News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ulkomaalaisilla veroton osto-oikeus Gigantissa

Started by hyperbeli, 22.12.2015, 16:55:44

Previous topic - Next topic

hyperbeli

Itselleni oli yllätys, kun luin Gigantin jonossa lappusen, jossa selitettiin englanniksi ja venäjäksi, että "INVOICE receipt" maksaa 5 €. Kyseltyäni asiaa myyjältä hän sanoi, että mikäli asiakas asuu ulkomailla, hän voi ostaa verovapaasti tekniikkansa Gigantista. Suositteli vielä, että hankkisin oleskeluluvan ulkomailta, niin voisin minäkin alkaa ostamaan taxfreetuotteina kaiken...

Sisämaassa tapahtui, ei edes rajaa lähellä... Onko tämä todella laillista?

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteEU:n ulkopuolella asuvalle henkilölle voidaan Suomessa myydä tavaroita matkailijamyyntinä. Matkailijamyynti eli tax-free-myynti tarkoittaa, että tavaroiden hintaan sisältyvä arvonlisävero voidaan palauttaa ostajalle, jos tavarat viedään käyttämättömänä pois Suomesta.

[---]

Myyjä voi

- itse harjoittaa matkailijamyyntiä ja palauttaa arvonlisäveron matkailijoille
- käyttää toimiluvan saaneen käteispalautusliikkeen palveluita
- käyttää muun palautusliikkeen palveluita.

Matkailijamyyntimenettely on vapaaehtoista.

Verohallinto: Arvonlisäveron palauttaminen matkailijamyynnissä (tax-free-myynnissä)
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Gunnar Hymén

muistaakseni noista piti jotain lentolippu-tositetta heilutella sisämaassa? en ole ihan satavarma kyllä nyt muistini osalta
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Leso

Miten niin heilutella lentolippuja?

hyberpeli nimenomaisesti kirjoitti, että oleskelulupa ulkomailla...

Onko tämä totta vai viinini huumaa?!
Nyt jätkät lähti niin ettette usko pojat puoletkaan...  ;D
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Leso

Joo eiku fakit.
Muistelen hämärästi, että asiasta on ollut puhetta aikaisemminkin.
Ei mee ihan noin yksoikoisesti.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Gunnar Hymén

siis tottakai kantis tarvii oleskeluluvan ulkomailla, mutta jos täällä ulkomaalaiset ostavat tax-freellä mitään, heidän täytyy heilutella lentolippua tjsp, jotta voivat todistaa olevansa käymässä suomessa. toki ulkomaan passi pitää olla myös, että on kirjoilla ei-suomessa
09.11.2016

PostScriptum

Oli provokatoorinen, olen huonolla tuulella. En usko sen noin olevan, tai jos olisi niin repisin pelihousuni.
Ei menettely ole ihan noin yksinkertainen. Oikeilla turisteilla on passi, ja veroton osto-oikeus on vanha juttu.

Leso

Quote from: beehoo on 22.12.2015, 17:17:33siis tottakai kantis tarvii oleskeluluvan ulkomailla, [...]

Niin siis mulla on PYSYVÄ oleskelulupa ulkomailla.  8)
En mä mitenkään niin tyhmä oo, ettenkö lukea osaisi. Osaan myös kirjoittaa intternettiin, nääs.

Kni

En tiedä miten tuo käytännössä Suomessa toimii, mutta kun olen itse käyttänyt vastaavaa palvelua EU:n ulkopuolella niin homma hoituu lentokentän VAT Refund -tiskillä. Kaupan kuitteja esitetään, lomakkeita täytetään, lentolippuja näytetään ja sitten saadaan käteen tai kortille sen maan rahaa mistä ollaan juuri poistumassa. Tietääkseni tavara pitää olla sinetöidyssä paketissa mutta muistaakseni olen saanut palautuksia pelkkien kuittienkin perusteella.

