News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mokuttajat ovat tienneet faktat koko ajan

Started by JM-K, 29.07.2009, 00:40:52

Previous topic - Next topic

JM-K

Tai sitten ne eivät lue muuta kuin Marxia yms. soopaa.

Matinheikki-Kokko, K. 1999. Maahanmuuttajien opetuksen kehitys Suomessa. Teoksessa Matinheikki-Kokko, K. (toim.) Monikulttuurinen koulutus - perusteita ja kokemuksia. Helsinki: Opetushallitus, 30 – 51.

Huom! Kirja on vuodelta 1999. Matinheikki-Kokko totesi siis jo kymmenen vuotta sitten seuraavasti:

"Suurimmat haasteet Suomessa kohdistuvat maahanmuuttajien työllistämiseen, koulutukseen, psykososiaaliseen sopeutumiseen ja hyvien etnisten suhteiden edistämiseen. Maahanmuuttajien työttömyys on puolet suurempaa kuin valtaväestön, pakolaisryhmissä jopa 80 % (...) maahanmuuttajien suomen kielen taitotaso on ollut tavoitteisiin nähden heikko. Suomen kielitaidon puutteellisuus selittää osaltaan maahanmuuttajanuorten suomalaisiin nähden heikompaa sijoittumista jatkokoulutukseen". (Matinheikki-Kokko 1999, 32)

Hmmhhh, voi olla, että olen nyt pahasti väärässä, mutta en minä ainakaan keksi mitään muita olennaisia haasteita edellä mainittujen lisäksi. Keksitkö sinä?

Mutta antaa Matinheikki-Kokon jatkaa:

"Maahanmuuttajista korkeimman koulutuksen ovat saaneet entisestä Neuvostoliitosta ja Venäjältä saapuneet, itäeurooppalaiset sekä kiinalaiset ja pohjoisamerikkalaiset. Heikoimmin koulutettuja ovat pakolaisryhmiä edustavat somalialaiset, kurdit (Iran, Irak, Turkki) ja vietnamilaiset (...) erityisenä haasteena ovat olleet omassa äidinkielessään luku- ja kirjoitustaidottomat, mutta myös ne maahanmuuttajat, jotka joutuvat opiskelemaan latinalaiset aakkoset Suomessa"
. (Matinheikki-Kokko 1999, 33)

Ja vielä lopuksi:

"12 % kaikista työnhakijoina (vuonna 1998, JM-K) olevista ulkomaalaisista (n=29260) omaa koulutuksen, jota ei voi rinnastaa suoraan suomalaisiin tutkintoihin. Ammattiryhmittäin tarkasteltuna vastaavasti luokittelematon ammattiryhmä (n=6587) muodostaa ulkomaalaisten suurimman ryhmän"
. (Matinheikki-Kokko 1999, 33 – 34)

Hetkinen: eikös näistä maahanmuuttajista pitänyt tulla vuodessa 350 000 eken säästöt, kun ne ovat niin HYVIN peruskoulutettu jo siellä kotimaassaan? Mitä, mitä, mitä!??!?!?!??! Olen syvästi hämmentynyt!

Kun luen tätä kymmenen vuotta vanhaa tekstiä, en voi tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin sen, että mokuttajat ovat koko ajan tienneet, missä mennään sekä sen, mihin tässä ollaan menossa. Tämmöistä valehteluun pohjautuvaa maahanmuuttopolitiikkaa voisi joku äkkipikaisempi henkilö kutsua jopa pissatukseksi.

Millä nimellä sinä sitä kutsuisit?

SK

Teksti on valetta. Kusita valetta. Asian (eli mokuttajien ymmärrys) sumenee siinä, että yhtä todellista "moniosaajaa", eli savimajanrakentajaa kohti tulee sata luku ja kirjoitustaidotonta.

Kyllä kaikki tämän tietää, mutta ajatusmalli on mokuttajilla se, eträ "Kun he ovat tänne tulleet, heidän pitää saada pärjätä, vaikka yhteiskunta siitä heikkenisi"! Mokuttajat näkevät Somalian ammattikoulun metallimiehen tutkinmon yhtä hyvänä (ellei jopa parampana), kuin suomalaisen metallimiehen tutkinnon. Sitten kun metallimies ei työllisty, niin syytetään yhteiskuntaa.

Mokuttajat eivät ymmärrä sitä tosiasiaa, että:

suomalainen työtön ammattimies: 1X työtä työpaikan eteen
suomalaine työtön ammattimies laman aikana: 2X työtä työpaikan eteen

kouluttamaton maahanmuuttaja: 1X työtä perusopetuksen eteen
kouluttamaton maahanmuuttaja: 2X työtä kielellisen koulutuksen eteen
kouluttamaton maahanmuuttaja  3X työtä ammatillisen koulutuksen eteen
kouluttamaton maahanmuuttaja  4X työtä laman aikana työpaikan eteen

Kaikki ovat tienneet tämän koko ajan. Nyt vain halutaan ohittaa maahanmuuttajilla ne vaiheet, joita suomalaiset käyvät läpi jopa 12 vuotta. Kaikki tietävät, että 12 vuotta koulussa Suomen kiellellä on parempi, kuin 0 vuotta koulussa ja ei sanaakaan Suomen kieltä.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Sigridur

Se työpaikan saanti on ongelmallista jokaiselle maahanmuuttajalle, ja myös suomalaisille.
Esim. mulla on kokemusta Islannista, ja Tsekinmaasta, molemissa aassa olin ollut töissä oikeuslääketieteellisessa laitoksessa, ja hautaustoimistossa- työkokemusta löytyy yli 12 vuotta, mutta Suomessa vaan sellainen työpaikka on erittäin vaikea saada. Ennen olin asunut Kuusamossa, töitä ei ollut missään,kun ei ole muu työkokemus kun juuri vainajien ja omaisten parissa työskennelly.
Vasta nyt kun asun Savossa, mulle oli löytynyt joku kurssi, ja sen jalkeen voin saada töitä Kuopiossa oikeuslääketieteellisessa laitoksessa. Kun kaikki enee hyvin, syksyllä saan työpaikkaa- eilen sain tiedot. Kuopiossa ok. mutta esim pohjois Suomessa on tosi vaikea työnsaanti ei vain ulkomaalaiselle, mutta suomalaisillekin. Ja siellä ei ole muuta työtä kun pätkätyöt ravintola-alalla.
Eli, mullekin oli vaikea saad töitä, vaikka ei ole ongelma kielen kanssa, mutta eri koulutus ja työkokemus.

DoneDeal

Quote from: JM-K on 29.07.2009, 00:40:52
Tai sitten ne eivät lue muuta kuin Marxia yms. soopaa.

Tai sitten ne eivät välitä.

Haluatko lopettaa mokutuksen? Etkä tiedä mitä tehdä? Aloita lukemalla:

http://tupla-j.blogspot.com/2009/07/kulttuurierot-ovat-sukupuolieroja.html