News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

anatall

Reilusti yli tuhat sivua spekulaatiota, paheksuntaa ja uhriutumista. Huomenna saadaan sitten viimeinkin lukea se ministeriön esitys.  :facepalm:
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

ApinA

Quote from: anatall on 18.01.2017, 18:49:36
Reilusti yli tuhat sivua spekulaatiota, paheksuntaa ja uhriutumista. Huomenna saadaan sitten viimeinkin lukea se ministeriön esitys.  :facepalm:

Kertoo hyvin siitä, kuinka julkinen valta hoitaa tehtävänsä.

Koosa

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.01.2017, 18:48:14
Quote from: Koosa on 18.01.2017, 18:35:07
Shampoopulloni kyljessä lukee Berner

Ymmärtääkseni eivät ole samoja Bernereitä. Melkoinen imagohaitta kyllä kemikaalifirmalle.
Itse asiassa aavistin tämän: suihkussa Bernerin shampoota käyttäessäni EI tule sellaista golden shower - oloa, kun ministerin ulosantia tarkkaillessa.

porrasaa

Quote from: ApinA on 18.01.2017, 18:53:32
Quote from: anatall on 18.01.2017, 18:49:36
Reilusti yli tuhat sivua spekulaatiota, paheksuntaa ja uhriutumista. Huomenna saadaan sitten viimeinkin lukea se ministeriön esitys.  :facepalm:

Kertoo hyvin siitä, kuinka julkinen valta hoitaa tehtävänsä.
Näinhän se on. Kun joka asiassa uudempi on vanhempaa kehnompaa ollut, niin ei ole kenenkään vaikeata arvata miten tässäkin käy.

Echidna

Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

P

Quote from: Koosa on 18.01.2017, 18:55:04
Quote from: Uuno Nuivanen on 18.01.2017, 18:48:14
Quote from: Koosa on 18.01.2017, 18:35:07
Shampoopulloni kyljessä lukee Berner

Ymmärtääkseni eivät ole samoja Bernereitä. Melkoinen imagohaitta kyllä kemikaalifirmalle.
Itse asiassa aavistin tämän: suihkussa Bernerin shampoota käyttäessäni EI tule sellaista golden shower - oloa, kun ministerin ulosantia tarkkaillessa.

Minullakin meinasi mennä fiilikset ajella vanhalla Plymouthilla, johon on Bernerin väittämästä huolimatta aika haastavaa laittaa OBDII -järjestelmä.. Sen maahantuoja oli aikanaan Berner Oy.  Tosin se on sama firma kuin tuo kemikaaliyhtiö. Luopui jenkkiautojen maahantuonnista energiakriisin jälkeen.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Luka

Quote from: Echidna on 18.01.2017, 19:14:05
Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

Meinasin vaihtaa uuteen, mutta odotetaan vielä vuosi ja katsotaan.

Jos tämä menee vanhan kaavan mukaan kannattaa harkita myös tätä vaihtoehtoa.
http://www.ikh.fi/fi/traktori-24hv-4-veto-etukuormaaja-ja-hytti-tar244h
Saattaa olla toimiva laite muutaman vuoden kuluttua, kun tiet muistuttavat perunapeltoa.


sr

Quote from: dothefake on 18.01.2017, 13:31:18
Voisiko sr kertoa, millaista tuo kaunis ajotapa on?

Määritelmällisesti sellainen, joka aiheuttaa vähän onnettomuuksia. Oikeastaan olisin itsekin kiinnostunut siitä, mitkä asiat ajotavassa johtavat suurempiin riskeihin joutua onnettomuuteen ja mitkä eivät. Ja siis datan kerääminen ihmisten ajotavoista ja siitä, miten ne johtavat onnettomuuksiin auttaisi tässä. Veikkaan, että on jopa sellaisia ajotapapiirteitä, jotka vaikka teknisesti ovat liikennesääntöjen mukaisia, aiheuttavat lisävaaraa liikenteessä ja sellaisia ajotapapiirteitä, joita liikennesäännöt eivät suoranaisesti vaadi, mutta jotka selvästi vähentävät muiden riskiä aiheuttaa onnettomuuksia, esimerkkinä vaikkapa tilan antaminen moottoritielle liittyjälle. Periaatteessa on liittyjän vastuulla liittyä liikenteeseen niin, ettei aiheuta muille vaaraa, mutta moottoritiellä ajavat voivat omalla ajotavallaan helpottaa asiaa liittyjälle.