VAT Refund koskee siis vain maasta poistuvaa tavaraa. Pääsääntö iTurviksille(kin) on, että saavat tavaran ilman alv-osuutta jos poistuvat maasta ja vievät tavaran mennessään. Kauppaan maksetaan täysi hinta ja alv-osuuden saa takaisin kun poistuu maasta.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Leso

Sittenhän tuossa ei ole todellakaan mitään järkeä.
Niin minäkin olen luullut, että pitää poistua maasta, mutta Giganttisen todistuksen mukaan ei.
"Oleskelulupa toisessa maassa...", trallalallalaa!  ;D

Minkä hiton takia muuten kantasuomalaiset matkustais sitten henkensä uhalla vaarallisiin maihin niinku Dubaihin haalimaan laukut täyteen halpaa elektroniikkaa, jos kerta sama iPhone on täällä periaatteessa halvempi?

Se että homma toimii noin ulkomailla, ei ole tae siitä, etteikö Suomessa riittäisi ihan vaan virallisen ulkomaan oleskeluluvan vilautus. Just on saatu Giganttinen ilmoitus tästä.

Daa-ah! Mä luulen, että minun markkina-arvo nousi juuri giganttisesti kohisten.  ;D

Gunnar Hymén

Quote from: Leso on 22.12.2015, 17:46:25
Niin minäkin olen luullut, että pitää poistua maasta, mutta Giganttisen todistuksen mukaan ei.

Minkä hiton takia muuten kantasuomalaiset matkustais sitten henkensä uhalla vaarallisiin maihin niinku Dubaihin haalimaan laukut täyteen halpaa elektroniikkaa, jos kerta sama iPhone on täällä periaatteessa halvempi?

Se että homma toimii noin ulkomailla, ei ole tae siitä, etteikö Suomessa riittäisi ihan vaan virallisen ulkomaan oleskeluluvan vilautus. Just on saatu Giganttinen ilmoitus tästä.

Daa-ah! Mä luulen, että minun markkina-arvo nousi juuri giganttisesti kohisten.  ;D

gigantille ehkä riitääkin, tullille ei
09.11.2016

Lemmy

No siis ensinnäkin
-  pitää olla EU:n ulkopuolelta
- kamat laitetaan kortonkiin tai ainakin plommataan kiinni
- palautusrahat saa tullin jälkeen, kun on saatu tullilta tosite, joko konttorista tai sitten jälkivaatimuksena.

Eli kun Igor menee ostamassa Biltemasta Ladaan punaista jarruvaloöljyä, niin hän ei saa korkata putelia Suomen puolella, jos haluaa 25% takaisin.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

PostScriptum

Gigantti on muutenkin lievästi pervo putiikki.

Kirjolohikäärme

Epäilenpä että se on kaupan myyjän käsitys asiasta.  Myyjä pyytää passia ja kysyy kotimaata.  Myyjä ei tiedä, että kauppaketjun konttorissa tutkitaan myöhemmin tullin ostokuittiin laittamaa leimaa ennen kun debetoidaan asiakkaan tiliä.

Lisää aiheesta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veroton_myynti
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Veroton_myynti_Suomessa_vieraileville_ma%2838108%29

Leso

Kotimaa ei edellytä oleskelulupaa, joten miksi sitä kysyä?
Myyjä sanoi, että OLESKELULUPA ULKOMAILLE.
Myyjä ei sanonut, että riippuu kansallisuudesta taikka siitä, että minne tavara päätyy.

Joten mikä tuossa nyt niin kyrsii?
Olkaas nyt nohevia ja ottakaa selvää.
Ittellä ei oo niin kiinnostusta.
Mulla on kaikki, mitä tarviin.

Kni

Quote from: Leso on 22.12.2015, 18:09:00
Kotimaa ei edellytä oleskelulupaa, joten miksi sitä kysyä?
Myyjä ei sanonut, että riippuu kansallisuudesta taikka siitä, että minne tavara päätyy.

Joten mikä tuossa nyt niin kyrsii?
Olkaas nyt nohevia ja ottakaa selvää.
Ittellä ei oo niin kiinnostusta.
Mulla on kaikki, mitä tarviin.

Myyjä oli suvakki ja päätti kusettaa nuivaa kun kerrankin näki sellaisen.  :)
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Dangr

Se on Eu:n ulkopuolella asuville turisteille. Suomalainen ei siis saa, jollei hänellä ole oleskelulupaa EU:n ulkopuoliseen maahan, minne tavaran viedessään hän saa maksamansa veron takaisin.

Tuo on siis ihan ok. Samalla tavalla Suomalaiset saavat takaisin verot kun käyvät ulkomailla ostoksilla. Mutta sitten tarvitsee maksaa verot Suomeen jos tavaran hinta on yli tietyn. Tähän taisi joku entinen Nokiapomo kapsahtaa?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Kirjolohikäärme

Tuossa ylempänä on linkki tullin sivulle jossa asia selostetaan. Tapauksia on erilaisia; esim. mitä eroa on kotimaalla, oleskelumaalla, tilapäisellä oleskelulla, muutolla ulkomaille.  Ja kasa muita sääntöjä - hintarajoja, aikarajoja, sinetit, Norjan erityissäännöt, jne.  Myyjä ei näitä kaikkia tapauksia ja sääntöjä käynyt kanssasi läpi.  Ehkä ei ollut pykälien asiantuntija, ehkä ei viitsinyt kun ei ollut varsinaista tarvetta.

"Tax free shopping" -tarroja näkee monissa kaupoissa Suomessa ja ulkomailla, ei ole Gigantin keksimä juttu.

uffomies

Huomauttaisin että osa ulkomaalaisista on Suomessa esim autolla joten lentolipun heiluttelu tax free passina ei oikein onnistu. Kuten tuossa ylempänä mainittiin tax free on vasta free rajalla tullissa, sinetöidyt tavarat pitää saada sinne. Esim Prismassa voi sinetöidä kauppakassit ja saada siitä takaisin veroja. Ei mitään uutta siis.
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

P

Quote from: Kni on 22.12.2015, 17:37:12
En tiedä miten tuo käytännössä Suomessa toimii, mutta kun olen itse käyttänyt vastaavaa palvelua EU:n ulkopuolella niin homma hoituu lentokentän VAT Refund -tiskillä. Kaupan kuitteja esitetään, lomakkeita täytetään, lentolippuja näytetään ja sitten saadaan käteen tai kortille sen maan rahaa mistä ollaan juuri poistumassa. Tietääkseni tavara pitää olla sinetöidyssä paketissa mutta muistaakseni olen saanut palautuksia pelkkien kuittienkin perusteella.

VAT Refund koskee siis vain maasta poistuvaa tavaraa. Pääsääntö iTurviksille(kin) on, että saavat tavaran ilman alv-osuutta jos poistuvat maasta ja vievät tavaran mennessään. Kauppaan maksetaan täysi hinta ja alv-osuuden saa takaisin kun poistuu maasta.

Invoice on järkevämpi tapa isompien ostosten kanssa, jos palaa takaisin, tai voi valtuuttaa jonkun Suomessa hakemaan rahat omasta puolestaan. Invoicen kanssa Global Blue -tax-free systeemeineen jää vetämästä välistä ja koko alvin saa pois.

Tosin tavaran ja sen ulkomailla EU:n ulkopuolella asuvan haltijan pitää poistua Suomesta/ EU:sta. Rajalla tullissa pitää esittää tavarat pyydettäessä ja invoice-asiakirja ,maasta poistuttaessa. Tulli sitten leimaa  asiankirjan tavaroiden ja ostajan poistuessa maasta. Tuolla tullin leimaamalla invoice-asiakirjalla sitten voi hakea palattuasi tai valtuutettuasi jokun siiitä yrityksestä , josta ostit tuotteet alv-osuuden takaisin. Firmat voivat periä palkkion paperitöistä.

Tax-freen kohdalla Gobal bluen toimipisteen aukioloaikana rajallla kurvataan sinne, ja siellä tarkistavat tavaroiden poistuvan ja sen jälkeen saa tilityksen alv:stä käteensä käteisenä. Tosin Global blue palauttaa vain joku 10 -15%:tia alvistab riippuen ostoksen suuruudesta. Jos piste on kiinni, niin tullilta voi pyytää tarkistuksen ja leiman siitä, että tavara poistui Suomesta. Sitten voi hurauttaa Global bluen toimistoon kohdemaassa, esim. Pietarissa toimisto on Hotelli Moskovan vieressä Nevskin Eteläpäässä Lavran liikenneympyrän vieressä. Siellä saa taas sen 10-15% alv osuuden käteisenä asiakirjoja vastaan.  Mutta tuossakin ostaja ja tavara pitää poistua Suomesta.

Ihan hyvä systeemi tuo alv-palautus. Se tuo myyntiä PK-seudun, mutta erityisesti itärajan yrityksille. Suomalaiskaupat ovat kilpailukykyisiä venäläisille, juuri tuosta syystä. Invoicea käyttävät eniten ns. sukkulat, jotka ostavat tilattuja tavaroita Suomesta ja toimittavat niitä Venäjälle. He hakevat alvit takaisin seuraavalla tavaranhakukerralla. Tavallisten turistien kohdalla taas kauppiaat tykkäävät invoicen koukuttavasta vaikutuksesta. Ulkomaaalaisen asiakkaan on palattava takaisin liikkeeseen saadakseen alvipalautuksen. Usein kynnys ostaa jotain niillä palautetuilla alveilla on suuri.

Kiitos alv-palautuksen ja invoicen Lappeenrannan ja Imatran rautakaupaut saivat paljon kauppaa parissa projektissa, jossa olin osallinen. Tosin helpointa suomalaisena oli minulle ostaa tavarat firman piikkiin ja vientitullata ne tullissa poistuessa maasta. Alvit saattoi sitten vähennelllä normimalliin..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: beehoo on 22.12.2015, 17:49:16

gigantille ehkä riitääkin, tullille ei

Joo tullille ei riitä. Ei voi Gigantti palautella alveja ilman että tulli on tarkistanut ja leimannut tavarat poistuneiksi EU:sta. Jos palauttelevat alveja ilman tullin leimaa, niin tekevät sen omaan piikkiinsä? Tai kyseessä on verorikos?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Leso

Quote from: Kirjolohikäärme on 22.12.2015, 18:35:59[...]

"Tax free shopping" -tarroja näkee monissa kaupoissa Suomessa ja ulkomailla, ei ole Gigantin keksimä juttu.

Sori, kun oon eilisen teeren tyttö.  :roll:

Minä ymmärsin tämän nyt niin, että minä siis saan ostaa verovapaasti rompetta, kunhan lasken tarkasti, että lentolippu halppisyhtiöltä ei syö saamaani veroetua.
Heiluttelen oleskelulupaa sekä lentolippua ja pussitutan romppeet.
Sitten meen lentoaikana lentokentälle turvatarkastuksen kautta ja tinkaamaan tax-freet.
Sitten tallustan ulos lentokentältä.
Ei mikään laki tai säädös velvoita minua käyttämään ostamaani lentolippua.

Niin ne kuulema tytötkin tekee: ostavat halppislentolippuja, tsekkautuvat sisään, menevät lentokentän Victoria's Secretiin, shoppaavat viettelevät hepeneet ja marssivat kassan kautta ulos Itäkeskuksen bussiin.

Jos siis oleskelulupa ULKOMAILLA, joihin luetaan muuten myös Viro ja Ruotsi, EI riitä, niin myyjä on antanut vakavasti väärää tietoa. Se on sitten Gigantin vastuulla, jos tulee ikävyyksiä.

ArtturiE

Ei kai tuohon tax free-myyntiin mitään matupykälää olla sentään tehty, vaikka se ei kylläkään yllättäisi.

Passi pitää olla ainakin kun maata pitkin raja ylitetään ja ilman passia tuskin onnistuu tuo palautuksen saaminen rajalla.  No rajallehan matut ei ole menossakaan.  Itänaapurit kovasti käyttivät tuota palautusta, mutta sattuneesta syystä kauppa sinne on hiljentynyt.  Toki siinäkin oli väärinkäytön mahdollisuus, mutta mikäs nyt ihan aukotonta olisi, rajoillakaan  :facepalm:
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA