News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Feminismi on ihmeellistä! (yhdistetty)

Started by Miniluv, 13.12.2015, 11:35:49

Previous topic - Next topic

Ajattara

Kansallisteatteri antoi potkut näyttelijä Janne Reinikaiselle, koska some pöyristyi siitä että mies esittää transnaista.
Sitten kävi ilmi, että roolihahmo onkin transvestiitti eli mies joka tykkää pukeutua naiseksi, eikä suinkaan transnainen eli mies joka kokee olevansa oikeasti nainen. Näyttelijä sai työnsä takaisin anteeksipyyntöjen kera.

:facepalm:

https://yle.fi/uutiset/3-11542994

QuoteAnne Rautiaisen ohjaama näytelmä Kaikki äidistäni saa sittenkin ensi-iltansa 16. syyskuuta. Kansallisteatteri tiedotti lauantaina, että näytelmän Suomen kantaesitys siirretään teoksen transihmisen roolittamisesta syntyneen kriittisen keskustelun takia. Samalla kerrottiin, että kyseiseen rooliin (Agrado) palkattu näyttelijä Janne Reinikainen saa potkut.

Tänään Kansallisteatteri tiedotti, että roolihahmon identiteetin määrittely on ollut ristiriitaista ja virheellistä sekä Kansallisteatterin että teoksen ohjaajan Anne Rautiaisen aiemmissa lausunnoissa. Teatteri myös ilmoitti, että Janne Reinikainen jatkaa sittenkin roolissa.

Britanniassa työskentelevän näytelmäkirjailijan Samuel Adamsonin käsikirjoituksessa kyseinen hahmo on transvestiitti, ei transsukupuolinen, kuten Pedro Almodóvarin elokuvassa.

Kansallisteatteri esittää Adamsonin tekstin.

---

Kansallisteatterin pääjohtajalta Mika Myllyaho:
"Siinä tuli tehtyä varmasti hätäinen ratkaisu, mutta silti siinä on puolensa. Ohjaaja (Anne Rautiainen) on puhunut siitä, että tässä (näytelmässä) on transihminen. Sitten transyhteisöstä alkoi pikkuhiljaa tulla ihmisiltä viestiä ensimmäisten harjoitusesitysten jälkeen, että mies ei voi näytellä transnaista tai transihmistä. Lähdin pohtimaan asiaa, ja tein päätöksen, ettei Janne (Reinikainen) sitä sitten näyttele. Se viesti ja tieto oli meille aika lailla uutta, että mitä se tarkoittaa, jos mies näyttelee transnaista. Se koettiin hyvin isona väkivallan tekona."

" Ohjaaja on ohjannut eri näytelmää kuin mitä näyttelijät ovat näytelleet. Plarissa (näytelmäkäsikirjoitus) lukee selvästi transvestiitti, ja Reinikainen on näytellyt sitä. Ohjaaja on ohjannut toista näytelmää."

Miten on mahdollista, että ohjaaja (Anne Rautiainen) on ohjannut toista näytelmää kuin mitä käsikirjoituksessa lukee?
"Ohjaaja on jäänyt mielikuvaan, joka liittyy Almodovarin elokuvaan, eikä ole jostain syystä nähnyt sitä, mitä Janne (Reinikainen) tekee.

---

Kysyn vielä uudestaan Janne Reinikaisen irtisanomisesta. Miksi päätit asiasta niin nopeasti some-paineen seurauksena?
"Se ei johtunut pelkästään some-paineesta. Minuun otettiin yhteyttä puhelimitse ja mailein. Sain yhteydenottoja merkittäviltä ihmisiltä, joita arvostan."

---

[tweet]1305795324791922688[/tweet]

War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength.

Roope

Järkisyillä perusteltu viha ja vihan lietsonta on oikein ja oikeutettua.

QuoteRanskalaiskirjailijan mukaan heteronaisia rohkaistaan pitämään miehistä, vaikka heillä olisi monia syitä olla pitämättä – miesvihaa käsittelevä esikoisteos on aiheuttanut Ranskassa valtavan kohun

Ranskalaisen Pauline Harmangen mukaan miesviha voi olla vapauttavaa ja luoda sisaruutta naisten välille.

KUN ranskalainen kirjoittaja ja bloggaaja Pauline Harmange julkaisi elokuussa kirjan miesten vihaamisesta, hän oletti sen myyvän korkeintaan pari sataa kappaletta.

Toisin kävi.

[...]

Kirjan ensimmäiset painokset myytiin loppuun hetkessä, ja nyt sen kustantaja Monstrograph kertoo olevansa pulassa. Vapaaehtoisvoimin toimiva pieni kustantamo ei pysty painamaan kirjaa enempää, ellei joku isompi kustantaja tule apuun.

[...]

Harmangen mukaan häntä pyydettiin kirjoittamaan kirja misandriasta eli miesvihasta, koska hän oli käsitellyt aihetta blogissaan.

Moi les hommes, je les déteste -esseessään Harmange pohtii, miksi naisilla olisi hyvä syy vihata miehiä.

[...]

Harmangen teoksen mukaan miesviha voi olla vapauttavaa ja luoda sisaruutta naisten välille.

"Mitä jos naisilla on hyvät syyt vihata miehiä? Mitä jos viha miehiä kohtaan on tosi asiassa iloinen ja emansipoiva asia, kun sille annetaan ilmaisukanava?"

MOI LES HOMMES, JE LES DÉTESTE -KIRJA olisi luultavasti jäänyt vaille huomiota, ellei Ranskan tasa-arvoministeriön neuvonantaja Ralph Zurmély olisi kertonut harkitsevansa lakitoimia sen kustantajaa vastaan.

Zurmélyn mukaan kirja on oodi miesvihalle ja hän muistutti, että kiihotus vihaan sukupuolen perusteella on rikos. Kustantajan olisikin välittömästi poistettava se julkaisuohjelmastaan.

Kirjailija on ollut ihmeissään Zurmélyn uhkailusta.

"Hän on töissä valtion tasa-arvovirastossa, jonka päämääränä on vähentää raiskauksia ja seksuaalista häirintää. Tuntuu käsittämättömältä, että hän on huolissaan pienen feministisen kirjan sensuroimisesta sen sijaan, että tekisi työtään", Harmange sanoo.

[...]

RANSKASSA Zurmélyn käytöstä on pidetty hyvänä esimerkkinä mitätöimisen kulttuurista. Aikakausilehti NouvelObs ihmettelee, miksei kukaan pyrkinyt sensuroimaan Baudelairea, kun hän kuvaili 1800-luvulla elänyttä, naisten oikeuksia ajanutta George Sandia muun muassa puheliaaksi ja tyhmäksi ja vertasi tämän moraalikäsityksiä yhtä syvällisiksi kuin maksettujen naisten moraalikäsitykset ovat.

