Charlie Hebdo-piirtäjä Willem kävi Suomessa. Tapauksen kunniaksi järjestettiin keskustelu sananvapaudesta. Sosiaalipolitiikan emeritusprofessori J. P. Roos käytti tilaisuutta hyväkseen ja otti kantaa toiseenkin ajankohtaiseen asiaan:
Quote
J. P. Roos asettui kannattamaan itsesensuuria.
"Tietenkin on laitonta raiskata minihameeseen pukeutunut humalainen nainen, mutta meneekö järkevä ihminen yöllä Kaisaniemen puistoon siinä tilassa? Olisi parempi myös jättää piirtämättä kuvat, jotka vaarantavat ihmishenkiä", Roos vertasi.
HS: Turvamiehet tarkkailivat pilapiirtäjän paneelia (http://www.hs.fi/kaupunki/a1427087683739)
"Olisi parempi myös jättää piirtämättä kuvat, jotka vaarantavat ihmishenkiä, Roos vertasi."
Mikä mies tämä Roos oikein on?
Quote from: Leso on 24.03.2015, 09:04:13
Quote
Roos oli 60- 70- ja 80-luvuilla Suomen kommunistisen puolueen jäsen. Hän on kertonut tuolloin muun muassa hyväksyneensä Tsekkoslovakian miehityksen. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Roos on vaikuttanut vihreissä ja vasemmistoliitossa. Vuoden 2004 kunnallisvaaleissa Roos oli sitoutumattomana ehdokkaana Vihreiden listalla. Vuoden 2008 kunnallisvaaleissa Roos oli Vasemmistoliiton ehdokas. Vuoden 2012 vaaleissa hän on ehdokkaana Helsingissä Vasemmistoliiton listalla.
Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/J._P._Roos)
Quote from: Leso on 24.03.2015, 09:04:13
Olen tavannut ko herran ja mielikuvaksi jäi että hän ei ole pakin terävin työkalu. Käsitys vahvistui laajempaa tietoisuuteen kun tämä henkilö kävi haukkumaan kunnallisvaaliehdokkaita näiden kasvokuvien perusteella. Kun vastareaktio on oli täysin vastakkainen, Jeja käänsi vanhana "akateemikkona" mielipidettään vain 180 astetta ja pahoitteli tekemäänsä ja taisi samalla myöntää poliittisen elämänsä olevan ohi. Mikä harmitti miestä eniten.
Jeja on oikeastaan aika pitkälle ämpäriyliopiston täydellisen epäonnistumisen ja osaamattomuuden poliittinen ruumillistuma. Kuuluu sarjaan "Marksin talousteorian akateemiset osaajat" joiden osaamistaso omassa huuhaa-tieteessään on lujaa, mutta valitettavasti koko tieteensä on totaalista ja hirvittävää paskaa. Sosiaalisönkötyksessä Jeja on lahjakas. Sitä ei voi kiistää. Tosielämästä äijä on pihalla kuin lintulauta. Mikä toisaalta antaa ämpäriyliopiston lausuntoautomaateille heidän tarvitsemaansa voimaa.
Nimihaulla löytyy Roosista juttua täältäkin pilvin pimein.
Äärimmäisen yksinkertaiseltahan ko. ukkeli vaikuttaa!
Quote from: Leso on 24.03.2015, 09:04:13
Olipa vertaus. Jos Leso piirtäisi palvomastani Kuujumalasta kuvan ja minä loukkaantuisin siitä niin, että tappaisin joukon Leson tuttuja ja muutaman tuntemattoman, olisiko vika Leson? (Huom. päivystävä nettivihapoliisi: tämä on fiktiivinen eli keksitty esimerkki, ei laiton uhkaus.)
"Meneekö järkevä ihminen yöllä Kaisaniemen puistoon siinä tilassa?" Ei ehkä, mutta känninen on harvoin järkevä. "Matkustaako järkevä ihminen junalla esimerkiksi Tapanilaan?" Ei ehkä, mutta joskus ei ole muuta vaihtoehtoa.
En ymmärrä Roosin logiikkaa. Vika saattaa olla siinä, ettei sitä ole.
Vaikka tiedostava, valistunut suvaitsevaisto onkin hiljalleen joutunut myöntämään suuren ja mahtavan Neuvostoliiton kaatumisen, täytyyhän ihmisen saada unelmoida. Think big!
