News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HS: Väkivallantekojen taustalla Suomessa on soturiarvoja ihannoiva kulttuuri

Started by stubing, 29.07.2009, 06:51:44

Previous topic - Next topic

stubing

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/V%C3%A4kivallantekojen+taustalla+on+soturiarvoja+ihannoiva+kulttuuri/1135248034679

Miehistä väkivaltaa, sotaa ja aseita ihannoiva kulttuuri voi nyky-Suomessa hyvin. Sodan tutkijan John Keeganin mukaan soturikulttuuri elää jokaisessa kulttuurissa jossain muodossa – välillä näkyvämpänä, välillä piilevämpänä.

Suomessa otsikoihin ovat viime vuosina nousseet äärimmäiset väkivallanteot, kuten kouluampumatapaukset, väkijoukkoon ammuskelut, perhesurmat ja katuväkivalta.

Tapausten jälkeen väkivaltaisuuden syitä on etsitty väkivallantekijöiden mielenterveysongelmista sekä yhteiskunnan rakenteista ja välineistä, kuten aselaeista ja internetistä.

...

Meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun tätä lukiessa. Otsikosta alunperin kiinnostuin, kun kuvittelin jutun kertovan maahanmuuttajien väkivallasta... Kuinka väärässä sitä voi olla.

Ernst

Quote from: stubing on 29.07.2009, 06:51:44
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/V%C3%A4kivallantekojen+taustalla+on+soturiarvoja+ihannoiva+kulttuuri/1135248034679

Miehistä väkivaltaa, sotaa ja aseita ihannoiva kulttuuri voi nyky-Suomessa hyvin. Sodan tutkijan John Keeganin mukaan soturikulttuuri elää jokaisessa kulttuurissa jossain muodossa – välillä näkyvämpänä, välillä piilevämpänä.

Suomessa otsikoihin ovat viime vuosina nousseet äärimmäiset väkivallanteot, kuten kouluampumatapaukset, väkijoukkoon ammuskelut, perhesurmat ja katuväkivalta.

Tapausten jälkeen väkivaltaisuuden syitä on etsitty väkivallantekijöiden mielenterveysongelmista sekä yhteiskunnan rakenteista ja välineistä, kuten aselaeista ja internetistä.

...

Meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun tätä lukiessa. Otsikosta alunperin kiinnostuin, kun kuvittelin jutun kertovan maahanmuuttajien väkivallasta... Kuinka väärässä sitä voi olla.

Väärässä lienen minäkin, kun epäilen, että Suomessa ei ole Keeganin siteeraamaa sananlaskau:

Kyllä mies kivun kestää muttei häpeää, todetaan suomalaisessa sananlaskussa.

Onko tuo olemassa vai Keeganin keksimä?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

IDA

Vaikka itse olenkin aikalailla pasifisti, niin pakko todeta, että soturikulttuuri suo meille rauhanmiehille suuremman vapauden, kuin Hesarin edustama ämmäkulttuuri.

Ernst

Quote from: IDA on 29.07.2009, 07:27:47
Vaikka itse olenkin aikalailla pasifisti, niin pakko todeta, että soturikulttuuri suo meille rauhanmiehille suuremman vapauden, kuin Hesarin edustama ämmäkulttuuri.

Totta. Muutenkin tuo Keeganin juttu näyttää olevan enemmän tai enemmän hautusta vetäisty. Onko kukaan teistä nähnyt ravintoloiden ulkopuolella yht'aikaa käynnissä olevan useita nuorten miesten käymiä tappeluita? Keeganin maalailema kuva on se, että esimerkiksi diskon edessä pitäisi olla 5-6 tappelua koko ajan käynnissä ja että meininki olisi jotenkin jatkuvaa ja asiaan kuuluvaa.

stubing

Quote from: M on 29.07.2009, 07:41:25
Totta. Muutenkin tuo Keeganin juttu näyttää olevan enemmän tai enemmän hautusta vetäisty. Onko kukaan teistä nähnyt ravintoloiden ulkopuolella yht'aikaa käynnissä olevan useita nuorten meisten käymiä tappeluita? keeganin maalailema kuva on se, että esimerkiksi diskon edessä pitäisi olla 5-6 tappelua koko ajan käynnissä ja että meininki olisi jotenkin jatkuvaa ja asiaan kuuluvaa.

