Helsingin VR herra on tullut siihen johtopäätökseen että valtion kiinteistöyhtiön omistama päärautatieasemaa ympäröivä rakennus on liian kallis valtionrautateiden pääkonttoriksi. Museoviraston suojelema rakennus on paitsi hirveän kallis myös modernin ja jatkuvassa muutoksessa elävän yhtiön kannalta vanhanaikanen ja tomimaton. VR-pääkonttorin on muutettava.
Eläkesäätiön rahoilla on ostettu iso pala maata ja niin Helsingissä oleva rautatieyhtiön pääkonttori muuttaa...yllätys yllätys...Helsinkiin. Pois keskustasta ja kohti Pasilaa. Mikä on oikeasti kaikkea muuta kuin halpaa maata. Paitsi että konttori sijoitetaan sohjoiseen ja rautatieyhtiön itsensä saastuttamalle maalle, kaikki työpaikat pysyvät edelleen Helsingissä.
Onko tämä Helsingin tukeminen rautatieyhtiön rahoilla sitten välttämätöntä?
Itseasiassa ei mutta jotain kuvaa antaa mm kokoomuksen ja vihreiden suunnittelema ja VR:n maksama ja toteuttama pisara-ratahanke. Eli rata joka kaivetaan maan sisään, ajaa kuin metro ja hyödyttää ainoastaan Helsingin keskustan alueella eläviä ihmisiä valtion sijaan. On tietysti kiva että junat ajavat lyhyemmän ympyrän keskustassa ja päästään ns pussinpohja ilmiöstä, mutta tosiasiassa ns pisara on valtion rautatieyhtiön ilmainen lahja konkurssissa käpistelevälle Helsingille ja sen poliitikoille.
VR-pääkonttorin siirtäminen pois Helsingin keskustasta perustuu kuitenkin taloudellisiin syihin. Nyt olisi keskustan nousevalla tähdellä, Sipilällä, mainio tilaisuus ryhtyä vaatimaan VR-pääkonttoria samojen syiden perusteella vieläkin halvemmalle maalle, vaikkapa Toijalaan. Toijala on tärkeä risteysasema. Tampereelle tai Vantaalle Tikkurilaan (jonne jo rakennetaan tyhjää toimistotilaa usean kerrostalon verran. Vaan ei. Näyttää siltä että säästämisen perusteella tehtävä muutto Helsingin keskustasta ei sittenkään ole niin tähdellinen syy säästää, että pääkonttori siirrettäisiin kokonaan pois Helsingin alueelta. Itseasiassa säästön nimissä aloitettava rakentaminen ja maan muokkaus vievät koko hankkeen kustannusarvion sellaisiin summiin että niillä elostelisi museoviraston raiskaamassa ja muumioimassa rakennuksessa vuosikymmeniä.
Mikään varteenotettavista vaihtoehdoista ei ole kepun vahvaa aluetta.
Tikkurila, kyllä ja Tampere, kyllä, mutta Toijala ei. Kuten minä aina jaksan sanoa perustetaan kaivos sinne missä on malmia ja vesivoimala sinne missä on koski, joten asiantuntijatyöllä arvoa rullaava organisaatio on pikku pakko perustaa sinne, missä on ihmisiä.
Ihmiset kuolevat, sairastuvat, jäävät vanhempainvapaalle, muuttavat Australiaan ja vaihtavat ammattia ja jossain Toijalassa on täysin herrassaan saadaanko yhden juristin tilalle toista juristia oikeastaan koskaan.
Pisara on valtion rataverkon omistavan liikenneviraston projekti, ei VR:n. VR:llä ei ole Pisaran kanssa välttämättä oikein mitään tekemistä, varsinkaan jos HSL antaa alueensa lähijunien liikennöinnin 2018 alkaen jollekin muulle yhtiölle.