Quote
Lisäksi se laatikko ei näe lainkaan muita liikenteessä olevia. Kuinka se voi silloin arvioida ajon turvallisuuden?

Miten niin ei näe? Laatikothan tuottavat jatkuvasti kokonaistilanteen koko liikenteestä.

Ja siis vaikka ei näkisi, niin esimerkiksi sen kolmion takaa tulemisen suhteen voi vaarallisuutta arvioida puhtaasti sen mukaan, millä vauhdilla kolmioristeykseen on tultu suhteessa siinä vallitsevaan näkyvyyteen. Hyvällä tuurilla ei hiljaisella tiellä koskaan törmää kehenkään vaikka tulisi kolmion takaa sen kummemmin hidastelematta, mutta ei se siitä silti turvallista tee.

Quote
Pitääkö saman periaatteen mukaisesti synnytyksestä saada alennusta, jos pystyy videolla todistamaan, että lapsi on saatettu alkuun kaunein elkein ja esteettisesti äännellen, eikä junttimaisesti jyystäen ja läähättäen.

Ei. Mitä järkeä tuossa olisi?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Nuivanlinna

Quote from: Nuivanlinna on 06.01.2017, 11:55:47

Enemmänkin ovat luimistelemassa jonkin asian junttaamiseen perustettavan työryhmän taakse!

QuotePerussuomalaisten Jalonen ehdottaa parlamentaarista ryhmää keskustelemaan liikenneverkkoyhtiöstä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017010522771943_uu.shtml
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) ehdottaa parlamentaarista ryhmää keskustelemaan valtion liikenneverkkoyhtiön perustamisesta.

Jalosen mukaan liikenneverkon korjausvelasta ja liikenteen veropohjasta pitäisi keskustella kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa.....

Ullatus, Jaloselle on jo reilussa viikossa kirkastunut tieverkkokuppauksesta näin positiivista:

QuotePerussuomalaisten Jalonen: Paljon ajavat hyötyisivät liikenneverkkoyhtiöstä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017011822818148_uu.shtml
Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps) sanoo, että polttoaineveron lasku hyödyttäisi paljon autoa käyttäviä.
Ammattiautoilijat ja muut paljon ajavat hyötyisivät suunnitellusta aikaan perustuvasta tienkäyttöoikeudesta, sanoo eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps). Hänen mukaansa polttoaineveron lasku hyödyttäisi paljon autoa käyttäviä.

Yle kertoo, että liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan perustettava liikenneverkkoyhtiö myisi ensi vuoden alusta lähtien aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta. Huomenna julkaistavan selvityksen mukaan kiinteä maksu voisi tarkoittaa viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Ministeriö esittää, että samalla liikenteen veroja alennettaisiin 1,6 miljardia euroa.

Aikaan perustuva kiinteä maksu ei edellyttäisi ajoneuvon paikantamista, jota esimerkiksi perussuomalaiset on vastustanut.

Selvitys mahdollistaisi kilometripohjaisten maksujen keräämisen myöhemmin, mutta paikantaminen vaatisi aina kuluttajan suostumuksen.
- Seurannalle pitää olla vaihtoehto ja sen pitää perustua vapaaehtoisuuteen. Varmasti se sieltä tulee ja siinäkin on hyviä mahdollisuuksia, kunhan se on tietoturvallinen, Jalonen sanoo.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

P

Quote from: Echidna on 18.01.2017, 19:14:05
Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

Jep. Nyt voisi metsävaatteissakin saada palvelua marmorihallissa, jos menisi potkimaan renkaita. Voi olla aika hiljaista seuraavat viikot ja kuukaudet. Veikkaan, että aika moni autoliikkeen omistaja ja osin provisiopalkattu automyyjä vetäisee kalsarikännit tänään? Samaan tyyliin, kuin se paperimies, jonka tehdas ilmoitettiin alasajettavaksi.

Voi olla, että Berner ei ole pop.

Ja käytettyjen autojen hinnat romahtivat suhina vaan kuuluu, kun ne uppoavat, kuin hohtimet kaivoon. Vanhoissa on vero, uusissa ei. Vanhoihin tulee helvetilliset verot ja tiemaksu. Uusiin ei autoveroa ja pieni käyttövero ja tiemaksu..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Impi Waara

 :o Tarkoittaa, että maksan kotteroni hinnan kerran vuodessa uudestaan ja uudestaan.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

P

Quote from: Luka on 18.01.2017, 19:28:18
Quote from: Echidna on 18.01.2017, 19:14:05
Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

Meinasin vaihtaa uuteen, mutta odotetaan vielä vuosi ja katsotaan.

Jos tämä menee vanhan kaavan mukaan kannattaa harkita myös tätä vaihtoehtoa.
http://www.ikh.fi/fi/traktori-24hv-4-veto-etukuormaaja-ja-hytti-tar244h
Saattaa olla toimiva laite muutaman vuoden kuluttua, kun tiet muistuttavat perunapeltoa.

Katselin entisöityä 4-veto Ursusta nettikoneesta. Olisi vakuutus se 40€ vuosi. Lämmitetty hytti, ohjaustehostin. Etukuormaaja. Ja apumiehen istuin. Ja muutama tonni hintaa. Samalla voisi tehdä lumityötkin. Ja ajaa kaupunkiajot ja kauppareissut.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

sr

Quote from: Archaeopteryx on 18.01.2017, 12:45:48
Jos auton vakuutusmaksut lasketaan sinun ajotapasi perusteella, ja autoa käyttääkin kolaritilanteessa joku muu (kuten useimmissa perheissä esimerkiksi on tilanne), on maksuperuste silloinkin täysin väärä. Pitäisi seurata yksittäisen henkilön liikkumista, jos riskiä haluttaisiin arvioida kaavaillulla mallilla. Jokaisella tulisi olla oma henkilökohtainen liikennepaketti ostettuna, ennen kuin pääsee ajamaan. Seems legit.

Tämä ongelmahan pätee jo nyt. Nuori, joka lähtee isän maksimibonuksin vakuutetulla autolla ajamaan, voi olla hyvinkin vaarallinen kuski, vaikka auton vakuutus ei sitä näytäkään.

Mutta tietenkin nuo vakuutukset sitten heijastavat sitä, miten autolla keskimäärin ajellaan. Jos juniori ajelee hyvinkin vaarallisesti, niin sitten tietenkin kyseisen auton vakuutusmaksut hilautuvat ylöspäin (ja isä voi antaa puhuttelun tästä hyvästä). Tämä ei siis vaadi henkilökohtaista ajoprofiilia, vaan toimii ihan ok autokohtaisella. Autokohtainen voi jopa olla parempi. Vaikka 1990-ladalla ajellessa ei välittäisi paljoakaan siitä, tuleeko autoon lommoja, mutta sitten 2016 bemarilla liikkeelle lähtiessä tämä onkin tärkeä vaikuttaja sen suhteen, miten ajelee, niin on perusteltua se, että ajotavan turvallisuus mitataan autokohtaisesti.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Faidros.

Quote from: P on 18.01.2017, 19:35:37
Quote from: Luka on 18.01.2017, 19:28:18
Quote from: Echidna on 18.01.2017, 19:14:05
Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

Meinasin vaihtaa uuteen, mutta odotetaan vielä vuosi ja katsotaan.