Tuo "kyllä mies kivun kestää, mutta ei häpeää" esiintyy ainakin Trio Niskalaukauksen sanoituksissa, en ole muussa yhteydessä kuullut.

Ainoa paikka, jossa olen nähnyt pari tappelua yhtäaikaa, on ollut Helsingin Rautatieasema lauantaina 3-4:n aikaan aamuyöstä ja aloittajat ovat olleet rauhallisemman kulttuurin edustajia.

pelle12

Ehkei ihan hatusta vedettyä. Tosin pistäisin tuon 'väkivaltaa ihannoivan' kulttuurin ihan miehisen testosteronin piikkiin.

Ernst

Quote from: pelle12 on 29.07.2009, 07:48:47
Ehkei ihan hatusta vedettyä. Tosin pistäisin tuon 'väkivaltaa ihannoivan' kulttuurin ihan miehisen testosteronin piikkiin.

Minusta "väkivaltaa ihannoiva kulttuuri" assosioituu ihan jonkun muun kulttuurin kanssa kuin suomalaisen. Islamilaisen.

Nuoret miehet tietysti rähisevät testosteronipäissään kaikkialla. Keeganin oma väki on päissään paljon suomalaista väkivaltaisempi. Kokemusta on.

pelle12

Quote from: M on 29.07.2009, 07:51:05
Quote from: pelle12 on 29.07.2009, 07:48:47

Minusta "väkivaltaa ihannoiva kulttuuri" assosioituu ihan jonkun muun kulttuurin kanssa kuin suomalaisen. Islamilaisen.

Nuoret miehet tietysti rähisevät testosteronipäissään kaikkialla. Keeganin oma väki on päissään paljon suomalaista väkivaltaisempi. Kokemusta on.
Sepä se, mutta eikös tuo Keegan itsekin totea, että sotilaskulttuuria ilmenee kaikkialla, enemmän tai vähemmän? Olen kuullut, että turpaan vetäminen on kivinta mitä mies voi tehdä housut jalassa. Itse en tuota allekirjoita, mutta kertoohan se jotain.

Tunkki

Quote from: pelle12 on 29.07.2009, 07:55:48
Olen kuullut, että turpaan vetäminen on kivinta mitä mies voi tehdä housut jalassa.

Sinulle on annettu tyystin virheellistä informaatiota. Parasta mitä voi tehdä housut jalassa ja tarvittaessa ilmankin on laskuvarjohyppy, erityisesti vapaan pudotuksen osuus :)

pelle12

Quote from: Tunkki on 29.07.2009, 08:00:24
Quote from: pelle12 on 29.07.2009, 07:55:48
Olen kuullut, että turpaan vetäminen on kivinta mitä mies voi tehdä housut jalassa.

Sinulle on annettu tyystin virheellistä informaatiota. Parasta mitä voi tehdä housut jalassa ja tarvittaessa ilmankin on laskuvarjohyppy, erityisesti vapaan pudotuksen osuus :)
En yhtään epäile, etteikö enemmistöllä miehistä ole kivempaakin tekemistä housut jalassa kuin toisten turpaan vetäminen, mutta kyllähän väkivallan teot ovat Suomessa hieman turhan yleisiä. Tosin saten kunottua: En usko tuon johtuvan mistään sotilaskulttuurin ihailusta, vaan viinasta ja testosteronista.

lapinmaahanmuutto

Quote from: M on 29.07.2009, 07:19:36

Kyllä mies kivun kestää muttei häpeää, todetaan suomalaisessa sananlaskussa.

Onko tuo olemassa vai Keeganin keksimä?

Niin Timo Rautiainen ainakin laulaa.

etnis

Tää on taas niin sitä ihteään: otsikon nähtyäni päättelin (mielestäni loogisesti) että artikkelissa on kyse jostain afrikkalaisista kulttuureista, joissa oikeasti tapahtuu silmittömiä väkivallantekoja ja jotka monikulttuurin mukana ovat eskaloituneet raakuuksina myös Euroopan kaduilla.

