News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-01-13 YLE: Kulttuurit törmäävät uimahallissa

Started by Gunnar Hymén, 13.01.2016, 10:24:42

Previous topic - Next topic

Alaric

Marraskuun lopulla Myyrmäen uimahallissa suomalaismummojen verbaalihyökkäysten ja ahdistelun kohteeksi joutuneet tytöt kertoivat oman versionsa tarinasta.

Erityisesti tummemmalle tytölle huikattu "käänny kristinuskoon" kuulostaa hyvin uskottavalta ja samaten tuo teinityttöjen vartaloiden tsekkailu.

Alaikäisiä tyttöjä himoitseva kristitty rasistimummo. Kyllä tässä alkaa olla jo kunnon kaustin ainekset kasassa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010604.html?ref=rss (16.12.2016)

QuoteSaunovien mummojen ojentamiksi joutuneet tytöt avautuvat Vantaan Sanomissa: "Saimme kuulla olevamme "bakteeripesäkesikoja"

Kahdeksasluokkalaiset tytöt halusivat kertoa oman näkemyksensä Myyrmäen uimahallin tapahtumista.

Ilta-Sanomat uutisoi 23. marraskuuta Vantaalla Myyrmäen uimahallissa sattuneesta tapauksesta, jossa ikäihmiset ja teinitytöt joutuivat verbaaliselle törmäyskurssille hallin pesutiloissa.

Aiempien tietojen mukaan konflikti koski nuorten uima-asun käyttöä peseytyessä sekä seniorinaisten puuttumista hallin sääntöjen rikkomiseen.

Nyt tapauksessa osallisina olleet kahdeksasluokkalaiset tytöt kertovat oman versionsa tapahtuneesta Vantaan Sanomille.

Tytöt selittävät, ettei kyse ollut niinkään hygieniasta ja alastomuuden arkailusta, vaan yhden vanhemman naisen yksipuolisesta ja aiheettomasta hyökkäyksestä nuoria vastaan.

Tytöt kertovat kirjoituksessaan olleensa täysin tietoisia uimahallien peseytymissäännöistä ja noudattaneensa niitä. He olivat hallilla opetukseen kuuluvan uimatunnin puitteissa.

Käski tyttöjä riisuutumaan edessään

Vantaan Sanomien julkaisemassa kirjoituksessa teinitytöt kertovat tulleensa pesutiloihin uima-asut yllään aikeissaan riisua ne peseytymistä varten, kunhan suihkuja vapautuisi. Tällöin iäkkäämpi nainen tuli sättimään heitä ja alkoi käyttäytymään aggressiivisesti.

– Saimme muun muassa kuulla olevamme "bakteeripesäkesikoja" ja kasvatuksemme olevan alaluokkaa. Emme sanoneet mitään vastaan, mutta hän vain tulitti meitä loukkauksilla minkä kerkesi, tytöt kertovat, Vantaan Sanomille.

Seuraavaksi seniorinainen käski tyttöjä riisuutumaan hänen edessään.

– Sitten hän seurasi meitä suihkuihin sanoen: "Nyt minä katson, millaiset vartalot teillä on. Onhan minulla koko eläke aikaa tässä katsoa".

Tytöt pyysivät pesurauhaa

Tytöt kertovat kokeneensa tilanteen pelottavaksi, ahdistavaksi ja yksityisyyttään loukkaavaksi. Tytöt pyysivät naista antamaan heille pesurauhan, ja lopulta nainen poistui saunaan.

Nuoret kertoivat tapahtuneesta paikalle tulleelle opettajalleen, joka jututti sättijää sekä ilmoitti asiasta hallin henkilökunnalle. Tyttöjen mukaan asia saatiin ratkaistua asiallisesti, mutta samainen seniorinainen aiheutti hämminkiä myös toistamiseen.

– Toisella kerralla samainen henkilö avasi taas sanaisen arkkunsa, mutta tällä kertaa tummempi-ihoiselle tytölle. Hän muun muassa sanoi: "Ei ihme, että täällä haisee, kun sinä olet täällä " ja "käänny kristinuskoon", tytöt kirjoittavat.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Shemeikka

QuoteVantaan Sanomien julkaisemassa kirjoituksessa teinitytöt kertovat tulleensa pesutiloihin uima-asut yllään aikeissaan riisua ne peseytymistä varten

En tunne naisten puolen uimahallitapoja, mutta miesten puolella useimmat pitävät uikkareita kourassaan ja menevät munasillaan suihkun puolelle. Ihan liikaa vaivaa laittaa uikkarit jalkaan, kävellä 5-10 metriä suihkuun, ottaa pois ja suihkun ynnä saunan jälkeen laittaa taas jalkaan.

