News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-11-06 IS: Poliisi: ”Kaksikielisyys on suuri rikkaus Suomelle”

Started by Myrkkymies, 06.11.2015, 10:51:48

Previous topic - Next topic

Jorma M.

Tästä voisi käsittääkseni tehdä kantelun oikeuskanslerille. Osaako joku juristi sanoa voiko tehdä? Ei virkamies voi tällaisia sanoa koska sehän loukkaa kolmannen ja neljännen kielen puhujia. Siis esim venättä tai somalia puhuvia.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Swen OF Sweden

Ylipäätään suomen kutsuminen kaksikieliseksi on selvästi alistavaa ja rasismia.Tällä mitätöidään maassamme aina olleet saamenkieliset.

Koko vit#n pakkoruotsi systeemi lieveilmiöineen on selvästi rakenteellista rasismia, joka olisi syytä purkaa heti.
Täytyy kyllä myöntää, että suomekieliset eivät juurikaan arvosta omaa kieltään ja kultturiaan tai sitten eivät tunne historiaansa. Hyvänä esimerkkinä tästä on kun ruotsalaisuuden päivää vietetään kustaa adolfin päivänä ja itämeri on kartoisamme nimellä "Itämeri"  :facepalm:

Ruotsin valtio on vuosikymmenet hyötyneet suomen pakkoruotsista todella lihavasti. koulutettuja ihmisiä on muuttanut ruotsiin, eikä ruotsin ole tarvinnut maksaa juurikaan heidän koulutuksestaan.
Suomi ja suomalaiset ovat olleet ruotsille työvoima ja talousresussi, josta on aina tarpeenvaatiessa saanut kivan siivun. Kilpailuetukin käy vain toiseen suuntaa yritystoiminnassa. Ruotsalainen kun perustaa yrityksen suomeen, niin hän saa kaiken kielipaletin omalla kielellä, mutta toisinpäin ei tulisi edes kuuloonkaan.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin...Miettikää, että suuri osa puolueistamme ja politiikoistamme antavat tukensa edellä mainituille toimille :facepalm:

Pakkoruotsin kannattaminen suomessa on vain yksinkertaisesti suomen edun vastaista toimintaa ja siitä ei pääse mihinkään. joka muuta väittää on täydellinen pölöpää ja valehtelija >:(
Älä koskaan äänestä yhtäkään pakkoruotsin kannattajaa!! ellei tarkoituksesi ole sitten tahallaan vahingoittaa maatasi.
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

Marius

Miten sitten pitäisi ajatella, jos on puoli-suomenruotsalainen, eikä sille mitään voi?

Jos sukulaiset ovat suomalaisia sekä suomenruotsalaisia niin valinta on haastava.

Itse en edes valitse, olen siinä välissä vaan, niin kuin muutkin.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Zanaris

Kansanäänestystä vaan kehiin pakkosvenska:sta - niin kuin olisi jo, minä menen rikastamaan nyt itseäni wiskillä, yötä.
Bernie Sanders endorsing Crooked Hillary Clinton is like Occupy Wall Street endorsing Goldman Sachs.
Beneficium accipere libertatem est vendere - To accept a favour is to sell one's freedom.

Alarik

Quote from: Marius on 07.11.2015, 02:35:24
Miten sitten pitäisi ajatella, jos on puoli-suomenruotsalainen, eikä sille mitään voi?
Hyvä alku voisi olla ryhtyä fennomaaniksi, seuraamaan ja jatkamaan Suomen-ruotsinkielisten sivistyneimmistön arvostetuimpia perinteitä.

Swen OF Sweden

Quote from: Marius on 07.11.2015, 02:35:24

Jos sukulaiset ovat suomalaisia sekä suomenruotsalaisia niin valinta on haastava.

Itse en edes valitse, olen siinä välissä vaan, niin kuin muutkin.

Minusta pitää ajatella ja toimia oikeudenmukaisesti, oli oma kieli tai perhe sitten mikä tahansa, vaikkapa ruotsi!
Itse olen törmännyt tähän tilanteeseen kyllästymiseen saakka.
En voi ymmärtää millään tasolla ihmisiä, jotka katsovat, että pitäisi tukea tai kannattaa esim. pakkoruotsia sen vuoksi, että itse puhuu ruotsia, tämähän olisi yhtä typerää kuin saksaa puhuvilta vaadittaisiin natsismin tukemista, koska hitler oli saksankielinen.

