News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Yle: Sipilä uhkaa hajottaa hallituksensa jos ei saa sote-vaatimustaan läpi

Started by siviilitarkkailija, 05.11.2015, 14:44:19

Previous topic - Next topic

Hajoaako hallitus?

Ei
119 (62.6%)
Kyllä
71 (37.4%)

Total Members Voted: 190

Voting closed: 06.11.2015, 23:44:30

orientexpressen

Quote from: k42pp on 07.11.2015, 10:21:41
Quote from: orientexpressen on 07.11.2015, 09:52:21
Ennemminkin suojatyöpaikkojen määrä vähenee, kun kaiken maailman kuntayhtymistä päästään eroon ja ne asiat, joiden järjestämiseen kunta on liian pieni ja valtio taas liian suuri yksikkö saadaan yhden organisaation (itsehallintoalue) hoidettaviksi. Kunnissakaan ei enää tarvitse olla esim. omaa sosiaali- ja terveystoimen johtoa.

Vedät aika rohkeita johtopäätöksiä optimismissasi.

On toki selvää, että olisi olemassa mahdollisuus päällekkäisyyksien poistamiseen julkisella puolella. Mutta mitä evidenssiä tämän toteutumisesta on? Pitäisin pienenä ihmeenä, jos mitään saataisiin sillä saralla aikaan. Olen aivan varma siitä, että kuntien sotetantat johtajineen eivät luovuta, vaikka vastuu revittäisiin hohtimilla heidän näpeistään.

Paljon todennäköisempää on, että uusien himmelien myötä päällekkäisten tehtävien määrä kasvaa, ja jos joku tehtävä lopetettaisiinkin, siinä tehtävässä ollut palkataan välittömästi johonkin toiseen iltapäivätorkkuhommaan papereita pyörittelemään vähintään entisen suuruisella liksalla.

Se ei vain mene julkisella puolella niin, että toimintaa järkeistettäisiin ja kuluja karsittaisiin pistämällä turha väki kilometritehtaalle. Se menee niin, että liksoja hilataan ylös maailman tappiin, irtisanomissuoja viritellään varmuuden vuoksi viisivuotiseksi, ja julkisen puolen menot sojottavat käppyröissä koilliseen tasan niin kauan kuin velkaa markkinoilta saadaan. Tästä on historiallista näyttöä riittävästi. Menojen vähentymisestä en ole vastaavaa näyttöä nähnyt.

No esimerkiksi Helsingin seudulla on nyt se tilanne, että on olemassa sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, jokaisen kunnan oma organisaatio sote-asioissa, erillinen kuntayhtymä vaikkapa joukkoliikenteen harjoittamista varten (HSL), maakuntaliitto maakuntakaavoitusta ja joitakin muita tehtäviä varten ym. ym. Jatkossa nämä hallinnolliset organisaatiot kaikesta päätellen ollaan lakkauttamassa (siis ihan oikeasti lakkaavat olemasta) ja niiden tehtävät siirtyvät uudelle itsehallintoalueelle. Jos tämä ei yksinkertaista toimintaa ja vähennä byrokratiaa niin mikä sitten?

Itsehallintoalueissa on myös se iso etu, että niissä on oma vaaleilla valittu valtuusto, joka päättää itsehallintoalueen toiminnasta ja tekee sille budjetin jne. Tämä lisää toiminnan demokraattisuutta olellisesti. Kuntayhtymissä demokratia kun ei käytännössä toimi siitä syystä, että niiden hallitusten ja äänestäjän välissä on liian monta väliporrasta. Itsehallintoaluemalli mahdollistaa myös monen sellaisen toiminnon siirtämisen paikallisesti päätettäväksi, joka aiemmin on ainakin valtaosin määrätty valtionhallinnon taholta, koska kuntien katsotaan olevan liian pieniä yksiköitä niistä päättämiseen.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

nollatoleranssi

Quote from: orientexpressen on 07.11.2015, 09:52:21
Quote from: k42pp on 07.11.2015, 08:56:30
18 itsehallintoaluetta kepulien hyvävelikerhon suojatyöpaikkoja varten.

Ennemminkin suojatyöpaikkojen määrä vähenee, kun kaiken maailman kuntayhtymistä päästään eroon ja ne asiat, joiden järjestämiseen kunta on liian pieni ja valtio taas liian suuri yksikkö saadaan yhden organisaation (itsehallintoalue) hoidettaviksi. Kunnissakaan ei enää tarvitse olla esim. omaa sosiaali- ja terveystoimen johtoa.

Paras esimerkki koskee mielestäni poliisin toimintaa. Nykyisin kun isommat kuntaliitokset täyttävät 100km:n alueet, niin poliisi toimii jopa useiden satojen kilometrien säteellä.

Vartijat voisivat paikallisesti hoitaa poliisin toimintoja, mutta sairaalahenkilökuntaa ei voi samalla tavalla korvata.

