News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Romanikulttuurin kotouttaminen

Started by DoneDeal, 27.07.2009, 20:30:38

Previous topic - Next topic

DoneDeal

Ajattelin heittää tällaista askarreltavaapaskarreltavaa, kun näyttää hommalaisilla taas menevän ihan liikaa aikaa karmapistejärjestelmää miettiessä ja kertoessa kaskuja kahdesta karkuteillä olevasta romanista.

Oletetaan vaikka aluksi sellainen oletus, että kulttuuri voi hyvin, kun sitä kannattavat ihmiset saavat toteuttaa kulttuuriaan. Näin se menee romanienkin kohdalla. Kertokaapa, miten romanikulttuuri rahoitetaan tulevaisuudessa. Vai rahoitetaanko sitä esim. valtion puolesta ollenkaan? Hoitakoon itse omilla keinoillaan rahoituksensa? Mitä pitäisi tehdä, että yhteiselo muiden Suomen valtion rajojen sisällä oleskelevien ihmisten kanssa olisi mahdollisimman sopuisaa? Vai rajataanko Suomesta alue, johon laitetaan ne harjoittamaan kulttuuriaan?

Miksi? Miksi ei?

Haluatko lopettaa mokutuksen? Etkä tiedä mitä tehdä? Aloita lukemalla:

http://tupla-j.blogspot.com/2009/07/kulttuurierot-ovat-sukupuolieroja.html

DuPont

Ei romanikulttuuria ole kenenkään koskaan tarvinnut rahoittaa, se elää aina tavalla tai toisella. Lieveilmiöt muita yhteiskunnan eläjiä kohtaan tosin voivat olla melkoisia.

Viinankylväjä

http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/etela-karjala/2009/03/imatralla_romaninaiset_toivovat_lisaa_kaupungin_tukea_romanivaatetukseen_618829.html

Siis en tiedä. Jotenkin vaan pisti taas muumittamaan niin paljon, että taidan käydä Litovelin jääkaapista...

QuoteImatralaiset romaninaiset kokevat olevansa eriarvoisessa asemassa esimerkiksi jyväskyläläisiin romaneihin, sillä Jyväskylässä romanihameisiin myönnetään vuosittain 400 euroa. Imatralla maksetaan avustusta vain joka toinen vuosi 350 euroa.

Allekirjoittaneet vetoavat perustuslain 17 §:n 3 momenttiin, jonka mukaan saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan

Siis Suomalaisilla ei ole oikeutta ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan? Ngggghhhh. huuuuuh.

Timo Hellman

Suunta suurella todennäköisyydellä tulee olemaan laissez-faire eli "toki saatte pukeutua hassuihin hameisiin mutta saatte ne myöskin itse maksaa"

The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Fogeli

Quote from: DuPont on 27.07.2009, 20:33:41
Ei romanikulttuuria ole kenenkään koskaan tarvinnut rahoittaa, se elää aina tavalla tai toisella. Lieveilmiöt muita yhteiskunnan eläjiä kohtaan tosin voivat olla melkoisia.

Tiesitkä että suomalaisilla romaaninaisilla on mahdollisuus saada hameet pestyä pesulassa ja sosiaalitoimi maksaa nämä laskut. Näin on.
Kerran yksi romaaninainen joutui auto-onnettomuuteen yhdessä suurista kaupungeistamme. Sairaalan päivstysosastolla hameesta löytyi 100 000 Euroa.

Timo Hellman

Quote from: Fogeli on 27.07.2009, 20:43:20

Kerran yksi romaaninainen joutui auto-onnettomuuteen yhdessä suurista kaupungeistamme. Sairaalan päivstysosastolla hameesta löytyi 100 000 Euroa.

Tämä antaakin uuden sisällön hokemalle "naisella on pankki aina mukana"
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

DoneDeal

Quote from: Timo Hellman on 27.07.2009, 20:42:51
Suunta suurella todennäköisyydellä tulee olemaan laissez-faire eli "toki saatte pukeutua hassuihin hameisiin mutta saatte ne myöskin itse maksaa"

Tässä ketjussa saa astua pois sieltä tarkkailijan asemasta ja esittää suoraan, miten asian tulee olla.

Ernst

Minua aina huvittaa se, mitä mokuttajat vihjailevat muiden voivan esimerkiksi romaneilta oppia. Ei tule äkkiä mitään mieleen. Somaleilta voi oppia sovittelua, mutta mitäpä Mannelta menisin kysymään?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Timo Hellman

Quote from: DoneDeal on 27.07.2009, 20:50:01

Tässä ketjussa saa astua pois sieltä tarkkailijan asemasta ja esittää suoraan, miten asian tulee olla.

Sanon suoraan, että sossun harkinnanvarainen hameraha joutaa tunkiolle. Tai sitten sitä on myönnettävä esim. hevarien Cradle of Filth-paitoihinkin. Kyldyyriä se on musiikkikyldyyrikin.

