News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-10-31 BBC: Venäläinen matkustajakone pudonnut Siinaille

Started by Ajattelija2008, 31.10.2015, 10:54:14

Previous topic - Next topic

Griffinvaari

Quote from: Mockba on 02.11.2015, 16:50:01
Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:46:01

aina kun on mahdollisuus huomattavaan taloudelliseen etuisuuteen sääntöjä kiertämällä, sitä tapahtuu, kyse on useimmiten valvojan ja bisnesmiehen välisestä kilpajuoksusta.

Ja onko tätä sääntöjen kiertämistä seurauksena onnettomuus tietojesi mukaan koskaan sattunut esim U.S.A:ssa? Eivätkö he ole se vapaan maailman etuvartio?

Itse asiassa kyllä, varaosa väärennösten seurauksena on sattunut onnettomuuksia, eikä niiden jälleen esiintyminen ole pois suljettu millään ihmisen menetelmällä, minkä joku tekee sen toinen murtaa.

Mockba

Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:53:56

Itse asiassa kyllä, varaosa väärennösten seurauksena on sattunut onnettomuuksia, eikä niiden jälleen esiintyminen ole pois suljettu millään ihmisen menetelmällä, minkä joku tekee sen toinen murtaa.

Et siis ole koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta USA:sta, jossa huollossa olisi hieman oiottu, ja sen seurauksena olisi ollut iso onnettomuus?

UgriProPatria

Quote from: Ajattelija2008 on 31.10.2015, 10:54:14
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34687139
Lento lähti Sharm el-Sheikhistä ja putosi tietojen mukaan keskelle Siinaita. Yli 200 ihmisen pelätään kuolleen A321-koneen tuhossa.

Sharm el-Sheikh on lähellä Syyriaa, joten kyseessä saattaa olla terrori-isku Venäjää vastaan.

Lentokone oli matkalla Pietariin. Lentoyhtiö on pieni ja tuntematon venäläisyhtiö.

Sharm-el Sheikh sijaitsee Siinain eteläkärjessä. On sukeltajien suosima turistikohde.
Ei lähelläkään Syyriaa. Kuuluu nykyään Egyptille.

Faidros.

Anteeksi ot, mutta tuohon bannilistaan liittyen, kuka hompansseista nousisi kirgisialaisen SCAT-lentoyhtiön koneeseen. :roll: ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Griffinvaari

Quote from: Mockba on 02.11.2015, 16:55:40
Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:53:56

Itse asiassa kyllä, varaosa väärennösten seurauksena on sattunut onnettomuuksia, eikä niiden jälleen esiintyminen ole pois suljettu millään ihmisen menetelmällä, minkä joku tekee sen toinen murtaa.

Et siis ole koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta USA:sta, jossa huollossa olisi hieman oiottu, ja sen seurauksena olisi ollut iso onnettomuus?

Kyllä ole kuullut, googlauksen saat tehdä itse.

Mockba

Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:57:14

Kyllä ole kuullut, googlauksen saat tehdä itse.

Eli et itse asiassa tiedä, sitä arvelinkin. Puhetta kyllä tulee.

Mockba

Quote from: Faidros. on 02.11.2015, 16:57:04
Anteeksi ot, mutta tuohon bannilistaan liittyen, kuka hompansseista nousisi kirgisialaisen SCAT-lentoyhtiön koneeseen. :roll: ;D

Kaikki taitavat laulajat?

Possumi

Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:53:56
Quote from: Mockba on 02.11.2015, 16:50:01
Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:46:01

aina kun on mahdollisuus huomattavaan taloudelliseen etuisuuteen sääntöjä kiertämällä, sitä tapahtuu, kyse on useimmiten valvojan ja bisnesmiehen välisestä kilpajuoksusta.

Ja onko tätä sääntöjen kiertämistä seurauksena onnettomuus tietojesi mukaan koskaan sattunut esim U.S.A:ssa? Eivätkö he ole se vapaan maailman etuvartio?

