News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Jussi Halla-ahon salatut kirjoitukset

Started by Tragedian synty, 22.04.2015, 15:49:32

Previous topic - Next topic

Tragedian synty

Koska olen historian opiskelija, kannan huolta tulevaisuuden historiantutkijoiden urakasta, kun maahanmuuttokriittisen liikkeen yksityiskohtaista historiaa kirjoitetaan (niin, pidän mahdollisena, vaikkakaan en todennäköisenä, että itse olen yksi noista historiantutkijoista). Tuli mieleeni, että Halla-aholla on lukuisia kirjoituksia, jotka eivät ole Scriptan etusivulta löydettävissä. Eräät näistä ovat vuoden 2011 eduskuntavaalien alla kirjoitetut vaalipäiväkirjat, joita ei tietääkseni löydy enää mistään, mikä on sääli.

Tähän ketjuun olen koonnut linkkejä Halla-ahon teksteihin, joita ei ole helppo löytää, siitä ketjun nimi. Jos jotain on jäänyt minulta huomaamatta, laittakaa jatkoksi.

Olavi Mäenpää ja Varsinais-Suomen vaalipiiri, 7.3.2007
Tiedote Welho-jupakasta, 16.10.2008
Kommentteja A-Talk-lähetykseen 30.10.2008, 30.10.2008
Kommentti raiskauskohinaan, 15.11.2008
Sanna Ukkola ja Ilta-Sanomat, 21.11.2008
Kommentti päivän Hesariin, 30.11.2008
Lyhyt kommentti esitutkintaan 13.12.2008
Kommentti Miska Rantaselle, 18.12.2008
Sanna Ukkolan ja Rami Mäkisen vastineita, 19.12.2008
Tiedote aselupa-asiasta, 13.1.2009
Esitutkintaa koskeva päivitys osa 1, 19.1.2009, osa 2, 27.1.2009 ja osa 3, 29.1.2009
Tutkintapyyntö Ylen uutislähetyksestä, 9.2.2009
Pari sanaa MTV3:n uutisesta, 19.2.2009
Kaupallinen tiedote: Kirja on myynnissä, 28.2.2009
Tiedoksi tilaajille, 17.3.2009
Mainos: Jukka Hankamäen kirja, 21.3.2009
Aikatauluja, 24.3.2009
Tiedote syyteharkinnasta, 26.3.2009
Syytteestä lyhyesti, 27.3.2009
Tiedoksi ja muistutukseksi, 21.4.2009
Kirjatiedote, 24.4.2009
Tiedote eurovaaliehdokkuutta koskien, 27.4.2009
Aseharrastus ja eduskuntavaalit 2011, 8.2.2010
Tiedote eduskuntavaaleihin 2011 liittyen, osa 1, osa 2, osa 3 ja osa 4, 4.3.2010
Hovioikeuden pääkäsittelystä, 11.6.2010
Kesän ja syksyn ohjelmasta, 22.6.2010
Paneelikeskustelu venäläisistä Suomessa, 16.9.2010
Tiedote 28.12.2010 , 28.12.2010
Vaaliohjelman julkistamistilaisuus 25.2.2011, 24.2.2011
Jani Toivolan vaalikampanja, 2.3.2011
Ehdokkaaksi eurovaaleihin, 31.5.2013
Vaalivinkkejä lukijoille, 24.2.2015

Tässä lienee ainakin uudemmille hommalaisille melkoisesti uutta lukemista, joskin monet tekstit ovat lyhyitä eivätkä järin analyyttisiä.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Chew Bacca

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.04.2015, 15:59:07
Ollaanko me joku liike?  ???

Se vähän vaihtelee. Välillä maanalainen gladio-organisaatio, välillä parikymmentä jurrista ukkoa nillittämässä netissä. Toisinaan muutama kymmenen tuhatta tiinaantunutta(|) äänestäjää. Valitsee siitä omien tarkoitusperien mukaan.

(|) viittaa todelliseen henkilöön.

Micke90

Toki ollaan. Me ollaan mamuista öyhöttäviä, Esson baarissa kaljaa kittaavia, työttömiä sossun rahoilla eläviä luusereita.  :P

Ernst

Quote from: Micke90 on 22.04.2015, 18:22:50

Toki ollaan. Me ollaan mamuista öyhöttäviä, Esson baarissa kaljaa kittaavia, työttömiä sossun rahoilla eläviä luusereita.  :P

Eikä Krista Kosonenkaan tunne meitä. Kristaa varmaan harmittaa, että hän ei tunne minua, mutta minä tunnen hänet. Elämä ei ole aina reilua.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Micke90

Quote from: M on 22.04.2015, 18:27:49
Eikä Krista Kosonenkaan tunne meitä. Kristaa varmaan harmittaa, että hän ei tunne minua, mutta minä tunnen hänet. Elämä ei ole aina reilua.

Ja suurin osa noista Kallion ituhipeistä ovat itsekin muuttaneet sinne jostain Mikkelistä. Lisäksi puolet heidän omasta kotikylästään äänestää Persuja ja Kepua. Täällä ollaankin sitten niin monikulttuurisia kuplapäitä kuin olla voi, poltellaan pilveä ja äänestetään Virheitä.  :facepalm:

Myrkkymies

Itse en koe kuuluvani maahanmuuttokriittiseen vaan, kansallisvaltiomyönteiseen ja nationalistiseen liikkeeseen. Päävastustajani eivät ole mokuttajat vaan federalistit ym. globalistit.

Toki mokuttajat usein kuuluvat tuohon porukkaan.

Tragedian synty

Quote from: Tragedian synty on 22.04.2015, 15:49:32
Tuli mieleeni, että Halla-aholla on lukuisia kirjoituksia, jotka eivät ole Scriptan etusivulta löydettävissä. Eräät näistä ovat vuoden 2011 eduskuntavaalien alla kirjoitetut vaalipäiväkirjat, joita ei tietääkseni löydy enää mistään, mikä on sääli.

Voisin päivittää tätä vanhaa ketjua, koska tässä kerran tajusin, että löytyväthän ne vaalipäiväkirjat Internet-arkistosta. Lainaan tekstit alle julkaisujärjestyksessä, mutta poistan niistä kaikki aikataululuettelot ynnä muut ajankohtaisuutensa menettäneet asiat (sekä korjasin erään painokelvottoman sanan, joka ei sovi minun lähettämääni viestiin). Oi niitä aikoja, kun Halla-aho jaksoi kirjoittaa enemmän!

