News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-08-27 HU Pakolaisesta tuli työnantaja – ”Olen tyytyväinen että pääsin Suome

Started by Ink Visitor, 27.08.2015, 09:32:04

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Pakolaisesta tuli työnantaja – "Olen tyytyväinen että pääsin Suomeen

Kalasataman kasvu tuo lisää asiakkaita Star ja Kajal Ahmadin etniseen ruokakauppaan. Myös asiakasrakenne on kokenut mullistuksen: nykyisin valtaosa kävijöistä on kantasuomalaisia.

Kun astuu sisään Tukkutorin kupeessa sijaitsevaan etniseen ruokakauppaan, Ararat Bazaariin, etnisten mausteiden tuoksu tulvii jo ovelta vastaan. Sisältä kuuluu vilkas puheensorina.

– Minä tunnen lähes kaikki kanta-asiakkaani! Tervehdin heistä jokaista, naurahtaa kauppiaan rouva ja toinen omistajista  Kajal .

Ararat Bazaarin asiakaskunta on omistajien mukaan muuttunut lähivuosina huomattavasti. Vielä muutama vuosi sitten asiakkaista noin 80 prosenttia oli maahanmuuttajia. Nyt tilanne on liki päinvastainen.

– Asiakasmäärät kasvavat jatkuvasti. Suuri osa asiakkaistamme on suomalaisia. He matkustavat paljon ja tulevat kyselemään eksoottisia elintarvikkeita, kertoo Kajalin mies  Star Ahmad .

Suomalaiset ostavat enimmäkseen thaimaalaisia, intialaisia ja marokkolaisia elintarvikkeita, mausteita, terveyttä edistäviä tuotteita, yrttejä sekä tuoretta lihaa. Kerralla ostetaan pieniä määriä, maahanmuuttajat ja ravintolat ostavat isompia.

Kauppiaiden haaveissa on avata uusi liike aikanaan Kalasatamaan valmistuvaan kauppakeskus Rediin.

Vanhalla Talvitiellä sijaitseva ruokakauppa on yksi vanhimmista pääkaupunkiseudun etnisistä kaupoista ja ollut paikallaan jo 18 vuotta. Kajal ja miehensä  Star Ahmad ovat omistaneet kaupan vuodesta 2013.

– Ensimmäinen kauppamme oli itämainen, mutta muutimme sen pian etniseksi, Ahmad muistelee asiakkaiden toiveesta lähtenyttä muutosta tuotevalikoimassa.

Kaupan hyllyiltä löytyy muun muassa eteläamerikkalaisia, kreikkalaisia ja balkanilaisiakin tuotteita. Elintarvikkeita tuodaan lähinnä EU-maista, koska sen ulkopuolella lupaviidakko on monimutkainen.

Ensimmäisen ruokakauppansa pariskunta avasi Myyrmannin kauppakeskukseen vuonna 2003 ja vuonna 2005 myös Espoon Selloon, jossa toimii edelleen ravintola.

Kelataan kuitenkin vuosissa taaksepäin, sillä Star Ahmadin ja hänen perheensä tarina on huikea.

Kurdistanista kotoisin oleva Star Ahmad toimi kotimaassaan biologianopettajana. Vaimonsa Kajal opetti kuvataiteita.

Irakissa riehuneet sodat ja levottomuudet ajoivat perheen turvapaikanhakijoina 18 vuotta sitten Turkin kautta Tornioon. Sitä ennen Star Ahmad sokeutui.

– Olen tyytyväinen, että pääsimme Suomeen ja olemme pystyneet työllistämään itsemme. Sen lisäksi olemme työllistäneet myös muita.

Perheyrityksessä työskentelee vanhempien lisäksi ajoittain myös kaikki perheen viisi lasta.

Star Ahmad liikkuu myymälässä valkoisen kepin avulla. Näkövamma ei ole estänyt työntekoa. Mies hoitaa päivittäin yrityksen toimistotyöt, vastaa puhelimeen ja sähköposteihin apunaan puhuva tietokoneohjelma.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/312422-pakolaisesta-tuli-tyonantaja-olen-tyytyvainen-etta-paasin-suomeen
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...