Suhtaudun varauksella teinityttöjen sanomisiin.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Finka

Quote from: Shemeikka on 17.12.2016, 17:21:27
En tunne naisten puolen uimahallitapoja, mutta miesten puolella useimmat pitävät uikkareita kourassaan ja menevät munasillaan suihkun puolelle. Ihan liikaa vaivaa laittaa uikkarit jalkaan, kävellä 5-10 metriä suihkuun, ottaa pois ja suihkun ynnä saunan jälkeen laittaa taas jalkaan.

Naisten puolella yleensä sievistellään sen verran, että pyyhe ympärillä siirrytään pukuhuoneen puolelta suihkuun. Jos ihossa on jotain, niin eiköhän osa siitä tartu uimapukuun, jos ennen suihkua sen pukee päälle.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

ismolento

Quote from: Lahti-Saloranta on 05.12.2016, 13:13:54
Jos kulttuuri on rikastunut uimahallissa niin kai se on sen tehnyt kirjastoissa, ostoskeskuksissa, kouluissa, liikuntapaikoissa jne.

Kouluissa ja kirjastoissa hallitsee suvaitsevaisuus ja kauppaliikkeet eivät halua negatiivista julkisuutta.

MW

"Kulttuurit törmäävät.." Miten niin, eikös ne ole kaikki toinen toistaan parempia, paitsi suomalaisuus?

Olisivat vaan otsikoineet reilusti "Turvapaikanhakijat runkkaavat uimahalleissa.."

VeePee

Quote– Sitten hän seurasi meitä suihkuihin sanoen: "Nyt minä katson, millaiset vartalot teillä on. Onhan minulla koko eläke aikaa tässä katsoa".

Just. Jopas on uskottava tarina rasistimummelista. Vain sylkeminen puuttuu sadusta.

Java

Quote from: VeePee on 17.12.2016, 20:19:17
Quote– Sitten hän seurasi meitä suihkuihin sanoen: "Nyt minä katson, millaiset vartalot teillä on. Onhan minulla koko eläke aikaa tässä katsoa".

Just. Jopas on uskottava tarina rasistimummelista. Vain sylkeminen puuttuu sadusta.
Niinpä, ja vartaloa ei tietenkään näe uimapuvussa :facepalm:
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

onni4me

Mummeleista en tiedä, mutta eilen olin paikallisessa uimahallissa ja sinne oli siunaantunut toistakymmentä matua, jotka tekivät yleensä viikon rauhoittumis- ja rentoutumishetkestä kaikkea muuta kuin rentoa.

Jatkuva älämölö, altaaseen hyppiminen milloin miltäkin laidalta ja saunominen ja suihkun käyttö olivat totta totisesti sitä elävämpää kulttuuria. Istuin saunassa ympärilläni kymmenkunta arabiaa kovaan ääneen hölöttävää miestä, joista osa tuijotti minua, ainoa alaston kun olin ja naureskelivat ääneen. Ilmeisesti tuo alastomuus on heille täysin kummallista ja ilman uimahousuja ilmeisesti tapahtuisi vääjäämättä tiettyä 'jäykkyyttä'.

Onnistuvat pilaamaan kaiken sen, mistä julkisessa uimahallissa tykkään eli rauhallisesta saunomisesta ja rennosta meiningistä. Täytynee tästä lähin olla valmis häipymään pois paikalta, jos liikaa värinää on paikalla. Tekevät kokemuksesta lähinnä epämiellyttävän.

Täytynee ryhtyä harkitsemaan oman saunan kunnostusta. En ole jaksanut paneutua, kun uimahalli ja sen sauna ovat parinsadan metrin päässä.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

jahve

Quote from: onni4me on 17.12.2016, 22:37:02
...
Jatkuva älämölö, altaaseen hyppiminen milloin miltäkin laidalta ja saunominen ja suihkun käyttö olivat totta totisesti sitä elävämpää kulttuuria. Istuin saunassa ympärilläni kymmenkunta arabiaa kovaan ääneen hölöttävää miestä, joista osa tuijotti minua, ainoa alaston kun olin ja naureskelivat ääneen. Ilmeisesti tuo alastomuus on heille täysin kummallista ja ilman uimahousuja ilmeisesti tapahtuisi vääjäämättä tiettyä 'jäykkyyttä'.
...

