http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112018853707_uu.shtml
Onko jengillä tarkempaa tietoa ko tapauksesta?
Jälleen kerran uhrien sijaan Poliisi on huolissaan tapauksesta kuvatusta videoista ja tekijöiden paljastumisesta julkisuuteen.
Haiskahtaa taas rikastumisilmiöltä Helsingin "nuorison" malliin.
Voisiko olla niin? :o
Tuosta on jo juttua suomirikosketjussa ja näyttäisi siltä, että on suomenkielisten ja ruotsinkielisten monikulttuurisuuskohtaaminen.
Taustat huomioiden, tarkemmin tosin tarkastelematta, vaikuttaa siltä kuin pohojalaasuroot kummastakin kieliryhmästä olisivat ottaneet yhteen. Tässä ei taida olla mukana edes kulmahousuja.
Vaasan sportin red army fanit on ainakin koko Suomen eniten riehuva ja tappeleva fanilauma, joten ei ole kovin vaikea kuvitella että kanta-vaasalaiset nuoret järjestäisi myös joukkotappeluita.
En millään löydä tuota videota, joten en pysty kommentoimaan sen enempää taustoja.
Niistä jotka olivat kostoretkellä oli vissiin yhdellä ainakin mukanaan lätkämaila ja jollakulla oli nähty samuraimiekka (?).
Joku nimimerkki ABC Fakta toteaa ÖT:n (Österbottens tidning) kommentissa että "Ingen hemlighet vem det är som samlas där och visar sig hotfulla. Nu får det för f-n räcka" eli "ei ole mikään salaisuus ketkä kerääntyivät sinne ja käyttäytyivät uhkaavasti. Nyt tämä saa riittää". Sen verran hyvin varjeltu salaisuus se kuitenkin on etten löydä siitä mitään sen tarkempaa ainakaan googlettamalla.
Ruottinkieliset böndet tappelee keskenään. Kuulemani mukaan, kyseessä on siis juoru, joku ruåtsinkielinen mamu (tästä siis en ole varma, oliko kyseessä mamu vai aito alkuperäinen vähemmistökielen puhuja) olisi pahoinpidellyt ruotsinkielisen jostain ruåtsinkielisestä kunnasta, ja nyt siitä sitten vouhkotaan på svenska. Ruåtsinkielinen asuntola, Yrkesakademi, on suljettu jne...
Monikulttuurisuus vaikuttaa siis hiipivän myös ruotsinkielisille seuduille, mutta koska siellä on enemmän yhteisöllisyyttä, kahakat kokoavat enemmän porukkaa. Ja netin aikana jutut leviävät helpommin ympäri suomen. Yleensä ruotsinkielisten asioista ei juurikaan puhuta kielirajan tälläpuolella, vaan tapahtumat käsitellään ankkalammen sisällä.
Kahakat alkoivat jo viime viikonloppuna, ja eilinen oli vain sen jälkipuintia, kun tuosta tappelusta oli levinnyt video nettiin ja sitä oli kommentoitu liian hanakasti.
Quote from: ElKaNi on 21.11.2014, 08:36:51
(naps)
Poliisin tiedotteen mukaan 17-vuotias ja 15-vuotias poika vaihtoivat nyrkiniskuja muiden katsellessa vierestä ja yllyttäessä.
Myöhemmin nuorisoporukat ovat tulvineet kaupungin kaduille "selvittämään välejään".
Näetkö tässä mitään eroa pääkaupunkiseudulla tapahtuneeseen etnojengien väkivaltaan, jossa etnojengi hyökkää yksinäisen suomalaislapsen kimppuun porukalla? Mitään eroa?
Jos Vaasassa on kyse suomen- ja ruotsinkielisten porukoiden välienselvittelystä, niin sehän vain osoittaa, että monikulttuurisuus ei ole ongelmatonta edes silloin kun ryhmät ovat asuneet jo 1000 vuotta rinnakkain samassa yhteiskunnassa. Monikulttuurisuus on aina ongelma, joka aiheuttaa väkivaltaa.
Jos taas kyse on siitä, että ruottinkieliset böndet tappelee keskenään, niin sittenhän meillä on tässä ihka aika kylätappeluperinteen ilmentymä. ElKaNin ylistämä ruotsinkielisten väkivallattomuus tosin saa pienen kolauksen. :)
Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 21.11.2014, 06:04:54
Voisiko olla niin? :o
Ei voi olla. Monikultturismi on rikkaus. Negatiiviset asiat eivät liity siihen. Vain positiiviset asiat liittyvät.
Quote from: Jari Leino on 21.11.2014, 09:01:37
. ElKaNin ylistämä ruotsinkielisten väkivallattomuus tosin saa pienen kolauksen. :)
Tuo nyt on pelkkää legendaa. Kaksikieliset kaupungit roikkuvat väkivaltatilastojen kärjessä, varsinaisella ankkalammikolla on vielä käytössä "wanhanajan" kulttuuri, jossa kyläpoliisit hoitavat asiat, keskinäisistä kahinoista ja pikkutappeluista tehdä aika harvoin tutkintaa tai virallisia juttuja.
Samaa toivoisi suomenkielisillekin alueille, niin muuallakin maassa väkivaltatilastot pienenisivät. You know, "pojat on poikia".