Kun asioista päätetään entistä kauempana, niin helppohan se sieltä on katsoa miten tiettyjä toimintoja pitäisi lakkauttaa sen takia, ettei potilaita ole riittävästi. Mitä kauempana alue on omasta hallinnosta, niin sitä vähemmän sinne satsataan rahaa ja palveluita. Ajattelu menee niin, että "Eihän se 50-150km ole matka tai mikään".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

guest3656

Quote from: Vöyri on 07.11.2015, 10:17:22

Ja Sipilä saarnaa uhrauksista ja vaikeista päätöksistä - hän ajoi väkisn läpi kustannustehottomamman ja byrokraattisemman järjestelmän oman puolueensa eduksi. Puheet ja teot - eri asia.


Ja samaa aikaan Suomeen vyöryy vuositasolla Mikkelin kokoisen kaupungin asukasluvun (55 000) verran matuja, jotka Sipilä aikoo asuttaa, vaatettaa, ruokkia, kouluttaa, työllistää ja kotouttaa. Lisäksi matuja tulee loputtomasti ymmärtää, paapoa, auttaa, ylistää, suojella, varjella ja kehua.

Kaikki tämä siis tavallisten suomalaisten kustannuksella, lukemattomien suomalaisten organisaatioiden voimin, pankeilta lainatulla rahalla.

Uuno Nuivanen

Quote from: pekkaper on 07.11.2015, 10:27:18
Quote from: Simon Elo on 07.11.2015, 08:17:21
Quote from: kummastelija on 07.11.2015, 07:15:50
Ja näin ne asiat sovittiin ilman Suomen toiseksi suurinta puoluetta.

Nyt päätetty vastaa kutakuinkin perussuomalaisten viime kaudella esittämää peruskunta-piirikunta-mallia. Perussuomalaisten neuvottelijat ministeri Mäntylä etunenässä olivat tiiviisti mukana neuvotteluissa. Meillä ei toki ollut tarvetta tehdä neuvotteluista vaikeampia kuin ne jo olivat.

Otapa Simon siitä vähän oppia Sipilältä ja Stubbilta miten niitä omalle puolueelle tärkeimpiä asioita tulee tarvittaessa ajaa. Soinilta tällaista oppia et tule saamaan, koska Soinilla ei ole enää mitään muita tärkeitä periaatteita kuin istua hallituskausi loppuun ministeri-Audin takapenkillä unelmaduunissaan.

No jaa, Simon putoaa seuraavissa vaaleissa eduskunnasta. Mutta hän on hyvässä seurassa, yli puolet persukansanedustajista on lähtijälistalla, ellei politiikka muutu, ja mihinkä se muuttuisi.

Artisti

Lopettakaa pliis tuo peruskunta-piirikunta-malleista vääntäminen jo! Tulee pää kipeäksi. Kyllä minullakin tuohon peruskunta-piirikunta-malliin on omakin kanta, mutten tuo sitä tässä nyt esiin, koska on hiukan tärkeämpiäkin asioita meneillään. Kuntauudistuksilla ei ole mitään väliä, jos maamme islamisoituu.

Vörå

Tietysti PS:llä on tässä myös olennainen merkitys, vaikkeivät mitään osanneet tehdäkään hallituskriisin aikana - riitti että se oli Keskustan tahdoton varjo hallituksen toiseksi suurimpana puolueena. Puhutaan paljon kaupunkinuivista, mutta hyvin pitkälle PS on Keskustan lailla maaseutupuolue - yhdessä Kepun kanssa näillä kahdella oli viime vaaleissa 40% äänistä (mikä ei varmaan toistu enää ikinä). Ei siis käynyt niin, että maaseudun unohdettu kansa valjastettiin maahanmuuttovastaisiin rattaisiin vaan että kaupunkien maahanmuuttokriittiset äänestäjät valjastettiin maakunta-Suomen hyväksi... Veikko Vennamo hymyilee aavemaisesti haudassaan.

siviilitarkkailija

Quote from: Artisti on 07.11.2015, 10:51:08
Lopettakaa pliis tuo peruskunta-piirikunta-malleista vääntäminen jo! Tulee pää kipeäksi. Kyllä minullakin tuohon peruskunta-piirikunta-malliin on omakin kanta, mutten tuo sitä tässä nyt esiin, koska on hiukan tärkeämpiäkin asioita meneillään. Kuntauudistuksilla ei ole mitään väliä, jos maamme islamisoituu.

Kuule, tämä nyt on keskustelua tuosta peruskunta-piirikunta-malleista. Jos tulee pää kipeäksi, voi pään ottaa pois tästä keskustelusta. Hommassa on monta islamisaatiokeskustelua, tämä nyt ei ole sellainen. Tämä on nimenomaan keskustelua hallinto- ja kuntarakenteista sekä niiden järjestelystä. Kiitoksia ymmärryksestänne jo etukäteen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

ISO

Quote from: repo on 07.11.2015, 08:46:07
Kun kerran arvon kansanedustaja suvaitsi tullla vierailemaan foorumille, valista meitä nyt jollakin uskottavalla selityksellä, miksi Tornioon ei saada rajatarkastuksia voimaan ja maahantulijavirtaan tehokasta katkoa?

Arvon kansanedustaja voi myös samalla kertoa uskottavan selityksen, miksei em asioista tehty hallituskysymystä.

Äänestäjät äänesti teidät sinne vain ja ainoastaan näitten asioitten vuoksi, ei leikkimään konsensusta, ei olemaan lojaaleja muille hallituspuolueille, ei leikkimään valtiomiehiä, vaan hoitamaan vyöryn hallintaan.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

kelloseppä

Quote from: Artisti on 07.11.2015, 10:51:08
Lopettakaa pliis tuo peruskunta-piirikunta-malleista vääntäminen jo! Tulee pää kipeäksi. Kyllä minullakin tuohon peruskunta-piirikunta-malliin on omakin kanta, mutten tuo sitä tässä nyt esiin, koska on hiukan tärkeämpiäkin asioita meneillään. Kuntauudistuksilla ei ole mitään väliä, jos maamme islamisoituu.

Selkärangattomille maahanmuuttokriittisinä korkeisiin luottamustehtäviin päässeille turhanpäiväinen piipitys on välttämätöntä, ettei kaltaistensa selkääntaputtelijoiden kanssa Jabban suomalla hillopurkilla tulisi yksinäinen olo, kun hillo suupielistä rinnuksille valuen yhdessä röhnötetään, kuinka naruttaa äänestäjiään uudestaan seuraavissa vaaleissa.

Suntio

Quote from: ISO on 07.11.2015, 11:03:20
Quote from: repo on 07.11.2015, 08:46:07
Kun kerran arvon kansanedustaja suvaitsi tullla vierailemaan foorumille, valista meitä nyt jollakin uskottavalla selityksellä, miksi Tornioon ei saada rajatarkastuksia voimaan ja maahantulijavirtaan tehokasta katkoa?

Arvon kansanedustaja voi myös samalla kertoa uskottavan selityksen, miksei em asioista tehty hallituskysymystä.

Äänestäjät äänesti teidät sinne vain ja ainoastaan näitten asioitten vuoksi, ei leikkimään konsensusta, ei olemaan lojaaleja muille hallituspuolueille, ei leikkimään valtiomiehiä, vaan hoitamaan vyöryn hallintaan.

Ei saa inttää! Kansanedustaja Elohan vastasi jo kaikkiin kysymyksiin tyhjentävästi: hän oli miehekkäästi editoinut kommentistaan ensimmäisen lauseen "kannattaisi ottaa asioista selvää", kun se häiritsi ensimmäistä kommentoijaa (Noottikriisiä).

"Emme tiedä erheittemme kantomatkaa" (CMX)

Happiness Is A Warm Gun

Totti

Quote from: orientexpressen on 07.11.2015, 10:35:50
No esimerkiksi Helsingin seudulla on nyt se tilanne, että on olemassa sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, jokaisen kunnan oma organisaatio sote-asioissa, erillinen kuntayhtymä vaikkapa joukkoliikenteen harjoittamista varten (HSL), maakuntaliitto maakuntakaavoitusta ja joitakin muita tehtäviä varten ym. ym. Jatkossa nämä hallinnolliset organisaatiot kaikesta päätellen ollaan lakkauttamassa (siis ihan oikeasti lakkaavat olemasta) ja niiden tehtävät siirtyvät uudelle itsehallintoalueelle. Jos tämä ei yksinkertaista toimintaa ja vähennä byrokratiaa niin mikä sitten?

Byrokratian konsolidoimisesta saadut säästöt liioitellaan lähes aina. Eli se, että monta organisaatiota yhdistetään yhdeksi organisaatioksi, vain harvoin antaa merkittäviä säästöjä.

Syy on se, että organisaation kasvaessa (monta -> yksi) hierarkiaa joudutaan kasvattamaan syvyyssuunnassa delegointisyistä. Eli kun aikaisemmin oli matalla organisaatio, ehkä yhdellä väliportaalla ylimmän johdon ja suorittavan portaan välillä, konsolidoinnissa joudutaan lisäämään väliportaita kahteen. Väliportaat ovat ne, jotka ovat erityisen kalliit. Yksi väliportaan johtaja maksa helposti 2-3 välittömästi alemman portaan työntekijän verran. Uusien väliportaiden välttämättömyys suuressa organisaatiossa siis helposti vesittää konsolidoinnista saadut säästöt.

Toinen byrokratian säätöihin vaikuttava seikka on, että byrokratian kustannukset eivät yleensä ole niin suuret kun kuvitellaan. Esim. Kela, jolla on viranomaisena suurin yksittäinen budjetti hallittavanaan (13 mrd. euroa vuodessa), kuluttaa vain noin 3% byrokratiaan.
Kelan konttoreita yhdistämällä ja byrokratiaa karsimalla ei siis saada mitään merkittäviä säästöjä aikaan Kelan koko budjetissa.

Viimeksi on myös todettava, että mitä suurempi organisaatio on, sen tehottomammin se toimii. Eli kuntatason byrokratian karsiminen suurempiin maakuntayksikköihin, johtaa väistämättä yhä tahmaisempaan ja kalliimpaan toimintaan. Syy on jälleen väliportaiden suuressa lukumäärässä, joka hidastaa päätösten toteutumista kun päättäjien määrä kasvaa.

QuoteItsehallintoalueissa on myös se iso etu, että niissä on oma vaaleilla valittu valtuusto, joka päättää itsehallintoalueen toiminnasta ja tekee sille budjetin jne. Tämä lisää toiminnan demokraattisuutta olellisesti.

Demokratia lisääntyy vain paperilla. Käytännössä demokratia vähenee.

Harva kuntaäänestäjä tietää edes nyt minkä edestä he äänestävät kuntavaaleissa. Äänestäminen jostain etäisestä itsenhallintoalueesta on vielä epäselvempi asia.
Lisäksi edustusto valittaneen kunnan väkimäärän mukaan. Tämä tarkoittaa, että pienen kunnan asukkailla ei ole enää mitään vaikutusvaltaa itsehallintoalueen päätöksiin koska heillä on niin vähän edustajia hallintoaluetasolla, ettei heidän ääni näy päätöksenteossa. Pienen kunnan asukkaiden itsemääräämisoikeus siis lakkaa käytännössä olemasta mitä tulee itsehallintoalueen päätöksiin.

Tätähän me koemme jo Brysselissä missä Suomen vaikutusvalta parlamentissa on käytännössä nolla. Sen seurauksena me vaan sovellamme sen mitä Brysselistä tulee ilman mahdollisuutta päättää itse. Lakkautimme siis oman demokratian tukeutumalla Brysselin isoon parlamenttiin. Sama käy itsehallintoalueiden kanssa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Muuttohaukka

Quote from: siviilitarkkailija on 07.11.2015, 10:56:15
---
Kuule, tämä nyt on keskustelua tuosta peruskunta-piirikunta-malleista. Jos tulee pää kipeäksi, voi pään ottaa pois tästä keskustelusta. Hommassa on monta islamisaatiokeskustelua, tämä nyt ei ole sellainen. Tämä on nimenomaan keskustelua hallinto- ja kuntarakenteista sekä niiden järjestelystä. Kiitoksia ymmärryksestänne jo etukäteen.

Tämä on paras infokanava koko soteiluun. Kiitoksia kirjoituksistanne jälki- ja etukäteen.

Artisti

Quote from: Uuno Nuivanen on 07.11.2015, 10:49:26
Quote from: pekkaper on 07.11.2015, 10:27:18
Quote from: Simon Elo on 07.11.2015, 08:17:21
Quote from: kummastelija on 07.11.2015, 07:15:50
Ja näin ne asiat sovittiin ilman Suomen toiseksi suurinta puoluetta.

Nyt päätetty vastaa kutakuinkin perussuomalaisten viime kaudella esittämää peruskunta-piirikunta-mallia. Perussuomalaisten neuvottelijat ministeri Mäntylä etunenässä olivat tiiviisti mukana neuvotteluissa. Meillä ei toki ollut tarvetta tehdä neuvotteluista vaikeampia kuin ne jo olivat.

Otapa Simon siitä vähän oppia Sipilältä ja Stubbilta miten niitä omalle puolueelle tärkeimpiä asioita tulee tarvittaessa ajaa. Soinilta tällaista oppia et tule saamaan, koska Soinilla ei ole enää mitään muita tärkeitä periaatteita kuin istua hallituskausi loppuun ministeri-Audin takapenkillä unelmaduunissaan.

No jaa, Simon putoaa seuraavissa vaaleissa eduskunnasta. Mutta hän on hyvässä seurassa, yli puolet persukansanedustajista on lähtijälistalla, ellei politiikka muutu, ja mihinkä se muuttuisi.

Muuttuu se. Vuosi ennen vaaleja, kun vaalikampanjat pikkuhiljaa käynnistyvät, persut lähtee oppositioon haukkumaan hallitusta vastuuttomasta maahanmuuttopolitiikasta  ja kasvattamaan kannatusta. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, ettei Sipilä saa mitään muutakaan puoluetta PS:n tilalle loppukaudeksi. Niinpä tulee ennenaikaiset vaalit, joiden voittaja on edelleenkin Keskusta, toinen sija menee Kokoomukselle ja kolmas demareille. Vihreät tuplaavat kannatuksensa ja nousevat PS:n ohi. PS saa 4% äänistä, Eduskunnan istuntosalissa kolme persua edustaa äärioikeistoa, heidän istumapaikkansa on oikeassa äärilaidassa. Hallituksen muodostavat Keskusta, Kokoomus ja SDP. Mokutus kiihtyy entisestään. Sellaista politiikkaa Suomi kestää ehkäpä 1-2 vaalikautta, mutta kun matuja on pari miljoonaa, alkaa muslimiveljeskunnan nousu SDP:n, Keskustan ja Kokoomuksen aktiivisten toimien ansiosta. Kun muslimit saavat pääministerin, maahan muodostetaan 18 paikallista shariatuomioistuinta ja 4 vuoden välein tapahtuvista vaaleista luovutaan. Imaamit päättävät jatkossa hallituksen kokoonpanon. Koraani ja hadithit korvaavat Suomen Lain. Myymälävarkaiden, onanoijien ja tirkistelijöiden määrä vähenee, mutta yksikätisten ja silmäpuolien määrä lisääntyy. Liveleak saa Suomi-kanavan.

orientexpressen

Quote from: Totti on 07.11.2015, 11:11:06
Viimeksi on myös todettava, että mitä suurempi organisaatio on, sen tehottomammin se toimii. Eli kuntatason byrokratian karsiminen suurempiin maakuntayksikköihin, johtaa väistämättä yhä tahmaisempaan ja kalliimpaan toimintaan. Syy on jälleen väliportaiden suuressa lukumäärässä, joka hidastaa päätösten toteutumista kun päättäjien määrä kasvaa.

Ei kaikkea kaikkea toimintaa kannata hoitaa pienissä yksiköissä, vaan paljon on myös sellaista, joka sopii paremmin alueelliselle tai valtakunnalliselle tasolle.

Quote from: Totti on 07.11.2015, 11:11:06
Demokratia lisääntyy vain paperilla. Käytännössä demokratia vähenee.

Harva kuntaäänestäjä tietää edes nyt minkä edestä he äänestävät kuntavaaleissa. Äänestäminen jostain etäisestä itsenhallintoalueesta on vielä epäselvempi asia.
Lisäksi edustusto valittaneen kunnan väkimäärän mukaan. Tämä tarkoittaa, että pienen kunnan asukkailla ei ole enää mitään vaikutusvaltaa itsehallintoalueen päätöksiin koska heillä on niin vähän edustajia hallintoaluetasolla, ettei heidän ääni näy päätöksenteossa. Pienen kunnan asukkaiden itsemääräämisoikeus siis lakkaa käytännössä olemasta mitä tulee itsehallintoalueen päätöksiin.

Tätähän me koemme jo Brysselissä missä Suomen vaikutusvalta parlamentissa on käytännössä nolla. Sen seurauksena me vaan sovellamme sen mitä Brysselistä tulee ilman mahdollisuutta päättää itse. Lakkautimme siis oman demokratian tukeutumalla Brysselin isoon parlamenttiin. Sama käy itsehallintoalueiden kanssa.

Harvalla suomalaisella on epätietoisuutta siitä, mitkä kunnan perustehtävät (sote, koulut, kadut ym.) tällä hetkellä ovat ja että niihin voi vaikuttaa kuntavaaleissä äänestämällä.

Nykyään sote-hallintoa hoidetaan suurelta osin kuntayhtymissä, joiden hallituksiin valitaan edustajat kunnanvaltuustoissa ja jotka eivät suoraan edusta äänestäjiä. Jatkossa samoista asioista päätetään suorilla vaaleilla, jolloin äänestäjien vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät selvästi.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Totti

Kuten jo aikaisemmin tässä ketjussa kirjoitin, minua huolestuttaa erityisesti kokoomuksen ajama vahva yksityistämismalli terveydenhuollossa.

Hesari otti kantaa asiaan: http://www.hs.fi/kotimaa/a1446865096457

Kokoomuksen sote-malli on siis kopioitu Ruotsista missä porvarihallitus ja kokoomuksen sisarpuolue moderaterna ajoi läpi yksityistämisen joka tasolla. Se alkoi terveydenhuollosta ja päätyi kouluihin (Ruotsissa on paljon yksityisiä kouluja tällä hetkellä).

Systeemi imitoi amerikkalaista pienen valtion mallia missä kansalainen ostaa peruspalveluja yksityiseltä sektorilta. Erona on lähinnä se, että ainakin toistaiseksi rahoitus Ruotsissa hoidetaan pääasiassa valtion puolesta, USA:ssa rahoitus hoidetaan kansalaisten rahoilla vakuutuksien ja säästöjen kautta.

Yksityinen terveydenhuolto tiedetään olevan kallis ja myös Ruotsissa kustannukset ovat kovassa kasvussa [1] [2].
Merkillepantavaa on, että talouksien terveydenhuoltokulut kasvavat nopeammin kun julkisesti rahoitetut kulut. Eli yhä suurempi kakku terveydenhuollosta siirtyy julkisrahoitteisesta yksityisrahoitteiseksi.

Jos trendi jatkuu, Ruotsi on siis siirtymässä pois julkisrahoitteisesta terveydenhuollosta yksityiseen rahoitukseen USA:n malliin. Ruotsin valtion rahaongelmien lisääntyessä näin tulee eittämättä käymään koska valtiolla on intressi vähentää omaa osuuttaan kustannuksista. Yksityistetty terveydenhuolto mahdollistaa juuri tällaisen toiminnan poliittisella tasolla.

Tässä on nyt siis käymässä niin, että olemme hiljalleen siirtymässä amerikkalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään, missä kansalaiset maksavat itse kaikki kulut joko suoraan tai ottamalla kalliita vakuutuksia. Ne, joilla ei ole varaa, saavat sitten tyytyä valtion tarjoamaan minimipalveluun, joka käsittää lähinnä akuutteja sairastilanteita.

Sote-ratkaisu on tämän myötä laatimassa asetelman missä rahalla saa ja köyhät jäävät ilman.

Olen itse vankka markkinatalouden kannattaja. Juuri sen takia en kannata kokoomuksen ajamaa yrityssosialismiä, missä verovaroja lapioidaan yksityisille veroparatiisiyrityksille ulkoistamalla valtiolle kuuluvat tehtävät kansainvälisille profitööreille.


[1] http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Nationalrakenskaper/Nationalrakenskaper/Halsorakenskaper/231538/231546/231550/387404/

[2] http://www.life-time.se/2014/06/05/landstingens-kostnader-for-sjukvarden-nastan-217-miljarder-kronor-ar-2013/
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

ISO

Quote from: Suntio on 07.11.2015, 11:10:37
Ei saa inttää! Kansanedustaja Elohan vastasi jo kaikkiin kysymyksiin tyhjentävästi: hän oli miehekkäästi editoinut kommentistaan ensimmäisen lauseen "kannattaisi ottaa asioista selvää", kun se häiritsi ensimmäistä kommentoijaa (Noottikriisiä).

Perussuomalaisten kansanedustajien kannattais nyt olla nöyriä omia äänestäjiään kohtaan ja arrogantteja hallituskumppaneitaan kohtaan, eikä toisinpäin.

Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Nanfung

Vaikuttaa siltä, ettei Soini haluakaan pääministerin salkkua, kun ei antanut hallituksen kaatua?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Totti

Quote from: orientexpressen on 07.11.2015, 11:25:10
Quote from: Totti on 07.11.2015, 11:11:06
Viimeksi on myös todettava, että mitä suurempi organisaatio on, sen tehottomammin se toimii. Eli kuntatason byrokratian karsiminen suurempiin maakuntayksikköihin, johtaa väistämättä yhä tahmaisempaan ja kalliimpaan toimintaan. Syy on jälleen väliportaiden suuressa lukumäärässä, joka hidastaa päätösten toteutumista kun päättäjien määrä kasvaa.

Ei kaikkea kaikkea toimintaa kannata hoitaa pienissä yksiköissä, vaan paljon on myös sellaista, joka sopii paremmin alueelliselle tai valtakunnalliselle tasolle.

Pienuus on suhteellista. Kunnan osalta pienuus menee toiminnoissa, jotka ovat satunnaisia ja/tai edellyttäisivät ehkä vain muutamaa työntekijää.

Esimerkiksi teiden asfaltointi on pientä toimintaa, joka kanatta ulkoistaa tai tehdä kimpassa naapurikunnan kanssa. Ei vaan ole järkevää kunnalle ostaa ja ylläpitää omaa tiekoneistoa muutaman routavaurion takia.

Mutta esimerkiksi koulutoimen tai päivähoidon ulkoistaminen / yhdistäminen ei ole enää pienen toiminnan yhdistämistä koska se käsittää helposti pienessäkin kunnissa satojen kuntalaisen arkea ja vaatii paljon väkeä paikallisesti (missä koulu ja tarha ovat). Hyöty konsolidoinnista näkyy silloin vain byrokratian päällekkäisyyksien karsimisessa, ja kuten jo kerroin, säästöt siitä ovat yleensä pienet.

QuoteHarvalla suomalaisella on epätietoisuutta siitä, mitkä kunnan perustehtävät (sote, koulut, kadut ym.) tällä hetkellä ovat ja että niihin voi vaikuttaa kuntavaaleissä äänestämällä.

Kyllä ihmiset tuntevat kunnan tehtävät mutta he eivät tunne edustajia, jotka niistä päättävät.

Itse asun pienessä kunnassa ja seuraan politiikka aktiivisesti. Silti en todellakaan tiedä mitä ehdokkaat ovat mieltä esim. terveydenhuollosta. Eiväthän he kerro sitä edes vaalimainoksissaan, joissa vaan on liuta iskulauseita kuten "terveyshuolto kuntoon" ja "arvokas vanhuus kaikille". Mitä tällaiset teesit kertovat sitä miten ehdokas tulee äänestämään kunnanvaltuustossa?

On täysin selvä, että jos nyt pitäisi äänestää jotain itsehallintoalueiden ehdokkaasta josta en ole koskaan kuullut ja asuu ehkä satojen kilometrien päässä, niin millä viisaudella teen äänestyspäätöksen?

QuoteNykyään sote-hallintoa hoidetaan suurelta osin kuntayhtymissä, joiden hallituksiin valitaan edustajat kunnanvaltuustoissa ja jotka eivät suoraan edusta äänestäjiä. Jatkossa samoista asioista päätetään suorilla vaaleilla, jolloin äänestäjien vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät selvästi.

Mutta haluammeko edes mitään demokratiaa tuohon prosessiin? Ottaen huomioon, että ihmisillä on taipumus äänestää vain oman edun mukaan, on olemassa suuri riski, että päädymme tälläkin tasolla tilanteeseen missä äänestäjät vain äänestävät lisää kuluja ja velkoja terveydenhuoltoon.
Demokratia on kiva juttu mutta sitä voi myös olla liikaa. Joka asiasta ei vaan voi antaa valtaa kansalle koska viisaus päättää asioista puuttuu.