Olinpa taas väärässä, kyllä taas täytyy suomalaisen hävetä, meidän kaikkien kollektiivisen "soturikulttuurin" vika että kouluampumisia tapahtuu? Just joo.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Eino P. Keravalta

Ehkäpä somalit voisivat opettaa meille väkivaltaisille mulkvisteille sitä kuuluisaa sovittelutaitoa, jota he ovat mainostaneet omaavansa?

Kiitos etukäteen, somalit! Minäkin olen väkivaltainen barbaari: olen lyönyt miestä, joka tuli päälleni samoinkuin toista miestä, joka kaverinsa kanssa kaksi yhtä vastaan kävi ystäväni kimppuun. En osannut silloin sovitella. Auttakaa minua, somalit!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

etnis

QuoteTapausten jälkeen väkivaltaisuuden syitä on etsitty väkivallantekijöiden mielenterveysongelmista sekä yhteiskunnan rakenteista ja välineistä, kuten aselaeista ja internetistä.

...

QuoteVäkivallantekojen sarjan katkaisemiseksi on ehdotettu muun muassa aselakien tiukentamista, psykiatrian resurssien lisäämistä sekä luokattomista oppilaitoksista luopumista.

Kirjoittaja toistaa itseään ikävästi, kertonee melkoisessa tunnekuohussa toimimisesta. Internet ja aselait kuriin!

QuoteNuorten miesten keskinäisen väkivallan uhka on viikonloppuiltaisin helposti aistittavissa. Esimerkiksi ravintolan ulkopuolella voi nähdä useita samaan aikaan käynnissä olevia toisistaan täysin riippumattomia tappeluja.

Tässä voi sitten jo kuvitella Pikku-Villen kuunnelleen isompien poikien vähän liian hurjia juttuja :)
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Pawl

"Miehistä väkivaltaa, sotaa ja aseita ihannoiva kulttuuri voi nyky-Suomessa hyvin."

Olisi mukavaa kuulla arvon yliassistentilta, että missä tätä kulttuuria esiintyy. Voisiko hän kenties antaa osoitteen ja tapahtumapaikan, jossa voisin tutustua kyseiseen kulttuuriin? Ihan antropologis-sosiologisesta mielenkiinnosta. Vai oliko tämä juuri se kulttuuri, joka löytyy Jyväskylän yliopiston kirjaston väitöskirjahyllystä kun tarpeeksi penkoo? Etenkin mieltäni kiihottaisi seuraava näky:

"Esimerkiksi ravintolan ulkopuolella voi nähdä useita samaan aikaan käynnissä olevia toisistaan täysin riippumattomia tappeluja."

Liioittelematta satoina öinä Helsingin keskustan tai eri lähiöostareiden läpi kävelleenä olen törmännyt enintään yksittäisiin käsirysyihin. Mikä ei sinänsä tarkoita, etteikö vakavampaa väkivaltaa esiintyisi koskaan missään, mutta yliassistentilta hieman yliampuvaa esittää oma skenaarionsa yöelämän normaalitilana.
"Multicultural identification is the proclamation of victimization." -Sacks & Thiel

Eino P. Keravalta

Hurjassa (?) nuoruudessani olen käynyt ravintoloissa de facto tuhansia kertoja. Siitä huolimatta tappeluja olen nähnyt ERITTÄIN HARVOIN, kyllä ne ovat yhden sirkkelikäden sormilla laskettavissa - siitä huolimatta, että varsinkin vähän päälle kaksikymppisenä olin varsin kova väittelemään, vittuilemaan ja pilailemaan ihmisten kustannuksella.

Suomessa on absoluuttisesti ottaen vähän väkivaltaa ja vielä vähäisemmäksi se käy, kun otetaan huomioon, että maan tapaan kuuluu vetää viikonloppuna perskännit ja lähteä sen jälkeen spudarille laskuhumalassa kiilailemaan. Eiköhän fakta ole se, että Suomi kuuluu TOP Kymppiin Maapallon väkivallattomimpien maiden joukossa.

