News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-09-29 Poliisi tarkasti afrikkalaisopiskelijat – Oliko syynä ihonväri?

Started by Ink Visitor, 29.09.2015, 17:15:23

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Sibelius-Akatemian edessä tarkastettiin paperit kahdelta nuorelta mieheltä perjantaina. Tapauksesta syntyi kohinaa, sillä tarkastuksen kohteeksi joutuneet Amos Asare ja Kasheshi Makena ovat tummaihoisia afrikkalaisia ja uskovat, että poliisi tarkasti heidän paperinsa juuri ihonvärin vuoksi.

Suomessa on nyt käynnissä tehostettu ulkomaalaisvalvonta koko maassa. Ulkomaalaislain mukaan henkilöpapereiden pyytämisen ainoa tai ensisijainen peruste ei voi olla henkilön etnisyys. Euroopan perusoikeusviraston aihetta koskevassa raportissa todetaan, että jos etnisyys on ainoa tai ensisijainen peruste poliisin tekemään tarkistukseen, poliisi syyllistyy lainvastaiseen syrjivään etniseen profiointiin. 

Maailmanmusiikkiosaston kolmannen vuoden perkussionistiopiskelija, ghanalainen Asare kertoi perjantaina avoimessa Facebook-päivityksessään, että poliisi pysähtyi hänen ja tansanialaisen Makenan kohdalle tarkistaakseen miesten henkilöllisyyden. Läheisyydessä oleskelevilta valkoisilta ihmisiltä henkilöllisyyspapereita ei pyydetty, 33-vuotias Asare sanoo. Päivitystä oli jaettu tiistaina noin 200 kertaa.

Mitä tilanteessa tapahtui, Amos Asare?

Olimme Musiikkitalon edustalla Kansalaistorin puolella, lähellä kalapatsasta tansanialaisen opiskelukaverini kanssa. Hän on perkussionisti ja trumpetisti, ja on naimisissa suomalaisen kanssa.

Poliisiauto tuli Sanomatalon suunnalta pyörätietä. Se ei tullut meitä kohti, vaan meni oikeastaan ensin ohitsemme, ja teki sitten u-käännöksen. Autosta nousi kaksi poliisia, mies ja nainen. He tulivat luoksemme ja pyysivät meiltä passejamme. He puhuivat suomea, jota en ymmärrä, mutta ystäväni osaa vähän. Ystäväni kysyi heiltä suomeksi, miksi.

Mitä poliisi vastasi?

He eivät vastanneet kysymykseen missään vaiheessa.

Miten tilanne eteni?

Kerroin, että minulla ei ole passia mukana. Näytin opiskelijakorttiani, mutta se ei poliisille riittänyt. Onneksi löysin kela-korttini, ja myös ystäväni löysi henkilöllisyyskorttinsa. Poliisit veivät ne poliisiautoon. He palasivat noin kymmenen minuutin päästä ja sanoivat että kaikki on kunnossa, kiitos hei.

Oliko tilanteessa muita ihmisiä?

Alueella ei ollut paljon muita, mutta lähellämme oli muistaakseni myös kaksi valkoista ihmistä. Poliisi ei lähestynyt heitä. Meidän paperimme katsottuaan poliisit palasivat autoon ja ajoivat pois.

Miksi luulet että teiltä kysyttiin paperit?

En tiedä, minulle ei ole kahden ja puolen vuoden Suomessa elämisen aikana ollut tällaista kokemusta. Ystäväni kertoi, että hänelle tällaista on tapahtunut.

Luulen, että tämä johtuu varmaankin pakolaistilanteesta. Minulla ei ole ongelmaa sen kanssa, että poliisi tekee työnsä. Jos he perustelevat, että tämän ja tämän takia toimimme näin, siinä on järkeä. Mutta jos asiaa ei perustella ja vaaditaan henkilöllisyyspaperieta, se on loukkaavaa, hyvin loukkaavaa.

Sanoit, että poliisi tuli suoraan luoksenne, ja että valkoisilta ihmisiltä ei pyydetty papereita, mutta teiltä pyydettiin. Uskotko siis, että syynä oli ihonvärinne?
Totta kai.
Loput linkin takaa:
http://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/poliisi-tarkasti-afrikkalaisopiskelijat-%E2%80%93-oliko-syyn%C3%A4-ihonv%C3%A4ri
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Gunnar Hymén

afrikanmamu uhriutuu - kyllä poliisi voi selvitellä henkkareita ihan keskellä päivääkin. mitenpä tuo nyt voi edes loukata, koska nykyinen tilanne on tällainen?
kummaa touhua taas, kohta suomalainen poliisikin on rasisti. kaikki muut on rasisteja ja valkoista roskasakkia paitsi

a) ei-valkoiset roskasakit
b) Jari Tervo
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Elemosina

Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Rändöm

Suosittelen näitä Afrikan ihmeitä mitä pikimmiten poistumaan maasta, jos henkkareidenkin tarkastus on ylivoimaista rasismia. Paljon pahempaa lienee pian luvassa massainvaasion edetessä.

