News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-01-20 Ruotsi : Keitä koskee islamilainen perimyslaki?

Started by M.K.Korpela, 21.01.2010, 17:14:20

Previous topic - Next topic

M.K.Korpela

Uppsala Nya Tidning

Toistaiseksi hiirenhiljaista Aftonbladetissa , Expressenissä , Dagens Nyheterissä ja jne.

______________________________________________________________

Monikulttuuri haastaa juridiikan

Monikulttuurinen Ruotsi asettaa uusia vaatimuksia ruotsalaiselle oikeuslaitokselle. Ensimmäisen kerran näitä kysymyksiä otetaan esille oikeustieteen tohtorinväitöskirjassa. Kysymys kuuluu kolaroiko tuomioistuinten monikulttuurinen lähestymistapa sukupuolten tasa-arvon kaltaisten arvojen kanssa.


Islamilaisen perimysjärjestyksen mukaan esimerkiksi tyttärelle kuuluu puolet pojan perinnöstä. Naimattomalle naiselle syntynyt lapsi ei saa ollenkaan periä isää.

Väittelijä Mosa Sayedin Uppsalan Yliopistosta asettama kysymys on kuinka ruotsalaiset tuomioistuimet suhtautuvat tällaisiin perimysjärjetyksiin , jos tuomittavana on kiista Ruotsissa sijaitsevasta perinnöstä kun edesmennyt on islamilaista lakia soveltavan kansalainen tai jos tällä on kaksoiskansalaisuus.

- Ruotsissa on satoja tuhansia henkilöitä joilla on tällainen tausta. Tämä on tärkeä ja suuri kysymys joka väistämättä tulee ajankohtaiseksi jatkossa , myös muilla oikeuden haaroilla. Löytää ratkaisuja tällaiseen ja vastaaviin tilanteisiin suuri monikulttuurinen haaste , sanoo Mosa Sayed.

Perusperiaate ruotsalaisessa perimysjärjestyksessä perinnönjaon yhteydessä on että lakia sovelletaan kansalaisuuden mukaan sillä rajauksella että perustavia ruotsalaisen lainsäädännön periaatteita ei loukata.
Sayedin mukaan henkilön kulttuuriselle ja uskonnolliselle sidokselle kansalaisuusmaahan on annettava suuri paino ratkaistaessa kansalaisuusmaan lakien käyttöä ratkaistaessa.
- Ajatellaanpa Iranin kansalaista joka on paennut Iranin islamilaista vallankumousta. Tällöin tuomioistuinten on pantava merkille , että edesmennyt on paennut maasta jossa on islamilainen perimysjärjestys ja että tämä tuskin haluaa että islamilaisia periaatteita sovelletaan , sanoo Mosa Sayed.

Mutta tilanne voi olla päinvastainen. Vahva side kansalaisuusmaahan voi johtaa siihen että kansalaisuusmaan lakia käytetään , ja islamilainen perimysjärjestys voi tuolloin olla päätöksen perustana.
Tällöin sukupuolten tasa-arvon kaltaiset arvot voivat tulla kuvaan mukaan.
- Islamilaisen ja ruotslaisen perimysjärjestyksen erot perustuvat kulttuurillisiin eroihin ja näkemykseen perheestä , suvusta , omaisuudesta ja niin edelleen. On kysyttävä kuka päättää mille arvoille annetaan etusija. Onko se valtio ? Vai henkilön tahto , kulttuuri ja uskonto lähtökohtana ? Nämä ovat eräitä monikulttuurisen yhteiskunnan vaikeimin käsiteltäviä kysymyksiä. Uskon että eroille on annettava tilaa jotta tasa-arvo yhteiskunnassa saavutetaan , sanoo Mosa Sayed.

Toistaiseksi tällaisia ennakkotapauksia ei missään korkeammassa oikeusasteessa ole tehty. Useimpien ei tarvitse koskaan päätyä oikeuteen. Mutta yhteiskunnan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi kysymys tulee eteen , uskoo Mosa Sayed.
Sayedin väitös on ensimmäinen perimysoikuden monikulttuurisen lähestymistavan esiin ottava väitös. Sayed uskoo että keskustelua syntyy useammilla oikeusalueilla.
- Uppsalassa oli vastikään rikosoikeuden seminaari. Onko kulttuuri otettava huomioon kun rangaistusta tuomitaan ? On alueita joissa uskoakseni Ruotsi ei tule taipumaan kuten huoltajuuskysymys ja avioero-oikeus , sanoo Mosa Sayed.

Monikulttuurin kysymykset ovat tulikuumia ja monien huulilla Ruotsissa ja Euroopassa kuten Mosa Sayed sanoo.
- Väitökseni on yksi juridisiin raameihin ankkuroitu postaus keskustelussa monikulttuurista , keskustelu josta mielestäni on puuttunut nyansoituneita näkökulmia. Mutta näitä kysymyksiä on tuuletettava , Mosa Sayed.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

rähmis

#1
QuoteOnko kulttuuri otettava huomioon kun rangaistusta tuomitaan?

Onnea taas kerran, Ruotsi.

Edit:

QuoteUskon että eroille on annettava tilaa jotta tasa-arvo yhteiskunnassa saavutetaan , sanoo Mosa Sayed.

Mosan mielestä tasa-arvo ei toteudu, kunnes joitain naisia saa alkaa kohtelemaan epätasa-arvoisesti.

ocean


Miniluv

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-111985

QuoteAuthor:
Sayed, Mosa (Uppsala University, Department of Law)
Title:
Islam och arvsrätt i det mångkulturella Sverige: En internationellt och jämförande studie
Department:
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Law, Department of Law
Publication type:
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
Language:
Swedish
Place of publ.:
Uppsala
Publisher:
Iustus Förlag AB
Pages:
421

Fulltextiä ilmeisesti ei ole tarjolla, mutta esittely on tässä:

QuoteImmigration has meant that to a large extent Sweden's population at present is heterogeneous as regards culture and religion. In this doctoral thesis the choice of law rules of Swedish private international law relating to inheritance are elucidated in the context of an intestate succession characterised by Islam, to be precise the Egyptian law of inheritance. The Egyptian rules are used as an example of a typical Islamic inheritance system. According to the Act (1937:81) on International Legal Relations Concerning Estate, the choice of law rule relating to inheritance is based on the principle of nationality. This principle means that suitable rules follow the law of the country where the deceased was a citizen at the time of death. Many people in Sweden are citizens of countries with an Islamic inheritance legal order. The Swedish international inheritance rules imply that in these cases the estate will be devolved in accordance with the rules in the country of citizenship, i.e. the Islamic regime. In this study the Swedish conflict rules are analysed in context of a multicultural Sweden. What is the function of succession rules based on religion in a non-Muslim society, where a significant proportion of the population identifies themselves with the Islamic law due to their religious views and affiliation? In what way can a multicultural perspective contribute to the interpretation and application of the international inheritance law regulations in Sweden?
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

desperaato


ibn ghul

Luulisi että Ruotsissa noudatetaan Ruotsin lakia, mutta ilmeisesti se olisi liian helppoa ja järkevää.
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)