Itse asiassa kyllä, varaosa väärennösten seurauksena on sattunut onnettomuuksia, eikä niiden jälleen esiintyminen ole pois suljettu millään ihmisen menetelmällä, minkä joku tekee sen toinen murtaa.

Yep,  8)

QuoteAn FAA study concluded that from May 1973 to April 1996 unapproved parts contributed to 174 aircraft accidents and minor incidents, causing 39 injuries and 17 fatalities. None of the involved accidents and incidents in the study involved major commercial airlines.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unapproved_aircraft_part#History

Tässä myös dokumentti aiheesta: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/flying-cheaper/

PS: yrittänyt välttää viimeiseen asti tähän ketjuun kommentoimista - odotan että julkisuuteen tulee jotain oikeasti faktaa mitä kommentoida - ei jaksa aina näitä loputtomia spekulointiketjuja hommassa kun jossain maailmassa tapahtuu jotain xP

Mockba

Quote from: Possumi on 02.11.2015, 17:01:08


HUOLTO oli nyt kyseessä! Miten amerikkalaiset hieman "oikoivat" HUOLLOSSA (ja ei vain yhdessä yhtiössä) ja seurauksena oli iso onnettomuus? Erittäin kuuluisa tapaus!

Faidros.

Quote from: Mockba on 02.11.2015, 16:55:40
Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 16:53:56

Itse asiassa kyllä, varaosa väärennösten seurauksena on sattunut onnettomuuksia, eikä niiden jälleen esiintyminen ole pois suljettu millään ihmisen menetelmällä, minkä joku tekee sen toinen murtaa.

Et siis ole koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta USA:sta, jossa huollossa olisi hieman oiottu, ja sen seurauksena olisi ollut iso onnettomuus?

Minä tiedän Suomesta firman joka väärensi helikopterin kalliin varaosan. Rikos lienee vanhentunut 30 vuodessa?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

En ehtinyt tai jaksanut lukea ihan koko ketjua. Jos USA hallitus salaliittoteorioiden mukaan masinoi 9/11 iskut, niin koska alkaa huhumylly, että venäläisviranomaiset räjäyttivät koneen, jotta voivat käyttää ydinasetta tai jotain muuta massatuhovekotinta Irakissa...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

-PPT-

Alkaa tosiaan vaikuttaa siltä että oikein väkisin pitää saada ulkopuolinen syyllinen tähän turmaan. Kenties legitisoimaan Venäjän syvemmän sotkeutumisen Syyrian sotaan.

Ei sen puoleen, jos kyseessä ei olisi ollut venäläinen kone niin itsekin alkaisin uskomaan salaliittoteorioita.

Griffinvaari

Quote from: Mockba on 02.11.2015, 17:03:06
Quote from: Possumi on 02.11.2015, 17:01:08


HUOLTO oli nyt kyseessä! Miten amerikkalaiset hieman "oikoivat" HUOLLOSSA (ja ei vain yhdessä yhtiössä) ja seurauksena oli iso onnettomuus? Erittäin kuuluisa tapaus!

Voi kristus mikä luistelu väärennetyistä varaosista puheen ollessa, toki myös huolimattomuudet ovat anteeksiantamattomia näissä huolloissa.
No joka tapauksessa yritin  ??? .

kriittinen_ajattelija

QuoteFrench experts believe Isil may have placed bomb on plane that crashed in Egypt on Saturday, with 17 children and 207 adults on board, and President Sisi says nothing has been ruled out. __ Telegraph

The Islamic State (Isil) has claimed credit for downing the aircraft, saying it was revenge for Russia's intervention in Syria on behalf the Assad regime.

While experts believe it was flying too high to be hit by an Isil missile, an Egyptian official in the civil aviation ministry told The Telegraph it was possible the plane was brought down by an explosive planted onboard.

__ http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/11968554/Russian-plane-crash-everything-we-know-on-Sunday-afternoon-about-the-airliner-Isil-says-it-brought-down-on-Egypts-Sinai-Peninsula.html
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Mockba

Quote from: Griffinvaari on 02.11.2015, 17:17:57

Voi kristus mikä luistelu väärennetyistä varaosista puheen ollessa, toki myös huolimattomuudet ovat anteeksiantamattomia näissä huolloissa.
No joka tapauksessa yritin  ??? .

