News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-10-31 BBC: Venäläinen matkustajakone pudonnut Siinaille

Started by Ajattelija2008, 31.10.2015, 10:54:14

Previous topic - Next topic

Marko Mjölnir Parkkola

Täälläpä hauska arvuutteluleikki, joka ei liity mitenkään mihinkään. Mutta veikkaan sitä DC-kymppiä joka tipahti Chicagoon heti nousun jälkeen moottorin tehtyä immelmanit ollessaan siivessä kiinni. Olikohan American Airlines.

Mockba

Quote from: Marko Mjölnir Parkkola on 02.11.2015, 19:47:01
Täälläpä hauska arvuutteluleikki, joka ei liity mitenkään mihinkään. Mutta veikkaan sitä DC-kymppiä joka tipahti Chicagoon heti nousun jälkeen moottorin tehtyä immelmanit ollessaan siivessä kiinni. Olikohan American Airlines.

Onnittelut Marko!

Syynä oli siis se, että huoltotoimintansa helpottamiseksi monet amerikkalaiset DC-10:iä käyttävät yhtiöt asensivat ja poistivat siipimoottorit yhdessä niiden pankkojen kanssa eikä kumpikin erikseen kuten olisi pitänyt. Sen seurauksena ylin moottorinkiinnike pakkasi murtumaan. Useita rikkoutuneita kiinnitysosia oli jo hiljaisuudessa vaihdettu eikä se herättänyt kenenkään viranomaisen huomiota. Onnettomuuden jälkeen vaarallisia murtumia löytyi useista muistakin koneista. Onnettomuuden tutkinnan yhdeydessä kaikki maailman DC-10:t (myös Finnairilla) "maadoitettiin" määräajaksi.


Simo Hovari

Hovarin laki:"Keskusteluryhmässä Venäjään liittyvän keskustelun pitkittyessä USA-vertauksen todennäköisyys lähenee arvoa 1".

MOT
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Mockba

Quote from: Simo Hovari on 02.11.2015, 20:11:34
Hovarin laki:"Keskusteluryhmässä Venäjään liittyvän keskustelun pitkittyessä USA-vertauksen todennäköisyys lähenee arvoa 1".

MOT

Varmaan tuollekin maksiimille on syynsä? MOT.

Mockba

Venäläiset siis eivät ole tuota konetta tailstrikella särkeneet eivätkä myöskään sitä konetta korjanneet. He eivät myöskään vastaa viranomaisvalvonnasta, vaan siitä vastaa rekisteröintimaa eli Irlanti.

Mainitunkaltaisen onnettomuuden saa alkamaan pienellä virheellä, esim turbulenssin seurauksena. Ellei lentäjä ole heti valppaana, onnettomuusketju voi saada alkunsa hyvin pienestä. Mitään pommia tai ohjusta ei tarvita.

Ajattelija2008

Huhujen mukaan koneen osista ei ole löytynyt merkkejä räjähdyksestä. Jos huhut ovat paikkansapitäviä, niin syy olisi todennäköisesti murtuma tyyliin China Airlines 661.

PPRuNe:ssa joku sanoi, että flight recorderit puretaan vasta, kun Ranskan, Saksan, Venäjän ja Egyptin edustajat ovat paikalla.

Nimimerkki Mockban on syytä esiintyä hillitysti Hommaforumin perinteen mukaan.

Mockba

Quote from: Ajattelija2008 on 02.11.2015, 22:13:22

Nimimerkki Mockban on syytä esiintyä hillitysti Hommaforumin perinteen mukaan.

Joo laitankin heti tumman puvun päälle. Onhan jutussa kuolleitakin mukana.

Huhuja en ala toistaa, ikävä kyllä. Tämä juttu selviää täysin. Dokumentaatio ja jäljellä olevat osat riittävät.

Mockba

Väittävät totena, että koneeseen olisi tehty C-korjaus 18.3 2014.

Lentotunteja ollut silloin 57428 h, paineistussyklejä 21551 kpl.

Ohessa video A320-sarjan koneen C-tarkastuksesta/korjauksesta: https://www.youtube.com/watch?v=uxV4YpMNAsg

Mainitut korjaukset tehdään muuten yhä enenevässä määrin Kaukoidässä.

