Suomen pääministeri Stubb ja korp.komm. elinkeinotteluministeri Vapaavuori ilahduttavat kohta itseään maan ainoalla teollisuusinvestoinnilla, kehäradalla. Vihreiden toverien iloksi Helsinki - Vantaa lentoasema yhdistyy rautatieverkkoon. Joten maahantulo ja siirtyminen Helsingin ruokittavaksi tapahtuu kohta ennätysvauhtia. Hienoa. Mutta on pakko kysyä että miksi korp komm gryndereitä on pitänyt ilahduttaa Aviapolis nimisellä asemalla. 200-400 milj euroa maksanut asema sijaitsee tyhjässä teollisuustontissa metsäisessä kaistaleessa paikassa nimeltä "ei mitään".
No...onhan se kiva kuvitella tyhjän teollisuustontin kanssa että autokauppiaat siirtyvät joukolla junan käyttäjiksi. So not.
Oletan varovasti että siihen on tarkoitus rakentaa jotain (jos ei ensi vuonna tai seuraavana niin ehkä joskus), ja että rautatieseisakkeen rakentaminen tyhjälle tontille on huomattavasti helpompaa kuin jo rakennetulle tontille.
Toinen vaihtoehto on tietysti sama kohtalo kuin Tukholman metron Kymlingen asemalla, Google kertoo lisää niille joita kiinnostaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aviapolis
... Vuoden 2010 alussa Aviapoliksen suuralueella asui 15 617 henkeä. Vuonna 2008 alueella oli jo kolmannes Vantaan kaikista työpaikoista (34 733 kappaletta)...
Tuossa hinnassa on kyllä yksi nolla liikaa. Ei normaali maanalainen asema maksa satoja miljoonia.
Kyllä maksaa. Rakennustyöt ja louhinta ja koko enchilada pitävät huolen siitä ettei alle 200 miljoonan päästä millään.
Asema sijaitsee tyhjällä tontilla paikassa jossa ei ole mitään ja jonne ei tule mitään, pitkään aikaan. Lentoasema pitää huolen siitä. Varmaan kuntapäättäjä kaavoittaa alueen, ellei ole jo tehnyt sitä. Mutta joutuu odottamaan monta vuosikymmentä alueen täyttymistä ja silti jäänee vajaakäytölle. Eivätkä autokauppiaat rupea junalla kulkemaan. Jos nimittäin pohditaan ketä alueella on, niin huolinta- ja varastoyrityksiä.
Kuten mainittua. Asema on keskellä ei mitään. Kuva (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Aviapoliksen_etel%C3%A4inen_sis%C3%A4%C3%A4nk%C3%A4ynti.jpg/1280px-Aviapoliksen_etel%C3%A4inen_sis%C3%A4%C3%A4nk%C3%A4ynti.jpg). Aivan viereen ei edes ole rakenteilla mitään. Virheille tämä on unelmapaikassa. Pääsevät raiteita pitkin metsään :P Eikä edes ole ainoa asema jossa näin on. Toinen on uusi asuinalue Leinelä (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leinel%C3%A4n_rautatieasema_2013-06-18.JPG?uselang=fi). Näyttää hieman hassulta kun kävelysilta päätyy metsään, mutta tuonne sentään nousee taloja hyvää vauhtia.
Nettisivu aviapolis.fi (http://aviapolis.fi/) antaa sellaisen kuvan että tuolla nimellä kulkeva alue olisi massiivinen asumis- ja yrityskeskittymä. Toki jos oikein laajalla harpilla vedetään. Saitilla on esim. galleria nimikkeen alla kohta asuinalue. Kaikki kuvat Kartanonkoskelta, jonne Aviapoliksen rautatieasemalta on noin 5km. Eli ei aivan vieressä. Lähin asumiskäytössä oleva kerrostalo löytyy noin 3km päässä asemasta. "Hyvien kulkuyhteyksien lähellä", kuten joku tuota varmaan mainostaisi.
MutuPedian (http://fi.wikipedia.org/wiki/Keh%C3%A4rata) mukaan koko kehäradan kustannusarvio on 738,5 miljoonaa. Olisi aika hurjaa mikäli yksi asema veisi tuosta yli 200 miljoonaa. Kaupungin valtapuolue on ollut vuodesta miekka ja kivi asti SDP. Ketjun aloittajalle tuollainen nippelitieto.
Tuohon 738,5 miljoonan euron kustannusarvioon sisältyy lisäksi Hämeenlinnanväylän parantamista, eli kaikki ei ole Kehäradan infraa. Täällä (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/277626-keharata-vaantyi-kompromissiksi) on mainittu Aviapoliksen aseman hinnaksi 40 miljoonaa.
Sopia toivoo, että Aviapoliksen aseman ympäristö rakennettaisiin tulevaisuudessa kohtuulliselta kävelyetäisyydeltä (noin 500 metrin säde) aivan täyteen.
Vaikka joka tapauksessa Kehäradasta koituu melkoiset kustannukset suhteessa sen käyttäjämääriin. Ennustettuja käyttäjiä radalla on suunnilleen saman verran kuin Tampereelle suunnitellulla raitiotiellä, mutta hintaa on yli tuplasti enemmän. Paljon parempi ratkaisu lentoaseman rautatieyhteydeksi olisi ollut ns. Lentorata Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle, joka olisi tuonut kaukojunat lentoasemalle, lyhentänyt matka-aikoja huomattavasti (toisin kuin Kehärata) ja helpottanut Pääradan kapasiteettipulaa.
Quote from: qwerty on 10.11.2014, 10:37:49
Kuten mainittua. Asema on keskellä ei mitään. Kuva (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Aviapoliksen_etel%C3%A4inen_sis%C3%A4%C3%A4nk%C3%A4ynti.jpg/1280px-Aviapoliksen_etel%C3%A4inen_sis%C3%A4%C3%A4nk%C3%A4ynti.jpg). Aivan viereen ei edes ole rakenteilla mitään. Virheille tämä on unelmapaikassa. Pääsevät raiteita pitkin metsään :P Eikä edes ole ainoa asema jossa näin on. Toinen on uusi asuinalue Leinelä (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leinel%C3%A4n_rautatieasema_2013-06-18.JPG?uselang=fi). Näyttää hieman hassulta kun kävelysilta päätyy metsään, mutta tuonne sentään nousee taloja hyvää vauhtia.
Nettisivu aviapolis.fi (http://aviapolis.fi/) antaa sellaisen kuvan että tuolla nimellä kulkeva alue olisi massiivinen asumis- ja yrityskeskittymä. Toki jos oikein laajalla harpilla vedetään. Saitilla on esim. galleria nimikkeen alla kohta asuinalue. Kaikki kuvat Kartanonkoskelta, jonne Aviapoliksen rautatieasemalta on noin 5km. Eli ei aivan vieressä. Lähin asumiskäytössä oleva kerrostalo löytyy noin 3km päässä asemasta. "Hyvien kulkuyhteyksien lähellä", kuten joku tuota varmaan mainostaisi.
MutuPedian (http://fi.wikipedia.org/wiki/Keh%C3%A4rata) mukaan koko kehäradan kustannusarvio on 738,5 miljoonaa. Olisi aika hurjaa mikäli yksi asema veisi tuosta yli 200 miljoonaa. Kaupungin valtapuolue on ollut vuodesta miekka ja kivi asti SDP. Ketjun aloittajalle tuollainen nippelitieto.
Kyllä se on tällä hetkellä "keskellä ei mitään". Entäpä tilanne 10 tai 20 vuoden päästä?
Quote from: orientexpressen on 10.11.2014, 13:20:16
Tuohon 738,5 miljoonan euron kustannusarvioon sisältyy lisäksi Hämeenlinnanväylän parantamista, eli kaikki ei ole Kehäradan infraa. Täällä (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/277626-keharata-vaantyi-kompromissiksi) on mainittu Aviapoliksen aseman hinnaksi 40 miljoonaa.
Sopia toivoo, että Aviapoliksen aseman ympäristö rakennettaisiin tulevaisuudessa kohtuulliselta kävelyetäisyydeltä (noin 500 metrin säde) aivan täyteen.
Vaikka joka tapauksessa Kehäradasta koituu melkoiset kustannukset suhteessa sen käyttäjämääriin. Ennustettuja käyttäjiä radalla on suunnilleen saman verran kuin Tampereelle suunnitellulla raitiotiellä, mutta hintaa on yli tuplasti enemmän. Paljon parempi ratkaisu lentoaseman rautatieyhteydeksi olisi ollut ns. Lentorata Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle, joka olisi tuonut kaukojunat lentoasemalle, lyhentänyt matka-aikoja huomattavasti (toisin kuin Kehärata) ja helpottanut Pääradan kapasiteettipulaa.
Jospa kustannukset ylittyvät 5 - 10 kertaisesti? ;D