Tarvitsemme monikulttuurisen Euroopan ja kaikki vastustajat ovat äärioikeistolaisia fasistinatsiporvareita. :'( >:( :flowerhat:
Jeja-Pekka Roos puhuu tyypilliseen tapaan roskaa. Eivät viime aikojen raiskatut ole missään Kaisaniemen puistossa olleet. Kyllä lähijunassa pitää voida kulkea kello 21 illalla, ilman että tulee raiskatuksi.
Jos en nyt aivan väärin muista,joissain vaaleissa Jeja solvasi persu ehdokkaita "karmean näköisiksi"
listan nähtyään.
Itsehän mies on ehta Ridge f :roll:
Siitä oli pienoinen polemiikki ip-lehdissä,harmi että muisti pätkii kun en asiasta enempiä osaa.
Roos antauttuu ilmeisesti tunteidensa valtaan melko helposti. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun arvioi hänen tekstejään. Hän on takuulla heittänyt nettiin suuhun syljen tuomaa paljon enemmän kuin on pyytänyt anteeksi.
Quote from: venla viitakoski on 24.03.2015, 11:43:38
Jos en nyt aivan väärin muista,joissain vaaleissa Jeja solvasi persu ehdokkaita "karmean näköisiksi"
listan nähtyään.
Itsehän mies on ehta Ridge f :roll:
Siitä oli pienoinen polemiikki ip-lehdissä,harmi että muisti pätkii kun en asiasta enempiä osaa.
J P Roos todellakin arvosteli PS:n kunnallisvaaliehdokkaita US:n Puheenvuorossaan v. 2012. Vähän myöhemmin hän poisti ko. ala-arvoisen sepustuksensa.
Tässä aiheesta:
QuoteTähän mennessä mm. sosiaalipolitiikan emeritusprofessori ja vasemmistoliiton ehdokas Jeja-Pekka Roos on ehtinyt tehdä itsestään täydellisen aasin blogikirjoituksessaan, jossa hän höpisee, että PS:n kunnallisvaalikampanjan tarkoitus on ehdottaa hänelle Facebook-kavereita tai jotain muuta yhtä järjetöntä. (Edit: Jahas, Jeja-Pekkaa rupesi hävettämään omat kirjoituksensa, joten hän itsesensuroi, mutta koska netti muistaa, niin laitetaan pääkohta tähän: "On selvä että ulkonäöllä ei sinänsä ole merkitystä politiikassa, mutta nämä miehet (ja muutama nainen) ovat tosissaan aika karmean näköisiä. Kun ehdokkaita on haettu tosiaan ihan pohjamutia myöten niin tulos on tälläinen. ... on myös totta että teemme ulkonäön perusteella ensimmäisiä johtopäätöksiä ihmisistä joita tapaamme. Ja per-looks sivustojen tyypeistä ei löydy kovin monta, joiden kanssa haluaisi ryhtyä kuvan perusteella esimerkiksi facebook-kaveriksi.")
http://www.muutos2011.fi/vborig/entry.php?429-Onko-ehdokkaan-naaman-v
JP:n kootut selitykset:
QuoteLunta tupaan
8.10.2012 10:35 J P Roos Kotimaa 2 kommenttia ilmoita asiaton viesti
Tuli kirjoitettua hölmö kirjoitus perussuomalaisten ulkonäkö-ongelmista. Siitä nousi aikamoinen äläkkä jolle nyt ei mahda mitään. Olen todella pahoillani siitä mitä kirjoitin.
Olen itse joissakin kysymyksissä samaa mieltä persujen kanssa. Emme ole EU:n emmekä euron ystäviä. Mutta toisaalta taas tämä persujen ulkomaalais- ja islamviha on vastenmielistä ja typerää. Ja heidän herkkyytensä kritiikille on uskomatonta. Kirjoitukseni oli tarkoitus sohaista juuri tätä, mutta meni liian pitkälle.
Joissakin kommenteissa kuitenkin oltiin sitä mieltä että Muhammed-pilakuvat eivät olleet mitään verrattuna minun kirjoitukseeni ja että nyt ollaan saman tien menossa kaasukammioihin. Eli pikkuisen persuille (ja eräille yksityisaajattelijoille) ominaista ylireaktiota. Mutta sain mitä ansaitsin.
