News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-07-05 Ruotsi: Suuri pizzeria-katselmus Halmstadissa

Started by rähmis, 06.07.2009, 17:35:57

Previous topic - Next topic

rähmis

Terveysviranomaiset ottivat itselleen urakan ja kävivät ilman ennakkovaroituksia visiitillä jokaisessa Halmstadin pizzeriassa ja sellaisissa ruokapaikassa, josta pizza löytyi ruokalistalta. Tarkistuskäyntien tulokset olivat vähemmän mairittelevia, sillä ainoastaan 2 pizzeriaa selvisi puhtain paperein, 7 läpäisi tarkastuksen huomautuksilla ja loput 61 eivät saaneet hyväksyntää. Yksi pizzeria suljettiin välittömästi viranomaisten toimesta.

(http://hallandsposten.se/polopoly_fs/1.515257!image/2352860619.jpg_gen/derivatives/468w/2352860619.jpg)
Parasta A-ryhmää. Ravintola Verona selvisi testistä puhtain paperein.

"Olemme järkyttyneitä", kommentoi terveystarkastaja Ulrika Cederberg yllätystarkastusten tuloksia.

"Kun tarkistuksista on ilmoitettu etukäteen, asiat ovat olleet kunnossa ja paikat siisteinä. Halusimme kuitenkin selvittää, kuinka asiat ovat minä tahansa normi-iltana", Cederberg kertoo.

Suljetusta pizzeriasta löytyi kuoriaisia, jotka käyttävät lihaa, juustoa ja kuivaa kalaa ravinnokseen. Toinenkin ruokapaikka oli saada lapun luukulle, mutta siellä henkilökunta lupautui jäämään siivoamaan yöksi, jotta paikka saataisiin seuraavaksi päiväksi auki.

Muita moitteen aiheita olivat mm ruoan säilytys vessoissa. Käsienpesumahdollisuus, saippua ja käsipyyhkeet puuttuivat 19 ravintolan henkilökunnalta ja 49 paikassa ruokatarvikkeita kuten lihaa ja kastikkeita säilytettiin epämääräisissä purkeissa, joista ei käynyt ilmi valmistuspäivää tai ylipäätään sitä, mikä näiden purkkien sisältö oli.

Hylätyttyjen paikkojen uusintatarkastukset ovat jo alkaneet. Tarkastukset ovat ravintoloille maksullisia.

Halmstadin pizzaprojektin tulokset tullaan esittelemään ympäristöterveydenhuollosta vastaaville lokakuun alussa.

Hallandsposten

Maxwell Smart

Minulla taas on karmaisevia kokemuksia kiinalaisten ravintoloiden keittiöistä.
Ei ole kinkkiruoka maistunut sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran kävin peremmällä.

Eikä puhuta nyt yhdestä tai kahdesta ravintolasta. Helsingissä niitä riittää.

stubing

Epäilenpä, ovatko nuo pizzakebab-paikat paremmassa kunnossa meillä kotimaassakaan. Itse en niitä ole pitkään aikaan käyttänyt. Kiinalaiset ravintolat puolestaan ovat ilmeisesti huonomaineisia vähän joka maassa.

Timo Hellman

Minä en ole tullut ikinä kipeäksi etnokänkkylän safkoista ja olen syönyt niissä Tukholmaa myöten. Kiinalaisessa olen käynyt vain kerran ja sekin oli positiivinen kokemus, haineväkeitto nyt vain oli hieman mautonta.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Maailmanmies

Minä en etnopaikkoihin jalallani astu. Ellei sellaiseksi lasketa McDonaldsia.

stubing

Quote from: Timo Hellman on 06.07.2009, 18:43:09
Minä en ole tullut ikinä kipeäksi etnokänkkylän safkoista ja olen syönyt niissä Tukholmaa myöten. Kiinalaisessa olen käynyt vain kerran ja sekin oli positiivinen kokemus, haineväkeitto nyt vain oli hieman mautonta.

Pari ystävääni on saanut ruokamyrkytyksen syötyään juuri nimenomaan pizzakebab-paikassa. Tosin päällimmäinen syy miksi en itse noissa paikoissa käy, on se, että en juuri harrasta muunkaan roskaruoan syömistä. Kiinalaisessa en ole koskaan kipeäksi tullut, enkä ole kuullut kenenkään tutun tulleen, mutta kaiken kuulemani mukaan keittiöt ovat usein kauheassa kunnossa. Valitettavasti en ole koskaan päässyt yhtäkään kiinalaisen ravintolan keittiötä katsomaan, joten huhupuheisiinhan tuo perustuu. Kiinalaiset eivät itselläni ole boikotissa, tosin viimeksi Suomessa olen tainnut sellaisessa ruokailla yli 5 vuotta sitten.