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteToimenpiteen kohteelle tulee kertoa valvonnan yhteydessä toteutettavat toimenpiteet tehtävän kiireellisyyteen ja tärkeyteen nähden riittävästi ja ymmärrettävästi.

Jos ei ole yhteistä kieltä tai tulkkia, toimenpidettä ei varmaankaan suoriteta.

https://youtu.be/EDdWXmFlRZA
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Elemosina

Eniten tästä ovat pöyristyneet FB:ssä kavereistani sellaisen maan kansalaiset, jotka varsin usein joutuvat ihan itse näyttämään henkkareitaan oman kotimaansa poliisille.

Totean että missä ongelma. Nuokin afrikkalaismiehet ovat olleet täysin luvallisesti maassa, joten näyttäkää ne paperit älkääkä turhaan vinkuko. Tarkastukset koituvat teidänkin eduksenne!

Ja joo, olen joutunut itsekin näyttämään ulkomailla papereitani kun olen liikkunut vissiin vähän epäilyttävään aikaan epäilyttävässä paikassa. Ei mitään ongelmia ole seurannut. Kiltisti kitisemättä näytin paperini ja sain jatkaa matkaa.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Man in a Suit

Quote from: Rändöm on 29.09.2015, 17:21:35
Suosittelen näitä Afrikan ihmeitä mitä pikimmiten poistumaan maasta, jos henkkareidenkin tarkastus on ylivoimaista rasismia. Paljon pahempaa lienee pian luvassa massainvaasion edetessä.

Jokaisella kadullakulkijalla on velvollisuus lain mukaan todistaa henkilöllisyytensä pyydettäessä.
Rasismin vetäminen juttuun on kaukaa haettua koska kukaan ei tiedä mitä oli taustalla.
Kenties lähistöllä on tapahtunut rikos jonka tuntomerkkeihin kulkijat sopivat?

Mikäli kyseessä oli ulkomaalaisvalvonta, otetaanpa toinen esimerki:
Henkilöt näyttävät ulkomaalaisilta ja poliisi kysyy paperit. = Rasismia?
Minä ajan autolla ja poliisi pysäyttää minut puhalluttaakseen. = Näytänkö minä juopolta?

Luulisi olevan näidenkin maassa LUVAN KANSSA olevien opiskelijoiden etu että polisi valvoo LUVATTOMASTI maassa olijoita. Voihan tuosta ammattiloukkaantua jos haluaa. Voi olla loukkaantumattakin. Poliisi pysäyttää ulkomaalaisen: Uli uli, seuraa vikinää ja nillitystä....
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

tiramusu

Maailmanmusiikkiosaston kolmannen vuoden perkussionistiopiskelija voi minun puolestani mennä takaisin Afrikkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=x2JFpYesobM

Artisti

Kyllä minä ymmärrän näitä kahta mustaihoista miestä.  On varmasti nöyryyttävää, että on ainoa lähitienoilla, joilta Poliisi tarkistaa henkilöllisyyden, vaikka on täysin syytön ja laillisella asialla. En voi väittää, ettei minua hävettäisi tuollainen tilanne julkisella paikalla.

Syypää tällaiseen on olematon rajavalvonta. Mitä järkeä on pitää rajat auki, ja sitten hyppiä täysin syyttömien ihmisten kimppuun, vain siksi, että he sopivat ulkomaalaisen profiiliin?!

Ymmärrän toki Poliisia, ja Poliisi toimi tässä tilanteessa täysin oikein. Heidät on nyt pakotettu tarkistelemaan satunnaisia ulkomaalaisen profiiliin sopivia ohikulkijoita laittomien siirtolaisten varalta.

Sen sijaan en ymmärrä Suomen hallitusta, jonka määräyksestä rajat ovat auki, ja Poliisin vastuulle jää tarkistella sisämaassa epäilyttävien ihmisten henkilöllisyyksiä. Mahtaa Poliisiakin sapettaa.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Elemosina on 29.09.2015, 17:25:27Eniten tästä ovat pöyristyneet FB:ssä kavereistani sellaisen maan kansalaiset, jotka varsin usein joutuvat ihan itse näyttämään henkkareitaan oman kotimaansa poliisille.

