News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Äänestäjäkunnan segmentointi

Started by Atte Saarela, 28.09.2015, 19:58:18

Previous topic - Next topic

Atte Saarela

On mielenkiintoista, että vaikka hesarin keskusteluissa suurin osa kommenteista on nuivia, alle 20% äänesti persuja eduskuntavaaleissa.

Mitähän tähän mahtaa olla syynä..

Yksi mahdollinen selitys on mielestäni se, että esim hesarin kommentteihin kirjoittavat ovat lähtökohtaisesti yhteiskunnallisesti hieman keskivertoa valveutuneempaa porukkaa. Keskiverto kaduntallaaja jota politiikka ei niin hirveästi kiinnosta ei viitsi ottaa osaa näihin keskusteluihin. Näyttäisi siltä, että kun keskiverto järkevä ihminen perehtyy politiikkaan vähän enemmän, hän ymmärtää onko esimerkiksi käytännössä mahdollista majoittaa Suomeen 200 000 mamua vuodessa, ja hänestä tulee nuiva.

Nyt pitäisikin siis miettiä ensinnäkin miten äänestäjät saadaan kiinnostumaan politiikasta syvällisemmällä tasolla, ja sen jälkeen miksi osa nuivista ei äänestä persuja vaan esimerkiksi Kokoomusta.. Luulen, että näille ihmisille on jonkinasteinen kysymysmerkki mitä tapahtuisi sen jälkeen jos persuista tulisi pääministeripuolue.

Olen ollut aikaisemmin hieman skeptinen persujen suhteen, mutta uskon kyllä, että persut selviäisivät ihan kunnialla pääministeripuolueena, ja nyt pitäisi saada useampi äänestäjä tajuamaan tämä. Luulen, että moni vierastaa sitä jonkinasteista juntti-imagoa joka persuilla on, vaikka ei tähän ehkä ole niin syytä. Mielestäni nyt kannattaisi kuitenkin panostaa nimenomaan sellaisiin asiakysymyksiin joilla on oikeasti merkitystä. Esimerkiksi homojen paheksuminen ei niin hirveästi liity niihin ongelmiin mitä Suomella on lähivuosina ratkaistavana.

M13

Suvaitsevaiset eivät kykene käymään keskustelua ympäristössä, jossa esitetään eriäviä näkökantoja, varsinkaan niiden ollessa faktapohjaisia. Siksi he poistuvat avoimilta keskustelualueilta ja sulkeutuvat kaikukammioihinsa, hymisemään omaa erinomaisuuttan.
Näin lasketaan yksittäistapauksia

"Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies."
Ernest Benn

Atte Saarela

Miten tehdään persuista puolue joka vetoaa akateemisiin ihmisiin..?

Akateeminen vs duunaripuolue on ehkä samansuuntainen jaottelu kuin oikeisto vs vasemmisto mutta ei kuitenkaan ihan..

Ehkäpä akateemiset ihmiset ovat ihmisiä jotka haluavat ajatella asioita teorioiden kautta, ja ovat sitä mieltä että toimiva yhteiskunta syntyy kun se rakennetaan taloustieteellisen teorian pohjalle.

Joskus akateemiset ihmiset myös ajattelevat asioita liian monimutkaisesti kyllä, luulen että merkittävä osa Kokoomuksen suosiosta perustuu nykyään sille että ihmisille on syntynyt ikäänkuin ennakko-oletus että Kokoomuksessa on eniten taloustieteellistä osaamista.. Eikä Kokoomuksen tarvitse tätä enää erikseen todistaa.

Atte Saarela

Minusta nyt voisi olla todella hyvä antaa jotain lausuntoja yrittäjyyden edellytyksien parantamisesta esim sääntöviidakkoa karsimalla.. Varmaan hallitus jo tekee tätä jossain määrin, mutta voisiko tehdä vielä enemmän..?

Olin muistaakseni joskus jossain Suomen Perustan tilaisuudessa jossa joku persu puhui juuri näistä aiheista .. näitä juttuja voisi (ja pitäisi) tuoda enemmän julkisuuteen.

Myös julkisen sektorin turhasta törsäämisestä pitäisi puhua enemmän. Julkista sektoria pitäisi karsia Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi (ja muistaakseni persujen äänestäjistä suhteessa pienin osa on julkisella sektorilla duunissa)