Jos tämä menee vanhan kaavan mukaan kannattaa harkita myös tätä vaihtoehtoa.
http://www.ikh.fi/fi/traktori-24hv-4-veto-etukuormaaja-ja-hytti-tar244h
Saattaa olla toimiva laite muutaman vuoden kuluttua, kun tiet muistuttavat perunapeltoa.

Katselin entisöityä 4-veto Ursusta nettikoneesta. Olisi vakuutus se 40€ vuosi. Lämmitetty hytti, ohjaustehostin. Etukuormaaja. Ja apumiehen istuin. Ja muutama tonni hintaa. Samalla voisi tehdä lumityötkin. Ja ajaa kaupunkiajot ja kauppareissut.
Tsekkaa varaosien saatavuus. Vanhoihin Massikoihin tehdään jo uustuotantona varaosia laajan harrastuksen pohjalta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ruma mies

Tänään 850€ uusiin nastarenkaisiin sijoittaneena tulee mieleen kysyä, onko tämä tulevaisuudessa myös lisämaksua/maksuja aiheuttava teko? Uudet nastat repivät tienpintoja paljon paremmin kuin vanhat. Mitä sitten, jos nyt on turvallisempi ajella, kun auto jopa tottelee ohjausliikkeitä ja pysähtyy jarrutettaessa.

Terveisiä Bernerille, haista p*ska kaikkine kyykyttämisinesi. Ihan kuin tässä olisi nyt varaa pistää muutama kymppitonni johonkin torstaisten hernekeittopäästöjen voimalla viikon kulkevaan sateenkaaren väreillä maalattuun autoon, jolla ajaessa täällä syrjäseudulla on tien tukkeena isäntien traktoreille. Ai niin, täällä auto on jokseenkin pakollinen, kuten huomenna, kun käytän isovanhempaani sairaalassa. Ei kulje bussi tai raitiovaunu ovelta ovelle, ei.  >:(

Tabula Rasa

Quote from: Impi Waara on 18.01.2017, 19:34:42
:o Tarkoittaa, että maksan kotteroni hinnan kerran vuodessa uudestaan ja uudestaan.

Onnekas olet. Itse maksan tuon uudistuksen jälkeen pakollisia kuluja ennen ensimmäistäkään kilometriä vähintään tuplasti auton arvon. Triplasti jos vaikutus vakuutuksiin korottava samassa suhteessa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Luka

Olen jo jonkin aikaa katsellut Piaggio APE härveliä.
https://www.nettimoto.com/piaggio/ape/1175112
QuoteAPE:lla saa ajaa myös ilman korttia jos olet syntynyt ennen 1985. Muuten normaali mopokortti vaatimus kuin norm. mopoissa.

Kylmää kyytiä talvella, mutta työmatkoihin riittäisi hyvin.

P

Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 19:41:02
Quote from: P on 18.01.2017, 19:35:37
Quote from: Luka on 18.01.2017, 19:28:18
Quote from: Echidna on 18.01.2017, 19:14:05
Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

Meinasin vaihtaa uuteen, mutta odotetaan vielä vuosi ja katsotaan.

Jos tämä menee vanhan kaavan mukaan kannattaa harkita myös tätä vaihtoehtoa.
http://www.ikh.fi/fi/traktori-24hv-4-veto-etukuormaaja-ja-hytti-tar244h
Saattaa olla toimiva laite muutaman vuoden kuluttua, kun tiet muistuttavat perunapeltoa.

Katselin entisöityä 4-veto Ursusta nettikoneesta. Olisi vakuutus se 40€ vuosi. Lämmitetty hytti, ohjaustehostin. Etukuormaaja. Ja apumiehen istuin. Ja muutama tonni hintaa. Samalla voisi tehdä lumityötkin. Ja ajaa kaupunkiajot ja kauppareissut.
Tsekkaa varaosien saatavuus. Vanhoihin Massikoihin tehdään jo uustuotantona varaosia laajan harrastuksen pohjalta.

Jep. Massey-Freguson, Fordsonit ja myöhemmät Fordit ja New-Hollandit.. Niihin saa. Valmettiin on vaikea saada joitain osia. Sama David Brownien kanssa , ovat aika hitaita muuten..