Tuomittu

Eräs tuttuni oli taannoin terveystarkastajana, joka tsekkasi noita ruokapaikkoja. Sanoi että sen jälkeen kun oli tuon homman aloittanut, lopetti itse "etnopizzerioissa" syömisen.

Hän ei halunnut tarkemmin eritellä, kuinka suuressa osassa näistä pizzerioista oli hygienia hukassa, mutta kuulemma kaikki ala-arvoisimmat paikat olivat järjestäen etnistä alkuperää.

Yleistämättömänä yksittäistapauksena mainittakoon eräs etnopizzeria, joka sijaitsee pikkupaikkakunnan entisen autokorjaamon päädyssä. Asiakastilat sijaitsevat päätyyn laajennetussa lisäosassa ja keittiö entisessä korjaamorakennuksessa. Siellä ainakin aikoinaan säilytettiin jauhelihoja sun muita täytteitä avonaisissa astioissa lattialla. Ja hallissa siis todellakin oli tyypilliset korjaamon nosto-ovet, joissa aivan varmasti hiirenmentäviä rakoja. Että a vot!

Lemmy

Telkkarisshan oli dokumentti, jossa käytiin Englannissa tällainen ratsiakierros. Auttoi dieetissä sen verta ettei tehnyt mieli syödä pariin päivään.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Phantasticum

Ilmeisesti terveystarkastajien tulokset eivät ole julkisia...? Vai saako ne jostain nähtäväkseen, jos osaa mennä oikeasta paikasta kysymään. Olisi kaikkien etu, että tulokset voitaisiin julkaista vaikka internetissä.

Mikäli taas tulokset eivät kuulu tavalliselle pulliaiselle ja ovat tarkkaan varjeltuja salaisuuksia ja vain harvojen ja valittujen tiedossa, kysymys kuuluu: miksi näin.  :roll:

Itse käyn paikassa, jossa terveystarkastajan lausunto löytyy tiskiltä kehystettynä. Minusta paikka on siisti ja muutenkin ok ja ruoka on ollut hyvää.

Sebastian

Quote from: hyperbeli on 06.07.2009, 19:44:04
Täällä Oulussakin ovat nuo etnopizzeriat jääneet ainakin kahtena vuonna tarkastuksissa hygieniatasoltaan aivan ala-arvoisiksi.
Kävin Oulussa viimeksi viisi vuotta sitten ja silloin pisti silmään etnisten pizzerioiden suuri määrä ja stadiin verrattuna varsin alhaiset hinnat. Ison pizzan sai alle vitosella tms? Jossain on pakko säästää (verottajan lisäksi) jotta tuo on mahdollista.

Linjauksenani on, etten käytä mitään kiinalaisvalmisteista tuotetta jolla saattaa olla terveysvaikutuksia.

Tuo on erittäin hyvä elämänohje. Koskee myös muita kulutustuotteita. Kaikki halpakaupat Robin Hoodit yms tuovat kaiken paskan Kiinasta ja ylipäätään kaikki "halpa" kaikissa kaupoissa on tehty Kiinassa.

Globaaleja brändejä kuten Nike tai Adidas jaksetaan vainota lapsityövoiman käytöstä vuodesta toiseen mutta ketään ei kiinnosta ne jokapäiväiset tuotteet joita tehdään jopa heikoimmissa oloissa.

Mielenkiintoisena kuriositeettina mainittakoon että Kiinassa kuolee satoja tuhansia ihmisiä vuodessa elintarvike- ja lääkeväärennöksiin. Melamiini on vain jäävuoren huippu.

Ano Nyymi

Ruokamyrkytyksen saaminen etnopöperöistä tulee varmaan kohta rasistiseksi rikokseksi?

Aida

Quote from: Maailmanmies on 06.07.2009, 19:09:23
Minä en etnopaikkoihin jalallani astu. Ellei sellaiseksi lasketa McDonaldsia.
En minäkään. Niin nälkä ei tulekaan, että ählykebabbia tai -pizzaa söisin.
Ei myöskään maistu mäkin halal-teurastettu kanahampurilainen.

Lepakko

Tällaistako se on etnisten kepappiloiden takahuoneissa ja keittiöissä Suomessakin??

Ruumis kebab-firman sohvalla oli terveystarkastajalle liikaa
14.10.2008 20:48 

Wolverhamptonissa Britanniassa sijaitsevan kebab-firman pitäjällä ei ole enää asiaa ruokabisnekseen. Terveystarkastajat käräyttivät miehen ruokapaikan hygieniapuutteiden vuoksi.

Tämähän ei sinänsä ole uutinen, mutta Jaswinder Singhin, 45, firman puutteet ovat. Kun poliisi tuli paikalle, herra Singh oli juuri tekemässä kebabeja samalla kun hänen kaverinsa kulutti vieressä aikaa polttamalla tupakkaa ja syljeskelemällä lattialle.

Lattialla lojui kärpästen peittämä sulava kananraato, josta valui verta ja muita eritteitä. Läheisellä sohvalla lojui puolestaan ruumis.

Herra Sigh ei joutunut lukemaan tiilenpäitä murhasta, sillä sohvan kalmo oli kuolemansyyntutkijan mukaan kuollut luonnollisen kuoleman. Sen sijaan tuli elinikäinen kielto ruokalan pitoon ja 3 800 punnan (vajaan 5 000 euron) sakot.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1601786

- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

sikakyösti

tai sitten kokonaan suomalaisten pyörittämissä paikoissa. Tämä ei johdu rasismista,

onko jossain sellainen paikka?? ei täälläpäin ainakaan ;D ;D

Jatu

Quote from: sikakyösti on 08.07.2009, 12:49:20
tai sitten kokonaan suomalaisten pyörittämissä paikoissa. Tämä ei johdu rasismista,

onko jossain sellainen paikka?? ei täälläpäin ainakaan ;D ;D

Eikä monessakaan muussakaan paikassa. Johtuen siitä että 90% suomalaisista ei katso oikein missään asiassa muuta kuin hintaa, ja "kebab-pizzabisneksessä" ei hinnalla pysty suomalainen yrittäjä etnojen kanssa kilpailemaan.

Ja koska minulla ei ole asiaan sen kummempia lähteitä/todisteita en tietenkään väitä että asia olisi näin, mutta toimintaa melko läheltä seuranneena voisin kuvitella homman pyörivän monissa etnopizzerioissa tähän tapaan:

1. Haetaan starttirahat pizzerian perustamiseen.
2. Pyöritetään paikkaa vuosi ja jätetään verot ja lakisääteiset maksut osin tai kokonaan maksamatta. Myydään myös (ehkä virolaista) olutta ilman lupia.
3. "Myydään" toiminta lankomiehelle/serkulle/kaverille joka on hetki sitten hakenut starttirahan pizzerian perustamiseen. Vaihdetaan ehkä kioskin nimi.
4. Pyöritetään toimintaa taas vuosi ja palataan kohtaan 2.
5. Pestään ehkä jotain muita hämäriä rahoja siinä samalla.

Tämä siis tietenkin ihan omaa foliohattuilua, mutta seuraavin perustein:

Pizzan raaka-ainekulut ovat verottomina tukkuhintoina arviolta noin 3€/kpl, 6€ (sis. alv 22%) hinnalla katetta jäisi siis 1,68€/lätty. Olutpullo noissa halpispizzerioissa maksaa kai yleisesti n. 2,50€ (sis alv. 22%). Halvin keskiolut maksaa tukussa ehkä jotain 70 senttiä, jolloin siitä kaljasta katetta jää 1,25€.

Oletetaan että jokainen asiakas ostaisi pizzan ja pullon keskaria niin yksi asiakas jättäisi taloon vajaan kolme euroa. Ukkoja on joka kioskissa töissä vähintään 3, tila on vuokrattu, ja sitten on vielä auto jolla niitä pizzoja kuljetetaan, joka ei myöskään kulje pyhällä hengellä. Lisäksi tietysti työnantajamaksut, vakuutukset sun muut.

Jos halutaan toimia rehellisesti kaikkien lakien ja asetusten mukaan, ja maksaa kaikki pakolliset maksut ja verot, niin niitä pizzoja ja olutpulloja pitäisi kaiken kattamiseksi myydä siis ympäri vuorokauden ja kovalla volyymillä.

Näinhän toki etnomestoissa tehdäänkin. :)

- On se vaan kauheaa jos on alkoholismia perheessä.
- Juu, muistan kun ensi kertaa näin äitini juovan..
- Niin.. Humalassa tulee helposti vilauteltua.