"As per Airbus A320 MPD:

The A320 daily check is limited to 36 hours due the requirment for fuel water drains every 36 hours. This may be extended with the authority of the local NAA. Most operators do a daily check every 24 hours.

The A checks are every 600 hours [flight hours].

The C check is every 20 months or 6000 hours [whichever comes first].

There are also the 500 hour inspections, the 100 day checks, the 10,000 hour inspections and out-of -phase inspections like the RAT test which is every 3200 hours."   


ikuturso

Jos ISIS sanoo, että pudottivat niin pakkohan niitä on uskoa. Siis pudottivat. Jos niillä ei ole riittävää ohjuskalustoa, niin räjäyttivät pommin. Siis ISISiksen pommi. Lukitsen vastauksen ja jään odottamaan tuomiota.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Mockba

Myös team Irlanti lähtee mukaan paikalle koneen rekisteröintimaana.

http://www.aaiu.ie/node/868

Mockba

Huomasin Aviation Heraldin sivulla maininnan koneen tailstriken jälkeisestä korjauksesta.

Who did the repairs after tail strike
By Slav on Monday, Nov 2nd 2015 17:52Z

The Aviation Herald is currently investigating the extent of damage and who did the repairs.
====
Metrojet official (Andrei Averianov, Metrojet's deputy general director of technical and production issues, to be precise) at press conference 2.Nov.2015 said when he was asked this question: After tail strike AC was stored in Cairo for few days, waiting for Airbus technicians to arrive. Airbus technicians made some in-place fixes to allow safe flight from Cairo to Toulouse. Then AC was repaired in Toulouse at Airbus facilities in November 2001.
This is not exact words, but factually correct retelling - I watched this press conference today live on Russia24 TV channnel


http://avherald.com/h?article=48e9abe4&opt=0

Eli siis suomeksi: Airbussin AOG-asentajat fiksasivat koneen siirtolentokuntoon, eli se oli sitten (paineistamattomana) lennetty Airbussin tehtaalle Toulousiin, jossa oli korjattu lopullisesti. Ehkä muistatte langan tätä edeltävässä juttelussa minun sanoneen samaa.

Korjaus on siis tehty niin pätevän henkilökunnan toimesta, ja oletettavasti myös niin hyvin, kuin mahdollista!

Tähän loppuun vielä yksi hillitty "Tailstrike" eli "Tailscrape" -video: https://www.youtube.com/watch?v=UcEc0wDG6ZM
A Cityjet Avro RJ-85 on behalf of Air France, registration EI-RJR performing flight WX-123/AF-3140 from London City,EN (UK) to Dublin (Ireland), landed on Dublin's runway 28, however, the tail of the aircraft contacted the runway surface twice immediately after touchdown. The aircraft rolled out without further incident and taxied to the apron, both tower and crew maintained routine communication. (Aviation Herald) (Strikepadit pelastivat tilanteen)

Mockba

Eikä tässä vielä kaikki! Ei suinkaan! Mockba toimittaa kaikille lukijoilleen:

Koneen ja yhtiön pääsertifikaatit ja viimeisimmät koneen huoltoasiakirjat: http://wikisend.com/download/763290/tehdoc_20151102175048.zip  (Huom uploadauksen elinikä 7 päivää!)

Koneessa ei korjattuja eikä korjausta odottavia kohteita viimeisen neljän lennon ajalta.

Gunnar Hymén

no sehän vain tukee sitten pommiteoriaa. kyllä se sieltä tulee totuus esiin ja behoo poistuu voittajana näyttämöltä!
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Bwana

Quote from: Mockba on 02.11.2015, 17:03:06
Quote from: Possumi on 02.11.2015, 17:01:08


HUOLTO oli nyt kyseessä! Miten amerikkalaiset hieman "oikoivat" HUOLLOSSA (ja ei vain yhdessä yhtiössä) ja seurauksena oli iso onnettomuus? Erittäin kuuluisa tapaus!