Ursuksessa olisi kahden hengen hytti tasaisella lattialla ja 1980 > ovat suht nopeita, niihin tuli muutoksia lootaan 1980. Virallisesti ursus kulkee 38 km/h , mutta sopivalla rengastuksella enemmän. Ursus on puolassa koottu versio Zetorista. Tai oli. Osassa oli saksalainen dieseli ja kaikissa oma voimansiirto. Osia saa.

Toki joku vanha avo Nuffieldi olisi seksikäs.. Tai vaikka kolmepyttyinen  Porsche "Super" !, mutta..  Talvella on kylmä.  Jotkut Leylandit olisivat halpoja, mutta meluisia ja epäergonoomisia kaupunkiajossa.. ;)  Lamborghineja ei nettikoneessa juuri näy. Sellainen voisi olla seksikäs? Tosin Fiatit ovat halpoja ja kai kohtuu luotettavaia ja osia niihinkin saa..

Kubotalla on vanhoja pieniä dieseltraktoreita osa hytillä. Sellainen on kuulemma laadukas peli. Ja sopii pieneenkin ruutuun ja kaksipyttyisenä dieselinä ei syö juuri mitään. ;)
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Luka on 18.01.2017, 19:47:48
Olen jo jonkin aikaa katsellut Piaggio APE härveliä.
https://www.nettimoto.com/piaggio/ape/1175112
QuoteAPE:lla saa ajaa myös ilman korttia jos olet syntynyt ennen 1985. Muuten normaali mopokortti vaatimus kuin norm. mopoissa.

Kylmää kyytiä talvella, mutta työmatkoihin riittäisi hyvin.

Yksi sana; Ebersprächer tai vastaava lisälämmitin. Erillinen löpöpullo polttoainesäiliöksi lisälämppärille.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

jka

Quote from: sr on 18.01.2017, 19:29:22
Määritelmällisesti sellainen, joka aiheuttaa vähän onnettomuuksia. Oikeastaan olisin itsekin kiinnostunut siitä, mitkä asiat ajotavassa johtavat suurempiin riskeihin joutua onnettomuuteen ja mitkä eivät. Ja siis datan kerääminen ihmisten ajotavoista ja siitä, miten ne johtavat onnettomuuksiin auttaisi tässä. Veikkaan, että on jopa sellaisia ajotapapiirteitä, jotka vaikka teknisesti ovat liikennesääntöjen mukaisia, aiheuttavat lisävaaraa liikenteessä ja sellaisia ajotapapiirteitä, joita liikennesäännöt eivät suoranaisesti vaadi, mutta jotka selvästi vähentävät muiden riskiä aiheuttaa onnettomuuksia, esimerkkinä vaikkapa tilan antaminen moottoritielle liittyjälle. Periaatteessa on liittyjän vastuulla liittyä liikenteeseen niin, ettei aiheuta muille vaaraa, mutta moottoritiellä ajavat voivat omalla ajotavallaan helpottaa asiaa liittyjälle.

Yksinkertaisinta on analysoida ihan samoin kuin analysoidaan vaikka F1-kuljettajien ajamaa ratakierrosta. Kiihtyvyys- ja nopeusantureiden käyristä näkee suoraan koska kuljettaja teki virheen vaikka ajetaan siis oikeasti äärirajoilla jossa marginaalit on niin pienet kuin ne nyt ylipäätään auton ajamisessa voi olla. Ihan sama pätee normaaliliikenteessäkin. Mitä tasaisempaa on kyyti niin sitä turvallisempaa se on.