Olen jakanut turuilla ja toreilla suomessa vapaankielivalinnan materiaalia varsinkin vaalien alla ja tällöin olen saanut törmätä näihin, jotka ovat tulleet selittämään minulle suomen kaksikielisyyden rikkautta ja pakkoruotsin välttämättömyyttä. Nämä tilanteet ovat olleet todella huvittavia, eräskin kansanedustaja ehdokas alkoi selittämään minulle, että kun sinäkin oppisit ruotsia, niin sinulle avautuisi uusia mahdollisuuksia ja voisit oppia helpommin muitakin kieliä ym.. kysyin häneltä osaako hän ruotsia ja onko hänellä ollut siitä suurtakin hyötyä elämässään? Oli kuulemma ollut ja osasi ruotsia, mutta kun vaihdoin keskustelukielen ruotsiksi, niin hän poistui paikalta nopeasti ja ainakin minulla oli vaikeuksia ymmärtää hänen ruotsiaan, mutta se varmaan johtui huonosta ruotsinkielen taidostani?
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

Jaska Pankkaaja

Quote from: Swen OF Sweden on 07.11.2015, 06:59:07Nämä tilanteet ovat olleet todella huvittavia, eräskin kansanedustaja ehdokas alkoi selittämään minulle, että kun sinäkin oppisit ruotsia, niin sinulle avautuisi uusia mahdollisuuksia ja voisit oppia helpommin muitakin kieliä ym.. kysyin häneltä osaako hän ruotsia ja onko hänellä ollut siitä suurtakin hyötyä elämässään? Oli kuulemma ollut ja osasi ruotsia, mutta kun vaihdoin keskustelukielen ruotsiksi, niin hän poistui paikalta nopeasti ja ainakin minulla oli vaikeuksia ymmärtää hänen ruotsiaan, mutta se varmaan johtui huonosta ruotsinkielen taidostani?

;D Näitä tilanteita täyisi saada tveen suoriin lähetyksiin jne! Muistelkaapa katiaisen "ruotsia" takavuosina. Tiukka pakkoruotsittaja jyräsi jopa oman puolueensa järkevät toimijat mutta se oma osaaminen oli jopa heikompaa kuin minulla.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Marius

Usein kun läheiset saavat vähän boolia, niin kieli on sellaista suomen, ruotsin ja slangin sekamelskaa.

Mutta sitten kun olen täällä metsässä, kannattaa pitää ruotsi- ja slangihana kiinni.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Gommi

Rakenteellista rasismia selvästi. Vaikka viime vuosina olenkin huomannut ruotsinkielen kulttuurillisen ja praktisen hyödyn ja suosittelen vapaaehtoista ruotsin opiskelua jokaiselle joka nyt suoranaisesti ei ole kahlittu Tohmajärvelle tai Itä-Lappiin, pakkoruotsia vastustan.

Golimar

Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.11.2015, 07:02:39
Quote from: Swen OF Sweden on 07.11.2015, 06:59:07Nämä tilanteet ovat olleet todella huvittavia, eräskin kansanedustaja ehdokas alkoi selittämään minulle, että kun sinäkin oppisit ruotsia, niin sinulle avautuisi uusia mahdollisuuksia ja voisit oppia helpommin muitakin kieliä ym.. kysyin häneltä osaako hän ruotsia ja onko hänellä ollut siitä suurtakin hyötyä elämässään? Oli kuulemma ollut ja osasi ruotsia, mutta kun vaihdoin keskustelukielen ruotsiksi, niin hän poistui paikalta nopeasti ja ainakin minulla oli vaikeuksia ymmärtää hänen ruotsiaan, mutta se varmaan johtui huonosta ruotsinkielen taidostani?

;D Näitä tilanteita täyisi saada tveen suoriin lähetyksiin jne! Muistelkaapa katiaisen "ruotsia" takavuosina. Tiukka pakkoruotsittaja jyräsi jopa oman puolueensa järkevät toimijat mutta se oma osaaminen oli jopa heikompaa kuin minulla.

Minä uskon että pakkoruotsia kannattavat poliitikot ovat saaneet vaalirahoitusta rkp:ta lähellä olevilta säätiöiltä vuosikymmenien ajan.

sologdin

Helsingin Sanomien mukaan suomalaisten englanninkielentaito on pohjoismaiden heikoin.  Känisevä artikkeli ei huomioi sitä seikkaa, että muiden pohjoismaiden koululaisten ei tarvitse kuluttaa puolta kieliopiskeluun käytettävästä ajasta maailman 68. puhutuimman marginaalikielen pakko-opiskeluun.  Ruotsia puhuu äidinkielenään 8,4 miljoonaa ihmistä, eli promille maailman ihmisistä.  Esimerkiksi zulu, njanzda, valkovenäjä ja bulgaria ovat suurempia kieliä kuin ruotsi; akan ja kazakki ovat ihan kannassa.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1446527517512

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_kielist%C3%A4_puhujam%C3%A4%C3%A4r%C3%A4n_perusteella

Tapasin kesällä 2013 junassa matkalla Madridiin mukavan ruotsalaisen toimittajatytön.  Puhelimme useamman tunnin niitä näitä, ruotsiksi ja englanniksi.  Hän ihmetteli miten osasin ruotsia, vaikka en ollut sen kanssa millään lailla tekemisissä syntyperäni puolesta ja hämmästyi, kun kerroin, että Suomessa kaikki joutuvat opiskelemaan ruotsia.  Selitin hänelle, että meille opetetaan, että ruotsinkieli on portti Euroopan germaanisiin kieliin, että niiden oppiminen on ruotsin jälkeen helpompaa.  Hän ei ymmärtänyt ollenkaan mitä yhteistä on esimerkiksi saksalla, englannilla ja ruotsilla...

