News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-12-13 Yle: Suomalaisen autoilijan bensalasku nousee kymmeniä senttejä

Started by koli, 14.12.2015, 02:15:42

Previous topic - Next topic

koli

QuotePariisin sopimusta tai ei: Suomalaisen autoilijan bensalasku nousee kymmeniä senttejä

EU on päättänyt vähentää päästöjään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä riippumatta Pariisin ilmastosopimuksesta. Päästövähennykset saadaan liikenteestä ja pienimuotoisesta energiantuotannosta.

Suomalaiset saavat tottua tulevaisuudessa siihen, että bensa-aseman näyttötauluilla nähdään nykyistä korkeampia hintoja. Esimerkiksi Helsingin halvin 95E-bensalitra maksoi tänään sunnuntaina kello 14 aikaan Mellunmäessä 1,349 euroa Polttoaine.net-sivuston mukaan.

– Liikenteessä voidaan parhaiten lyhyellä aikavälillä vähentää päästöjä lisäämällä biopolttoaineiden osuutta noin 40 prosenttiin nykyisestä 10 prosentista. Bensiinin ja dieselin valmistuksessa biopolttoaineet maksavat enemmän kuin fossiiliset polttoaineet ja tästä syystä bensalaskun hinta nousee, sanoo Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen.

Biopolttoaineen valmistus on kalliimpaa kuin fossiilisten polttoaineen.

Ollikainen arvioi, että jatkossa bensalitra kallistuu noin 20 senttiä pelkän polttoaineen osalta. Hän ei usko, että bensan hinnan kipurajaa saavutetaan näillä toimilla. Trafin mukaan vuonna 2012 bensan kipuraja oli 2,7 euroa.

– Kipurajoille mennään, jos yhtäaikaa aletaan nostaa polttoaineiden verotusta. Verot koostavat jo nyt ison osan hinnasta.

Ollikainen arvioi, että Pariisin ilmastosopimus ei tuo suurempaa haittaa keskeisille toimijoille suomalaisessa energiataloudessa.

E10-bensiini nosti hintaa aikoinaan 5 senttiä / litra

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä sanoo, että liikenteen päästövähennystavoitteet ovat kovia vuoteen 2030 mennessä. Tulevaisuuden bensan hintaan hän löytää esimerkin menneisyydestä.

– Kun E10-bensiini tuli markkinoille, korotus oli noin viisi senttiä litralta. Sen perusteella voi arvioida, miten biopolttoaineen lisäys vaikuttaa. Kokonaisuuteen vaikuttavat tietysti myös verotus ja fossiilisen polttoaineen hinta.

Vänskä kertoo, että verojen osuus bensan kuluttajahinnasta on lähes 60 prosenttia.

– Paljon riippuu siitä, millaista veropolitiikkaa tullaan harjoittamaan tulevaisuudessa. Pitää muistaa, että energiatehokkuus kasvaa vuoteen 2030 mennessä eli polttoaineita kuluu vähemmän ja sitä kautta tulee säästöä.
http://yle.fi/uutiset/pariisin_sopimusta_tai_ei_suomalaisen_autoilijan_bensalasku_nousee_kymmenia_sentteja/8525392

Suomi kuntoon.(http://s10.postimg.org/zc00vrwjp/sipila_hulkko.jpg)
Mörökölli

Ari-Lee

QuoteOllikainen arvioi, että jatkossa bensalitra kallistuu noin 20 senttiä pelkän polttoaineen osalta. Hän ei usko, että bensan hinnan kipurajaa saavutetaan näillä toimilla. Trafin mukaan vuonna 2012 bensan kipuraja oli 2,7 euroa.

Pelkkä tuo kommentti jo osoittaa kuinka tässä ollaan sokeana pimeänä laaksossa tuntoaistin menettäneenä. Täysin todellisuudesta irtaantunutta houretta. Lama on syventynyt entisestään vuodesta 2012. Kaikki maksut ja verot ja hinnat ovat nousseet ja nousevat taas vuoden alusta Sipilän säästöinä. Myös uusia veroja ja maksuja on keksitty. Palvelumaksuja on korotettu. Ja nyt jos nostetaan bensiinin litrahintaa 0.20€ tulee sekin myös näkymään liikenteen hinnoittelussa ja heijastumaan tuotteiden loppukäyttäjän lompakkoon. Siis me puhumme aivan kaikesta mitä ihminen tarvitsee ja ostaa, ei pelkästään polttoaineesta. Kasvava työttömyys ja matutulva vielä tähän päälle. Tästä lamasta me emme taida selvitäkään, se tulee tunnustaa nyt viimeistään tässä vaiheessa.