Toisaalta liikenneviraston uudet laskelmat osoittavat, ettei Pisara-radalle ole olemassa erityisemmin perusteita (kapasiteetin pullonkaulat sijaitsevat Pasilassa, eivät päärautatieasemalla), jolloin koko hanke kaatunee ainakin jos poliittinen järjestelmä oletetaan rationaalisesti toimivaksi.
Erityisesti valtion tietoliikenneyhteyksistä vastaavan konsernin osana, mikään tietoliikenne- tai erityisasiantuntijuuskeikka ei estä perustamasta VR-pääkonttoria vaikka Enontekijöön, jos nikseen tulee. Olen muuten tavannut Tampereella elävän ja vaikuttavan raidesuunnittelijan joka työn tehtyään tuli ensimmäisen kerran elämässään tutustumaan paperilla suunnittelemansa pääkaupunkiraiteen todellisuuteen. Tai tässä tapauksessa pitäisi sanoa "toiseuteen". En usko että itse suunnittelija koskaan ymmärsi mitään mistään suunnittelemastaan, paitsi teknisen toteutuksen joka oli erinomaista. Itse suunnittelu ja työ todistavat kuitenkin että suomalaisessa raideliikennesuunnittelussa ei ole minkäänlaista tarvetta sen enempää välittää kuin tietää mistään alueilla vaikuttavista ilmiöistä ja olemuksesta. Raiteet ja asemat suunnitellaan ja toteutetaan täysin ihmisistä välittämättä ja ihmisiä suurempina poliittisina kokonaisuuksina.
Totean vain että nyt olisi Sipilälle muutaman miljoonan euron poliittinen paikka "Pekkaroida" tai vielä taitavammin päästää itse Pekkarinen irti ja hymistellä taustalla.
Quote
VR:llä ei ole Pisaran kanssa välttämättä oikein mitään tekemistä
Tästä voidaan olla myös hyvin erimieltä. Sopikaamme tästä.
Quote from: junakohtaus on 06.12.2014, 15:00:24
Tikkurila, kyllä ja Tampere, kyllä, mutta Toijala ei. Kuten minä aina jaksan sanoa perustetaan kaivos sinne missä on malmia ja vesivoimala sinne missä on koski, joten asiantuntijatyöllä arvoa rullaava organisaatio on pikku pakko perustaa sinne, missä on ihmisiä.
Ihmiset kuolevat, sairastuvat, jäävät vanhempainvapaalle, muuttavat Australiaan ja vaihtavat ammattia ja jossain Toijalassa on täysin herrassaan saadaanko yhden juristin tilalle toista juristia oikeastaan koskaan.
Tuskin Toijalaan, mutta radanvarrelle halvemmaan maan ääreen kuin Helsingissä. Samalla päämajan väki pääsisi itse kokemaan paikallisliikenteen todellisuutta, kun toimipaikalle pääsisi junalla.
Quote from: siviilitarkkailija on 06.12.2014, 15:09:22
QuoteVR:llä ei ole Pisaran kanssa välttämättä oikein mitään tekemistä
Tästä voidaan olla myös hyvin erimieltä. Sopikaamme tästä.
Sovitaan pois vaan. Vaikka mukava tietysti olisi kuulla myös vastakkaista mielipidettä puolustavat asia-argumentit.
(Myönnän, että Pisaran myötä VR voisi käyttää vapautuvia kaupunkiratojen laituriraiteita päärautatieasemalla kalustonsa seisotukseen sen sijaan, että se ajettaisiin vaikkapa Pasilan uusille seisotusraiteille tai Ilmalaan. Vaikka toisaalta pääkaupungin kalleimpien hehtaarien käyttö junakaluston seisotukseen on kyllä aika kyseenalaista toimintaa.)
Quote from: P on 06.12.2014, 15:24:50
Tuskin Toijalaan, mutta radanvarrelle halvemmaan maan ääreen kuin Helsingissä. Samalla päämajan väki pääsisi itse kokemaan paikallisliikenteen todellisuutta, kun toimipaikalle pääsisi junalla.
Riihimäki/ Hyvinkää..... vielä kohtuullisen työmatkan päässä Helsingistä.