News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kiusaamisen tragediat vähenisivät jos lapset luottaisivat vanhempiin

Started by jore, 07.03.2016, 15:25:22

Previous topic - Next topic

jore

Pelko on se joka asettaa luottamuksen koville. Älkää luottako liikaa kouluun ja poliisiin, jos on lapsenne kärsimyksistä kysymys. Silloin on kysymys merkittävästä ja vakavasta asiasta. Viranomaiset ja koulu eivät aina kanna vastuutaan, josta on kohtalokkaita seurauksia.

On inhimillistä, että kouluun ja poliisiin luotetaan. Juuri heidän pitäisi toimia ja heillä on vastuu turvallisuudesta. Tärkein asia on sen luottamuksen rakentaminen, jossa lapsi kertoo vanhemmille jos kiusataan ja voi luottaa siihen, että vahemmat todella lopettavat kiusaamisen tarvittaessa kovin ottein. Jos koulu ja poliisi eivät kykene vakuttavalla tavalla osoittamaan millä keinoilla puuttuvat asiaan, asiaan on vanhempien puututtava.

Isän on tärkeää rohkaista lasta kertomaan, lupaamalla vakuuttavasti, että kiusaaminen loppuu. Sen saa loppumaan. On katkaistava se "uskomus" toimimalla, jossa kiusaaja ja kiusattu ajattelevat, ettei vanhempien turva ulotu pitkälle. Pelotellaan etteivät vanhemmat ole aina auttamassa. Kiusaajan pitää kokea se tosiasia, jossa joutuu ja nopeasti kasvotusten kiusatun vanhemman kanssa, ja jos ei lopu niin kovemmat keinot käyttöön. Kysymys on pohjimmiltaan kiusaajan "primitiivisestä" toiminnasta.

Miten itse toimisin? Minä olen kertonut lapselleni jos häntä kiusattaisiin, niin tulisin kouluun kertomaan kiusaajalle odottavani koulun jälkeen koulumatkan varrella ja selvitetään asia ja ei voi välttyä kohtaamasta minua, jos kiusaa. Tarvittaessa puutun kovin ottein, ensin katsotaan voidaanko asia kevyemmin hoitaa. Kiusaaja menettää silloin sen valtin, joka hänellä on, kun kiusattu on lannistettu pelottelemalla. Kiusaaja joutuukin samanlaiseen tilanteeseen itse jossa kiusattu on, eli tietää lähtiessään koulusta kuka odottelee jos ei lopeta lopeta kiusaamista.

Tässä tullaan moraaliseen kysymykseen kuinka pitkälle voi lapsen suojelemisessa mennä. Tarvittaessa olisin valmis kantamaan rangaistusvastuun, jos tilanne olisi vakava. Suoremmin todettuna, on siis sellaisia lapsia, jotka eivät kurittamatta ota uskoakseen. Kurittaminen on rangaistava teko sinänsä.

Lapsuudessani me lapset olimme erilaisissa "rooleissa" kiusaajina, kiusattuina ja puolustajina. Puolustin, olin kiusattu ja kiusasin ja sain turpaani. Ei niistä suuria traumoja jäänyt, se oli sen ajan lasten "primitiivisempää" maailmaa.

IL: "Tomi, 13, menehtyi törmäyksessä auton kanssa, kun koulukiusaajat olivat irrottaneet jarruvaijerit hänen pyörästään."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015030419292533_uu.shtml

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/213221-kiusaamisen-tragediat-vahenisivat-jos-lapset-luottaisivat-vanhempiin

Raksa_Mies

Kiusatun ase´ma on aina huono; puututtiinpa kiusaamiseen tai ei. Pahimmat koulun räkänokat oikeastaan saavat lisää intoa siitä, että kiusaamisesta ilmoitetaan. Kiva-koulu projekti yms vastaavat on lähinnä hymistelyä ja suurelta osin ei toimi.

UgriProPatria

Vakava koulukiusaaminen on lapseen kohdistuva vakava, etenkin henkinen rikos, josta tulisi tulla merkintä rikosrekisteriin. Myöskin opettajista, sekä rehtorista, jos he sallivat alaisuudessaan ja vastuullaan olevan lapsen hyvinvoinnin joutua rikoksen kohteeksi.

