News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-02-01 Kouluihin tarvitaan lisää islamin opettajia (yhdistetty)

Started by Randy, 01.02.2016, 08:51:53

Previous topic - Next topic

Randy

Taas ollaan tienaamassa:

QuoteIslamin opettajia on Suomessa noin 50, arvioi Suomen islamin opettajien liitto

Suomessa on tällä hetkellä 14 aineenopettajan kelpoisuuden saanutta islamin opettajaa, vaikka Suomessa on noin 7 000–8 000 islaminuskoista peruskoululaista, kirjoittaa Savon Sanomat. Kaikkiaan islamin opettajia on noin viisikymmentä, sanoo Suomen islamin opettajien liiton Suaad Onniselkä Savon Sanomille.

"Monissa kunnissa opettaja opettaa myös äidinkieltä, arabiaa, ja uskonnonopettajien määrä kasvaa tätä kautta", Onniselkä sanoo.

Onniselän mukaan suunta on kuitenkin oikea, sillä opettajia oli vuonna 2007 vain yksi. Opetushallituksen mukaan opettajatilanne on kuitenkin Suomessa "hankala".

"Koulutus ei pysty tuottamaan päteviä opettajia tarpeeksi. Koko ajan on pieni viive", sanoo opetusneuvos Pekka Iivonen Savon Sanomille.

Islamin opetukseen osallistuvien peruskoululaisten määrä on viime vuosina kasvanut. Heitä on Iivosen mukaan arviolta 1,3–1,5 prosenttia peruskoululaisista. Islamin opetuksen toivotaan muun muassa ennaltaehkäisevän musliminuorten radikalisoitumista.

Koulujen pitää järjestää uskonnon opetusta, mikäli koulussa on vähintään kolme kyseiseen uskontokuntaan kuuluvaa oppilasta ja näiden huoltajat pyytävät opetusta. Islamin opettajan ei tarvitse olla muslimi.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1454293186074

Boldattuun sen verran, että ei varmasti jonkin pykälän mukaan opettajan tarvitse olla muslimi, mutta se ei silti tarkoita sitä, että se kaikille muslimeille kelpaisi:


QuoteHelsinkiläisopettajan haluttiin pitävän huntua

– Toivon, että tarinani kautta syntyisi keskustelua maahanmuuttajataustaisten lasten asemasta suomalaisissa kouluissa ja yhteiskunnassa, sanoo arabian kielen opettaja Tuija Rinne.

Rinne opettaa Helsingin kouluissa. Aiemmin hän opetti myös islamin uskontoa. Osa lasten vanhemmista on vaatinut Rinnettä käyttämään työaikanaan huntua, kuten naisilla voi olla tapana muslimikulttuurissa.

– Kyseessä on pieni, mutta äänekäs joukko vanhempia. He eivät ole aina kertoneet mielipiteitään suoraan, vaan olen saattanut kuulla ne kiertotien kautta.

– Kun olen päässyt suoraan kanssakäymiseen näiden vanhempien kanssa, yhteisymmärrys on usein syntynyt. Jotkut ovat jopa pyytäneet minulta kahden kesken anteeksi.

Äärimmillään jotkut vanhemmat ovat kieltäneet lapsiaan osallistumasta Rinteen tunneille. Rinne sanoo, että asiasyillä häntä ei ole syytetty mistään. Muslimivanhempien käytöksen taustalla on Rinteen mukaan se, etteivät he usko hänen, suomalaisen, olevan pätevä toimimaan islamin opettajana. Heille hunnun käyttö olisi osoitus kelpoisuudesta.

– Heille on todistettu monta kertaa, että minulla on tutkinto Helsingin yliopistosta ja olen pätevä toimimaan opettajana.

Useimmat Helsingin ja pääkaupunkiseudun islamin ja arabian kielen opettajat ovat maahanmuuttajataustaisia. Rinne toteaa kokeneensa vanhempien painostuksen erittäin raskaana.

– Onneksi minulla on ollut työnantajani täysi tuki.

Rinne ei halua tuoda mitenkään erityisesti esiin, että on uskonnoltaan muslimi, sillä se on hänestä henkilökohtainen asia.

– Suomen laki säätää yksiselitteisesti, ettei uskonnonopettajalla tarvitse olla opettamansa uskontokunnan jäsenyyttä. Sitä paitsi maailmassa on miljoonia musliminaisia, jotka eivät käytä huntua.

Osa oppilaiden vanhemmista on ollut käärmeissään siitäkin, että vapaa-ajallaan Rinne opettaa itämaista tanssia, eli vatsatanssia.

Rinteen mukaan painostuksen taustalla on osin se, että joillain oppilaalla on ollut vaikeuksia pärjätä opetustilanteissa. Jos lapsi on saanut kokeesta heikon arvosanan, opettajan on tulkittu opettavan huonosti.

