News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2017-07-12 HS: Finnair ei vaadi lentoemännältä enää suomen taitoja

Started by Vesihiisi, 12.07.2017, 12:10:52

Previous topic - Next topic

Vesihiisi

Voisiko persut ottaa tästä kopin ja vähän kysyä aiheesta vastaavalta ministeriltä? Voisitte samalla osoittaa, että kun hillotolppaministeri on poissa, voidaan vapaammin ajaa sitä politiikkaa, jota äänestäjänne teidät ovat sinne valtuuttaneet ajamaan.



FINNAIR on kaikessa hiljaisuudessa höllännyt matkustamohenkilöstön kielitaitovaatimuksia.

Alkukesästä lähtien matkustamoon palkattavilta lentoemänniltä ja stuerteilta vaaditaan enää vain sujuva englannin kielen taito. Suomen kieli on pudonnut perusvaatimuksista. Suomen taito luetaan toki hakijalle eduksi.

"En sanoisi, että olemme poistaneet suomen kielen vaatimuksen. Sen sijaan edellytämme, että koko lentävä henkilöstö osaa englantia ja muu kielitaito on hyväksi. Suomen kieli ei ole kuitenkaan enää karsiva tekijä, jos joku hakee meille töihin", sanoo Finnairin henkilöstöjohtaja Eija Hakakari.

SYY kielitaitovaatimusten löysäykseen on Hakakarin mukaan muun muassa pula ammattitaitoisesta työvoimasta. Nopeasti kasvavilla Aasian reiteillä tarvitaan runsaasti esimerkiksi kiinan ja japanin kielen taitajia.

"Suomeen on muuttanut runsaasti aasialaisia, jotka osaavat meille tärkeitä kieliä, mutta eivät sujuvasti suomea. Hekin voivat nyt hakea Finnairille töihin", Hakakari toteaa.

Hakakari korostaa, että Finnair aikoo olla jatkossakin vahva kotimainen työllistäjä.

"Kielitaitovaatimus ei tarkoita, että olisimme siirtämässä työtä Suomesta pois, vaan laajennamme rekrytointipohjaa. Olemme juuri palkanneet lähes tuhat uutta työntekijää, ja rekrytoinneista kaikki on tehty Suomesta. Jatkosuunnitelma on, että lähivuosina palkkaisimme jopa 1   800 työntekijää ja pääosin Suomesta."

HAKAKARI kertoo keskustelleensa uusista kielivaatimuksista myös ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

"Kun uuden rekrytointi-ilmoituksen teimme, kävin keskustelua Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtajan Juha Kuurnen kanssa ja kerroin perustelut", Hakakari sanoo.

Hakakari muistuttaa, että Finnairin yrityskieli on jo nyt englanti.

"Toimimme täysin kansainvälisessä ympäristössä. Lentoemännät työskentelevät tiimeissä, joissa on eri maiden henkilöstöä. Koska asiakkaina on suomalaisia, huolehdimme tietysti, että hekin voivat kommunikoida. Kotimaassahan lennetään pääsääntöisesti kotimaisella henkilöstöllä", Hakakari sanoo.

LENTOEMÄNTÄ- ja Stuerttiyhdistykseen uusi linjaus kantautui kuitenkin yllättyneen ja huolestuneen jäsenistön kautta. He olivat huomanneet muuttuneet vaatimukset Finnairin verkkosivuilta.

"Kun itse tästä kuulin, otin heti yhteyttä henkilöstöjohtoon ja kysyin, mitä uusi linjaus käynnössä tarkoittaa. Se, että suomen kieli poistuu on iso asia: Finnair on kuitenkin suomalainen yritys ja meillä on paljon suomalaisia asiakkaita", sanoo puheenjohtaja Kuurne."

"Muistissa on, että vuonna 2014 oli uhkana jopa kaikkien kaukoreittien ulkoistus aasialaiselle halpatyövoimalle", Kuurne lisää.

MONI Finnairilla pelkääkin, että EU:n vapaa liikkuuvuus toisi ennen pitkää Finnairille halvempaa työvoimaa muualta Euroopasta. Aiempien säästöpakettien jäljiltä kahdella Aasian ja kahdella Euroopan reitillä matkustamohenkilöstöt hoidetaan jo alihankintana eli lentoemännät ja stuertit ovat kaikki ulkomaalaisia.

Aasiassa alihankintana hoidetaan Hongkongin ja Singaporen reitit, Euroopassa Madrid ja Barcelona.

"Finnairin johto on kyllä vakuuttanut, että tarkoitus ei ole alkaa rekrytoida Finnairille väkeä ympäri Eurooppaa, vaan antaa nyt lähinnä Suomessa asuville aasialaisille myös mahdollisuuden hakea yhtiölle töihin", Kuurne sanoo.

"Ulkoistamissuojasta on sovittu sitä paitsi tammikuun lopulle 2019 asti, eli sitä ennen voi muutoksia tulla. Iso kysymysmerkki tietysti on, mitä sen jälkeen tapahtuu", Kuurne lisää.

HENKILÖSTÖJOHTAJA Hakakari vakuuttaa, että uusia ulkoistusaikeita ei olisi.

"Tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa", Hakakari toteaa.

Kuurne huomauttaa, että Finnairilla kielitaitovaateet ovat madaltuneet pitkin matkaa. Hänen aloittaessaan henkilöstön piti osata neljää kieltä. Vaatimus ruotsin taidostakin putosi jo vuosia sitten.

SUOMALAISTEN on syytä tottua siihen, että monella alalla englannin käyttö vain kasvaa ja suomi saa väistyä, korostaa myös johtavan henkilöstövuokrausyrityksen Opteamin toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen.

"Elintason noustessa kantaväestö häviää palveluammateista. Helsingissä alkaa olla jo tavanomaista, että sesonkiaikoina ravintoloissa palvellaan englanniksi. Keittiön puolella työkieli on sitä paitsi ollut jo vuosia englanti", Vanhala-Harmanen sanoo.

"Vaatimus suomen kielen taidosta voidaan katsoa jopa syrjinnäksi", hän huomauttaa.

OPTEAM välittää työvoimaa palvelualoille. Yhtiö aloitti kymmenisen vuotta sitten myös filippiiniläisten sairaanhoitajien välityksen Suomeen.

Vanhala-Harmanen ihmettelee, että tiskaajiksi ei suomenkielisiä työntekijöitä enää löydy. Palkkataso ei ole hänestä siihen kuitenkaan syy.

"Kun kaupassa tuntipalkka on 10,50 euroa, astianpesijälle maksetaan yli 11 euroa. Suomi on pieni kansakunta. Olisi hyvä ymmärtää, että kaikki työ on arvokasta, eikä mitään työtä pitäisi aliarvioida. "

"Alat, jonne ulkomaalaiset hakeutuvat, eivät suinkaan ole kaikki matalapalkka-aloja. It-ala on vetänyt esimerkiksi paljon korkeasti palkattua työvoimaa", Vanhala-Harmanen sanoo.

OPTEAM kuuluu nyt Barona-konserniin, joka on maan suurin vuokratyövoiman välittäjä. Opteamin palkkalistoilla on noin 14 000 työntekijää vuodessa.

"Jo kymmenen prosenttia välitetystä työvoimasta on muun kuin suomenkielistä. Uskon, että viidessä vuodessa määrä tuplautuu, jopa kolminkertaistuu. Kauppa ja julkinen liikenne ovat erityisesti kasvavia toimialoja", Vanhala-Harmanen sanoo.

"Toisaalta työnantajat mieluiten palkkaavat yhä hyvää suomea puhuvia työntekijöitä. Integrointi työyhteisöön on suomen kielellä helpompaa."

Siivousfirmoissa valtaosa työvoimasta on jo ulkomaalaisia, rakennustyömailla on pitkään puhuttu viroa ja venäjää, thaimaalaiset ja ukrainalaiset noukkivat marjat metsistä, intialaiset ovat työntyneet eri toten it-aloille.

Lähde: http://www.hs.fi/talous/art-2000005288083.html

siviilitarkkailija

Finnairin matkustajilta vaaditaan englanninkieltä aivan kuten autonomian aikana  Suomessa vaadittiin venäjänkieltä voidakseen toimittaa asioita.

Suomalaisvihaa ja syrjintää.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Jaksuhali

Ei palvelua suomeksi, ei valtion rahaa. Näinhän se menee, vai mitä Juha Sipilä? Eikös omistajaohjausasiat ole nykyään pääministerillä?

Eino P. Keravalta

Sitä ei aina tulla ajatelleeksi, mutta tosiasia on, että Suomessa on 1-3 miljoonaa ihmistä, joiden englanninkielen taito on joko vähäistä tai olematonta.

Tällaisia ihmisiä on kaikissa ikäluokissa. He haluavat matkustaa Finnarilla, että tulisivat koneessa ymmärretyksi.

Mutta tietenkään tuollaisten ihmisten olemassaoloa ei muisteta, koska asiasta päättävät omassa kuplassaan lilluvat, hyvin koulutetut ja kansainvälisissä tehtävissä toimivat ihmiset, joille englanti on osa jokapäiväistä elämää.

Suomen kansa on tälläkin rintamalla unohdettu.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mok

Quote from: siviilitarkkailija on 12.07.2017, 12:20:16
Finnairin matkustajilta vaaditaan englanninkieltä aivan kuten autonomian aikana  Suomessa vaadittiin venäjänkieltä voidakseen toimittaa asioita.

Suomalaisvihaa ja syrjintää.

Ei venäjää tarvittu asioiden toimittamiseksi autonomian aikana. Kyllä viranomaisten kanssa asioitiin silloinkin ruotsiksi.

Gleb

Täysin ymmärrettävä linjaus nimenomaan Aasian suuntaan. Siellä on paljon maksavia asiakkaita ja olisi ainoastaan idioottimaista olla pyrkimättä palvelemaan heitä parhaalla mahdollisella tavalla, eli vastaamaan markkinoiden haasteeseen. Joka puolella pelkkiä uhkia näkevät ja lietsovat toki mielummin rajoittavat yrityksen liiketoimintaa, jos se tarkoittaa sitä, että jokainen lennon henkilökuntaan kuuluva ei osaa suomea sillä Japanin reitillä, jota he eivät tule itse koskaan edes tarvitsemaan.

Tommi Salminen

Kannattaa jättää se joka asiasta itkeminen vastapuolen ammattiloukkaantujille. Jokainen turha kitinä vähentää aina painoarvoa siltä aiheelliselta kitinältä. Finnairilla tiedetään varmasti Hommaforumia paremmin, kannattaako rekrytoida suomea osaamatonta henkilökuntaa.
Tommi Salminen Helsingin kaupunginvaltuustoon 2021. Lue ajatuksistani: www.tommisalminen.fi

Tapio Konsala


Vapautus

Finnair tekee omat päätöksensä ja asiakkaat äänestävät lompakoillaan. Poliitikkojen parempi pysyä asiasta mahdollisimman kaukana.

Jaksuhali

Quote from: Gleb on 12.07.2017, 12:43:20
Täysin ymmärrettävä linjaus nimenomaan Aasian suuntaan. Siellä on paljon maksavia asiakkaita ja olisi ainoastaan idioottimaista olla pyrkimättä palvelemaan heitä parhaalla mahdollisella tavalla, eli vastaamaan markkinoiden haasteeseen. Joka puolella pelkkiä uhkia näkevät ja lietsovat toki mielummin rajoittavat yrityksen liiketoimintaa, jos se tarkoittaa sitä, että jokainen lennon henkilökuntaan kuuluva ei osaa suomea sillä Japanin reitillä, jota he eivät tule itse koskaan edes tarvitsemaan.

Oletettavasti Helsinki–Tokio tai Helsinki–Osaka reiteillä lentää maksavia asiakkaita sekä Japanista että Suomesta että muualtakin? Tarkoitatko, etteivät suomalaiset lennä Aasiaan vai miten niin suomalaiset eivät koskaan tule tarvitsemaan Japanin lentoa?

siviilitarkkailija

Quote from: Tiberian on 12.07.2017, 12:51:16
Kannattaa jättää se joka asiasta itkeminen vastapuolen ammattiloukkaantujille. Jokainen turha kitinä vähentää aina painoarvoa siltä aiheelliselta kitinältä. Finnairilla tiedetään varmasti Hommaforumia paremmin, kannattaako rekrytoida suomea osaamatonta henkilökuntaa.

Kanttaa pohtia onko Finnairin jodossa edes yhtään vastuullista tai tolkullista toimijaa kun toimittavat kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikköjen tahtotilaa.

Tulee mieleen muuan Embrarer-osto ja muutama muu lentokonehankinta sekä poisto joiden kannattavuus osoittautui suunnaatoman tyhmäksi valinnaksi. Vähän niinku Nokian haistattelu Saksalaisille asiakkaille. Tosiasiassa Finnair on tehnyt suunnattoman kalliita virheitä joita on paikattu kivasti halpatyövoimasäästöillä. Siitä tässäkin on kyse.