Se mitä en kuitenkaan hyväksy on perussuomalaisille ominainen tapa ampua puskista. Minulle on soiteltu salaisista numeroista, nimettömät tyypit kirjoittavat rankkoja uhkailuja, julkaisevat pois vetämäni tekstin Iltalehden verkkokeskustelussa, julkaisevat osoitetietoni "jotta ihmiset voisivat tulla kertomaan mielipiteensä suoraan minulle", kaikki tietysti ehdottoman nimettömyyden suojissa. Miten olisi ottaa vastuu tekemisistään omalla nimellään? Varsinkin silloin kun tarkoitus on vahingoittaa vastapuolta.
Niklas Herlin on juuri nyt kirjoittanut asiasta hienosti blogissaan (Peruslook-pahempaa tulossa). Tosiasia kuitenkin on että myös Uuden Suomen blogisivuilla käydään aika villiä keskustelua. Jos olisin tehnyt ilmoituksen jokaisesta törkeästä kommentista jonka olen saanut niin siihen olisi mennyt kaikki aika. On erittäin hyvä ettei täällä enää kirjoitella nimimerkillä, mutta sehän ei tietenkään estä hölmöjen tekstien julkaisemista - niin kuin se omani oli.
http://jproos.puheenvuoro.uusisuomi.fi/119891-lunta-tupaan
boldaus oma
Ah. Jos täältä löytyisi niin huumorintajuton ja väkivaltainen sekopää, että hän murhaisi "Mestarista ja hänen kulttilaisistaan" piirretyn häijyn pilakuvan tekijän, mitenköhän Roos reagoisi? Olisiko murha sinänsä laiton teko, jonka taustalla oli kuitenkin täysin turha provokaatio, vai törkeä fasistinen terroriteko, jonka pitäisi viimeinkin herättää ihmiset äärioikeiston uhkaan? Oma mielipiteeni olisi muuten lähimpänä tuota jälkimmäistä - jos skene pitäisi Hallista jonain Führerinä, ja joutuisi psykoottiseen raivoon raa'an pilanteon edessä, jotain olisi todella pahasti vialla. Onneksi sellaista ei löydy kuin erinäisten hörhöjen mielikuvituksesta.
Kyseessä taitaa muuten olla myös sama tyyppi, joka lyttäsi Halla-ahon pedofiiliuskontokommentin sillä nerokkaalla perusteella, että se ei perustu Koraaniin, vaan haditheihin, jotka ovat kuulemma pelkkiä satuja. Hartaalla muslimilla voisi olla jotain sanottavaa tästä Sahih al-Bukharin luonnehdinnasta... No, ehkä parempi jättää tuollaiset jutut levittelemättä, koska kaikesta hölmöydestään huolimatta Roos ei ansaitse mitään uhkailuja.
Quote2 poliisiautoa, lukuisat turvamiehet eikä koulureppuja luentosaliin – sana on vapaa Suomessa
23.3.2015 BY SEBASTIAN TYNKKYNEN
Osallistuin tänään Helsingin yliopiston järjestämään satiiri ja sananvapaus -luentotilaisuuteen. Saapuessani paikalle vastassa oli kaksi poliisiautoa ja yliopiston aula oli täynnä turvamiehiä. Opiskelijat eivät turvallisuussyistä saaneet viedä koulureppuja luentosaliin.
Paikalla puhumassa oli Charlie Hebdon pitkäaikainen piirtäjä Bernard Willem Holtrop, jonka läsnäolo erityisesti vaati tarkkoja turvatoimia. Sen vuoksiko, että kaveri on vaarallinen? Ei, vaan sen vuoksi, että joku yrittäisi tapaa hänet tai ympärillä olevia.
On ollut mielenkiintoista huomata meneillään oleva trendi Euroopassa: mitä enemmän islamistit ovat hyökänneet, sitä voimakkaammaksi diskurssi islamista rauhan uskontona on yltynyt. Diskurssi on täysin epälooginen ja jakomielinen. Sananvapauden tila on selkeästi kaventunut ja oli kyllä aika hämmentynyt olo olla todistamassa tätä tosiasiaa ihan käytännössä: nämä lukuisat turvamiehet olivat luennolla sen takia, että joku saattaisi tappaa.
Yksi paneelissa puhuneista henkilöistä oli sosiaalipolitiikan emeritusprofessori J. P. Roos. Ei voi kuin ihmetellä, että hän syyllisti Perussuomalaisia puolueen reagoinnista Pariisin iskuihin. Poliitikkona olen tottunut siihen, että hälyyttävät signaalit otetaan vakavasti, eikä ratkaisu ongelmiin ole olankohautus ja kuittaus yksittäistapauksena.