Vain vasemmistolainen itseinho saa väittämään muuta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mika Mäntylä

Mistähän tämä ajatus soturikansasta oikein on tullut? Se kyllä on totta, ettei meillä ole erityisesti ollut mitään soturiluokkaa, vaan talon, kylän ja itsenäisyyden aikana koko maan puolustaminen hyökkääjää vastaan on ollut koko kansan tehtävä. Toki Ruotsin vallan aikana suomalaisia käytettiin aika härskisti sotilaina melskaamassa ympäri Eurooppaa, mutta sotiminen on ollut aina melkolailla pakko, eikä vaihtoehtoja ole ollut.

Aseisiin liittyvä kulttuuri on peräisin enemmänkin metsästyksestä kuin sotimisesta. Kyllä suomalainen on sen verran metsäläinen, että mielummin kykkii metsässä eläintä jallittamassa kuin sotatantereella tappamassa toisia ihmisiä vallankahvassa olevan paremman väen politiikan jatketta toteuttamassa.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Jatu

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.07.2009, 09:31:48
Hurjassa (?) nuoruudessani olen käynyt ravintoloissa de facto tuhansia kertoja. Siitä huolimatta tappeluja olen nähnyt ERITTÄIN HARVOIN, kyllä ne ovat yhden sirkkelikäden sormilla laskettavissa - siitä huolimatta, että varsinkin vähän päälle kaksikymppisenä olin varsin kova väittelemään, vittuilemaan ja pilailemaan ihmisten kustannuksella.

Sama juttu tuossa ravintolakäyntien määrässä. Itselläkin on kovin rauhaisia kokemuksia vaikka ulkonäkö ja vaatetuskin on paikoin ollut jonkin verran tiettyjä piirejä provosoiva.

Yleensähän juttu menee niin että sitä tappelua joutuu halukkaat jopa jonkin verran hakemaan ennenkuin sopiva soturi jonka kanssa voimiaan mitellä edes löytyy. Väitän nimittäin että enemmän kuin 9 kymmenestä humalaisesta miehestä on hakemassa ravintolasta tai sen ulkopuolelta jotain ihan muuta kuin päähänlyöntikilpailua.

Itse en ole ravintolassa tapellut vajaan parin vuosikymmenen aikana kertaakaan. Ellei yhtä reippaalla "niska-perseotteella" kulmajuottolasta poistettua riidanhaastajaa lasketa. Kaveri nimittäin keksi kaataa meikäläisen tuolin selkänojasta vetämällä juuri silloin kun siinä itse istuin. Silloinkaan ei vaihdettu iskuja vaan allekirjoittaneen kova ääni ja ko. herrasmiehen yläraajoihin kohdistettu nivellukko riittivät rauhanhäiritsijän poistamiseksi.

- On se vaan kauheaa jos on alkoholismia perheessä.
- Juu, muistan kun ensi kertaa näin äitini juovan..
- Niin.. Humalassa tulee helposti vilauteltua.

Juki

Quote from: Pawl on 29.07.2009, 09:24:07
"Miehistä väkivaltaa, sotaa ja aseita ihannoiva kulttuuri voi nyky-Suomessa hyvin."

Olisi mukavaa kuulla arvon yliassistentilta, että missä tätä kulttuuria esiintyy. Voisiko hän kenties antaa osoitteen ja tapahtumapaikan, jossa voisin tutustua kyseiseen kulttuuriin? Ihan antropologis-sosiologisesta mielenkiinnosta. Vai oliko tämä juuri se kulttuuri, joka löytyy Jyväskylän yliopiston kirjaston väitöskirjahyllystä kun tarpeeksi penkoo? Etenkin mieltäni kiihottaisi seuraava näky:

"Esimerkiksi ravintolan ulkopuolella voi nähdä useita samaan aikaan käynnissä olevia toisistaan täysin riippumattomia tappeluja."

Liioittelematta satoina öinä Helsingin keskustan tai eri lähiöostareiden läpi kävelleenä olen törmännyt enintään yksittäisiin käsirysyihin. Mikä ei sinänsä tarkoita, etteikö vakavampaa väkivaltaa esiintyisi koskaan missään, mutta yliassistentilta hieman yliampuvaa esittää oma skenaarionsa yöelämän normaalitilana.

No tuota...eikös niitä mamujen keskinäisiä kahakoita tunnetusti ole ollut sekä ravintoloisssa sekä niiden ulkopuolella. Jos en väärin muista, niin viime kesänä jopa mamunaiset kunnostautuivat puukotuksessa ravintelin pihalla. Sieltä sitä väkivaltakulttuuria löytyy.