Et sitten käynyt valittamassa esim. uimavalvojalle hygieniasääntöjen noudattajättämistä saunassa?

onni4me

Ja arvelet, että kaksi nuorta naista jotka olivat silloin valvomassa, olisivat saaneet nämä parikymmentä arabiäijää kuriin? Tuntuivat olevan moodissa kunhan-ei-vaan-tapahtuisi-mitään-mihin-tarvitsisi-puuttua.

Helppo se on huudella. Vaikka siellä nakkijonossa kello 2 yöllä.
Kokeile.

EDIT//: En asiakkaana koe velvollisuudekseni ojentaa yhtään ketään tai suorittaa toisten työtehtäviä. Minä käyn uimahallissa juuri rentoutuakseni enkä ottaakseni lisästressiä mulkeroista asiakkaista. Ikävä kyllä, tämäkin taitaa tällä menolla jäädä kun muuttuneesta ympäristöstä ei enää nauti.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

jahve

Quote from: onni4me on 19.12.2016, 12:53:46
Ja arvelet, että kaksi nuorta naista jotka olivat silloin valvomassa, olisivat saaneet nämä parikymmentä arabiäijää kuriin? Tuntuivat olevan moodissa kunhan-ei-vaan-tapahtuisi-mitään-mihin-tarvitsisi-puuttua.

Helppo se on huudella. Vaikka siellä nakkijonossa kello 2 yöllä.
Kokeile.

EDIT//: En asiakkaana koe velvollisuudekseni ojentaa yhtään ketään tai suorittaa toisten työtehtäviä. Minä käyn uimahallissa juuri rentoutuakseni enkä ottaakseni lisästressiä mulkeroista asiakkaista. Ikävä kyllä, tämäkin taitaa tällä menolla jäädä kun muuttuneesta ympäristöstä ei enää nauti.

Asia olisi ainakin tullut tiedoksi ja olisit voinut vaatia uimavalvojilta toimia tilanteen korjaamiseksi, jos eivät itse pysty tilannetta hoitamaan niin onhan heillä puhelinyhteys vaikkapa hallipäälikköön jolta olisi voinut kysellä vaikkapa hygieniasäännöistä hallissa :-)

Mr.Reese

Saksassa afgaani alkoi runkkamaan uimahallissa 14 vuotiaan tytön edessä. Tyttö kävi mainitsemassa asiasta isälleen ja pian matu oli laskettu vapaalle jalalle. Toki porttari uimahalleihin atm.
QuotePolice in Düsseldorf arrested the 27-year-old man, who has not been named, after he started pleasuring himself in front of a young girl in the Düsselstrand swimming pool.

The girl, who police described as being "under 14", had dived into the pool when she noticed the man pulling down his trunks and masturbating.
...

The Afghan man is now being investigated for sexual abuse of children and has been banned from using public swimming pools, according to a spokeswoman for the baths.
http://www.express.co.uk/news/world/753064/Afghan-migrant-masturbating-girl-Germany-swimming-pool
Normimatuilua, ei mitään uutta monikultturisessa uimahallissa.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

koli

Quote from: Mr.Reese on 12.01.2017, 01:41:19
Saksassa afgaani alkoi runkkamaan uimahallissa 14 vuotiaan tytön edessä.

Olisi tullut Suomeen, niin SPR olisi ojentanut auttavan käden.
Mörökölli

Lepakko

"The girl, who police described as being "under 14" -"

Siis tyttö on voinut olla vaikka 9-vuotias. Tai vielä nuorempi.
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

Java

Otsikko on väärin, vain yksi kulttuuri törmäilee, aina ja joka paikassa!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

pikkujorma

Mamu halusi runkata, mitä ihmeellistä siinä on, runkkaahan suomalaisetkin. Olen kuulut että arabimaissa miehet saattaa runkata vaikka keskellä katua. heillä on vähemmän estoja ja laajempi käsitys seksuaalisuudesta.
Pitäsköhän suomalistenkin ottaa oppia kehittyneemmistä kulttuureista ja runkata enemmän, eikä niin väliä missä satuu olemaan. Vaikka pårturissa ja hammaslääkärissä.

