News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-01-24 EU-komissio tuo sähköautot ja niiden latauspisteet eu-rahvaalle

Started by akez, 24.01.2013, 19:47:44

Previous topic - Next topic

Semiretardi

Quote from: sivullinen. on 28.01.2013, 12:46:54
Quote from: ikuturso on 28.01.2013, 12:01:12
Anteeksi tyhmyyteni. Mutta miksi ylipäätään tästä asiasta pitää määrätä?

2000-luvun alun sähköautobuumi tapettiin tulkitsemalla määräyksiä sähköauton rinnastettavuudeksi diesel-autoon eli lisäveroilla. Kun olisi ollut erillinen laki sähköautoista, ei olisi byrokraattien tappokäskyä voitu suorittaa. Totalitaristisessa järjestelmässä laki on olemassa nimenomaan kansalaisten suojelemiseksi valtion mielivallalta. Sellaista tarvittaisiin nytkin.

Yksi hyvä mahdollisuus säädösten avulla luoda sähköautokanta ja rakentaa latausverkosto olisi antaa sähköauton käyttäjille selkeä etu. Yhden hallituksen antama rahallinen etu tullaan aina kompensoimaan seuraavan hallituksen toimesta - ellei jo seuraavassa budjetissa, ja tämän käytännön ovat ihmiset jo oppineet, joten siten ei saataisi tarvittavaa sähköautobuumia. Yksittäisten kokeilujen avulla kuitenkaan ei jakeluverkostoa ikinä saada aikaan, joten buumi tarvitaan; tarvitaan selkeä etu sähköautoilijoille. Voisiko aikaisempi ajoikä olla sellainen? Mopoautothan tulivat Suomeen kuin tyhjästä juuri niiden alemman ajoiän takia. Mopoautot ovat paljon pienempiä, tehottomampia ja lyhyempi ikäisiä kuin tavalliset autot, mutta silti maksavat lähes yhtä paljon. Taloudellisesti siten mopoautoa ei ole mitään järkeä ostaa - eikä taidakkaan olla ainuttakaan yli 18-vuotiasta, joka mopoauton olisi ostanut. Kenties jokunen ajokortin menettänyt yli 80-vuotias. Sähköautoille voitaisiin antaa siis joku erikoislupa; ikä, erikoispysäköinti, keskusta-ajo, ajokortittomuus tai joku muu. Sillä saataisiin lainsäädännöllisesti luotua tarve, ja siten kysyntä ja latausverkko. Sen jälkeen sähköautot voisivat oikeasti kilpailla muiden kanssa.

Kielletään mopoautot ja sallitaan sähkömopoautot.

Mopoauto sähkömoottorilla, GlansPower EV02
http://glanspower.fi/tuote/1207

Varkaudessa kootaan sähkömopoautoja
http://www.youtube.com/watch?v=y-HW_UG_oVM

Markkinatalouteen siirtymistä en pidä lyhyellä aikavälillä todennäköisenä. Jos siihen siirryttäisiinkin, niin siirtymäaika mullistaisi järjestelmää pahasti. Silloin kiinnostaisi ruoka - ei sähköautot.

Jos nuo joskus rakentelevat helsinkiin tai miksei myös muihin kaupunkeihin ne "ruuhkatullit" joita myös saasteilla perustellaan, niin vapautetaan sähköautot näistä. Ruuhkiahan se ei vähennä ollenkaan, mutta ainaskin pakokaasut vähenis kaupunkialueilla.

Soromnoo

Kröhöm
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288535872033.html

QuotePolttokennoautot tekevät suuren läpimurron vuonna 2017?
Saksalaisen Automobilwoche-lehden uutisen mukaan Daimler, Ford ja Nissan kehittelevät yhteistyössä polttokennojärjestelmää ja pyrkivät täten nopeuttamaan polttokennotekniikan läpimurtoa markkinoille.

ikuturso

Quote from: sivullinen. on 28.01.2013, 12:46:54
Quote from: ikuturso on 28.01.2013, 12:01:12
Anteeksi tyhmyyteni. Mutta miksi ylipäätään tästä asiasta pitää määrätä?

Yksi hyvä mahdollisuus säädösten avulla luoda sähköautokanta ja rakentaa latausverkosto olisi antaa sähköauton käyttäjille selkeä etu.


Tästä voisin olla osittain samaa mieltä. Voisin puoltaa kaikkien haittamaksujen poistamista ompelukoneautoilta. Jos kansa niitä haluaisi, niin varmaan se latausverkkokin syntyisi siinä samalla. Nyt ei ollut kuitenkaan kyse eduista, vaan laista, jolla pakotettaisiin mittaviin infrastruktuuriin kohdistuviin investointeihin.

Quote from: sivullinen. on 28.01.2013, 12:46:54
Kielletään mopoautot ja sallitaan sähkömopoautot.

Varkaudessa kootaan sähkömopoautoja
http://www.youtube.com/watch?v=y-HW_UG_oVM

Kannatan jäsen sivullisen tekemää ehdotusta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

olhat

Quote from: Kalle Pahajoki on 26.01.2013, 10:51:09
Quote from: L. Brander on 25.01.2013, 20:31:57
Mutta mikä on se ratkaisu, joka tulevaisuudessa lyö bensa- ja dieselmoottorit?


Jos pitäisi veikata yhtä ratkaisua, niin kyseessä on hybridi, jossa auton akkuja voidaan tarvittaessa ajon aikana ladata muulla voimanlähteellä kuin ulkoisella pistokkeella. Juuri näin taitavat toimia myös suunnitellut vetyautot (vedyllä tuotetaan sähköä joka lataa akkuja). Samoin Chevrolet Volt / Opel Ampera lataavat tarvittaessa pienellä polttomoottorilla auton akkuja. Tällä ratkaisulla yhdistetty kulutus saadaan 1,2 litraan sataseella.