On tietenkin sääli, että maahanmuuttajat ovat omaksuneet Suomessa väkivaltaisia käyttäytymismalleja. Voisimmeko mennä itseemme?

Ylipäätään jutun otsikko toi ensimmäisenä mieleen, ei todellakaan suomalaisia vaan juuri näitä afrikkalaisia soturikulttuureja. Hyvä tietää siis, mistä se kusipäinen, irrationaalinen meuhkaaminen ja väkivalta niillä syntyy.

Vaan samapa tuo.

Ernst

Vaikka tämä kiigani on hyysärin normaaliagendan mukaisesti pihalla sinne sulaneen lumiukon lailla, voisi olla asiallista todeta, että kyllähän me suomalaiset äidymme välillä väkivaltaisiksi. Kännissä. Syrjäytyneinä. Stressitilanteissa.

Päihde- ja sosiaalipolitiikan olisi perustellusti syytä keskittyä suomalaisten asioihin. Aihetta on!  Maahanmuuttopolitiikan ei pidä lisärasittaman sosiaalipoliittisia asioita tuontiperäisillä pulmilla.

Nikopol

Tarkkuutta. Kirjoittaja on J-kylän assari joka lainaa Keegania. Vaikka olihan Keegan kova potkimaan palloa.

Assari Ville väsää väikkäriä 1600-1700-lukujen vaihteen soturikulttuurista Ruotsin valtakunnassa, ja yleistää parhaaseen luonnontieteen harhan malliin havaintonsa 2000-luvun nakkarikähinöihin, kouluampujiin ja tenukeppien jäsentenvälisiin. En kiistä militaristista testouhoa (joka itsellä alkoi hellittää kolmenkympin kiertämillä) mutt tämä assarin tekele väittää soturikulttuuria laajan maanpuolustusmyönteisyyden selitykseksi...

Ihan varmaan toivo komeasta  urhonkuolemasta oli päällimmäisenä mielessä Taipaleella. Samaten haluan lasteni, kotini, kultturini ja maani säilyvän elossa vain että saisin nimen kivitauluun Kalevankankaalle.

Mistä näitä assareita oikein tulee? Usko korkeakouluihin murenee. Ja tätäkin räpellystä tullaan siteeraamaan, kun viimeistä taistelevaa VHM:ää asetellaan hirteen. Päästiinpä soturikulttuurista!
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

matkamasentaja

Quote from: Nikopol on 29.07.2009, 10:46:23
Tarkkuutta. Kirjoittaja on J-kylän assari joka lainaa Keegania. Vaikka olihan Keegan kova potkimaan palloa.

Niin se Kevin K.

Atte Saarela

Se, että tässä ei mainita mitään muista paljon väkivaltaisemmista kulttuureista on tietysti ymmärrettävää, koska kirjoittaja on tekemässä väitöskirjaa nimenomaan suomalaisesta kulttuurista. Esim. somalikulttuurin väkivaltaisista piirteistä ei taideta tehdä yhtä paljoa väitöskirjoja, vaikka aihetta kyllä olisi.

Vasarahammer

"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Maastamuuttaja

Artikkelin varsinainen tarkoitus lienee varmistella assarin tulevaa professorinvirkaa.

pelle12

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.07.2009, 09:31:48

Suomessa on absoluuttisesti ottaen vähän väkivaltaa ja vielä vähäisemmäksi se käy, kun otetaan huomioon, että maan tapaan kuuluu vetää viikonloppuna perskännit ja lähteä sen jälkeen spudarille laskuhumalassa kiilailemaan. Eiköhän fakta ole se, että Suomi kuuluu TOP Kymppiin Maapallon väkivallattomimpien maiden joukossa.

Länsieurooppalaisessa skaalassa Suomi on aika väkivaltainen maa, mutta globaalisti taidat olla oikeassa.
Kaksikymppisenä meikäläinenkin osasi provosoida hieman turhaakin, mutta silti onnistuin välttämään turpaan vetämiset, tosin kaksi kertaa meinasi tulla kunnolla (silloin ilman omaa syytä- tai 'syy' oli kai pukeutuminen), mutta otin jalat alleni.

pelle12

Quote from: Atte Saarela on 29.07.2009, 11:08:22
Se, että tässä ei mainita mitään muista paljon väkivaltaisemmista kulttuureista on tietysti ymmärrettävää, koska kirjoittaja on tekemässä väitöskirjaa nimenomaan suomalaisesta kulttuurista. Esim. somalikulttuurin väkivaltaisista piirteistä ei taideta tehdä yhtä paljoa väitöskirjoja, vaikka aihetta kyllä olisi.
Sattuiko kukaan katsomaan eilisen Ajankohtaisen Kakkosen? Somalimaa saattaa saada 'suomalaisen' presidentin! Khat leimattiin Somalian suurimmaksi ongelmaksi. Jotkuthan ovat väittäneet, että Barren khat-kieltolaki olisi ollut yksi merkittävimmistä syistä sisällissodan puhkeamiseen. Barrehan yritti lakkauttaa ukaasillaan naisten sukuelinten silpomisenkin. Hirveä diktaattori tuo Barre! Kun ekat somalipakolaiset saapuivat, he kertoivat kuinka Barre oli heitellyt vastustajiaan krokotiileille. Että sellainen väkivaltakulttuuri.

Karkea

Quote from: stubing on 29.07.2009, 06:51:44
Miellän soturin olevan yhteisönsä palveluksessa: sen suojelija ja puolustaja. Sotilas on puolestaan armeijan omistama pelinappula. Niinpä väitänkin artikkelin kirjoittajan pohtineen sanomisiaan liian vähän.
Jos ees joku joskus jottain, muttaku ei kukkaan koskaan mittään, ku aina kaikki vaan.

Virkamies

Quote from: pelle12 on 29.07.2009, 11:29:34
Länsieurooppalaisessa skaalassa Suomi on aika väkivaltainen maa, mutta globaalisti taidat olla oikeassa.

Keskitasoa tai ylempää keskitasoa, riippuen tutkimustavasta. Henkirikoksia väkivalloin tehtynä hieman enemmän, muttei mitenkään räikeästi. Verrattuna naapureihimme Balttiaan ja etenkin Venäjään, olemme partiopoikia. Ruotsi on väkivaltaisempi maa kuin Suomi, mutta väkivaltaan kuolee hieman vähemmän ihmisiä siellä.

Itse artikkeliin, niin olen toisaalta sitä mieltä, että soturiaspekti on vielä hieman paremmalla tasolla kuin läntisessä Euroopassa ja toisaalta sitä, että suuri osa negatiivisista väkivallanteoista lähinnä kertoo siitä, että se on vähenemässä. Surulliset ampumistapaukset ja muut lähinnä kertovat siitä, että nuoret miehet ovat menettämässä kosketuksensa siihen historialliskulttuuriseen jatkumoon ja eivät kunnioita aseita/väkivaltaa sillä vakaumuksella, mitä normaalisti yhteisössä vanhempien miesten esimerkin kautta nuoriin miehiin välittyy.

Artikkeli siis saattaa olla marginaalisesti oikeassa perushypoteesissään, mutta johtopäätökset ovat jälleen hatusta temmattuja vailla kunnollista loogista argumentaatiopohjaa mielestäni.

Quote from: Karkea on 29.07.2009, 11:35:37
Miellän soturin olevan yhteisönsä palveluksessa: sen suojelija ja puolustaja. Sotilas on puolestaan armeijan omistama pelinappula. Niinpä väitänkin artikkelin kirjoittajan pohtineen sanomisiaan liian vähän.

Armeija ja sotilas ovat kansansa omistamia soturiuden organisaatiolla jalostettuja muotoja. Mieleni tulee hyvin surulliseksi jos oman kansani nainen kuvittelee maamme armeijan ja niiden sotilaiden olevan siellä muun kuin yhteisönsä palveluksessa. Armeija ja sotilaat ovat juuri sinun suojelijoitasi ja puolustajiasi.

Sami Aario

Ihmettelen edeelleen kuinka joku viitsii vielä tilata HS:n kotiinsa. Ja maksaa siitä rahaa!

EDIT: Eroa Erkosta: Peru Helsingin Sanomat!