Elävistä kirjailijoista Michel Houellebecq olisi syytä laittaa välittömästi pannaan naisvihan takia, lehti huomauttaa.

[...]

HARMANGEN mukaan miesvihaan suhtaudutaan usein vitsinä, tai sen avulla vähätellään feministejä, vaikka hän uskoo, ettei vihan omimisessa olisi mitään väärää.

"Misandria on olemassa ainoastaan reaktiona misogyniaan, josta systemaattinen väkivalta juontaa", hän sanoo. Hän lainaa kirjassaan tilastoja vuodelta 2018, joiden mukaan 96 % lähisuhdeväkivallasta tuomituista oli miehiä ja seksuaalisesta väkivallasta tuomituista 99 %.

"Sen sijaan misandria ei ole koskaan tappanut ketään."
Helsingin Sanomat 16.9.2020

Helsingin Sanomat esittelee varmaan yhtä kritiikittömästi samaa logiikkaa paitsi tietysti misogynian niin myös muun muassa ns. islamofobian, ksenofobian ja antisemitismin suhteen. Netistä taatusti löytyy sopivat tilastot joka lähtöön.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Emo

QuoteRanskalaisen Pauline Harmangen mukaan miesviha voi olla vapauttavaa ja luoda sisaruutta naisten välille. 

Olen samaa mieltä.

Naisvaltaiset työpaikat ovat olleet vihamielisimpia työpaikkoja ikinä, ja muissakin työpaikoissa naispuoliset työntekijät ovat olleet kaikista kieroimpia toisia naistyöntekijöitä kohtaan. Toki selän takana akkalauma miespuolisiakin työkavereita haukkuu minkä ehtii.

Varmasti, jos naisporukka saa käännettyä sukupuoleensa kiinteästi kuuluvat aggression, kieroilun ja vihan ihan reilusti kaikkiin maailman miehiin kohdistuvaksi, nyt eläviin ja edesmenneisiin ja tuleviin, niin ehkä vihaa ei sitten enää riitä muille naisille ja tämän voidaan tulkita parantavan naisten keskinäisiä välejä.

foobar

Nykyfeminismi kuten myös nykyajan eurooppalainen vasemmistolaisuus tuntuu rakentuvan yhä enenevässä määrin järjen päältä kytkevän vihan oikeutuksen ajatukseen. Sivustakatsojana on mahdotonta ymmärtää tämän liikesuunnan maailmaa parantavaa vaikutusta mutta tuskinpa tässä kauaa voidaan olla sivustakatsojia kun nämä maailmanparannusliikkeet vihan vimmassaan käyvät kaikkien niiden kimppuun jotka eivät niitä kehu. (Ja usein käyvät itseasiassa niidenkin kimppuun jotka kehuvat, jos heiltä puuttuu esim. sopivia syntyperäisiä ominaisuuksia.)

Yleensä tulevaisuuden on ajateltu olevan parempi, ja nimenomaan rauhallisempi paikka, tai että ainakin sitä on arvokasta tavoitella, mutta tuosta ajatuksesta ei ole nykyvasemmiston agendoissa oikeastaan enää mitään jäljellä. Ainut asia mitä tässä kai voi toivoa on etteivät nämä liikkeet saisi enempää valtaa, koska ne ovat selkeästi vaaraksi arvoille joita ovat näennäisesti aiemmin puolustaneet - mutta joista ne ovat vähitellen yksi kerrallaan käytännössä luopumassa. Pohjalta kai paljastuu lopulta jonkinlainen leninistinen väkivaltainen vallankumousoppi jossa aate - joka on oikeastaan muuttunut vain vallankumouksen toteutustyökaluksi - oikeuttaa kaiken "väärinajattelijoiden" murhaamista myöten. Milloin tämä hulluus loppuu?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

potta

Quote from: Ajattara on 16.09.2020, 08:55:33
Kansallisteatteri antoi potkut näyttelijä Janne Reinikaiselle, koska some pöyristyi siitä että mies esittää transnaista.
Sitten kävi ilmi, että roolihahmo onkin transvestiitti eli mies joka tykkää pukeutua naiseksi, eikä suinkaan transnainen eli mies joka kokee olevansa oikeasti nainen. Näyttelijä sai työnsä takaisin anteeksipyyntöjen kera.

:facepalm:

Samaisesta SK:n jutusta löytyy vielä toinenkin erikoisuus:
QuoteALMODÓVARIN alkuperäisessä Kaikki äidistäni -elokuvassa on toinenkin transhahmo, Lola. Häntä näytteli mies, Toni Cantó.

Kansallisteatterin esittämässä sovituksessa tämäkin hahmo on transvestiitti, ei transsukupuolinen, ja sitä esittää Karim Rapatti.

Julkinen kritiikki ei ole jostain syystä koskenut Lolan roolitusta, mutta Myllyahon mukaan ohjaaja pohtii nyt, pitääkö hahmolle tai käsikirjoitukselle tehdä jotain.
niin, miksiköhän sitä ei uskallettu lähteä kritisoimaan  :flowerhat:

Augustus

Quote from: Emo on 16.09.2020, 12:19:13
QuoteRanskalaisen Pauline Harmangen mukaan miesviha voi olla vapauttavaa ja luoda sisaruutta naisten välille. 

Olen samaa mieltä.

Naisvaltaiset työpaikat ovat olleet vihamielisimpia työpaikkoja ikinä, ja muissakin työpaikoissa naispuoliset työntekijät ovat olleet kaikista kieroimpia toisia naistyöntekijöitä kohtaan. Toki selän takana akkalauma miespuolisiakin työkavereita haukkuu minkä ehtii.

...
Olen joskus melkoisen nuorempana ollut juuri tuollaisessa työpaikassa, mitä kuvailet. En ole koskaan ennen sitä,  enkä sen jälkeen nähnyt moista uudestaan.  Mainitsen tämän siksi, että monesti tälläiset kuvaukset kuulostavat jonkinverran epäuskottavilta, mutta voin itse henkilökohtaisesti todistaa, että kyllä näin vaan on joskus.

Oma työni oli tuolloin noin kymmenen ihmisen (määrä vaihteli) työporukassa,  jossa kaksi miesta (minä toinen) ja noin kymmenen naista. Tämä porukka jakautui päivittäin/viikottain pienemmiksi muutaman ihmisen tiimeiksi, jotka työskentelivät eri paikoissa. Näissä pikkutiimeissä sain kyllä kuulla välillä sen hetken naiskollegaltani rankkaa tekstiä niistä työkavereista, jotka olivat sillä hetkellä muissa pikkutiimeissä. Aluksi vaikka pikkutiimini henkilö A haukkuu poissaolevan B:n tällä viikolla, niin ensi viikolla vastaavasti  läsnäoleva B haukkuu poissa olevan A, no ei tässä vielä mitään, voihan olla jotain kränää A:n ja B:n välillä. Se mikä oli tyrmäävää, on se että kun A ja B ovatkin samassa pikkutiimissä mun kanssa, ovat A ja B kuin ylimmät ystävät, suunnitellaan vaikka jotain kivoja illanviettoja ja samalla haukutaan yhdessä henkilöä C, joka on tänään muualla. Tätä touhua kun katsoo vuodenkin verran ja sekoittaa siihen henkilöt A,B,C,D,E,F,...vaihtelevissa kombinaatioissa niin huh huh.

Melko nopeasti tuossa paikassa otin asenteen, että ei kuulu mulle. Mä olin jopa sanonut joillekin tuosta selän takana puhumisesta, että ei ole hyvä, mutta ei. Se myös kalvoi tavallaan itseäni, koska tietysti mut haukuttiin varmaan pystyyn henkilöiden A,B,D,F,C,... etc. toimesta, kun en itse ollut paikalla. No lopulta otin loparit koko työstä ja lähdin opiskelemään.

Emo

Quote from: Augustus on 16.09.2020, 13:43:28

Olen samaa mieltä.

...
Olen joskus melkoisen nuorempana ollut juuri tuollaisessa työpaikassa, mitä kuvailet. En ole koskaan ennen sitä,  enkä sen jälkeen nähnyt moista uudestaan.  Mainitsen tämän siksi, että monesti tälläiset kuvaukset kuulostavat jonkinverran epäuskottavilta, mutta voin itse henkilökohtaisesti todistaa, että kyllä näin vaan on joskus.

Oma työni oli tuolloin noin kymmenen ihmisen (määrä vaihteli) työporukassa,  jossa kaksi miesta (minä toinen) ja noin kymmenen naista. Tämä porukka jakautui päivittäin/viikottain pienemmiksi muutaman ihmisen tiimeiksi, jotka työskentelivät eri paikoissa. Näissä pikkutiimeissä sain kyllä kuulla välillä sen hetken naiskollegaltani rankkaa tekstiä niistä työkavereista, jotka olivat sillä hetkellä muissa pikkutiimeissä. Aluksi vaikka pikkutiimini henkilö A haukkuu poissaolevan B:n tällä viikolla, niin ensi viikolla vastaavasti  läsnäoleva B haukkuu poissa olevan A, no ei tässä vielä mitään, voihan olla jotain kränää A:n ja B:n välillä. Se mikä oli tyrmäävää, on se että kun A ja B ovatkin samassa pikkutiimissä mun kanssa, ovat A ja B kuin ylimmät ystävät, suunnitellaan vaikka jotain kivoja illanviettoja ja samalla haukutaan yhdessä henkilöä C, joka on tänään muualla. Tätä touhua kun katsoo vuodenkin verran ja sekoittaa siihen henkilöt A,B,C,D,E,F,...vaihtelevissa kombinaatioissa niin huh huh.

Melko nopeasti tuossa paikassa otin asenteen, että ei kuulu mulle. Mä olin jopa sanonut joillekin tuosta selän takana puhumisesta, että ei ole hyvä, mutta ei. Se myös kalvoi tavallaan itseäni, koska tietysti mut haukuttiin varmaan pystyyn henkilöiden A,B,D,F,C,... etc. toimesta, kun en itse ollut paikalla. No lopulta otin loparit koko työstä ja lähdin opiskelemään.

Kyllä, uskomattomalta kuulostaa, kiitos kun kerroit oman kokemuksesi. Minun kokemukseni ovat vähän päälle parikymppisenä, kun opiskelijana tein perushoitajan ja sairaanhoitajan sijaisuuksia hyvin monipuolisesti. Kokemusta on etelästä ja pohjoisesta, mutta kyllä HYKS Meilahti on tässäkin suurin ja kaunein; aivan patologisen vittumaisia työvihollisia (ei työkavereita)  siellä sairaala täynnä.
Ja niin häijyjä potilaillekin jotkut, että sääliksi kävi potilaita, itsehän en koko kesää siellä akkojen vittuiluja kuunnellut vaikka se oli alkuperäinen tarkoitukseni, minä pääsin sentään pois heti kun halusin toisin kuin jotkut potilaat.

Kaiken nykyisen elämänkokemukseni myötä en usko naisjohtajien paremmuuteen enkä naisten miehiä parempiin ihmissuhdetaitoihin pätkääkään, ja itse-hän olen nainen mikäli joku ei sitä tiedä.

QuoteRanskalaiskirjailijan mukaan heteronaisia rohkaistaan pitämään miehistä, vaikka heillä olisi monia syitä olla pitämättä ...   

Heteronainen pitää miehistä, muutenhan kyseessä on lesbonainen. Tietty lesbokin voi pitää miehistä kaverina.

Ranskalaisia naisia ehkä kasvatetaan toisin kuin suomalaisnaisia, koska minua ei ole rohkaistu pitämään miehistä enkä omaa tytärtänikään ole rohkaissut pitämään miehistä.
Päinvastoin, olen varoittanut tytärtäni kaikista muista  maailman miehistä paitsi valkoisista suomalaisista (norjalainenkin käy) heteromiehistä, ja niissäkin saattaa olla väkivaltaisia, juoppoja, narsisteja, sairaalloisen mustasukkaisia, narkkeja ja huoripukkeja, joista erikseen olen varoittanut.
Ihan normaalit äidin velvollisuudet olen siis hoitanut 🙂 mutta en mitenkään ole rohkaissut pitämään miehistä yleisesti ja ennakkoluulottomasti.

Simo_Toini

Olen samaa mieltä.

Varmasti, jos naisporukka saa käännettyä sukupuoleensa kiinteästi kuuluvat aggression, kieroilun ja vihan ihan reilusti kaikkiin maailman miehiin kohdistuvaksi, nyt eläviin ja edesmenneisiin ja tuleviin, niin ehkä vihaa ei sitten enää riitä muille naisille ja tämän voidaan tulkita parantavan naisten keskinäisiä välejä.

Paras osoitus intersektionaalisen feminismin toimivuudesta käytännössä on istuvan hallituksen taival. Olen vakuutunut siitä, että Marin ja Kulmuni ovat suorastaan best friends for evö, huippuosaavat ylimmät ystävykset.

Ministeri Ohisalon jokainen vihapuhetta vastustava puheenvuoro suorastaan huokuu suvaitsevaisuutta ja lämpöä. Omat peräreikäpuheensa ovat vain perusteltuja vastareaktioita rakenteisiin, se on siis erilaista ja parempaa kuin muiden puhe eikä edes täytä vihan alati muutettavissa olevaa määritelmää. Sen voi intelligentsia lukea päivittäin Vihreästä Langasta, ent. Helsingin Sanomat.

Presidentti Halosen kelpaa saarnata Kallion kirkossa: Kyllä hallitukset osaavat - jos koostuvat naisista.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

foobar

^ Vihreä lanka tosin lakkautettiin ja korvattiin ilmeisesti jollain mekanismilla jossa vihreiden naisten vallankumouksessa eniten niskan päällä oleville alettiin jakaa tukea, kun ovat ilmeisesti esim. puolueen varapuheenjohtajina niin sen tarpeessa. Nyttemmin puolue on alkanut teettää promojulkaisua tilauslehtenä, ja jopa vihreiden läpikyllästämän suomalaisen journalistikunnan mielestä kyseessä on puolueen kapean valtakärjen propagandatorvi.

No, ainakin Vihreät näyttää nyt juuri siltä mitä voi odottaa puolueelta jolla ei ole enää käytännössä lainkaan mieskansanedustajia, mutta jonka keskeinen toiminnan muoto on puffata täysin vallan kaapanneiden naisien toimia Vihreiden Naisten kautta. Olen aistinut jo vuosia Helsingin ulkopuolella toimivien melko tolkullisten miespuolisten vihreiden kuntapoliitikkojen tuskan - heidät on täysin marginalisoitu puolueessa jossa ainoa pärjäämisen mahdollisuus on olla vihainen nainen ja edetä "aate pyhittää keinot" -strategialla suhteessa sekä ulkoisiin että sisäisiin kilpailijoihin...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Simo_Toini

Quote from: foobar on 17.09.2020, 07:44:20
^ Vihreä lanka tosin lakkautettiin ja korvattiin ilmeisesti jollain mekanismilla

Kyllä, nimeltään Helsingin Sanomat. Se on omistautunut miesvihalle, antikristillisyydelle, pro-jihadismille, suomalaisvastaisuudelle ja EU-liitovaltiolle. Ihan kuin intersektionaalinen feministihallituskin.
"Minulla on 100 miljoonan euron tuliaiset, kun tulen kotiin, oululainen Eurooppa-ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) iloitsee. Kehossa tuntuu nuutuneisuus, mutta se ei mielialaa lannista, sanoo Tuppurainen, joka pitää neuvottelutulosta hyvänä sekä Suomen että Pohjois-Suomen näkökulmasta. "Sanomalehti" Kaleva 23.7.2020

ikuturso

Tuon Kari Enqvist-ketjusta Lallin mietteen tänne.

Quote from: Lalli IsoTaloSilmäproteesi ei auta ihmistä näkemään. Tätäkään Kari Enqvist ei tiedä, koska on oman moraalisäteilynsä sokaisema. Tekosilmä auttaa ihmistä näyttämään paremmalta muiden silmissä. Nämä federaatiota lutkuttavat suvakki-idiotismit ovat KE:n tekosilmä.

Intersektionaalisen feminismin mukaan varmaan synnyinsokea on jossain VHM ja lesboneekerin välissä. Silmänsä menettänyt.... Hmmm, Jos telakkatöissä,  niin ei uhripisteitä, mutta jos teininä sukkapuikolla oman peilistä katsoneen vääristyneen minäkuvan vuoksi itse puhkottu, niin hakkaa lesboneekerinkin mennen tullen.

Mutta pitääkö tulla ylpeänä kaapista yksisilmäisenä ja vaatia kiintiöitä, vai peittää yksisilmäisyys proteesilla, mikä ei auta näkemiseen mutta piilottaa vajavaisuuden.

Onko ministerin tai ministerin avustajan paikka silmäproteesi. Tehdäänkö sillä kiintiöhumanistista talousnero tai korona-asiantuntija? Pitäisikö ministerien salllia olla ihan tyhmiä itseään? Pitääkö heidät naamioida älykkäiksi nimittämällä heidät tekosilmikkiintiöministereiksi?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tavan

Rasismia on kaikki millä saatetaan muunväristen ihmisten kulttuuri ja elämänmeno jotenkin negatiiviseen valoon.

Siten muslimien kunniaväkivallan kritisointi on hyvin rasistista ja johtaa lopulta kansanmurhaan, jossa natsit nousevat valtaan ja tekevät ruskeista ihmisistä saippuaa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Lalli IsoTalo

Tämä tuli pyytämättä twitteriini, johon en ole tilannut yhtään mitään. Mutta joka päivä tulee jotain.  :P Tämä siis alkujaan heinäkuun aliusta.

QuoteViikko intersektionaalista feminismiä paljasti vihervasemmistossa kytevän rasismin
https://rivienvalista.net/2020/07/10/viikko-intersektionaalista-feminismia-paljasti-vihervasemmistossa-kytevan-rasismin/
July 10, 2020
Intersektionaalinen feminismi halutaan esitellä kauniina isminä. Se ottaa huomioon yksilön kokonaisuutena pyrkien mm. löytämään häneen vaikuttavat syrjinnän rakenteet.

Viime viikkoina kuitenkin nähtiin, miten intersektionaaliseen feminismiin keskeisesti liittyvää identiteettipolitiikkaa käytetään itse asiassa kertomaan miten etnisesti tai ihonvärinsä mukaan profiloidun henkilön täytyy ajatella ja mitä hän saa ilmaista itsestään.
...
Tämä alkoi, kun kurditaustainen, 5 vuotiaana pakolaisleiriltä Suomeen muuttanut Seida Sohrabi kirjoitti ansiokkaan kolumnin, joka rikkoo vihervasemmiston huolella rakentamaa myyttiä siitä, että jokainen maahanmuuttaja Suomessa voi olla vain uhri.
...
Kuten on niin yleistä vasemmistopiireissä, kohdistettiin hyökkäys vastapuolen identiteettiin. Käytettiin termejä, kuten "tekopyhä", "white passing" ja "good immigrant". Oleellista on, että näillä termeillä haluttiin kieltää toisen henkilön oikeus puhua.

Vasemmistonuorten puheenjohtaja Liban Sheikh jopa tviittasi, ettei ole OK, että Seidan kaltainen vaikuttaja pystyy ilmaisemaan itseään.