Loppurutistus osa 1: 4.4.2011

Vaaleihin on aikaa 13 päivää. Ennakkoäänestys Suomessa ja ulkomailla alkaa ylihuomenna, 6.4. Tästä päivästä varsinaiseen vaalipäivään asti raportoin päivittäin lyhyesti kampanjan viime metrien kuulumisista ja nostan esiin aiempia kirjoituksia, joissa tiivistyy se, mistä vaaleissa ja kampanjassani on kysymys.

Loppurutistus osa 2: 5.4.2011

Vaaleihin on 12 päivää ja ennakkoäänestyksen alkuun yksi päivä.

Perussuomalaisten vaalivankkuri päivysti tänään Lauttasaaren Vattuniemessä S-Marketin edessä. Lauttasaari on kokoomuksen vankkaa aluetta. Se on myös ollut vuoden 2007 eduskuntavaaleissa ja 2008 kunnallisvaaleissa minun parasta kannatusaluettani.

Lauttasaarelaisten turhautuminen kokoomuksen kukkahattulinjaan niin maahanmuuttopolitiikassa kuin esimerkiksi Helsingin romanialaisongelman käsittelyssä on käsinkosketeltavaa ja erittäin ymmärrettävää. Asukkaat ovat huolissaan siitä, että etniset ja sosiaaliset ongelmat leviävät väistämättä ennen pitkää myös heidän (vielä nykyisin) varsin viihtyisään soppeensa. Lauttasaaressa asuu juuri sitä keskiluokkaa, joka maksaa suurimman osan veroista ja saa niille vähiten vastinetta.

Eli sitä tunkkaista juntti-Suomea, jonka vastaiskua nyt niin kovasti pelätään.

Iltalehden eilinen uutinen vaalikeräykseni etenemisestä sai vauhtia lahjoittajiin, ja 57 000 euron tavoitesumma lähestyy uhkaavasti. Johtuen tästä, sekä myös rahan allokointiin liittyvistä syistä, vaalikeräys lopetetaan sunnuntaina 10.4.2011 klo 12.00 (siis keskipäivällä). Viimeinen vaalikassatiedote julkaistaan maanantaina 11.4.2011.

Keventävänä linkkinä Hesarin arvostelu tutkija Vesa Puurosen (skdl/vas) tuoreesta kirjasta Rasistinen Suomi, jossa kerrotaan mm., että ...

Quote"Halla-ahon kirjoitukset nojaavat hiljaiseen tietoon, lukijoiden ja kirjoittajan väliseen esisopimukseen, joka mahdollistaa rasistisen mielipiteen esittämisen ja vahvistamisen ilman, että rasismia tarvitsisi suoranaisesti tuoda julki."

... sekä että ...

Quote"Halla-aho rodullistaa somaleja ja siten osallistuu vallitsevan rotujärjestelmän ylläpitämiseen."

Vielä kevyempänä linkkinä Hesarin arvostelu kolumnisti Anu Silfverbergin (vihr/stal) tuoreesta kirjasta Luonto pakastimessa, jonka mukaan ...

Quote"Halla-aho on verkon ulkopuolisesta todellisuudesta vieraantunut maaninen nettikirjoittelija."

Vakavampana puheenvuorona julkaisen uusintana kirjoitukseni Maahanmuutto ja hyvinvointivaltio vuodelta 2006.

Loppurutistus osa 3: 6.4.2011

Vaaleihin on tänään 11 päivää ja ennakkoäänestys on alkanut.

Perussuomalaisten soppatykki ja kaffipönttö päivystivät tänään koko virka-ajan Kontulan ostarilla. Seisoimme samassa paikassa samalla asialla neljä vuotta sitten. Tällä kertaa meininki oli kuin toisesta maailmasta.

Väkeä oli kuin meren mutaa, ja viereisessä postissa – jossa itsekin kävin asioimassa – oli jatkuva 15 metrin äänestysjono. Virkailijatkin olivat ihmeissään. Taikalasien läpi katseltunakaan tätä aktiivisuutta on vaikea tulkita muuna kuin hyvänä merkkinä persujen ja Suomen kannalta.

Kymmenet ihmiset kävivät erikseen kertomassa, että ovat matkalla äänestämään minua tai tulossa samalta asialta. Äänestäjät olivat nuoria ja vanhoja, miehiä ja naisia, ja kaikkea siltä väliltä. Erityisesti mieleen jäi rouva, joka oli saanut tyttäreltään aamulla linkin tänään julkaistuun videopuheeseen ja jonka äänestyskäyttäytyminen oli ratkennut siinä.

Helsingin Sanomien tuoreen gallupin mukaan perussuomalaiset ovat saamassa Helsingistä kaksi paikkaa ja ovat vain 0,3 prosenttiyksikön päässä kolmannesta. Koska perussuomalaisten kannatuslukuja tunnetusti painetaan korjauskertoimilla alaspäin, ja koska perussuomalaiset muutenkin saavat aina suuremman äänisaaliin kuin gallupit lupaavat, suhtaudun erittäin optimistisesti 3-4 ehdokkaan läpimenoon pääkaupungissa. Tämän vuoksi teroitan teroittamasta päästyäni, miten tärkeää on, että jokainen, joka voi edes kuvitella äänestävänsä minua erikseen tai perussuomalaisia yleensä, myös käy tekemässä sen.

Siinä, missä eilinen Lauttasaari on perinteisesti kokoomuksen aluetta, Kontulan uusi persukannatus on voittopuolisesti pois demareilta ja vasemmistoliitolta. Kansalaisten kanssa käytyjen keskustelujen ansiosta syitä vuotoon ei tarvitse arvailla. Kontulalaiset kokevat joka päivä eturivin paikalta monikulttuurisuuden pimeää puolta. He katselevat ja kuuntelevat eksoottista säpinää rappukäytävissään. Heitä tönitään ja huoritellaan yleisillä paikoilla, heidän kasvoilleen syljetään ja heidän päälleen ajetaan lastenvaunuilla.

Nämä ovat kokemuksia, jotka olen kuullut lukemattomina versioina etenkin keski-ikäisten ja sitä iäkkäämpien ihmisten suusta. Kontulassa kampanjoivat vasemmiston ehdokkaat katselevat niiden kertojia kuin halpaa makkaraa ja lässyttävät globaalista vastuusta tai impivaaralaisuuden ja populismin vaarasta.

Huomenna Narinkkatorille. Tämän päivän uusintana kirjoitus Työvoimapulasta, huoltosuhteesta ja integraatiosta vuodelta 2007.

