News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-09-12 HS: Salakuljettajat veloittavat jopa tuhat euroa laivalipusta Suomeen

Started by kirjoittelija, 13.09.2015, 00:53:20

Previous topic - Next topic

kirjoittelija

QuoteSalakuljettajat veloittavat jopa tuhat euroa parinkympin laivalipusta Suomeen
Vain murto-osa turvapaikanhakijoista valitsee pohjoisen reitin sijaan Ruotsin-laivan

KOTIMAA 12.9.2015 19:57
Toni Lehtinen
HELSINGIN SANOMAT

Kukaan ei halunnut jäädä Haaparantaan, vaikka vastaanottokeskukseksi muutetussa hotellissa on runsaasti tilaa. Kuvaus: Pekka Fali. Toimittaja: Tapio Mainio. Editointi: Kristina Marttinen, Esa Syväkuru.
115
Suomeen saapuu poliisin arvion mukaan noin 300 turvapaikanhakijaa päivittäin, mutta vain murto-osa heistä tulee Suomeen Ruotsin-laivalla. Valtaosa turvapaikanhakijoista ylittää Ruotsin ja Suomen välisen rajan Haaparannassa.

"Ennen kuin turvapaikanhakijamäärä alkoi moninkertaistua, laiva oli heidän pääasiallinen matkustuskeinonsa Suomeen. Nyt kuljetuksia järjestävät salakuljettajat pelkäävät kiinnijäämistä. Heidän pelkonaan on, että turvapaikanhakija jää kiinni satamassa ja joutuu kirjautumaan Suomeen sijasta Ruotsiin" kertoo Lounais-Suomen poliisin komisario Stephan Sundqvist.

Sundqvist arvioi, että Ruotsin-laivalla Turkuun tulee vuorokaudessa nollasta viiteen turvapaikanhakijaa. Määrä on pieni, sillä yksistään Turun vastaanottokeskukseen saapuu päivittäin noin 30 turvapaikanhakijaa.

"Valtaosa heistä on tullut bussilla tai junalla Pohjois-Suomesta. Vain pieni osa on käyttänyt laivaa", vastaava ohjaaja Heimo Nurmi Turun vastaanottokeskuksesta kertoo.

Matka Suomeen maksaa noin 6 000 euroa. Summalla saa kyydin rekan takaosassa halki Euroopan. Ruotsissa matka jatkuu julkisilla kulkuvälineillä yleensä Malmön, Tukholman ja Luulajan kautta Haaparantaan. Junassa riskit ovat vähäiset, sillä junayhtiö SJ ei enää vaadi matkustajilta täydellisiä henkilöllisyyspapereita. Näin turvapaikanhakijan ei tarvitse maksaa salakuljettajalle osuutta junalipun hankinnasta.

Laivamatka maksaa riskinsä takia ylimääräistä. Osa turvapaikanhakijoista on maksanut HS:n tietojen mukaan salakuljettajille jopa tuhat euroa laivamatkastaan. Stephan Sundqvist pitää lukua uskottavana.

"Tuo kuulostaa täysin mahdolliselta. Salakuljettajat ottavat sitä enemmän rahaa, mitä suurempi riski", Sundqvist sanoo.

Normaalisti Tukholma–Turku-laivalipun saa parilla kympillä.

Hän kertoo, että poliisi ei ole ollut yhteydessä laivayhtiöihin turvatoimien tiukentamisesta.

"Ehkä yhtiöillä on ollut oma intressinsä tiukentaa valvontaa, sillä suuret turvapaikanhakijamäärät eivät oikein istu risteilylaivoille", Sundqvist puntaroi.

Suurimmat laivayhtiöt eivät kuitenkaan omien sanojensa mukaan ole tiukentaneet valvontaansa. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, että yhtiö tiukentaisi valvontaa vain viranomaisen pyynnöstä.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer painottaa, että laivayhtiö ei ole rajavalvontaviranomainen.

"Meillä on meriturvallisuuslain mukainen oikeus tarkastaa, että matkustaja on se henkilö, joka hän väittää olevansa. Emme esimerkiksi tarkasta viisumeita" Boijer kertoo.

Matkustajien henkilöpapereita katsotaan satamassa ennen laivalle pääsyä vain satunnaisina pistotarkastuksina. Ainoastaan lippuja lunastava henkilö joutuu aivan varmasti todistamaan henkilöllisyytensä.

"Meillä on ollut vain joitain yksittäistapauksia, jolloin henkilö ei ole päässyt laivalle papereiden puutteen takia", Nöjd kertoo.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1442026159233?ref=hs-prio-A1

Taas selvisi että:

-Turun poliisi ei tee työtään.
-Helsingin poliisi ei tee työtään.

-Tallink Siljan meininki on aivan hälläväliä toimintaa eli kuskaavat jokaisen turvapaikahakijan joka lipun ostaa suomeen joko ruotsista tai virosta ja tiukentaisivat toimintaansa vain viranomaisen pyynnöstä.

Jokainen vastuullinen ihminen laittaa tuon lausunnon jälkeen Tallinkin laivat ja Silja Linen laivat täyteen boikottiin.

Viking Line näennäisesti yrittää jotain tarkastamalla välillä pistotarkastuksina että matkustajien henkilöllisyydet ovat samat milla liput on tilattu mutta säännöllisesti henkilöllisyytensä joutuu todistamaan vain lippuja noutava.

Viking Line ei myöskään tarkista viisumeita eli Somalian tai irakin passilla pääsee matkustamaan Vikingillä vaikka on selvää että jos ei ole viisumia tai oleskelulupaa niin on laiton siirtolainen ja Viking toivottaa silti tervetulleiksi.

Eli yksi somali voi noutaa somalian passilla liput itselleen ja kolmelle muulle somalille jotka pyrkivät turvapaikanhakijoiksi suomeen.

Viking Line myös boikottiin.

Pyytääkö maahanmuuttovirasto jokaisen laivan matkustajaluettelot ja vertaa niiden nimiä turvapaikanhakijoihin ja palauttaa ruotsista tulleet Dublinin nojalla heti takaisin ruotsiin?
Ei tietenkään. Eihän maahanmuuttovoiraston johtoa ja virkailijoita kiinnosta työnsä tekeminen.
IL Suuri pakolaiskeskustelu (tallenne 12.9):
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201509120093814_v0.shtml

Maahanmuuttoviraston johtaja Jaana Vuorio jää kiinni siitä että suomen maahanmuuttovirasto on pohjoismaiden löysin irakilaisten ja somalien suhteen ja hätäselittelee asiaa parhainpäin jättäen faktoja kertomatta.