John Doe

http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/nuorten-miesten-uimahalliselfiet-herattivat-kysymyksia-porissa-14046432/

"Nuorten miesten uimahalliselfiet herättivät kysymyksiä Porissa

Porin uimahallin käyttäjä on ollut yhteydessä Porin kaupunkiin ja ihmetellyt, miten viime lauantaina kolme ulkomaalaista nuortamiestä kuvasivat kännykkäkamerallaan uimahallissa.
Uinninvalvojan oli vastannut asiasta protestoineelle käyttäjälle.

– Allasosastolle tullessaan asiakkaat tulevat sellaisessa asussa, jossa he ovat itse valmistautuneet näyttäytymään muillekin asiakkaille samoin kuin uimarannoilla. Nämä nuoret miehet olivat 14–15 -vuotiaita ja ottivat toisistaan kaveriselfieitä. Tosin kävin heille sanomassa, että kuvaaminen pitää lopettaa, koska se nyt haittaa muita asiakkaita ja pojat veivät puhelimen pois. Samalla selitin pojille, että pesu- ja pukuhuoneissa ei saa koskaan ottaa yhtäkään kuvaa, koska se rikkoo lakia."

VeePee

Melkein kaikissa uimahalleissa on kuvauksen kieltävät kyltit, mutta onko niillä oikeasti lainvoimaa on eri asia. Normiälyllä ja -seksuaalisuudella varustettu länsimaalainen tietysti ymmärtää, että uimahallissa ei sovi kuvata, mutta laajemman käsityksen omaavilla parempikulttuurisilla on tietysti toinen näkemys asiasta.

Itse kannattaisin korpilakia eli jos matupojat kuvailevat uimahallissa niin sen verran ohi kulkiessa vahingossa tönäisee, että iPhone pulskahtaa altaaseen. Uppista-keikkaa, vahinkoja sattuu. Ja uuden juppiluurin voi käydä noutamassa sossun maksulapulla. (Vastuuvapauslauseke: Tämä siis vain ajatusleikkinä, tietenkään en kehota ketään mihinkään asiattomuuksiin.)

ISO

Quote from: pikkujorma on 12.01.2017, 17:50:35
Olen kuulut että arabimaissa miehet saattaa runkata vaikka keskellä katua. heillä on vähemmän estoja ja laajempi käsitys seksuaalisuudesta.

Seksuaalinen hätätila lienee oikea termi hallitsemattomalle seksuaalikäyttymiselle, johon liittyy olennaisesti raiskaaminen ja seksuaalinen väkivalta.

Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Mr.Reese

Quote from: ISO on 18.01.2017, 12:19:54
Quote from: pikkujorma on 12.01.2017, 17:50:35
Olen kuulut että arabimaissa miehet saattaa runkata vaikka keskellä katua. heillä on vähemmän estoja ja laajempi käsitys seksuaalisuudesta.

Seksuaalinen hätätila lienee oikea termi hallitsemattomalle seksuaalikäyttymiselle, johon liittyy olennaisesti raiskaaminen ja seksuaalinen väkivalta.
Masturbaatiokin silloin ihan luonnollinen tahdoton reaktio, kuten hengittäminen ja silmien räpyttely.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

ismolento

Quote from: Lahti-Saloranta on 05.12.2016, 13:13:54
Jos kulttuuri on rikastunut uimahallissa niin kai se on sen tehnyt kirjastoissa, ostoskeskuksissa, kouluissa, liikuntapaikoissa jne.

Kirjastot on naisitettu suvakeilla, joten vaikenemiskulttuuri vallitsee. Siellä täytyy tapahtua tappoja, että jotain pääsisi julkisuuteen. Jotain kuitenkin tihkuu ulos kun muutamat paikallislehdet uskaltavat julkaista yleisökirjoituksia, joissa valitetaan kirjastoissa lisääntynyttä rauhattomuutta ja meluisuutta.

ismolento

Quote from: VeePee on 17.12.2016, 20:19:17

Todennäköisesti mamutyttöjä, joiden suomenkielen taitokin vajavainen. Ei kukaan suomalainen sano "Onhan minulla koko eläke aikaa tässä katsoa", kun tarkoittaa koko elämää.

MW

Quote from: pikkujorma on 18.01.2017, 13:38:24
ehkä myös kotieläimiin saa vapaasti yhtyä. Suomessa on harmillisen vähän vuohia ja lampaita, moni muslimi jää nyt vaille morsianta johon on tottunut.

Ei ihan vapaasti. Muistaakseni koraani opettaa, että rais... hmm "rakasteltua" eläintä ei saa enää omalla kylällä ravinnoksi käyttää, mutta sen myyminen ravinnoksi naapurin hiekkahemmoille on OK. Se on hieno uskonto, ja ne ovat ajatelleet kaikkea.