Loppurutistus osa 4: 7.4.2011

Vaaleihin on aikaa 10 päivää, ja ennakkoäänestys on jatkunut kaksi päivää. Muistutus ulkomailla asuville: Halla-ahoa voi äänestää vaikka Hongkongissa!

Vaalitoimistolla oli tänään toistaiseksi vilkkain päivä. Parhaimmillaan kahvilla oli kuusi kansalaista kerrallaan.

Erityisen ilahduttavaa on se, miten erilaisia ovat perussuomalaisten uudet kannattajat. Oikeisto-vasemmisto- tai liberaali-konservatiivi-skaalalla ei yhteisiä nimittäjiä juuri ole. Yhteinen viesti on oikeastaan vain se, että ylimielisten konsensuspuolueiden mafia (juu, saattoi kuulostaa vähän Soinilta) on rikottava, ja että perseilylle, tuhlaamiselle ja oman kansan kyykyttämiselle on tultava loppu.

Lähtökohdat ovat ihmisillä hyvin vaihtelevia. Jollekulle kyse on puhtaasti korruption, moraalisen rappion ja epäisänmaallisuuden vastustamisesta, toiselle taas omasta tai jonkun läheisen konkreettisesta elämäntilanteesta.

Iltapäivän vietin persujen vaalikojulla Narinkkatorilla tasaisessa vesisateessa. Olosuhteista huolimatta väkeä pysähtyi juttelemaan varsin paljon. Joukko etnisiä nuoria tuli paikalle haastamaan riitaa ja pitämään älämölöä. Sen kummemmaksi ei tilanne kuitenkaan äitynyt.

...

Päivän uusintana puolestaan kirjoitus Ettei yksittäisyys unohtuisi vuodelta 2007.

Loppurutistus osa 5: 8.4.2011

Ennakkoäänestys on jatkunut kolme päivää. Vaaleihin on aikaa yhdeksän päivää.

Aamulla olin klo 7-10 Kolmen Sepän patsaalla. Naapurikojussa päivystäneet kokoomusnuoret tarjosivat ystävällisesti aamukahvin. Persuilla ei ollut muuta tarjoiltavaa kuin painavaa asiaa, mutta ihmisiä tuli mukavasti juttelemaan.

Klo 11-14 päivystin vaalitoimistolla (Hämeentie 7). Eilen alkanut huiske ja vilinä jatkuivat tänäänkin. Kahvia tulee kampanjoidessa juotua yli tarpeen. Toisaalta piilevä stressi näkynee siinä, että ei ole nälkä, vaikkei syö, eikä väsytä, vaikka nukkuu 5 tuntia yössä.

15-17 norkoilin vaalikojulla rautatieaseman edessä. Porukkaa oli tänäänkin liikkeellä valtavasti, nimittäin persujen kioskilla. Vastapäisellä vasurien mökillä vallitsi haudanhiljaisuus. Lievästi turhautuneen näköinen vasemmistovosu tunki esitteineen väkisin minun ja kanssani keskustelleen kansalaisen väliin. Kun kansalainen ilmoitti äänestävänsä persuja ja Halla-ahoa, tyttö oikein kiihtyi ja tivasi "miksi". Olisi kuulemma syytä "siirtyä vasemmalle". Kehotin häntä siirtymään omalle kojulleen.

Eräässä aiemmassa tilaisuudessa sdp:n ehdokas kertoi, että on hiukan turhauttavaa, kun ihmiset käyvät heidän teltallaan lähinnä [kettuilemassa], että aikovat äänestää perussuomalaisia.

En malta tänäänkään olla mainitsematta, miten ilahduttavan monimuotoista on perussuomalaisten kannattajakunta. Tukensa ovat käyneet ilmaisemassa mm. kaksi räkäpunkkaria, kaksi konstaapelia, fysiikan professori, ullanlinnalainen herrasmies, pitkäaikainen skp-aktiivi, kaksi inkerinsuomalaista, siirtolainen Ahvenanmaalta, iranilainen maahanmuuttaja ja monet muut. Kunnon ihmisillä on taustaan ja katsomukseen katsomatta yhteisiä intressejä, joiden puolustajat ovat tätä nykyä vähissä. Siihen on tulossa muutos.

Televisiomainos on nyt pyörinyt pari päivää ja palaute on ollut erinomaista. Esim. puolueettoman Ylen ruotsinkielisen toimituksen Bettina Sågbom kommentoi Twitter-päivityksessään näin:

QuoteFy vilka kandidatreklamer på TV. Såg just äckliga Halla-aho säga att "minä leikkaisin maahanmuutossa". Och nu måste jag spy. Hämta en hink.

Itse mainos on tällainen.

Paljon myönteistä palautetta on tullut myös toissapäiväisestä videopuheesta, jota on katsottu jo lähes 10 000 kertaa.

...

Päivän nostona kirjoitus Monikulttuurisuuden ongelmia vuodelta 2006.

Loppurutistus osa 6: 9.4.2011

Vaaleihin on aikaa kahdeksan päivää. Ennakkoäänestys on jatkunut tavanomaista vilkkaampana neljä päivää. Minulla on kenttäkokemukseen nojaava näppituntuma siitä, että lisäys johtuu suurelta osin perussuomalaisten uudesta, innokkaasta kannatuksesta. Vanhojen puolueiden tapaäänestäjät pantannevat ääntään varsinaiseen vaalipäivään. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää jatkaa kampanjaa loppuun saakka ja vakuuttaa mahdollisimman moni siitä, että näissä vaaleissa on syytä äänestää uudella tavalla.

Persujen vaalikatos vietti aikavälin 10-14 Kolmen Sepän aukiolla. Toistaisin itseäni, jos sanoisin, että vilinä ja kuhina oli huikeaa. Kymmenet kansalaiset kertoivat olevansa tulossa ennakkoäänestyksestä tai menossa sinne. Jouduin myös varsin kovaan tenttaukseen muutaman äänestäjän kanssa. Tämä on tietysti ihan hyvä asia, mutta neljä tuntia jatkuvaa keskustelua kylmässä viimassa hyydyttää kummasti ajatuksenjuoksua.

Tervetuloa kuitenkin juttelemaan myös jäljellä oleviin tilaisuuksiin!

Eräs esille tullut asia on se, miten numero 7 pitäisi merkitä äänestyslippuun – poikkiviivalla vai ilman. Lähtökohta on tietysti se, että ääntenlaskijat pyrkivät ymmärtämään, mitä äänestäjä on tarkoittanut, mutta koska ilmapiiri on se mikä on, lienee syytä kehottaa kaikkia erityiseen huolellisuuteen. Pankaa seiskaan poikkiviiva, silloin sitä ei vahingossakaan voi tulkita ykköseksi.

Samoin ykkösestä on hyvä jättää "lippa" pois. Viralliset numeromallit löytyvät vaalit.fi-sivustolta.

Vaalipäivänä näemme, onko Muutos 2011 -puolueen Nicolas Mavromichalis (121) saanut yllättävän äänisaaliin.

Suosittelen niinikään kaikille ennakkoäänestämistä. Perussuomalaisten vaalivoitto pyritään estämään keinolla millä hyvänsä, ja odotettavissa on, että roskalehdistö kaataa aivan loppusuoralla niskaamme ennennäkemättömän likasaavin. Aivan mitä hyvänsä voidaan väittää. Parhaan ennusteeni mukaan tulemme näkemään erityisen likaisen viikon.

Oleellista on, ettei valheita ehditä viime hetkellä oikaista, ja ne saattavat saada äänestäjän horjumaan. Jos siis olet jo vakaan harkinnan jälkeen päättänyt äänestää persuja, suojelet päätöstäsi parhaiten käymällä äänestämässä mahdollisimman pian.

Monet onnittelevat minua jo nyt läpimenosta ja ennustavat hirmuisia äänisaaliita. Juhlaan ei kuitenkaan ole aihetta ennen kuin paksu leidi on laulanut. Rationalisti sisälläni sanoo, että vaalivoitto ei muutu psyykkaamalla yhtään todennäköisemmäksi tai varmemmaksi. Taikauskoinen pessimisti sisälläni puolestaan sanoo, että suu on syytä pitää supussa, jalat maassa ja mielikuvitus kurissa vaalituloksen selviämiseen saakka. Katse on pidettävä kampanjassa ja vaaleissa.

Ainakin seuraavat kysymykset ovat mielenkiintoisia. Koska en ole mikään Sami Borg, minulla ei ole valistunutta arvausta yhteenkään niistä. Kaikki on kysymysmerkkiä.

1. Oma äänimääräni.

2. Listan äänimäärä (eli läpimenijöiden määrä).

3. Listan kärkiehdokkaat (eli läpimenijät).

4. Perussuomalaisten kokonaiskannatus.

5. Astrid Thors vs. Jörn Donner (hehe).

6. Thors vs. minä.

7. Timo Soini vs. Alexander Stubb.

8. Nuivan listan ehdokkaat.

Hommaforumin virallisessa vaaliveikkausketjussa ennustin omaksi äänimääräkseni 5 500 ääntä. Tämä varsin summittainen arvaus perustui seuraaviin näkökohtiin:

a) Sain 2008 kunnallisvaaleissa n. 3000 ääntä ilman minkäänlaista mediajulkisuutta.

b) "Vanhaan" kannattajakuntaani vaaleja seurannut kielteinen julkisuus tuskin on sanottavasti vaikuttanut, koska he olivat omakohtaisesti tutustuneet sanomisiini ja tietävät, mikä on totta ja mikä ei.

c) "Vanhaa" kannatusta syö luultavasti se, että sameiden vesien sukeltajia on tällä hetkellä tarjolla muistakin puolueista.

d) Valtava julkisuus on vihaajien lisäksi väkisinkin poikinut myös paljon uutta kannatusta. Etenkin itseäni iäkkäämmiltä äänestäjiltä, jotka useammin ovat perinteisen mediatarjonnan varassa, on tullut runsaasti hyvää palautetta.

Pitäydyn siis veikkauksessani ja asetan muodolliseksi tavoitteekseni 5 500 ääntä. Jos tämä tavoite alittuu, en voi olla tyytyväinen itseeni.

...

Päivän nostona kirjoitus Syitä hulluuden voittokulkuun vuodelta 2006.

Loppurutistus osa 7: 10.4.2011

Vaaleihin on aikaa tasan viikko. Muistutan kaikkia, että ennakkoäänestys on kotimaassa mahdollista tiistaihin 12.4. asti. Kehotan kaikkia kynnelle kykeneviä äänestämään ennakolta, syistä, joihin viittasin eilisessä raportissa.

Muistutan myös, että numeroa 127 kirjoitettaessa pannaan poikkiviiva seiskaan ja jätetään ykkösestä "lippa" pois. Eikä kirjoiteta mitään tyhmiä siihen lappuun.

Tänään piti olla vapaapäivä. Lähdin pyöräretkelle ja tuumasin, että Kolmen Sepän aukiolta varmaan saa ilmaista kahvia. Siinä seisoskellessani sain kuitenkin niin paljon juttuseuraa, että piipahdus venähti muutaman tunnin mittaiseksi. Kävin hörppäämässä sekä kokoomuksen, rkp:n että ps-kollega Tom Packalénin sumpit. (Kiitos kaikille!)

Monet kävivät lyhyesti toteamassa äänestäneensä minua, mutta pidempiä ja aika haastaviakin keskusteluja syntyi. On mukava jutella eri mieltä olevien kanssa silloin, kun nämä eivät ole valmiiksi vihaisia tai hermostuneita. En tiedä, saanko heistä äänestäjiä, mutta kenties median luomat synkät ennakko-oletukset ainakin osittain väistyvät.

Eilisessä postauksessa listasin erilaisia vaalitulokseen liittyviä spekuloinnin kohteita. Yksi unohtui, nimittäin persujen vaalivoiton synnyttämät reaktiot tiedotusvälineissä ja kilpailevissa puolueissa. Koska persujen tuhoaminen ei ole onnistunut sen enempää natsittelulla kuin riidankylvölläkään, rintaman toisella puolella on tietysti tavalla tai toisella varauduttu siihen yhä todennäköisemmältä vaikuttavaan mahdollisuuteen, että persut todellakin saavat hirmuisen määrän ääniä ja kansanedustajia.

Mitä siis tapahtuu? Onko seuraavan päivän pääkirjoitusten otsikkona "Ei!", ja jatkuuko hysteerinen itku kuten tähänkin asti? Vai otetaanko lusikka kauniiseen käteen ja tunnustetaan se tosiasia, että persujen kanssa on tultava toimeen vähintään seuraavat neljä vuotta? Itse tietysti toimisin jälkimmäisellä tavalla, mutta olen matkan varrella tottunut siihen, että toimittajia ei voi aliarvioida.

Joka tapauksessa toimituksissa laaditaan tai on jo laadittu kaksi eri pääkirjoitusversiota päivälle 18.4., yksi persujen tappion ja yksi heidän voittonsa varalle. Se, mikä tässä kohdassa katsotaan tappioksi tai voitoksi, onkin tietysti oma kysymyksensä.

...

Ja päivän nostona kirjoitus Maahanmuuttajien houkuttelemisesta vuodelta 2007.

Vaalikeräyksen loppuraportti 11.4.2011

Vaalikeräys käynnistyi 26.10.2010. Keräystavoitteeksi asetettiin tuolloin 15 000 euroa eli sama summa, jonka kampanjani keräsi vuoden 2007 eduskuntavaaleissa.

Tämä tavoite saavutettiin ja ylitettiin viikossa. Koska rahaa kertyi tasaiseen tahtiin, uudeksi tavoitteeksi otettiin helmikuussa 2011 57 000 euroa, symbolinen summa, joka vastaa yhden "alaikäisen" turvapaikanhakijan ylläpitokuluja vuoden ajalta.

Keräys päättyi virallisesti sunnuntaina 10.4.2011. Sunnuntai-iltaan mennessä tilille oli kirjattu 910 lahjoitusta. Keskimääräinen lahjoitussumma oli 66 euroa 93 senttiä. Lahjoitusten kokonaissumma oli...

60 908 euroa, 8 senttiä.

Riippumatta siitä, kuinka vaaleissa käy, olemme paitsi saavuttaneet ja ohittaneet hurjan keräystavoitteen myös tehneet historiaa. Tämä on tietääkseni suurin Suomessa koskaan yksityishenkilöiltä pienlahjoituksina kerätty vaalikassa.

Aiempi ennätys kuulunee Sauli Niinistölle, joka vuoden 2007 eduskuntavaaleissa keräsi yksityisiltä kansalaisilta 59 287 euroa. Tuolloin yksittäisten lahjoitusten summat liikkuivat kuitenkin 2 200 ja 12 000 euron välillä. Nyt päättyneessä keräyksessä suurin yksittäinen lahjoitus oli arvoltaan 2 000 euroa keskimääräisen lahjoitussumman – kuten sanottua – jäädessä n. 67 euroon. Puolueelta, järjestöiltä tai säätiöiltä ei tukea ole saatu.

Yhtä uskomaton kuin keräyssumma on lahjoittajien määrä. Tämä on pienten ihmisten suuri kampanja, osoitus siitä, millainen virta voi muodostua pienistä puroista. Tämä on myös osoitus siitä, että kaiken vaalirahoituskorruption keskellä ihmisillä on halu ja valmius tukea tärkeäksi kokemaansa asiaa.

Vaalikampanjan toteutus on tehty viiden hengen luurankomiehityksellä. Haluan tässä kohdassa kiittää Matiasta, Marjaa, Jesseä ja Heikkiä huikeasta puserruksesta viimeisten kuukausien aikana. Haluan omasta ja Matiaksen, Marjan, Jessen ja Heikin puolesta kiittää kaikkia lahjoittajia yhdessä ja jokaista erikseen. Olemme loppusuoralla, ja kampanja on toistaiseksi sujunut tismalleen piirustusten mukaan, mikä ei tämän mittaluokan hankkeissa yleensä ole asian laita.

Rahan käytöstä annetaan luonnollisesti yksityiskohtaisempi selvitys vaalien jälkeen, mutta alustavasti voidaan todeta varoja käytetyn 10.4.2011 mennessä seuraavasti:

vaaliesitteet 1 820,72€
kampanjamateriaali 719,60€
lehtimainonta 13 406, 72€
nettimainonta 4 004, 84€
pankkikulut 141, 89€
tapahtumat 2 713, 71€
tv-mainonta 14 037, 74€
ulkomainonta 8 419, 35€

yhteensä 45 264, 57€

Loput rahat kuluvat viimeisen viikon lehtimainontaan. Olemme saaneet paljon ehdotuksia siitä, mihin ylijääneet varat voisi sijoittaa. Lain mukaan ne on kuitenkin käytettävä siihen, mihin ne on kerätty, ja näin myös tulee tapahtumaan.

Kiitos. Ja kumarrus.

Loppurutistus osa 8: 13.4.2011

Ennakkoäänestys on päättynyt, ja varsinaiseen äänestykseen on neljä päivää.

Kuten lehtiä seuraavat voivat havaita, peli on muuttumassa todella likaiseksi. Myös Helsingin Sanomat on aloittanut epätoivoisen loppurutistuksen perussuomalaisten – uskallan jo sanoa – väistämättömän murskavoiton estämiseksi. Keskityn itse viimeisten päivien aikana kampanjoimiseen ja jätän median seuraamisen vähemmälle.

Eilen, tiistaina, vaalikoppi oli aamulla 7-9 Kolmen Sepän aukiolla. Aamulla ihmiset ovat kiireisiä, mutta muutamia juttelijoita ja äänestäjiä silti pysähtyi turisemaan. Päivällä oltiin Töölöntorilla, ja siellä vierailijoita oli runsaammin. Illalla vaalityöryhmä piti viimeisen kokouksensa runsaan syömisen merkeissä. Loppumatkan aiomme kieriä pelkällä liikevoimalla.

Televisiomainos pyörii ja Jussi-ratikat jyrisevät. Hesarissa on vielä mainos torstaina, perjantaina ja lauantaina ja Hufvudstadsbladetissa lauantaina.

Keskiviikkona kiertue oli Jakomäessä. Tunnelma oli hurja. Äänestäjiä kävi runsain mitoin paikalla, ja paikallisten mukaan massojen äänet ovat voittopuolisesti tulossa perussuomalaisille. Kuppilassakin puhutaan kiivaasti politiikkaa. Todella monet kertovat äänestäneensä tai aikovansa äänestää ensimmäistä kertaa elämässään. Riemujuhlaan ei tietenkään ole aihetta ennen kuin äänet on laskettu, mutta optimismi valtaa väkisinkin mieltä.

On ihmeellistä havaita, miten monelta taholta henkilökohtainen ja perussuomalaisten kannatus nyt tulee: Lauttasaaressa kokoomuksen ikiaikaisilta äänestäjiltä, Jakomäessä entisiltä sdp:n tai Paavo Arhinmäen tukijoilta. Vaikka lähtökohdat ovat erilaiset, asia on kaikilla sama: rahan tuhlaamiseen ja maahanmuuttopolitiikkaan on saatava tolkku. Suomalaisilla on yhteinen etu, joka ylittää perinteisen oikeiston ja vasemmiston raja-aidat.

