News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Impi Waara

Pyörä on siis keksitty uudelleen. Mikä tekee tästä S-B:n versiosta niin paljon paremman? Ai niin, siitä tulee fyrkat omiin taskuihin kiertoreittiä  :flowerhat:
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

ämpee

Quote from: sr on 13.01.2017, 18:26:35
Quote from: maltti on valttia on 13.01.2017, 18:00:58
Kyllä se oikeasti on niin että Suomi elää tuloksella joka tehdään kehä 3 ulkopuolella. Se että maaseudun tekemä tulos -lasketaan- Kehä 3 sisäpuolella saa aikaan harhanäkymän siitä että tulos tehtäisiin kehä 3 sisäpuolella.

Menee kyllä aika lailla OT:ksi, mutta mitenkähän tuota pitäisi laskea? Jos jossain huitsin nevadassa nököttää joku tehdas, jonka tuotannon optimointi tehdään kehä 3:n sisäpuolella, niin meneekö se lisäarvo, jonka tuotannon optimointityö tuotti, sen huitsin nevadan piikkiin vai kehä 3:n sisäpuolen piikkiin?

Jos oikein raskaasti vittuilemaan aletaan, niin ne optimoinnitkin tehdään siellä kehä 3 ulkopuolella, tietotaidon raja ei kulje siinä.
Tehdas kun sanoo seis, niin liike lakkaa myös siellä kehä 3 sisäpuolella.
Optimointi ilman tehdasta ei kovin paljoa myy, mutta huonokin myynti onnistuu tehtaalta illman optimointia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

multsi

Vitutuksen maksimointiin :

https://www.youtube.com/watch?v=r0wHUzU4HBA

Tuo video on jo muutaman vuoden takaa. Veikkaan, että moni videolla esitetty idea julkistetaan torstaina. Videolla jo mainittaan "tiemaksut" ja myös  pakettimaksuista ilman kyttäystä on nyt ollut puhetta. Myös taksiliikenne piti varmasti vapauttaa vain sen takia, että se saadaan osaksi tätä. Asiaa ajamaan laitetaan ministeri, jolle poliittisella suosiolla ei ole mitään merkitystä. Salassa valmistelun puolesta puhuu myös aikataulu, koska vuoden päästähän tämän pitäisi olla käytössä.

Eli kaikki on taustalla pedattu hiljalleen vaihe vaiheelta valmiiksi ja käyttöönotto on enää päätöksestä kiinni.

Tyhmä kansalainen ei osa itse järjestää liikkumistaan, joten sille pakkomyydään se pakettina. Siinä ohessa jotkut pääsevät tienaamaan ja paljon.

MW

Quote from: Hohtava Mamma on 14.01.2017, 17:05:00
***
Jos seuranta koskee yksiä mutta toisia ei, mihin vedetään raja? Melkoinen dystopia muuten tuo, jos osaa kansalaisista seurataan mutta tiettyä kultapossukerhoa ei.

Tästä avauduin itsekin, aikaisemmin. Illman muuta valtaapitävät, joita ei arvostella ja Illman jäisivät moisen tarkkailun ulkopuolelle.

Ja siinä sitten jaetaan jyvät ja akanat. Seuraavaksi hihamerkkejä, että tunnistaa auton ulkopuolellakin.

Kari Kinnunen

Onhan tässä hässäkässä sellainen ideologinenkin juttu. Bernerit yms. eivät oikein voi sulattaa ajatusta, että joidenkin mielestä autolla ajaminen on yksinkertaisesti kivaa.

Tulikin mieleeni, että milloinkahan nämä pipertäjät keksivät kieltää Bemarilta sloganin "BMW -ajamisen iloa."


maltti on valttia

#1235
Quote from: Kari Kinnunen on 14.01.2017, 18:23:30
Onhan tässä hässäkässä sellainen ideologinenkin juttu. Bernerit yms. eivät oikein voi sulattaa ajatusta, että joidenkin mielestä autolla ajaminen on yksinkertaisesti kivaa.
Tätä minäkin olen ajatellut. Tai siis näin näen. En ymmärtä että miksi suunnitellaan itsetään liikuvia autoja. Miksi liikenteeseen tarvittaisiin tyhjänä kulkevia autoja niiden autojen  lisäksi jotka kuljettaa -ihmistä- varusteineen paikasta A paikkaan B.   ... sillä onhan aika yleistä että ihminen tuon edellisen matkan jälkeen tekee matkan paikasta B paikkaan A. 
Itsestään liikkuvien autojen jälkeen kesitään itsestään kulkevia moottoripyöriä.
Kun niitä tulee, sellaisen hankin, onnistuu rautaperse ajo sitten minultakin.

Itsestään kulkevat veneet on tietenkin seuraava vaihe, ja itsestään kulkeva purjevene. Kiertää maapallon kolme kertaa ilman miehitystä. Siinä alkaa olla veneilyn nautinto ylimmällä kohdallaan. Voi ottaa kotona keppanaa ja vene reissaa.

Fiftari

Itse olen pitkään himoinnut willys jeepiä kesäautoksi. Ei vain ole varaa moiseen. Sillä olisi kiva päästellä, vielä kun ostaa lekasta ww2 aikaiset kenttävaatteet niin pysyy Suomen kesässä lämpimänä. Tuohonko sitten pitäisi mukamas asentaa jokin seuranta härpäke? Haaveet kaatuu.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Kari Kinnunen

Nyt on vähän OT.

Muistelen tässä takavuosina, että virheiltä tuli sellainenkin idea, että wanhoilla ajoneuvoilla ajaminen kiellettäisiin.

Harrastelijahörhöt saisivat kyllä harrastella ja rakennella, muttei ajella. Näyttelyihinkin vimpaimet vedettäisiin trailereilla.

Muistankohan oikein, vai olenko vain nähnyt painajaista.

ämpee

Quote from: maltti on valttia on 14.01.2017, 18:40:00
Quote from: Kari Kinnunen on 14.01.2017, 18:23:30
Onhan tässä hässäkässä sellainen ideologinenkin juttu. Bernerit yms. eivät oikein voi sulattaa ajatusta, että joidenkin mielestä autolla ajaminen on yksinkertaisesti kivaa.
Tätä minäkin olen ajatellut. Tai siis näin näen. En ymmärtä että miksi suunnitellaan itsetään liikuvia autoja. Miksi liikenteeseen tarvittaisiin tyhjänä kulkevia autoja niiden autojen  lisäksi jotka kuljettaa -ihmistä- varusteineen paikasta A paikkaan B.

Todella hyvä pointti, ja lisäksi paikassa B täytyy olla helvetin iso robottiautojen säilytyspiste odottamassa sitä hetkeä kun ihmiset haluavat taas siirtyä paikasta B paikkaan A.
Tai sitten jokainen robottiauto tekee yhden reissun lisäksi vielä yhden hukkareissun ja palaa paikkaan A palvelemaan toisia asiakkaita, ja tekee uuden hukkareissun kun ihminen paikassa B haluaakin lähteä paikkaan A.
Tämä robottiautoilu tarvitsee väistämättä niitä uusia energiaratkaisuja joista virheät hövelisti puhuvat mutta joista koskaan ei kerrota mitä ne uudet energiaratkaisut täsmälleen ovat.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

dothefake

Vehnäoluen? Kerran itäsaksassa leirintäalueen kioskissa oli vain vehnäolutta lämpimänä. Ensimmäisen pullon avattuani ja havaittuani, että puolet sisällöstä sentään jäi pullon otin pitkän huikan ja huomasin tehneeni virheen, sillä vaahtoa tuli sieraimista kuin palosammuttimesta. Eräs hankalimmista känneistäni.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Uuno Nuivanen

Weizen-ölyt on hyvää, mutta aiheuttaa allekirjoittaneelle hallitsemattomia kaasupurkauksia, joten harvemmin tulee maistettua.

VeePee

Quote from: ämpee on 14.01.2017, 22:57:14
Quote from: maltti on valttia on 14.01.2017, 18:40:00
Quote from: Kari Kinnunen on 14.01.2017, 18:23:30
Onhan tässä hässäkässä sellainen ideologinenkin juttu. Bernerit yms. eivät oikein voi sulattaa ajatusta, että joidenkin mielestä autolla ajaminen on yksinkertaisesti kivaa.
Tätä minäkin olen ajatellut. Tai siis näin näen. En ymmärtä että miksi suunnitellaan itsetään liikuvia autoja. Miksi liikenteeseen tarvittaisiin tyhjänä kulkevia autoja niiden autojen  lisäksi jotka kuljettaa -ihmistä- varusteineen paikasta A paikkaan B.

Todella hyvä pointti, ja lisäksi paikassa B täytyy olla helvetin iso robottiautojen säilytyspiste odottamassa sitä hetkeä kun ihmiset haluavat taas siirtyä paikasta B paikkaan A.
Tai sitten jokainen robottiauto tekee yhden reissun lisäksi vielä yhden hukkareissun ja palaa paikkaan A palvelemaan toisia asiakkaita, ja tekee uuden hukkareissun kun ihminen paikassa B haluaakin lähteä paikkaan A.
Tämä robottiautoilu tarvitsee väistämättä niitä uusia energiaratkaisuja joista virheät hövelisti puhuvat mutta joista koskaan ei kerrota mitä ne uudet energiaratkaisut täsmälleen ovat.

Itse asiassa robottiautojen myötä tyhjänä olevien autojen määrä pienenee dramaattisesti. Roboautot eivät tule olemaan yksittäisten ihmisten omistamia vaan enemmänkin taksiin verrattavissa oleva palvelu. Roboautot noutavat ja vievät ihmisiä tarpeen mukaan eikä esimerkiksi kaupungeissa tarvitse varata pysäköintitilaa katujen varsille. Roboautojen myötä ajaminen ja autoilu häviää ja sen tilalle tulee vain liikkuminen paikasta A paikkaan B. Loppujen lopuksi lopputilanne roboautojen kanssa on fiksumpi kuin tämä nykyinen, missä jokainen autoa käyttävä omistaa auton ja tarvitsee sille monessa paikassa pysäköintitilaa. Keskimäärin autoilija tarvitsee autoa varmaan tunnin verran päivässä ja lopun aikaa se seisoo tyhjän panttina. Ei siinäkään oikein järkeä ole.

Impi Waara

^Ei ihan noin yksioikoista kuitenkaan. Perhe lapsineen lähtee mökille, perhe roudaa tenavia harrastuksiin. Perhe kiertelee ostoksilla ja ilmeisesti raahaa kaikkia ostoksiaan mukanaan koko kierroksen. Koirallinen perhe ottaa mustin mukaan markettiin  :facepalm:
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

VeePee

Quote from: Impi Waara on 15.01.2017, 15:01:36
^Ei ihan noin yksioikoista kuitenkaan. Perhe lapsineen lähtee mökille, perhe roudaa tenavia harrastuksiin. Perhe kiertelee ostoksilla ja ilmeisesti raahaa kaikkia ostoksiaan mukanaan koko kierroksen. Koirallinen perhe ottaa mustin mukaan markettiin  :facepalm:

Toki erikoistarpeita on ja kyllähän roboautoa voi pidempäänkin varattuna itselleen pitää kun siitä maksaa. Liikkumistottumukset muuttuvat ja auton käyttäminen tavaroiden säilytykseen varastotilana loppuu. Mökkeilykin vähenee koko ajan muiden vapaa-ajanviettomuotojen myötä. Jos ajattelee vaikka 30 vuoden päähän tulevaisuuteen, niin aika eri tavalla ihmiset aikaansa viettänee kuin nyt. Virtuaalitodellisuus tulee mullistamaan kaiken, esimerkiksi matkailun ja tarpeen liikkua vaikkapa työpaikalle.

Minkä verran perheet enää 30 vuoden päästä shoppailemassa kiertelee tai ruokaostoksia marketissa tekee? Tuskin kovin paljoa.

mannym

Quote from: VeePee on 15.01.2017, 15:15:25
Quote from: Impi Waara on 15.01.2017, 15:01:36
^Ei ihan noin yksioikoista kuitenkaan. Perhe lapsineen lähtee mökille, perhe roudaa tenavia harrastuksiin. Perhe kiertelee ostoksilla ja ilmeisesti raahaa kaikkia ostoksiaan mukanaan koko kierroksen. Koirallinen perhe ottaa mustin mukaan markettiin  :facepalm:

Toki erikoistarpeita on ja kyllähän roboautoa voi pidempäänkin varattuna itselleen pitää kun siitä maksaa. Liikkumistottumukset muuttuvat ja auton käyttäminen tavaroiden säilytykseen varastotilana loppuu. Mökkeilykin vähenee koko ajan muiden vapaa-ajanviettomuotojen myötä. Jos ajattelee vaikka 30 vuoden päähän tulevaisuuteen, niin aika eri tavalla ihmiset aikaansa viettänee kuin nyt. Virtuaalitodellisuus tulee mullistamaan kaiken, esimerkiksi matkailun ja tarpeen liikkua vaikkapa työpaikalle.

Minkä verran perheet enää 30 vuoden päästä shoppailemassa kiertelee tai ruokaostoksia marketissa tekee? Tuskin kovin paljoa.

Kun virtuaalitodellisuuden kautta voin pyörittää mutteria, hitsata putkia tai suorittaa muuta mekaanista kunnossapitoa niin ilmottele. Siihen asti näiden tulevaisuuden utopioihin tulee suhtautua kuten 1960 luvulla ennustettuun 2000 lukuun jolloin autot lentävät jne...
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Nuivanlinna

Quote from: Kim Evil-666 on 13.01.2017, 17:24:59
No täytyy kyllä antaa tunnustus Persuille siiitä, että suorasanaisesti tyrmäävät tämän seurantajärjestelmähulluuden.

Tuo Sipilä-Berner kaksikko on kyllä lähihistorian myrkyllisin poliittinen aisapari. Haudankaivaja sopisi ammateikseen noin kuvainnollisesti.

Tyrmäävätkö?  Bernerin pihvi on yhtiöittäminen, ei niinkään seurantajärjestelmä se tulee sitten ajallaan.
Se mikä yhtiöitetään, se myös yksityistetään ja yhtiö päättää laskutustavan.

Tämäkin ketju on siirtynyt turvallisille vesille, eli robotteihin ja nippeleihin.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

porrasaa

Quote from: VeePee on 15.01.2017, 15:15:25
Quote from: Impi Waara on 15.01.2017, 15:01:36
Koirallinen perhe ottaa mustin mukaan markettiin  :facepalm:
Minkä verran perheet enää 30 vuoden päästä shoppailemassa kiertelee tai ruokaostoksia marketissa tekee? Tuskin kovin paljoa.
Eriarvoistumisen kiihtyessä liikkumattomiksi jäävät varattomat mutta varakkailla sitten autoja on useita, lapsille omansa jotta voivat omia aikojaan liikkua turvallisesti.
Vaikka valtio ajaisi jotain vuokra ja yhteiskäyttömallia, ei kukaan kellä varaa on siihen vapaaehtoisesti mukaan mene. Eivät varsinkaan ne jotka sitä kansalle tyrkyttävät.

Quote from: Nuivanlinna on 15.01.2017, 15:29:34
Tyrmäävätkö?  Bernerin pihvi on yhtiöittäminen, ei niinkään seurantajärjestelmä se tulee sitten ajallaan.
Se mikä yhtiöitetään, se myös yksityistetään ja yhtiö päättää laskutustavan.
Tämäkin ketju on siirtynyt turvallisille vesille, eli robotteihin ja nippeleihin.
Pihvi voi olla myös pitemmälle tähtäävä eli yhtiöittäminen ja kallistaminenkin vain keino, ei tarkoitus itsessään.
Kunhan mökille menotkin saavat tarpeeksi kalliiksi, kansa myy mökit ja maat vapaaehtoisesti.

sr

Quote from: Punaniska on 13.01.2017, 19:13:07
Quote from: sr on 13.01.2017, 17:10:03
Eli lentoteitse liikkumisvapautta ei ole. Tämä niin kuin korollaarina tuosta määritelmästäsi.

Mutta mehän puhummekin Berneristä/Sipilästä, Suomen maantieverkosta. Tämä myös "Pilkut seksuaalista väkivaltaa vastaan Ry"-järjestön puolesta.

Niin puhumme. Pointti on siinä, että tässä puheessa käytämme käsitteitä, joiden määritelmien on oltava johdonmukaisia. Jos "liikkumisen vapaus" käsite määritellään niin kuin sinä määrittelit, niin sitten keskusteltaessa muusta liikkumisesta (esim. lentomatkailusta) seuraa juuri se, mitä kirjoitin. Vai oletko sitä mieltä, että liikkumisen vapauden käsite tarkoittaa yhtä puhuttaessa maantiematkailusta, mutta toista puhuttaessa ilmailusta? Miksi tarkoittaisi?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Impi Waara

Quote from: VeePee on 15.01.2017, 15:15:25
Quote from: Impi Waara on 15.01.2017, 15:01:36
^Ei ihan noin yksioikoista kuitenkaan. Perhe lapsineen lähtee mökille, perhe roudaa tenavia harrastuksiin. Perhe kiertelee ostoksilla ja ilmeisesti raahaa kaikkia ostoksiaan mukanaan koko kierroksen. Koirallinen perhe ottaa mustin mukaan markettiin  :facepalm:

Toki erikoistarpeita on ja kyllähän roboautoa voi pidempäänkin varattuna itselleen pitää kun siitä maksaa. Liikkumistottumukset muuttuvat ja auton käyttäminen tavaroiden säilytykseen varastotilana loppuu. Mökkeilykin vähenee koko ajan muiden vapaa-ajanviettomuotojen myötä. Jos ajattelee vaikka 30 vuoden päähän tulevaisuuteen, niin aika eri tavalla ihmiset aikaansa viettänee kuin nyt. Virtuaalitodellisuus tulee mullistamaan kaiken, esimerkiksi matkailun ja tarpeen liikkua vaikkapa työpaikalle.

Minkä verran perheet enää 30 vuoden päästä shoppailemassa kiertelee tai ruokaostoksia marketissa tekee? Tuskin kovin paljoa.

Unohdin aivan, että 30 vuoden päästä Suomi on A) alati parempaa elämisen tasoa ja laatua B) taantunut kehitysmaaksi, jolloin riittää paikallinen basaari C) jotakin muuta.

Kaikki istuvat turvalukituissa kodeissaan erkaantuneena todellisuudesta. Onhan elämää virtuaalimaailmassa ja onnellisuuspillerit pitää mielen pirteänä. Onneksi olen tuolloin jo kadonnut kartalta...
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

sr

Quote from: Hohtava Mamma on 14.01.2017, 17:05:00
Jäsen VeePee tuolla mainitsi Big datan ja vakuutusyhtiöiden kiinnostuksen esimerkiksi ajotavan seurantaan vakuutusmaksuja laskevana (eli toisilta nostavana) tekijänä. Nopeusmittaus on samalla myös kiihtyvyysmittaus, niin a=v/t kuin mv^2/r -muodossakin. Aggressiivisen ajotavan maksaa artisti jo nyt itse, polttoaineena ja renkaina.

Ja olisiko sinusta siis huono asia se, että vakuutusyhtiöt palkitsisivat matalammilla vakuutusmaksuilla niitä kuskeja, joiden ajotapa tilastollisesti tuottaa vähemmän vakuutuksilla korvattavia onnettomuuksia, ja toisaalta rankaisisvat korkeammilla niitä, joiden ajotapa tuottaa enemmän onnettomuuksia? Tilannehan on nykyisin se, että vakuutusyhtiöt tekevät parhaansa mukaan tätä, mutta joutuvat tekemään sen käyttäen erinäköisiä asioita, jotka korreloivat ajotavan vaarallisuuden kanssa, mutta sisältävät paljon enemmän kohinaa kuin se, että voitaisiin seurata suoraan ajotapaa. Esim. ikä (nuoret ajavat vaarallisemmin) tai se, kuinka äskettäin joutui onnettomuuteen (jos kolaroit, bonukset menevät heti), ovat asioita, joita vakuutusyhtiöt koittavat käyttää ajotavan vaarallisuuden arviointiin.

Quote
Jos seuranta koskee yksiä mutta toisia ei, mihin vedetään raja? Melkoinen dystopia muuten tuo, jos osaa kansalaisista seurataan mutta tiettyä kultapossukerhoa ei.

Minusta paikkaseurannan ei tule koskea ketään. Vaikkapa tuota mainitsemaasi ajotavan vaarallisuutta voidaan seurata kaikille avoimella algoritmilla, josta sitten vakuutusyhtiöille menee vain se vaarallisuustieto.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Punaniska

Quote from: sr on 15.01.2017, 17:42:01

Ja olisiko sinusta siis huono asia se, että vakuutusyhtiöt palkitsisivat matalammilla vakuutusmaksuilla niitä kuskeja, joiden ajotapa tilastollisesti tuottaa vähemmän vakuutuksilla korvattavia onnettomuuksia, ja toisaalta rankaisisvat korkeammilla niitä, joiden ajotapa tuottaa enemmän onnettomuuksia?

Mistä Japanista hemmo oikein heittää näitä vahvasti reaalitodellisuuden vastaisia läppiään? Vakuutusyhtiöt palkitsevat matalammilla vakuutusmaksuilla. Ovat palkinneet jo vuosikymmeniä.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

no future

Tuo auton omistamiseen liittyvä tyhjäkäyttö oli ja on hyvä pointti etenkin ruuhkasuomessa. Normi tilanteessahan autolla ajetaan sinne töihin, ja sitten se seisoo 8-10 tuntia käyttömättömänä Suomen kalleimmilla neliöillä. Juuri siellä missä muilla ihmisillä voisi samaan aikaan olla tarvetta autolle. Miksi tuota hukka-aikaa ei voisi ottaa käyttöön? Ainoa estehän on nyt auton omistamiseen, hallintaoikeuteen ja vakuutuksiin liittyvät, sinällään aivan keinotekoiset byrokraattiset esteet. Voihan niitä kutsua vakiintuneiksi tavoiksikin, mutta ei ole mitään syytä miksi tulevaisuudessa noita "tapoja" ei voisi muuttaa radikaalistikin. Autoilun historia on jopa teollistumisen ja kaupungistumisen historiaan verrattuna lyhyt, ja se tulee kehittymään siinä missä teollisuus ja kaupungitkin.

Omat isovanhempani ovat ajaneet hevosilla kylillä sotien jälkeen, ja toinen isoisäni ei ikinä hankkinut mopoa kummempaa moottoriajoneuvoa. Ajokorttien määrä suurissa kaupungeissa kasvaneiden nuorten keskuudessa on käsittääkseni kääntynyt jo laskuun, mutta ei kukaan silti valita liikkumisen vaikeudesta. Älypuhelimien ja netin myötä jopa julkinen liikenne on helpommin tavoitettavissa ja käytettävissä kuin aiemmin. Samalla väestö pakkautuu entistä tiheämpään kaupunkeihin, missä liikkumisen tarpeet ha keinot ovat aivan toiset kuin agraariajan Suomessa.

Kari Kinnunen

Liikkuminen kaupungissa olisikin varmasti hyvä toteuttaa palveluna. Silloin harvoin kun joudun kaupunkiin käytän liikkumiseen itsekin palvelua. Palvelua kutsutaan taksiksi.

Kaupungissa ajaminen on melkoisen ikävää puuhaa.

jka

Quote from: no future on 15.01.2017, 20:33:21
Miksi tuota hukka-aikaa ei voisi ottaa käyttöön? Ainoa estehän on nyt auton omistamiseen, hallintaoikeuteen ja vakuutuksiin liittyvät, sinällään aivan keinotekoiset byrokraattiset esteet.

Aivan hyvin voisin tosiaan vuokrata oman autoni työpäiväksi jollekin yyteri-kuskille kunhan tuo pirssin takaisin työpävän päätteksi työpaikan parkkipaikalle jotta pääsen taas kotiin. Mutta tuohan ei käy kun yyteriä ei saa ajaa edes omalla autolla, puhumattakaan vuokra-autolla. Niinpä niin, tällaiseen epäkohtaan ei todellakaan olla aikeissa tehdä parannusta. Tämähän tarkoittaisi sitä että meikäläinen voisi jopa tienata silla omalla autolla. Se ei nyt vaan kertakaikkiaan käy. Kyllä pykälät pitää olla sellaiset että meikäläinen on aina maksumiehenä.

Tabula Rasa

Mitä nuorten korttien vähenemiseen tulee niin pakkohan se on jossain kohti tulla köyhillä raja vastaan kun perus b-kortti maksaa kolmatta tonnia ja sitä pitää uusia 5v välein edes puhumatta nollabonuksien lakisääteisistä vakuutuksista ja muista kuluista jotka on maksettava ennen kuin ajat senttiäkään. Tonnin autolla ajamaan pääseminen voi maksaa likimain sen viisi tonnia auto mukaanlukien joka on perustoimeentulotuella vuoden tulot vuokrien jälkeen. Ja tuonne toimeentulon käyhyysloukkuunhan hyväksikäytettäväksi suomalaiset tahdotaan ajaa. Eikä puhetta edes ammattiajokorteista. Niihin ei ole varaa kuin matuilla joille kurssit kyllä maksetaan mutta kantiksille ei.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

mannym

Se on jotenkin hankalaa hahmottaa. Samaan aikaan liikenteeseen ollaan päästämässä robottiautoja, joiden ei ole tarvinnut käydä istumassa pakollisia teoriatunteja, tai ajamassa pakollisia opetustunteja, pimeä ajoa, liukasrataa. Kun tavan ihmiseltä nuo kaikki vaaditaan. Niin ja 18 vuoden ikä.

Robotille ilmaiseksi ja ilman testejä se mikä maksaa ihmiselle tuhansia ja testataan. Jos robottiautot pääsevät liikenteeseen niin tänne on samalla tultava yhdysvaltojen tapainen maksa 25 taalaa ja tässä sun ajokortti. Ei eihän niin käy. Ihmisten on vaivauduttava autokouluun jos haluavat ajaa itse. Tai alistuttava kommunistiseen utopiaan jossa voi astua ulos ovesta ja astua yhteiskäyttöauton takapenkille ja kulkea kohteeseen. Josta voi kulkea takaisin toisella yhteiskäyttöautolla. Ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan.

Vaikuttaa toki taksilta mutta eihän yhteiskäyttörobottiauto voi taksi olla. Sehän olisi silloin liiketoimintaa eikä yhteiskäyttötoimintaa.

Ymmärtääkö kukaan muu miksi ihmisen on hypittävä esteiden yli kun robotin ei tarvitse?
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Kulttuurirealisti

Quote from: no future on 15.01.2017, 20:33:21
Tuo auton omistamiseen liittyvä tyhjäkäyttö oli ja on hyvä pointti etenkin ruuhkasuomessa. Normi tilanteessahan autolla ajetaan sinne töihin, ja sitten se seisoo 8-10 tuntia käyttömättömänä Suomen kalleimmilla neliöillä. Juuri siellä missä muilla ihmisillä voisi samaan aikaan olla tarvetta autolle. Miksi tuota hukka-aikaa ei voisi ottaa käyttöön? Ainoa estehän on nyt auton omistamiseen, hallintaoikeuteen ja vakuutuksiin liittyvät, sinällään aivan keinotekoiset byrokraattiset esteet.

Autohan voitaisiin toimittaa liisattuna niin, että tietyin ehdoin sitä voi vuokrata, kun se seisoo parkissa. Palautettava sinne. Sama, jos liising-haltija on vaikka lomilla. Vuokratulot joko liising-yhtiölle, tai osittain lease-haltijalle.