John Doe

http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/valikohtaus-porin-uimahallissa-heratti-huolta-lasten-vanhemmissa-poliisi-selvittaa-tapahtumia-14047675

"Välikohtaus Porin uimahallissa herätti huolta lasten vanhemmissa – poliisi selvittää tapahtumia

Poliisi selvittää, mitä Porin keskustan uimahallin pukuhuoneessa oikein tapahtui keskiviikkona iltapäivällä.
Osallisina ovat poliisin saaman tiedon mukaan olleet nainen ja kaksi 10-vuotiasta koulutyttöä.
Rikoskomisario Erik Salonsaari kertoo, ettei kysymys ole vielä varsinaisesta rikostutkinnasta vaan esitutkintalain mukaisesta alustavasta selvityksestä siitä, onko rikosta tapahtunut.

koulun neljännen luokan tytöt olivat naisten pukuhuoneessa, jossa samaan aikaan oli myös keski-ikäinen, ulkomaalaistaustainen nainen. Hän oli uimahallissa oman seurueensa kanssa.
Nainen otti kännykkäkamerallaan ns. selfien eli kuvan itsestään ja vieressä olleesta koulutytöstä, jolla oli ulkovaatteet päällä.

– Sen jälkeen hän oli lähtiessään koskettanut pukeutumassa ollutta toista tyttöä lantiosta,
Tytöt kertoivat tapahtuneesta rehtorille, joka puolestaan kertoi asiasta eteenpäin uimavalvojalle. Paikalle kutsuttiin poliisit.

Rehtorin mukaan nainen pyyteli tapahtunutta kovasti anteeksi ja sanoi, ettei hän ollut tarkoittanut mitään pahaa."

VeePee

Tuossa ylläolevassa en itse näe kovin kummallista caustia. Matuakka ottanut innoissaan selfien ja pois lähtiessään ehkä hieman työntänyt vieressä ollutta lasta sivummalle. Olen itsekin joskus eri tilanteissa kevyesti ottanut vieraasta pikkulapsesta kiinni ja siirtänyt hitusen tarpeen mukaan jos tämä on pyörinyt pahasti tiellä. Ei kaikkeen lasten tavanomaiseen koskettamiseen sisälly seksuaalista vainoamista. Niinhän sitä ahtaissa paikoissa aikuistenkin kanssa toimitaan, eli kosketetaan kevyesti vaikka selkään ja mumistaan vaivautuneesti "Nteexi mahtusko tstä".

ikuturso

Quote from: onni4me on 17.12.2016, 22:37:02Jatkuva älämölö, altaaseen hyppiminen milloin miltäkin laidalta ja saunominen ja suihkun käyttö olivat totta totisesti sitä elävämpää kulttuuria. Istuin saunassa ympärilläni kymmenkunta arabiaa kovaan ääneen hölöttävää miestä, joista osa tuijotti minua, ainoa alaston kun olin ja naureskelivat ääneen.

Jos on kova löylymies, voi aina koittaa mitä kenenkin nahka kestää.

Itse en ole, jään siinä leikissä kakkoseksi. Mutta jos on täysiin löylyyn tottumaton ihminen, niin kyllä minä sellaiselle ainakin tuskaisen olon saan omien korvalehtien kärventymisenkin uhalla. Sääli ettei noissa saunoissa ole tapana vihtoa. Kunnon löylyt ja vihta heilumaan, niin asiaan tottumattomat kaikkoaa kyllä varsin nopeasti.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Riukulehto

QuoteMaahanmuutto ei ole vika, joka korjataan

Pääkirjoitukset 21.1.

Harri Aalto

Kännykkäkameroiden yleistyminen ja tekninen kehitys on johtanut siihen, että nykyään valokuvia otetaan enemmän kuin koskaan. Kännykkä kulkee mukana myös sellaisiin paikkoihin, joihin kameroita tuskin olisi viety.

Esimerkiksi Porin uimahalliin ei kovin moni uinnin ystävä olisi aiemmin ottanut mukaan vanhaa kinofilmikameraansa, tuskin digitaalista kameraansakaan, mutta kännykkäkamerat seuraavat luonnikkaasti mukana uintireissuillekin.

Näin talvisaikaan juuri uimahallissa sattuneet tuoreet tapaukset kertovat, että sekä selfieitä nappaavien että muiden paikalla olleiden kesken on epäselvää, missä saa kuvata ja missä ei.

Enemmän kuin siitä, kuka saa kuvata ketä ja missä, nyt julkisuteen nousseet tapaukset kertovat aikamme yhdestä ilmiöstä, jossa on osin epäterveitäkin piirteitä.

Joissakin piireissä huolestusta herättäneissä tapauksissa on nimittäin yksi silmiinpistävä, yhteinen piirre. Molempiin liittyy ulkomaalaistaustaisia henkilöitä.

Ihmisten reaktiot kertovat, ettei kulttuurien törmääminen suju ongelmitta. Ulkomaalaisten tekemiset ovat korostetusti suurennuslasin alla.

Vuoden 2015 syksyllä, turvapaikanhakijoiden massiivisen maahantulon aikoihin, päiviteltiin sitä, miksi sotaa pakoon lähteneillä on nykyaikaiset kännykät. Runsas vuosi myöhemmin seurataan epäluuloisina, mitä he oikein tekevät niillä kännyköillään.

Epäluulot ja jopa pelot maahanmuuttajia kohtaan istuvat syvässä. Suhtautuminen kanssaihmisiin ei ole mutkatonta ja luonnollista. Joissakin yksittäistapauksissa hysteria ei ole enää kaukana.

Ahdistavassa ilmapiirissä tuntuu olevan vallalla käsitys, että maahanmuuttajat ovat ohimenevä ilmiö, joista päästään eroon ajan myötä. Näin ei ole.

Esimerkiksi rikoksentorjuntaneuvosto painottaa, että maahanmuutto on osa yhteiskunnan kehitystä eikä hetken ongelma, joka pitää korjata. Siteeraus on toisesta asiayhteydestä, mutta yleispätevä.

Maahanmuuttajien ottaminen silmätikuiksi osuu kaiken lisäksi aikaan, jolloin vallalla on ylikorostunut käsitys yksityisyyden suojasta. Yhtälö on aika paha.
Kannattaa nousta ylös poteroista, niin elämä helpottuu.
http://www.satakunnankansa.fi/paakirjoitukset/maahanmuutto-ei-ole-vika-joka-korjataan-14049268
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Kukko

^
QuoteAhdistavassa ilmapiirissä tuntuu olevan vallalla käsitys, että maahanmuuttajat ovat ohimenevä ilmiö, joista päästään eroon ajan myötä. Näin ei ole.

Kyllähän tuolla kirjoittajalla sen verran alkaa ymmärrys kaukaisessa taivaanrannassa kajastamaan, että tässä ollaan tekemässä maalle peruuttamatonta vahinkoa. Nyt kun vielä osais vetää oikeat johtopäätökset eikä vain kyyhöttäisi syvällä suvakkipoterossaan.
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

Sydämistynyt

On kyllä olemassa muitakin syitä kuin pääsymaksu siihen, etteivät lapsiperheet enää innostu uimahallikäynneistä.  Sitä YLE ei tietenkään kerro.

Lasten uimataito rapistuu – Uimaopettaja: "Uimahallireissu on monelle perheelle liian kallis"

Vesi on monille lapsille niin vieras elementti, ettei edes naamaa uskalleta kastella.

Uinti21.1.2017 klo 09:00

...

Mikkelissä on pantu merkille lasten vähyys uimahallissa. Uimaopettajat huomasivat, että lasten uimahallikäyntien väli venyy usein liian pitkäksi.Monelle ainoat vierailut uima-altaassa ovat koulun liikuntatunnilla, kun vanhemmat eivät tuo lapsiaan uimaan. Koulun lisäksi vanhemmilla näyttää tutkimuksen mukaan olevan merkittävä rooli uimataidon oppimisessa.

Syynä uimahallikäyntien vähyyteen ovat työkiireet ja muut harrastukset. Uinti ei ole trendilaji, joten siihen ei panosteta. Myös uimahallikäynnin hinta voi olla kynnyskysymys, sillä parikymppinen menee helposti kun koko perhe lähtee uimaan, uimaopettaja Pasi Partanen arvelee.

...
http://yle.fi/uutiset/3-9407800

kriittinen_ajattelija

En kyllä ymmärrä miksi mamut on niin kovia käymään uimahallissa, eikö ne osaa käyttää omien asuntojensa suihkua or what...

Vai onko kyse siitä kun tulee jostain aavikolta ja "uimahalli" on niin outo ja eksoottinen paikka, "niin paljon vettä yhdessä paikassa ooooh"
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda