News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomalainen peruskoulu ei ole tasa-arvoinen (Elina Tuomi blogi)

Started by Pentecost, 18.04.2018, 09:38:50

Previous topic - Next topic

Foundation

Quote from: Vellamo on 06.05.2018, 22:53:42
^Voi olla foliohattuilua, mutta olisiko tällä yhteyttä siihen, että Sannilla ja kumppaneilla on ollut ja on kova hinku ja kiire poistaa korkeakoulujen pääsykokeet ja muuttaa niihin pääsy alemman koulutusasteen (esim. lukio) arvosanoihin perustuvaksi?

Tytöille entistä helpompi pääsy korkeakouluihin -> raskausriski maksettavaksi valtiolle -> Suomen talous ja yhteiskunta nurin, koska ei työpaikkoja eikä rahaa.

http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/174955-tyolaman-segregaatio-on-seuraus-mahdollisuudesta-valita
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

guest14935

Quote from: Echidna on 06.05.2018, 22:07:16
Quote
Mielenkiintoinen fakta löytyy kuitenkin sivulta 51, jossa verrataan saman kouluarvosanan saaneiden maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten matematiikan ja lukutaidon Pisa-tuloksia. "Yllättäen" Pisa-kokeissa maahamuuttajat jäävät matematiikassa jälkeen 58 pistettä, lukutaidossa peräti 71 pistettä, vaikka kouluarvosanat olivat samat.

Onko niin, että mamu-lapset saavat osaamistasoaan jopa 1,5 - 2 numeroa paremman kouluarvosanan vain siksi, että he ovat maahanmuuttajataustaisia?
Quote from: Vellamo on 06.05.2018, 22:53:42
^Voi olla foliohattuilua, mutta olisiko tällä yhteyttä siihen, että Sannilla ja kumppaneilla on ollut ja on kova hinku ja kiire poistaa korkeakoulujen pääsykokeet ja muuttaa niihin pääsy alemman koulutusasteen (esim. lukio) arvosanoihin perustuvaksi?
Tuosta pääsykokeista ja siitä että ne viivästyttävät korkeakoulun alkamista, ollut jo vuosia juttua joten ehkä voi mennä folion puolelle. Epäkohta on kuitenkin melkoinen jos noin suuret on erot, varsinkin kun samainen touhu jatkunee siellä korkeakoulussakin. Tai mihinkä menevätkään. Arvostelu tulisi muuttaa nimettömäksi jotta se olisi tasapuolinen kaikille.
Josko nuo oli vielä jotain keskiarvoja, yksittäistapauksissa voi olla melkoinen etu tai haitta tuollainen epäreilu tapa arvostella.

Roope

Quote from: Echidna on 06.05.2018, 22:07:16
Murolla oli mielenkiintoinen viesti,  lainattuna kokonaisuudessaan alla. Siinä referoidaan tutkimusta, jonka perusteella näyttäisi siltä, että maahanmuuttajille annetaan parempia arvosanoja koska ovat maahanmuuttajia. Tämä ei sinänsä ole yllättävää, mutta että tuollainen päätelmä pääsee mukaan tutkimusraporttiin on toki yllätys.

Kyseessä ei ole pelkästään päätelmä suosimisesta vaan myös käytäntö, joka perustuu ohjeisiin vieraskielisten arvostelusta. Siitä on vaiettu lähes täysin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

Quote from: Echidna on 06.05.2018, 22:07:16
Murolla oli mielenkiintoinen viesti,  lainattuna kokonaisuudessaan alla. Siinä referoidaan tutkimusta, jonka perusteella näyttäisi siltä, että maahanmuuttajille annetaan parempia arvosanoja koska ovat maahanmuuttajia. Tämä ei sinänsä ole yllättävää, mutta että tuollainen päätelmä pääsee mukaan tutkimusraporttiin on toki yllätys.

Samasta tutkimuksesta löytyy keskustelua täältäkin:
https://hommaforum.org/index.php/topic,59934.msg1954953.html#msg1954953


Nikolas

Kirjoitin suunnilleen samasta aiheesta aiemmin eri ketjuun. Vierasta kieltä äidinkielenään puhuvat saavat samat pisteet kuin suomalaisetkin mutta helpommalla suomen kielen kokeella.

Eino P. Keravalta

Quote from: Vellamo on 07.05.2018, 18:43:11
^Tuo jos mikä on syrjintää; kantasuomalaisten lasten syrjintää, jolla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia lapsen elämänkulkuun. Miksi asiasta vaietaan?

Koska virallisen dogmin mukaan vain pottunokka voi olla rasisti. Kaikki muut ovat rasismin uhreja.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest11919

Quote from: Vellamo on 06.05.2018, 22:53:42
^Voi olla foliohattuilua, mutta olisiko tällä yhteyttä siihen, että Sannilla ja kumppaneilla on ollut ja on kova hinku ja kiire poistaa korkeakoulujen pääsykokeet ja muuttaa niihin pääsy alemman koulutusasteen (esim. lukio) arvosanoihin perustuvaksi?

Ei ole foliohattuilua, juuri tästä on kyse. Myös YO-kokeet halutaan romuttaa, koska arviointi on kaikille sama.

Tätä asiaa ei pitäisi sotkea siihen, että YO-koe on päällekkäinen pääsykokeiden kanssa. Jommastakummasta voidaan luopua.

guest14935

Quote from: Vellamo on 07.05.2018, 21:12:08
Quote from: Bona on 07.05.2018, 20:20:47

Ei ole foliohattuilua, juuri tästä on kyse. Myös YO-kokeet halutaan romuttaa, koska arviointi on kaikille sama.

Mikään asia, ei siis mikään ole liian kallisarvoista yhteiskunnassamme uhrattavaksi, kun kyse on kultamunien hautomisesta ja kasvatuksesta.  :facepalm:
Epäilen että tässä tarkoituksena suurentaa luokkaeroja, ei niinkään hautoa kultamunia.
Quote from: Lyyti on 07.05.2018, 21:19:52
Ajatus on nyt se että käydään 12 vuotta eryitettyä koulutusta. Enää ei ole edes yleistä opetussuunnitelmaa takaamassa standardia kaikille, ja siten saadaan rikkaiden lapsille riittävä etumatka.
Lopputuloksena toki kehnompia ovat varakkaitten penikatkin, kuin mitä ennen olivat yhteisissä kouluissa, koska kaikenmoista hupia tulee löytymään kun ei tarvii enää kilpailla. Mutta ei se heitä haittaa, saavat tuntea olevansa parempia.

Kari Kinnunen

Quote from: Alligaattori on 07.05.2018, 21:30:42
Epäilen että tässä tarkoituksena suurentaa luokkaeroja, ei niinkään hautoa kultamunia.

Kyllä tässä varmastikin päällimmäinen tavoite on hautoa kultamunia. Ja hautomisessa alkaa olla pikkasen kiiru kun niitä finlaysoneja ei oikein putkahtelekkaan.
Toi luokkaerojen syntyminen/kasvaminen on ennemmänkin seuraus kuin syy. Mutta tottahan tuo, että vaikea se on persaukisen YH:n tyttären äbäläwäbälä koulusta lääkikseen ponnistaa. Tulevaisuudessa vielä vaikeampaa.

Vaan kulttuuria, sitä piisaa ihan harmiksi saakka.

Marius

Ei Suomessa enää ole koulua.

Jos yksilö voi lampsia läpi vuosien, osaamatta edes lukea tai kirjoittaa,

ei koulua ole.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Marius

Tarkoitan, että suomalaisia kouluja ei kohta enää ole.

Ja miksi olisikaan, koska suomalaisen opetussuunnitelman mukaan suomalaisuus on paha.

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Leijona78

Quote from: Roope on 07.05.2018, 14:28:13
ohjeisiin vieraskielisten arvostelusta. Siitä on vaiettu lähes täysin.

Löydänkö nämä ohjeet jostakin?
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Alapo

Quote from: Marius on 08.05.2018, 04:23:44
Ei Suomessa enää ole koulua.

Jos yksilö voi lampsia läpi vuosien, osaamatta edes lukea tai kirjoittaa,

ei koulua ole.

On aika erikoista ollut lukea lehdistä, että peruskoulusta valmistuu nuoria, jotka ei osaa lukea tai kirjoittaa. Viittaa kyllä siihen että ei oikein uskalleta puuttua mihinkään ongelmiin vaan annetaan nuorten mennä läpi sieltä mistä aita on matalin, ettei opettajille tulisi mitään ongelmia. Tuntuu vaan erikoiselta, kun maaseudulla, missä itekin kouluni kävin, huonoimpienkin arvosanojen saajat osasi lukea ja kirjoittaa, moni hyvinkin, muttei heitä huvittanut.

Roope

Quote from: Leijona78 on 08.05.2018, 08:24:22
Quote from: Roope on 07.05.2018, 14:28:13
ohjeisiin vieraskielisten arvostelusta. Siitä on vaiettu lähes täysin.

Löydänkö nämä ohjeet jostakin?

Niistä mainittiin tutkimuksessa, josta kirjoittelin tänne vuosia sitten, mutta en nyt keksi sopivia hakusanoja. Itse ohjeita en muistaakseni silloin löytänyt netistä, mutta asia tuli selväksi tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajien arvosanoja oli nostettu yläkoulun päättötodistuksessa puutteellisen kielitaidon perusteella keskimäärin noin numerolla kokeissa annettuun näyttöön verrattuna, minkä voi olettaa tarkoittavan, että suomea hyvin tai täydellisesti osaavien maahanmuuttajien numeroita ei nostettu lainkaan ja huonosti tai ei ollenkaan suomea osaavien numeroita nostettiin vieläkin enemmän.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

guest11919

Tietenkin niitä nostetaan. Eihän oppilaita luokallekaan voi jättää, lopettavat koulunkäynnin ja syrjäytyvät. Jos oppilas ei pääse läpi kurssista, se on peruskoulussa aina opettajan ongelma.

Vitosen saa kurssista puolet lintsannut oppilas, joka ei ole antanut juurikaan näyttöä osaamisesta. Kielitaidottomalle tai kognitiivisia haasteita omaavalle, joka kuitenkin on paikalla ja tekee tehtäviä, niin huono arvosana tuntuu rangaistukselta. Niinpä arvosanan on oltava vähintään kuusi. Muut sitten kalibroidaan asteikolle siten, että ysiä ja kymppiä ei nyt sentään jaella tyhjästä.

Kari Kinnunen

^
@Bona Onko se nykyään se sääli- vaiko kulttuurikutonen? :D

guest11919


Paju

Quote from: Roope on 08.05.2018, 10:20:36
Quote from: Leijona78 on 08.05.2018, 08:24:22
Quote from: Roope on 07.05.2018, 14:28:13
ohjeisiin vieraskielisten arvostelusta. Siitä on vaiettu lähes täysin.

Löydänkö nämä ohjeet jostakin?

Niistä mainittiin tutkimuksessa, josta kirjoittelin tänne vuosia sitten, mutta en nyt keksi sopivia hakusanoja. Itse ohjeita en muistaakseni silloin löytänyt netistä, mutta asia tuli selväksi tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajien arvosanoja oli nostettu yläkoulun päättötodistuksessa puutteellisen kielitaidon perusteella keskimäärin noin numerolla kokeissa annettuun näyttöön verrattuna, minkä voi olettaa tarkoittavan, että suomea hyvin tai täydellisesti osaavien maahanmuuttajien numeroita ei nostettu lainkaan ja huonosti tai ei ollenkaan suomea osaavien numeroita nostettiin vieläkin enemmän.

Tarkoitatko tätä viestiä ja siinä linkitettyä selvitystä:
https://hommaforum.org/index.php/topic,59934.msg1954953.html#msg1954953

Ko. selvityksestä (via Kemolitor, https://hommaforum.org/index.php/topic,59934.msg1955895.html#msg1955895
Quotes. 50-51: Kuten edellä esitettyjen tulosten perusteella oli odotettavissa, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat todistusarvosanat matematiikassa ja äidinkielessä ja eri arvosanoilla saadut PISA-pistemäärät poikkeavat varsin paljon kantaväestöön verrattuna. Sekä matematiikassa että äidinkielessä samalla kouluarvosanalla maahanmuuttajataustaisten oppilaiden PISA-pistemäärä on selvästi kantaväestön oppilaiden pistemäärää alhaisempi (ks. kuvio 19). Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla ero matematiikassa oli keskimäärin 58 pistettä ja lukutaidossa 71 pistettä. Toisen sukupolven maahanmuuttajilla ero matematiikassa oli keskimäärin 64 pistettä ja lukutaidossa 62 pistettä.