Itsehallintoalueiden demokratiaväite on siten tyhjä argumentti. Ensinnäkin demokratia ei lisäänny muuta kun paperilla ja toisekseen tämä ei ole oikea paikka harrastaa kansanvaltaa ylipäätään.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

l'uomo normale

Quote from: Nanfung on 07.11.2015, 11:41:16
Vaikuttaa siltä, ettei Soini haluakaan pääministerin salkkua, kun ei antanut hallituksen kaatua?

Soinistako pienin yhteinen nimittäjä? :)
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Muuttohaukka

Quote from: ISO on 07.11.2015, 11:03:20
---
Arvon kansanedustaja voi myös samalla kertoa uskottavan selityksen, miksei em asioista tehty hallituskysymystä.

Äänestäjät äänesti teidät sinne vain ja ainoastaan näitten asioitten vuoksi, ei leikkimään konsensusta, ei olemaan lojaaleja muille hallituspuolueille, ei leikkimään valtiomiehiä, vaan hoitamaan vyöryn hallintaan.
Tässä arvon edustajan vastaus:

Quote from: Simon Elo on 07.11.2015, 08:17:21
---
Meillä ei toki ollut tarvetta tehdä neuvotteluista vaikeampia kuin ne jo olivat.

Ei tietenkään lähdetä hoitamaan sitä suurinta asiaa, jota ajamaan nämä elot et muut on äänestetty. Ei ole tarvetta lähteä keikuttamaan venettä, jota kapteeni soutaa omat intressit airoinaan.

Eisernes Kreuz

Show on ohi. Kepun maakuntasatraapit taputtavat käsiään, ja hallitus voi palata normaaliin päiväjärjestykseen, eli Suomen täyttämiseen afrikkalaisilla ja arabeilla. Business as usual.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Sibis

Quote from: siviilitarkkailija on 07.11.2015, 10:56:15
Quote from: Artisti on 07.11.2015, 10:51:08
Lopettakaa pliis tuo peruskunta-piirikunta-malleista vääntäminen jo! Tulee pää kipeäksi. Kyllä minullakin tuohon peruskunta-piirikunta-malliin on omakin kanta, mutten tuo sitä tässä nyt esiin, koska on hiukan tärkeämpiäkin asioita meneillään. Kuntauudistuksilla ei ole mitään väliä, jos maamme islamisoituu.

Kuule, tämä nyt on keskustelua tuosta peruskunta-piirikunta-malleista. Jos tulee pää kipeäksi, voi pään ottaa pois tästä keskustelusta. Hommassa on monta islamisaatiokeskustelua, tämä nyt ei ole sellainen. Tämä on nimenomaan keskustelua hallinto- ja kuntarakenteista sekä niiden järjestelystä. Kiitoksia ymmärryksestänne jo etukäteen.

Minä kyllä ymmärrän otsikon teeman.

Mutta, että hallituskriisi lillukanvarresta samaan aikaan kun Suomen kohtalosta on kysymys!

Sitä en ymmärrä!
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Punaniska

Quote from: Simon Elo on 07.11.2015, 08:17:21


Suomi olisi paljon demokraattisempi ja toimivampi yhteiskunta, jos meillä ei olisi nuorena aloittaneita ammattipoliitikkoja, joita myös broilereiksi kutsutaan, ristinämme.

Broileri on Soinikin, ja vaalilupaukset vs. teot tunnetaan hyvin.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

ämpee

Eikä haittaa vaikka voisivat käydä sisäisiä keskusteluita isommallakin porukalla kipeistäkin aiheista, heittämättä ketään tälläistä vaativaa pellolle.
Mikäli puolue ei pysty sisäiseen keskusteluun, ei se pysty ulkoiseenkaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Punaniska on 07.11.2015, 12:13:04
Quote from: Simon Elo on 07.11.2015, 08:17:21


Suomi olisi paljon demokraattisempi ja toimivampi yhteiskunta, jos meillä ei olisi nuorena aloittaneita ammattipoliitikkoja, joita myös broilereiksi kutsutaan, ristinämme.

Broileri on Soinikin, ja vaalilupaukset vs. teot tunnetaan hyvin.

Tämän takia me tarvitsemme sen suoran demokratian, voisimme viheltää halutessamme pelin poikki.
Nyt meillä ei ole minkäänlaista kuluttajansuojaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Raksa_Mies

Hienoa. 62,6 %hommalaisista oli oikeassa. Reilu enemmistö pystyi näkemään mediapelin ja politikkojen spedeilyn läpi.

Artisti

Quote from: siviilitarkkailija on 07.11.2015, 10:56:15
Quote from: Artisti on 07.11.2015, 10:51:08
Lopettakaa pliis tuo peruskunta-piirikunta-malleista vääntäminen jo! Tulee pää kipeäksi. Kyllä minullakin tuohon peruskunta-piirikunta-malliin on omakin kanta, mutten tuo sitä tässä nyt esiin, koska on hiukan tärkeämpiäkin asioita meneillään. Kuntauudistuksilla ei ole mitään väliä, jos maamme islamisoituu.

