News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2017-07-12 HS: Finnair ei vaadi lentoemännältä enää suomen taitoja

Started by Vesihiisi, 12.07.2017, 12:10:52

Previous topic - Next topic

dothefake

Quote from: Vesa Heimo on 12.07.2017, 14:42:13
Täällä on kyllä välillä sellaiset mielensäpahoittajarallit että Kyrö saisi materiaalia vielä muutamaan kirjaan.
Nyt kyllä mieleni pahoitit!
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

siviilitarkkailija

Quote from: Don Nachos
Jos jossain se on tärkeää niin tässä.  Koitappa palvella Kiinalaisia suomen kielellä.

:facepalm: on muuten hassua että tulit käyttäneeksi tuota esimerkkiä kun olen sattuneesta syystä tehnyt juurikin noin. Ihan hyvä esimerkki jolla sahasit oman väitteesi "natchoiksi".

Minä(kin) luulin että kiinalaisten turisti(massojen) kanssa englanti olisi yhteinen kieli. Olin aivan väärässä. Ei kiinalainen puhu englantia. Ei hän ymmärrä sitä ja siksi matkustavat ryhmissä joissa on yksi tulkki mukanam

Mutta kun sinun pitäisi toimittaa asia AIDON kiinalaisen kanssa, etkä puhu kiinaa, ja kun puhut englantia, niin kiinalainen menee enemmän lukkoon. Mitä teet? PUHUT SUOMEA! PUHUT HITAASTI JA AUTAT KÄSILLÄ. SEN KIINALAINEN TAJUAA PAREMMIN KUIN ENGLANNIN!

Quote
Loppuu bisnes aika nopeasti. Samoin jokainen valittaja voi itse mennä sinne töihin jos uutinen ahdistaa. Nehän sanovat ettei ole riittävästi suomalaisia hakijoita.

Tämä on työehtojen polkuprojekti jossa työntekijöiden palkat leikataan. Tällä ei ole mitään tekemistä työvoiman saatavuuden kanssa. Jos työväestä on pulaa, nostetaan palkkoja ja hoidetaan työehtoja. Tässä leikataan vain työehdoista että voidaan kompensoida yritystappioita.
Quote

Ja jos ette ole huomanneet niin lentokoneen sisällä virallinen kieli on englanti vaikka jokainen henkilökunnasta olisi suomalainen. Jos en ihan väärin muista niin on myös jopa Air Francella.
:facepalm:
Etkai tosissasi väitä että et osaa erottaa siviili-ilmailun ohjausenglantia (joka muuten on sellaista englannin vääntöä että täältä ei sen osaajia löydy) matkustamon asiakaspalvelukielistä. Tai no joo. Sori että kysyin.

ps suom lentohenkilö: 3000(2000 aloittavalle) €/kk (vanhoja finskiläisiä on enää hyvin vähän) ulkom 1000€/kk. Laskekaa vuosisäästöt.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

guest12632

Valitettava päätös. Pienet kielet häviävät vähitellen, jos niiden puhujat eivät niitä itse puolusta. Finnair lienee ainoa lentoyhtiö maailmassa, jossa palvelua saa suomeksi. Tulevaisuudessa tämäkin mahdollisuus poistuu. Kuten jutusta käy ilmi, suomi on jo syrjäytetty monilla aloilla työ- ja palvelukielenä. Tämän päätöksen myötä seuraavana ovat vuorossa lentoemännät.

Gleb

Quote from: Totti on 12.07.2017, 13:12:47
Quote from: Gleb on 12.07.2017, 12:43:20Täysin ymmärrettävä linjaus nimenomaan Aasian suuntaan. Siellä on paljon maksavia asiakkaita ja olisi ainoastaan idioottimaista olla pyrkimättä palvelemaan heitä parhaalla mahdollisella tavalla, eli vastaamaan markkinoiden haasteeseen.

Aika onnettoman perustelun tarjosit.

Aasialaiset puhuvat vielä huonommin englantia kun suomalaiset ja englantihan on jo nyt vaatimus lentoemännille.
Miten siis suomen kielen vaatimuksen poistaminen edesauttaa aasialaisten asiakkaiden palvelemista?

Öh, jos vaikka niin että Aasian lennoille voi palkata huomattavasti helpommin japania, kiinaa tai muita aasialaisia kieliä + englantia osaavaa henkilökuntaa, kun heidän ei tarvitse osata vielä suomeakin?

On tämä ketju kyllä taas niin hakemalla haettua ja varmuuden vuoksi uhriutumista että hohhoijaa.



Marjapussi

Quote from: siviilitarkkailija on 12.07.2017, 15:24:13
ps suom lentohenkilö: 3000(2000 aloittavalle) €/kk (vanhoja finskiläisiä on enää hyvin vähän) ulkom 1000€/kk. Laskekaa vuosisäästöt.

Niin kiinalaisille 1000 ekeä kuussa, joka vastaa ostovoimaltaan kotimaassaan samaa kuin 2000 ekeä suomalaisille, mutta aika hiljaista on japanilaisten kanssa tuollaisella palkalla. On tullut lennettyä pitkään ja paljon lähinnä työn puolesta ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin Finskin lennoilla on myös suomea puhuvaa henkilökuntaa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Mielummin minä katselen sirpakkaa pari-kolmekympistä aasialaista kuin takakireätä työhön kyllästynyttä viisikymppistä pottunokkaa.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

siviilitarkkailija

Finnair palkkaa tänävuonna n 300 matkustamohenkilöä. Ero on n 1/3 suomalaiseen verrattuna, mutta ulkomaalaisten elinkustannukset ovat pienemmät kuin suomalaisten. Seurauksella että Suomen valtio menettää monta miljoonaa euroa verokertymää vuodessa ja parissa vuodessa kymmeniä miljoonia.  Tämä ei tietenkään korporaatiokommunistisen kokoomuksen valtiovarainministeriä voisi vähempää kiinnostaa. Tämä on paljon isompi juttu kuin pelkkä kielivaatimus. Kansallinen lentoyhtiö palkkaa ihmiset joiden se tietää olevan Suomen kustannustason ulkopuolella. Mikä on puhtaasti pörssiomisteisen yhtiön kohdalla yhdentekevää, strategisen omistuksen kohdalla ei.

Ps kun läjä suomalaisia joutui tsunamin ruhjomiksi Thaimaassa (vanha ja epätaloudellinen) Finnair muunsi lentokoneen ambulanssiksi 12 tunnissa ja 24 tunnissa lensi hoitohenkilökunnan kanssa hakemaan pahimmin loukkaantuneet. Uusi ja pörssiomisteinen Finnair haistattaa paskat moiselle valmiudelle. Äärioikeistolaisuudesta huolimatta jotain strategisia juttuja olisi kannattanut pitää toiminnassa joita globaali markkinatalous ei yhtiöissä arvosta eikä säilytä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Marjapussi

Quote from: siviilitarkkailija on 12.07.2017, 17:06:38
Ps kun läjä suomalaisia joutui tsunamin ruhjomiksi Thaimaassa (vanha ja epätaloudellinen) Finnair muunsi lentokoneen ambulanssiksi 12 tunnissa ja 24 tunnissa lensi hoitohenkilökunnan kanssa hakemaan pahimmin loukkaantuneet. Uusi ja pörssiomisteinen Finnair haistattaa paskat moiselle valmiudelle. Äärioikeistolaisuudesta huolimatta jotain strategisia juttuja olisi kannattanut pitää toiminnassa joita globaali markkinatalous ei yhtiöissä arvosta eikä säilytä.

Finnair oli jo tuolloin pörssiyhtiö ja en näe olennaista muutosta heidän politiikassaan tusinan vuoden aikana. He edelleen satsaavat Aasian lentoihin ja minkä ihmeen takia he eivät tekisi samaa pelastusoperaation kanssa kuin silloin? Vaikka vuosittain sadan ulkomaalaisen lentoemon palkkaaminen ei paljon hetkauta Suomen valtion verokertymää. Paljon parempi palkkaiset pilotit tuppaavat edelleen olemaan pottunokkia.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Goman

Quote from: Gleb on 12.07.2017, 12:43:20
Täysin ymmärrettävä linjaus nimenomaan Aasian suuntaan. Siellä on paljon maksavia asiakkaita ja olisi ainoastaan idioottimaista olla pyrkimättä palvelemaan heitä parhaalla mahdollisella tavalla, eli vastaamaan markkinoiden haasteeseen.

Juuri näin. Tässä kohtaa kansallisen kulttuurin vaalimisessa pitää hieman joustaa. Aika vähän taitaa Kauko-idän reiteillä lentää matkustajia jotka osaavat vain suomea. Uskon Finnairin päätösten olevan tässä asiassa aivan oikein.

Spesialisti

Mielestäni Finnairin koneessa tulisi joka lennolla jo ihan brändin kannalta olla suomalainen kapteeni ja purseri. Luotettava päällikkyys lisää turvallisuuden tunnetta. Toisin sanoen matkustamohenkilökunnan pomo osaisi aina tarvittaessa suomea. Muu henkilökunta voisi sitten olla periaatteessa mistä staniasta hyvänsä kunhan osaa englantia ja hoitaa hommansa.