Totean että missä ongelma. Nuokin afrikkalaismiehet ovat olleet täysin luvallisesti maassa, joten näyttäkää ne paperit älkääkä turhaan vinkuko. Tarkastukset koituvat teidänkin eduksenne!

Ja joo, olen joutunut itsekin näyttämään ulkomailla papereitani kun olen liikkunut vissiin vähän epäilyttävään aikaan epäilyttävässä paikassa. Ei mitään ongelmia ole seurannut. Kiltisti kitisemättä näytin paperini ja sain jatkaa matkaa.

Minä olen joutunut näyttämään papereitani poliisille myös Suomessa. En ole ymmärtänyt kannella ja vaatia korvausta.

Asra

Puhutaanko laissa papereiden pyytämisestä vai henkilöntarkastuksesta? Nehän ovat eri asia. On se nyt kumma jos ei saa edes maassa oleskeluun tarvittavia papereita pyytää erityisesti ulkomaalaisen oloiselta. >:(

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Masa76

Quote from: Ink Visitor on 29.09.2015, 17:15:23
Maailmanmusiikkiosaston kolmannen vuoden perkussionistiopiskelija

Päässäni nyrjähti. Ymmärsinkö oikein, että Afrikasta tullaan Suomeen oppimaan afrikkalaista rummuttamista? Haisee oivalta leikkauskohteelta.
"Kane seemed fine... " - Ellen Ripley

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Masa76 on 29.09.2015, 17:45:29
Quote from: Ink Visitor on 29.09.2015, 17:15:23Maailmanmusiikkiosaston kolmannen vuoden perkussionistiopiskelija
Päässäni nyrjähti. Ymmärsinkö oikein, että Afrikasta tullaan Suomeen oppimaan afrikkalaista rummuttamista?

Odotapa, kun afrikkalaiset rummuttajat alkavat hakea Suomesta turvapaikkaa, koska tiedostavimmat muslimit eivät hyväksy heidän musiikkiaan.

-PPT-

Quote from: tiramusu on 29.09.2015, 17:29:27

Miten me olemmekaan ennen pärjänneet ilman moista moniosaajaa?

maltti on valttia

Perkustionisti on lyömäsoitinten soittaja.
Tässä uutisessa perkustionisti tekee musiikkia naisten takamuksilla:

http://www.istv.fi/viihde/vid-1288539969671.html

Peltipaita

Eiköhän poliisi keksi tarvittaessa muun syyn tarkistukselle kuin ihonväri. Liikehti pelokkaasti kun näki poliisin, tarkistettavan vaatetus poikkesi poliisin mielestä Suomessa kaupan olevista vaatteista yms.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Sibis

"Onneksi löysin kela-korttini"

Polliisit tuon nähtyään varmaan kumarsivat ja poistuivat paikalta häpeillen?

Olisko ollut KELA-GOLD?
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Pennit ja markat

Järkyttävä ihmisoikeusrikos on tapahtunut! Ulkomaalaisilta on kysytty paperit Suomessa. Nyt suvakit barrikadeille ja äkkiä!

kaneh_bosm

Kaverini kertoivat erikoisesta episodista jossain Helsingin lähiössä, kun olivat olleet aamukrapulassa suunnistamassa junalla kotiin Lahteen. Kaksi poliisia oli tullut kysymään paperit ja tutkineet perusteellisesti reput ja taskut. Kaverit siinä yrittivät kysyä syytä, mutta mitään selitystä ei kuulunut ja kun heidän junansa saapui asemalle, olivat he yrittäneet kiirehtiä reppujen nuuskintaa toteamalla, että myöhästyvät jatkoyhteydestä, johon poliisi oli todennut "sitten te myöhästytte". Poliisi oli udellut, mitä he tekevät siellä asemalla ja ovatko he ennen käyneet alueella. Kaverit totesivat, että olivat olleet jatkoilla joidenkin naisten luona, eivätkä olleet ennen käyneet paikkakunnalla, jolloin poliisi oli alkanut syyttää heitä valehtelusta ja uhkasi viedä putkaan. Lopulta kun mitään ei löytynyt, poliisit olivat jättäneet tavarat pitkin asemalaituria ja pahoittelematta ollenkaan aiheuttamaansa hämminkiä poistuneet paikalta. Ja ihan tavallisia valkoihoisia kantasuomalaisia nuoria miehiä ovat.

jänkäkurppa

Päässäni nyrjähti. Ymmärsinkö oikein, että Afrikasta tullaan Suomeen oppimaan afrikkalaista rummuttamista? Haisee oivalta leikkauskohteelta.

