QuoteHelsingin opetustoimen tuore johtaja vastustaa koulujen maahanmuuttajakiintiöitä ja kannattaa venäjänopetuksen lisäämistä
Helsingin opetustoimessa johtajan tehtävät tällä viikolla aloittava Liisa Pohjolainen pitää venäjän- ja espanjan kielen lisäämistä opetustarjontaan hyvänä kehityssuuntana. Sen sijaan pelkoja suuremmista kouluista Pohjalainen suitsii turhina.
...
Maahanmuuttajat eivät tarvitse kiintiöitä
Selkeä on myös Pohjolaisen näkemys siitä, pitäisikö maahanmuuttajalapsille ja -nuorille luoda kouluihin kiintiöt.
– En kannata kiintiöitä maahanmuuttajille. On muistettava, että meillä on sekä hyviä että heikommin pärjääviä kouluja, joiden oppilaat ovat niin kantasuomalaisia kuin maahanmuuttajiakin.
Opetustoimenjohtajan mukaan lähikouluperiaate tulee säilyttää perusopetuksen kohdalla. Kaikilla on Pohjolaisen mukaan oltava mahdollisuus käydä lähellä kotia olevaa koulua jatkossakin.
Yle (http://yle.fi/uutiset/helsingin_opetustoimen_tuore_johtaja_vastustaa_koulujen_maahanmuuttajakiintioita_ja_kannattaa_venajanopetuksen_lisaamista/7900890)
Kuulin sivukorvalla radiosta kun tuo eukko ylisti meillä olevan paljon mamukouluja, joissa oppimistulokset ovat loistavia. Ei tosin nimennyt ainoatakaan. Kaikki oli muutenkin ihqusti, kuinkas muutenkaan. Toimittelija olisi halunnut kaikkien saavan nauttia kulttuurisesta monimuotoisuudesta tjsp.
Itse ymmärsin, että vähämamuiset koulut jäävät jostain paitsi? ???
Quote from: kapina on 31.03.2015, 17:02:55
Mitä tarkoittaa mamukiintiö? Yläraja, alaraja, pakollinen mamumäärä mitä helvettiä mitähäh? Ilman mamuja koulu lopetetaan vai? Melko mystinen juttu.
Ylärajasta on toisinaan puhuttu. Tietsti jos mamuja aletaan hajasijoittaa
ongelmavoimavarakouluista muualle, niin esiin nousee kysymys "minne?", jolloin suunnittelijat voivat alkaa miettimään alarajakiintiöitäkin. Tämä koskisi tietysti vain (ainakin nimellisesti) suomenkielisiä kouluja.
http://hommaforum.org/index.php/topic,41355.60.html
QuoteKuulin sivukorvalla radiosta kun tuo eukko ylisti meillä olevan paljon mamukouluja, joissa oppimistulokset ovat loistavia.
Olivatko oppimistulokset loistavia absoluuttisesti vaiko suhteellisesti?
Jos lähtötaso on nollan kieppeillä, on jo suuri menestys, jos oppilas oppii laskemaan 'yksi vuohi, kaksi vuohi, kolme vuohi, monta vuohi'.
Quote from: Uuno Nuivanen on 31.03.2015, 17:05:54
Itse ymmärsin, että vähämamuiset koulut jäävät jostain paitsi? ???
Olet oikeassa. Kirstin koulun rehtori Pertamo
"korostaa, että tutkijoiden mukaan heidän kaltaistensa koulujen oppilailla on valtava etulyöntiasema, kun he ovat jo oppineet monikulttuurisuuteen ja kansainvälisyyteen."Jotta kademieli ei muissa kouluissa pääsisi valloilleen, rehtori Pertamo katsoo myös, että
"ei ole aina tarpeellista keskustella siitä, paljonko meillä (Kirstin koulussa) on maahanmuuttajia."http://mediaseuranta.blogspot.fi/2011/05/hs-keski-espoon-koulusta-tulee-kirstin.html
Quote from: Siili link=topic=99793.msgh1845821#msg1845821 date=1427813011
Quote from: Uuno Nuivanen on 31.03.2015, 17:05:54
Itse ymmärsin, että vähämamuiset koulut jäävät jostain paitsi? ???