Ernst

Quote from: Timo Hellman on 27.07.2009, 20:54:52

Sanon suoraan, että sossun harkinnanvarainen hameraha joutaa tunkiolle. Tai sitten sitä on myönnettävä esim. hevarien Cradle of Filth-paitoihinkin. Kyldyyriä se on musiikkikyldyyrikin.

Asemani yhteisössä edellyttäisi nykyistä parempaa autoa. Joudun ostamaan sen itse  >:(

stadilainen

Quote from: M on 27.07.2009, 20:54:09

Minua aina huvittaa se, mitä mokuttajat vihjailevat muiden voivan esimerkiksi romaneilta oppia. Ei tule äkkiä mitään mieleen. Somaleilta voi oppia sovittelua, mutta mitäpä Mannelta menisin kysymään?
Kysyppä vaikka että: piknaa zerkii .
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

tapio

On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Timo Hellman

Quote from: M on 27.07.2009, 20:58:25
Quote from: Timo Hellman on 27.07.2009, 20:54:52

Asemani yhteisössä edellyttäisi nykyistä parempaa autoa. Joudun ostamaan sen itse  >:(

Et vain osaa. Minä kun pari kuukautta vielä odottelen, niin kartsalle laittamani haitaristitytöt ja korunmyyjäpojat ovat tienanneet minulle mersun hinnan kokoon.

erilainen

Olen kuullut että valtio maksaa romani naisten käyttämän kansallispuvun. (Kuka muukaan?) Kun puku on kerran elinehto ta jotain... Pitääkö paikkansa?
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

Torrence

Quote from: erilainen on 28.07.2009, 01:55:00
Olen kuullut että valtio maksaa romani naisten käyttämän kansallispuvun. (Kuka muukaan?) Kun puku on kerran elinehto ta jotain... Pitääkö paikkansa?

Olen kuullut saman huhun. Voisiko joku vahvistaa tai kumota tämän?

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

JPU

Romaneja on yritetty sopeuttaa ja integroida suomalaiseen yhteiskuntaan viimeisen 500 vuotta pyytämällä, pakottamalla ja lahjomalla. Mikä on tulos? Sama kuin heidän tullessaan Suomeen eli vieras kansa vieraalla maalla.

Jos saisin päättää, perustettaisiin kaikille Euroopan romaneille oma valtio vaikkapa etelä-Venäjälle tai Novaja Zemljaan. Näin romanit saisivat harjoittaa ikiaikaisia tapojaan ja kulttuuriaan valkolaisten häiritsemättä. Olen vakuuttunut että tuo valtio olisi hyvin pian loistavana esimerkkinä romanien yhteistyökyvystä, työteliäisyydestä ja ahkeruudesta.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

erilainen

Eihän romaneilla ole mitään unelmaa omasta valtiosta. En ainakaan ole ikinä kuullut tai lukenut moisesta. Kansoilla usein on sellainen. Ihan vain tuli mieleeni asian tiimoilta.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

Kowalski

Romanien kulttuuri ei taida oikein mitenkään solveltua suomalaiseen yhteiskuntaan ja ryhmän sisäinen kurinpito estää aika tehokkaasti useimmilta minkäänlaisen irtioton heidän tavoistaan. Ei heitä kai voi pakottaa sopeutumaan, mutta toisaalta ei yhteiskunnalla pitäisi olla myöskään velvotteita kustantaa perinnevaatteita tai katsoa vierestä, kun sukupolvi toisensa perään käy muutaman vuoden koulua ja siirtyy sitten eläkkeelle.

Tulevaisuudessa täytyy miettiä entistä enemmän kuinka kauan eräille ihmisille voidaan antaa vastikkeetonta rahaa vuodesta toiseen läpi koko elämän.

Ano Nyymi

Quote from: erilainen on 28.07.2009, 16:43:46
Eihän romaneilla ole mitään unelmaa omasta valtiosta. En ainakaan ole ikinä kuullut tai lukenut moisesta. Kansoilla usein on sellainen. Ihan vain tuli mieleeni asian tiimoilta.

On kait niillä sen verran älliä päässään että tietävät kuolevansa nälkään jos ei ole muuta kansaa jonka siivellä elää.
Jos koko kansa koostuisi pelkistä siipeilijöistä niin ei siitä mitään tulisi. Valde ei maksaisi ja taikaseiniä ei olisi. Nälkä ja vilu yllättäisi dekkarin hyvinkin pian.

DoneDeal

Quote from: Kowalski on 28.07.2009, 16:48:27
Tulevaisuudessa täytyy miettiä entistä enemmän kuinka kauan eräille ihmisille voidaan antaa vastikkeetonta rahaa vuodesta toiseen läpi koko elämän.

Kyllä sen miettimisen aika on nyt.

Muistakaa, että Mäki-Ketelä lukee tätä palstaa koko ajan ja poimii parhaita paloja "koulutustoimintaansa".

RP

Quote from: Viinankylväjä on 27.07.2009, 20:38:45
Allekirjoittaneet vetoavat perustuslain 17 §:n 3 momenttiin, jonka mukaan saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan.

Tätä laintulkintaa en ole koskaan ymmärtänyt. Perustuslaissa toki lukee noin, mutta lukee siellä myös "Jokaisella on oikeus lähteä maasta." (tietyin oikeus- ja maanpuolustusasiapoikkeuksin), mutta ei senkään ole vielä tulkittu tarkoittavan sitä, että sosiaalitoimiston pitäisi kustantaa lentoliput halukkaille.

Ihmisellä voi olla oikeus tehdä jotain ilman, että toisilla on velvollisuus tämä hänelle kustantaa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

pelle12

Vanhusten kunnioitusta ja yhteisöllisyyttä ;D. Omaisista välittämistä ja musikaalisuutta ;D. Romaneilla ei vain ole mitään meiltä valkolaisilta opittavaa. Olemme me vain sen verran kauheaa porukkaa.

JPU

Quote from: erilainen on 28.07.2009, 16:43:46
Ehkä romaneilla ei olekaan mitään unelmaa romanivaltiosta joka sisältäisi kaikki maailman romanit mutta minulla on... Siinä on vain se huono puoli että me jäisimme sitten ilman romanien osaajuutta ja rikasta tapakulttuurillista kanssakäymistä.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Virtsanpylväs

Quote from: Viinankylväjä on 27.07.2009, 20:38:45

Siis Suomalaisilla ei ole oikeutta ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan? Ngggghhhh. huuuuuh.
Ei avustuksia propellihatun ostamiseen? ;D
"Pieni tyttö antoi rasismin uhreille kasvot"
-Astrid Thors-

Ernst

Quote from: stadilainen on 27.07.2009, 21:07:11

Kysyppä vaikka että: piknaa zerkii .

Mitäpäs siitä seuraisi?

Ernst

Quote from: pelle12 on 28.07.2009, 22:31:29

Vanhusten kunnioitusta ja yhteisöllisyyttä ;D. Omaisista välittämistä ja musikaalisuutta ;D. Romaneilla ei vain ole mitään meiltä valkolaisilta opittavaa. Olemme me vain sen verran kauheaa porukkaa.

No vittu, minähän voin ryhtyä sitten vaikka seuraavaksi tangokuninkaalliseksi!

domokun

Romaneita ei tulisi edes yrittää kotouttaa, nehän ovat jo kotimaassaan, siis ainakin kotimaiset.

Vähemmistöjen kanssa ei tulisi toiseuden perusteella hyysätä mitenkään erityisesti viranomaisten taholta. Romanien osalta yhteikunnan ei tulisi antaa arvoa oudoille tavoille, taikauskolle tai suoranaiselle ryhmän sisäiselle vainoamiselle, vaan esim asunto asiassa jos kämppä kerrostalosta vanhemman henkilön yläpuolelta ei kelpaa niin menköön kadulle tai hankkikoon sitten kämpän omatoimisesti.

Sosiaalitoimen harkinnanvaraisuuksia tunnutaan käytettävän väärin tiettyjen vähemmistöjen hyysäämissä. Viranomaisten oikutta harkinnanvaraiseen toimintaa tulisi rajoittaa niihin asioihin mihin se on alkuaan tarkoitettu, sosiaaliavun suhteen esim yllättäviin tilanteisiin ja niistä aiheutuviin menoihin kuten lääkkeisiin tai väliaikaisesti korkeampiin asumismenoihin. Sitä harkinnanvaraista avustusta ei tulisi romaneille myöntää vaatteiden ostoon koska ei sitä valtaväestöön kuuluvakanaan saa samalla perusteella.

Albert

Noniin, ei nyt täysin liity aiheeseen mutta melkein.
Olen työssä eräässä yrityksesä jossa on myynnissä mm. tupakkatuotteita.
No hetki sitten romani pamautti tiskille, "anna punane malborooo", Joo, 4.80 kiitos. "Ei miu maksaa tartttttee maksaa, mie oon kuningas"
Aha.
Old school Green!
Minun suomeni on kansainvälinen - Minun suomeni on kansallismielinen!

Ano Nyymi

Quote from: Albert on 31.07.2009, 17:32:08
Noniin, ei nyt täysin liity aiheeseen mutta melkein.
Olen työssä eräässä yrityksesä jossa on myynnissä mm. tupakkatuotteita.
No hetki sitten romani pamautti tiskille, "anna punane malborooo", Joo, 4.80 kiitos. "Ei miu maksaa tartttttee maksaa, mie oon kuningas"
Aha.

Mahtoiko kuninkaallisella olla ihan kruunukin päässä?
Jos ei niin sehän oli vain kunkun halpa kopio;)