News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-12-27 Iranin presidentti: Muslimien korjattava itse islamin imagoa

Started by koli, 27.12.2015, 18:15:09

Previous topic - Next topic

Vouti

Quote from: Asra on 28.12.2015, 11:27:02
Muhammadin kuoleman jälkeen sitten alkoikin tapahtumaan ja tämän takia nostin kysymyksen esiin itse Muhammadin osuudesta miekkalähetykseen. Myös shiiat ovat saaneet siitä oman osansa Muhammadin kuoleman jälkeen, vaikka ovat muslimeita ja ottavat uskontonsa suoraan Muhammadin perheen kautta. Iranin shialaisen presidentin sanat tulisi ymmärtää tätä Muhammadin kuoleman jälkeistä traagista taustaa vasten.

Avasin tälle oman ketjun -> http://hommaforum.org/index.php/topic,109427.0.html

- Vouti
Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

duc

Quote from: Asra on 28.12.2015, 11:27:02
... Kuten Vouti jo totesi taisteluiden syyt olivat moninaiset, muttei ainakaan suoranaisesta uskontoon pakottamisesta ollut kyse.

Muhammadin kuoleman jälkeen sitten alkoikin tapahtumaan ja tämän takia nostin kysymyksen esiin itse Muhammadin osuudesta miekkalähetykseen. Myös shiiat ovat saaneet siitä oman osansa Muhammadin kuoleman jälkeen, vaikka ovat muslimeita ja ottavat uskontonsa suoraan Muhammadin perheen kautta. Iranin shialaisen presidentin sanat tulisi ymmärtää tätä Muhammadin kuoleman jälkeistä traagista taustaa vasten.
Kursivointi minun.

(Pieni kommentti OT: Jäsen Asra yrittää sitkeästi pestä Muhammadin kädet verestä, mutta valitettavasti se ei historian valossa ole oikeutettua. Kuten jäsen Vouti aloittamassaan ketjussa hyvin kiteytti,1 oli Muhammad itse luomassa tavan, jolla hänen seuraajensa sitten toteuttivat jatkossa islamin laajentumisen. Se ei liene edennyt niin suoraviivaisesti islamiin pakottamisen kautta kuin kristittyjen tekemä käännytystyö kristinuskoon, vaan epäsuorasti nöyryyttämällä toisuskoiset, jotta nämä olojaan helpottaakseen vaihtaisivat uskontoaan.)

Mitä tulee Rouhanin toiveeseen islamin imagon parantamisesta, sen voi toki tulkita monin tavoin. Ei olisi kaukaa haettua, että siinä valitetaan, että muslimit tappavat toisiaan jatkuvasti Lähi-idässä. Vähänkään avarakatseisen muslimin silmin tuo toki näyttää traagiselta. Monet sunnimuslimit toisaalta katsovat shiojen olevan harhaoppisia, oman kurjan kohtaloonsa ansainneet, ja mutatis mutandis myös toisinpäin. Koska Rouhani kuitenkin toteaa:  "Suurin velvollisuutemme on korjata islamin imagoa maailman silmissä", pidän jäsen Asran tulkintaa vääränä ja pitäydyn tämän ketjun ensimmäisen kommentini näkemyksessä. Sana maailma tarkoittanee kuitenkin myös umman ulkopuolisia ihmisiä. Tosin muslimin kanssa keskustellessa on usein olo kuin savolaisen kanssa: vastuuta siirretään kuulijalle. Kieroja kuin korkkiruuvi nuo muslimit savolaiset. Ottaen huomioon mitä jäsen Outo olio totesi Hizbollahista, jota Iran avoimesti tukee, vaikuttaa Rouhanin lausunto,  "islamin periaatteet ovat vastoin väkivaltaa ja ääriliikkeitä", todellisuudelle vieraalta, lue valehtelulta. Itsekritiikki on valitettavan vaikeaa muslimeille.

Lisäksi jäsen sivulliselle nostan hattua suoraselkäisestä itsekritiikistä. Nohevaa toimintaa.

1
Quote from: Vouti on 28.12.2015, 22:34:09
...
Mohammedin politiikka oli siis, että lähestyttyjen heimojen täytyi tehdä selväksi kenen puolella he olivat. Heille annettiin mahdollisuus kääntyä islamiin tai hyväksyä islamin valta ja maksaa tribuutti kuoleman tai orjuutuksen uhalla.

- Vouti

Edit. Kielioppivirhe
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'