Olet oikeassa. Kirstin koulun rehtori Pertamo "korostaa, että tutkijoiden mukaan heidän kaltaistensa koulujen oppilailla on valtava etulyöntiasema, kun he ovat jo oppineet monikulttuurisuuteen ja kansainvälisyyteen."
http://mediaseuranta.blogspot.fi/2011/05/hs-keski-espoon-koulusta-tulee-kirstin.html
... etulyönti, takakäden lyönti, potku, haukku jne... on varmasti eduksi että oppii kuka on pomo koulujen pihalla ennenkuin lähtee kadulle. Koulun pihalla jos sanot vastaan mamulle saat mustan silmän ja haukut opettajalta rasistisuudesta. Mutta kadulla tulee turpaan tusinalta mamulta ja poliisi heittää vielä viharikossyytteen päälle.
Eli vanhat tutut ilmiöt, vanhempien koulushoppailu ja koulujen eriytyminen (toki painotukseen vahvasti linkittyen), tulevat jatkumaan voimakkaasti jatkossakin.
Jatkakaamme kuten aina ennenkin.
Quote from: Eino P. Keravalta on 31.03.2015, 17:41:38
QuoteKuulin sivukorvalla radiosta kun tuo eukko ylisti meillä olevan paljon mamukouluja, joissa oppimistulokset ovat loistavia.
Olivatko oppimistulokset loistavia absoluuttisesti vaiko suhteellisesti?
Helsingissähän on tietysti myös joitain "maahanmuuttajakouluja", joiden mamuoppilaat ovat voittopuolisesti OECD-maista ja nämä voivat myös valita oppilaansa.
Käytännössä Helsingin opetustoimen johtaja siis kannattaa ruotsin tyylisten painajaiskoulujen syntymistä Helsinkiin joissa niitä muutamaa suomalaisperäistä lasta kiusataan jatkuvasti.
Itse laittaisin kiintiöt eli max 50% koulusta voi olla maahanmuuttajataustaisia lapsia ja maahanmuuttajien ryhmät pitää sekoittaa eli ei 50% somaleita missään koulussa.
Helsingissä tulee olemaan useita 90% muslimimaahanmuuttajien lasten kouluja seuraavan 10-15-vuoden sisään.
Quote from: tutkimus on 31.03.2015, 20:30:32
Itse laittaisin kiintiöt eli max 50% koulusta voi olla maahanmuuttajataustaisia lapsia ja maahanmuuttajien ryhmät pitää sekoittaa eli ei 50% somaleita missään koulussa.
Tuo 50% voi olla erittäin epästabiili tilanne. Olen kuullut, että kun mamuprosentti nousee jonnekin kahteenkymmeneen, kantikset rupeaa nostamaan kytkintä, ja prosenttiluku kasvaa väistämättä. Valkopaon välttämiseksi maksimin pitäisi olla siis jossain 10-15% kieppeillä. Eikä valkopakoa edes estetä millään säännöillä. Jos koulushoppailu ei onnistu, taloudellisesti kynnelle kykenevät muuttavat pois alueelta. Mamuprosentin pitäminen alhaalla "rikastuneiden" lähiöiden kouluissa ei sekään onnistu, joten näiden lähiöiden ghettoutuminen on väistämätöntä, aivan kuten on käynyt muuallakin Länsi-Euroopassa. Ikävää, mutta miksi kieltää ilmiselviä tosiasioita?
Ei kai kukaan ottanut todesta kukkisten fantasioita, että Suomessa olisi jotain kotoutuksen erityisosaamista, joka tuottaisi täällä ylivertaisia tuloksia?