– Tätä tosin koululaiset joskus tekevät, kulttuuritaustasta riippumatta.

Nyt tilanne Rinteen ympärillä on rauhoittunut, sillä hän voi keskittyä vain arabian kielen opettamiseen. Viime syksystä alkaen samat opettajat eivät opeta Helsingissä enää islamia ja maahanmuuttajien omaa äidinkieltä. Esimerkiksi Vantaalla tällainen eriytetty käytäntö on ollut jo aiemmin. Rinne uskoo, että hänen kokemansa vaikeudet ovat osa monikulttuurisuuden haastetta, jonka suomalaiset koulut ja yhteiskunta joutuvat kohtaamaan.

– Toimiiko monikulttuurisuus meillä oikein? Onko maahanmuuttajalapsilla tunne, että he saavat olla täällä juuri sellaisia kuin ovat?

– Usein kyse on väärinkäsityksistä puolin ja toisin. Ei haluta tai uskalleta oppia vieraan kulttuurin tapoja, mikä saattaa johtaa konflikteihin.

–Esimerkiksi kouluissa, joissa on paljon muslimilapsia, voitaisiin huomioida myös muslimien juhlapäiviä. Joissakin kouluissa näin tehdäänkin, Rinne toteaa.

Rinne on huolissaan siitäkin, että monen maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen taito on heikko, vaikka hän olisi syntynyt Suomessa.

– Huonommaksi on tosin muuttunut suomalaislastenkin suomi. Ei sitä voi oppia vain videopeleistä.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/88917-helsinkilaisopettajan-haluttiin-pitavan-huntua


Lopuksi kevennyksenä vielä Hämeen-Anttilan näkemys, jossa hieman vihjaillaan, kumpi osapuoli saa taas kerran kiistassa joustaa:

Quote"Uskonnollista pukeutumista ei voida edellyttää"

Helsingin yliopiston arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori Jaakko Hämeen-Anttila sanoo, että huntukiistassa on kyse erilaisista uskonnon tulkinnoista.

– Väljemmin islamin sääntöjä tulkitsevan opettajan ratkaisut eivät miellytä tiukemmin näitä sääntöjä tulkitsevia vanhempia.

– On syytä muistaa, että Suomen koululaitos ei ole tunnustuksellinen eikä uskonnollista pukeutumista voi edellyttää minkään uskonnon opettajalta.

Hämeen-Anttilan mukaan parasta olisi saada lasten vanhemmat ymmärtämään, että tärkeää on opettajan seuraama opetussuunnitelma ja se, mitä hän tunneilla puhuu, eikä hänen pukeutumisensa.

 Mutta ei pieni joustaminenkaan ole poissuljettua, jos se helpottaa tilanteen ratkeamista.

Niimpä niin.

Alaric

Kouluihin ei tarvita ainuttakaan islamin opettajaa. Kaikkien tuollaisten sairaiden ideologioiden opetus pitäisi poistaa kouluista.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kim Evil-666

Ei tarvita, ei ensimmäistäkään! Vai pitäisi tässä maassa vielä opettaa ihmisiä kivikautiseen uskomusoppiin, jonka vahingollisuus ihmiskunnalle on nähtävissä joka ikinen päivä.

Herätkää nyt jo, helvetin pölvästit!

edit. Niin ja tietenkin; SINÄ MAKSAT! >:(
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Randy

En muutenkaan ymmärrä ollenkaan, miksi Suomen kouluissa opetetaan erikseen jotain islamia? Onko sekin jokin ihmisoikeus, kansainvälinen sopimus vai peräti Suomen perustuslaissa kirjattuna oleva pykälä, jota ei voi kyseenalaistaa?

Paras ratkaisu olisi tietenkin lopettaa kaikilta lapsilta vain yhden ja tietyn uskonnon opetus ja laittaa kaikki jonkin yleisen uskontotiedon, elämänkatsomustiedon tai muinaiset huuhaa-kultit nimen taakse.

Omalla rahalla saisi edelleen jokainen vanhempi kustantaa lapsilleen verorahoilla maksettavan koulun ulkopuolella vaikka mitä jediritariopetusta, mutta tuollainen pelleily olisi hyvä pitää koululaitoksen ulkopuolella kuitenkin. 

Pikkuvaimo

Hyvänen aika. Tämä päivä alkoi todella huonosti, ei olisi pitänyt lukea Iltalehden uutisia eikä tulla Hommafoorumille ollenkaan. Missäs ne verenpainelääkkeet nyt olikaan?
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

Aallokko

– Toimiiko monikulttuurisuus meillä oikein? Onko maahanmuuttajalapsilla tunne, että he saavat olla täällä juuri sellaisia kuin ovat?