Ulkomaalaisia toimittajia on kuhissut kojuilla. Eilen annoin Töölössä haastattelun ranskalaiselle tv-ryhmälle. Tänään Jakomäessä vierailivat Irish Timesin ja jonkun itävaltalaisen tiedotusvälineen toimittajat. Näidenkin kokemusten nojalla on todettava, että journalistien asiallisuus ja ammattitaito ovat kaikkialla muualla korkeampia kuin Suomessa. Mikä ei kylläkään ole paljon sanottu.

Elämme suuria hetkiä, sen voi sanoa pienen kisaväsymyksenkin keskeltä. Enää kolme yötä, ja sitten näemme, missä mennään.

...

Päivän nostona kirjoitus Turkkilainen tupakoi vuodelta 2008.

Loppurutistus osa 9: 14.4.2011

Vaaleihin on aikaa kolme päivää.

Tänään vaalikoju päivysti klo 15-17 Kontulan ostarilla. Porukkaa oli aiempien päivien tapaan kuin pipoa ja tunnelma korkealla.

Tiedotusvälineet vakuuttelevat, että maahanmuutosta ei sittenkään tullut näiden vaalien kuumaa teemaa. (Tämän todistaa ilmeisesti se, että aihetta ei käsitellä keskusteluohjelmissa, joiden asialistan tiedotusvälineet itse luonnollisesti määrittelevät.) Voin todeta viikkojen kenttäkokemuksella, että kansan syviä rivejä se kyllä kuumentaa.

Päivän huumoripläjäyksessä kokoomus ja keskusta vaativat perheenyhdistämiskäytäntöjen kiristämistä.

QuoteKokoomuksen ja keskustan mielestä Suomen täytyy seuraavalla vaalikaudella muuttaa ulkomaalaislain säännöksiä perheenyhdistämisistä. Puolueiden mielestä se jäi tällä vaalikaudella tekemättä, vaikka aihetta olisi ollut.

[...]

Kokoomuksen ja keskustan mielestä pääongelma on se, että Suomi ei aseta kansainvälistä suojelua saaneelle ulkomaalaiselle tarpeeksi ehtoja perheen yhdistämiseksi.

Hieman myöhäinen herätys kolme päivää ennen vaaleja. Ymmärtääkseni kokoomus ja keskusta ovat johtaneet hallitusta viimeiset neljä vuotta. Niillä olisi ollut neljä vuotta aikaa kiristää perheenyhdistämisen ehtoja. Voitte arvata, mitä seuraavalla vaalikaudella tapahtuu (tai pikemminkin ei tapahdu), jos nykyinen hallituspohja jatkaa.

Ylen julkaiseman tuoreen gallupin mukaan perussuomalaisten kannatus on "enää" 15,4%. Laskua on 1,8 %-yksikköä, ja lukemat ovat viime vuoden lopun tasolla. Tällaisiin uutisiin reagoitaessa on muistettava muutamia asioita:

1) 15,4% on yli kolme kertaa enemmän kuin edellisissä eduskuntavaaleissa 2007. Kannatuksen kolminkertaistumista vaalikauden aikana kutsutaan vaalivoitoksi ja kannatuksen kasvuksi, ei romahdukseksi tai alamäeksi. On itse asiassa täysin luonnotonta, että perussuomalaisten lukemissa ei ole ennen tätä näkynyt minkäänlaisia notkahduksia.

Vuosi sitten olimme perussuomalaisten kanssa "Vuosi vaaleihin" -risteilyllä. Jo tuolloin olimme noususuhdanteessa, ja tunnelma oli kova. Tuolloin kannatus oli 6,8%! Jos joku olisi veikannut, että vuotta myöhemmin olisimme yli 15% lukemissa, aidanseipäätkin olisivat hirnuneet.

Muistetaan siis suhteellisuudentaju.

2) Vaikka perussuomalaisten kannatuksessa olisi pientä laskua, kannatuksen todellista tasoa ei tiedä kukaan. Kuten Ylen tutkimuksen kuvauksesta käy ilmi ...

Quote... kullekin puolueelle lasketaan korjauskerroin, jolla viime vaaleissa äänestäneiden tulos oikaistaan vaalitulosta vastaavaksi. Näillä kertoimilla korjataan samojen vastaajien "äänestäisin nyt" -tulos. Tällä menetelmällä "uudet äänet" (ei äänestänyt ekv 2007, kertoi puoluekantansa nyt) lisätään puolueiden kannatukseen pienentävällä painokertoimella. Tämä kerroin ei ole puoluekohtainen, vaan kaikille puolueille sama.

Koska perussuomalaisten kannatus – luonnollisesti – on suurelta osin "uutta kannatusta", tutkimukset antavat perussuomalaisille johdonmukaisesti liian pienen kannatuksen. Todennäköisesti olemme valtakunnallisesti lähellä 20 prosenttia.

Kuten Juhani Pehkonen TNS Gallupista toteaa, ...

Quote... edelliseen mittaukseen nähden perussuomalaisten kannatus on vähentynyt. Mutta mikä se oli edellisellä kerralla, siitä emme voi olla täysin varmoja.

Pehkosen mukaan kannatus voi olla yli 20%.

3) Perussuomalaisten kannatus nousi huippulukemiin "omia aikojaan", ennen vaalikamppailun varsinaista alkamista. Vanhojen puolueiden myllyt ovat nyt pyörineet täysillä kierroksilla ja suurella rahalla viimeiset viikot. Tietenkin tämä vaikuttaa kannatukseen. Tietenkin tämä saa osan persujen uusista kannattajista palaamaan ruotuun. Jos vaalikampanjat eivät vaikuttaisi kannatukseen, eihän niitä käytäisi.

Nämä itsestäänselvyydet mielessä jatkamme iloista kampanjointia sunnuntaihin asti ja käymme äänestämässä perussuomalaiset ennennäkemättömään vaalivoittoon. Kuten pj. Soini huomauttaa, Ylen tarjoamilla lukemilla nykyinen hallituspohja voi jatkaa enemmistöhallituksena, ja jälki tulee olemaan sen mukaista.

Loppurutistus osa 10: 15.4.2011

Aamulla klo 7-9 Kolmella Sepällä, aamu- ja keskipäivä päivystystä vaalitoimistolla ja 15-17 Vuosaaren Mosaiikkitorilla. Toisinto aiemmista kiertuepäivistä. Paljon ihmisiä liikkeellä, kurjat monikulttuurikokemukset korpeavat äänestäjiä, perussuomalaisten kannatus on hurjaa.

Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiltä, vartijoilta, poliiseilta ja opettajilta kuulee aivan käsittämättömiä tarinoita, joiden sankareina tuppaavat olemaan yhden ja saman etnisen ryhmän jäsenet. Ryhmä jääköön lukijan arvattavaksi.

Vaalikampanjan aikana elämään muodostuu omanlaisensa rytmi. Tänään aloin miettiä, miten kiertuemoodin saa pois päältä maanantaina. Olen psyykannut itseni olemaan ajattelematta lainkaan vaalien tulosta ja niiden jälkeistä aikaa, jotta mieli olisi tyhjä ja vapaa ottamaan vastaan aivan mitä hyvänsä.

Tavaksi on myös muodostunut, että odottelen aamulla vähintään kello kymmeneen ennen kuin avaan tietokoneen. Ellei siihen mennessä ole tullut tekstiviestiä tai soittoa, uskallan olettaa, ettei päivän lehdissä ole mitään aivan älytöntä. Sunnuntaina on uskoakseni luvassa ainakin kaksi "jytkyä", ensimmäinen aamulla lehtien pääkirjoituksissa ja toinen alkaen klo 20, jolloin ennakkoäänten tulokset julkistetaan ja vaalipäivän ääntenlasku alkaa.

Haluan ties kuinka monetta kertaa varoittaa lukijoita siitä, että mitä tahansa valheita voidaan lyödä viime hetkellä tiskiin äänestäjien manipuloimiseksi. En usko, että media olisi aivan vielä heittänyt kirvestä kaivoon.

Vaalikojuilla on kannattajien lisäksi norkoillut ulkomaalaisia toimittajia. Päivän huumoripalan tarjoaa laatujulkaisu BBC. Perussuomalaisten mielestä, kuulemma, ...

Quote... nuorten naisten pitäisi opiskella vähemmän ja käyttää enemmän aikaa puhtaiden suomalaislasten synnyttämiseen.

Yllättäen tämän kohahduttavan tiedon lähdettä ei mainita.

Kun lukee tällaista soopaa, alkaa väkisinkin miettiä, mikä on sen informaation laatu ja arvo, jota tiedotusvälineet välittävät meille muista Euroopan "äärioikeistolaisista" liikkeistä, esim. Ruotsidemokraateista, brittien BNP:stä, Belgian Vlaams Belangista tai Ranskan Front Nationalista.

Loppurutistus osa 11: 16.4.2011

Vaalit ovat huomenna.

Kerroin joskus vaalityöryhmään kuuluvalle Hessulle sellaisesta erikoisesta havainnosta, että lähden joka päivä kiertueelle aika huonolla tuulella mutta palaan sieltä illalla erittäin hyvällä tuulella. Seisoskelu ja kahvin juonti alkavat vähän väsyttää, mutta runsas ja ystävällinen yleisöpalaute pitävät motivaatiota yllä.

Vaalikiertue päättyi tänään Kolmelle Sepälle ja Sörnäisiin. Tai no, huomenna päivystän vielä muutaman tunnin ensin mainitussa paikassa. Tässä vaiheessa on syytä kiittää lyhyesti paitsi omaa porukkaa ja vapaaehtoisia myös perussuomalaisten Helsingin piiriä sekä Kontulan perussuomalaisia organisoinnista ja järjestelyistä!

Olemme vaaliporukan kanssa yksimielisiä siitä, että kampanja on mennyt hyvin ja suunnitelmien mukaisesti, eikä siinä ole mitään, mitä voisimme jälkikäteen osoittaa sormella, jos vaalit eivät menisikään erinomaisesti.

Tulen huomenna Bottan vaalivalvojaisiin uskoakseni n. klo 21.00. Hommalaisten epävirallisia valvojaisia pidetään Annankadun William K -ravintolassa, joka on ystävällisesti venyttänyt aukioloaan klo 01:een. Henkilökohtaisesti aion juhlistaa läpimenoa syömällä neljä berliininmunkkia. Mikäli en pääse läpi, syön kyseiset munkit murheeseeni.

Ulkomaalaisia toimittajia on taas pyörinyt vaalikojulla. Tänään annoin haastattelun portugalilaiselle radioasemalle ja ruotsalaiselle tv-ryhmälle. Ruotsalaisia kiinnostaa se, mikä maahanmuutossa muka on ongelma (hehe), portugalilaisia taas se, onko kahisevaa luvassa jatkossakin.

Haluan muistuttaa vielä kerran, että tuleva painoarvoni riippuu yksinomaan äänimäärästäni. Siksi on tähdellisen tärkeää, että kaikki kannattajani käyvät äänestämässä minua, vaikka olisivat kuinka varmoja siitä, että menen muutenkin läpi.

Muualla maassa kehotan äänestämään muita perussuomalaisia, jotta saamme mahdollisimman suuren ryhmän. Erityisesti suosittelen seuraavia ehdokkaita:

Etelä-Savon vaalipiiri
Pauli Vahtera, Ristiina

Hämeen vaalipiiri
James Hirvisaari, Asikkala

Keski-Suomen vaalipiiri
Lasse Nortunen, Hankasalmi

Kymen vaalipiiri
Juho Eerola, Kotka

Oulun vaalipiiri
Olli Immonen, Oulu

Pirkanmaan vaalipiiri
Heikki Luoto, Tampere

Pohjois-Karjalan vaalipiiri
Kari Kulmala, Rääkkylä

Satakunnan vaalipiiri
Ari Jalonen, Pori

Uudenmaan vaalipiiri
Teemu Lahtinen, Espoo
Heta Lähteenaro, Tuusula
Johannes Nieminen, Vantaa
Pasi Salonen, Vihti
Riikka Slunga-Poutsalo, Lohja

Varsinais-Suomen vaalipiiri
Maria Lohela, Turku

Jytky 17.4.2011

Suomessa pidettiin eilen eduskuntavaalit. Niiden tulosta tullaan eri tahoilla selittelemään tavalla jos toisellakin, mutta seuraavia tosiasioita ei voida muuttaa:

1) Suomen poliittinen kartta on piirretty uudelleen. Entisten kolmen suuren puolueen tilalla on neljä suurta puoluetta. Perussuomalaiset on kolmanneksi suurin.