Mutta tuohon ei mitään seurantalaitteita tarvittaisi.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Hermit

QuoteSe on jotenkin hankalaa hahmottaa. Samaan aikaan liikenteeseen ollaan päästämässä robottiautoja, joiden ei ole tarvinnut käydä istumassa pakollisia teoriatunteja, tai ajamassa pakollisia opetustunteja, pimeä ajoa, liukasrataa.

Robotin vertaaminen ihmiseen on vähän ontuvaa, koska robotin äly perustuu ajokokemukseen siinä missä ihmisenkin. Robotilla on jo syntyessään valtava muilta robottiyksilöiltä kerätty ajokokemus.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

Tabula Rasa

Quote from: Hermit on 15.01.2017, 22:57:56
QuoteSe on jotenkin hankalaa hahmottaa. Samaan aikaan liikenteeseen ollaan päästämässä robottiautoja, joiden ei ole tarvinnut käydä istumassa pakollisia teoriatunteja, tai ajamassa pakollisia opetustunteja, pimeä ajoa, liukasrataa.

Robotin vertaaminen ihmiseen on vähän ontuvaa, koska robotin äly perustuu ajokokemukseen siinä missä ihmisenkin. Robotilla on jo syntyessään valtava muilta robottiyksilöiltä kerätty ajokokemus.

Robotti osaa sen mitä siellä on muistissa eikä mitään muuta. Ihminen osaa yhdistellä entisiä kokemuksia ja toisaalta itsenäisesti harkita parasta toimintatapaa jokaiseen tilanteeseen erikseen. Eli onnettomuuksia tulee tapahtumaan kun robotti joutuu tilanteeseen johon sillä ei ole vastausta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Pergolaattori

Quote from: Tabula Rasa on 16.01.2017, 05:46:07
Quote from: Hermit on 15.01.2017, 22:57:56
Robotin vertaaminen ihmiseen on vähän ontuvaa, koska robotin äly perustuu ajokokemukseen siinä missä ihmisenkin. Robotilla on jo syntyessään valtava muilta robottiyksilöiltä kerätty ajokokemus.

Robotti osaa sen mitä siellä on muistissa eikä mitään muuta. Ihminen osaa yhdistellä entisiä kokemuksia ja toisaalta itsenäisesti harkita parasta toimintatapaa jokaiseen tilanteeseen erikseen. Eli onnettomuuksia tulee tapahtumaan kun robotti joutuu tilanteeseen johon sillä ei ole vastausta.

Kokemuksen keräämisessä hyvin ohjelmoitu kone ja etenkin hive mindiin kytketty sellainen on ylivertainen. Täystuhoa edeltänyt sekunti ja siis täydellinen epäonnistuminen on erinomaista dataa. 'Ei näin'. Sillä vissillä erolla ihmiseen että kertynyttä oppia on mahdollista noudattaa ehdottomasti. Ihmisen etu ja turmio on mahdollisuus päättää ottaa riskejä.

Koneen ongelma on kerätä data jonka pohjalta absoluuttisen oikeat päätökset tehdään. Ihmiselle on tietoinen eikä välttämättä älykkäin päätös jatkaa matkaa raappaamattomalla ja sisäpuolelta huurtuneella tuulilasilla. Ongelma on -kaikkien ihmisaistien osalta- koneelle sama, sillä ehdolla että vastuun vajaalla sensoridatalla toimimisesta kantaa koneen vaatimustenmukaisuusvakuutuksen allekirjoittaja. Toisin sanoen, robotti pysähtyy kiltisti odottamaan että joku saapuu rahaa vastaan pyyhkimään pikkupoikien sillalta pudottaman lumipallon pois anturin edestä. Toisin sanoen, robottiliikenteen suurin ongelma tulee olemaan sen edellyttämä täydellisyys tekniikan ja sen luotettavuuden osalta. Vihje: Ranskalaiset ja italialaiset autot, etenkin sähköongelmat.

-