Lapsi-kortti on vedetty vastenmielisellä tavalla käyttöön. Ikään kuin islam olisi lasten valinta tai heidän synnynnäinen ominaisuus.

Monikulttuurisuus ei toimi koskaan "oikein", sillä se on lähtökohtaisesti kestämätön viritelmä. Joku on joskus osuvasti verrannut sitä tilanteeseen, jossa samassa maassa kukin voi noudattaa joko oikean- tai vasemmanpuolista liikennettä.

Mitä enemmän monikulttuurisuuteen tutustuu, sitä vakuuttuneempi on, että se on eräs kaikkein aikojen häiriintyneimmistä ideologioista.

Faidros.

Uskonnot täytyy olla täysin niiden harjoittajien rahoituksella. Ei ainoatakaan uskonnonopettajaa valtion piikkiin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ISO


Kouluihin tarvitaan vähemmän islamin opiskelijoita.

Sillä tämäkin ongelma ratkeaa.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Machine Head

Kristinuskon "julistuksellinen" opetus on jo pitkään ollut kiellettyä, mutta miten on islamin opetuksen kanssa, onko olemassa "julistuksetonta" islamin opetusta ja kontrolloidaanko opetusta mitenkään?



Islamin opetus tulee kieltää kouluissa kokonaan uskonnon väkivaltaisuuden ja vahingollisuuden vuoksi. Lapsia tulee suojella islamilta, eikä islamin tyrkyttämistä lapsille tule missään tapauksessa sallia!

Sydämistynyt

"Rinne on huolissaan siitäkin, että monen maahanmuuttajataustaisen lapsen suomen kielen taito on heikko, vaikka hän olisi syntynyt Suomessa.

– Huonommaksi on tosin muuttunut suomalaislastenkin suomi. Ei sitä voi oppia vain videopeleistä."


No niin!  Nyt ollaan jo sitä mieltä, että eivät(hän) suomalaislapsetkaan enää osaa kunnolla suomea, turha siitä on vain toisen polven somaleja syyttää...

-PPT-

Kyllähän tuo porukka on koko ajan tarvitsemassa ja vaatimassa jotakin. Yhteen vaatimukseen suostumalla siirrytään seuraavaan vaatimukseen ja tuolta porukalta ei tarvitsemiset ja vaatimukset lopu kesken jos heidän taikauskoansa aletaan kumartamaan.

Chew Bacca

Kouluihin tarvitaan lisää islamia. Myös kalojen polkupyörien, nunnan nännien ja paavin pallien kysyntä on suorastaan räjähtänyt.

Parasta kotoutusta on islamista vierottaminen ns kylmällä kalkkunalla. Tai pekonilla.

matriarkka

Kouluihin tarvitaan tulevaisuudessa myös huomattavissa määrin länsimaisen kulttuurin tapojen opetusta.
"...He wasn't sure he liked everything that was happening, but a lot of it was 'cultural', apparently, and you couldn't object to that, so he didn't. 'Cultural' sort of solved problems by explaining that they weren't really there."
- Terry Prachett, Thief of Time

Heikki Luoto

Vuonna 2011 Tampereella kokoomukselainen imaami hankki perusopetussuunnitelman vastaisen erioikeuden saamalla kaupungin palkkaamaan muslimin uskonnonopettajaksi. Imaami oli hankkinut suojelupoliisin edustajan kaupungin kanssa käymiin neuvotteluihin, joten kai kyseessä oli sitten turvallisuusuhkakin.

Perusopetuksesta vastaavan johtokunnan luottamushenkilöt saivat tietää vasta jälkikäteen muslimiopettajan palkkaamisesta, eli kuntademokratia ohitettiin.

Hommaketju kyseisestä tapauksesta
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Axlone

Eiköhän ole jo aika lopettaa nykyisen tyylinen uskonnon opetus kouluissa. Ei ole mitään järkeä että kolmen opiskelijan takia pitäisi eri opettaja ja erilaiset tunnit olla. Kaikille yhteinen elämänkatsomus opetus. Käytäisiin läpi ei vain eri uskontoja, vaan myös eri elämän filosofioita. Näin ei aivopestäisi pentuja omaan yhteen uskontoon, vaan saisivat itse valita, mikä tuntuu sopivimmalta. Paletti ei myöskään hajoaisi käsiin, kun alkaa olla monia eri uskontoja kouluissa.

Oho

Quote from: matriarkka on 01.02.2016, 10:13:42
Kouluihin tarvitaan tulevaisuudessa myös huomattavissa määrin länsimaisen kulttuurin tapojen opetusta.

Miksi? Länsimainen kulttuuri tekee parhaillaan itsemurhaa. Jos kaikki kulttuurit ja arvojärjestestelmät ovat yhtä arvokkaita, ne ovat myös yhtä arvottomia ja yksikään ei ole toista arvokkaampi puolustettava. Sivilisaatiot harvemmin kuolevat vanhuuttaan tai ulkoiseen uhkaan, ne tekevät itsemurhan.

Spesialisti

Pitääkö olla opettajan pätevyys? Jos ei niin tuossahan olisi hyvä duuni, laittaisi tunneilla vain YLEn koraani kannesta kanteen -äänitteen soimaan, laittaisi jalat pöydälle ja vihakirjoittelisi iPadilla Hommaan.

Siili

Quote from: Randy on 01.02.2016, 10:39:12
Eli vaikka ihminen kääntyy viisastuttuaan vanhempana ateistiksi, niin silti on hyvin todennäköistä, että lapsena opetettu hölynpöly esim. helvetistä, ikuisesta kidutuksesta, kaiken näkevästä ja tietävästä diktaattorista jakamassa tuomioita myöhemmin, aiheuttaa ihmiselle peruuttamattomat traumat, joista ei pääse eroon yhtään millään, vaikka kuinka lakkaisi uskomasta kyseiseen uskontoon myöhemmällä iällä. Kyseessä on poikkeuksetta siis lapseen kohdistuva henkinen väkivalta, vaikka sitä ei tarkoituksella tehtäisikään.   

Ateistina pitää kuitenkin antaa sen verran periksi, että tätä ideologista vaikuttamista on monen tasoista.  Lievällä tasolla en kutsuisi sitä henkiseksi väkivallaksi. 

Kyllähän vanhemmat syöttävät lapsilleen myös kaikenlaista ei-uskonnollista ideologiaa, josta osa on takuuvarmasti hölynpölyä.  Totaalista hölynpölyn syöttökieltoa olisi mahdotonta valvoa ja moinen valvonta olisi varmasti vahingollisempaa kuin valtaosa hölynpölystä.

Randy

Quote from: Machine Head on 01.02.2016, 11:14:28
Aihe taitaa mennä jo off-topicin puolelle....

Ensinnäkin kristinusko ei ole taikauskoa, sen verran pitää jokaisen hankkia sivistystä, että erottaa uskonnot toisistaan.

Toiseksi, tunnen useita aikuisia, jotka ovat lapsena käyneet kristillistä pyhäkoulua, mutta yhdenkään heistä en ole kuullut kertovan traumaattisista kokemuksistaan. Osa heistä on tänään uskossa Jeesukseen, mutta ikävä kyllä heitäkin on joukossa, joille Jeesus ei merkitse mitään.
Sanon sen vielä kerran, mutta vain tämän kerran: Kristinuskon opettaminen ei aiheuta koskaan eikä kenellekään traumoja! Jos mikä on taikauskoa, niin usko kristinuskon lapsia traumatisoivaan vaikutukseen on taikauskoa pahimmillaan.

Offtopiciksi taitaa mennä joo, mutta jatketaan nyt hetki vielä. Kristinusko on taikauskoa ihan siinä missä uskomukset jediritareihin tai nalle puhiin. Ihan kivoja satuja, joiden takana on muutama historiallinen fakta, mutta ei yhtään sen enempää. Onko tuo sitten taikauskoa sanan varsinaisessa merkityksessä, niin en jaksa alkaa sen enempää jankkaamaan, koska sillä sinänsä ei ole merkitystä sen kannalta, että uskotut tarinat ovat kuitenkin oikeasti täyttä hölynpölyä, oli sitten kyseessä Jeesus hahmon seikkailut tai Nalle Puhin kommellukset. 

Ja se, että tunnet monta ihmistä, jotka ovat pyhäkoulusta selvinneet ilman näkyviä tai tietoisia traumoja ei vielä todista yhtään mitään sen puolesta, etteikö niitä olisi kuitenkin lähes poikkeuksetta kaikille jäänyt. Ja trauma voi kuulostaa tässä yhteydessä aika voimakkaalta sanalta, joten ehkä sen voi korvata vaikka peruuttamattomalla muistijäljellä, joka tulee alitajuntaisesti kummittelemaan aivopestyn lapsen mielessä lopun elämää. Aiheesta on ihan oikeasti saatavilla paljon tieteellistä tutkimusta (joita en ala tähän linkittämään, koska tämä keskustelu kuuluu jo toiseen paikkaan), joten vapaasti vaan tutustumaan aiheeseen ja tekemään omia johtopäätöksiä.