2) Perussuomalaiset nostivat kansanedustajamääränsä kuudesta kolmeenkymmeneenyhdeksään. Jos mitataan puolueen kannatuksen kehitystä kaksien vaalien välillä, kyseessä on suurin vaalivoitto Suomen historiassa koskaan.

3) Vihreät menetti kolmanneksen edustajapaikoistaan. Fukushiman turmalla ratsastaminen meni reisille. Sinnemäkeläinen viherhörhöily koki haaksirikon.

4) Keskusta kärsi veretseisauttavan tappion. Paikkamäärä putosi peräti kuudellatoista.

5) Perussuomalaisia ja rkp:tä lukuunottamatta kaikki puolueet hävisivät vaaleissa. (Rkp:n vaalimenestyksellä ei ole merkitystä, koska sen vaikutusvalta ei ole riippuvainen kannatuksesta.)

Maahanmuuttokriittisiksi eli "nuiviksi" profiloituneiden ehdokkaiden kannalta vaalit olivat samanlainen menestys. Oma tulokseni oli 14 884 ääntä. Tämä oli Timo Soinin (43 212) jälkeen suurin perussuomalaisen ehdokkaan potti. Sillä irtosi myös 2. sija Helsingissä (onnittelut Paavo Arhinmäelle ykkössijasta) ja 6. sija koko maassa.

Taakseni jäivät Helsingissä mm. etukäteen kärkiehdokkaiksi povatut Ben Zyskowicz ja Osmo Soininvaara. Erityisellä tyydytyksellä on todettava, että sain kolme kertaa enemmän ääniä kuin ministeri Astrid Thors, joka puolestaan piti pintansa Jörn "vastavoima" Donneria vastaan vain reilun sadan äänen marginaalilla (mitä sinänsä voidaan pitää harmillisena).

Perussuomalaisten uusi ja valtavasti paisunut eduskuntaryhmä näyttää varsin hyvältä. Erityisen iloinen olen, että äänestysvinkeissäni mainituista ehdokkaista menivät läpi James Hirvisaari Hämeestä, Juho Eerola Kymestä, Olli Immonen Oulusta, Ari Jalonen Satakunnasta ja Maria Lohela Varsinais-Suomesta sekä Nuivan Manifestin allekirjoittajista lisäksi Vesa-Matti Saarakkala Vaasasta.

Kaikkea ei voi saada eikä pettymyksiltä välttyä, mutta itse en kyllä osannut odottaa näinkään paljon. Äänimäärät ovat huikean hyviä. Heikki Luoto Pirkanmaalta jäi harmillisesti 4181 äänellään varasijalle, vain muutaman sadan äänen päähän läpimenosta. Myös Kari Kulmala ylsi Pohjois-Karjalasta varasijalle.

Nämä vaalit olivat suunnaton läpimurto niin perussuomalaisille kuin kansallismielisyydelle ja maahanmuuttokriittisyydellekin. Mitään ei ole saatu ilmaiseksi, ja tätä savottaa on ollut tekemässä vuosien saatossa laskematon määrä pyyteettömiä vapaaehtoisia. Tässä yhteydessä lausun heille kaikille lämpimimmän ja nöyrimmän kiitokseni.

Ihmiset ovat äänestäneet perussuomalaisia, koska he ovat pettyneitä, turhautuneita ja vihaisia. Perussuomalaisia ei äänestetä tavan vuoksi. Siksi meitä äänestäneet kansalaiset tarkkailevat tekemisiämme suurennuslasilla. Äänestäjät antavat meille anteeksi kokemattomuuden ja taitamattomuuden. He antavat meille anteeksi sen, että emme 39:llä edustajallamme saa läpi kaikkea, mihin ryhdymme, sekä sen, että maailma ei tule valmiiksi ensi viikolla tai edes ensi vuonna.

Mutta jos henkilökohtaisen eduntavoittelun tai sisäisen riitelyn vuoksi petämme ne periaatteet ja arvot, joiden vuoksi meitä on äänestetty, sitä emme saa anteeksi emmekä ansaitsekaan saada. Silloin jäämme yhden kauden ihmeeksi. Meidän tehtävämme ei ole voittaa ainoastaan näitä vaaleja. Tehtävämme on voittaa myös seuraavat vaalit ja tuoda kansallismielinen vastavoima ja kriittinen ääni pysyväksi osaksi suomalaista poliittista päätöksentekoa.

Tehtävämme on pitää huoli siitä, että hölmöjä tai suomalaisten edun vastaisia lakeja ja päätöksiä ei enää koskaan nuijita eduskunnassa läpi yksimielisen hyminän säestyksellä.

Toimittajat olivat vaalivalvojaisissa kovin kiinnostuneita perussuomalaisten hallitustavoitteista. Oma kantani on, että hallitukseen pitää mennä vain, jos perussuomalaisilla on siellä realistiset mahdollisuudet edistää omia tavoitteitaan. Äänettömäksi yhtiömieheksi ja syntipukiksi sinne ei pidä lähteä.

Vihreät ja keskusta lienevät romahduksensa vuoksi hallituskelvottomia. Pätevin ratkaisu näyttäisi olevan perussuomalaisten, kokoomuksen ja demarien yhteishallitus, siis persuilla tasapainotettu sinipuna. Näillä kolmella puolueella olisi tukeva 125 paikan enemmistö. Rkp:n läsnäolo on tarpeeton, minkä lisäksi sen ulosjättäminen tarjoaa luontevan tilaisuuden saattaa maamme kielipolitiikka normaaleille, kansainvälisen vertailun kestäville raiteille.

Korostettakoon, että edelläolevat pohdinnat ovat omiani eivätkä ainakaan tässä vaiheessa edusta puolueen virallista kantaa.

Kiitän sydämellisesti kaikkia lähes 15 000 minua äänestänyttä helsinkiläistä luottamuksesta. Lupaan tehdä parhaani niiden tavoitteiden edistämiseksi, jotka olen listannut vaaliteemoikseni, ja voin ilolla todeta, että saan tehdä sitä hyvässä seurassa!

Pahoittelen, että en puheluiden, tekstiviestien ja fb-viestien suuresta määrästä johtuen ehdi vastata niihin. Luen kyllä jokaisen, ja ne lämmittävät mieltäni suuresti.

Profeetallisia sanoja henkilökohtaisen eduntavoittelun vuoksi tehdyn arvojen pettämisen seurauksista, täytyy sanoa.

Pelkästään lukemalla nuo tekstit palautui mieleeni se innostava tunnelma, jota koin keväällä 2011. Voisinpa kokea sen vielä toistekin.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.