Kuule, tämä nyt on keskustelua tuosta peruskunta-piirikunta-malleista. Jos tulee pää kipeäksi, voi pään ottaa pois tästä keskustelusta. Hommassa on monta islamisaatiokeskustelua, tämä nyt ei ole sellainen. Tämä on nimenomaan keskustelua hallinto- ja kuntarakenteista sekä niiden järjestelystä. Kiitoksia ymmärryksestänne jo etukäteen.

Viimeksi kun tarkistin asian, tämä oli maahanmuuttokriittinen keskustelupalsta, ei talouspoliittinen foorumi. Voidaan puhua myös talouspolitiikasta, mutta maahanmuuttokriittisestä näkökulmasta. Olemme keskellä matukriisiä, joka vaikuttaa kaikkeen - myös talouspolitiikkaan ja varsinkin talouspolitiikkaan. Ykkösprioriteettina tulee olla rajat kiinni.

Gunnar Hymén

QuotePetteri Orpo ‏@p_orpo 1h1 hour ago

Asiakas voitti. Valinnanvapaus terveyspalveluihin toteutuu. Siirrytään nykyaikaan. #sote

jos nyt vaan herra ministeri on hyvä ja laittaa enstä twitterin kiinni, sitten rajat kiinni niin hyvä tulee.
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Foundation

Nyt päätetty projekti vastaa kutakuinkin Willen, Ollin, Sannan, Elinan, Simonin, Sebastianin ja monen muun ajamaa mallia. Sen lisäksi, että he olivat tiiviisti mukana, heillä ei toki ollut tarvetta tehdä neuvotteluista vaikeampia kuin ne jo olivat.

"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

sivullinen.

Quote from: Soromnoo on 07.11.2015, 08:46:47
Emäntä on tekee sosiaalityötä terveydenhoidossa ja noin vapaasti siteeraten kommentti oli; "päinvastaista kuin mitä uudistuksella piti saada aikaan mutta onpahan kohta reilusti pomon paikkoja mitä hakea."

Näin juuri.

Muistuu mieleeni Kataisen hallituksen loppuaika, jolloin ministeri oli televisiossa selittämässä viiden sote-alueen mallista tullun nyt sovun ja se tarkoittaa suurinta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta sitten 1960-luvun. Sama show käydään läpi jälleen. Jokainen näkee, ettei tällä mallilla ole mitään mahdollisuuksia toteutua: Se on taloudellisesti katastrofi, vallanjaon suhteen sekamelska ja kukaan ei ole sitoutunut siihen. Pahimmassa tapauksessa uusia virastoja ja hallinto-organisaatioita perustetaan, mutta todennäköisemmin ei edes niitä -- kuten ei tehty viime kertaisessa viiden sote-alueen mallissakaan --.

Quote
Kommentti: Sote-sopu tuli puskista – napanuora kuntauudistukseen katkaistiin
JULKAISTU 23.03.2014

[...]

Mutta kuten sanottu, kilpajuoksu sote-voittajan etsimisestä on täysin turhaa. Viime kädessä kaikki voittivat. Kolmen vuoden tuskaisen väkerryksen jälkeen ratkaisu oli välttämätön suomalaisen poliittisen järjestelmän uskottavuuden vuoksi.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti--sote-sopu-tuli-puskista---napanuora-kuntauudistukseen-katkaistiin/3119482

Näin juhlittiin siis pari vuotta sitten. Jäikö siitä Sote-sovusta käteen yhtään mitään? Minun tietääkseni ei. Tällä kerrallakaan ei tule jäämään käteen yhtään enempää. Se on aivan selvää. Olisi ollut hallitukselta kyvyttömyyttä saada aikaan päätöstä, mutta vielä suurempaa kyvyttömyyttä osoittaa tehty päätös, jota ei kukaan edes aio pitää. Jälleen pelastettiin poliittisen järjestelmän uskottavuus -- ja jälleen poliittisen järjestelmän uskottavuus romahtaa sovun osoittauduttua elinkelvottomaksi --.

Suurimman vastuun tästä teatterista kantaa pääministeri Sipilä. Hän teki itsestään pellen. Hänen poliittinen uransa koki lopun alkunsa tänään. Jos ja kun vuoden päästä ei tästä Sote-sovusta ole jäljellä enää mitään, ei ole jäljellä enää myöskään suurta voittajaa Sipilää. Pelleillä ei ole uskottavuutta. Soini teki ensimmäisen kerran hallitusaikanaan viisaan teon jättäytymällä tästä teatterinäytöksestä ulos; hänen pohjiin vajonnut uskottavuutensa ei laskenut enää enempää. Jopa Stubb onnistui puoliksi pelastamaan itsensä vetämällä koko neuvottelun shouksi käymällä välillä kuuntelemassa levyjä ja olemalla rento; hänkään ei siten tehnyt itsestään syntyneen sovun takuumiestä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)