Tässä on vanha yksittäistapaus:

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_191

edit: Jaaha. Olikin jo mainittu. Itse asiassa tuon moottorin irtoamisen on epäilty johtuneen siitä, että noita myllyjä nosteltiin aikoinaan paikalleen ohjeistusten vastaisesti haarukkatrukeilla. Nämä olivat ko. hommaan vähän turhan krouveja työkaluja ja aiheuttivat murtumia moottorien kiinnikkeisiin.
Nkosi sikelel' Afrika.

Ajattelija2008

#194
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/11971577/Russian-plane-crash-cockpit-recordings-show-pilots-could-not-send-distress-signal-after-sudden-situation-latest-news.html
llmeisesti äänitallenne on kuunneltu. Lopussa kuuluu "outoja" ääniä. Pilotit eivät ehtineet lähettää mitään apukutsua.

Pilotin virhe tai itsemurha on tuolla suljettu pois. Jäljelle jää pommi tai äkkinäinen katastrofaalinen tekninen vika. Erilaiset "asiantuntijat" pitävät pommia todennäköisenä syynä.

Flight recorderit olivat peräosassa. Katastrofi on ehkä katkaissut niiden toiminnan äkisti. Lentokone lähetti vielä ADS-B-signaalia 22 sekuntia katastrofin jälkeen, luin airliners.net-foorumilta.

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6538216/

Flight recorderit eivät ehkä kerro putoamisen syytä. Tutkimuksessa pitää kammata hylyn jäänteet etsien merkkiä strukturaalisesta viasta tai pommista.

Mockba

Quote from: Bwana on 03.11.2015, 09:34:13


Tässä on vanha yksittäistapaus:

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_191

edit: Jaaha. Olikin jo mainittu. Itse asiassa tuon moottorin irtoamisen on epäilty johtuneen siitä, että noita myllyjä nosteltiin aikoinaan paikalleen ohjeistusten vastaisesti haarukkatrukeilla. Nämä olivat ko. hommaan vähän turhan krouveja työkaluja ja aiheuttivat murtumia moottorien kiinnikkeisiin.

Se ei itse asiassa ollut yksittäistapaus, kts edellä. Auktorisoimaton "oikova" asennuskäytäntö oli levinnyt useampiin yhtiöihin. Ennen onnettomuutta oli jo korjattu ja sen jälkeen löydettiin samaa vikaa eri asteisina monista koneista. Viranomaisvalvonnan olisi pitänyt havaita villi touhu ajoissa, mutta niin ei käynyt.

Mockba

Quote from: Ajattelija2008 on 03.11.2015, 13:08:17

Flight recorderit eivät kerro putoamisen syytä. Tutkimuksessa pitää kammata hylyn jäänteet etsiem merkkiä strukturaalisesta viasta tai pommista.

Koneessa voi olla optiovarusteena Quick Access Recordereita huoltoa varten, ja ne tallentavat samat lentoarvotiedot. Ne eivät ole suojattuja, mutta sijaitsevat koneen elektroniikkatilassa ohjaamon alla. joka osa näyttäisi säilyneen hyvin. Sen lisäksi moottoreiden ohjausyksikkö saattaa kumpikin pitää flash-muistissaan muutamia parametrejä.  http://www.hko.gov.hk/publica/reprint/r834.pdf

Koneesta on jäljellä siksi paljon, että pommiteoria voidaan selvittää. Pommista jäisi myös kemiallinen jälki.

Ajattelija2008

#197
Jostain syystä tietojen vuotaja ei tarkentanut, mitä "outoja ääniä" tallenteelta kuuluu. Voi olla niinkin, että onnettomuuden syy tiedetään jo noiden äänten perusteella. Egyptissä on sekalainen seurakunta selvittämässä asiaa, joten tietovuotoja pitäisi tulla runsaasti.

Tulee mieleen Germanwingsin tuhoutuminen keväällä. Siellä oudot äänet tallenteessa kertoivat heti, mitä oli tapahtunut.