Ladattavien myynnistä jenkeissä off-topickia:
USA:ssa alkaa ladattavilla autoilla olla jo aika hyvät volyymit   Vain pari vuotta sitten ei niitä myyty kuin joitain harrastajakappaleita mutta juuri nyt ollaan noin sadan tuhannen auton vuosivauhdissa mikä näyttää edelleen olevan selvässä kasvussa.  EREVit eli jatketun kantaman ladattavat ovat viemässä suurimmat markkinaosuudet ja normikukkarolle mielenkiintoisimmat uutuudetkin tulevat siltä suunnalta.  Voltti/Amperan lisäksi myynnissä ovat Fordin C-Max Energi sekä Fusion Energi, Prius plugilla ja Honda Accord PHEV. Kuluvan vuoden aikana tulee ainakin Mitsun uusi Outlander myös PHEVinä. 

Nissanin suuret suunnitelmat Leafin puhtaan sähköauton maailmanvalloituksesta eivät menneet putkeen vaan puolen miljoonan auton kaavailtu vuosimyynti ei ole kuin ehkä 20 000 maailmanlaajuisesti.  EREVeillä ei ole kantamaongelmia Leafin tapaan mutta ei Volttiakaan siellä myyty hyvin ennen kuin niiden hintoja ruvettiin rajusti alentamaan joskus viime syksynä välillä jopa alle normaalien bensa-autohintojen erityisesti liisausfirmojen superhalvoilla sopimuksilla. 

Eurooppa ei valitettavasti tunnu olevan näiden autojen markkinoijien pääasiallista markkina-aluetta sillä täällä ei varmasti ole myyty/liisattu yhtään ladattavaa kohtuumarginaaleilla tai peräti kampanjahintaan pienemmillä kauppiasprosenteilla kuin mitä hiilivetyautoilla on.  Saksassa melkein kaikki autot myydään vähintään kymmenen joskus parikymmentä ja päälle prossaa alle suositushintojen mutta ei Amperaa.  Nitrot esiin heikoille kun katsotaan tämän hetken noteeraukset muutamille Saksan Opeleiden lähtöhinnoille sis. verot ja toimituksen Autohaus24:ssa:



Astra       16.770.-€   alennus 29,56%   loppuhinta 12.432,-€
Mokka     18.990,-€   alennus 17,13%   loppuhinta 16.405,-€
Antara     27.680,-€   alennus 22,44%   loppuhinta 21.641,-€
Ampera   45.900,-€   alennus  0%         loppuhinta 46.420,-E


Ei ehkä ole vaikeaa arvata mitä näistä tulee vähiten kadulla vastaan varsinkin kun monien vahvasti statustietoisten hyvätuloisten on vaikea selittää itselle saatikka muille että on maksanut paremman bemarin hinnan ooppelin logosta.  Jos laskee varsin kalliisti yhden kWh:n hinnaksi veroineen 250 euroa niin akkujen hinta olisi tasan neljä tonnia tuossa Amperassa.  Lisää tulee sähkömoottori ja pikkusälää, pois otetaan perinteinen vaihdelaatikko yms, siis mistä helvetistä tuo hinta on esiin kaivettu.  Jenkeissä samaa autoa sai syksyllä puoleen hintaan plus vero ulos kaupasta mikä oli aika lähellä saman luokan polttomoottoriautojen hintoja.   


Itse asiaan mennäkseni niin mukavuudenhaluisten ihmisten johdosta tietysti latausstandardiksi tulee induktio EU-byrokraattien pään yli ja johtojen kanssa pelaamiseen sekä muuhun vehtaamiseen menee tasan nolla sekuntia kun auto ajetaan laturin päälle pysäköidessä.  Nykyisin ei induktiolla tule juuri sen kummempia häviöitäkään kuin johtolataamisella niin kustannuksetkaan eivät nouse.   

ikuturso

Quote from: olhat on 31.01.2013, 03:07:29
Itse asiaan mennäkseni niin mukavuudenhaluisten ihmisten johdosta tietysti latausstandardiksi tulee induktio EU-byrokraattien pään yli ja johtojen kanssa pelaamiseen sekä muuhun vehtaamiseen menee tasan nolla sekuntia kun auto ajetaan laturin päälle pysäköidessä.  Nykyisin ei induktiolla tule juuri sen kummempia häviöitäkään kuin johtolataamisella niin kustannuksetkaan eivät nouse.   

Alaskan HAARP voisi ladata kaikki maailman sähköautot kerralla ionosfääripeiliä käyttäen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ekto

Tuossa induktiossa olet varmasti oikeassa. Olen itsekin suunnitellut rakentavani lohkolämppärille jonkin sortin automaatiota, jotta ei tarttis likaisen ja märän kaapelin kanssa pelata...

Suomen ongelmana on autoilun yliverotus. Kun budjettiin repäistään kuudesosa autoilusta, ei sinne voi suunnitella mitään vähennyksiä, olisi ne kuinka ympäristöystävällisiä tahansa. Ja ei siellä olla huolissaan siitä, saadaanko sähköautoja kaduille, vaan siinä että miten niistä sitten saadaan verot kerättyä, jos joku sattuu sellaisen ostamaan.

Edit:
Jaa siinähän se on jo:
http://youtu.be/malAir8z-C8?t=45s

olhat

Quote from: ekto on 31.01.2013, 09:01:53
Tuossa induktiossa olet varmasti oikeassa. Olen itsekin suunnitellut rakentavani lohkolämppärille jonkin sortin automaatiota, jotta ei tarttis likaisen ja märän kaapelin kanssa pelata...

Suomen ongelmana on autoilun yliverotus. Kun budjettiin repäistään kuudesosa autoilusta, ei sinne voi suunnitella mitään vähennyksiä, olisi ne kuinka ympäristöystävällisiä tahansa. Ja ei siellä olla huolissaan siitä, saadaanko sähköautoja kaduille, vaan siinä että miten niistä sitten saadaan verot kerättyä, jos joku sattuu sellaisen ostamaan.

Edit:
Jaa siinähän se on jo:
http://youtu.be/malAir8z-C8?t=45s



Siitä se alkaa kun annat sähkölle pikkusormen ja lopulta se vie koko käden.  Tuo kuulostaa aivan siltä että olet kohta jo kyynärpäitä myöten siinä itsessään.  Päivä päivältä alkaa tuntua enemmän siltä että ei se riitä että moottori ja matkustamo lämpiävät sähköllä vaan pian pitäisi myös saada kilometrejä sillä.

Henkilöautot maksavat verot mutta rahtiliikenne ja bussit rikkovat tieverkon.  Tavarankuljetusta eli ennen kaikkea raskaita akselipainoja pitäisi alkaa verottamaan paljon raskaammalla kädellä kilometriveron kautta ja sen on tietysti koskettava vähintään yhtä paljon jokaista ulkomaanrekkarista autoa heti ensimmäisestä metristä lähtien.  Kuorma-auton omistajat valittavat tietysti mutta optimistisena oletuksenani on että kaikki rahtareiden kustannukset siirretään tietysti kuluttajien maksettavaksi täysimääräisesti tavaroiden hinnoissa eli se joka ostaa enemmän, maksaa myös enemmän veroa.

Olen tässä mietiskellyt miljoonien muiden tavoin tuota henkilöautojen verotusta myös.  Valtion rahantarvettahan ei näköjään voi vähentää ja kun kaikki autonomistajat vaihtavat sähkäriin samana päivänä niin Suomen valtiontalous niiaa syvälle.  Kilometriverotus yksityisautoille satelliitin avulla ei tule olemaan yhtä helposti hyväksyttävä kuin se on kuorma-autoille ja muille firma-autoille.  Jenkeissä on muistaakseni Washingtonin osavaltio ratkaissut asian vuosiverolla sähkäreille.  Se on sata dollaria siellä mikä ei Suomen oloissa tietysti riitä mihinkään. 

Oletuksena että verorasituksen  on pysyttävä ennallaan ja kansa ei tule hyväksymään vähän ajaville kallista vuosimaksua eikä omistajaan sidottua kilometriveroa ennen kaikkea yksityisyysaspektien takia niin miksei autoja voitaisi anonymisoida kilometriveron suhteen.  Tuli viime yönä mieleen jos verkossa tai vaikka r-kiskalta voisi ostaa elektronisia veromerkkejä käteisellä halutulle kilometrimäärälle jotka laitettaisiin nimettömään gps:ään tai vaikka kännykkään autossa.  Liikennevalvonta saisi veroja valvoessaan vain ottaa vastaan signaalin tästä "verogepsistä" autossa ja velottaa  kilometrit mutta ei rekisteröidä auton omistajaa ja rekkaria mihinkään tässä tilanteessa ja sama mahdollisilla ruuhkamaksuilla jos niitä nyt on pakko johonkin väsätä.  Näinhän toimii automaattinen nopeudenvalvontakin eli nimettömästi mikäli ohitat kameran laillisella nopeudella.   Yksilönsuojaa voisi vielä edelleenkin lisätä jos asuntokadut olisi vapautettu verovelvollisuudesta niin pääsisi anonyymisti päätielle saakka.  Myös tätä kilometrikorttia voisi käyttää missä tahansa autossa, tietysti verot tikittäisivät sitä nopeammin mitä raskaamman kokoluokan autossa se on.  Voisi myös samalla siirtää vuosittaisen käyttömaksun tätä kautta maksettavaksi ja koskisi tietysti myös jokaista ulkomaalaista autoa, ensimmäisestä metristä lähtien.

Koska kaikki elektroniikka on halpaa ja halpenee edelleenkin niin systeemin kovatavaran hinnat olisivat mitättömiä.  Systeemisuunnittelijaksi Tieto niin kallista tulee, ja sutta.  Ehkä kannattaisi odottaa että jossain ulkomailla keksitään ja kehitetään ensin ja kopioidaan sitten tänne.  Tässä odotellessa ladattavat voisivat tietysti olla vapautettuja kaikista veroista niin kauan kuin niiden markkinaosuudet ovat pieniä ja valtiolle ei ehdi kertyä merkittäviä tappioita.


Maailmanmies

Quote from: hkanime on 25.01.2013, 11:52:31


Sähköauton (ainoa) ongelma on tietysti energian varastointi eli akut. Akkuja kehitellään maailmalla ja meneillään on monia hankkeita tutkia ja kaupallistaa uudet teknologia teknologia. On siis vain ajan kysymys koska akkuongelma on poissa päiväjärjestyksestä ja sähköauto syrjäyttä bensiiniauton. Tämä aika ei ole kymmenien vuosien päässä vaan vuosien päässä.

