News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-01-25 The Guardian: Turvapaikan­hakijoiden rannekepakosta luovuttiin Cardif

Started by Laskentanuiva, 25.01.2016, 18:54:13

Previous topic - Next topic

Laskentanuiva

"The Guardianin haastattelemat turvapaikanhakijat kertovat kokeneensa pannan nöyryyttäväksi.

Pidä värikästä ranneketta, tai et saa ruokaa. Tämän tilanteen eteen joutuivat Walesin pääkaupunkiin Cardiffiin saapuneet turvapaikanhakijat, kertoo brittilehti The Guardian.

Turvapaikanhakijoita majoittava yritys Clearsprings Ready Homes pakotti turvapaikanhakijoita pitämään rannekkeita jatkuvasti. Vain siten sai lunastattua turvapaikanhakijoille tarjottavat kolme ateriaa päivässä. Walesin sisäministeriö on tilannut majoituspalvelut Clearsprings Ready Homesilta.

Arvosteluryöppy sai yrityksen lopulta luopumaan rannekkeista.

The Guardianin haastattelemien turvapaikanhakijoiden mukaan rannekkeet tekivät heistä maalitauluja paikallisten ihmisten silmissä.

Marraskuussa pakolaisstatuksen saanut Eric Ngalle kertoi lehdelle, että hän vihasi aikaa, jolloin joutui käyttämään ranneketta. Hän asui noin kuukauden majoituskeskuksessa.

Se oli yksi elämäni karmeimpia kokemuksia. Vihasin rannekkeiden käyttämistä. Joskus kieltäydyin pitämästä sitä, jolloin en saanut ruokaa", nykyisin kirjoittajana työskentelevä Ngalle kertoo.

Ngalle sanoo, että rannekkeita käyttäville turvapaikanhakijoille huudeltiin usein törkeyksiä.

"Joskus autoilijat näkivät rannekkeemme, alkoivat tööttäillä äänitorviaan ja huusivat meille, että menkää takaisin maahanne."

Myös toinen pakolaisstatuksen saanut mies kertoo The Guardianille olleensa vihainen joutuessaan pitämään ranneketta.

"Kun kävelet kadulla, kaikki paikalliset näkevät tämän kirkkaan rannekkeen. He tietävät silloin, keitä olemme ja missä asumme", hän sanoo.

"Meistä tuntuu, ettemme ole tasa-arvoisia muun yhteisön kanssa. Yritin peittää rannekkeen jatkuvasti, jotteivät ihmiset näkisi sitä."

Britanniaan saapuvat turvapaikanhakijat eivät saa työskennellä tai hakea etuisuuksia."

Lähde HS/  The Guardian
Boldaukset minun.

Muistan samantapaisen erittäin nöyryyttävän ja rasistiseksi luokittelemani tapauksen kohdaltani.
Olin lomailemassa ulkomailla ns. All in exlusive tyyppisellä lomalla.

Saatanan rasistihotellivirkailijat heti check innin jälkeen antoivat keltaisen rannekkeen jota pitämällä ranteessa sai ruokaa ja etanolia mielin määrin 24/7.

Koitin kovaäänisesti hotellin aulassa vedota ihmisoikeuksiin ja eritoten keltaisen rannekkeen luomaan mielikuvaan toisen maailmansodan juutalaisvastaisuudesta( ns. keltainen merkki).

Huutoni ja vetoomukseni kaikuivat kuuroille korville ja vastaanottovirkailija sanoi ystävällisesti!! (kettuili ihan selvästi minulle) hymyillen, että rannekkeen saa ottaa pois mutta silloin joutuisin maksamaan ruoan ja etanolit itse mitä viikon aikana nauttisin hotellialueella.

Olin tyrmistynyt, loukkaantunut ja tunsin itseni henkisesti hyväksikäytetyksi.
Kaiken lisäksi hotelli oli vartioitu! ja hotellin ulkopuolella ajavat autot tööttäilivät koko ajan, eritoten mukanani olleelle silloiselle tyttöystävälleni.

Olo oli kuin keskitysleirillä koko viikon ajan mutta keltainen ranneke kädessäni kuitenkin sain nöyryytykseni ja häpeän tunteen poistumaan nauttimalla koko viikon ajan etanoli-pitoisia tuotteita suomalais-ugrilaiseen tapaan, aamusta iltaan.
Onneksi se viikko meni huurussa ja nopeasti ohi.

Voin hyvin samaistua Gardiffissa lomail...eikun turvapaikkaa hakevien ihmisten kokeman hädän, nöyryytyksen sekä  heitä kohtaan selkeän rakenteellisen rasismin jo heti maahan saavuttuaan.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)