Yritän minäkin kerätä lattialta niitä vähiä ymmärrykseni riekaleita. Tuskin edes Pahkasian toimituskunta olisi aikoinaan keksinyt tätä. Onhan tämä jokin huumoripläjäys?

Pahkasika lopetti, koska maailma meni vielä hullummaksi mitä pahkiksen toimituskunta ikinä keksikään. Odotan kauhulla sitä päivää kun Perskeleen Ykä lopettaa bloggaamisen.

Ernst

Quote from: Man in a Suit on 29.09.2015, 17:27:48

Jokaisella kadullakulkijalla on velvollisuus lain mukaan todistaa henkilöllisyytensä pyydettäessä.

Ei ole. Poliisin pitää käskeä. Pyyntöön voi vastata kieltävästi, käskyyn ei, jos se on poliisilain mukainen. Poliisi ei nimittäin saa kysellä henkilöllisyyksiä ihan muuten vain vaan näin:

Poliisimiehellä on yksittäisen tehtävän suorittamiseksi oikeus saada jokaiselta tiedot tämän nimestä, henkilötunnuksesta tai sen puuttuessa syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta hän on tavoitettavissa.

Siis poliisilain 2 luvun 1 pykälän 1 mom.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Sibis

Muistuu mieleen Helena Erosen-causti senjälkeen kun poliisi oli kysellyt papereita ulkomaalaisen näköisiltä rautatieasemalla.

Etsintä oli nimenomaan ulkomaalaisista rikollisista, pottunokkia ei etsitty eikä heitä pysäytetty.

Viherpunikit nostivat älämölön, razzzismia.

Eronen US-palstalla ehdotti hihamerkkejä kaikille ulkomaalaisille tunnistautumiseen  mm amerikkalaisille hamburger-merkkiä. Olihan noita kuvaavia muitakin tasapuolisesti.

Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Man in a Suit

Quote from: jänkäkurppa on 29.09.2015, 18:18:36

Yritän minäkin kerätä lattialta niitä vähiä ymmärrykseni riekaleita. Tuskin edes Pahkasian toimituskunta olisi aikoinaan keksinyt tätä. Onhan tämä jokin huumoripläjäys?
Pahkasika lopetti, koska maailma meni vielä hullummaksi mitä pahkiksen toimituskunta ikinä keksikään. Odotan kauhulla sitä päivää kun Perskeleen Ykä lopettaa bloggaamisen.

Afrikkalaisen rummutuksen saralla mm muuan hommalaisille ja JHA:n lukijoille tuttu mies (http://www.halla-aho.com/scripta/huippuosaamista_osa8.html) on Tampesterissa ihan rummutuksen opettajanakin: http://www.globalmusic.fi/fi/udoka 

Suomi lakkaisi pyörimästä ilman afrikkalaisia rummuttajia, niin gyldyrelliä, niin gyldyrelliä...  ;D
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Ernst

Tässä maa(ilma)ssa todellisuus on taruakin ihmeellisempi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

MW

Sulutettuja kortteleita, ja paperit tutkitaan kaikilta liikkujilta. Näin suvaitaan, eikä olla rasisteja.

Mursu

Quote from: Man in a Suit on 29.09.2015, 17:27:48
Quote from: Rändöm on 29.09.2015, 17:21:35

Ei todistaa vaan kertoa.

Larva

Siis voi kiesus taas.  :facepalm:

Totta kai syynä oli ihonväri. Se on yksi tuntomerkki, kun etsitään niitä laittomia maahantunkeutujia. Ne kun eivät sattumoisin ole valkoihoisia.

Vai mitä poliisien pitäisi tehdä, kun heitä käsketään etsimään laittomia maahantulijoita, jotka tulevat Suomeen Lähi-Idästä ja Afrikasta? Katsoa muualle joka kerta kun vastaan kävelee arabi tai musta? Vai pitäisikö paperit kysyä myös jokaiselta suomea puhuvalta ja suomea puhumattomalta valkoiselta, vaikka etsitäänkin laittomasti maassa oleskelevia neekereitä ja arabeja, koska rasismi?
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Eino P. Keravalta

Pyydän anteeksi, etten ole lukenut sanaakaan tästä ketjusta.

