joilla tunne-elämän puolella on vipu väärässä asennossa ihan syntymälahjana vaikka kuinka koti yrittää kasvattaa.

Tuttu poliisi sanoi että heillä on 10-14 vuotiaissa (ei rikosoikeudellista vastuuta) keskikokoisessa kaupungissa kymmeniä tapauksia jotka nauravat poliisille päin naamaa mutta ovat laitospaikkojen puutteessa aivan tavallisessa peruskoulussa kun ihan törkeimpiä tekoja eivät kuitenkaan ole tehneet, ja sitten revitään otsikot "ylimääräisestä kalapuikosta" kun tämä vanha poliisin asiakas on taas pistänyt riehuen.

Netti on sitten taas hauska väline, siellä kun voi kirjoitella kaikenlaista kivaa ihan koulun ulkopuolella ja sitten naureskella koulussa tälle vapaa-ajan kiusatulle. Kun feikkiprofiililla vielä kiusataan, niin tekijän selvittely faktatasolle asti on todella hidasta. Varsinkin tytöt ovat äärimmäisen taitavia keksimään kaikkea kivaa toisista tytöistä tai nörtimmistä pojista.

Tässäkin on mukana se alle 15 kortti, eikä se 15 mikään maaginen ole, koska kaikki eivät sittenkään piittaa. Jos on täysin rajaton niin ei se sakkokaan tunnu missään- eihän sitä tarvitse maksaa. Kuukausi "osastolla" ja suunta takaisin peruskouluun jatkamaan entisellä linjalla.


" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

VeePee

Quote from: Purppura on 14.03.2016, 19:13:04
Mikäli olen oikein ymmärtänyt opettajein katsotaan laistavan tästä ilmoitusvelvollisuudesta joka tuli viime vuonna voimaan:
http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/opeku/opetus_lakiasiat/opeku-lakiasia/Sivut/Lastensuojelulain-mukainen-ilmoitusvelvollisuus-poliisille-1.4.2015-alkaen.aspx

Huomaa, ettei ilmoitusvelvollisuus koske vain aikuisia. Yhtälailla esimerkiksi alaikäinen voi tarjota alaikäiselle huumeita, löydä tai muutoin vahingoittaa.

Täältä löytyikin yksi esimerkki koulusta joka hoitaa asian kuten tulisi: http://www.mantyharju.fi/palvelut/372-turvallinen-opiskeluympaeristoe

Hienoja linkkejä olet laittanut siitä, miten asiat Utopiassa hoidetaan. Ei taida sinulla kuitenkaan olla paljoa kokemusta siitä miten asiat ihan käytännössä hoituu.

Tuo Mäntyharjun koulun kiusaamiseen puuttumisen kuvaus löytyy samansisältöisenä lähes jokaisesta koulusta, mutta silti kaikissa kouluissa esiintyy kiusaamista.

Sosiaaliviranomaisia kiusaamiset alkaa kiinnostaa siinä vaiheessa kun se on äärimmäisen väkivaltaista ja johtaa uhrin sairaalakäynteihin. Normi turpaanvedot ja muu pitkäaikainenkin kiusaaminen johtaa käytännössä vain ilmoitukseen kiusaajan vanhemmille, jotka monesti eivät välitä asiaan reagoida millään tavalla.

Itse olin pari vuotta lasteni koulun johtokunnassa (ennen kuin Vantaan kaupunki karsi nämä kiusalliset oppilaiden vanhempien vaikuttamiskanavat pois kyselemästä ja vaatimasta oppilaiden etua) ja olin kahdesti päättämässä väkivaltaisen oppilaan erottamisesta määräajaksi. Pitkään jatkuneesta kiusaamisesta ja väkivallasta oppilaalle oli siis tosiasiallisena seurauksena kahden viikon ylimääräinen loma koulusta. Pääkiusaajien tukijoukot eivät koskaan saa mitään seuraamuksia toiminnastaan.

Utopia ja reaalimaailma ovat kaukana toisistaan.

Purppura

Quote from: VeePee on 15.03.2016, 08:54:02
Quote from: Purppura on 14.03.2016, 19:13:04
Mikäli olen oikein ymmärtänyt opettajein katsotaan laistavan tästä ilmoitusvelvollisuudesta joka tuli viime vuonna voimaan:
http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/opeku/opetus_lakiasiat/opeku-lakiasia/Sivut/Lastensuojelulain-mukainen-ilmoitusvelvollisuus-poliisille-1.4.2015-alkaen.aspx

Huomaa, ettei ilmoitusvelvollisuus koske vain aikuisia. Yhtälailla esimerkiksi alaikäinen voi tarjota alaikäiselle huumeita, löydä tai muutoin vahingoittaa.

Täältä löytyikin yksi esimerkki koulusta joka hoitaa asian kuten tulisi: http://www.mantyharju.fi/palvelut/372-turvallinen-opiskeluympaeristoe

Hienoja linkkejä olet laittanut siitä, miten asiat Utopiassa hoidetaan. Ei taida sinulla kuitenkaan olla paljoa kokemusta siitä miten asiat ihan käytännössä hoituu.

Tuo Mäntyharjun koulun kiusaamiseen puuttumisen kuvaus löytyy samansisältöisenä lähes jokaisesta koulusta, mutta silti kaikissa kouluissa esiintyy kiusaamista.

Sosiaaliviranomaisia kiusaamiset alkaa kiinnostaa siinä vaiheessa kun se on äärimmäisen väkivaltaista ja johtaa uhrin sairaalakäynteihin. Normi turpaanvedot ja muu pitkäaikainenkin kiusaaminen johtaa käytännössä vain ilmoitukseen kiusaajan vanhemmille, jotka monesti eivät välitä asiaan reagoida millään tavalla.

Itse olin pari vuotta lasteni koulun johtokunnassa (ennen kuin Vantaan kaupunki karsi nämä kiusalliset oppilaiden vanhempien vaikuttamiskanavat pois kyselemästä ja vaatimasta oppilaiden etua) ja olin kahdesti päättämässä väkivaltaisen oppilaan erottamisesta määräajaksi. Pitkään jatkuneesta kiusaamisesta ja väkivallasta oppilaalle oli siis tosiasiallisena seurauksena kahden viikon ylimääräinen loma koulusta. Pääkiusaajien tukijoukot eivät koskaan saa mitään seuraamuksia toiminnastaan.

Utopia ja reaalimaailma ovat kaukana toisistaan.

Noo, tiedän kokemuksesta noin parissa tusinassa tapauksessa, että siinä vaiheessa kun poliisiin otetaan yhteyttä mahdottomasta tulee mahdollista. Kiusaaminen loppuu joidenkin lasten kohdalla kuin seinään. Toisinaan tarvitaan myös asianajajaa. Määrittele ''normi turpaanveto'', yleensä kun se on  oikeus case, jossa uhrilla on oikeus korvauksiin.''Alle 15-vuotiaat nuoret eivät ole teoistaan rikosoikeudellisessa vastuussa, eikä heidän tekemiään rikoksia käsitellä rikosoikeudenkäynnissä. Tästä huolimatta alle 15-vuotiaat ovat korvausvelvollisia aiheuttamistaan vahingoista. ''http://www.sovittelutoiminta.fi/index.phtml?s=36

Utopia on ongelma, lasten vanhempien pitäisi viedä asioita voimakkaammin eteenpäin. Aivan liian harvat ovat valmiit palkkaamaan asianajan tarvittaessa. 

Tässä tulikin vielä juuri sopivasti '' siitä normi turpaanvedota näkemystä'':http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032521323962_uu.shtml ''- Jos pesäpallomailalla lyödään koulussa - onko se koulukiusaamista? Jos välitunnilla saa turpiinsa - onko se koulukiusaamista? EI OLE!''   Jutusta voi tarkemmin kysellä mitä ne ovat.

Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.