Tämä tulos viittaa vahvasti siis siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin.

E: Linkki selvitykseen: https://www.vtv.fi/files/4801/12_2015_Maahanmuuttajaoppilaat_ja_perusopetuksen_tuloksellisuus.pdf

Roope

Quote from: Paju on 08.05.2018, 17:45:31
Tarkoitatko tätä viestiä ja siinä linkitettyä selvitystä:
http://hommaforum.org/index.php/topic,59934.msg1954953.html#msg1954953

Hyvä löytö, mutta ei. Oli paremminkin jotain kymmenen vuotta sitten.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

guest14935

Quote from: Vellamo on 15.05.2018, 11:47:56
Opettajien työtyytyväisyys on heikentynyt huomattavasti muutamassa vuodessa; työmäärä kasvanut, oppilaat kiusaavat,... Mistähän kehitys moinen voisi johtua?  ???
Kaksitoista tenavaa yhtä opettajaa kohti. Josko tuplaisi tenavien määrän eli puolittaisi opettajien määrän niin valittaminen vähenisi.
https://yle.fi/uutiset/3-10181489
Ylen vertailu eri kuntien käyttämistä resursseista, keskimäärin 12,1 tenavaa/opettaja.

anatall

Ylen radiouutisissa haastateltiin puhelimitse jotain miestä, luultavasti juuri OAJ:n Luukkaista?, hän sanoi että opetusryhmien koko ja monimuotoisuus on opettajille stressiä aiheuttava tekijä.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Kari Kinnunen

Luulenpa. että ilman monimuotoisuutta koko ei olisi niinkään stressaava tekijä...

Kummasti aikanaan selvittiin, vaikka meitä taisi olla yli kolmekymmentä luokassa. Siihen aikaan oli muutakin fiksua, niinkuin tasokurssit, jälki-istunnot sekä terve pelko perseilystä seuraavista sanktioista.


Kauko-Aatos

Quote from: Kari Kinnunen on 15.05.2018, 13:19:12
Luulenpa. että ilman monimuotoisuutta koko ei olisi niinkään stressaava tekijä...

Kummasti aikanaan selvittiin, vaikka meitä taisi olla yli kolmekymmentä luokassa. Siihen aikaan oli muutakin fiksua, niinkuin tasokurssit, jälki-istunnot sekä terve pelko perseilystä seuraavista sanktioista.

Sama. Yli kolmenkymmenen teinin luokassa pärjäiltiin.
Ne jotka eivät pärjänneet, siirrettiin samalle luokalle ja opettajaksi roteva mies, joka tarvittaessa löi takaisin.
Ei tarvinnut kuin yhden kerran.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Vesa Heimo

Quote from: Alligaattori on 15.05.2018, 12:00:37
Kaksitoista tenavaa yhtä opettajaa kohti. Josko tuplaisi tenavien määrän eli puolittaisi opettajien määrän niin valittaminen vähenisi.
https://yle.fi/uutiset/3-10181489
Ylen vertailu eri kuntien käyttämistä resursseista, keskimäärin 12,1 tenavaa/opettaja.

Keskimääräinen opetusryhmäkoko on 20 (tuossa artikkelissa). Jos ajatellaan että valinnaisaineissa on yleensä 12-16 oppilaan ryhmät, samaten mm. käsitöissä, kotitaloudessa sekä kemiassa myös,(erityisluokista puhumattakaan) niin se tarkoittaa silloin sitä että perus- hissantunnilla tai matematiikassa se luokan todellinen koko on 24-25 oppilasta.

Tuo 12-13 tenavaa/opettaja ei ole se luokan oppilasmäärä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.


JohanNyt

QuoteHän haluaa, että nuoret ajattelevat itse.
Kirjasisällöstä tehdyn twiitin perusteella Elina Tuomi haluaa, että nuoret ajattelevat itse juuri sillä tavoin, kuin Elina Tuomi haluaa. ;D

Echidna

Quote from: HS / Minna Markkula
Koulu on epäonnistunut perustaitojen opettamisessa koko ikäluokalle

Helsingin Sanomien jutussa (27.5.) kyseenalaistettiin perusopetuksen arvosanojen kriteerit ja oppilaiden oikeusturvan toteutuminen.

Jaan valtaosin tämän huolen, mutta vielä enemmän olen huolissani siitä, että tiettyjen perusasioiden osaamista ei varmisteta ilmeisesti millään tavalla. Kahdeksan vuotta kymppiluokalla ja Valma-koulutuksessa opettaneena olen yhä hämmästynyt välttämättömimpien perustaitojen puutteesta oppilaillani, jotka ovat muuten kyvyiltään aivan normaaleja nuoria.

Kymmenjärjestelmä on usealle vieras, nelinumeroisen luvun sanominen tuottaa vaikeuksia, kertolasku takkuilee, eikä prosenttilasku valtaosalla suju lainkaan. Ison alkukirjaimen käyttöä virkkeen alussa ei muisteta – ei edes omassa nimessä –, ­eikä kellään ole opeteltuna allekirjoitusta, jota kuitenkin tarvitaan kaikkiin sopimuksiin.

Mekaaninen lukutaito kaikilla yleensä on, mutta sanavarasto on niin heikko, että tekstin ­ymmärtäminen on vaikeaa. Sähköpostin liitetiedostoa ei osata ­lähettää eikä riviväliä vaihtaa. Ruotsi täytyy aloittaa aivan alusta, koska harva osaa edes laskea kymmeneen ruotsiksi, vaikka päättötodistuksessa arvosanana olisi seitsemän.
...

HS 2018-05-28: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005696876.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=835aee6bf75dbc89bd3503e952157a46


foobar

Ruotsin kieli, tuo perustaidoista tärkein. Ainoa hyöty kuudesta vuodesta ruotsia peruskoulussa ja lukiossa on kyky lukea kylttejä Ruotsissa (lomamatkoilla yli 20 vuoden sisällä jopa viikon!) ja hiukan pienemmässä määrin apu Tanskassa, Norjassa ja ehkä hieman Saksassakin kylttien kanssa.

Jopa uskonto on ollut yleishyödyllisempi aine lukea peruskoulussa kuin ruotsi, vaikka en ikipäivänä ole ollut uskonnollinen. Jos ihmiset eivät osaa peruskoulun päätteeksi edes kertolaskua, auttaako tilannetta se että suomalaisen yhteiskunnan kannalta pystyyn kuolleen kielen opetusta lisätään yhä alemmilla luokilla? Varsinkin kun ottaa huomioon etteivät bättrefolkkilaiset haluaisi hyväksyä ruotsia puhuvia suomenkielisiä edes palvelusväekseen, on Ruotsi peruskoulussa suunnilleen yhtä hyödyllinen kieli opettaa kuin aramea. Mutta lisää sitä joka tapauksessa tarvitaan!
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

JohanNyt

Quotenelinumeroisen luvun sanominen tuottaa vaikeuksia
Osaisiko opettaja luetella huvikseen niiden etunimiä, joille tämä on ongelma? :roll:

QuoteIson alkukirjaimen käyttöä virkkeen alussa ei muisteta – ei edes omassa nimessä
Arabian kirjaimistossa ei varsinaisesti ole isoja kirjaimia, joten miksi tämä olisi ongelma?

Quote­eikä kellään ole opeteltuna allekirjoitusta, jota kuitenkin tarvitaan kaikkiin sopimuksiin.
Eikös opetussuunnitelman mukaan tekstaus ole ainoa kirjoitus, mitä tarvitaan?

foobar

Quote from: JohanNyt on 23.05.2018, 13:30:31
QuoteHän haluaa, että nuoret ajattelevat itse.
Kirjasisällöstä tehdyn twiitin perusteella Elina Tuomi haluaa, että nuoret ajattelevat itse juuri sillä tavoin, kuin Elina Tuomi haluaa. ;D

Jos mies harjoittaisi noin intensiivistä sukupuolista napaansatuijottelua ja korostaisi sitä luovilla kiukkukohtauksilla joita kutsuu teräväksi analyysiksi, ei hän takuulla saisi yhteiskunnalta kehua.

Olisi muuten kiinnostavaa tietää miten miten esim. translaki ja antikapitalismi nivoutuvat samaan ajattelun suuntaa (tai pikemminkin rajoitteita) määrittelevään kokonaisuuteen. Siis sellaisella ulkopuoliselle rationaalisesti selitettävällä tavalla, ei oikeauskoisten "näihin kaikkiin on sokeasti sitouduttava" -(anti)auktoriteettiuskon kautta.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.