Esimerkkinä jos otetaan vaikka ruuhka Kehä-I:llä. Jos tutkitaan pelkästään samassa jonossa peräkkäin ajavien autojen kiihtyvyyskäppyröitä niin nähtäisiin että jotkut kiihdyttää ja jarruttaa jatkuvasti. Samoin sivuttaisvoimista nähdään että jotkut veivaa kaistalta toiselle jatkuvasti tai eivät aja suoraan edes omalla kaistallaan. Jos on vielä renkaiden pyörimisanturit niin nähdään jokainen millisekunti jolloin rengas menetti pidon. Toiset ajaa tasaisesti ja käppyröissä ei näy mitään, toisilla ne on pelkkää kaaosta.Tämä on kaikista tarkin analyysi ajotavoista ja itseasiassa kaikista helpoin jopa toteuttaa käytännössä. Tämän tarkempaan ei kyetä F1:kään jossa on jo nyt kaikki mahdolliset hilavitkuttimet käytössä.

Uuno Nuivanen

Quote from: P on 18.01.2017, 19:32:44
Quote from: Echidna on 18.01.2017, 19:14:05
Uutta autoa harkinneet jäävät nyt odottelemaan. Autokauppa kiittää.

Jep. Nyt voisi metsävaatteissakin saada palvelua marmorihallissa, jos menisi potkimaan renkaita. Voi olla aika hiljaista seuraavat viikot ja kuukaudet. Veikkaan, että aika moni autoliikkeen omistaja ja osin provisiopalkattu automyyjä vetäisee kalsarikännit tänään? Samaan tyyliin, kuin se paperimies, jonka tehdas ilmoitettiin alasajettavaksi.

Voi olla, että Berner ei ole pop.

Ja käytettyjen autojen hinnat romahtivat suhina vaan kuuluu, kun ne uppoavat, kuin hohtimet kaivoon. Vanhoissa on vero, uusissa ei. Vanhoihin tulee helvetilliset verot ja tiemaksu. Uusiin ei autoveroa ja pieni käyttövero ja tiemaksu..

https://www.youtube.com/watch?v=GpP0DOYy9IA

Luka

Quote from: P on 18.01.2017, 19:53:14
Quote from: Luka on 18.01.2017, 19:47:48
Olen jo jonkin aikaa katsellut Piaggio APE härveliä.
https://www.nettimoto.com/piaggio/ape/1175112
QuoteAPE:lla saa ajaa myös ilman korttia jos olet syntynyt ennen 1985. Muuten normaali mopokortti vaatimus kuin norm. mopoissa.

Kylmää kyytiä talvella, mutta työmatkoihin riittäisi hyvin.

Yksi sana; Ebersprächer tai vastaava lisälämmitin. Erillinen löpöpullo polttoainesäiliöksi lisälämppärille.

Ajattelin aggregaattia lavalle ja jatkojohdolla sähkö sisätilanlämmittimelle.
https://www.youtube.com/watch?v=S6ofObiGHsI

P

Quote from: Luka on 18.01.2017, 20:06:54
Quote from: P on 18.01.2017, 19:53:14
Quote from: Luka on 18.01.2017, 19:47:48
Olen jo jonkin aikaa katsellut Piaggio APE härveliä.
https://www.nettimoto.com/piaggio/ape/1175112
QuoteAPE:lla saa ajaa myös ilman korttia jos olet syntynyt ennen 1985. Muuten normaali mopokortti vaatimus kuin norm. mopoissa.

Kylmää kyytiä talvella, mutta työmatkoihin riittäisi hyvin.

Yksi sana; Ebersprächer tai vastaava lisälämmitin. Erillinen löpöpullo polttoainesäiliöksi lisälämppärille.

Ajattelin aggregaattia lavalle ja jatkojohdolla sähkö sisätilanlämmittimelle.
https://www.youtube.com/watch?v=S6ofObiGHsI

Tuohan olisi hyvä. Voisi vaikka asua APEssa.  Jos saat agregaatin toimimaan nestekaasulla..  Ja kai mopokin saa toimia ilman veroseuraamuksia nestekaasulla.. Joku tuorevoitelusysteemi ja kaasu polttoaineeksi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

kelloseppä

Metsävaatteissa saamani palvelu on jo nyt yhä useammin ja yhä selvemmin parempaa kuin ns. vaatimattomissa perusvaatetuksessa. Mutta tuppukylillä asioinkin ja hehtaarien lukumäärää en puheissani pahemmin levittele ...

Traktorin korvaajana kauppakassina esim. Volvo, Pinzgauer tai Unimog ovat varsin hauskoja ja toimivia pelejä. Varsinkin umpikoppiversiot, joihin mahtuu naapuritkin samalle ostosreissulle. Etenkin näin, jos hommaa ambulanssi- tai radioversion, jossa takakopinkin lämmityksestä on huolehdittu jo vakiona kohtuullisen hyvin.

Itselläni jo tämmöinen tallissa:

http://volvovalp.ifokus.se/articles/4d717861b9cb462221088b87-fakta-c304-sjtptgbil-1314a

P

Quote from: kelloseppä on 18.01.2017, 20:12:53
Metsävaatteissa saamani palvelu on jo nyt yhä useammin ja yhä selvemmin parempaa kuin ns. vaatimattomissa perusvaatetuksessa. Mutta tuppukylillä asioinkin ja hehtaarien lukumäärää en puheissani pahemmin levittele ...

Traktorin korvaajana kauppakassina esim. Volvo, Pinzgauer tai Unimog ovat varsin hauskoja ja toimivia pelejä. Varsinkin umpikoppiversiot, joihin mahtuu naapuritkin samalle ostosreissulle. Etenkin näin, jos hommaa ambulanssi- tai radioversion, jossa takakopinkin lämmityksestä on huolehdittu jo vakiona kohtuullisen hyvin.

Itselläni jo tämmöinen tallissa:

http://volvovalp.ifokus.se/articles/4d717861b9cb462221088b87-fakta-c304-sjtptgbil-1314a

Mutta Steyr , Laplander tai Unimog menevät maastoautoiksi? Kallista tulevalla verotuksella. Vai riittääkö niissä kantavuus maastokuorma-autoksi? Se maksu ei kai tule kuorma-autoihin? Se urkintaboksikaan ei ollut tulossa kuin henkilöautoihin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Asia ei tietenkään minulle ja varsinkaan Masa Niemelle kuulu, mutta voisimmeko mahdollisesti alkaa käyttää lliikenneministeriöstä nimeä rakkausministeriö, sillä olemmehan jo edenneet pitkälle vuodesta 1984.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

kelloseppä

Quote from: P on 18.01.2017, 20:16:17
Quote from: kelloseppä on 18.01.2017, 20:12:53
Metsävaatteissa saamani palvelu on jo nyt yhä useammin ja yhä selvemmin parempaa kuin ns. vaatimattomissa perusvaatetuksessa. Mutta tuppukylillä asioinkin ja hehtaarien lukumäärää en puheissani pahemmin levittele ...

Traktorin korvaajana kauppakassina esim. Volvo, Pinzgauer tai Unimog ovat varsin hauskoja ja toimivia pelejä. Varsinkin umpikoppiversiot, joihin mahtuu naapuritkin samalle ostosreissulle. Etenkin näin, jos hommaa ambulanssi- tai radioversion, jossa takakopinkin lämmityksestä on huolehdittu jo vakiona kohtuullisen hyvin.

Itselläni jo tämmöinen tallissa:

http://volvovalp.ifokus.se/articles/4d717861b9cb462221088b87-fakta-c304-sjtptgbil-1314a

Mutta Steyr , Laplander tai Unimog menevät maastoautoiksi? Kallista tulevalla verotuksella. Vai riittääkö nissä kantavyys maastokuorma-autoksi? Se maksu ei kai tule kuorma-autoihin? Se urkintaboksikaan ei ollut tulossa kuin henkilöautoihin.

Ainakin isot (3-aks.) Lappikset menee kuorma-autoina. Ja jo nyt vakuutusten takia moni pitää museorekisterissä, kuten minäkin. Korvessa asuvana ei aina aivan välttämättä tulisi edes yhtä kaupunkireissua viikkoa kohti ... Ja ajopäiväkirjaa sille kuitenkin pidetään metsäverotusta varten. Toisekseen niillä on pikitienopeus peräti jo jokseenkin kohtuullinen.