Akkutekniikka on kehittynyt pienakuissa (kännykät) mutta ei suurissa. Nykyauton akkua ei voi verrata sähköauton akkuun, koska jälkimmäisen pitää varastoida koko tarvittava liike-energia mikä nyt on polttoaineessa.
Akut painavat paljon, niiden käyttöikä on rajallinen ja kehittyneet akut sisältävät suuria määriä erikoismetalleja joita ei ole muutenkaan riittävästi. 

Sähköauto ei voi koskaan syrjäyttää polttomoottoriautoa muuten kuin korkeintaan kaupunkiliikenteessä ja siinäkin vain pienissä henkilöautoissa sopivissa olosuhteissa. Jos autossa voi matkustaa vain kaksi ihmistä plus pari kauppakassia, niin herää kysymys onko tuollaistenkaan kehittäminen alkuunkaan mielekästä.

Sähköauton tulosta on puhuttu jo 30-40 vuotta, aina se on ollut 10 vuoden päässä.

sivullinen.

Quote from: Maailmanmies on 31.01.2013, 14:12:35
Sähköauto ei voi koskaan syrjäyttää polttomoottoriautoa muuten kuin korkeintaan [...]

Mikäpä vanhaa kunnon höyryveturia - "lättä hattua" - syrjäyttäisi?

Maailman kehitystä on vaikea ennustaa. Jo 50-luvun lopussa Neuvostoliitossa kokeiltiin induktiolla vauhdissa "tankattavia" sähkölentokoneita. Jotain toimivaa saatiin aikaan. Sitten politbyroo päättii panostaa kaikki liikenevät voimat byrokratiaan. Se tuotti tulosta omalla tavallaan - neuvostobyrokratia on yhä tunnettu koko maailmassa. Samoin on tehty Eurostoliitossa. Lissabonin strategia on paperia - byrokratiaa. Paperilla on uskomattoman hienoja ideoita ja suuria suunnitelmia; mutta vain paperilla. Amerikassa sentään vielä vapaus jossain määrin kukoistaa ja jotain uutta saadaan aikaan. Kiina ja Intia ovat hurjassa nousussa. Sieltä saattaa jotain tulla.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Maailmanmies

Quote from: sivullinen. on 31.01.2013, 14:51:47
Quote from: Maailmanmies on 31.01.2013, 14:12:35
Sähköauto ei voi koskaan syrjäyttää polttomoottoriautoa muuten kuin korkeintaan [...]

Mikäpä vanhaa kunnon höyryveturia - "lättä hattua" - syrjäyttäisi?

Lättähattu ei ollut höyryveturi vaan dieselkäyttöinen kiskobussi.

No, vertauksesi on huono, koska nestemäisessä polttoaineessa on valtava energia puristuneena pieneen tilaan ja tästä johtuu polttomoottorin ylivoimaisuus. Polttomoottori on ainoa voimanlähde jota voidaan edes ajatella ilmaliikenteessä käytettäväksi.

Luehan Takkiraudan postaus liittyen höyrykoneen ongelmiin. Ymmärrät sitten miksi mentiin höyrykoneesta polttomoottoriin. Rautateillä sähkö on toki käyttökelpoista juurikin sen jakelun helppouden vuoksi.

http://takkirauta.blogspot.fi/2012/06/romuluinen-rautahepo.html

sivullinen.

Quote from: Maailmanmies on 31.01.2013, 15:52:24
No, vertauksesi on huono, koska nestemäisessä polttoaineessa on valtava energia puristuneena pieneen tilaan ja tästä johtuu polttomoottorin ylivoimaisuus. Polttomoottori on ainoa voimanlähde jota voidaan edes ajatella ilmaliikenteessä käytettäväksi.

Nestemäisissä on aika paljon kemiallista energiaa. Kaasuissa on myös. Eivätkä kiinteät aineetkaan huonoja ole. Ei aineen olomuoto ole olennainen; kaiken olomuotoisilla ainella voidaan hyvin autoja, junia, laivoja ja lentokoneita liikutella. Se, ettei sähköllä saada ladattua mitään tilavuustehokkaaseen muotoon halvan rakenteen sisälle, ei liity polttomoottoriin, eikä aineen olomuotoon. Se liittyy latauksen hitauteen ja akkujen energiaa tilavuusyksikköä kohti suhteen huonouteen verrattuna polttoainesäiliöihin. Polttoaineet ovat "luonnon lataamia" kertakäyttötuotteita. Luonnosta ei ole löytynyt vielä luontaisesti paljon sähköä sisältävää ainetta; energia kristallit ovat vielä löytämättä.

Sähkömoottori sopii voimanlähteeksi autoihin hyvin. Takkiraudasta lainattuna: "Höyryvetureilla päästään maksimissaan noin 20% hyötysuhteeseen - yleensä pyöritään noin 6%-10% tietämillä kiinteäpolttoisilla vetureilla, kun taas dieselsähköinen veturi pääsee helposti yli 40% hyötysuhteeseen ja sähköveturi noin 98% hyötysuhteeseen." Sähkömoottorin hyötysuhde on jo nyt paljon parempi kuin polttomoottorin. Polttokennolla ja sähkömoottorilla toimivia polttokennoautoja on myös olemassa.

Sähköautojen ongelma ei ole sähkömoottori vaan sähkönvarastointi - ei moottori vaan tankki.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Maailmanmies

Quote from: sivullinen. on 31.01.2013, 20:05:23
Polttoaineet ovat "luonnon lataamia" kertakäyttötuotteita. Luonnosta ei ole löytynyt vielä luontaisesti paljon sähköä sisältävää ainetta; energia kristallit ovat vielä löytämättä.

Sähkömoottori sopii voimanlähteeksi autoihin hyvin. Takkiraudasta lainattuna: "Höyryvetureilla päästään maksimissaan noin 20% hyötysuhteeseen - yleensä pyöritään noin 6%-10% tietämillä kiinteäpolttoisilla vetureilla, kun taas dieselsähköinen veturi pääsee helposti yli 40% hyötysuhteeseen ja sähköveturi noin 98% hyötysuhteeseen." Sähkömoottorin hyötysuhde on jo nyt paljon parempi kuin polttomoottorin. Polttokennolla ja sähkömoottorilla toimivia polttokennoautoja on myös olemassa.

Sähköautojen ongelma ei ole sähkömoottori vaan sähkönvarastointi - ei moottori vaan tankki.
Olet aivan oikeassa, mutta akku- ja energiatekniikka on aivan perustekniikkaa joka tunnetaan hyvin ja jonka kehitys on saavuttanut saturaatiopisteensä.

sivullinen.

^ Päinvastoin. Akkutekniikassa on viime tapahtunut paljon viime vuosikymmeninä. Enää ei saviruukkuparisto, eikä edes Voltan pari ole uusinta uutta. Akkutekniikassa on opittu maametallien käyttö. Surkeaksi asian tekee perinteisten autofirmojen ja öljykartellien onnistuneet lobbaukset kaiken kilpailevan - kuten akkuteknologian - kehityksen estämiseksi. Siksi se on ensin näivettynyt ja sitten siirtynyt pois länsimaista. Kiina kaiken lisäksi on alkanut rakentaa omaa maametallikartelliaan. Sellainen pitäisi ehdottomasti estää.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Maailmanmies

Quote from: sivullinen. on 01.02.2013, 00:27:23
^ Päinvastoin. Akkutekniikassa on viime tapahtunut paljon viime vuosikymmeninä. Enää ei saviruukkuparisto, eikä edes Voltan pari ole uusinta uutta. Akkutekniikassa on opittu maametallien käyttö. Surkeaksi asian tekee perinteisten autofirmojen ja öljykartellien onnistuneet lobbaukset kaiken kilpailevan - kuten akkuteknologian - kehityksen estämiseksi. Siksi se on ensin näivettynyt ja sitten siirtynyt pois länsimaista. Kiina kaiken lisäksi on alkanut rakentaa omaa maametallikartelliaan. Sellainen pitäisi ehdottomasti estää.
Paljon on voinutkin tapahtua, mutta ei tapahdu niin paljon, että isoja akkuja voitaisiin alkaa ajoneuvoihin tuottaa. Ei siinä auta yhtään mikään. Enkä usko mihinkään öljy-yhtiöiden salaliittoihin.

ikuturso

Nyt sen keksin.
Puolen tonnin akkupaketin sijaan saman painoinen Neodyynimagneetti autoon ja ajelemaan pohjois-eteläsuuntaan maan magneettikenttää pitkin. Magneetin kulmaa säätelemällä itä-länsisuuntakin menisi luovimalla, mutta suoraan itään/länteen ei pääsisi.

Poliisikin voisi autot pysäyttää suurella metallilevyllä. Ei tarttisi enää renkaita puhkoa. Teräsrakenteiset sillat jouduttaisiin korvaamaan raudoittamattomalla betonilla ja naulattomilla puurakenteilla tappiliitoksin. Tai tulisiko vihdoin komposiittirakenteiset riippusillat nanoputkivaijerein?

Onkohan tämä jo patentoitu. Samppa Linnan sanoin Saa käyttää mut ei oo pakko.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

sivullinen.

Quote from: ikuturso on 01.02.2013, 09:21:20
Nyt sen keksin.
Puolen tonnin akkupaketin sijaan saman painoinen Neodyynimagneetti autoon ja ajelemaan pohjois-eteläsuuntaan maan magneettikenttää pitkin. Magneetin kulmaa säätelemällä itä-länsisuuntakin menisi luovimalla, mutta suoraan itään/länteen ei pääsisi.

Hyvä keksintö. Hullulta kuulostava - mutta niinhän kaikki keksinnöt ovat ennen kuin ne tulevat yleiseen käyttöön. - Jaahah, Darpan pojjat ovat väsänneet laskentatietokoneiden välille yhteyskaapelin. Tiedäppä sitä mitä vihapuheita sitäkin pitkin vielä tullaan lähettelemään. Har har har.

Magneettien käyttö kuulostaa paremmalta kuin vauhtipyörän - jota sitäkin on ehdotettu. Eikä luotsiminen tee liikuntaa mahdottomaksi. Sitä paitsi jo Gauss aikoinaan kertoi magneettikenttien koostuvan rajattomasta määrästä napoja. Maan magneettikentän jakaminen kahteen napaan on vain osatotuus. Myös idän ja lännen suuntaan kulkee kenttiä, mutta ne kumoavat toisensa kompasseissa. Pinnasta ylöspäin ja alaspäin kulkee myös kenttiä. On jatkuvia pyörteitä ja on magneettinieluja. Esimerkiksi Siperiasta löydettiin yksi maailman suurimmista rautaesiintymistä maan magneettikenttien häiriöitä tutkimalla - kompassilla rautakaivos, taikavarvulla kaivonpaikka.

Mutta kuten jo olen kyllästymiseen asti jankannut, ei Suomessa suostuta mitään noin hullua tutkimaan. Jos ei ole valmiiksi todistettua teoriaa ja tulosta saavuttavista hyödyistä, ei aleta tutkimaan voisiko teoriaa todistaa ja hyötyjä saavuttaa. Silloinkaan ei aleta kaupallista käyttöä suunnitelemaan ennen kuin on markkinointitutkimuksista saatu kaupallisesti kannattava tulos. Autojen myynti hevosilla koko ikänsä kulkeneille ja autoista täysin tietämättömille, osoitti jo Fordin Henryn mukaan markkinointitutkimusten paradoksin: Jos hän olisi kysynyt asiakkailtaan mitä nämä haluavat, vastaus olisi ollut "nopeampia hevosia". Suomessa tietenkään järjettömyys ei lopu tähän - eikä tässä ollut edes alkua ja kaikkia välivaiheita. Pitää myös olla käynyt alan koulutuksen; muuten ei ole osaava. Magneettiautojen suunnittelijan koulutusohjelma pitää siten ennen saada aikaan, ja sieltä pitää saada ensimmäiset valmistuneet, ennen kuin voidaan ensimmäistä magneettiautoa alkaa suunnittelemaan. Mutta kukapa olisi kelvollinen opettajaksi? Magneettiautonsuunnittelun professoreja ei vielä ole. Järjettömyyden umpikuja tulee eteen kaikessa uudessa. Sosialistinen Suomi on todennut historian päättyneen; kaikki mikä on keksimisen arvoista on jo keksitty. Piste. Nautitaan nyt vain menestyksestä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Ari-Lee

QuoteQuote Sivullinen.:
[...]Pitää myös olla käynyt alan koulutuksen; muuten ei ole osaava. Magneettiautojen suunnittelijan koulutusohjelma pitää siten ennen saada aikaan, ja sieltä pitää saada ensimmäiset valmistuneet, ennen kuin voidaan ensimmäistä magneettiautoa alkaa suunnittelemaan. Mutta kukapa olisi kelvollinen opettajaksi? Magneettiautonsuunnittelun professoreja ei vielä ole.[...]

Mitä on keksiminen? Onko se opettajia ja opistoja? Oikeesti? Onko tiedemiehen ja keksijän ammattipätevyyteen koulutusta?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Quote from: olhat on 31.01.2013, 13:52:30Olen tässä mietiskellyt miljoonien muiden tavoin tuota henkilöautojen verotusta myös.  Valtion rahantarvettahan ei näköjään voi vähentää ja kun kaikki autonomistajat vaihtavat sähkäriin samana päivänä niin Suomen valtiontalous niiaa syvälle.  Kilometriverotus yksityisautoille satelliitin avulla ei tule olemaan yhtä helposti hyväksyttävä kuin se on kuorma-autoille ja muille firma-autoille.  Jenkeissä on muistaakseni Washingtonin osavaltio ratkaissut asian vuosiverolla sähkäreille.  Se on sata dollaria siellä mikä ei Suomen oloissa tietysti riitä mihinkään. 

Onkohan tuo GPS-kilometrivero sähköautojen ennakointia?

Nythän ajoneuvopolttoaineiden hintaan lisätty vero on suhteessa ajettuun kilometrimäärään.
Sähköauton voi sen sijaan ladata mistä pistorasiasta tahansa. Jopa naapurin omakotitalon seinästä tämän ollessa kesälomalla.

Jos sähköautot tulevat yleistymään, työpaikkojen ja verstaiden ikkunoista roikkuvat jatkoroikat ovat päivittäinen näky, kun työnantajalta pöllitään sähköä sen mitä keritään. Tänä päivänähän lohkolämppärin käyttö vähän siellä-täällä ties kenen pistorasiasta on varsin yleistä. Tietokoneen ja kännykän akut ladataan töissä työnantajan pistorasiasta. Mistähän löytyy se ymmärrys sähköautoilevalle kansalle, että päivittäinen auton lataaminen työpaikalla vie vähän enemmän energiaa, kuin lohkolämppärin käyttö ja kännykän lataus?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

sivullinen.

Quote from: Ari-Lee on 02.02.2013, 01:21:34
Mitä on keksiminen? Onko se opettajia ja opistoja?

Innovaatioyliopistoiksi niitä kutsutaan. Innovaatio = keksintö, jolla on kaupallista arvoa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

ikuturso

Nyt kun jäsen hkanime on riisunut itsensä myös tästä ketjusta, niin täytyypä laittaa muistoksi jotain tyypillistä herrasta(?).

Quote from: hkanime on 25.01.2013, 11:52:31
Sähköauto on relevantein teknologia jo senkin takia, että kaikki muut liikkumismenetelmät edellyttävät fyysisen polttoaineen jakeluverkostoa.

Tätä mieltä hän oli tammikuussa 2013.
Mitä mieltä hän oli lokakuussa 2012? (lainaus toisesta ketjusta, kun kävin vilkaisemassa hänen jäljellä olevaa viestihistoriaansa)

Quote from: hkanime on 19.10.2012, 20:05:34
Britit ovat keksineet mielenkiintoisen menetelmän tehdä bensiiniä ilmasta.
Koelaitoksessa on yhdistettty monta sinänsä jo tunnettua tekniikkaa, jolla ilman hiilidioksiidista tehdään bensiiniä. Tutkijat ovat parin kuukauden aikana luoneet 5 litraa ainetta, joka muistuttaa bensiiniä ja jota voi käyttää tavallisessa bensa-autossa.

Ennen kun juhlitaan ilmaisen bensan aikakautta, pitää muistaa, että menetelmä perustuu sähkön käyttöön ja toistaiseksi yhden bensalitran tuottaminen on aika kallista. Hinnan povataan kuitenkin laskevan paljon kunhan teknologia kehittyy ja kaupallinen tuotantotaso pitäisi olla mahdollinen.