Suomalaiset työläiset ja työehdot #uun.
Halpatyöläiset sisään.
Säästöt kattaa johdon munaukset, omistaja (valtion ministeriössä istuva kansliapäällikkö) hieroo käsiään.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Outo olio

Heti tuli mieleen äskeinen tapaus jossa musta ulkomaalainen "ammattiuhri" väitti joutuneensa Tukholma-Helsinki-lennolla lentoemännän uhriksi, nainen väitetysti oli kosketellut afron afrotukkaa koska oli utelias kokeilemaan miltää se tuntuu. Tätä tuskin tapahtui, mutta jos hankitaan halvimpia mahdollisia työntekijöitä niin voi tapahtua tulevaisuudessa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

ISO

Ahh, monikulttuurisuus on saapunut Finnairinkin rekrytointiin.

Ensi vaiheessa ei vaadita Suomen kielen taitoa, jatkossa ei sitten enää vaadita mitään muitakaan taitoja.

Hei, me monikulttuuristutaan.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Outo olio

Quote from: Gleb on 12.07.2017, 12:43:20
Täysin ymmärrettävä linjaus nimenomaan Aasian suuntaan. Siellä on paljon maksavia asiakkaita ja olisi ainoastaan idioottimaista olla pyrkimättä palvelemaan heitä parhaalla mahdollisella tavalla, eli vastaamaan markkinoiden haasteeseen. Joka puolella pelkkiä uhkia näkevät ja lietsovat toki mielummin rajoittavat yrityksen liiketoimintaa, jos se tarkoittaa sitä, että jokainen lennon henkilökuntaan kuuluva ei osaa suomea sillä Japanin reitillä, jota he eivät tule itse koskaan edes tarvitsemaan.

Toisaalta olen samaa mieltä, mutta toisaalta: olisiko mahdotonta että kiinalaisille/korealaisille/japanilaisille työntekijöille ensin opetettaisiin suomen kielen alkeet, ennen kuin heidät laitetaan töihin? Kyllähän suomalaisetkin matkustamotyöntekijät opiskelevat vaikka mitä kieliä, ennen kuin pääsevät lennolle.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Jaakko Sivonen

Englannin kielen maailmanlaajuinen ylivalta ei edusta moninaisuutta; se on moninaisuuden vastakohta. Todellista maailmanlaajuista moninaisuutta olisi pienten kielten, kuten suomen kielen, suojeleminen englannin hegemonialta.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Totti

Quote from: Gleb on 12.07.2017, 12:43:20Täysin ymmärrettävä linjaus nimenomaan Aasian suuntaan. Siellä on paljon maksavia asiakkaita ja olisi ainoastaan idioottimaista olla pyrkimättä palvelemaan heitä parhaalla mahdollisella tavalla, eli vastaamaan markkinoiden haasteeseen.

Aika onnettoman perustelun tarjosit.

Aasialaiset puhuvat vielä huonommin englantia kun suomalaiset ja englantihan on jo nyt vaatimus lentoemännille.
Miten siis suomen kielen vaatimuksen poistaminen edesauttaa aasialaisten asiakkaiden palvelemista?
Toisaalta, paraneeko mielestäsi palvelu yleisesti jos kieliosaaminen laskee?

QuoteJoka puolella pelkkiä uhkia näkevät ja lietsovat toki mielummin rajoittavat yrityksen liiketoimintaa, jos se tarkoittaa sitä, että jokainen lennon henkilökuntaan kuuluva ei osaa suomea sillä Japanin reitillä, jota he eivät tule itse koskaan edes tarvitsemaan.

Finnairin osalta kyse on siitä, että rekrytointi halutaan laajentaa ulkomaille poistamalla suomi vaatimuksena. Tässä ei siis mennä palvelunäkökulma vaan raha edellä. Tarkemmin ottaen fokuksessa on kirjanpidon menopuoli, jota halutaan pienentää. Huomioimatta jää sitten mitä tapahtuu tuloille.

Kohtalaisen paljon yritysmaailmaa nähneenä voin kuitenkin paljastaa, että tässä mennään ojasta allikkoon.
Joka ikinen kerta kun palveluyritys ns. kansainvälistyy, kotimaan markkinat alkavat luhistua koska asiakkaat eivät koe ulkomaankielisiä palveluja omaksi ja kotimaisuusvaltti häviää. Eli se mitä voitetaan menoissa, hävitään vielä enemmän tuloissa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ISO

Quote from: Faidros. on 12.07.2017, 13:17:34
Onko pakkoruotsi vielä pakollinen Finnairilla?

Kun opettelee ruotsin kielen niin oppii sitten kaikki maailman muutkin kielet helposti.


Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Jaksuhali

Quote from: Faidros. on 12.07.2017, 13:17:34
Onko pakkoruotsi vielä pakollinen Finnairilla?

Jutun mukaan "vaatimus pakkoruotsista putosi jo vuosia sitten". Lopun alkua? Ensin menetetään toinen, sitten ensimmäinen kotimainen. Kuulutukset suomeksi, suomenruotsiksi ja englanniksi ovat jotenkin kotoisia.

pienivalkeapupu

Kohta Finnair ei enää saa vaatia, että lentoemännän tulisi olla vain "emäntä" vaan että minkä tahansa monista sukupuolisuuntauksia edustavista (sic) ihmisistä saa toimia lentoemona. Koska muutoin...
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Saturnalia

Jutussa ja jutun kommenteissa on aika mahtavia heittoja

Vaatimus suomen kielen taidosta voidaan nykyään jo katsoa syrjinnäksi työelämässä

Onnea kotiutumiseen, matut.

Suomen kielen taito on ollut eräänlaista protektionismia

Tuohon ei voi sanoa kuin että vau. Maan oman kulttuurin ja kielen näkeminen negatiivisena protektionismina onnistuu vain liberaalilta.

Ei matuja ole koskaan edes aikomus oikeasti mitenkään "kotiuttaa". Suomi ja suomen kieli vain hävitetään, ajetaan marginaaliin.
Tervetuloa tänne kaikki, saatte olla miten haluatte. Jos joku teiltä vaatii jotain, niin se on syrjintää, tai vaatija on protektionisti.

Olo on kuin kelluisi tyhjyydessä, tyhjiössä, eikä se johdu ainoastaan siiderituopillisesta.

ikuturso

Niin ne vaan vähenee ne vaatimukset.

Taannoin 1970-luvulla eräs soitonopettajani kertoi, että hänen tyttärensä olisi halunnut lentoemännäksi. Hän ei kelvannut, koska oli liian pienet tissit. Tämä oli tuolloin sanottu suoraan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

-PPT-

Jonkun skenaarion mukaanhan tulevaisuudessa ei ole kuin neljä kieltä: englanti, espanja, kiina ja arabia.

Ihan noin äärimmäiseen en usko mutta pienet kielet joutuvat entistä enemmän puristuksiin ja uhanalaisiksi.

newspeak

Tulevaisuuden dystopiassa:

"Edellytämme lentäjiltä hyvää arabian kielitaitoa."

Sitä tässä pohdiskelen, että jos kielitaitovaatimuksista aletaan joustamaan, englantia hyvin osaavia aasialaisia löytyy Aasian maista. Tälläisen kielilinjauksen ei siis tarvitse olla edes maahanmuuttopolitiikkaan suoranaisesti liittyvä. Mutta kuka tällä kertaa käski mokuttamaan?

Uuno Nuivanen

Quote from: ISO on 12.07.2017, 13:05:39
Ahh, monikulttuurisuus on saapunut Finnairinkin rekrytointiin.

Ensi vaiheessa ei vaadita Suomen kielen taitoa, jatkossa ei sitten enää vaadita mitään muitakaan taitoja.

Ja seuraavaksi suvaitsevaisuus alkaa koskea myös lentäjiä.. kukapa ei haluaisi istua somali- tai afgaanilentokapteenin kyydissä.   :roll:

Don Nachos

Quote from: ISO on 12.07.2017, 13:05:39
Ahh, monikulttuurisuus on saapunut Finnairinkin rekrytointiin.

Ensi vaiheessa ei vaadita Suomen kielen taitoa, jatkossa ei sitten enää vaadita mitään muitakaan taitoja.

Hei, me monikulttuuristutaan.
Jos jossain se on tärkeää niin tässä.  Koitappa palvella Kiinalaisia suomen kielellä. Loppuu bisnes aika nopeasti. Samoin jokainen valittaja voi itse mennä sinne töihin jos uutinen ahdistaa. Nehän sanovat ettei ole riittävästi suomalaisia hakijoita.

Mitä pitäisi tehdä jos täältä ei löydy riittävästi kielitaitoista työväkeä? Sulkea tuottoisat reitit ja sen myötä koko firma?

Ja jos ette ole huomanneet niin lentokoneen sisällä virallinen kieli on englanti vaikka jokainen henkilökunnasta olisi suomalainen. Jos en ihan väärin muista niin on myös jopa Air Francella.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Paawo

Lentomatkustajat taitavat kuitenkin pääosin olla sen verran kieliorientoitunutta väkeä että tuskin tuottaa mitään tuskaa vaikka matkustamohenkilökunnan kaikki jäsenet eivät impiwaaran murretta puhuisikaan. Puhun nyt siis Aasian reittilennoista ja niiden syöttö-yhteyksistä ympäri Eurooppaa. Näillä lennoilla suomalaisia kanssamatkustajia yleensä maksimissaan joitakin kymmeniä pääosan matkustajista näyttäen perin juurin aasialaisilta. Suomalaiset reittilennoilla lentelijät taas eivät huippu-urheilijoita ja poliitikkoja lukuunottamatta arastele kommunikoida englanniksi, turistilennot Thaikkuihin jne sitten eri asia.  ;D

Finnair kilpailee (valtion subventiolla toki) todella raa'oilla ja verisillä markkinoilla, en tämänkaltaisella uutisella lähtisi politikoimaan. Seurataan hiljaa innostuuko yhden asian puolue Rkp, jos ei muualta niin siltä kulmalta salia luulisi älämölön alkavan. Tähän asti kun joka ikinen kuulutus on Finskin lennoilla tullut tottakai kolmella kielellä, mikä ainakin meikäläistä jaksaa v*tuttaa varsinkin Kittilän tai Tallinnan lennolla.  :facepalm:

Liikevaihdossa näkyy nopeasti jos liike oli väärä, ennustaisin että todellisuudessa asialla ei ole minkäänlaista merkitystä kunhan me rasistitTM vaan pääsemme takaiskun yli.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Don Nachos

Quote from: Eino P. Keravalta on 12.07.2017, 12:41:48
Sitä ei aina tulla ajatelleeksi, mutta tosiasia on, että Suomessa on 1-3 miljoonaa ihmistä, joiden englanninkielen taito on joko vähäistä tai olematonta.

Tällaisia ihmisiä on kaikissa ikäluokissa. He haluavat matkustaa Finnarilla, että tulisivat koneessa ymmärretyksi.

Mutta tietenkään tuollaisten ihmisten olemassaoloa ei muisteta, koska asiasta päättävät omassa kuplassaan lilluvat, hyvin koulutetut ja kansainvälisissä tehtävissä toimivat ihmiset, joille englanti on osa jokapäiväistä elämää.

Suomen kansa on tälläkin rintamalla unohdettu.
Sellaiset henkilöt eivät matkusta reittilennoilla vaan chartereilla ja se ei liity tähän mitenkään. Chartereilla on täysin suomenkielinen henkilökunta niin kauan kun asiakkaat sitä haluaa.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Vesa Heimo

Täällä on kyllä välillä sellaiset mielensäpahoittajarallit että Kyrö saisi materiaalia vielä muutamaan kirjaan.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Pölhökustaa

Mikäli Finnair haluaa pärjätä ja ylipäänsä pystyä tarjoamaan suomalaisille myös jatkossakin turvallisen ja kotimaisen lentoliikenteen, jossa aasianlentoja lukuunottamatta on nyt ja luultavasti jatkossakin lähemmäs 100% suomalainen miehistö, on sen oltava alati kasvavan aasianliikenteen voittajia.

Jos siihen laskelmointiin osana kuuluu se, että japanilaisten ja kiinalaisten lentoemäntien ei tarvitse osata Suomea, on se yhtiön valinta ja päätös enkä koe sitä mitenkään poissulkevana tai syrjivänä meitä pottunokkia kohtaan.

Tällä ei ole mielestäni mitään mokutukseen tai halpuutukseen liittyvän kanssa tekemistä. Eikä tällä myöskään koeteta kalastella somaliasta tullutta työvoimareserviäkäön töihin: naispuoliset somalit eivät missään nimessä saisi yhteisöltä lupaa hakea tällaiseen(kaan) työhön, miespuoliset somalit taas eivät ikimaailmassa voisi stuerttina palvella kuffareita lentokoneessa.