Tässä 2.7 julkaistu juttu, johon artikkelissa viitattiin, liekö ollut jo täällä?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006558259.html

QuoteSeida Sohrabin kolumni: Intersektionaalisen feminismin voi heittää romukoppaan
Hallitus julkaisi viime torstaina uuden kunnianhimoisen tasa-arvo-ohjelmansa, jonka kantavana ajatuksena on intersektionaalinen feminismi.
...
Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ei edistetä uusilla vierailla sanoilla. Uusia termejä voidaan keksiä ja käyttää vain silloin, kun vanhat eivät kelpaa. Minun puolestani suurimman osan uusista "hienoista" termeistä saisi heittää "romukoppaan".
...
Uusissa termeissä näkyy olevan ristiriita siinä, että ne ovat valikoivia. Intersektionaalista feminismiä viljelevät näkevät ongelmia vähäpätöisissä asioissa, mutta eivät halua tikullakaan koskea aitoihin ongelmiin ja niiden sivuvaikutuksiin. Niiden kohdalla vahvistetaan sortoa ja alistamista sen sijaan, että puututtaisiin ja myönnettäisiin ongelma.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

foobar

^ Kun "good immigrant" -termin tavoitteena on loukata tai halveksua herää väkisinkin kysymys siitä mikä koko ideologisen projektin tavoite mahtaa lopulta olla. Laaduton kaaos ja ideologinen mielivalta, vai mikä?

Mangustin

Quote from: Vellamo on 23.09.2020, 22:32:49
Afganistanilaistaustainen Eva Tawasoli ihmettelee, miksi feministit ja vähemmistöjen oikeuksien puolustajat vaikenevat, kun pitäisi puolustaa maahanmuuttajanaisten ihmisoikeuksia.

Kuva kertoo miksi: hunnuton ja kaavuton maahanmuuttajanainen kilpailee suomalaisten feministien kanssa samoilla työ-, opiskelu- ja pariutumismarkkinoilla. Ewa Tawasoli meinaa seuraavaksi lukea hallintotieteitä; kohta se syrjäyttää jonkun hyväsiskon ylitarkastajan virasta tai projektikoordinaattorin työstä.  :flowerhat: :flowerhat: :flowerhat:

Edit. Onpas hauska tiedostonimi  ;D guuglesta löytyi  ;)

F1nka

Voiko transseksuaali näytellä tavallisen VHM:n roolissa?
Tottelematon tieto aktivismissa

HDRisto

Muodollisesti pätevä, kieltämättä, tuo Eva. Kyllä siinä sänkitukkaiset rapalanaamaiset "feministit" hiljenevät kun Eva ilmestyy samaan tilaan.

Nuivinator

Quote from: F1nka on 25.09.2020, 21:41:42
Voiko transseksuaali näytellä tavallisen VHM:n roolissa?

Eikai. Kyseessä ei ole silloin mies; osaamisella ei ole merkitystä vaan olemuksesta. Kuulemma jossain Thaimaassa jotkut miehet näyttele naisia, mutta asia selvinnee asiakkaalle ennemmin tai myöhemmin.

Homon näytellessä heteroa kyse ei ole ulkomuodosta vaan osaamisesta, ajatelkaa vaikka Big Bang Theoryn tohtori Sheldon Cooperia. Sikäli kun tiedän, Jim Parsonsin suuntautuminen ei näy roolissa mitenkään.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

N. O. Hääppönen

Quote from: Mangustin on 25.09.2020, 21:36:25
Quote from: Vellamo on 23.09.2020, 22:32:49
Afganistanilaistaustainen Eva Tawasoli ihmettelee, miksi feministit ja vähemmistöjen oikeuksien puolustajat vaikenevat, kun pitäisi puolustaa maahanmuuttajanaisten ihmisoikeuksia.

Kuva kertoo miksi: hunnuton ja kaavuton maahanmuuttajanainen kilpailee suomalaisten feministien kanssa samoilla työ-, opiskelu- ja pariutumismarkkinoilla. Ewa Tawasoli meinaa seuraavaksi lukea hallintotieteitä; kohta se syrjäyttää jonkun hyväsiskon ylitarkastajan virasta tai projektikoordinaattorin työstä.  :flowerhat: :flowerhat: :flowerhat:

Edit. Onpas hauska tiedostonimi  ;D guuglesta löytyi  ;)
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

ikuturso

YLE jälkinäytös käsitteli tänä aamuna HöBLän artikkelia, jossa oli noteerattu, että suurin osa kapellimestareista on miehiä.

Jäsen ruskea, Sonya Lindfors, kertoi, että ongelma on rakenteissa ja tarjosi kiintiöitä.

Jossain oopperan historiassa on nyt ensimmäinen musta säveltäjä, mikä oli hänen mielestään hienoa. Koronan aikana on voitu tutustua ja opiskella uutta ja on löydetty jopa yksi musta oopperasäveltäjä.

[omaa pohdintaa:] On hieman vaikea nähdä tuota kiintiöajattelua tässä.... Käsittääkseni isoilla orkestereilla on yksi ylikapellimestari tai konserttikapellimestari. Jotain harjoituskapuja voi olla, mutta miten toteutat kiintiötä, jos jokainen itsenäinen entiteetti palkkaa yhden kapellimestarin? Jos Tampere filharmonialla ja Helsingin kaupunginorkesterilla on mieskapu, niin pitääkö Jyväskylän palkata nainen? Entä Radion sinfoniaorkesteri?

Mutta jäsen ruskea näki kiintiön ehkä tarpeellisena instrumenttina ratkaista se, että maailmasta ei löydy huippunaiskapellimestareita joka orkesteriin. [omaa pohdintaa:] Lahjakkuuksia syntyy kiintiöillä?

Jäsen valkoinen nainen epäili, että sama kuin naispappeudessa, jos nainen hilluu orkesterin edessä, ei pystytä keskittymään? Tai että kapellimestarin rekrytoinnista vastaava taho pelkäisi tätä. [omaa pohdintaa:] Orkesterit ovat nykyään hyvin sukupuolisesti tasa-arvoisia, joten on jotenkin vaikea ajatella, että jos tahtipuikko on kiinnitetty käsivarrella tisseihin, niin fagotin soittajasta tulee nahkafagotin soittaja.

On niillä naisilla vaikeaa. Mihinkään ne ei kelpaa, koska rakenteellinen tissifobia.

-i-
MUOKS: lisätty omaa pohdintaa tägäystä, jotta ei mene sekaisin mitä tuli ilmi telkkaripuheenvuoroissa ja mitä siitä olin mieltä.
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tavan

On tunnustettava, että tuollainen ylläkuvattu ajattelu herättää minussa misogyniaa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Luka Mokonesi

HS 2020-10-09: Tuhannet poliisit häätävät anarkofeministejä vallatusta talosta Berliinissä

QuotePoliisi alkoi perjantaiaamuna tyhjentää tyhjentää yhtä Berliinin vanhimmista vallatuista taloista. Se tunnetaan nimellä Liebig34.

Ennakkotietojen mukaan Berliinin poliisi oli lähettämässä häätöä hoitamaan 2 500 poliisimiestä ja -naista ja pyytänyt niiden lisäksi apuvoimia Berliinin ulkopuolelta. Paikalle oli varattu neljä vesitykkiä, ja poliisin erikoisjoukot olivat valmiudessa.