Hän kertoi, että hänen isoäitinsä oli ollut suomenruotsalainen.  Muori oli pitänyt itseään parempana väkenä.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Gunnar Hymén

oon nyt 5-6 seasonia kattonut Poliisit -sarjaa ja näillä on JATKUVASTI ongelmia keskustella ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa. edes englanti ei onnistu ollenkaan saatika ruotsi  :facepalm:
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

UgriProPatria

Quote from: beehoo on 10.11.2015, 13:41:24
oon nyt 5-6 seasonia kattonut Poliisit -sarjaa ja näillä on JATKUVASTI ongelmia keskustella ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa. edes englanti ei onnistu ollenkaan saatika ruotsi  :facepalm:

Mitäs, jos se toinen osapuoli opettelisi suomen?

Gunnar Hymén

Quote from: UgriProPatria on 10.11.2015, 14:36:20
Quote from: beehoo on 10.11.2015, 13:41:24

Mitäs, jos se toinen osapuoli opettelisi suomen?

noh osa on näitä piipahtajia itämailta, miten ne kerkeäisi, suomi vaikeimpia kieliä maailmassa oppia. vai pitäiskös tehä niin, että rajat kiinni, niin jatkossa kaikki poliisin asiakkaat puhuu suomea?
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Sitruunamelissa

Jos kaksikielisyys on suuri rikkaus, niin loogisesti monikielisyys olisi vielä suurempi rikkaus. Ja jos Suomen virallisina kielinä olisi kaikki maailman kielet, niin olisimme maailman rikkain valtio!  :facepalm:
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Shemeikka

Quotenoh osa on näitä piipahtajia itämailta, miten ne kerkeäisi, suomi vaikeimpia kieliä maailmassa oppia. vai pitäiskös tehä niin, että rajat kiinni, niin jatkossa kaikki poliisin asiakkaat puhuu suomea?

Tuohan olisi rasismia :flowerhat: Ei, ainoa poliittisesti korrekti ratkaisu on positiivinen erityiskohtelu, jolla saadaan matuja poliiseiksi. Kantis oppii kyllä arabian, somalin, ynnä muun äbäläwäbälän ruotsin ja englannin ohella.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

JJohannes

Melkoinen nollatutkimus tuo. "Ahaa, kas, erästä länsigermaanista kieltä oppivat parhaiten erityisesti erästä toista hyvin läheistä sukua olevaa länsigermaanista kieltä puhuvat ihmiset ja hieman kaukaisempia pohjoisgermaanisia sukukieliä puhuvat ihmiset. Sen sijaan kokonaan toiseen kieliperheeseen kuuluvaa suomalais-ugrilaista kieltä puhuvat ihmiset oppivat tuota länsigermaanista kieltä heikommin."
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Sosiaalinen konstruktio

Quote from: sologdin on 10.11.2015, 13:39:11
Helsingin Sanomien mukaan suomalaisten englanninkielentaito on pohjoismaiden heikoin.  Känisevä artikkeli ei huomioi sitä seikkaa, että muiden pohjoismaiden koululaisten ei tarvitse kuluttaa puolta kieliopiskeluun käytettävästä ajasta maailman 68. puhutuimman marginaalikielen pakko-opiskeluun.  Ruotsia puhuu äidinkielenään 8,4 miljoonaa ihmistä, eli promille maailman ihmisistä.  Esimerkiksi zulu, njanzda, valkovenäjä ja bulgaria ovat suurempia kieliä kuin ruotsi; akan ja kazakki ovat ihan kannassa.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1446527517512

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_kielist%C3%A4_puhujam%C3%A4%C3%A4r%C3%A4n_perusteella

Tapasin kesällä 2013 junassa matkalla Madridiin mukavan ruotsalaisen toimittajatytön.  Puhelimme useamman tunnin niitä näitä, ruotsiksi ja englanniksi.  Hän ihmetteli miten osasin ruotsia, vaikka en ollut sen kanssa millään lailla tekemisissä syntyperäni puolesta ja hämmästyi, kun kerroin, että Suomessa kaikki joutuvat opiskelemaan ruotsia.  Selitin hänelle, että meille opetetaan, että ruotsinkieli on portti Euroopan germaanisiin kieliin, että niiden oppiminen on ruotsin jälkeen helpompaa.  Hän ei ymmärtänyt ollenkaan mitä yhteistä on esimerkiksi saksalla, englannilla ja ruotsilla...

Hän kertoi, että hänen isoäitinsä oli ollut suomenruotsalainen.  Muori oli pitänyt itseään parempana väkenä.

Mielenkiintoisesti otsikoitu. Suomi on viidennellä sijalla 70 maan vertailussa ja HS vääntää sen muotoon "Suomi heikoin Pohjoismaa."  :facepalm:

Shemeikka

QuoteSuomi on viidennellä sijalla 70 maan vertailussa ja HS vääntää sen muotoon "Suomi heikoin Pohjoismaa.

Niin se ruukaa mediassa olla; Suomea ja suomalaisia ei saa kehua.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen