News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-05-10 HS: Kepu,Kok, PS: Ylen tehtävät ja rahoitus on arvioitava uudelleen

Started by rähmis, 10.05.2015, 09:51:26

Previous topic - Next topic

Michael in memoriam

Quote from: Micke90 on 10.05.2015, 15:01:11
Ehkäpä se monikulttuurisuuden edistäminenkin saadaan vihdoin pois Ylen tehtävistä?  ;D

Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että lakataan ostelemasta kaiken maailman HBO-sarjoja ym. veronmaksajan rahalla, ja tehdään lisää mokuhömppää kotimaisin voimin.
"Tullessaan hallituksen jäseneksi suomalainen muuttuu automaattisesti heti 50% tyhmemmäksi." - Juho Kusti Paasikivi

niemi2

Quote from: nollatoleranssi on 10.05.2015, 14:34:13
Quote from: niemi2 on 10.05.2015, 11:11:55

Outoja rahareikiä

Ruotsinkielistä törsäystä

Ylen miljoonia palaa lähivuosina roppakaupalla myös surullisenkuuluisaan Musiikkitaloon. Ympäri Suomea asuvat tv-lupamaksun maksajat kustantavat siis korkeakulttuurin areenan pääkaupunkilaisille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009100410354473_uu.shtml

YLE on vain nostanut kumpiakin maksuja. Ruotsinkielistä tarjontaa on selkeästi lisätty tuosta ajasta,vaikka katsojamäärät ovat pysyneet samoina. Suosittuja suomen kielisiä ohjelmia on pyritty lopettamaan ja tekemään tilalle "nuoriso-ohjelmaa".

Vuonna 2011 Finnpanelin luvut kertoivat ettei FST:llä ole katsojia, joten epämiellyttävät luvut julistettiin salaisiksi. Katsojalukuja keksittiin sitten omasta päästä ettei ihmiset vaadi rahanhassaukselle stoppia.

http://hbl.fi/nyheter/2011-07-14/finnpanels-siffror-ar-missvisande
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

nollatoleranssi

^
FST:n tarkoitus on luoda työpaikkoja, katsojamäärillä ei niinkään ole väliä. Sama syy miksi kaksikielisille kunnille annetaan "ylimääräistä" kielitukea.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

niemi2

Yle on markkinatalouden suhteen immuuni kun kilpailee samoista ohjelmista kaupallisten kanavien kanssa.

Verorahoilla ei tulisi kilpailla esim. HBO:n tuotannosta kun kaupallisten toimijoiden kyky kilpailla verorahoja vastaan heikkenee mainostulojen vähentyessä.

Kun muut säästävät, niin Yle paisuu.

Yleisradion kuukausipalkkaisten työntekijöiden määrä nousi viime vuonna 70:llä samaan aikaan, kun monessa yksityisessä mediatalossa päädyttiin irtisanomisiin keskellä median poikkeuksellisen rajua murrosta.

Ylessä työskenteli  kuukausipalkkaisessa työsuhteessa vuoden 2013 lopussa 3 173 henkilöä. Kaikissa aikapalkkaisissa työsuhteissa kertyi henkilötyövuosia 3 456, mikä on 77 enemmän kuin vuonna 2012.

http://www.uusisuomi.fi/raha/67323-yle-paisuu-kilpailijat-karsivat-lisasi-vakea-70

MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Maastamuuttaja

YLE:n velvoitteista tulee poistaa "monikulttuurisuuden edistäminen". Tilalle  voisi esittää vaikkapa "monokulttuurin edistäminen".

törö

Ylen ruotsinkielinen puoli voitaisiin muuttaa Suojatyöpaikkasektorin ääneksi, jotta sekin saisi mitä haluaa. Se voitaisiin myös säilyttää ruotsinkielisenä, koska siitähän suojatyöpaikkasektori tykkää.

Muuten sen pitäisi alkaa palvella vaihteeksi kansaa. Tähän kuuluisi totuudessa pysyminen ja omien ja kavereiden etujen ajaminen omalla ajalla.

Outo olio

Quote from: Maastamuuttaja on 10.05.2015, 17:41:02
YLE:n velvoitteista tulee poistaa "monikulttuurisuuden edistäminen". Tilalle  voisi esittää vaikkapa "monokulttuurin edistäminen".

Tai miten olisi "rikoksista tiedottaminen"? Eli kun on esimerkiksi säätiedotukset, joissa siis on kartta, ja meteorologi sitten selittää kartalla näkyviä symboleita, tyyliin "ja sitten keskiviikkoiltaan mennessä kaakosta tulee uusi matalapaine, tuoden sateita mukanaan" niin samaan tyyliin olisi kartta, ja sitten selostaja kertoisi että mitä kaikkia rikoksia on tapahtunut kyseisellä alueella viimeisten 24 tunnin tai 7 päivän aikana. Ja sitten kun irtoaa tuomio niin ruudussa näytettäisiin henkilön nimi ja naama ja kerrottaisiin vähän henkilön ja rikoksen taustoista. Kaikki tarvittava informaatio julkisella sektorilla jo on olemassa, joten ainakaan siitä ei lisäkuluja tulisi. Uutisia tulee jopa tunnin välein, joten ihan hyvin voisi yhden lähetyksen päivässä korvata tällaisella ohjelmalla.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Jaska Pankkaaja

YLEn rahoitusratkaisuun riittää vain yksi sana: MAKSUKORTTI.

99,999% suomalialaista maksaa YLEN omien mittausten mukaan tarvittaessa jopa moninkertaista TVmaksua joten eikun kortin taa koko ylenanto!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Micke90

Esimerkkejä Ylen turhista ohjelmista:

-Kaupunkilaisia
-Uusi maani
-Ollaan kuulolla
-Pisara
-Norjan kovin

Yhteenvetona: pakkoruotsiin, ruotsalaisuuteen, pohjoismaisuuteen, maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyvät ohjelmat ovat Ylen turhinta sisältöä. Niiden lisäksi en ymmärrä myöskään Ylen tuottamia tuottamia viihde- tai nuoriso-ohjelma, jotka ovat usein paitsi erittäin noloja, myös sellaisia, joita kukaan ei edes katso.

Mitä tulee Ylen ruotsinkieliseen tarjontaan, niin mielestäni ruotsinkielisille riittäisivät aivan hyvin seuraavat palvelut:

-yksi ruotsinkielinen, koko maata palveleva radiokanava
-yksi ruotsinkielinen uutislähetys kerran päivässä
-yksi ruotsinkielinen ajankohtaisohjelma kerran viikossa
-yksi ruotsinkielinen uutissivusto

Tuokin ylittäisi jo moninkertaisesti sen, mitä ruotsalaiset tarjoavat siellä asuville suomalaisille.

Lisäksi ehdotan seuraavia toimenpiteitä:

-paikallis-tv ja -radiotoiminnan lakkauttamista
-jumalanpalvelusten näyttämisen lopettamista
-urheilulähetysten siirtämistä kaupallisille kanaville
-viihdeohjelmien siirtämistä kaupallisille kanaville
-toimitusjohtajan muuttamista poliittisesti sitoutumattomaksi
-toimitusjohtajan viran muuttamista määräaikaiseksi
-hallintoneuvoston lakkauttamista 
-hallintomuodon muuttamista valtionlaitokseksi
-tulostavoitteiden asettamista mm. katsojalukujen perusteella
-Yle Femin lakkauttamista
-studioiden määrän vähentämistä
-rahoituksen muuttamista budjettiperusteiseksi

Tässä hieman vertailua kaupallisiin kanaviin:

YLE

Liikevaihto: 422,7 miljoonaa
Liikevoitto: 2,8 miljoonaa
Tulos: 3,7 miljoonaa
Henkilökuntaa: 3512

MTV

Liikevaihto: 248 miljoonaa
Liikevoitto: -4,6 miljoonaa
Henkilökuntaa: 389

Vähemmistöille voisi tarjota seuraavat palvelut:

-saamenkieliset tv- ja radiouutiset kerran päivässä
-saamenkielinen uutissivusto
-englanninkieliset tv- ja radiouutiset kerran päivässä
-englanninkielinen uutissivusto
-viittomakieliset tv-uutiset

Tuossa olisi joitain ehdotuksia. Lisääkin saa esittää, jos jotain jäi puuttumaan. Kyllä Ylessä karsittavaa riittää.

Eino P. Keravalta

Ylen ei pidä tuottaa mitään englanninkielisiä ohjelmia.

Suomessa viralliset kielet ovat ruotsi, saame ja suomi, aakkosjärjestyksessä. Näillä Yle toimikoon.

Olen myös sitä mieltä, että Ylen tulee jatkossakin tuottaa ruotsinkielisiä ohjelmia, eritoten lastenohjelmia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Micke90

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.05.2015, 19:49:25
Ylen ei pidä tuottaa mitään englanninkielisiä ohjelmia.