Mogit ja 3-akseliset Pinzit menevät kai aina käytännössä kuorma-autoina, mutta Pinzin kantavuus on jopa Volvoa pienempi.

Archaeopteryx

Vaikka ajoa tulisi vain työmatkasta, 10 000 kilometriä tarkoittaa noin 48 kilometriä päivässä (24 kilometriä yhteen suuntaan, 210 työpäivää vuodessa). Alkaa olla siinä rajalla, kehtaisiko pyöräillä edes kesällä huonolla säällä. Talvella tuskin.

Mitä isompi kiinteä maksu, sitä enemmän vähän ajava maksaa väylämaksua suhteessa enemmän ajaviin. 10 000 km ja 60 000 km vuodessa ajavat maksavat samaa perusmaksua, vaikka toinen kuluttaa kuusinkertaisen määrän tieverkkoa. Mahdollisessa esityksessä väylän kiinteä maksu olisi täsmälleen sama riippumatta ajokilometreistä, joka tapauksessa se vähemmän ajavakin tarvitsisi koko vuoden ajan autoa.

Autovero pois, ajoneuvovero muutaman kympin perusmaksuksi, polttoaineisiin lisätään 35 senttiä väylämaksua. Sähköautoille väylämaksu 10 c/ladattu kWh auton etäluettavalla mittarilla. 30.9.2016 liikennekäytössä oli 774 sähköautoa. Niihin voitaneen varsin hyvin ohjelmoida/asentaa jälkikäteen latausmittarit, 1.1.2018 alkaen uudelta sähköautolta ja lataushybridiltä vaadittaisiin sellaista jo myyntihetkellä.

Ei tämä nyt ole tuon vaikeampaa, mutta kun ei kukaan pääse vetämään välistä.

JulmaJuha

Ikäväkseni en osaa minäkään muuta kuin ihmetellä tätä menoa ja heittää oman kysymykseni soppaan.

Pitääkö myös heidän alkaa maksamaan ajoneuvostaan uutta käyttöveroa jotka jo maksoivat täyden autoveron nykyistä autoa ostaessaan? Siis maksoivat jopa kymmeniä tuhansia veroa. Kuulostaa aivan erityisen epäoikeudenmukaiselta.

Tämänpäiväisen uutisoinnin perusteella hallituksen "tahtotila" (hyi mikä sana) olisi se, että auton omistamisesta ei enää verotettaisi, mutta käyttöä verotetaan.

Samaan aikaan sama hallitus valmistelee myös sellaista lakia joka kohtelee toista ajoneuvoryhmää täysin päinvastoin niin, että jatkossa tälläisen ajoneuvon omistamista verotetaan kiinteästi ajoit tai et. Eli moottoripyörät ja veneet.

Myös polttoaineveroa laskettaisiin. MIKSI!? Se olisi kuitenkin reiluin tapa kerätä veroa jos ja kun sitä on kerran pakko kerätä. Mutta, kun sitä vasta aivan juuri korotettiin, niin nyt ollaankin taas jo laskemassa. Ihme höksöilyä ! Aivan hullutko tuolla touhuavat ?!

PS: Tarkoitus lienee siivota kerralla vanhat autot ja köyhemmät kuskit pois liikenteestä ja siirtää ne Bernerin vastalakkautetun junan kyytiin. Tulee kivasti tilaa kaduille ja parkkipaikoistakaan ei ole jatkossa pulaa. Eikä autoasentajista...
Ja muuten ajoneuvovero ei ole sama kuin autovero.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Teaparty

En nyt ymmärrä tätä Bernerin demonisointia.

Auton maahantuontivero poistuu.
Sitten tienkäytöstä maksetaan.

Ja rekat maksavat suhteellisesti vähemmän, koska pyörät pyörittävät taloutta. Eikä niitä halvatun nastoja.

Mikä ongelma?