No et tietenkään halua puhua siitä, mistä et näköjään mitään varsinaisesti tiedä. Sepä varsin ymmärrettävää. Nyt vaan yleisö jää arvaileemaan, mikä olikaan USA:n ilmailuhistorian räikein tahallinen huoltovirhe.

Faidros.

Quote from: ikuturso on 02.11.2015, 17:11:47
En ehtinyt tai jaksanut lukea ihan koko ketjua. Jos USA hallitus salaliittoteorioiden mukaan masinoi 9/11 iskut, niin koska alkaa huhumylly, että venäläisviranomaiset räjäyttivät koneen, jotta voivat käyttää ydinasetta tai jotain muuta massatuhovekotinta Irakissa...

-i-

URAA, URAA, URAAni!!1! Tähän ryssähymiö tanssimaan ripaskaa. ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jack

Arvoisa nimimerkki Mockba on kirjoituksista päätellen lentäjä tai muu ilmailualan asiantuntija, joten hänen näkemyksiään ei maallikkojen kannata yrittää kumota.

Toistaiseksi ei ole esitetty todisteita siitä, että koneen putoamisen taustalla olisi minkäänlainen "foul play". Näin ollen lähtökohtana on ilmeisesti toistaiseksi pidettävä sitä, että kyseessä oli onnettomuus. Mistä se johtui, sitä voidaan spekuloida, mutta tuskin sitä foorumeilla ratkaistaan.

Mitä tulee venäläisiin ja heidän luettavuuteensa niin ehkä olisi paikallaan täsmentää, mitä venäläisillä tässä yhteydessä tarkoitetaan. Venäjän kansalaisia? Venäjää puhuvia yleisesti? Vai venäläisiä virkamiehiä ja vallankäyttäjiä?

Käsitykset eivät yleensä synny hetkessä. Tarvitaan aikaa ja tapahtumia.

Venäjän viranomaisten ja poliittisen eliitin mainetta ovat tahrineet uutiset oppositiopoliitikkojen ja toimittajien hämäristä murhista, uutiset vaalivilpistä, poliittisilta vaikuttavat rikosoikeudenkäynnit sekä näkemyserot länsimaiden kanssa siitä, mitä Ukrainassa oikein on tapahtumassa. Myös uutiset siitä, miten mielivaltaiselta tuntuvalla tavalla Venäjän viranomaiset kohtelevat maassaan toimivia tiedotusvälineitä ja järjestöjä, ovat omiaan luomaan mielikuvaa, että eliitti on valmis tekemään mitä tahansa, jotta sillä säilyisi valta.

Gunnar Hymén

Quote from: Jack on 02.11.2015, 17:24:09
Arvoisa nimimerkki Mockba on kirjoituksista päätellen lentäjä tai muu ilmailualan asiantuntija, joten hänen näkemyksiään ei maallikkojen kannata yrittää kumota.

Toistaiseksi ei ole esitetty todisteita siitä, että koneen putoamisen taustalla olisi minkäänlainen "foul play". Näin ollen lähtökohtana on ilmeisesti toistaiseksi pidettävä sitä, että kyseessä oli onnettomuus. Mistä se johtui, sitä voidaan spekuloida, mutta sitä foorumeilla ratkaistaan.


http://www.nytimes.com/2015/11/03/world/europe/sinai-peninsula-russian-plane-crash.html

siitä voit sitten vetää johtopäätökset, luotatko näihin vai et.

Quote"We absolutely exclude the technical failure of the plane, and we absolutely exclude pilot error or a human factor," Aleksandr A. Smirnov, a former pilot and the airline's deputy director for aviation, said at a packed news conference in Moscow.

Mr. Smirnov said that the crash could have been caused by "an external impact on the plane," although he did not endorse the theory of a terrorist attack either, saying that the investigation would have to determine the cause.

itse sanoisin, että teronistit asialla
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Possumi

Quote from: beehoo on 02.11.2015, 17:25:22
Quote"We absolutely exclude the technical failure of the plane, and we absolutely exclude pilot error or a human factor," Aleksandr A. Smirnov, a former pilot and the airline's deputy director for aviation, said at a packed news conference in Moscow.

Mr. Smirnov said that the crash could have been caused by "an external impact on the plane," although he did not endorse the theory of a terrorist attack either, saying that the investigation would have to determine the cause.

LOL pari päivää onnettomuuden jälkeen lentoyhtiön oma johtaja lausuu tosi uskottavasti että "tää ei absoluuttisesti voi olla mikään tekninen vika tai lentäjän virhe" - kun koneen palasia ei olla edes vielä kerätty kasaan saatika tutkittu. Lento-onnettomuustutkinnat kestävät usein kuukausia, jopa vuosia, kun jokainen turmakoneen osa käydään läpi sekä sen huoltohistoria kaivetaan arkistoista ja tarkistetaan käsin.

Kuten sanoin tämä koko ketju on ihan turha kunnes joku virallinen taho julkaisee jotain teknistä tietoa 8)

PS: tämä ei ole eka kerta kun hommassa on ollut ilmailuun liittyviä onnettomuusketjuja - Griffin sentään tietää jotain ilmailusta toisin kuin nämä jotkut uudet sohvasurffaajat ;)

Mockba

Quote from: Possumi on 02.11.2015, 17:41:38


PS: tämä ei ole eka kerta kun hommassa on ollut ilmailuun liittyviä onnettomuusketjuja - Griffin sentään tietää jotain ilmailusta toisin kuin nämä jotkut uudet sohvasurffaajat ;)

Odotellaan rauhassa, että ko. asiantuntija tai joku muu sattuu muistamaan USA:n kaikkein pahimman lentokonehuoltovirheen, joka oli jopa tahallinen.

valtakunnanpärkhele

#170
Yhtiö ei ole ainakaan bannattu EU-alueella, joten länsimaisten standardien ja laatuvaatimusten mukaan toimivat, että lentolupa pysyy voimassa, toki tuohan ei nyt yksittäisiä satunnaisia laiminlyöntejä estä...
Ilmailuonnettomuudet tuppaavat olemaan monen asian onneton summa ja pitkän tapahtumaketjun tulos. Ei yleensä yksittäisen tekijän ellei kyseessä ole juurikin pommi/sabotaasi etc.

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_en.htm
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Mockba

Quote from: virtu on 02.11.2015, 18:15:22
Alaska Airlines Flight 261 tuhoutui huollon jätettyä toistuvasti korkeusperäsimen käyttömekanismi voitelematta, joka lopullisesti rikkoontui lennon aikana.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261

Kyllä. Asiaa ei koskaan ole täysin selvitetty, koska rikossyytteitä ei ole nostettu. Se ei kuitenkaan ollut se tapaus jota hain.

Faidros.

Muistaakseni jenkeissä oli tuoteväärennösjuttu, jossa Kauko-Idässä tuotettuja osia ujutettiin viralliseen huoltoketjuun.
Muistakaa itse paremmin. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Possumi

Quote from: virtu on 02.11.2015, 18:15:22
Alaska Airlines Flight 261 tuhoutui huollon jätettyä toistuvasti korkeusperäsimen käyttömekanismi voitelematta, joka lopullisesti rikkoontui lennon aikana.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261

Tähän väliin puretaan vaikka tämä onnettomuus:

Onnettomuuden syy: kontrollin menettäminen
- joka johtui siitä että korkeusvakain irtosi ruuviakselistaan
- joka johtui siitä että lentäjät yrittivät sen jumittaessa väkisin saada sen liikkumaan ajamalla sitä edes takaisin
- joka johtui siitä että sen kierteet olivat täysin kuluneet
- joka johtui siitä että sitä ei oltu voideltu tarpeeksi
- joka johtui useasta tekijästä:
- mekaanikkoa haastateltaessa osoittautui että voitelu oli tehty väärin tai ei ollenkaan (työhön mennyt aika oli neljä kertaa lyhyempi kuin olisi pitänyt olla)
- työn tarkistus oli tehty itse tehdyillä hyväksymättömillä työkaluilla jotka olivat liian epätarkkoja kulumisen mittaamiseen
- voitelu ja tarkastusvälejä oli pidennetty ilman riittäviä perusteita
- huoltojärjestelmän hallinnointi oli huonoa ja työntekijöitä ei ollut riittävästi
- ruuvi oli suunniteltu sillä oletuksella että se vaihdettaisiin usein eikä sen molemmat kierteet vahingoittuisi yhtäaikaa
- päätymutterin ei oletettu olevan potentiaalinen single-point-of-failure
- voiteluvälit oli pidennetty niin pitkiksi että yksittäisen voitelun tai huollon väliin jääminen voisi jo aiheuttaa katastrofaalisen kulumisen sillä aikaa
- koneen valmistaja ei ollut suunnitellut korkeusvakaimen muita rakenteita kestämään aerodynaamisia voimia sen jälkeen kun ruuviakselin kierre pettää ja ruuvin voiteleminen ja sen tarkastaminen oli erityisen hankalaa

Eli kuten moni on aiemmin maininnut: lento-onnettomuuden usein johtuvat useista tekijöistä: teknisistä ja inhimillisistä - moni asia pitää mennä vikaan yhtäaikaa että syntyy onnettomuus.

Tämänkin onnettomuuden syy selvitettiin niin perusteellisesti kuin teknisesti voidaan. Lähinnä juridinen vastuu jäi auki koska juttu ei koskaan mennyt oikeuteen: huollon ja sen valvonnan laiminlyömisiin olivat osittain syyllisiä sekä työntekijät, tarkastajat, yhtiön hallinto sekä itse viranomaiset ja osittain myös koneen valmistaja.


Possumi

Quote from: Mockba on 02.11.2015, 18:57:29
Quote from: Possumi on 02.11.2015, 18:53:29

https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261

Ei ollut se tapaus jota hain. Vielä isompi ja merkittävämpi.

Tämä on kiva arvuutteluleikki - jos olisimme päiväkodissa. Hommassa on tapana kertoa pointtinsa lyhyesti ja ytimekkäästi - jos on jotain sanottavaa.

-PPT-

Valtiot suhtautuvat lapsellisella ylpeydellä heidänmaalaisten koneille sattuneille onnettomuuksille. Se on jotenkin noloa että just meille kävi näin ja antaa muille mahdollisuuden irvailla että meidän teknisessä osaamisessa olisi parantamisen varaa. Sen takia viimeiseen asti pyritään kieltämään että onnettomuudet johtuisivat meidän omasta tyrimisestämme.

desperaato

Quote from: Possumi on 02.11.2015, 19:02:35
Quote from: Mockba on 02.11.2015, 18:57:29
Quote from: Possumi on 02.11.2015, 18:53:29

https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261

Ei ollut se tapaus jota hain. Vielä isompi ja merkittävämpi.

Tämä on kiva arvuutteluleikki -

Arvataan...   ... Jumbo Jetti, joka laskeutui omia aikojaan Evergladesin Swampille, kun koneen ohjaajat räpelsivät jonkun merkkivalolampun kanssa?

Mockba

Quote from: Possumi on 02.11.2015, 19:02:35

Tämä on kiva arvuutteluleikki - jos olisimme päiväkodissa. Hommassa on tapana kertoa pointtinsa lyhyesti ja ytimekkäästi - jos on jotain sanottavaa.

Anteeksi omasta puolestani jos et tiedä, mistä tapauksesta on kyse. Hyvin tunnettu tapaus jopa maallikoiden parissa.

Mockba

Quote from: desperaato on 02.11.2015, 19:07:44

Arvataan...   ... Jumbo Jetti, joka laskeutui omia aikojaan Evergladesin Swampille, kun koneen ohjaajat räpelsivät jonkun merkkivalolampun kanssa?

Ei ollut tuo L1011, vaikka se olikin ensimmäinen laajarunkokone, joka tuhoutui.