Se ei johdu ylimielisyydestä, vaan siitä, että jo otsikko paljastaa koko jutun: poliisi ei tietenkään tarkasta mustia ihmisiä heidän ihonvärinsä vuoksi, sillä ihonväri ei tee eikä voi tehdä mitään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Pyhä Olavi

Minusta helpompi olisi tarkastaa kaikki geelitukat, kai joku pottunokka Helsingissä Brylcreemiä käyttää...

Blanc73

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

b_kansalainen

Quote from: tiramusu on 29.09.2015, 17:29:27
Maailmanmusiikkiosaston kolmannen vuoden perkussionistiopiskelija voi minun puolestani mennä takaisin Afrikkaan.
On se ihmeellistä, että niiden "viidakkorumpujen" soittoa pitää tulla opiskelemaan Suomeen asti. Vai, opiskelivatko kenties saamelaisen noitarummun soittoa?

Gunnar Hymén

jatkossa sitten tutkitaan kaikki.

murhapaikalle mennessään poliisi toteaa paikalla olevan noin 30 henkilöä, tarkistetaan kaikki, vaikkakin tuo yksi kaveri verisen kirveen kanssa olisi ehkä kannattavampi tarkistaa ensin
09.11.2016

nutsy

Se että vielä toistaiseksi nee.. afro-afrikkalainen näyttää afro-afrikkalaiselta siis ulkomaalaiselta Suomessa on pelkästään hyvä asia. Tällä menolla sekin päivä koittaa jolloin näin ei enään ole, kukaan ei enää silloin tiedä miltä oikea suomalainen näyttää...

:(

Eikös tämä rytmiverinen afro-afrikkalainenkin ollut ihan sujut asian kanssa, perusteluja papereiden kyselylle vain kaipaili.. Vihreille tämä taas tuntuu olevan isompi asia kuin onkaan. Vihreät ovat pahinta paskasakkia minun kirjoissani, vasemmistoliittolaisten jälkeen. Molemmat ovat innolla tuhoamassa Suomea ja monella rintamalla..
"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)

Hirvensalmen kuha

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 29.09.2015, 17:37:35
Quote from: Elemosina on 29.09.2015, 17:25:27Eniten tästä ovat pöyristyneet FB:ssä kavereistani sellaisen maan kansalaiset, jotka varsin usein joutuvat ihan itse näyttämään henkkareitaan oman kotimaansa poliisille.

Minä olen joutunut näyttämään papereitani poliisille myös Suomessa. En ole ymmärtänyt kannella ja vaatia korvausta.

On minultakin poliisit kyselleet papereita katsoneet "onko hakuja päällä". En ajatellut kyseessä olevan rasismin. Joskus poliiseilla oli tapana ajan kuluksi kurvata vaikka koripallokentälle tms. ja kysäisti kaikilta paperit ja esimerkiksi jakomäen ostarin spurguilta ja kukaan ei varmasti ollut tehnyt mitään.

Nykyään poliisit tarkistavat papereita useinmiten liikenneratsioissa. Silleen taitaa suurin osa etsintäkuulutetuista jäädä kiinni. Ainakin jos ei ole suurrikollinen, jonka perässä juostaan aktiivisesti.

Jo nyt on varsinaista itkua. Suojaväritetyiltä kysytään papereita ja heti on hirveää rasismi-itkua. Syykin on selvä. Maahan on tullut mitä lienee parikymmentä tuhatta ihmistä, joista kukaan ei tiedä keitä ne on.
- Kaikkea kivaa kaikille, varsinkin minulle. Ja oikeastaan muilla ei ole niin väliä.

Ink Visitor

Poliisi: tämän takia afrikkalaisopiskelijat tarkastettiin

Komisario Jere Roimu Helsingin poliisista, pitääkö paikkansa, että poliisi tarkasti perjantaina Musiikkitalon edustalla kahden Sibelius-akatemian afrikkalaisopiskelijan henkilöllisyystiedot?

Tällainen valvontatapahtuma on kirjattu tehtävärekisteriin. Sen mukaan paikalla on ollut kolme miestä, jotka on tarkastettu.

Mikä on ollut tarkastuksen peruste?

Poliisi on ollut suorittamassa ulkomaalaisvalvontaa keskustan alueella. Jos poliisi tapaa tai havaitsee ulkomaalaiselta näyttäviä henkilöitä, pyritään ensin selvittämään, onko ulkomaalaisen näköinen henkilö todellisuudessa ulkomaalainen vai suomalainen. Tässä tapauksessa on menty keskustelemaan suomeksi, ja on käynyt ilmi, että henkilöt puhuvat englantia. On syntynyt käsitys, että he ovat ulkomaalaisia. Sen pohjalta heiltä on pyydetty todistamaan henkilöllisyytensä, eli suoritettu tällainen tyypillinen ulkomaalaisvalvontatehtävä.