...

Talonvaltaajat esiintyivät elokuun lopulla otetussa valokuvassa naamioituneina, leikkirynnäkkökiväärin kanssa, mikä tulkittiin sodanjulistuksena poliisille. Rauhaa osapuolten välillä ei ole tähänkään asti ollut. Pelkästään tämän vuoden aikana poliisi on iskenyt taloon yli 120 kertaa.

Vallattu talo, Liebig34, on nimensä mukaisesti osoitteessa Liebigstraße 34. Talo on ollut vallattana noin 30 vuotta. Kaksi vuotta sitten sen vuokrasopimus sanottiin irti, ja talonvaltaajien oikeudesta pysyä talossa on kiistelty oikeudessa.

Kesällä annetun oikeuden päätöksen mukaisesti poliisi ilmoitti alkusyksystä talon tyhjentämisestä. Berliinin senaatin poikkeusasetuksen turvin lähikadut suljettiin liikenteeltä jo edeltävänä päivänä, eikä lähikortteleihin saanut tulla millään kulkuneuvolla. Lähikoulu ja -päiväkoti ovat perjantaina levottomuuksien takia kiinni.

...

Talonvaltaajat ovat anarkofeministejä, ja he ovat kieltäneet taloon pääsyn cis-miehiltä eli syntymässä mieheksi määritellyiltä, joiden sukupuoli-identiteetti on mies.

Edit: Hesarissa ja Ylellä livefeediä tyhjennyksestä.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

N. O. Hääppönen

Reps, vaikka miten yksrivinen  :D
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Outo olio

Quote from: Luka Mokonesi on 09.10.2020, 09:50:46
HS 2020-10-09: Tuhannet poliisit häätävät anarkofeministejä vallatusta talosta Berliinissä

Talonvaltaajat ovat anarkofeministejä, ja he ovat kieltäneet taloon pääsyn cis-miehiltä eli syntymässä mieheksi määritellyiltä, joiden sukupuoli-identiteetti on mies.

TERFfit tappelemassa tiskivuoroista. :D Miten nyt näin, eikö se ollutkaan niin että heteropatriarkaatti alistaa naiset kotitöillä?

Taistelu keskiluokkaistumista vastaan Berliinissä on kuitenkin jo hävitty, sanoo HS:lle suomalainen nainen, joka on 15 vuotta sitten asunut Liebig34:ssä ja muissakin vallatuissa taloissa Berliinissä.

Hän ei halua esiintyä jutussa nimellään. HS:n vallattujen talojen luona tapaamat vasemmistoradikaalit eivät suostuneet haastatteluihin edes nimettöminä.

Entinen talonvaltaaja näkee vasemmistoradikaalien ja poliisin yhteenoton suurena teatterina, jossa edetään kuin ennalta laaditun käsikirjoituksen mukaan. Väriammukset ja ilotulitteet ovat hänen mukaansa tietyllä tavalla symbolisia aseita, koska ne eivät varsinaisesti ole vakava uhka mellakkavarusteisille poliiseille.

Vasemmistoradikalismin ideaan kuuluu vastustaa rahan valtaa ja demonstroida se toiminnalla.

--

"Talossa elettiin aika normaalia elämää, tapeltiin tiskivuoroista", HS:n haastattelema entinen talonvaltaaja kertoo. Hänen mukaansa talossa oli noin 30 huonetta ja yhteisiä keittiöitä. Yleensä ihmiset muuttivat sieltä pois työn tai perheen takia.

Hyvä että aletaan tunnustaa että toiminta on teatterinomaista, jotta itselle tulisi hyvä mieli.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

ikuturso

Quote from: Luka Mokonesi on 09.10.2020, 09:50:46

Se on sitä parempaa tasa-arvoa.

Vähän sama, kun muutama vuosi sitten FDL:n porukka yritti lähteä pridelle mukaan muistaakseni Tampereella, niin heitä heiteltiin juomatölkeillä ja oikein kulkueen järjestäjä kategorisesti kielsi heidän osallistumisensa kulkueelle, joka edustaa vapautta ja tasa-arvoa.

-i-

EwithAllinPoe

Pidetäänpä mask. ja fem. tasapainossa.  <3 <3
Sydänmesi kuuluu minulle.

rätkä

Aikoinaan Porvoolaiset aktivistit halusivat vastustaa sotaa ja armeijaa ja pitivät mielenosoituksen kertausharjoitusten aikaan. Paikalla oli 2 vajokki-miesoletettua ja 3 pikkutyttöä jotka sitten riitaantuivat kun tarjolla oleva ruoka oli ilmeisesti kolonialistisesti tuotettua makaroonia eikä fennovegaanisuutta otettu huomioon. Vieraina oli paikallislehden toimittaja ja asunnoton ammattilainen jotka sitten ihailivat punaista banderollia ja olivat kiinnostuneita tapauksesta ja sanomasta. Homma kaatui aika pian kun sade alkoi.

nollatoleranssi

Sanna Ukkolan juttu sanoo melkein kaiken Sanna Marinin liittyvästä kohukuvasta. Jotakin jää pois.

Osuvasti mainitaan, että päätarkoitus on ollut viedä julkinen huomio pois viimeaikaisista pääministerin työhön liittyvistä kohuista.

QuoteKolumni: Yksi kuva paljasti pääministerin rintalastan ja sen, miten media häntä palvoo

Päinvastoin lehtien sivut ovat täyttyneet ihailusta:

"Upea voimanainen", "Sanna Marin poseeraa ilman rintsikoita – ja se on hyvä asia", "Sanna Marinin kuvista syntynyt kohu korostaa pääministerin sanomaa, joka jäi kaikilta huomaamatta."

Somessa julkkisnaiset lähtivät ottamaan itsestään rintaliivittömiä jakkukuvia, joiden kautta he väittivät taistelevansa naisvihaa vastaan, ja jotka he höystivät hashtagilla #imwithsanna – ja joilla he pääsivät näppärästi lehtiin, mitä he todennäköisesti kuvilla todellisuudessa hakivatkin.
...
Somessa näin myös lähinnä ihasteluja Marinin rohkeudesta, paheksuntaa siitä, että joku uskaltaa kritisoida kuvia tai kummastelua paheksunnasta, jota kukaan ei oikein ollut missään nähnyt. Varmasti sitäkin oli – sosiaalisessa mediassa on törkyä vaikka pomeranianpentujen kesäretkestä – ja onnistuihan tuttavani Aki Pyysing jopa aiheuttamaan pienimuotoisen kohun kommentoimalla kolumnissaan pääministerin muotoja (hyi, Aki, tuhmasti tehty).