Rikosilmoituksia vaan kehiin ja kiusaaja poliisikuulusteluun, vaikka olisi alaikäinen. Tästä kuulustelusta ja rikollisesta teosta tulee jättää jälki jonkinlaiseen rikosrekisteriin. On työpaikkoja, luottamustehtäviä, joihin ei oteta henkilöitä, joilla on rikosrekisteritausta ja ainakin aiemmin rikosrekisterin omanneella ei ollut mahdollisuuksia kohota armeijassa, eli Suomen Puolustusvoimissa kovinkaan korkealle.

Kiusaajasta tulee luuseri.

Raksa_Mies

Quote from: UgriProPatria on 07.03.2016, 15:43:04
Vakava koulukiusaaminen on lapseen kohdistuva vakava, etenkin henkinen rikos, josta tulisi tulla merkintä rikosrekisteriin. Myöskin opettajista, sekä rehtorista, jos he sallivat alaisuudessaan ja vastuullaan olevan lapsen hyvinvoinnin joutua rikoksen kohteeksi.

Rikosilmoituksia vaan kehiin ja kiusaaja poliisikuulusteluun, vaikka olisi alaikäinen. Tästä kuulustelusta ja rikollisesta teosta tulee jättää jälki jonkinlaiseen rikosrekisteriin. On työpaikkoja, luottamustehtäviä, joihin ei oteta henkilöitä, joilla on rikosrekisteritausta ja ainakin aiemmin rikosrekisterin omanneella ei ollut mahdollisuuksia kohota armeijassa, eli Suomen Puolustusvoimissa kovinkaan korkealle.

Kiusaajasta tulee luuseri.

Nythän kuvio menee niin, että tilanne äityy niin pahaksi, että kiusattu vaihtaa koulua. Ikäänkuin kiusattu olisi mitenkään syyllinen. Kiusattu saa helposti kiusatun leiman ja kiusaaminen jatkuu seuraavassakin koulussa.

Vesa Heimo

Quote from: UgriProPatria on 07.03.2016, 15:43:04

Mitä keinoja opettajalla on kiusaamiseen puuttua jos kiusaaja(t) ovat oikeasti sellaisia että puhe, yhteydenotto kotiin ja jälki-istunto ei auta? Rikosoikeudellinen vastuu taas alkaa vasta 15v.

Täällä taitaa muutama opettaja pyöriä, niin kiinnostaisi tietää. Itse olen ymmärtänyt että konstit on aikalailla tuossa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

UgriProPatria

Rikoslakia tulee muuttaa. Myös alaikäinen, tai vaihtoehtoisesti hänet synnyttäneet ja kasvattaneet vanhempansa on saatettava vastuuseen. Korvauksia uhrille.

Joutuuhan koiranomistajakin rikosoikeudelliseen vastuuseen kasvatuksensa tuloksista. Lapset syyllistyvät taatusti lukuisampiin nk. harkittuihin rikoksiin kuin koirat.

Tapza

Hyvä alku olisi pudottaa rikosoikeudellisen vastuun ikäraja esimerkiksi kymmeneen. 15v on lapsellinen jäänne jostain Impiwaaran ajoista kun sana tehosi ja vanhempia kunnioitettiin tai itkettiin persus punaisena ja kunnioitettiin.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

VeePee

QuoteMiten itse toimisin? Minä olen kertonut lapselleni jos häntä kiusattaisiin, niin tulisin kouluun kertomaan kiusaajalle odottavani koulun jälkeen koulumatkan varrella ja selvitetään asia ja ei voi välttyä kohtaamasta minua, jos kiusaa. Tarvittaessa puutun kovin ottein, ensin katsotaan voidaanko asia kevyemmin hoitaa. Kiusaaja menettää silloin sen valtin, joka hänellä on, kun kiusattu on lannistettu pelottelemalla. Kiusaaja joutuukin samanlaiseen tilanteeseen itse jossa kiusattu on, eli tietää lähtiessään koulusta kuka odottelee jos ei lopeta lopeta kiusaamista.