Minäpä kokoan yhteen hieman tapauksia, jotka tapahduttuaan on kuitattu aina yksittäistapauksina, ja joita ei ole osattu hahmottaa osana isompaa kokonaisuutta. Voitte tapahtumia luetellessani pohtia, onko kyseessä yksittäisten ihmisten tappohalut, vai onko taustalla kyse jostain isommasta ilmiöstä?
Historian varrelta kuuluisin tapaus lienee tanskalaisen Jyllands-Postenin Muhammad-aiheinen pilapiirrossarja vuodelta 2005. Erityisesti Kurt Westergaardin pommipäinen profeetta sai veren kiehumaan niin, että erään uskonnon edustajat mellakoivat kaduilla ympäri maailman. Piirtäjät saivat tappouhkauksia ja Jyllands-Postenin toimitus jouduttiin evakuoimaan pommiuhan takia. Organisaatio nimeltä mujahediiniarmeija yllytti iskuihin Norjassa ja Tanskassa. Westergaard joutuu elämään vieläkin ympärivuorokautisessa suojelussa.
Tanskalaislehti perusteli kuvien julkaisua sillä, että se halusi testata, oliko maahan muuttaneiden erään uskonnon edustajien vuoksi sananvapauden tila kaventunut. Tänä vuonna kyseinen lehti ei julkaissut Charlie Hebdon erikoisnumeron pilapiirroksia turvallisuussyistä.
Pariisin iskuja ennen ranskalaisen Charlie Hebdo -satiirilehden toimitustilat oli tuhottu jo polttopulloiskussa vuonna 2011 lehden julkaistua Charia Hebdo -erikoisnumeron, jonka päätoimittajaksi oli merkitty Muhammad. Saksan Hamburger Morgenpost -lehteen puolestaan tehtiin polttopulloisku sen julkaistua Charlie Hebdo -pilakuvia myötätunnon ilmauksena.
Belgiassa jouduttiin evakuoimaan samana päivänä Le Soir -lehden toimitus pommiuhkauksen vuoksi. Hebdon toimituksessa tapahtuneen 12 ihmisen verilöylyn jälkeen satoja ranskalaisia nettisivustoja kaapattiin, ja niille ilmestyi viestejä, joissa luki muun muassa "Ei ole muuta Jumalaa kuin Allah" ja "Kuolema Ranskalle".
Viimeisimpänä hyökkäyksenä sananvapautta vastaan on uutisissa noussut 14. helmikuuta Kööpenhaminassa järjestetty keskustelutilaisuus, joka käsitteli sitä itseään – sananvapautta. Tapahtumassa puhunut professori Lars Vilks yritettiin tappaa, mutta hänen sijastaan sivullinen menehtyi ja kolme haavoittuivat. Asialla oli eräs maahanmuuttajataustainen terroristi. Aikaisemmin vuonna 2010 Vilksin asunto tuhopoltettiin. Myös Vilks joutuu elämään ympärivuorokautisessa suojelussa.
Vaikka esimerkkejä olisi muitakin, niin tehdään tästä kirjoituksesta lyhyempi ja tullaan tähän päivään. Päivään, jona istun yliopiston luentosalissa lukuisten turvamiesten ympäröimänä, poliisipartion vartioimana ja opiskelijoita on ohjeistettu, että koulureppuja ei saa tuoda saliin. Aiheena satiiri ja sananvapaus.
Herätys! Mikä on eurooppalaisen sananvapauden tila?
Perussuomalaisia voidaan syyttää ihmisten kokemasta huolesta tai sitten voidaan todeta, että huolestumiselle on aihetta, sillä ihmiset ovat käyttäneet ilmaisunvapauttaan ja tulleet ihan oikeastikin tapetuksi. Minä kallistuisin jälkimmäiseen.
Näen iskut osana laajempaa kokonaisuutta, radikaalia islamia, joka ammentaa oikeutuksensa koraanista ja Muhammadin elämästä. Islamisaatio leviää Euroopassa vauhdilla, ja osa muslimeista radikalisoituu ja tulee uhaksi viattomille ihmisille. Suomessa tämä radikalisaatio on CNN:n vertailun mukaan suhteessa maailman kaikista maista korkeinta. Useita kymmeniä muslimeja maassamme on radikalisoitunut ja lähtenyt tappamaan Syyriaan. Palatessaan heistä jokainen lisää turvallisuusuhkaa maassamme.