Haastattelin eilen pysäytyksen kohteeksi joutunutta Amos Asarea, joka kertoi, että poliisi ei vastannut missään vaiheessa kysymyksiin siitä, miksi henkilöllisyyttä pyydettiin. Hän sanoi kokeneensa sen hyvin loukkaavaksi.

Pidän erikoisena jos näin on ollut. En ole ollut itse paikalla, joten en lähde laittamaan kenenkään suuhun. Mutta normaalitilanteessa toimenpiteen kohteelle pitäisi kertoa syy ja perusteet toiminnalle ilman kysymystäkin, tai varsinkin jos perusteet kysytään. Poliisilla on velvollisuus kertoa.

Millä perusteella on epäilty, että nämä miehet ovat ulkomaalaisia?

En ole ollut partiossa mukana, mutta oletan, että he ovat näyttäneet ulkomaalaisilta henkilöiltä. Joskus kun mennään keskustelemaan ulkomaalaisen näköisten ihmisten kanssa, on tapauksia, jolloin paljastuu, että he ovat ihan suomalaisia.

Tiedän, että pyörittelet tässä tätä etnistä profilointia. Mutta kun pitää ulkomaalaisvalvontaa tehdä, silloin valvonta kohdistetaan ulkomaalaisiin. Keskustelemalla sitten selvitetään, ovatko he suomalaisia ja osaavatko he suomea. Jos he eivät osaa, ja on syytä epäillä, että kyseessä on ulkomaalainen ihminen, siinä vaiheessa voidaan selvittää, ovatko maassaoloedellytykset kunnossa. Ei voida toimia pelkästään sillä perustella, että joku näyttää ulkomaalaiselta.

Jos siis henkilöt puhuvat suomea ja kertovat olevansa suomalaisia, heiltä ei pyydetä papereita?

No jos ei ole mitään syytä olettaa, että tämä ei pidä paikkaansa, niin silloin ei ole välttämättä tarvetta pyytää papereita. Silloin saatetaan kysyä vielä lisäkysymyksiä. Perusmuotoisessa tapauksessa sitten toivotetaan, että hyvää päivänjatkoa. Eihän suomalaisella henkilöllä ole mitään velvollisuutta kantaa mukanaan henkilöpapereita tai selvittää henkilöllisyyttään poliisille ilman erillistä perustetta.

Mainitsit, että lähestytte ulkomaalaisvalvonnassa ulkomaalaisen näköisiä ihmisiä. Millaisen näköinen henkilö näyttää ulkomaalaisella?

Pelkästään ulkonäön perusteella ei voi henkilöltä pyytää todistamaan henkilöllisyyttään, se on vain vinkki. Esimerkiksi tyypillisimmillään vaikka ihonvärin perusteella. Mutta ei sen perusteella voi sanoa, että joku olisi ulkomaalainen. Meillä on töissä täällä poliisihaalareissa kaveri, jonka ihonväri on hyvinkin tumma, mutta hän on tavallinen suomalainen mies, ei häntä ulkomaalaiseksi tee se, että hänen ihonvärinsä on tumma.

Mutta totta kai lähtökohtaisesti kohdistetaan ulkomaalaisvalvontaa sellaisiin jotka todennäköisesti voisivat olla ulkomaalaisia sen perustella miltä näyttää tai miten puhuu. Ettei pysäytetä jokaista, että päivää, puhutteko suomea.

Suurin osa Suomessa elävistä ulkomaalaisista on vaaleaihoisia.

Kyllä varmaankin näin on, varmaan on tosiaan ihonväriltään vaaleita.

Miksi sitten kohdistatte tarkastukset tummaihoisiin?

En ole niin sanonut, vaan että se on yksi vinkki. Yhtä lailla, jos on vaikka miesjoukko rautatieasemalla joka puhuu vierasta kieltä, se on vinkki että meillä voi olla tässä vieraita ihmisiä, joiden maassaoloedellytykset voi selvittää.

http://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/poliisi-t%C3%A4m%C3%A4n-takia-afrikkalaisopiskelijat-tarkastettiin
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Gunnar Hymén

sieltä se tulee - suomalainen poliisi on rasisti

ihan väenvängällä hakee sitä, miksei sitten sanonut, heittäytynyt tähän haastattelijan pikku kepposeen

"NO NE OLI ********** SIKS KATOTTIIN OLIKS SULLA MUUTA?"
09.11.2016

Afrikan kirjeenvaihtaja

Toimittaja Kati Pietarinen on nähnyt paljon vaivaa selvittäessään tapausta. Nyt hänen kannattaisi etsiä haastateltavaksi sellainen musta Suomen kansalainen, jolta poliisi kysyy papereita jatkuvasti. Muuten tämä juttusarja lässähtää.

Ink Visitor

Poliisi kuittaa ulkomaalaisten pysäyttelyn huhuksi:"Emme kysele huviksemme passeja"

Sosiaalisessa mediassa leviää usein tietoa, että tutun tutulta, ei-kantasuomalaisen näköiseltä kaverilta penättiin papereita, kun tämä vain käveli kadulla. Poliisin mukaan juorut ovat juoruja, eikä keneltäkään tiukata henkilöllisyystodistusta kansallisuuden, ihonvärin tai ulkonäön takia. Myöskään yhdenvertaisuusvaltuutetulle ei ole asiasta valituksia sadellut.

Tämä on nyt varmaan se tapaus taas, josta koko ajan kysellään; se, josta Vihreä Lanka kirjoitti jo syyskuussa, muista en ole kuullut, puuskahtaa Helsingin poliisin viestintäjohtaja, ylikomisario Juha Hakola puhelimeen.

Lehti kertoi tapauksesta, jossa poliisi vaati kahdelta afrikkalaissyntyiseltä mieheltä henkilöllisyystodistuksia, mutta lähellä olleilta valkoihoisilta niitä ei kyselty. Hakolan mukaan tapauksen leviäminen sosiaalisessa mediassa on ruokkinut mielikuvaa siitä, että poliisi hätyyttelisi ihmisiä, jotka ulkoisesti erottuvat kantaväestöstä. Näin ei todellakaan ole, painottaa Hakola

– Poliisilla ei ole sen paremmin aikaa kuin halua juosta tarkastelemassa henkilöllisyyksiä muuten vain.

Poliisilla on oikeus tarkastaa henkilöllisyys poliisitehtävän suorittamisen yhteydessä. Usein se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että etsitään jotain profiiliin sopivaa henkilöä rikoksesta epäiltynä. Monasti tuntomerkit ovat epämääräisiä, harmittelee Hakola.

– Partioille voi tulla vaikka viesti, että etsitään tummaa, ulkomaalaistaustaista miestä vihreässä takissa.

Papereita ei ole pakko pitää mukana – tavallaan

Suomen lain mukaan kenenkään ei tarvitse kulkea virallinen henkilöllisyystodistus taskussaan. Kuitenkin jos viranomainen vaatii tutkinnan takia todistamaan henkilöllisyyden, se pitää pystyä tekemään. Helpoimmalla pääsee, kun vilauttaa virallista asiakirjaa

Kaikilla ei kuitenkaan ole poliisin myöntämää, kuvallista henkilöllisyystodistusta. Esimerkiksi turvapaikanhakijat, joilla on passi, joutuvat liittämään sen hakemukseensa. Sen pantiksi he saavat todistuksen, jota kehotetaan pitämään mukana.

Etninen profilointi on kiellettyä, eikä poliisi sitä tee, vakuuttaa ylikomisario Jaakko Wallenius Helsingin poliisista. Wallenius arvioi, että väärään mielikuvaan saattaa vaikuttaa se, että Suomen kansalaisen henkilöllisyyden setviminen sujuu nopeammin ja helpommin, kuin ulkomaalaisen. Jos henkilöllisyyden selvittäminen on poliisitutkinnan takia ehdottoman välttämätöntä, se tehdään tavalla tai toisella.

– Tavallisen kansalaisen kohdalla on aina helpompaa, kuin maahanmuuttajan; jokainen löytyy niin sanotusta maamme-kirjasta, eli väestörekisteristä. Sen perusteella voidaan tiedustella vaikka syntymäpaikkaa tai äidin syntymäaikaa. Jos taas on kyse rikosepäilystä, voimme käyttää tuntomerkkirekisteriä.

Jos poliisille, tai vastaavilla oikeuksilla varustetuille tullivirkailijoille tai rajavartijoillle antaa vääriä tietoja, tai kieltäytyy antamasta mitään tietoja, on poliisilla kiinniotto-oikeus. Vapaaksi pitää päästää, kun henkilöllisyys on selvitetty, tai muussa tapauksessa vuorokauden kuluessa.

Poliisiasemilla on käytössä sormenjälkien pikatunnistuslaitteita, joiden avulla usein totuus selviää. Äärimmäisen harvoin henkilö joudutaan rekisteröimään jollain vahvistamattomalla nimellä. Se nimi tulee vastaan sitten, jos sama henkilö joudutaan pysäyttämään toistamiseen.

Kanteluissa ei tilastopiikkiä, ei edes värähdystä

Poliisi tietenkin mielestään toimii aina hyvin ja oikein, mutta pitääkö se tilastojen valossa paikkansa? Pitää, ja jos ei pidä, ei kantelukynnys ole ylittynyt. Tarkastaja Peter Fagerholm esittelee työkseen poliisiasioita eduskunnan oikeusasiamiehelle, eikä muista yhtään tapausta, joka koskisi poliisin harjoittamaa etnistä profilointia.

Fagerholm arvelee, että epäluuloja voi syntyä, mikäli poliisi ei kerro syytä henkilöllisyyden tarkastamiseen.

– Lähtökohtaisesti poliisin on perusteltava toimintansa. Ihmisellä on oikeus saada tieto siitä, miksi häneltä vaaditaan papereita niin pian, kuin se poliisin tehtävän vaarantumatta on mahdollista. Se kuuluu tietysti hyvään käytäntöönkin, eikä vain lakiin. Voi toki olla, että aina ei kysytä, eikä aina kerrota.

Myös baarin ovella lain oltava kaikille sama

Viranomaisten ohella henkilöllisyystodistusta kyselevät muun muassa baarien ovimiehet, Alkon myyjät ja kauppojen kassat. Näille ei tietenkään ole pakko papereita näyttää, mutta sitten on tyytyminen siihen, että alkoholiostokset jäävät tekemättä, eikä portti aukene anniskeluravintolaan.

Useat ravintolat ja kaupat tarkistavat paperit kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä. Laki jättää melkoisesti tilaa myyjän tai portsarin subjektiiviselle arviolle, toteaa ylitarkastaja Mikko Joroinen yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistosta.

– Papereiden kysely on ravintoloille hirveän yksinkertainen tapa valita asiakkaat. Yksiselitteinen sääntö on se, että kaikki muut kuin poliisiviranomaisen myöntämät henkilöllisyystodistukset ovat kyseenalaisia dokumentteja. Varmaa on, että ulkomaalaisilta näyttäville tulee useammin tämä tilanne vastaan kuin muille.

Papereita on kysyttävä kaikilta samalla periaatteella, kansallisuudesta tai ihonväristä riippumatta, Joroinen muistuttaa.

Yöelämän syrjinnästä harvoin tutkintapyyntöjä

Vaikka keskustelufoorumeilla kuvaillaan paljon epäoikeudenmukaista kohtelua baarien ovilla, on sen todistaminen usein vaikeaa, eikä poliisille ole tullut asiasta edes tutkintapyyntöjä. Yksi syy ilmoitusten vähyyteen voi olla se, että pakolaisilla tai maahanmuuttajilla on huomattavasti vakavampiakin syrjintämurheita kuin se, pääseekö kapakkaan.

Kun tutkintapyyntö tehdään, se harvoin etenee oikeuteen asti. Nyt käräjille on menossa parin vuoden takainen tapaus, jossa Silminnäkijä-ohjelma selvitti piilokameran kanssa, miten ihonväri vaikutti kohteluun Helsingin yössä.

– Rikoslain nojalla syrjintää on todella työlästä osoittaa. Yhdenvertaisuuslaissa sen sijaan todistustaakka on käänteinen, eli syrjinnästä epäillyn on osoitettava, ettei ole syrjinyt, selventää yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston Joroinen.

Joroinen kertoo, ettei myöskään heille tulleissa yhteydenotoissa näy mitään turvapaikanhakijoiden määrän voimakkaan kasvun aiheuttamaa piikkiä.

– Faktojen valossa emme voi osoittaa, että syrjintä olisi lisääntynyt. Yhteydenottoja ei ole entistä enempää. Ihan samojen huhujen, hiljaisen tiedon ja somepöhinän varassa täällä ollaan kuin muuallakin.

http://yle.fi/uutiset/poliisi_kuittaa_ulkomaalaisten_pysayttelyn_huhuksiemme_kysele_huviksemme_passeja/8453412

paukuttaja

Quote from: Blanc73 on 29.09.2015, 21:07:07
Vihreä Lanka=homeinen tamppoonin naru.

Älä ny. Tamponin narullakin on tärkeä tehtävä. Virheiden läpyskä taas alentaa sen paperin arvoa mille se painetaan.
F.U.B.A.R

Kallan