Näitä olen itsekin ennakoivasti miettinyt mahdollisia omien lasten kiusatuksi joutumisia varten. En tiedä miten toimia nykyisessä etnohelvetissä. Ootteleppa koulun jälkeen "monikulttuurista" kiusaajaa, joka yläkoulussa ollessaan on parikymppinen valmistavan luokan "oppilas" ja liikkuu aina vähintään kymmenen väkivaltaisen lajitoverinsa kanssa. Isät, veljet, serkut, kaverit ja muu laumayhteisö on vain tekstiviestin päässä. Siinä on tällainen normi heteromies aika heikoilla piipittäessään uhkauksia hyeenalauman piirittämänä kännykkäjihadin kutsuessa lisää tukijoukkoja paikalle.

UgriProPatria

Rikoksien kohdalla vain uhrille kuuluu myötätunto.
Tekijälle ei mitään.

VeePee

Quote from: Tapza on 07.03.2016, 16:41:45
Hyvä alku olisi pudottaa rikosoikeudellisen vastuun ikäraja esimerkiksi kymmeneen. 15v on lapsellinen jäänne jostain Impiwaaran ajoista kun sana tehosi ja vanhempia kunnioitettiin tai itkettiin persus punaisena ja kunnioitettiin.

Itse puolestani vastuuttaisin vanhemmat kaikista alaikäisten lastensa törttöilyistä. Vastuu pitäisi olla niin rikosoikeudellinen kuin taloudellinenkin. Luonnollisesti vastuuta seuraisi myös valtuudet lasten kasvattamiseen. Enkä tarkoita tällä pieksämistä tai muutakaan lasten pahoinpitelyä.

Lapsi pahoinpitelee -> vanhemmille tuomio.

Minä olen vastuussa lapsistani ja jos minun laiminlyöntieni johdosta lapsi rötöstelee on vika minun ja vain yksin minun.

Tapza

Minusta on myös absurdia että joissain tapauksissa koulukiusaus on "ratkaistu" siirtämällä kiusattu johonkin toiseen kouluun. Kun on muutenkin vaikeaa niin heitetään sitten ihan uuteen ympäristöön missä saa taas lähteä nollasta lasten ja nuorten julmassa hierarkkiassa ilman kenties ainuttakaan tuttua kaveria.

Kiusaaja pitäisi aina siirtää jonnekin oikein ikävään mestaan missä on mahdollisesti vielä ikävämpiä kiusaajia. Kyllä, tässä on sekä rangaistus- ja kostomentaliteettia. Uskon että paatuneimmat kiusaajat ymmärtävät tapojensa vääryyden ainoastaan kokemalla itse saman kantapään kautta, ja jos eivät opi sittenkään niin ovat ansainneet kurjan olonsa.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

Tapza

Quote from: VeePee on 07.03.2016, 16:47:08
Itse puolestani vastuuttaisin vanhemmat kaikista alaikäisten lastensa törttöilyistä. Vastuu pitäisi olla niin rikosoikeudellinen kuin taloudellinenkin. Luonnollisesti vastuuta seuraisi myös valtuudet lasten kasvattamiseen. Enkä tarkoita tällä pieksämistä tai muutakaan lasten pahoinpitelyä.

Lapsi pahoinpitelee -> vanhemmille tuomio.

Minä olen vastuussa lapsistani ja jos minun laiminlyöntieni johdosta lapsi rötöstelee on vika minun ja vain yksin minun.

Miten se lapsi oppii mitään jos sille ei tule mitään seuraamuksia kun ei vanhemmatkaan saa sanoa kuin soo-soo.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

kriittinen_ajattelija

Kiusaaminen on aika moniulotteinen asia ja johtuen kaupungistumisesta ja monikulttuurisuudesta ---> sitä on yhä vaikeampi ratkaista, koska ei ole ns. enää kyläyhteisön henkeä - vai miten tämän videon kiusaaminen voitaisiin saada loppumaan, kun kiusaajat huorittelee kiusatun vanhempiakin: https://www.youtube.com/watch?v=bFfDXwJ7910

Toisekseen vaikka näennäinen kiusaaminen saataisiin loppumaan, niin kyseessä on usein henkilökemioitten ristiriidat taustalla, eli vaikka kiusattua ei enää potkittaisi mahaan niin luultavasti hänen hiljainen syrjiminen jatkuisi: ei kutsuttaisi synttäreille, ei oltaisi ystävällisiä, ei otettaisi leikkeihin mukaan jne.. tämäkin tulee olemaan erittäin traumatisoivaa.

Itse henkilökohtaisesti näkisin, että usein olisi parasta, että kiusatun vanhemmat vetäisi lapsensa pois koulusta ja kotikouluttaisi lapsensa ja sitten veisi lapsia esim. harrastuksiin mitä kautta hän sitten saisi myös kavereita. Suomessa kotikoulutus on aika friikki juttu, mutta USA:ssa kohtuu yleistä, siellä miljoonat kotikouluttaa lapsensa hyvin tuloksin, riippumatta siitä onko he alttiita kiusaamiselle vai ei. Ja muutenkin olisi hyvä, että kouluja voisi vaihtaa helposti ja olisi erilaisia vaihtoehtoja enemmän, esim. Steiner kouluja jne..

Kuten USA:n presidenttiehdokas Ben Carson sen on sanonut:

QuoteIn February 2015, at the annual Conservative Political Action Conference, Carson said: "I've found that homeschoolers do the best, private schoolers next best, charter schoolers next best, and public schoolers worst." On that basis, he advocated school choice.[120]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Carson#Economic_issues
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Muuttohaukka

Quote from: Vesa Heimo on 07.03.2016, 16:13:04

Mitä keinoja opettajalla on kiusaamiseen puuttua jos kiusaaja(t) ovat oikeasti sellaisia että puhe, yhteydenotto kotiin ja jälki-istunto ei auta? Rikosoikeudellinen vastuu taas alkaa vasta 15v.

Keinot ovat vähissä. Väliaikainen erottaminen voi olla yksi mhdollisuus mutta se kiusaaminen nykymallissa on niin piilossa, ettei sitä millään näe ellei siitä oppilas itse uskalla kertoa.

Kyllä se koulun vaihto, mikäli mahdollinen voi olla se paras vaihtoehto. Juuri tuo kriittisen-ajattelijan esittämä hiljainen syrjintä on kaikkein pahinta.
Yläasteella se on niiin hienon hienoa ja sen kokee ja näkee usein vain se kiusattu. Tytöillä se on juuri tuota hiljaista; ei tykätä Facebookissa, ei oteta ryhmään mukaan, ei liketetä kuvia.
Pojilla se onneksi vielä on enemmän näkyvää ja siihen on helpompi puuttua. Pojat kertovatkin helpommin.

Tämä omien kuvien lataaminen kommentoivavaksi on jopa aikuisilla nykymallina. Se on vastenmielistä.
Koeta nyt laittaa jotain positiivista 50-vuotiaalle naiselle tyyliin- oletpa tyylikäs, et ole sitten yhtään muuttunut...
Yleensä kylläkin vain menen ohituskaistaa pitkin.

Nuorille tuo on tuskaisaa. Kaikki vain eivät ole kuvauksellisia ja kauniita. Koko ajan sometetaan ja ellei kuulu siihen viiteryhmään, on aika yksin.

Tapzan malli, jossa vanhemmat laitetaan maksumieheksi voisi toimia joissain tilanteissa hyvinkin mutta tuota hiljaista syrjintää se ei kuitenkaan poista.
Monesti se nollasta lähteminen voi olla paras ratkaisu. Heti tässä tulee yksi nykyinen lukiolainen mieleen. Vaihtoi koulua ja muutos on aivan uskomattoman hieno parempaan suuntaan. Voi olla kiusaajille kovempi paikka se tieto. Pieni paikkakunta ja kaikki tuntevat molemmat osapuolet. Kiusattu tyttö on taitava, ahkera ja menestyy hyvin.

Paras voisi olla yhden tai kahden kiusaajan siirtäminen kotiopetukseen. Oppi muillekin.

Tabula Rasa

Quote from: UgriProPatria on 07.03.2016, 16:43:48
Rikoksien kohdalla vain uhrille kuuluu myötätunto.
Tekijälle ei mitään.

Paskapuhetta. Tekijälle kuuluu korvausvelvollisuus vahingoista. Sekä rangaistus vääristä teoista. Ihan vitun sama onko se pentu tai mikä hyvänsä. Mikään ei oikeuta kiusaamaan toista ihmistä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Sanna Antikainen

Kiusaaminen aina rikos ja yli 15-vuotias joutaa siitä vastuuseen. Pienemmät joutaa sosiaalihuollon pariin. Joku on vialla, varsinkin jos kiusaaminen on jatkuvaa, törkeää, fyysistä ja niin edelleen.

Meikäläinen pahoinpideltiin 15-vuotiaana kahden pojan toimesta. Tuloksena oli lässytystä terveydenhoitajan kanssa. Ei asioita näin hoideta.

Tabula Rasa

Yksi pahoinpitely voi olla muuten hyvässä ympäristössä eläneelle shokki. Se sitten jos lähdetään siitä että hyvän ryhmädynamiikan nimeen ei rangaista luokkaa kun se ottaa yhden silmätikuksi. Homma jatkuu ja opettajat eivät tee mitään. Se onko se etteivät tahdo, saa, pysty, tai mikä muu syy hyvänsä on kiusatulle lapselle aivan jumalattoman yhdentekevää. Se että lapsi kasvaa ainoastaan ottamalla ja vetelemällä turpaan kiusaajiaan tekee tällaista. Jos kiusaajan heittää lumikasalta asfalttiin tai jääpalalla päähän muuteman tikin sen kuukausien ja vuosien kiusaamisen jälkeen niin siinä opettajien mussutus oikeasta ja väärästä on ihan tyhjää puhetta. Olisivat hoitaneet asian aikaisemmin. Nyt näyttää että yhteiskuntakiusaaminen jatkuu. Kyllä se kiusattu tulee lyömään takaisin. Odotellaan vain raivon maljan täyttymistä viimeiseen pisaraan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Raksa_Mies

Quote from: kriittinen_ajattelija on 07.03.2016, 16:53:19
Kiusaaminen on aika moniulotteinen asia ja johtuen kaupungistumisesta ja monikulttuurisuudesta ---> sitä on yhä vaikeampi ratkaista, koska ei ole ns. enää kyläyhteisön henkeä - vai miten tämän videon kiusaaminen voitaisiin saada loppumaan, kun kiusaajat huorittelee kiusatun vanhempiakin: https://www.youtube.com/watch?v=bFfDXwJ7910

Toisekseen vaikka näennäinen kiusaaminen saataisiin loppumaan, niin kyseessä on usein henkilökemioitten ristiriidat taustalla, eli vaikka kiusattua ei enää potkittaisi mahaan niin luultavasti hänen hiljainen syrjiminen jatkuisi: ei kutsuttaisi synttäreille, ei oltaisi ystävällisiä, ei otettaisi leikkeihin mukaan jne.. tämäkin tulee olemaan erittäin traumatisoivaa.

Itse henkilökohtaisesti näkisin, että usein olisi parasta, että kiusatun vanhemmat vetäisi lapsensa pois koulusta ja kotikouluttaisi lapsensa ja sitten veisi lapsia esim. harrastuksiin mitä kautta hän sitten saisi myös kavereita. Suomessa kotikoulutus on aika friikki juttu, mutta USA:ssa kohtuu yleistä, siellä miljoonat kotikouluttaa lapsensa hyvin tuloksin, riippumatta siitä onko he alttiita kiusaamiselle vai ei. Ja muutenkin olisi hyvä, että kouluja voisi vaihtaa helposti ja olisi erilaisia vaihtoehtoja enemmän, esim. Steiner kouluja jne..

Kuten USA:n presidenttiehdokas Ben Carson sen on sanonut:

QuoteIn February 2015, at the annual Conservative Political Action Conference, Carson said: "I've found that homeschoolers do the best, private schoolers next best, charter schoolers next best, and public schoolers worst." On that basis, he advocated school choice.[120]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Carson#Economic_issues

Reaaliteetit hukassa? Kts. lihavointi.

kriittinen_ajattelija

QuoteReaaliteetit hukassa? Kts. lihavointi.
Se vähän riippuu. Jos esim. koululuokassa on joku häirikkö, luonneongelmainen tyyppi joka häiriköi vähän kaikkia ja kiusaa vaikka 2-3 oikein kunnolla fyysisesti, niin silloin on tietenkin parasta, että häirikkö poistetaan luokasta jonnekin tarkkailuluokalle yms. ja kaikki ongelmat ratkeaa sillä.

Usein on kuitenkin niin, että lähes joka luokalla on sellaisia henkilö/henkilöitä jota lähes koko luokkaa kiusaa tai vähintäänkin hiljaisesti syrjii muitten mukana. Ja nuo kiusaajatkin on usein ihan suht normaaleja ihmisiä, joita on vaikea savustaa pois luokasta vaikka he jäisikin kiinni. Ja vaikka ns. pääkiusaaja siirrettäisiin toiseen luokkaan, niin silti loppuluokka jatkaisi vähintäänkin ns. hiljaista syrjimistä.

Noh jos tuo on jatkunut vuosikausia, niin kiusatulle on väistämättä vähitellen syntynyt ns. uhrimentaliteetti, se on sopeutunut olemaan uhrina ja sen on tuossa kouluympäristössä hyvin vaikea päästä eroon tuosta uhrimentaliteetistä. Siten kiusatun psyykkeen kannalta on parempi usein, jos hän pääsisi kokonaan erilaiseen ympäristöön, minkä esim. kotikoulutus takaa.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Larva

Kiusaaminen loppuu siinä vaiheessa, kun kiusaaja pannaan itse ahtaalle tekosistaan, eikä hänen perseilystään joudu vastaamaan vain vanhemmat. Ei se mitään auta uhota räkänokkaiselle kakaralle että tuun juttelemaan sun vanhempiesi kanssa, etenkään kun monen nykyisen kiusaajan vanhemmat ovat "Ei meidän janivillepetteri" -tyyppiä. Mutta ääni kellossa muuttuu siinä vaiheessa, kun kiusaaja tajuaa, että hän saattaa itse saada nenilleen.

Kiusatun lapsen on myös opeteltava puolustamaan itseään. Ne vanhemmat kun eivät ole joka hetki sen lapsensa seurassa. Kersat vaikka itsepuolustuskurssille tai judoa/karatea harrastamaan, niin itsetunto samoin kuin kuntokin kohoaa ja kiusaaja kenties lentää jossain vaiheessa kanveesiin.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Tabula Rasa

Paskan marjat. Ryhmällä päälle hyökkääviä vastaan ei auta että yhdeltä saa nenän kipeäksi. Automaattiase on ainoa joka auttaa tavallista ihmistä hyökkäävää ryhmää vastaan ja en usko että kiusatuille oltaisiin niitä jakamassa.

VeePee

Quote from: Tuulenhenki on 07.03.2016, 18:25:08
Kiusaaminen loppuu siinä vaiheessa, kun kiusaaja pannaan itse ahtaalle tekosistaan, eikä hänen perseilystään joudu vastaamaan vain vanhemmat. Ei se mitään auta uhota räkänokkaiselle kakaralle että tuun juttelemaan sun vanhempiesi kanssa, etenkään kun monen nykyisen kiusaajan vanhemmat ovat "Ei meidän janivillepetteri" -tyyppiä. Mutta ääni kellossa muuttuu siinä vaiheessa, kun kiusaaja tajuaa, että hän saattaa itse saada nenilleen.

Kiusatun lapsen on myös opeteltava puolustamaan itseään. Ne vanhemmat kun eivät ole joka hetki sen lapsensa seurassa. Kersat vaikka itsepuolustuskurssille tai judoa/karatea harrastamaan, niin itsetunto samoin kuin kuntokin kohoaa ja kiusaaja kenties lentää jossain vaiheessa kanveesiin.

Kuka sen kiusaajan laittaa käytännössä vastuuseen, saamaan nenilleen? Kiusatun iskä vetää kiusaajaa kuonoon? Sitten tulee kiusaajan iskä veljensä kanssa vetämään kuonoon kiusatun iskää. Lisäksi kiusaajia ei koskaan ole vain yksi vaan kiusaamista harrastetaan porukalla koska yksin kiusaaminen on tylsää ja jaettu ilo on moninkertainen ilo.

Väkivalta ja itsensä puolustaminen fyysisen väkivallan keinoin ei kuulu yhtään sen enempää lasten maailmaan kuin aikuistenkaan maailmaan. Kukaan ei neuvo työpaikkakiusattua, että mene karatekurssille ja vedä kiusaajiasi turpaan.

Eikä ne kiusaajatkaan mitään väkivaltaa osaamattomia pelkureita ole ja etenkin mokukuvioissa vastassa on viime kädessä koko paviaaniklaani isoisien serkkujen kaimoja myöten.

Itse kyllä olen omia lapsia opettanut, että nyrkki nenänpäähän lopettaa kiusaamisen alkuunsa  :roll:

Tabula Rasa

Raksa_Mies

Quote from: kriittinen_ajattelija on 07.03.2016, 18:24:35
Se vähän riippuu. Jos esim. koululuokassa on joku häirikkö, luonneongelmainen tyyppi joka häiriköi vähän kaikkia ja kiusaa vaikka 2-3 oikein kunnolla fyysisesti, niin silloin on tietenkin parasta, että häirikkö poistetaan luokasta jonnekin tarkkailuluokalle yms. ja kaikki ongelmat ratkeaa sillä.

Usein on kuitenkin niin, että lähes joka luokalla on sellaisia henkilö/henkilöitä jota lähes koko luokkaa kiusaa tai vähintäänkin hiljaisesti syrjii muitten mukana. Ja nuo kiusaajatkin on usein ihan suht normaaleja ihmisiä, joita on vaikea savustaa pois luokasta vaikka he jäisikin kiinni. Ja vaikka ns. pääkiusaaja siirrettäisiin toiseen luokkaan, niin silti loppuluokka jatkaisi vähintäänkin ns. hiljaista syrjimistä.

Noh jos tuo on jatkunut vuosikausia, niin kiusatulle on väistämättä vähitellen syntynyt ns. uhrimentaliteetti, se on sopeutunut olemaan uhrina ja sen on tuossa kouluympäristössä hyvin vaikea päästä eroon tuosta uhrimentaliteetistä. Siten kiusatun psyykkeen kannalta on parempi usein, jos hän pääsisi kokonaan erilaiseen ympäristöön, minkä esim. kotikoulutus takaa.

Mietippäs nyt edes hetkinen mitä se lapsen kotikoulutus käytännössä vaatisi perheeltä...

kriittinen_ajattelija

Quote from: Raksa_Mies on 07.03.2016, 20:16:50

Mietippäs nyt edes hetkinen mitä se lapsen kotikoulutus käytännössä vaatisi perheeltä...
Turhaa yhden lauseen trollausta taas vaihteeksi raksa_mieheltä. Mutta esim. USA:ssa kyseinen koulutusmuoto on erittäin yleinen ja miljoonat kotikouluttaa lapsensa siellä ilman mitään ongelmia ja hyvin tuloksin. https://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling_in_the_United_States

Eikä se ole ollenkaan vaativaa, itse olisin helposti voinut opiskella koko peruskoulun oppimäärät itsenäisesti ilman vanhempiakin tai opettajia anyways. Kouluissahan 90% ajasta käytetään paskanjauhantaan ja tyhjäntekemiseen jokatapauksessa.

Raksa_Mies

Quote from: kriittinen_ajattelija on 07.03.2016, 20:22:47

Turhaa yhden lauseen trollausta taas vaihteeksi raksa_mieheltä. Mutta esim. USA:ssa kyseinen koulutusmuoto on erittäin yleinen ja miljoonat kotikouluttaa lapsensa siellä ilman mitään ongelmia ja hyvin tuloksin. https://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling_in_the_United_States

Eikä se ole ollenkaan vaativaa, itse olisin helposti voinut opiskella koko peruskoulun oppimäärät itsenäisesti ilman vanhempiakin tai opettajia anyways. Kouluissahan 90% ajasta käytetään paskanjauhantaan ja tyhjäntekemiseen jokatapauksessa.

Tämä ei ole trollausta. Mieti asiaa hetkinen ja kerro sitten mitkä on vanhempien mahdollisuudet järjestää kotikoulutus. Huomioi vielä vastauksessasi, että asumme Suomessa emme jenkeissä

(nyt tuli jo useampi lause; saatko vaikka nyt edes yhden ihan aiheesta)

kriittinen_ajattelija

Quote from: Raksa_Mies on 07.03.2016, 20:25:32

Tämä ei ole trollausta. Mieti asiaa hetkinen ja kerro sitten mitkä on vanhempien mahdollisuudet järjestää kotikoulutus. Huomioi vielä vastauksessasi, että asumme Suomessa emme jenkeissä

Erinomaiset, Suomessakin. En näe mitään ongelmia tai esteitä sille. Suomessa on tälläkin hetkellä satoja kotikoulutuksessa.

Olet nyt ymmärtänyt kotikoulutuksen käsitteen ehkä vähän väärin, ei vanhempien niinkään tarvi olla 100% opettajia ja järjestää kaikkia, vaan sitä varten on ns. nettikouluja missä lapset opiskelee netin kautta ja tekee valmiiksi suunniteltuja tehtäviä ja käy keskusteluja netti-opettajien kanssa aina välillä, jotka myös seuraavat lasten kehitystä. Toki vanhempien pitää olla läsnä hieman normalia enemmän, mutta ei sitä varten nyt tarvi esim. lopettaa päivätyötä.

Suomessa on esim. tälläinen kuin Feeniks-koulu joka toimii netin kautta, ja sen kirjoilla on satakunta oppilasta.
http://www.feeniks-koulu.fi/
http://www.feeniks-koulu.fi/index.php/faq

Raksa_Mies

Quote from: kriittinen_ajattelija on 07.03.2016, 20:34:20
Quote from: Raksa_Mies on 07.03.2016, 20:25:32

Erinomaiset, Suomessakin. En näe mitään ongelmia tai esteitä sille. Suomessa on tälläkin hetkellä satoja kotikoulutuksessa.

Olet nyt ymmärtänyt kotikoulutuksen käsitteen ehkä vähän väärin, ei vanhempien niinkään tarvi olla 100% opettajia ja järjestää kaikkia, vaan sitä varten on ns. nettikouluja missä lapset opiskelee netin kautta ja tekee valmiiksi suunniteltuja tehtäviä ja käy keskusteluja netti-opettajien kanssa aina välillä, jotka myös seuraavat lasten kehitystä. Toki vanhempien pitää olla läsnä hieman normalia enemmän, mutta ei sitä varten nyt tarvi esim. lopettaa päivätyötä.

Suomessa on esim. tälläinen kuin Feeniks-koulu joka toimii netin kautta, ja sen kirjoilla on satakunta oppilasta.
http://www.feeniks-koulu.fi/
http://www.feeniks-koulu.fi/index.php/faq

Mihinkä sitä enää opettajaa tarvitaankaan?  :D

Jos nyt kuvitellaan, että vanhemmilla olisi oikeasti taloudelliset resurssit hoitaa kotikoulutus, niiin mitäpä arvelet, kuinka hyvä edellytykset vanhemmilla on tarjota laadukasta opetusta? Voin ihan vinkata, että ne pelkät valmiiksi annetut tehtävät eivät "aivan" riitä.

jore

Jos olisin opettaja eikä olisi enää keinoja, niin pyytäisin kiusatun vanhemmat ja kiusatun tapaamiseen, jossa keskusteltaisiin muista "epävirallisista" keinoista. Mitä mahdollisuuksia vanhemmilla voisi olla.

Siskoni kiusaaja sai vanhemmalta veljeltäni turpaansa, hammas lähti ja hänen vanhemmat olivat meillä kiukuttelemassa. Vaativat korvausta rikki menneestä villapaidasta. Ei niille mitään maksettu. Kiusaaminen loppui siihen.

Puolustautuminen ja omien puolustaminen on aika luonnollinen toimintamalli.

Tabula Rasa

Quote from: jore on 07.03.2016, 20:45:15
Jos olisin opettaja eikä olisi enää keinoja, niin pyytäisin kiusatun vanhemmat ja kiusatun tapaamiseen, jossa keskusteltaisiin muista "epävirallisista" keinoista. Mitä mahdollisuuksia vanhemmilla voisi olla.

Siskoni kiusaaja sai vanhemmalta veljeltäni turpaansa, hammas lähti ja hänen vanhemmat olivat meillä kiukuttelemassa. Vaativat korvausta rikki menneestä villapaidasta. Ei niille mitään maksettu. Kiusaaminen loppui siihen.

Puolustautuminen ja omien puolustaminen on aika luonnollinen toimintamalli.

Ja sitten kun niitä istuntoja ja anteeksipyyntöjä on kymmeniä? Eikä mikään muutu. Nimimerkillä kokemusta on.