News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ulkoministeriö jatkaa turvapaikan­hakijoille suunnattua tiedotus­kampanjaansa

Started by B52, 16.12.2015, 12:04:52

Previous topic - Next topic

B52

http://www.hs.fi/politiikka/a1450236184334#

Ulkoministeriö jatkaa tiedotuskampanjaansa, jolla on tarkoitus tavoittaa turvapaikkamatkaa suunnittelevat jo lähtömaissaan. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on myöntänyt tarkoitukseen 230 000 euroa lisää rahaa.

Ulkoministeri Timo Soini (ps) kiitti lisärahasta puhuessaan keskiviikkona eduskunnassa ulkoasiainhallinnon budjetista.

Valtiovarainvaliokunnan jäsen Ville Vähämäki (ps) sanoi, että ulkoministeriön ja maahanmuuttoviraston arabiankielinen Facebook-tiedotus lokakuussa tavoitti jopa satojatuhansia irakilaisia.

"Nyt kampanja saa jatkoa, kun uudella määrärahalla on mahdollisuus palkata henkilöitä, jotka päivittävät jatkuvasti ajankohtaista ja todellista tietoa arabiaksi ja somaliksi Suomen olosuhteista ja mahdollisuuksista saada turvapaikka", hän sanoi.

Monet turvapaikanhakijat ovat olleet väärän tiedon varassa tullessaan Suomeen ja pettyneet, kun turvapaikkaa ei olekaan ollut helppo saada.

Kehitysyhteistyörahojen leikkaukset harmittivat oppositiota. Ulkoasiainvaliokunnan jäsen Jutta Urpilainen (sd) oli pahoillaan siitä, että vastoin ulkoasiainvaliokunnan kantaa valtiovarainvaliokunta ei suostunut vähentämään Finnfundin pääomitusta ja siirtämään rahaa kansalaisjärjestöille kehitysyhteistyöhön.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Roope

QuoteSuomi-kuvan kääntöpuoli

[...]

Itse asiassa huono brändääminen on osoittautumassa nykypolitiikan näkökulmasta kaukaa viisaaksi. Juuri nyt on kysyntää Suomi-kuvan ankeuttajille.

TERMI on nyt kohdennetun muuttoliikeviestinnän tehostaminen. Ulkoministeriö etsi juuri päättyneessä tarjouskilpailussa viestintäkonsultteja, joilta luonnistuisi niin emojien koodaaminen kuin darin, arabian tai somalin puhuminen – ja siten viestiminen siitä, ettei Suomeen kannata tulla hakemaan turvapaikkaa.

"Tavoitteena on vähentää perusteetonta turvapaikanhakua ja tarjota potentiaalisille turvapaikanhakijoille oikeaa tietoa Suomesta päätöksenteon perustaksi", tarjouspyynnössä sanotaan.

Tyhjästä ulkoministeriö ei aloita. Suurlähetystöjen nettisivuilla on ollut uutisia Suomen turvapaikkakäytännöistä. Viestiä on levitetty Facebookissa. Googlen markkinointiakin on kokeiltu.

Tuloksia on vaikea mitata, mutta vaikuttaa siltä, että ulkoministeriöltä odotetaan enemmän. Se antaa toiveistaan pari esimerkkiä. Mukana voisi olla vaikka infografiikkaa ja videoklippejä. "Tehostettu viestintä on edelleen kohdennettua ja diskreettiä eikä missään vaiheessa vahingoita esimerkiksi Suomen maakuvatyötä."

EI EHKÄ yllätä, mutta Suomi ei ole mikään uranuurtaja kampanjoissaan. Australian tyyli on raju: videolla kenraali puhuu tiukkasanaisesti takanaan teksti "No Way – Australiasta ei tule kotiasi". Tanskalla, Sveitsillä, Saksalla, Britannialla ja Norjalla on näyttäviä kampanjoita.

On kiinnostavaa, että myös Suomi haluaa samaa. Taustalla on varmasti aito huoli ihmissalakuljettajien markkinoimasta Suomi-kuvasta. Mutta ovatko videoklipit vastaus ongelmaan?

Suomen halu kampanjoida kertoo paljon siitä, miten nopeasti asenteet ovat muuttuneet. Voi olla, että ne koventuvat entisestään. On myös selvää, että muuttoliikeviestintä kohdentuu kriisialueiden lisäksi kotimaiseen käyttöön. Se on eettinen ongelma. Kampanjaa voi käyttää vahvistamaan mielikuvaa, että kriisejä pakenevat ovat onnenonkijoita.

Anna-Liina Kauhanen
Kirjoittaja on HS:n talouden ja politiikan toimittaja.
Helsingin Sanomat 6.7.2016

Oih, että ihan eettinen ongelma, kun "viestintäkonsultit" ankeuttavat Suomi-kuvaa kertomalla EU:n löysimmistä turvapaikkakäytännöistä miljoonille Eurooppaan haluaville.

Ja muistetaan tosiaan, että ulkoministeriön mukaan kyseessä ei ole kampanja vaan kohdennettu viestintä ja nyttemmin kohdennetun viestinnän tehostaminen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Vredesbyrd

UM markkinoi Suomen vero- & velkarahoitteista sosiaaliturvaverkkoa kaikkine mukavuuksineen kehitysmaihin. Mikä voisikaan mennä pieleen?
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Lahti-Saloranta

Jos Soini olisi kunnon pelimies niin käännättäisi pahimmat nimekkäiden politikkojen tekemät persujen solvaukset ja syytökset rasismista ja muukalaisvihamielisyydestä arabiaksi ja julkaisisi ne. Mainitsisi vielä että ulkoministerinä on mainitun puolueen puheenjohtaja. Siinä olisi Suomikuvaa turvapaikkaa halajaville eikä suvakitkaa voisi kitistä kun jutut ovat omia puheita..
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Green

Tiedotuksen pitää tietysti pysyä tosiasioissa. Näin ollen UM varmasti kertoo somaleille, että vaikka toissijaisen suojelun saaminen on vähän vaikeutunut, yli 90 % somaleista on saanut suojelua turvapaikkastatuksella, joka on heille edullisempaa, kun silloin eivät perheenyhdistämisrajoitukset heitä koske. Tarvitaan vain uskottava kertomus henkilökohtaisesta vainosta.
Meille veronmaksajillekin voitaisiin kuitenkin kertoa, kuka vainoaa ja miten. Olettaisin, että se on al-Shabaab, koska hallitus tuskin vainoaa muita kuin tuon järjestön taistelijoita. Mutta miten al-Shabaab pystyy laajamittaiseen henkilökohtaiseen vainoamiseen, kun se hallitsee vain pieniä alueita maan lounais- ja keski-osissa? Noiltakin alueilta olevat voivat siirtyä Mogadishuun tai maan muihin osiin, jonne al-Shabaabin koura ei ulotu. Kerropa se, Soini!

JKN93

Onkos tämä osa sitä tiedotuskampanjaa kun ulkoministeriön hallinnoima This is Finland http://finland.fi/ sivusto on saatavilla nyt myös arabian kielellä http://finland.fi/ar/

Kela_Platinum

Kelan sivuiltahan on jo kauan voinut katsella kaikki saatavilla olevat etuudet monella eri kielellä kuten arabiaksi ja somaliksi. Täytyyhän nyt potentiaalisten asiakkaiden tietää, minkälaisia palveluita täällä on tarjolla  :) Kaikki palvelut tarjotaan omalla kielellä ja jos ei tarjota, niin sitten tarjotaan tulkkaus valtion piikkiin. Näin se menee.