Aikuisena ihmisenä johonkin tiettyyn uskontoon hurahtaminen yleensä kertoo ihmisen mielen jonkin asteisesta hulluudesta/ongelmista ja siksi yleensä aikuisena uskoon tulleet ovatkin niitä kaikista vaarallisempia tapauksia ihan joka mittarilla. Normaalille ihmiselle kun tulee joku ovelle puhumaan jostain ennen kuulumattomasta yliluonnollisesta jumalasta, olkoon nyt vaikka Ra, niin luontainen reaktio ihmiselle on nauraa hihaansa ja toivottaa hyvät päivänjatkot. Kuitenkin jos lapsesta asti toisen päähän hakataan vaikka leikin voimalla, että näin se vaan on, niin myöhemmällä iällä on miltei mahdotonta päästä koskaan irti kyseisestä uskomuksesta alitajuntaisesti tai oikeastaan sen pelosta, että "mitä jos sittenkin" ja kyllä tuota jonkin asteisena traumana nyt vaan voi jo pitää.

Machine Head

QuoteNyt Macine Head äkkiä upoksiin, sillä harmagedon voi olla tunnin päästä. ;)

Taas väärin. Helluntailaisia eivät odota (pelkää) harmagedoneita tai maailmanloppuja, kuten toivottavasti et sinäkään ;)



Olen jo upotettu headia myöten. ;D

Pölhökustaa

Tässä enemmän-islamin-opettajia -vaateessa kiteytyy juurikin se monikultuurisuuden uhka: vähemmistölle lisäetuuksia enemmistön lompakosta. Siinä missä koulutuksesta leikataan ja kouluissa resurssipulaa muutenkin, olisi nyt maahanmuuttajien vähemmistöuskontoa opetettava yhä useammassa koulussa, ja opettajalla lisäksi vielä huntu päässä.

Tuo huntu-päässä -vaade on sikälikin erikoinen, että sehän sotii juuri suvaitsevaisuuden käsitettä vastaan tuomalla ilmi sen, että huntu ei ole mikään vapaaehtoinen vaatekappale, joka se sekä suvaitsevaisten että muslimien puheen mukaan olisi: Jos nainen on esiintyvä muslimipoikien edessä on pää peitettävä hunnulla. Piste.

Pakkoruotsi syö niin opetus- kuin oppimisresursseja hyötyespanjalta, hyötykiinalta ja hyötysiltä-tai-tältä.

Islam-mahdollisuus taa söisi resursseja jostain muusta. Ja mitäs integroimista ja kotouttamista se olisi, että jo nyt muutenkin huonosti Suomea osaaville mamu-lapsille erityisesti panostettaisiin islamin ja arabian opiskeluun? Kyseinen koulutusoptio olisi tarjolla lähtömaassa, mielestäni ei kuulu täkäläiseen koulujärjestelmään.

Vähemmistöillä saa minun puolestani olla kaikki oikeudet elää normaalia elämää Suomessa, kunhan noudattavat lakeja ja elävät ihmisksi. Mutta minulla on vaikeuksia keksiä hyviä syitä miksi enemmistön pitäisi maksaa vähemmistön itse-itselleen valitsemia ja vaatimia erityispalveluita.

Kim Evil-666

Kouluihin tarvitaan lisää opettajia, jotka arvostavat ja ymmärtävät suomalaista kulttuuria, sekä ovat ylpeitä voidessaan valistaa nuoria oppilaita sillä.

Islamin opettaminen ei kuulu suomalaisiin kouluihin vähimmässäkään määrin. Se tulee pitää koulumaailmasta niin kaukana kuin mahdollista, kuten myös opettajansa. Mieluiten rajojemme ulkopuolella ja kaukana.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Machine Head

Quote from: Randy on 01.02.2016, 11:43:06
Quote from: Machine Head on 01.02.2016, 11:14:28
Aihe taitaa mennä jo off-topicin puolelle....

Ensinnäkin kristinusko ei ole taikauskoa, sen verran pitää jokaisen hankkia sivistystä, että erottaa uskonnot toisistaan.

Toiseksi, tunnen useita aikuisia, jotka ovat lapsena käyneet kristillistä pyhäkoulua, mutta yhdenkään heistä en ole kuullut kertovan traumaattisista kokemuksistaan. Osa heistä on tänään uskossa Jeesukseen, mutta ikävä kyllä heitäkin on joukossa, joille Jeesus ei merkitse mitään.
Sanon sen vielä kerran, mutta vain tämän kerran: Kristinuskon opettaminen ei aiheuta koskaan eikä kenellekään traumoja! Jos mikä on taikauskoa, niin usko kristinuskon lapsia traumatisoivaan vaikutukseen on taikauskoa pahimmillaan.

Offtopiciksi taitaa mennä joo, mutta jatketaan nyt hetki vielä. Kristinusko on taikauskoa ihan siinä missä uskomukset jediritareihin tai nalle puhiin. Ihan kivoja satuja, joiden takana on muutama historiallinen fakta, mutta ei yhtään sen enempää. Onko tuo sitten taikauskoa sanan varsinaisessa merkityksessä, niin en jaksa alkaa sen enempää jankkaamaan, koska sillä sinänsä ei ole merkitystä sen kannalta, että uskotut tarinat ovat kuitenkin oikeasti täyttä hölynpölyä, oli sitten kyseessä Jeesus hahmon seikkailut tai Nalle Puhin kommellukset. 

Ja se, että tunnet monta ihmistä, jotka ovat pyhäkoulusta selvinneet ilman näkyviä tai tietoisia traumoja ei vielä todista yhtään mitään sen puolesta, etteikö niitä olisi kuitenkin lähes poikkeuksetta kaikille jäänyt. Ja trauma voi kuulostaa tässä yhteydessä aika voimakkaalta sanalta, joten ehkä sen voi korvata vaikka peruuttamattomalla muistijäljellä, joka tulee alitajuntaisesti kummittelemaan aivopestyn lapsen mielessä lopun elämää. Aiheesta on ihan oikeasti saatavilla paljon tieteellistä tutkimusta (joita en ala tähän linkittämään, koska tämä keskustelu kuuluu jo toiseen paikkaan), joten vapaasti vaan tutustumaan aiheeseen ja tekemään omia johtopäätöksiä.

Aikuisena ihmisenä johonkin tiettyyn uskontoon hurahtaminen yleensä kertoo ihmisen mielen jonkin asteisesta hulluudesta/ongelmista ja siksi yleensä aikuisena uskoon tulleet ovatkin niitä kaikista vaarallisempia tapauksia ihan joka mittarilla. Normaalille ihmiselle kun tulee joku ovelle puhumaan jostain ennen kuulumattomasta yliluonnollisesta jumalasta, olkoon nyt vaikka Ra, niin luontainen reaktio ihmiselle on nauraa hihaansa ja toivottaa hyvät päivänjatkot. Kuitenkin jos lapsesta asti toisen päähän hakataan vaikka leikin voimalla, että näin se vaan on, niin myöhemmällä iällä on miltei mahdotonta päästä koskaan irti kyseisestä uskomuksesta alitajuntaisesti tai oikeastaan sen pelosta, että "mitä jos sittenkin" ja kyllä tuota jonkin asteisena traumana nyt vaan voi jo pitää.

Quote
Ja se, että tunnet monta ihmistä, jotka ovat pyhäkoulusta selvinneet ilman näkyviä tai tietoisia traumoja ei vielä todista yhtään mitään sen puolesta, etteikö niitä olisi kuitenkin lähes poikkeuksetta kaikille jäänyt.

Totta kai jokaisen henkilökohtaisilla kokemuksilla on oma  todistusarvonsa. Uskotko sinä vastapuolen vakuuttelut vai et on sinun ongelmasi. Samalla logiikalla voisin väittää, että ateismi aiheuttaa ateisteille vakavia traumoja, jotka eivät ole näkyviä ja joita ateistit itse ei välttämättä edes tiedosta, mutta ateismin aiheuttamia traumoja on lähes poikkeuksetta jokaisella ateistilla. Tämän(kin) myöntäminen lienee sinulle ylivoimaista.

Viestisi kertovat, että olet kiinnostunut totuudesta ja olet lähempänä sen löytämistä kuin ne, joita uskonasiat eivät oikeasti kiinnosta.
En tästä aiheesta tämän enempää, nyt ei vaan jaksa haastaa riitaa....  :(

Randy

Quote from: Machine Head on 01.02.2016, 12:19:47
Samalla logiikalla voisin väittää, että ateismi aiheuttaa ateisteille vakavia traumoja, jotka eivät ole näkyviä ja joita ateistit itse ei välttämättä edes tiedosta, mutta ateismin aiheuttamia traumoja on lähes poikkeuksetta jokaisella ateistilla. Tämän(kin) myöntäminen lienee sinulle ylivoimaista.

Sama logiikka ei päde tässä toiseen suuntaan niin kauan, kun sanojen lisäksi sinulla ei ole esittää väitteesi pohjalle minkäänlaista tutkimusta tai faktaa ja niin kauan kun sinulla ei sitä ole, niin en ota väitteitäsi vakavasti.

Kyllä minä ateistina suostun uskomaan ihan mihin tahansa siinä vaiheessa, kun faktat ja todennäköisyydet puhuvat puolestaan. Siinä se suurin ero ateistien ja hihhuleiden välillä sitten onkin, kun toinen ei pysty muuttamaan mielipidettään edes murskaavien todisteiden edessä (esim. Huhtasaari ja evoluutio), koska on usein lapsesta asti jo vahingoitettu (vai olisiko koodattu korrektimpi sana tässä?) aivoja kaikenlaisella hölynpölyn opettamisella faktoina ja kun ihminen ei todistetusti kovin helpolla maailmankuvaansa vaihda, vaikka mikä olisi, niin edessä on silloin loputon suo, joka ei yhdelläkään väittelyllä yleensä ratkea. 

Siili

Quote from: Randy on 01.02.2016, 11:43:06
Ja se, että tunnet monta ihmistä, jotka ovat pyhäkoulusta selvinneet ilman näkyviä tai tietoisia traumoja ei vielä todista yhtään mitään sen puolesta, etteikö niitä olisi kuitenkin lähes poikkeuksetta kaikille jäänyt.

Niin, nehän voivat olla niin piilossa, että ihminen ei itsekään tiedä olevansa vammautunut.   :)


Randy

Quote from: Siili on 01.02.2016, 13:37:48
Niin, nehän voivat olla niin piilossa, että ihminen ei itsekään tiedä olevansa vammautunut.   :)

Näin se oikeastaan on. Ihmisen on äärimmäisen vaikeaa yrittää ymmärtää tai hahmottaa omaa käyttäytymistään ja pohtia syitä siihen. Ehkä hauskin ja samaan aikaan surullinen asia on, että esimerkiksi tyhmät ihmiset ovat usein liian tyhmiä ymmärtääkseen olevansa oikeasti tyhmiä. 

Northblood

Tarvitaan järkeviä ja omilla aivoillaan ajattelevia opettajia, jotka tuntevat islamin, ja opettavat miten raakalaismaista barbarismia islam edustaa, ja jolla ei ole mitään jalansijaa sivistyneissä länsimaissa.

Aigaion

QuoteKun Suomi monikulttuuristuu, perusopetuksessa on tarjottava useiden eri uskontojen opetusta. Helsingissä tämä tarkoittaa 1,2 miljoonan euron lisälaskua kaupunkilaisille veronmaksajille.

Helsingin kaupunki varaa eriytetyn uskonnon, eli oppilaan oman uskonnon opetukseen noin 1,2 miljoonaa euroa vuodessa. Kyse on siis muun uskonnon kuin evankelis-luterilaisen uskonnon opetuksesta, jonka piiriin useimmat oppilaat edelleen kuuluvat.

Oman uskonnon opetuksen 1,2 miljoonan euron vuosittaisista kuluista valtaosa, jopa 800 000 euroa menee islamin uskonnon opetukseen. Koska islaminuskoisten perheiden määrä pääkaupunkiseudulla on kasvanut viime vuosina, on selvää, että muutos näkyy myös peruskouluissa.

Islamin opetusta jo 9 000 koululaiselle

Vuonna 2016 oman uskonnon opetukseen osallistuu Helsingissä noin 5 400 oppilasta. Islamin uskonnon jälkeen toiseksi suurin opetusryhmä on ortodoksinen uskonto, johon kaupunki käyttää vuosittain noin 270 000 euroa. Lisäksi opetusta tarjotaan myös joidenkin vähemmän edustettujen uskontojen osalta.

Muun kuin evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen osallistuvien määrä on jatkuvassa kasvussa. Vielä 2000-luvun alussa islamin opetusta tarjottiin koko Suomen alueella vain joillekin sadoille oppilaille. Opetushallituksen mukaan tällä hetkellä islamia opiskelevia koululaisia on Suomessa jo noin 9 000.

– Helsingissä vuodesta 2012 oman uskonnon opetukseen perusopetuksessa osallistuvien määrä on kaikkiaan kasvanut noin 1 400 oppilaalla, Helsingin opetusviraston perusopetuslinjan linjajohtaja Marjo Kyllönen kertoo Suomen Uutisille.

Oppilaille kuljetus uskonnon tunnille

Helsingissä oman uskonnon opetuksen budjetista päättää vuosittain opetuslautakunta, joka on kaupunginvaltuuston alainen toimielin.

Lähtökohtaisesti oman uskonnon opetus pyritään järjestämään lähellä kunkin oppilaan koulua, jolloin matkakustannuksia ei tule. Oppilaille kuitenkin myös tarvittaessa maksetaan koulupäivän ajalta julkisella kulkuneuvolla matkat toimipaikkaan, jossa uskonnon opetus järjestetään.

– Tällöin oppilaalle voidaan myöntää Helsingin seudun liikenteen haltijamatkakortti, eli matkoja saa sen verran kuin lukuvuodessa siirtymisiin tarvitsee, Kyllönen sanoo.

