News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-08-03 HS: Toivoton työnhaku: "Työhön tarvitaan joku, joka puhuu suomea"

Started by rähmis, 03.08.2015, 09:39:49

Previous topic - Next topic

Topi Junkkari

Höpön löpö.

Olen viimeksi kuluneen vuorokauden aikana käyttänyt puheessani suomen, ruotsin, englannin, viron, venäjän ja saksan kieliä.

Saksankielistä tahallista provoa lukuun ottamatta käytin noita kieliä siksi, että halusin keskustella tai että vastapuolella oli jokin ongelma, jonka ratkaisemisessa saatoin auttaa.

Kukaan keskustelukumppaneista ei muumeillut minulle, että puhut huonosti ja pakene vuorille.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Maailmanmies

Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 04.08.2015, 13:49:48
Quote from: -PPT- on 04.08.2015, 11:35:28
Brittiläinen tuttavani joka on kuitenkin asunut Suomessa aina asioidessaan Helsingissä niin kun hän puhuu englantia niin häntä palvellaan niin mielinkielin kuin olla ja voi mutta joskus kun hän yrittää asioida heikolla suomen kielellään niin häneen suhtaudutaan jopa hieman kylmäkiskoisesti. Hän itse arvelee että silloin häntä luullaan venäläiseksi.

Suomea puhuvan britinkin voi aksentista tunnistaa britiksi, mielestäni vaikea sekoittaa esim venäläiseen.

Aika moni tavan tallaaja  ei eroa osaa kertoa. Samaa kun turkkilaiset ja marokkolaiset mielellään esiintyvät italialaisina ja espanjalaisina.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Jotkut ajattelevat, että suomi on marginaalikieli, jota ei kannata opiskella, vaikka asuisikin Suomessa. Siten jää tietysti ulkopuoliseksi melkein kaikessa.

Feissareista pääsee muuten eroon nopeasti, kun heille vastaa vieraalla kielellä (poikkeuksena ehkä englanti, jota en ole kokeillut).
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Tunkki

Quote from: Topi Junkkari on 04.08.2015, 13:53:53
Kukaan keskustelukumppaneista ei muumeillut minulle, että puhut huonosti ja pakene vuorille.

Englanninopettaja lukioaikana  jossain puhe-jutuissa rohkaisi meitä sanomalla "Miettikääpä itse kuinka huonoa suomea teille pitää puhua ennenkuin ette ymmärrä puhujan tarkoituksia tilanteessa jossa olette. Ei ole turistihommissa häpeä jos lausuu huonommin kuin kielen puhujat jos tulee ymmärretyksi. Sama pätee ääntämiseen, kyllä ne tajuaa. Aina on parannettavaa, kaikilla." 

Sattuneesta syystä jäi mieleen ja todeksi havaittu omilla kokemuksilla.