Olen kyllästynyt sokeaan #yksittäistapaus-retoriikkaan. Tekijät ovat yksilöitä, mutta heitä liikuttavana voimana toimii Muhammadin elämäntapa ja opetukset, ja he ovat valmiita tekemään melkein mitä vain Allahin nimeen.
Loppuun vielä muutama sana maahanmuuttopolitiikan tiukentamisesta. Ei vain todeta ongelmaa, vaan esitetään myös ratkaisuja.
Sopeuttamistoimia on tehostettava ja pelisääntöjä tiukennettava. Maahan ei tule päästää ketään islamilaista radikaalisaarnaajaa ja kulttuuriimme sopeutumattomat henkilöt tulee karkoittaa maasta. Lisäksi ihmisiä voidaan palauttaa takaisin kotimaihinsa, jos väliaikaiselle turvaan perustuneelle oleskelulle ei ole enää perusteita. Näin kuuluukin tehdä. (Esimerkiksi Norjassa palautettiin viime vuoden lokakuussa 824 ihmistä takaisin oman kulttuurinsa pariin, mikä on maan ennätys vähään aikaan. Maan keskusta-oikeistolaisen hallituksen tiukemman maahanmuuttopolitiikan seurauksena myös rikosten määrät ovat laskeneet.)
http://sebastiantynkkynen.com/2015/03/23/2-poliisiautoa-lukuisat-turvamiehet-eika-koulureppuja-luentosaliin-sana-on-vapaa-suomessa/
YLE Radio 1 Kultakuume-ohjelmassa tänään 15:05 -15:55 haastateltiin Kallion kirjastossa työskentelevää musliminaista, joka sai siirron toiseen työpisteeseen näyttelyn ajaksi.
Ohjelmassa haastateltiin myös piirtäjää itseään.
Quote from: Fincum on 24.03.2015, 15:43:09
YLE Radio 1 Kultakuume-ohjelmassa tänään 15:05 -15:55 haastateltiin Kallion kirjastossa työskentelevää musliminaista, joka sai siirron toiseen työpisteeseen näyttelyn ajaksi.
Ohjelmassa haastateltiin myös piirtäjää itseään.
Onneksi toi tulee Areenaan, kun en kerennyt heti kuuntelemaan. Kerkesikö joku? Oliko mitään ihmeellistä?
Quote from: Faidros. on 24.03.2015, 16:00:12
Quote from: Fincum on 24.03.2015, 15:43:09
YLE Radio 1 Kultakuume-ohjelmassa tänään 15:05 -15:55 haastateltiin Kallion kirjastossa työskentelevää musliminaista, joka sai siirron toiseen työpisteeseen näyttelyn ajaksi.
Ohjelmassa haastateltiin myös piirtäjää itseään.
Onneksi toi tulee Areenaan, kun en kerennyt heti kuuntelemaan. Kerkesikö joku? Oliko mitään ihmeellistä?
Kuuntelin. Piirtäjän jutut menoí korvasta sisään ja toisesta ulos. Musliminaisen erityiskohtelu hämmästytti. Nainen oli sitä mieltä, että sananvapaus on ok, mutta piirrokset on vihapuhetta tjsp. Ihan sanasta sanaan en saanut kiinni.
Jejapekka saa ämpärillisen sitä itseään naamalleen tämän päivän paperisessa Kalevassa. Roosin typeryys tuodaan esiin hyvin selkeästi jo mainitusta tapahtumasta kertovan uutisen ingressissä ja vielä painokkaasti jutun loppukaneetissa.
Lisäksi samassa jutussa Sebastian Tynkkynen ja persunuoret mainitaan myönteisessä valossa. Jos jollakin on lehti tallessa, niin kannattaisi skannata leike tänne.
Sama juttu saattaa olla myös saman mediankonsernin muissa lehdissä
QuoteVoi kun ne toisivat muslimin paikalle – Charlie Hebdo -piirtäjä agenttileikissä Helsingissä
Bernard Holtrop, 73, on koetellut sananvapauden rajoja niin, että hänet kiikutetaan sisään Helsingin yliopiston suureen luentosaliin sivuovesta poliisiautolla.
150-päisen yleisön on pitänyt jättää tavaransa narikkaan, sillä on ilmeisesti turvallisuusriski istua salissa takki päällä. Nappikorvaiset vartijat partioivat molemmin puolin nelipaikkaista puhujapönttöä, ovella heitä seisoo kolme. Jos pälyilee ympärilleen liian innokkaasti, vartijat alkavat tuijottaa.
Agenttileikki vaikuttaisi liioitellulta missä tahansa muussa tilanteessa, mutta kun on kyse pilapiirtäjästä, tulee lähinnä mieleen, että mitä nämäkin siilitukat pystyvät tekemään, jos joku vetää aseen esiin. Holtrop istuu hyvällä ampumaetäisyydellä mistä päin salia tahansa.
...
Suomen Kuvalehti (http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/voi-kun-ne-toisivat-muslimin-paikalle-charlie-hebdo-piirtaja-agenttileikissa-helsingissa/?shared=74764-e7cc946c-999)
Quote from: Aurora Rämä, Suomen kuvatuslehtiHoltropin suurin meriitti on se, että hän on elossa.
Jätän tahallani kaiken muun lainaamatta, koska Contextista irrottaminen.
Mahtaa Auroraa vituttaa, kun ei päässy CH-journalistiksi.
Quote from: Fincum on 24.03.2015, 16:03:33
Quote from: Faidros. on 24.03.2015, 16:00:12
Quote from: Fincum on 24.03.2015, 15:43:09
YLE Radio 1 Kultakuume-ohjelmassa tänään 15:05 -15:55 haastateltiin Kallion kirjastossa työskentelevää musliminaista, joka sai siirron toiseen työpisteeseen näyttelyn ajaksi.
Ohjelmassa haastateltiin myös piirtäjää itseään.
Onneksi toi tulee Areenaan, kun en kerennyt heti kuuntelemaan. Kerkesikö joku? Oliko mitään ihmeellistä?
Kuuntelin. Piirtäjän jutut menoí korvasta sisään ja toisesta ulos. Musliminaisen erityiskohtelu hämmästytti. Nainen oli sitä mieltä, että sananvapaus on ok, mutta piirrokset on vihapuhetta tjsp. Ihan sanasta sanaan en saanut kiinni.
Nyt kuuntelin minäkin. Piirtäjä joutuu pakoilemaan, töitä tehden pienellä saarella, kalastajien keskellä.
Kyllä sitä taas oli kirjastotäti niin uhrimusu että! Ei voi tehdä työtä, jos ruma kuva, vittu!
Naurattaa kyllä joka kerta jonkin aikaa kun saa lukea Roosin purevaa retoriikkaa :D
Sitten muistankin että olen ystävä hänen lapsensa kanssa ja koen jonkinlaista myötähäpeää kun mietin niitä kirjahyllyjä täynnä vasemmistoroskaa ja sekundapsykologiaa :facepalm:
Quote from: Sledge Hammer on 25.03.2015, 02:27:19
Vallila on nostalgista maisemaa kauniine kirkoineen. Siihen, ei siis kirkoon, liittyy paljon nostalgisia muistoja. Kun en ole itsensäpaljastaja, en mene yksityiskohtiin.
JeJa on mukava mies, sanoisin pahemmin, jos luulisin sen jotain lämmittävän. Uskossa on hyvä olla, sano Uskon täi.
Onhan tämä mukava paikka asua, harmi vain että vaalikarttoja ja äänestystilastoja katsellessa huomaa minkä sortin älykköjä täällä nykyään asustelee.
Lähistöllä sijaitsevat vuokratalot/kämpät eivät myöskään hirveästi auta asiaa.
Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 10:49:33
Jeja-Pekka Roos puhuu tyypilliseen tapaan roskaa. Eivät viime aikojen raiskatut ole missään Kaisaniemen puistossa olleet. Kyllä lähijunassa pitää voida kulkea kello 21 illalla, ilman että tulee raiskatuksi.
Aivan, Kaisanimen puisto on jo varattu monikulttuurisuudelle joten suurin osa Helsinkiläisistä naisista osaa välttää aluetta ilta- ja yöaikaan. Ilmeisesti lähijunat pitää lisätä listaan.
J. P. Roos on saman tyylin vasemmistointellektuelli ja 100-prosenttisesti ennaltaennustettava mielipideautomaatti, kuin vaikkapa Jukka Rislakki. Ihmisiä, joiden henkinen ja sosiaalinen kehitys näyttää lopullisesti pysähtyneen "sankarillisen neuvostososialismin", Punaisten prikaatien ja vapaamielisen länsimaisen demokratian leppymättömän vihaamisen aikaan.