Mockba

Quote from: Ajattelija2008 on 03.11.2015, 13:27:51


Jotain voi päätellä siitä, jos tallennus äkisti katkeaa. Ehdotuksista huolimatta tallentimiin ei ole saatu säädettyä erillistä riippumatonta virtalähdettä, vaan vika koneen sähköissä saattaa yhä katkaista tallennuksen ennen aikojaan. En tiedä yhtään tapausta, jossa mahdollinen "in-flight breakup" olisi pelkän tallenteen perusteella selvinnyt.

Mockba

Koneen lentokelpoisuustodistus oli uusittu rekisteröintimaassa Irlannissa viime toukokuussa normaalin vuosittaisen käytännön mukaan.

"in April/May 2015, the authority conducted an annual review of the aircraft certifications in support of its annual Certificate of Airworthiness renewal process and all certifications were satisfactory at that point in time."

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/162573/Egypt/Politics-/Irish-team-joins-Russian-plane-crash-investigation.aspx



Paikan päältä (kts esim RT:n twiitit):

Mikään näkemistäni kuvista ei tue pommi- tai räjähdysteoriaa. Koneen peräosa näyttää leikkautuneen irti liitoskohdistaan siististi, ilmeisestikin aerodynaamisesti ylikuormittuneeena. Toisaalta mikä on mielenkiintoista, matkustamon takimmaisesta paineseinästä ei näy vielä jälkeäkään, kuten ei myöskään korkeusperäsimestä. Taaempaa koneesta taas APU:n firewall ja peräkartio on löydetty.


Ajattelija2008

#200
http://www.pprune.org/rumours-news/569907-breaking-news-airliner-missing-within-egyptian-fir-34.html
QuotePathologists in St Petersburg separated victim's bodys/parts into two groups -- those seated in front and those towards the tail. Those who seated in front sustained mainly chest, stomach, legs, arms injures, internal organs tear. Deaths mainly resulted from loss of blood, shock and brain injures.

Those who seated in the rear were found to sustain explosion injures and heavy burns (more than 90%). Experts attributed this to fuel tank explosion or explosion device detonation. Also a lot of metal pieces and aircraft skin parts were found in body's of those seated in the rear.

Lisää evidenssiä siitä, että koneen tuhoutumisen aiheutti joko pommi tai polttoainetankin räjähdys.

http://www.nytimes.com/1996/08/08/nyregion/no-traces-of-a-bomb-as-doctors-work-on.html?pagewanted=all
Yllä olevasta linkistä käy ilmi, että Lockerbiessa pommin pudottaman koneen matkustajista 40 %:issa oli räjähdysjälkiä, kun taas polttoainetankin räjähdyksen pudottamassa TWA 800:ssa ei yhdessäkään ruumiissa ollut räjähdysjälkiä.

Pommi on yhä todennäköisempi syy Siinain onnettomuuteen. Jos ISIS ei sitä ole asettanut, niin sitten kyseessä voi olla jonkun yksittäisen kiihkoilijan kosto Venäjälle.

Lasse

Satellite Shows Heat Flash When Russian Metrojet Plane Crashed, But No Missile: U.S. Officials
http://www.nbcnews.com/storyline/russian-plane-crashes-in-the-sinai/satellite-shows-heat-flash-when-russian-metrojet-plane-crashed-no-n456161
Quote
While many have speculated that a missile may have struck a Russian commercial airliner that went down over Egypt's Sinai peninsula, U.S. officials are now saying satellite imagery doesn't back up that theory.

A senior defense official told NBC News late Monday that an American infrared satellite detected a heat flash at the same time and in the same vicinity over the Sinai where the Russian passenger plane crashed.

According to the official, U.S. intelligence analysts believe it could have been some kind of explosion on the aircraft itself, either a fuel tank or a bomb, but that there's no indication that a surface-to-air missile brought the plane down.

Luultavasti pommi.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Mockba

Tuossa konetyypissä koneen peräosassa ei ole mitään polttoainetankkeja jotka voisivat räjähtää.

Tuo vuodettu tieto on niin epämääräistä, että se on yhtä tyhjän kanssa.