Mutta valtamedian toimittajien kritiikitön hiljaisuus aiheesta oli korviahuumaava kymmenen vuoden takaiseen Urpilais-kohuun verrattuna.
...
Pääministeri Marin on mestari median käytössä; hän on saavuttanut jopa ikonisen aseman, johon hyvin harva poliitikko yltää.

Hän poseeraa Voguen sivuilla Rihannan kanssa, mutta häneltä on vaikea saada asiahaastatteluja. En politiikan toimittajana edes muista, milloin Marin olisi viimeksi ollut televisiossa väittelemässä oppositiopuolueiden edustajien kanssa, ennen keskiviikon A-studiota.

Hän käyttää sukupuoltaan ja nuoruuttaan erittäin taitavasti hyödykseen tekemällä imagopolitiikkaa. Kansainvälisen tyttöjen päivän kunniaksi 16-vuotias lukiolaistyttö valtasi päiväksi pääministerin paikan ja sai aikaan ihastuneita huokailuja.
...
Kun Marinin hallitusta syytettiin valehtelusta maskiasiassa, hän läväytti Twitter-sivuilleen kuvan itsestään pikkutyttönä ja kertoi, kuinka äiti aina vakuutti Sannalle, että hänestä voi tulla mitä vain.
...
Sanna Marin tietää täsmälleen mitä hän tekee, ja tekee sen oikein hyvin. Tyttökuvat, rintaliivittömät poseeraukset ja nuori tyttö pääministerinä ohjaavat keskustelua pois nykyisestä koronakriisistä ja esimerkiksi maskiin liittyvistä epäselvyyksistä.

Imagopolitiikalla huomio saadaan kiinnitettyä substanssin sijasta ihan johonkin muuhun, vaikkapa ulkonäköön tai sukupuoleen, joita ei lähtökohtaisesti voi kritisoida.

...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/195b9c41-1335-4d28-ad18-29dc9a7c1492

Koko kohu oli paljolti valtamedian ja Sanna Marinin tukijoiden masinoima, joilla saivat enemmän itselleen julkisuutta.

Feminismissä on muitakin olennaisia osia ja yksi niistä on luoda mielikuva "naisvihasta". Tämä ajatus on tarkoitus iskostaa poliittisesti eri mieltä oleviin. Tässä tapauksessa oli sama idea, mutta ehkä toivottiin enemmän kansallismielisten reagoivan kohuun, mutta harvempaa kiinnostaa Sanna Marinin kuvat vaan sisällöllinen osaaminen, vaikka faneille ne kuvat ovat tietenkin hyvin tärkeitä. Ainoa reagointi tapahtui lähinnä toisaalta...

[tweet]1315707094809620481[/tweet]

Kyseessä oli hieman surkuhupaisa tilanne, kun kokoomuksen feministiverkon jäsen Juhana Vartiainen syyllistyi karmivaan naisvihamielisyyteen.

Lähinnä tässä yhteydessä pyrittiin liennyttämään kohua hetimiten, että "jatkossa olet tarkempi".

Aki Pyysing selvisi paremmin, koska ei voitu maalittaa mitään muuta tahoa.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

zupi

Sopinee tähän ketjuun. Jutussa revitään esim. Suomessa sovellettu "tasa-arvo"-politiikka täysin riekaleiksi. Soveltunee sinänsä kaikkeen Suomessa sovellettuun tasa-arvoajatteluun, oli lopputulosten eroavaisuuksien syy sitten sukupuoli, uskonto, ryhmäkulttuuri tai jokin muu. Yleisellä tasolla voisi myös todeta, että vihavasurien perustaktiikka tuntuu olevan glorifioida jokin tietty asia, mikä aiheuttaa sen lopputulosten erilaisuuden, ja samaan aikaan tunkea jotain totalitaristista marxistista paskaa mukamas poistamaan tämän "ongelman". Vihavasurien ikiliikkuja, joka pysähtyy korkeintaan vallankumoukseen. Tai sitten Trumpiin...  :D

Eihän tässä(kään) jutussa esiin tuodut asiat varmasti ole epäselviä kenellekään tervettä järkeä käyttävälle ihmiselle, mutta tuo laji tuntuu tosiaan olevan nykyisin kuolemassa sukupuuttoon, ainakin Länsi-Euroopassa.

https://quillette.com/2020/10/20/the-real-causes-of-human-sex-differences/

QuoteThe Real Causes of Human Sex Differences

Scholarly debate over the magnitude and origin of human sex differences is seemingly interminable. As one might imagine, the arguments are often quite acrimonious, and the associated positions differ sharply in terms of the relative focus on social or biological contributions to sex differences. The prevailing view in the social and behavioral sciences is that human sex differences are typically small in magnitude, largely social in origin, and driven by gender roles (below).[1], [2]  The proponents of this view will give ground to biology for traits that are all but impossible to refute, such as the sex difference in height, but quickly dismiss these as being of trivial importance in the modern world. The gender roles explanation of sex differences enjoys wide popularity inside and outside of academia, a level of acceptance that qualifies—given abundant contradictory evidence—as one of Mackay's extraordinary popular delusions.[3]

Here, I describe how gender roles are thought to shape human sex differences and why these theories fall short. I illustrate the latter using the social development and play patterns of boys and girls, because these are thought to result from the sex-typed beliefs and behaviors of parents, advertisers (e.g., of toys), and other people (e.g., teachers). More critically, these early sex differences, and any social influences on them, are thought to place children on a trajectory that will perpetuate stereotyped sex differences in adulthood, such as more men than women becoming engineers. One associated and rather hubristic belief is that social and psychological sex differences can be eliminated by changing young children's beliefs about stereotypical gender roles and by encouraging them to, among other things, engage in gender neutral play and play that is more common in the opposite sex.

Gender roles

(...)

For many theorists, these stereotypes are a self-fulfilling prophecy that operate through a system of beliefs called gender roles. (...)

The argument is that sex differences in communion and agency are influenced by the different social and economic roles that women and men occupy in most if not all societies to varying degrees. (...)

(...) Granted, gender-role theorists acknowledge that many factors contribute to these sex differences, but the gist is that most of them are caused by adherence to injunctive norms.[7]

In theory, women and men use these norms to evaluate their own social behavior and to keep it in line with social expectations, as well as to evaluate the behavior of other people. It is not simply that boys and girls internalize injunctive norms and apply them to their own behavior, but that, in addition, other people mete out rewards and punishments for adherence to and violations of them. One problem with this argument is that sex-typed stereotypical behaviors are found across cultures, including those without any explicit descriptive or injunctive norms.[9] Gender role theories can be contorted to account for these universal human sex differences, but no amount of contortion can wrap itself around these same sex differences in other species.