Eilisessä Hesarin paperiversiossa piirtäjä Ville Tietäväinen arvosteli J. P. Roosin ajatuksia:
Quote
Rajoittunutta puhetta sananvapaudesta
-----
Paneelissa istuneelle sosiaalipolitiikan emeritusprofessori J. P. Roosille sekä satiiri että sananvapaus tuntuivat olevan vieraita käsitteitä. Aluksi hän valisti, ettei Charlie Hebdon satiiri ole suomalaisessa kontekstissa ymmärrettävää. Sen jälkeen hän opasti yleisöä ja kanssapanelisteja siitä, mitä ei kannata tehdä, jottei turhaan ärsyttäisi mieleltään sairaampia kansalaisia.
Itsesensuuri-ilosanomansa tukena hän käytti kulunutta vertausta siitä, ettei nuoren naisen kannata mennä humalassa ja minihameessa pimeään Kaisaniemen puistoon.
-----
Sananvapautta on demokratioissa pidetty tärkeänä arvona. Sen rajat on jätetty pitkälti henkilökohtaisen harkinnan varaan, joskin useimmat vapautta kannattavat maat määrittävät esimerkiksi kansanryhmää vastaan kiihottamisen kielletyksi. Tiukempia rajoja vaativat ne, jotka eivät sananvapautta kannata.
Satiiri on yhdellä kertaa sananvapauden osoitus ja sen väkivallaton puolustuskeino. Satiirilla taistellaan sellaisen yhteiskunnan puolesta, jossa sananvapaudesta voidaan keskustella ilman poliisivartiota ja jossa nuori nainen voi ilman pelkoa mennä alkoholia nauttineena ja minihameessa pimeään Kaisaniemen puistoon.
Ville Tietäväinen
graafikko, Helsinki
Koko juttu:
HS: Rajoittunutta puhetta sananvapaudesta (http://www.hs.fi/paivanlehti/25032015/mielipide/Rajoittunutta+puhetta+sananvapaudesta/a1427173540713)
Tähän sitten vastaa Jeja-Pekka pitkällä jorinalla sivullisten vaarantamisesta ja vastuusta. Lisäksi hän kertoo pahamaisen foorumin uhkailleen häntä ja hänen perhettään:
Quote
Satiirilla ei saa vaarantaa sivullisten henkeä
Ville Tietäväinen väitti (HS Mielipide 25. 3.), että satiiri ja sananvapaus ovat minulle vieraita asioita. Olen kumpaakin harjoittanut elämäni aikana sydämeni kyllyydestä ja saanut välillä kärsiä seurauksista, joista vakavimpia ovat olleet itseeni ja läheisiini kohdistuneet uhkailut perussuomalaisten kannattajien (Hommafoorumi) toimesta.
Puolustan myös lämpimästi Charlie Hebdon sananvapautta, kun se kohdistuu yhteiskunnallisiin ongelmiin ja yhteiskunnallisen ja uskonnollisen aseman väärinkäyttöön.
Jos joku haluaa toimia niin, että hän asettaa itsensä alttiiksi väkivaltaisille reaktioille, niin siitä vain!
-----
Sananvapaudelle kyllä, mutta silloinkin kannattaa harkita, mitä sanoo sekä missä ja milloin.
Kiinnitin keskustelussa myös huomiota siihen, että tämän päivän antisemitismi on anti-islamismia.
Minusta näyttää siltä, että myös Charlie Hebdossa koettiin erityisesti juuri islam vastenmieliseksi asiaksi, jota mielellään pilkattiin tavalla, joka poikkesi muista pilkan kohteista.
En itse ole uskovainen, ja pidän kyllä islamia uskontona monessa suhteessa ongelmallisena, mutta en katso, että satiiri on se keino, jolla saamme ääri-islamin muuttumaan.
Nyt seurauksena on lähinnä ollut, että koko islam on leimautunut muutamien ääri-ilmiöiden takia.
Ennen kaikkea, Tietäväinen: älä käytä satiiria niin, että ulkopuoliset viattomat ihmiset joutuvat siitä kärsimään!
J. P. Roos
professori emeritus, Helsinki
Koko juttu:
HS:Satiirilla ei saa vaarantaa sivullisten henkeä (http://www.hs.fi/paivanlehti/26032015/mielipide/Satiirilla+ei+saa+vaarantaa+sivullisten+henke%C3%A4/a1427261508088)