Pohjalainen tappelu- ja neuvottelukulttuuri on omaa luokkaansa, eikä aina ole kyse kielirajoista.
Hamassa nuoruudessani kaksi 14-vuotiasta tyttöä (joista toinen olin minä) oli Seinäjoen aseman naistenvessassa asioimassa eli meikkaamassa. Sinne pyrähti joukko samanikäisiä paikallisia neitoja, jotka tiedustelivat tiukkkaan sävyyn, olemmeko Vaasasta. Vastasimme rehellisesti, ettemme ole, ja kerroimme eteläsuomalaisen asuinpaikkamme. "No hyvä, jos oisitte vaasalaasia, olis tullu turpahan." Neuvottelu päättyi.
Tytöt on tyttöjä.
Quote from: Malla on 21.11.2014, 09:21:36
Pohjalainen tappelu- ja neuvottelukulttuuri on omaa luokkaansa, eikä aina ole kyse kielirajoista.
Hamassa nuoruudessani kaksi 14-vuotiasta tyttöä (joista toinen olin minä) oli Seinäjoen aseman naistenvessassa asioimassa eli meikkaamassa. Sinne pyrähti joukko samanikäisiä paikallisia neitoja, jotka tiedustelivat tiukkkaan sävyyn, olemmeko Vaasasta. Vastasimme rehellisesti, ettemme ole, ja kerroimme eteläsuomalaisen asuinpaikkamme. "No hyvä, jos oisitte vaasalaasia, olis tullu turpahan." Neuvottelu päättyi.
Tytöt on tyttöjä.
Miehelläni hieman vastaava kokemus Helsingistä niiltä ajoilta kun olimme opiskelijoita ja molemmat pääkaupungissa kesätöissä. Palasi puolilta öin töistä kämpälle ja olisi saanut paikalliselta jengiltä mitä ilmeisimmin turpaan jos olisi kertonut mistä oikeasti on kotoisin. Oli valehdellut olevansa ihan siitä kulmilta kotoisin ja oli mennyt selitys läpi kun oli osoitteenkin siihen osannut kehitellä.
Pääsi jatkamaan matkaa.
Quote from: Malla on 21.11.2014, 09:21:36
Pohjalainen tappelu- ja neuvottelukulttuuri on omaa luokkaansa, eikä aina ole kyse kielirajoista.
Hamassa nuoruudessani kaksi 14-vuotiasta tyttöä (joista toinen olin minä) oli Seinäjoen aseman naistenvessassa asioimassa eli meikkaamassa. Sinne pyrähti joukko samanikäisiä paikallisia neitoja, jotka tiedustelivat tiukkkaan sävyyn, olemmeko Vaasasta. Vastasimme rehellisesti, ettemme ole, ja kerroimme eteläsuomalaisen asuinpaikkamme. "No hyvä, jos oisitte vaasalaasia, olis tullu turpahan." Neuvottelu päättyi.
Tytöt on tyttöjä.
Olin joskus 1980 ja 1990 luvun taitteessa Nummirockissa kauhajoella, ja nukuin samassa teltassa erään (muistaakseni) keskisuomalaisen tytön kanssa. Herättiin siihen että joku heilutti meidän telttaa.
Teltan ulkopuolelta kuului: "onko Annala täällä? Me ollaa aateltu että otetahan Annala ulos ja päntätähän sitä. Saatanan Annala tuu ulos tai me revitähän sut pihalle sieltä. Minä sitten karjuin takasin, "notta vittu täällä mitään Annaloita oo. Menkää helvettiin tai saatta puukosta."
Häiriköt sitten tajusi, että teltta on väärä ja häipyivät, ja itse nukahdin saman tien. Kun heräsin joskus iltapäivällä, partneri oli lähtenyt, ja kun kyselin, niin oli häipynyt kaverinsa kanssa koko alueelta. Oli säikähtänyt riehuntaa ja minun puukkojuttuja.
Nuo ajat eivät koskaan enää palaa... :D
Quote from: kriittinen_ajattelija on 21.11.2014, 08:15:56
Vaasan sportin red army fanit on ainakin koko Suomen eniten riehuva ja tappeleva fanilauma, joten ei ole kovin vaikea kuvitella että kanta-vaasalaiset nuoret järjestäisi myös joukkotappeluita.
Tiedä tätä mutta Vaasan Sportilla on ainakin komeat fanituotteet, sen olen pistänyt merkille.
Joku vuosi sitten Vaasan etnoilla ja isämmaa-porukalla oli jatkuvasti yhteenottoja, minkä täällä monet muistavat. Luulin nyt josain vaihees, että tämä 150:n keissi liittyisi jopa niihin. Ei sit kai.
Quote from: Arvoton on 21.11.2014, 09:44:48
Joku vuosi sitten Vaasan etnoilla ja isämmaa-porukalla oli jatkuvasti yhteenottoja, minkä täällä monet muistavat. Luulin nyt josain vaihees, että tämä 150:n keissi liittyisi jopa niihin. Ei sit kai.
Niin siitähän on youtube dokkarikin olemassa: http://www.youtube.com/watch?v=fsXk0_v9Gho
En kyllä erityisesti noita skinejä kannata mutta kyllähän nuo dokkarin skinit oli ainakin niitä maahanmuuttajia järkevämmän oloisia.