Suomen Uutiset pyrki selvittämään, paljonko rahaa Helsingissä käytetään toisaalta islamin opetukseen ja toisaalta paljonko oppilaiden kuljettamiseen kouluista toimipaikalle, jossa opetus järjestetään.

Kyllösen mukaan kustannuksia ei kuitenkaan voida suoraan eritellä tällä tavoin, sillä kustannukset hajautuvat koulukohtaisesti kunkin koulun vuosibudjettiin.

Opettajaksi myös ilman koulutusta

Kyllösen mukaan suurin osa islamin uskonnon opetuksen 800 000 euron vuosikuluista menee opettajien palkkoihin. Vuositasolla yksi tunti islamin opetusta maksaa kaupungille noin 2 000 euroa.

– Helsingin suomenkielisissä peruskouluissa islamia opettaa 14 virkasuhteessa olevaa henkilöä, joista 12 on päätoimisia ja kaksi sivutoimisia. Sivutoimisuus viittaa osa-aikaisuuteen, eli tällöin palkkakin on pienempi ja määräytyy opetettavien tuntien mukaan. Ortodoksista uskontoa Helsingissä opettaa suomenkielisissä peruskouluissa kuusi päätoimista henkilöä, Kyllönen sanoo.

Hänen mukaansa pätevien islamin opettajien löytäminen on haastavaa, vaikka opettajia haetaan vuosittain muun muassa lehti-ilmoituksilla. Aineenopettajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja lisäksi pedagogiset opinnot.

– Nykyisten virassa olevien opettajien koulutus vaihtelee. Muodollisesti päteviä on tarjolla vain vähän. Oppiaineeseen voidaan kuitenkin ottaa määräaikaisesti myös opettaja, joka ei ole suorittanut opettajan koulutusta.

Kolme oppilasta riittää ryhmäksi

Oman uskonnon opetuksen järjestäminen määräytyy perusopetuslaissa, jonka lähtökohta on, että perusopetuksessa on järjestettävä oppilaiden enemmistön uskonnon mukaista opetusta.

Suomessa se tarkoittaa yleensä evankelis-luterilaisen uskonnon opetusta. Muihin uskonnollisiin ryhmiin kuuluville on aina järjestettävä muun uskonnon opetusta, mikäli heidän huoltajansa sitä pyytävät.

Uskonnonvapaus perusoikeutena kuuluu myös peruskoulun oppilaille, joten mihinkään uskontokuntaan kuulumattoman ei näin ollen tarvitse osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin koulussa. Uskonnonopetusta ei kuitenkaan pidetä varsinaisena uskonnon harjoittamisena, joten siitä voidaan säännellä perusopetuslaissa.

Vähemmistöuskontojen opetuksen järjestämisessä on toisinaan ilmennyt käytännön ongelmia. Oman uskonnon opetuksen järjestäminen myös edellyttää, että oppilaista voidaan muodostaa vähintään kolmen henkilön ryhmä.

Allahin oppeja suomalaisina tarinoina

Vuonna 2011 julkaistiin Salam-islamin tie -niminen islamin opetuksessa käytettävä kirja, jossa islamin uskontoa integroidaan tarinoiden muodossa suomalaiseen yhteiskuntaan.

Opetushallituksen kustantamassa, ala-asteen opetukseen tarkoitetussa kirjassa esiintyvät hahmoina oppilaat Adam ja Ali, jotka kirjan tarinoissa esimerkiksi ilahtuvat siitä, kun koulun ruokalassa on tarjolla muutakin lounasta kuin sianlihasta valmistettuja lihapullia.

Muslimeina Adam ja Ali eivät voi syödä sianlihaa. Kirjassa esitetään myös, että Allah on luonut suomalaisen järvimaiseman.

Kuvassa: Monikulttuurisia koululaisia peruskouluun valmistavalla luokalla Espoossa 2013.

ILKKA JANHUNEN

Kuka tahansa siis voi opettaa pään irtisahaamista vapaasti valitsemalleen porukalle, min kolme henkeä ja kääriä siitä täyden kuukausiliksan? Ja kaupunki maksaa. Oi aikoja, Oi tapoja.


"An open mind is like a fortress with it's gates unlocked and unguarded."

Alaric

Rikkautta, johon meillä kyllä on varaa :flowerhat:

Eli saamme siis maksaa siitä, että matukakaroita aivopestään koululaitoksessamme elämään tuon oksettavan barbaarisen väkivaltakultin oppien mukaisesti, jonka myötä he oppivat vihaamaan meitä vääräuskoisia ja uskonnottomia. Helvetin hyvä diili.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Eino P. Keravalta

Helsinkiläiset maksavat joka vuosi 800 000 euroa siitä, että kotoutuminen estyisi?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.