Suomalainen autoilija maksaa vuosittain vasta kaikkiaan n. 7 miljardia erilaisia veroja ja maksuja. Se ei riitä vaikka verot ja maksut tuplattaisiin, koska kirstun pohjassa on kirstun kokoinen reikä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Jufe

Totta helvetissä tätä nyt nostetaan, kun hinta on "HALPAA". Alin seitsemään vuoteen. Nyt on varaa kiristää. Eilen tarkistin naftan hinnan. 1.17e/L. Tammikuussa taidetaan olla sitten 1.30e/L ja kun tämä öljy alkaa nousemaan, ollaan dieselin hinnoissa sitten jo 1.7e/L.

Kolme eläköön huutoa Sipilälle.
Eläköön, eläköön, eläköön! Näillä toimilla Suomi nousuun! Rankaisemalla meitä saastaisinta pohjakansaa, yksityisautoilijoita ja rahtareita.

Kerran vielä:
Eläköön, eläköön, eläköön!
90% diggaa mamuista. Eiku se oliki 10%. Sori siitä. Oikeesti.

elven archer

Quote from: koli on 14.12.2015, 02:15:42
Trafin mukaan vuonna 2012 bensan kipuraja oli 2,7 euroa.
Kenen kipuraja? Opiskelijanko? Vähätuloisenko? Tuohon loppuisi todella monen autoilu, mutta sehän on tässä tarkoituskin: tehdään autoilusta, eli liikkumisesta, vain hyväosaisille mahdollista! Köyhät kökkikööt kotona ja sillä hyvä. Jättäkööt menemättä, harrastamatta ja ehkä töissäkin käymättä, koska eipä edes noita riistohintaisia, joihin ei myöskään ole varaa kuin ehkä opiskelijalipulla, bussejakaan kulje vähän syrjemmällä yhtään mihinkään.

Ja niiden käyttö vie päivästä tuntikausia aikaa, kun omalla autolla pystyy tekemään usein saman esim. puolessa tunnissa. Tuntikausia, koska saattaa olla, että sitä bussia odotetaan jo tunteja. Mutta tämähän on ihan vierasta pääkaupunkiseutulaisille. Kipuraja 2,7 €. Hieno juttu. 2 x 25 km maksaa vain reilut 8 euroa. Ihanan halpaa, hyvin siedettävää... kroisoksille!

Perkele. Eikö tässä maassa kukaan enää pidä pienempien puolta? Tai edes suomalaisten? Jumaliste, että nyt palaa jo lopullisesti käpy. Työntäkää ne direktiivit... ja ympäristötieteen professuurinne hanuriinne.

elven archer

EU on elämän tarkoitus. Elämme ja kuolemme ja annamme omaisuutemme palvellaksemme pyhää liittoa. Mitä saamme vastineeksi? Kulttuurimme tuhon. Kiitos. Ja näkemiin, siltä alkaa tuntua. Täytyyhän maailmassa vielä olla jossain paikka, jossa hulluus, itseruoskinta ja itsetuho eivät ole pyhitettyä. Täytyyhän? Minä menen sinne. Alkaa vähitellen riittää tämä kollektiivinen itsemurha, johon EU jäsenvaltionsa ajaa.

Sipilä, tuhon ylipappi. Ei vaadi selityksiä. Stubb, liittovaltion uskonnollinen poliisi. Sillä miehellä ei vakaumus järky. Soini, tv-pappi. Liukenee paikalta ulkomaille karkuun kalastellut äänet Audin takakontissa. Orpo, työrukkanen. Ei, vaan lapanen. Tekee kaiken, mitä käsketään ilman yhtään ajatusta pääkopassa.

Nuiva kansalainen

Todella hieno päästös. "Ilmastonmuutoksen" vaikutukset voidaan täysin peruuttaa kiristämällä Suomen kaltaisten pikku maiden verotusta. Todellisia saastuttajia kuten Venäjää, Kiinaa ja USA:ta ei kiinnosta paskaakaan.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Larva

Ja arvatenkaan päättäjille ei tule mieleen, että bensalaskun kallistuminen johtaa automaattisesti myös kaiken muun kallistumiseen. Hyvä mäntit.  :facepalm:
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

elven archer

Quote from: Tuulenhenki on 14.12.2015, 07:43:20
Ja arvatenkaan päättäjille ei tule mieleen, että bensalaskun kallistuminen johtaa automaattisesti myös kaiken muun kallistumiseen. Hyvä mäntit.  :facepalm:
Niinhän siinä käy pitkien välimatkojen harvaan asutussa maassa, kun pitäisi ne tavaratkin satamista saada jonnekin. Mutta Vihreillä on ehdotus. Muutetaan kaikki pääkaupunkiseudulle ja museoidaan muu Suomi. Elämänlaatu, mitä se on? Jotain pois lahjoitettavaa selvästikin.

Paawo

Sinällään nyt on paras aika kiristää pa-hintoja koska pohjahinta on matalimmillaan pitkään aikaan.

Pa-hinnan korotus on myös varsin solidaarinen tapa ohjata ympäristöystävälliseen (=vähempään) autoiluun verrattuna jo kokeiltuihin ja autokauppiaiden haaveilemiin raippaveroihin. Tästä maksaa se joka bensaa polttaa, maailman pelastumisen kannalta on sama asia polttaako sitä ämpärissä vai uuden/vanhan auton moottorissa. Ämpärin valmistaminen vaan kuluttaa luonnonvaroja satamäärin vähemmän kuin uuden auton.

Haittapuolena on tuo kuljetuskustannusten nousu, mutta suuren rahan bisnestä tuo ei haittaa millään tavalla. Pitkäkilpiset autot kulkee vientilasteissaan Eurooppaan Via Balticaa pitkin kuten tähänkin asti, tankit täytetään Suomen ulkopuolella. Kuluttajakauppa ja tukkuporras nostaa hintojaan jossain suhteessa koska polttoainekulut, ja vuoden parin sisään taas muutama maksuvaikeuksiin ajautunut kotimainen kuljetusyrittäjä liputtaa/ulkoistaa kalustonsa Suomenlahden eteläpuolelle. Entinen valtion kuljetusyhtiö on jo näyttänyt esimerkkiä uudesta kannattavammasta toimintamallista. :facepalm:


Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Huppupelikaani

Naurahdin, kun näin otsikon. Eli lorottelen reilut sata litraa dieseliä tankkiin ja lasku nousee jopa kymmeniä senttejä? Vai olikohan kyse kerran kuussa laatikkoon kolahtavasta laskusta?

Toimittelijalta voisi kysyä oliko tässä tarkoitus nostaa kohu iltapäivälehtien tyyliin? Puhutaanko tässä tosiaan mitä tapahtuu seuraavan 15 vuoden aikana? Vai nouseeko pelkän bensalitran hinta 20 c (+ verot) jo tällä vaalikaudella? Vuoden alussa? Huomenna?

Tätä menoa EU on jo kuopattu 2030 mennessä. Ja jos ei ole kuopattu, meillä taitaa silloin olla päällimmäisenä mielessä muut asiat. Millään höpöhöpö-päästötavoitteilla ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin pallon väkiluku kasvaa nykyistä tahtia.

taannehtiva seuralainen

Jutun otsikko kertoo oleellisen. Suomalaisen autoilijan bensalasku nousee kymmeniä senttejä.
Päätäntävaltansa EU:lle antanut nöyristelevä mallioppilas on aina valmiina kuristamaan itseään veroilla, talouspakotteilla ja maailmanhalaamisella.
Lienemme maailman tyhmin tai ainakin hyväuskoisin kansa.

dothefake

Venäjällä bensa maksaa nyt alle 50 centtiä litra. Saattaa kyllä jonot kasvaa tulevaisuudessa tai sitten on raja ylitettävä yöllä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ISO

Ei huolta, meillä on tähän varaa nyt kun ollaan saatu kymmeniä tuhansia kansantalouden piristäjiä maahan.

Olipas onni, että juuri nyt tulivat, miten oltaiskaan pärjätty ilman sitä porukkaa kun bensakin kallistuu.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

ArtturiE

Venäjän viisumien kysyntä lisääntyy, koska halpa rupla ja bensa rajan takana.
Pipilä kusee omaan pesään. Ei mitään uutta. Tästäkin selvitään ottamalla lisää turvallisuusuhkia lähi-idästä ja afrikasta, miettii Pipilä.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

koli

QuoteBensaa saa nyt halvalla - ei edes veronkorotusta ensi vuonna

- Polttoaineiden reaalihinnat ovat poikkeuksellisen ja historiallisen alhaalla. En osaa sanoa, miten hinnat kehittyvät tästä eteenpäin, toteaa ST1:n verkosto- ja omistajakauppiastoiminnoista vastaava myyntijohtaja Juha Vanninen.

Hän huomauttaa, että vuodenvaihteen jälkeen painetta polttoaineiden hintojen nousuun tuo liikenteen biovelvoite.

- Suomi on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen, että vuonna 2020 liikenteen polttonesteestä 20 prosenttia on uusiutuvaa. Ensi vuonna määrä nousee kahdeksasta kymmeneen prosenttiin. Täytyy huomioida, että meidän pitää hoitaa velvoite jollain tavalla. Valtiovallan määräykset saattavat nostaa hintaa, vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta edelleen laskisi, Vanninen sanoi.
..................
http://www.iltalehti.fi/talous/2015122120865861_ta.shtml

Eli ilman tätä "kunnianhimoista" tavoitetta edes yksi kustannus olisi inhimillisissä hinnoissa, mutta ei kun ei... Kaikki pitää saada kallistumaan vaikka väkisin. >:(
Mörökölli