As with humans, males are more agentic in the vast majority of species due to the demands of competition with other males to obtain the status or resources needed to attract mates or to meet the mating demands of females.[10], [11] When offspring need parenting, females are typically the ones to provide it. This inherently communal suite of behaviors is perforce different in female and male mammals and is well documented in primates.[12], [13]

The argument that sex differences are largely the result of injunctive norms has wide appeal because such theories create an illusion of control and are more politically palatable than a substantive biological contribution to them. (...)

Children's play

In some European countries, such as Norway and Sweden, the laudable goal of gender equality is at the forefront of national policy,[16] but the devil is in the details. The focus is typically on equality of opportunity, but this often morphs into equality of outcomes, such as equal numbers of men and women as college professors (an agentic occupation) and women and men devoting equal time to communal activities (e.g., childcare).

One way to achieve this vision, according to the gender egalitarians, is to disrupt the development of sex-typed behaviors and beliefs when children are young, often as soon as they begin some type of formal schooling; kindergarten teachers "must continually [analyze] their own actions so that stereotypical gender roles can be counteracted in order to break ongoing gender role practices and thereby facilitate change within education."[17] (p. 101) In effect, the goal is to change descriptive and injunctive norms such that boys and girls and men and women will eventually become psychologically, socially, and behaviorally indistinguishable.

Ironically, these same policy documents promote children's agency or their ability to pursue their own interests. Yet, when children express their agency in ways that conform to stereotypical beliefs and behaviors, such as boys engaging in more intense physical activity than girls, adults need to intervene to eliminate the associated sex differences. The most consistent result of such interventions, I suspect, is frustrated children who are asked to engage in activities that they do not find particularly interesting. It is probably just as frustrating for teachers who are tasked with ensuring equality of interests and activities of the girls and boys in their care.

A brief foray into sex differences in social development illustrates that children themselves are the primary impediment to the achievement of this utopian vision. They segregate themselves and create boy and girl cultures. The segregation occurs independently of adult interventions and is one of the most consistently found features of children's behavior.[18], [19], [20] Children begin to form these same-sex groups before they are three years old and do so with increasing frequency during childhood. In the context of these cultures, children learn to cope with same-sex social dynamics and engage in the sex-typical activities of the adults in their culture. Children are not simply imitating sex-typical behavior or responding to injunctive norms, as they form the same types of segregated cultures in societies in which women's and men's social and economic worlds overlap.

(...) Gender scholars acknowledge some biological influences (e.g., prenatal exposure to sex hormones) on the developmental emergence of these sex differences, but at the same time argue that social influences are of overriding importance.  (...)

The irrational exuberance of these types of causal claims must, however, be tempered by reality. To be sure, there is a relation between parental stereotypes and prejudices and those of their children, but this is primarily for attitudes (e.g., beliefs about men's and women's behavior) and does not extend to sex-typed interests and behaviors.[25], [26] The sex-typed toy preferences, for instance, are very large and here there is little relation between parents' sex-typed beliefs and their children's play interests.[26]

In fact, children's explicit knowledge of descriptive and injunctive sex-typed norms is only weakly related to their actual play behavior and social activities.[27] Children raised by egalitarian parents who actively discourage sex typing have children with less stereotyped beliefs than children raised in other types of families. However, the toy and play preferences of these children are sex-typical and do not differ from those of children raised by parents with stereotyped beliefs.[28]  (...)

These same basic sex differences are found in most species that engage in play. One of the most consistent of these is play fighting, which is clearly an agentic activity; differences are also common for play parenting, a communal activity. The sex differences in play fighting track sex differences in the form and intensity of same-sex competition—largely male-male competition for social dominance—and other aggressive behaviors in adulthood.[30], [31] In a review of this literature, Power found that young males of species with intense physical male-male competition in adulthood nearly always engage in more play fighting than do young females.[30] This pattern is found across species of marsupials (e.g., red kangaroos, Macropus rufus), pinnipeds (e.g., northern elephant seal; M. angustirostris), ungulates (e.g., sheep; S. ibex), rodents (Norway rat, Rattus norvegicus) and primates (e.g., chimpanzee, Pan troglodytes), and is not found in their monogamous cousins with less intense same-sex competition.[31], [32], [33]

As far as I know, there are no gender role beliefs in any of these species and yet their young engage in sex-typical behaviors that presage reproductive activities in adulthood. Early engagement in these behaviors helps the young to prepare for the sex-specific rigors of adulthood, including more agentic activities for males and more communal ones for females.

As with these myriad species, children create their own worlds based in part on the sex-typed demands faced by our ancestors. These demands included a higher frequency of agentic activities of our male ancestors—including male-on-male violence to achieve social influence and resource control—and a higher frequency of communal activities of our female ancestors.[34] As in other species, the influence of prenatal and early postnatal exposure to sex hormones results in biases in children's agentic (e.g., play fighting) and communal (e.g., play parenting) play and the associated behaviors and skills are refined as children develop in same-sex communities with their peers.

As any parent knows, these sex differences are not the consequence of a parental imposition of stereotyped expectations on children. Nor can these differences be immutably altered by the edicts of gender role theorists or policy scolds working in central governments.

QuoteDavid C. Geary is a Curators' Distinguished Professor in the Department of Psychological Sciences and the Interdisciplinary Neuroscience Program at the University of Missouri. His work spans a broad range of topics from children's mathematical cognition and development to the evolution of sex differences. He's written four sole authored books, Children's Mathematical Development (1994), Male, Female (1998, 2nd edition, 2010), Origin of Mind (2005), and Evolution of Vulnerability (2015). The essay here is adapted from the recently released third edition of Male, Female: The Evolution of Human Sex Differences.

Tuntuu, että tämän miesten ja naisten välisen "tasa-arvo"ajattelun suhteen vihavasureille ei ole tainnut ihan täysin selvitä se, millä vauhdilla evoluutio toimii... Siis niille alemman tason vihavasureille, orkesterin johtajat kyllä ovat tietoisia missä mennään ja mikä on se varsinainen tavoite.

Ja mainittakoon nyt tässäkin, että omasta mielestäni kaikki ihmiset ovat yksilöitä, mutta kun nykyään kovasti painotetaan noita eri ryhmien välisiä (lopputulosten) eroja.

jetsku

Tuossa lopussa on hyvä huomio: As any parent knows, these sex differences are not the consequence of a parental imposition of stereotyped expectations on children.

"Sukupuoli on vain sosiaalinen konstruktio" oli kiva iskulause, mutta ikävä kyllä lähestulkoon täysin väärin. Pojat ovat keskimäärin poikia ja tytöt tyttöjä; se että heidät pakottaa toimimaan sukupuolensa vastaisesti aiheuttaa ihan yhtä suuret traumat kuin jos sen pakottaa transille.