Tämän menetelmän kauneus on kuitenkin siinä, että se mahdollistaa sähkön varastoinnin polttoaineen muodossa ja käytön sellaisenaan ilman esim. liikenteen polttoaineen jakeluinfran uusimista (kuten vetyliikenne edellyttäisi). Lisäksi, jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla menetelmillä, pystytään hyödyntämään sähköntuotannon matalan käyttökapasiteetin hetkiä bensiinin tuottamiseen samalla kun kasvihuoneilmiötä torjutaan. Eli esim. öisin kun ei käytetä paljon sähköä, tuulimyllyn sähkö käytetään bensiinituotantoon sensijaan, että sähkö menee hukkaan.

Eli aivan samaa mieltä mitä minä tässä ketjussa - sillä edellytyksellä, että minä en haaveillut ilman hiilidioksidin muuttamista bensaksi vaan ihan biojätteiden - idean ollessa kuitenkin sama: Sähkön varastointi nestemäisiin polttoaineisiin ja olemassa olevan jakeluketjun hyödyntäminen.

Äkkiä se tuuliviiri kääntyy, kun elämän tarkoitus on väittää vastaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

vilach

Quote from: ikuturso on 07.02.2013, 14:27:13
Äkkiä se tuuliviiri kääntyy, kun elämän tarkoitus on väittää vastaan.

-i-
Vastaava oli liittyen STX lainaan. Hän oli sitä mieltä, että ei pidä tukea alaa, joka ei pärjää ilman tukea.
Mutta sähkön tuotantoa pitää tukea.

sivullinen.

Quote from: ikuturso on 07.02.2013, 14:27:13
Nyt kun jäsen hkanime on riisunut itsensä myös tästä ketjusta, niin täytyypä laittaa muistoksi jotain tyypillistä herrasta(?).

Aiheen vierestähän tämä on, mutta eikös tuo oikealla oleva herra ole kovasti hkanimen näköinen - ja käytökseltään samanlainen?

(http://www.ww2incolor.com/d/515479-4/Stalin+1_2)
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

kp

Konsulttiyhtiö KPMG arvioi, että sähköauton laaja käyttöönotto on ainakin kymmenen vuoden päässä. Ihan kun olisin kuullut tämän ennenkin
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/sahkoautot+eivat+kelpaa+kuluttajille/201302358761?rdrf=1&request_ahaa_info=true

kp

Quote from: ikuturso on 07.02.2013, 14:27:13
Nyt kun jäsen hkanime on riisunut itsensä myös tästä ketjusta, niin täytyypä laittaa muistoksi jotain tyypillistä herrasta(?).

Quote from: hkanime on 25.01.2013, 11:52:31
Sähköauto on relevantein teknologia jo senkin takia, että kaikki muut liikkumismenetelmät edellyttävät fyysisen polttoaineen jakeluverkostoa.

Tätä mieltä hän oli tammikuussa 2013.
Mitä mieltä hän oli lokakuussa 2012? (lainaus toisesta ketjusta, kun kävin vilkaisemassa hänen jäljellä olevaa viestihistoriaansa)

Quote from: hkanime on 19.10.2012, 20:05:34
Britit ovat keksineet mielenkiintoisen menetelmän tehdä bensiiniä ilmasta.
Koelaitoksessa on yhdistettty monta sinänsä jo tunnettua tekniikkaa, jolla ilman hiilidioksiidista tehdään bensiiniä. Tutkijat ovat parin kuukauden aikana luoneet 5 litraa ainetta, joka muistuttaa bensiiniä ja jota voi käyttää tavallisessa bensa-autossa.

Ennen kun juhlitaan ilmaisen bensan aikakautta, pitää muistaa, että menetelmä perustuu sähkön käyttöön ja toistaiseksi yhden bensalitran tuottaminen on aika kallista. Hinnan povataan kuitenkin laskevan paljon kunhan teknologia kehittyy ja kaupallinen tuotantotaso pitäisi olla mahdollinen.

Tämän menetelmän kauneus on kuitenkin siinä, että se mahdollistaa sähkön varastoinnin polttoaineen muodossa ja käytön sellaisenaan ilman esim. liikenteen polttoaineen jakeluinfran uusimista (kuten vetyliikenne edellyttäisi). Lisäksi, jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla menetelmillä, pystytään hyödyntämään sähköntuotannon matalan käyttökapasiteetin hetkiä bensiinin tuottamiseen samalla kun kasvihuoneilmiötä torjutaan. Eli esim. öisin kun ei käytetä paljon sähköä, tuulimyllyn sähkö käytetään bensiinituotantoon sensijaan, että sähkö menee hukkaan.

Eli aivan samaa mieltä mitä minä tässä ketjussa - sillä edellytyksellä, että minä en haaveillut ilman hiilidioksidin muuttamista bensaksi vaan ihan biojätteiden - idean ollessa kuitenkin sama: Sähkön varastointi nestemäisiin polttoaineisiin ja olemassa olevan jakeluketjun hyödyntäminen.

Äkkiä se tuuliviiri kääntyy, kun elämän tarkoitus on väittää vastaan.

-i-

Hkanime oli kyllä kova jankkaamaan, mutta eikös se ole edellytys että Hommaforumille edes hyväksytään. Sääli, jos mies lähti kävelemään. Pitäisi muistaa, että aina löytyy kovempi jankkaaja, ei siitä kannata ottaa itseensä.

"Sähkön" varastointi kemialliseen muotoon on ollut ideana myös tuulivoimalla tuotetussa metaanissa, jota voidaan sitten kuljettaa ja varastoida kaasuverkossa jonka varastointikapasiteetti esim. Saksassa on pari kerta luokkaa sähköverkkoa isompi. Lowtech-sovellus on pumpata tuulivoimalla vettä ylöspäin, jotta sitä voidaan tuulettomalla säällä valuttaa alas ja tuottaa vesivoimalla sähköä. Yhteistä kaikille näille ratkaisuille on se, että akkutekniikka ei anna mahdollisuuksia varastoida vaihtelevan sähköntuoton (tuuli, aurinko) tuottamaa sähköä eikä se anna vielä 10 vuoteen mahdollisuutta rakentaa Suomen oloissa toimivia pitkän toimintasäteen omaavia autoja.

Se on kyllä sääli sinänsä. Toivoisin että hkanime olisi oikeassa akkuteknisessä optimismissaan, se nimittäin olisi pirun iso askel eteenpäin.

Koepotkupallo

Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

hkanime

Quote from: ikuturso on 11.02.2013, 22:21:10
Ei tässä ollut kyse rinnastuksesta eikä ikuisesti rinnakkain käytetävistä teknologioista. Kyse oli täysin siitä, että kahdessa eri keskustelussa käytät täysin päinvastaista argumentointia jonkun teknologian puolustamiseen.

Lue mitä kirjoitetaan niin sinun ei tarvitse kuvitella niin paljon. Jutuissani ei ollut mitään ristiriitaa. Ellet tätä ymmärrä en pysty auttaa sinua.

JoKaGO

Quote from: Ari-Lee on 25.01.2013, 16:58:51
Ei jaksa enää innostua. Sähköautoista on hehkutettu ja kokeiltu 1800 -luvulta alkaen. Neste kehitti sähköautoja. Ovatko ne jo siinä vaiheessa että niitä voi markkinoida? Suomen postilaitos kokeili jotakin sähköautoa pitkän aikaa. Missä ne nyt ovat?

;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

sivullinen.

Quote
PwC: Eurooppa jää sähköautojen takapajulaksi

[...]

Tällä uskotaan olevan seurauksia myös sähköautotuotantoon. Eurooppa on jäämässä siinä takapajulaksi. Vastaajat uskovat, että vuonna 2020 suurin alan kehittäjä ja valmistaja on Kiina vajaan 27 prosentin osuudella. Yhdysvallat pääsee noin 26 prosenttiin, Japani vajaaseen 15:een, mutta Eurooppa vain kymmeneen.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/pwc+eurooppa+jaa+sahkoautojen+takapajulaksi/201303379777

Osaamiskeskittymä eurooppa jää kilpailemaan kehityksen viimeisistä sijoista kulttuuristaan rikkaan afrikan kanssa. Alas minä olen jo pitkään kuvitellut euroopan vajoavan, mutta en näin alas ja näin kovaa vauhtia. Seitsemän (7) vuotta ja sitten kehitysmaaksi. Luulisi jo ihmisten heräävän. Ne jotka aikovat asua euroopassa vielä seitsemän vuoden päästä käsi ylös - ja hommiin.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

jupe

Quote from: Maailmanmies on 31.01.2013, 15:52:24
Quote from: sivullinen. on 31.01.2013, 14:51:47
Quote from: Maailmanmies on 31.01.2013, 14:12:35
Sähköauto ei voi koskaan syrjäyttää polttomoottoriautoa muuten kuin korkeintaan [...]

Mikäpä vanhaa kunnon höyryveturia - "lättä hattua" - syrjäyttäisi?

Lättähattu ei ollut höyryveturi vaan dieselkäyttöinen kiskobussi.

No, vertauksesi on huono, koska nestemäisessä polttoaineessa on valtava energia puristuneena pieneen tilaan ja tästä johtuu polttomoottorin ylivoimaisuus. Polttomoottori on ainoa voimanlähde jota voidaan edes ajatella ilmaliikenteessä käytettäväksi.

Luehan Takkiraudan postaus liittyen höyrykoneen ongelmiin. Ymmärrät sitten miksi mentiin höyrykoneesta polttomoottoriin. Rautateillä sähkö on toki käyttökelpoista juurikin sen jakelun helppouden vuoksi.

http://takkirauta.blogspot.fi/2012/06/romuluinen-rautahepo.html

Vähän ohi, mutta piti todeta:

Höyrykoneethan elävät edelleen kukoistustaan. Puhumme
sitten ydin- tai konventionaalisesta voimantuotannosta   ;)

Niillähän tuotetaan/muunnetaan vielä pitkään muunmuassa
ne sähköautojen vaatimat kWh:t. Käytännössä kaikki sähkö
poislukien ns. suorien turbiinien (vesi-, tuuli- jne) marginaalinen
tuotto tulee höyrykoneiden kautta. Polttokennotekniikan
kehittyminen Gigawattitasolle poistanee voimalaitoskattiloiden
ja -turbiinien kaltaisia välivaiheita - sitten joskus.

Ainakin itse uskon, että vety on ratkaisu, muttei varmaankaan
fuusiovoiman - vaan yhä ja edelleen polttamisen keinoin.
Mene ja tiedä.

ps.

Lättähattujen ääni kuulosti hienolta. Valmet 814 diesel
oli valtavan suuri 150 Hp:n tehoonsa nähden, mutta
mekkala jäi sitten malmikasan sisälle.

JNappula

Consumer Reports lehti testasi Tesla Model S sähköauton ja se sai lehdeltä arvosteluksi 99/100 pistettä, joka on lehden korkein antama arvio autolle:

http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2013/07/tesla-model-s-review/index.htm

Tesla Motors teki juuri myös ensimmäisen voitollisen neljänneksensä:

http://origin-www.bloomberg.com/news/2013-05-08/tesla-posts-first-quarterly-profit-on-model-s-deliveries.html
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."