Asra

Kyllä se nyt vaan taisi mennä niin, että jollain keinolla on saatu räjähdepanos koneeseen ja jihadisti on zoomin kanssa vielä onnistunut videoimaan räjähdyksen. Julkaistu video sulkee aika suurella varmuudella pois it-ohjukset.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Griffinvaari

Quote from: Mockba on 03.11.2015, 17:26:32
Tuossa konetyypissä koneen peräosassa ei ole mitään polttoainetankkeja jotka voisivat räjähtää.

Tuo vuodettu tieto on niin epämääräistä, että se on yhtä tyhjän kanssa.

Missä sen apumoottori sijaitsee ? .

Ajattelija2008

#205
Quote from: Asra on 03.11.2015, 17:37:34
Kyllä se nyt vaan taisi mennä niin, että jollain keinolla on saatu räjähdepanos koneeseen ja jihadisti on zoomin kanssa vielä onnistunut videoimaan räjähdyksen. Julkaistu video sulkee aika suurella varmuudella pois it-ohjukset.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-plane-reported-egypt-after-6746384
Daily Mirrorissa Steve Chadwick väittää, että video on "naurettava" ja huijausta. Hän sanoo, että moottorit ovat videon koneessa pyrstön alla. Mutta kun itse katson videon alkua kohdassa 7 sekuntia, niin siinä näkyvät kyllä moottorit siipien alla. Video voi sittenkin olla aito. Aikaisemmassa viestissä laskeskelin, että Siinailla odottava terroristi on zoomin avulla voinut seurata lentokonetta 10 minuutin ajan.

http://sputniknews.com/middleeast/20151103/1029538354/midair-explosion-a321-forensic-expert.html
Yllä olevassa uutisessa viitataan egyptiläiseen forensic experttiin, joka sanoo ruumiiden viittaavan räjähdykseen koneessa.

Luultavasti paikalle tullut pelastustiimi on välittömästi nähnyt ruumiista, että räjähdys on tapahtunut. Mutta Egypti ja Venäjä ovat pyrkineet pitämään asian salassa.

Miltään taholta ei ole tullut analyysia, joka osoittaisi videon huijaukseksi. Jos se olisi jostakin toisesta tapahtumasta, niin luulisi, että alkuperäinen materiaali olisi löydetty. Maailmassa tuskin on monta videota, jossa matkustajakoneen perä räjähtää. Ja jos taas video olisi manipuloitu, niin ekspertit olisivat bittikuvioista kyllä nähneet sen olevan huijaus. Voi olla niin, että terroristijahti on täydessä käynnissä, mutta uutisiin on pari päivää syötetty vajavaista tietoa.

Mockba

Quote from: Griffinvaari on 03.11.2015, 17:45:13
Quote from: Mockba on 03.11.2015, 17:26:32
Tuossa konetyypissä koneen peräosassa ei ole mitään polttoainetankkeja jotka voisivat räjähtää.

Tuo vuodettu tieto on niin epämääräistä, että se on yhtä tyhjän kanssa.

Missä sen apumoottori sijaitsee ? .

APU eli Auxiliary Power Unit on aivan koneen perässä. Sitä ei edes saa käyttää yli 33500 jalan korkeudessa, ja normaalisti sille ei olekaan lennon aikana mitään tarvetta. Sen firewall ja peräkartio ovat muuten kuvassa ehjät -- ei mitään reikiä sinkoilevista metallista yms.


Griffinvaari

Quote from: Mockba on 03.11.2015, 17:54:40
Quote from: Griffinvaari on 03.11.2015, 17:45:13
Quote from: Mockba on 03.11.2015, 17:26:32
Tuossa konetyypissä koneen peräosassa ei ole mitään polttoainetankkeja jotka voisivat räjähtää.

Tuo vuodettu tieto on niin epämääräistä, että se on yhtä tyhjän kanssa.

Missä sen apumoottori sijaitsee ? .

APU eli Auxiliary Power Unit on aivan koneen perässä. Sitä ei edes saa käyttää yli 33500 jalan korkeudessa, ja normaalisti sille ei olekaan lennon aikana mitään tarvetta. Sen firewall ja peräkartio ovat muuten kuvassa ehjät -- ei mitään reikiä sinkoilevista metallista yms.

Entä sen polttoaine järjestelmä ?.

Gunnar Hymén

09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Mockba