Suomessa viralliset kielet ovat ruotsi, saame ja suomi, aakkosjärjestyksessä. Näillä Yle toimikoon.

Olen myös sitä mieltä, että Ylen tulee jatkossakin tuottaa ruotsinkielisiä ohjelmia, eritoten lastenohjelmia.

Kansainväliseen käyttöön englanninkieliset uutiset.

Onko joku sanonut, ettei Ylen pidä tuottaa ruotsinkielisiä ohjelmia? Nykyinen tarjonta vain on liian laaja.

Morsum

Minä olen varsin YLE-myönteinen. YLE tuottaa laadukasta ohjelmaa, ja minusta on tärkeää säilyttää valtiollinen mediakanava.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Micke90

Quote from: Morsum on 10.05.2015, 19:57:48
Minä olen varsin YLE-myönteinen. YLE tuottaa laadukasta ohjelmaa, ja minusta on tärkeää säilyttää valtiollinen mediakanava.

Ylellä on myös paljon laadutontakin ohjelmaa.

Suvaitsevainen Vihreä

YLEllä on joitain hyviä ohjelmia ja aivan pirusti sellaisia ohjelmia joita ei katso kukaan, mutta niitä tehdään jonkun epämääräisen YLEn julkisen palvelun vuoksi.

Oikeastaan en kiistä periaatteessa YLEn hyödyllisyyttä, mutta toimittajan vapaus ei voi tarkoittaa sitä, että saa propagandoida omien mieltymysten mukaan ja riippumattomuus sitä, että budjetti on rajaton eikä siihen kosketa, vaikka kaikki muu kaatuu ympäriltä.

En minä sitäkään halua, että nykyinen mokupropaganda kääntyisi päälaelleen ja alkaisi tulemaan jotain vastakkaista näkemystä jokaisessa ohjelmassa.

Noottikriisi

Minäkin olen Yle-myönteinen kuten varmaan useimmat perussuomalaisia äänestävät konservatiivit. Olen vaan vahvasti sitä mieltä että puoli miljardia on huikeasti ylimitoitettu budjetti.

Kuten aiemmin ehdotin, Yle pitäisi hajottaa niin että verorahoitteisella osuudella, 50-100 miljoonan budjetti, tuotettaisiin tarvittava tiedonvälitys ja kulttuuri ml. ruotsin- ja saamenkieliset uutis- ja kulttuuriohjelmat.

Sen yli menevä osuus rahoitettaisiin siten että katsoja ostaa haluamansa kanavapaketin. Kuten sanoin, itse ostaisin nyt lastenohjelmat ja dokumenttiohjelmat. Dokkareihin toivoisin tasapuolisempaa käsittelyä viime vuosisadan pahimmille ideologioille, nykyään kommunismia käsitellään silkkihansikkain.

Monikultturisuuden edistäminen pitäisi poistaa Ylen velvollisuuksista koska kyse on kiistanalaisesta ideologiasta. Itse esimerkiksi pidän monikultturismia natsismin ja kommunismin veroisena rikoksena ihmisyyttä vastaan.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Rikastaja

Itsekin käytän Yleä enemmän kuin keskivertokansalainen, mutta luultavasti montaakaan ohjelmaa joita seuraan ei tultaisi lopettamaan. Uutiset, ajankohtaisohjelmat ja kielivähemmistöjen ohjelmat voidaan tuottaa 75% pienemmällä budjetilla. Ylen tehtäviin ei kuulu ostaa HBO:n sarjoja tai tuottaa Satuhäiden kaltaista hömppää.
"Suomalaiset veteraanit ei pääse vieläkään kuntoutukseen, mutta ulkomaalaisille on kyllä tarjota valtion puolesta kaikki perkeleen kriisiavut ja terapeutit heti, jos grillijuhlilla sataa ja tötteröhattu kastuu."
- Tony Halme

Sour-One

Maul

YLE tuottaa laadukasta ohjelmaa, ja minusta on tärkeää säilyttää valtiollinen mediakanava.

Ihan mielenkiinnosta, miksi? Itselläni ei ole asiaan hirvittävän vahvaa mielipidettä, mutta olisin taipuvainen kääntymään yksityistämisen puolelle. Mikä on sellaista ohjelmaa, jota siitä kiinnostuneet tahot eivät voisi itse kustantaa, vaan valtion täytyy se hoitaa?

Mursu

Quote from: Rikastaja on 10.05.2015, 20:28:49
Itsekin käytän Yleä enemmän kuin keskivertokansalainen, mutta luultavasti montaakaan ohjelmaa joita seuraan ei tultaisi lopettamaan. Uutiset, ajankohtaisohjelmat ja kielivähemmistöjen ohjelmat voidaan tuottaa 75% pienemmällä budjetilla. Ylen tehtäviin ei kuulu ostaa HBO:n sarjoja tai tuottaa Satuhäiden kaltaista hömppää.

Miten määrittelet hömpän? Onko se sellaista, josta sinä et pidä? Esimerkiksi BBC on paljon viihteellisempi kuin Yle. Mitä tulee ulkomaisiin ohjelmiin, ne maksavat murto-osan siitä, mitä kotimainen tuotanto.

Moni ei tunnu ymmärtävän että yleisradio ei ole heidän henkilökohtainen radionsa.

Mursu

Quote from: Jaska Pankkaaja on 10.05.2015, 19:27:05
YLEn rahoitusratkaisuun riittää vain yksi sana: MAKSUKORTTI.

99,999% suomalialaista maksaa YLEN omien mittausten mukaan tarvittaessa jopa moninkertaista TVmaksua joten eikun kortin taa koko ylenanto!

Maksukortti ei toimi. Se olisi koko Ylen idean vastaista.

op

Agenda:

- HBO:n ym. ulkomaisten toimijoiden ohjelmisto pois. Nämä näkee kymmenistä nettipalveluista jos kiinnostaa ja eiköhän joku kaupallinen kanavakin ne osta.
- Itse tuotettu realityhömppä, kuten "au pairit paikassa X" voidaan kanssa jättää kaupallisille toimijoille. Jos/kun näiden kahden toimenpiteen takia ei saada ohjelmistokarttaa täyteen, niin sitten karsitaan kanavia.
- Svenska YLE pois. Ruotsinkielistä ohjelmaa ja jopa kanavia saa ja pitääkin olla, mutta esim. uutistoimintaa voidaan hyvin pyörittää yhdestä uutisorganisaatiosta - onhan Suomi kaksikielinen maa, joten ei ruotsinkielisten eristämiselle ole mitään tarvetta.
- Ulkomaankielisiä uutisia ei tarvitse toimittaa. Suomi, ruotsi ja saame saavat riittää.

törö

^

- Urheilu pois. Sitä voi katsoa kaupallisiltakin kanavilta.

Tavan

Quote from: törö on 10.05.2015, 21:31:12
^

- Urheilu pois. Sitä voi katsoa kaupallisiltakin kanavilta.

Urheilu tukee kansallista identiteettiä, lisää yhteisöllisyyttä ja parhaimmillaan voimistaa patriotismia. Se jos mikä on arvokasta suomalaisen kulttuurin edistystä, minkä soisin olevan ylen perustehtävä. Tosin tällä logiikalla esimerkiksi kalliit jalkapallokisat, joissa Suomi ei edes pelaa vakavastiotettavasti mukana, ovat turhakkeita yleisradion ohjelmistossa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

törö

^^ Sitä mä juuri tarkoitinkin. Urheilu on semmoinen ylimääräinen rahareikä, ettei mitään rajaa.

Jotkut futiksen mömmömkisat ei palvele mitään muuta tarkoitusta kuin sitä, että kaikki maksaa kun osa ei halua maksullisia kanavia, mutta futiksen mömmömkisat pitää kuitenkin nähdä.

Montakohan vuotta tai vuosikymmentä niidenkin hinnalla pystyttäisiin näyttämään mokuväelle niitä juttuja, mitä ne haluaa nähdä? Ei meinaan oo hirveän kallista haastatella jotain pakolaista.

nimierkki

Kyllä minäkin ehdottomasti YLEn säilyttäisin, mutta en noin suurena. Yksi asia- ja uutiskanava telkkariin, ja toinen urheiluun sekä viihteeseen. Viihde saisi olla kaikkea halpaa, kunhan vaan on suomenkielistä. Urheilukin saa olla vaikka pesäpalloa, ei pidä pistää veroeuroja kalliisiin oikeuksiin. Radiokanavienkin kohdalla voisi miettiä, että vieläkö esim. Ylex -kanavaa oikeasti tarvitaan?

Koekaniini

Quote from: Mehud on 10.05.2015, 10:18:09
Nopealta tuntuu hallituksen toiminta. Valmiita tarttumaan mätäpaiseisiin, jotka tehtävänsä sijaan tekevät yhteiskuntahaitallista propagandaa. Ei ole montaa vuotta siitä kun maailman suurimman radioyhtiön BBC:n ja Ylen työntekijämäärä oli sama. n. 4000 henkilöä. Oikea henkilömäärä olisi 150 ja tarkoitan tietenkin Yleä. Ylen saama julkinen rahoitus pitäisi koskea ainoastaan tieverkoa mitä pitkin työntekijät lähestyvät työpaikkaansa, kuten muidenkin yritysten työntekijät omiaan.

Oli ilahtavaa myös kuulla radiosta, että tämä suomenruotsalaisten sikarikas yhdistys (nimeä en osaa kirjoittaa) on huolissaan ruotsinkielen asemasta nykyhallituksen takia. Ylen ruotsinkielisessä toimituksessa pitäisi olla kaksi työntekijää ja lähetysaikaa puolituntia maanantai aamuisin 02.30 - 03.00. Vuoroviikoin televisiossa ja radiossa.

Lisäksi kun ruotsinkielinen puoli on uutisia lukuunottamatta turha. Kaikki ruotsinkieliset jotka eivät osaa tai halua seurata suomenkielistä puolta on ostanut ruotsinkanavat kotiinsa. Halvemmaksi tulisi antaa verohelpotus näistä ruotsinkielisille ja supistaa Ylen rooli tässä ruotsinkielisiin uutisiin ja ehkä lastenohjelmiin.
#I wont ride with you

"muistakaa orjalaivojen terva ja inkojen kulta, vitun rasssitistit"  :'(

törö

Ylen koko organisaatio kaipaisi tuulettamista.

Digikanavien paljous on tuonut esiin vain sen yksipuolisuuden. Jokainen kanava on ikään kuin tarkoitettu jollekin saman perheen jäsenelle. Iippo tykkää taide-elokuvista, Hilja romantiikasta ja Arja-täti BBC:n luonto-ohjelmista, mutta maailmankuva on kaikilla sama. Kukaan ei ole koskaan edes käynyt turvallisen kotipesän ulkopuolella vaan kaikilla on sama yhdessä keksitty käsitys siitä mitä ulkopuolella on.

Oikeastaan kaikki on samaa tyhjänpäiväistä tasapaksua tuubaa, paitsi MOT ja joku Ulkolinjan dokkari, joita kukaan perheenjäsen ei katso, koska niillä ei ole minkäänlaista vaikutusta muuhun ohjelmatarjontaan. Joskus niistä tai jostain haastattelusta poimitaan joku pikkuinen palikka osaksi perheen maailmankuvaa, mutta kokonaisia aihepiirejä vain unohtuu.

Tää on oikeastaan paljon uskonnollisempaa kuin jumalanpalvelukset, joissa ei aina ole äänessä vain se yksi näkökulma, Jumalaa ei tunne kunnolla kukaan ja Jeesustakin sopii sanoa erehtyväiseksi. ISIS on paljon lähempänä tämän perheen näkökulmaa.

pw

Quote from: Maul on 10.05.2015, 20:31:21
YLE tuottaa laadukasta ohjelmaa, ja minusta on tärkeää säilyttää valtiollinen mediakanava.

Ihan mielenkiinnosta, miksi? Itselläni ei ole asiaan hirvittävän vahvaa mielipidettä, mutta olisin taipuvainen kääntymään yksityistämisen puolelle. Mikä on sellaista ohjelmaa, jota siitä kiinnostuneet tahot eivät voisi itse kustantaa, vaan valtion täytyy se hoitaa?

Urheilun näyttäminen. Tarkemmin sanoen suurimman osan olympialajeista kilpailujen näyttäminen, johon luonnollisesti kuuluu mm. olympialaiset (kesä ja talvi). Huippu-urheilu on tärkein yksittäinen kansallistunnetta kohottava tekijä. Lisäksi huippu-urheilu on koko urheilukentän moottori, se joka pistää noin puoli miljoonaa vapaaehtoista seuraihmistä tekemään palkatta töitä jotta kansakunta voisi liikkua.

DuPont

Quote from: nimierkki on 10.05.2015, 22:01:44

Kyllä minäkin ehdottomasti YLEn säilyttäisin, mutta en noin suurena.

Pienenä sitä tarvitaan, nykyistä pienempänä.